Clicky

woensdag 15 mei 2024 - 21:33 uur
Home Blog Pagina 83

Kamer wil voor de zomer horen hoe NS problemen op spoor tegengaat

DEN HAAG – De Tweede Kamer wil nog voor de zomer van de NS weten wat de vervoerder gaat doen tegen het toenemende aantal storingen op het spoor en de vaak massale drukte in treinen die nog wel rijden. De NS moet volgens de motie, ingediend door NSC, onder “verscherpt toezicht” komen en onderzoeken hoe het komt dat het de afgelopen jaren steeds slechter gaat. Vrijwel alle partijen in de Kamer steunden het voorstel van NSC.

Vooral op de hogesnelheidslijn gaat het te vaak mis. Daar komen zo vaak storingen voor, dat de NS hier onder de bodemwaarde zakt. Die waarde is afgesproken in de zogeheten concessie, het contract met het ministerie. Ook op andere trajecten is vaker uitval. De Kamer wil dat de NS beter uitzoekt waardoor de kwaliteit op het spoor verslechtert, omdat hier geen “eenduidig beeld” over zou zijn.

NSC wil dat in de concessie een extra programma wordt opgenomen, waarin ten minste staat dat de NS onderzoek naar de oorzaken moet doen en met een stappenplan moet komen. Dit geeft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) extra mogelijkheden om de vervoerder aan de afspraken te houden. “De motie is vooral ook een aansporing naar de staatssecretaris dat zij de regie over de NS oppakt”, zegt indiener Olger Van Dijk tegen het ANP.

“Wij delen het inzicht van de Kamer dat het beter moet en dat een programma onder de concessie daarbij kan helpen”, reageert NS-bestuursvoorzitter Wouter Koolmees. Om ook op korte termijn de prestaties te verbeteren, is het spoorbedrijf volgens de topman al nauwer gaan samenwerken met spoorbeheerder ProRail.

Rover had eerder al gepleit voor verscherpt toezicht en is “blij” dat dit advies opgevolgd wordt. De reizigersvereniging hoopt dat dit leidt tot “een grotere betrouwbaarheid van het spoor en daarmee betere dienstverlening voor de treinreiziger”.

Tesla levert minder auto’s af door felle concurrentie uit China

AUSTIN – De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla heeft het slechtste kwartaal in jaren achter de rug. In het eerste kwartaal van dit jaar leverde het bedrijf nog geen 387.000 auto’s af aan klanten, fors minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het concern kampt met een afzwakkende vraag en felle concurrentie van andere autoproducenten, vooral uit China.

Tesla produceerde afgelopen kwartaal ruim 433.000 nieuwe auto’s, een daling van 1,7 procent. De cijfers zijn beneden de verwachtingen van marktkenners. Naar verluidt moest het bedrijf van topman Elon Musk de productie in China verlagen door de opkomst van Chinese fabrikanten van elektrische auto’s zoals BYD.

Ook werd Tesla onlangs hard geraakt door de sabotage van een grote fabriek in de buurt van Berlijn. De fabriek werd getroffen door brand bij een elektriciteitsmast. Hierdoor lag de stroomtoevoer stil en werd de productie stopgezet. De verantwoordelijkheid werd opgeëist door een links-extremistische actiegroep.

Tesla waarschuwde dat de groei dit jaar “aanzienlijk lager” uitvalt en wees de rentestijgingen aan als oorzaak. Daardoor kunnen veel consumenten Tesla’s niet betalen. Potentiële kopers werden de afgelopen tijd ook afgeschrikt door opruiende berichten die Musk op X plaatste.

Ondanks de tegenvallers, slaagde Tesla erin zijn titel als ‘s werelds grootste verkoper van elektrische auto’s terug te winnen van zijn Chinese concurrent BYD. In het eerste kwartaal leverde BYD wereldwijd 300.114 elektrische auto’s af.

