KOPENHAGEN – Als eerste grote schip is het containerschip Maersk Halifax omgebouwd tot een dual-fuel schip dat op methanol kan varen. De retrofit-operatie werd uitgevoerd op de Zhoushan Xinya Shipyard in China, duurde 88 dagen en was eind oktober 2024 afgerond.
“We zijn blij om te melden dat Maersk Halifax succesvol is omgebouwd tot een dual-fuel methanol schip. Na de voltooiing van de proefvaarten is Maersk Halifax weer operationeel en bedient nu onze klanten op de Trans-Pacific trade”, aldus Leonardo Sonzio, Hoofd Vlootbeheer en Technologie bij Maersk.
De motorconversie is uitgevoerd door MAN Energy Solutions. Naast het vervangen van machineonderdelen en het daardoor geschikt maken van de motor voor methanol, omvatte de retrofitoperatie op de werf het toevoegen van nieuwe brandstoftanks, brandstofvoorbereidingsruimte en brandstoftoevoersysteem. De romp is ook uitgebreid om de brandstoftanks te kunnen herbergen. Met deze verandering werd de lengte van het schip met 15 meter verlengd tot 368 meter, waardoor de capaciteit steeg van ongeveer 15.000 tot 15.690 TEU.
“Sinds we het ambitieuze klimaatdoel hebben gesteld om in 2040 netto nul emissies te bereiken, hebben we de mogelijkheden onderzocht om bestaande schepen te moderniseren met dual-fuelmotoren. In het komende jaar zullen we lessen trekken uit deze eerste ombouw van een groot schip. Retrofits van bestaande schepen kunnen een belangrijk alternatief zijn voor nieuwbouw in onze transitie van fossiele brandstoffen naar emissiearme brandstoffen”, zegt Leonardo Sonzio.
De Maersk Halifax, een van de elf schepen in de Hong Kong-klasse van Maersk, verliet op 4 november 2024 de ankerplaats bij de werf.