DUITSLAND – Nederlandse transporteurs worden gewaarschuwd: zelfs een ogenschijnlijk onschuldige schade aan de voorruit kan in Duitsland leiden tot forse vertraging en hoge kosten. Dat blijkt uit een recent incident dat door Transport in Nood werd gedeeld, waarbij een perfect in orde zijnde vrachtwagen drie dagen stil kwam te staan door een kleine barst in de voorruit.
Strenge handhaving BAG
De controle werd uitgevoerd door de Bundesamt für Güterverkehr (BAG), de Duitse instantie die toezicht houdt op het wegvervoer. Bijna alle aspecten van de vrachtwagen en rit waren volledig in orde. Toch werd het voertuig direct uit het verkeer gehaald vanwege een kleine barst aan de zijkant van de voorruit. Waar de Nederlandse RDW dit nog had goedgekeurd, gaven de Duitse autoriteiten geen enkele ruimte voor interpretatie of coulance.
Gevolgen voor chauffeur en onderneming
De gevolgen waren aanzienlijk. De chauffeur mocht niet verder rijden. De voorruit moest in Duitsland worden vervangen en er mocht slechts 20 kilometer worden gereden naar een garage
De vervanging duurde drie dagen, met drie dagen stilstand tot gevolg
Een voorstel om naar Nederland terug te rijden en daar de ruit binnen een redelijke termijn te vervangen, werd afgewezen.
Voorkom problemen: controleer op ruitschade voor vertrek
Transport in Nood adviseert transportbedrijven dringend om voor vertrek naar Duitsland altijd een extra inspectie uit te voeren op schade aan ruiten, hoe klein ook.