Geert Wilders wil alsnog opheldering over vermeende Russische omkoping

Geert Wilders debat Rusland

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders vreest dat er “mist blijft hangen” als het kabinet niet kan zeggen of, en zo ja, welke Nederlandse politici geld hebben ontvangen van Rusland. Hij begrijpt dat demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) terughoudend is met het vrijgeven van geheime informatie, maar roept hem op toch duidelijkheid te geven.

De Tsjechische inlichtingendienst waarschuwde vorige week voor Russische inmenging in de Europese politiek. Daarbij werden geen andere landen genoemd, maar Tsjechische media meldden dat dit onder meer in Nederland zou spelen. Het kabinet liet maandag weten daar verder geen mededelingen over te kunnen doen. “Onbevredigend”, vindt Wilders.

Zolang het kabinet geen duidelijkheid geeft, zullen de speculaties doorgaan, zegt de PVV-leider tijdens een Kamerdebat over de kwestie. “Dat is schadelijk voor het vertrouwen in de politiek.” Onder meer zijn eigen partij wordt nogal eens beticht van banden met het Kremlin. Wilders spreekt van “verdachtmakingen, vingerwijzingen zonder bewijs”, en werpt die verre van zich.

Transparanter

“De PVV en ikzelf hebben geen cent van Rusland gekregen”, zegt Wilders met klem. “Alleen het idee en de suggestie al dat onze politieke mening te koop zou zijn, is abject, schadelijk en bezijden de waarheid.” Hij wil dat De Jonge bij de Tsjechische regering nog eens aandringt op meer openheid van zaken.

Veel partijen vinden dat de Kamer zelf een verantwoordelijkheid heeft om onderzoek te doen. Het zou daarbij ook helpen als partijen zelf transparanter zouden zijn over geldstromen, vindt Volt-Kamerlid Marieke Koekkoek. Maar dat lost volgens Wilders het probleem niet op. “Wij hebben niet de bevoegdheden van inlichtingendiensten en die heb je nodig om hier achter te komen.”

Aanhoudingen in onderzoek naar fraude met omzetbelasting

Belastingdienst

ROTTERDAM – De FIOD heeft op dinsdag 26 maart twee mannen aangehouden en doorzoekingen verricht in een strafrechtelijk onderzoek. Een 38-jarige Rotterdammer en een 36-jarige Amsterdammer zijn meegenomen voor verhoor. Ze worden verdacht van witwassen en deelname aan een crimineel samenwerkingsverband.

Twee woningen en een bedrijfspand in Rotterdam zijn doorzocht en daarbij is beslag gelegd op digitale en fysieke administratie en een groot bedrag aan contant geld. De verdachten zijn op vrijdag 29 maart voorgeleid aan de rechter-commissaris en zijn voor veertien dagen gehouden.

Het strafrechtelijk onderzoek is gestart na een signaal van de Belastingdienst. Op naam van diverse vennootschappen is in de periode april 2020 tot en met december 2021 vermoedelijk onterecht ruim 380.000  aan omzetbelasting teruggevraagd. De formele bestuurders van de   vennootschappen zijn vermoedelijk katvangers die tegen betaling de verdachte vennootschappen op hun naam hebben gezet. Naar aanleiding van de aangiften heeft de Belastingdienst bedragen uitgekeerd. De gestorte teruggaven zijn contant opgenomen of doorgestort naar andere bankrekeningen.

Het onderzoeksteam vermoedt dat de verdachten, katvangers en vennootschappen behoren tot een samenwerkingsverband dat gericht was op het opzettelijk doen van onjuiste aangiften omzetbelasting. Daarbij  zijn vermoedelijk ook valse facturen aan de Belastingdienst overgelegd met als doel belastingteruggaven te ontvangen.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Transavia wil publiek opnieuw overtuigen van nut nachtvluchten

nachtvlucht-Transavia

SCHIPHOL -Transavia probeert het publiek er opnieuw van te overtuigen dat het plan voor een nachtsluiting van Schiphol een slecht idee is.

