DEN HAAG – Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) wil de uitbreiding van de A27 tussen Zeewolde en Eemnes als eerste van zeventien gepauzeerde projecten laten doorgaan. Dat is nog geen definitieve keuze, zegt hij in een debat in de Tweede Kamer.
Het vorige kabinet zette zeventien bouwprojecten voor wegen en vaarwegen stil vanwege gebrek aan geld, personeel en stikstofruimte. Het is Madleners ambitie om elk jaar één van die projecten te laten doorgaan. Komend voorjaar zal hij bekendmaken welk project definitief als eerste weer doorgaat. “We gaan kijken hoe de projecten scoren op stikstof, maakbaarheid en budget.”
In het debat verklapte Madlener alvast welk project als eerste in aanmerking komt. “Het begint met de letter A, en het eindigt met 27, bij Almere”, zei hij. “Ook de woningbouw speelt daar een belangrijke rol.” Een woordvoerder bevestigt dat het om het stuk snelweg tussen Zeewolde en Eemnes gaat. Een groot deel van de Tweede Kamer wil juist dat knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgt.
Hester Veltman (VVD) denkt dat het verbreden van de A27 bij Zeewolde juist extra druk op knooppunt Hoevelaken kan geven. “En het zou om diezelfde reden een extra stikstofprobleem kunnen betekenen. Hoe moet ik dit met elkaar rijmen?”
“Iedereen onderkent de noodzakelijkheid van dat project”, reageerde Madlener over de aanpak van knooppunt Hoevelaken. “Het staat hoog in de prioriteiten van dit kabinet. Maar de stikstofruimte ontbreekt.”