De luchtvaartmaatschappij, die momenteel wordt geplaagd door uitvallende vluchten door onder meer uitgelopen onderhoud aan haar toestellen, zette dinsdag een uitlegvideo online waarin Transavia opsomt wat de nadelen van een nachtsluiting zouden zijn. Transavia heeft al vaker gewaarschuwd voor de gevolgen van een nachtvliegverbod.

De explainer is volgens een woordvoerder van Transavia gemaakt omdat de Tweede Kamer volgende week woensdag een belangrijk debat houdt over verduurzaming van de luchtvaart. Een nachtsluiting is een van de manieren om CO2-uitstoot en geluidsoverlast van vliegtuigen te verminderen. “De discussie over een nachtsluiting wordt eenzijdig belicht en daarom willen we laten zien dat de nachtsluiting geen goed idee is”, zegt de woordvoerder na berichtgeving door Luchtvaartnieuws. Passagiers van de luchtvaartmaatschappij krijgen sinds dinsdag een speciale QR-code waarmee ze de video kunnen zien.

Volgens Transavia zorgt een nachtsluiting er onder meer voor dat geluidsoverlast zich verplaatst naar vlak voor en na de nacht. Ook gaat de prijs van een vliegticket omhoog omdat Transavia minder kan vliegen en dus minder tickets kan verkopen, stelt de vliegmaatschappij. Vluchten die in de nacht niet naar Schiphol mogen gaan, moeten in België of Duitsland landen. Passagiers moeten vervolgens met de bus naar Schiphol en het vliegtuig gaat zonder mensen aan boord in de ochtend terug naar die Nederlandse luchthaven, aldus Transavia.

De maatschappij kwam recent nog in het nieuws omdat ze dit jaar opnieuw vluchten moet schrappen door een tekort aan beschikbare vliegtuigen. Dat zou onder meer komen door de uitloop van groot onderhoud. Het bedrijf liet vorige maand weten aanpassingen te moeten doen in zijn vluchtschema tot eind juni. De woordvoerder van Transavia wilde ook dinsdag niet zeggen om hoeveel vluchten het gaat.

2M Logistics neemt Dubbeldam Transport over

Dubbeldam Transport overgenomen door 2M Logistics

ROTTERDAM – Met ingang van 1 april 2024 heeft 2M Logistics, onderdeel van Rederei Deymann, de Nederlandse containervervoerder Dubbeldam Transport overgenomen.

Na de overname van Henk Vlot Transport B.V. en Henk Vlot Forwarding B.V. breidt 2M Logistics zijn positie op het gebied van containervervoer binnen Europa verder uit.

Dubbeldam Transport is opgericht in 1981 en is gespecialiseerd in containervervoer in heel Europa, evenals reefer- , tankcontainer- en trailertransporten, als ook groupage- en conventionele transportdiensten.

De directeur van Dubbeldam Transport, Reinier Zijnen, zal na een korte overdrachtsperiode gaan genieten van zijn welverdiende pensioen. Dubbeldam Transport zal dan onder leiding staan van Marcel Hulsker.

Veel doden bij brand in nachtclub Istanbul

brand-in-nachtclub-Istanbul
epa11255420 A handout picture provided by the Istanbul Fire Department shows, members of the Istanbul Fire Department try to control the fire at a nightclub in Istanbul, Turkey, 02 April 2024. Istanbul Mayor Ekrem Imamoglu announced in his statement that 16 people have died in the fire. EPA/ISTANBUL FIRE DEPT. HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

ISTANBUL -Zeker 29 mensen zijn om het leven gekomen bij een brand die uitbrak tijdens werkzaamheden in een nachtclub in de Turkse metropool Istanbul.

Aanvankelijk waren ook minstens acht zwaargewonden gemeld, maar de meesten van hen stierven alsnog in het ziekenhuis.

De brand kon pas na uren worden bedwongen. Turkse media melden dat er een explosie was. De vlammen sloegen over naar appartementen boven de uitgaansgelegenheid.

Over de oorzaak was nog niets bekend. De autoriteiten arresteerden inmiddels vijf personen, onder wie een manager en de leider van de renovatie.

Geen pincode meer voor containerlading uit Latijns-Amerika

ROTTERDAM – Vanaf nu stellen alle deelnemende rederijen importcontainers die in Rotterdam arriveren uit Latijns-Amerika alleen nog veilig en betrouwbaar vrij via de Vertrouwensketen.

Klanten van CMA CGM, COSCO Shipping, Maersk, MSC, ONE, OOCL en ZIM krijgen sinds 31 maart géén pincode meer. Containers uit Latijns-Amerika kunnen uitsluitend bij een terminal worden opgehaald via de Vertrouwensketen. In de afgelopen maanden zijn al ruim 100.000 containers soepel op de nieuwe manier afgehandeld.

De Vertrouwensketen is een samenwerking tussen bedrijfsleven en overheidsinstanties met als doel de havenlogistiek digitaal weerbaarder te maken. Eén van de belangrijke onderdelen Is het veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers in de Nederlandse havens.

In een gesloten logistieke keten met enkel bekende, geautoriseerde partijen geven bedrijven elkaar digitaal veilig het recht door voor het bij de terminal ophalen van een container. Alleen een via de Vertrouwensketen geautoriseerde vervoerder kan zijn komst bij de terminal voormelden en daar vervolgens terecht. Het gebruik van voor misbruik gevoelige pincodes stopt.

Door de rederijen is in de afgelopen maanden samen met hun klanten (verladers en expediteurs) en de vervoerders veel werk verzet voor het op de nieuwe manier vrijstellen en ophalen van importcontainers uit Latijns-Amerika. Op weg naar de deadline zijn via het Port Community System van Portbase stap voor stap steeds meer partijen aangesloten op het nieuwe proces van de Vertrouwensketen. Vanaf 31 maart is het verstrekken van pincodes voor het ophalen van containers uit dit vaargebied geheel gestopt.

Uitrol Vertrouwensketen gaat verder

In de volgende fase van het via de Vertrouwensketen veiliger en betrouwbaarder vrijstellen en ophalen van importcontainers richten de al genoemde rederijen zich samen met Evergreen, HMM, Yang Ming (die alle drie niet vanuit Latijns-Amerika op Rotterdam varen) op het aansluiten van hun top 100 klanten.

Dat geldt tevens voor Hapag-Lloyd (via Secure Container Release) en Marfret, die door hun later moment van deelname ook nog klanten met lading uit Latijns-Amerika zullen toevoegen. Met de deelname aan de Vertrouwensketen van alle grote deepsea-rederijen beschikt de haven van Rotterdam over één uniforme werkwijze voor het zonder pincode veilig en betrouwbaar vrijstellen en ophalen van importcontainers.

Na de top 100 klanten richten de rederijen zich in een nog nader te bepalen volgorde op het via de Vertrouwensketen afhandelen van importcontainers uit alle andere vaargebieden.

Vrachtwagenchauffeur rijdt tegen meerdere bomen op N321 [+foto]

Vrachtwagen rijdt tegen bomen op N321

BEERS – In het Brabantse Beers op de N321 is dinsdagmiddag een vrachtwagenchauffeur van de weg geraakt. Hierbij heeft hij meerdere bomen geraakt en zelfs uit de grond gereden.

De brandweer is bezig de chauffeur te bevrijden uit zijn cabine.

De weg is afgesloten.

Rotterdammer (19) aangehouden op verdenking voorbereiden terroristisch misdrijf

ROTTERDAM – Een 19-jarige Rotterdammer is afgelopen donderdag 28 maart aangehouden op verdenking van het voorbereiden van een terroristisch misdrijf.

De man kwam in beeld na een ambtsbericht van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Op basis van dit bericht kwam de politie onder leiding van het Openbaar Ministerie direct in actie.

De verdachte is in zijn woning aangehouden en het pand werd direct daarna doorzocht. Hierbij werden diverse gegevensdragers veiliggesteld. Wapens of explosieven werden niet aangetroffen.

De Rotterdammer is vrijdag 29 maart voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die heeft bepaald dat hij 14 dagen langer vast blijft zitten. Omdat de verdachte in volledige beperkingen zit, hij mag alleen contact hebben met zijn advocaat, kunnen op dit moment geen verdere mededelingen worden gedaan, meldt het Openbaar Ministerie maandag.

Israël erkent verantwoordelijkheid voor dood hulpverleners World Central Kitchen

auto hulpverleners WCK in Gaza beschoten

JERUZALEM – Israël erkent verantwoordelijk te zijn voor de dood van zeven hulpverleners in de Gazastrook. De strijdkrachten spreken in een verklaring over een “tragisch incident” dat het gevolg was van een Israëlische aanval.

De dood van de deels buitenlandse medewerkers van hulporganisatie World Central Kitchen leidde internationaal tot verontwaardigde reacties. De Israëlische strijdkrachten zeggen dat nog wordt onderzocht wat precies is voorgevallen.

Premier Benjamin Netanyahu zei de aanval te betreuren. “In de afgelopen dag vond helaas een tragische voorval plaats waarbij onze troepen in de Gazastrook onbedoeld onschuldige mensen hebben geraakt”, zei hij.

Netanyahu beloofde een uitvoerig onderzoek en zei dat contact is opgenomen met betrokken regeringen. “We zullen alles doen om te zorgen dat zoiets niet nog een keer kan gebeuren.”

World Central Kitchen (WCK) is betrokken bij het afleveren van hulpgoederen over zee in de Gazastrook. De overleden hulpverleners komen uit landen als Polen, Australië en het Verenigd Koninkrijk.

De hulporganisatie stelde dat de auto’s van de medewerkers waren voorzien van het WCK-logo. De werkzaamheden in het gebied zijn na de aanval opgeschort, aldus World Central Kitchen.

Het Britse Sky News berichtte later dat hulpgoederen die waren aangevoerd per schip niet allemaal meer uitgeladen worden. Zo’n 240 ton aan voedselhulp zou worden teruggebracht naar Cyprus.

Babboe roept 22.000 bakfietsen terug na onderzoek naar veiligheid

Babboe bakfiets

HEERENVEEN -Babboe roept 22.000 bakfietsen terug om veiligheidsrisico’s. Het gaat om een derde van alle bakfietsen, laat de onderneming weten. De eerste modellen worden in Nederland en Duitsland medio april opgehaald, daarna volgen andere landen.

De fietsfabrikant is eerder dit jaar in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is om die reden ook al bezig met een strafrechtelijk onderzoek naar Babboe. Het bedrijf had onlangs al aangegeven dat mensen met een bakfiets rond Pasen meer duidelijkheid zouden krijgen over de modellen die het bedrijf moet terugroepen

Alle eigenaren van een Babboe-bakfiets van vijf jaar of jonger die binnen de terugroepactie valt, krijgen na het ophalen van hun huidige bakfiets een nieuw exemplaar aangeboden. Indien gewenst kunnen zij in plaats van een bakfiets een e-bike kiezen. Voor alle eigenaren van een Babboe-bakfiets die binnen de terugroepactie valt, maar die ouder is dan vijf jaar, geldt dat rekening wordt gehouden met de dagwaarde.

Frames

Het grootste deel van de bakfietsen kan na onderhoud weer de weg op, verwacht Babboe-directeur Gerard Feenema. De uitvoering van de terugroepoperatie zal volgens hem veel tijd vergen. “Wij begrijpen dat dit vervelend is voor onze klanten, en hebben dan ook ons best gedaan een passende oplossing te vinden en hen te compenseren.”

In februari moest Babboe op last van de NVWA voorlopig stoppen met het verkopen van zijn bakfietsen en verkochte fietsen terugroepen. De toezichthouder concludeerde na onderzoek dat in de afgelopen jaren honderden frames zijn gebroken. Babboe zou geen goed onderzoek hebben gedaan naar de oorzaken en geen maatregelen hebben genomen.

Babboe heeft nog niet alle documenten en data aangeleverd die nodig zijn om te bewijzen dat de getroffen modellen veilig genoeg zijn om weer de weg op te mogen, meldt een woordvoerster van de NVWA. Verder zegt ze dat het strafrechtelijk onderzoek naar Babboe nog steeds loopt en dat de terugroepactie daar niks aan verandert.

Milieuorganisatie dient klacht in tegen vliegreclame TUI

AMSTERDAM – Milieuorganisatie Reclame Fossielvrij heeft een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC) over een tv-reclame van reisorganisatie TUI voor vliegvakanties naar Turkije. De reclame zou aanzetten tot schadelijk gedrag omdat vliegreizen veel schade veroorzaken aan het klimaat en de gezondheid.

Het is volgens de milieuorganisatie voor het eerst dat de Reclame Code Commissie een dergelijke klacht gaat behandelen. Reclame Fossielvrij stelt dat de reclame van TUI een regel van de Stichting Reclame Code overtreedt, waarin staat dat reclame niet mag aansporen tot gedrag dat schadelijk is voor de gezondheid of veiligheid of in hoge mate schadelijk is voor het milieu. De RCC buigt zich donderdag over de aanklacht, meldt de milieuorganisatie.

De commercial van TUI was volgens Reclame Fossielvrij onder meer te zien voor het achtuurjournaal. “In het journaal zien we dagelijks de ingrijpende gevolgen van klimaatontwrichting: dodelijke hittegolven, overstromingen, bosbranden, mislukte oogsten. Maar vóór en ná datzelfde journaal worden we verleid door reclames voor vliegreizen die ons nog dieper in de problemen brengen”, zegt Rémi ter Haar van de organisatie.

TUI stelt later met een reactie te komen.

Gevangene gijzelt medegevangenen in PI Heerhugowaard

HEERHUGOWAARD -[update 15:30 uur]Een gedetineerde heeft dinsdagmiddag enkele uren twee medegedetineerden gegijzeld in de gevangenis van Heerhugowaard. De gijzeling vond plaats in een gezamenlijke ruimte.

Rond 15.00 uur was de situatie onder controle, iedereen is ongedeerd gebleven, meldt een woordvoerder van de Dienst Justitiële Inrichtingen.

De gijzelnemer is aangehouden. Meer informatie, zoals een motief voor de gijzeling, kon de woordvoerder niet geven.

Een ANP- verslaggever ter plekke meldt dat de aanwezige politie en twee voertuigen van de ambulancedienst vertrekken.

Celstraf en rijontzegging na veroorzaken dodelijk verkeersongeluk in Den Haag

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 24-jarige man veroordeeld voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeluk in Den Haag op 20 januari 2023. De verdachte botste op een kruising op de Raamweg/Koningskade op een andere auto. De bestuurder van die auto raakte zwaar gewond, haar bijrijder kwam om het leven.

Uit onderzoek bleek dat de man fors te hard reed en onder invloed van alcohol was. De verdachte heeft een celstraf opgelegd gekregen 42 maanden en een rijontzegging van 4 jaar.

Op de avond van het ongeval reed de verdachte in zijn auto over de Raamweg die na het kruispunt overgaat in de Koningskade, vanuit de richting Scheveningen. Hij reed door een groen verkeerslicht. Het slachtoffer en haar bijrijder reden in hun auto in tegengestelde richting. Zij sloegen op de kruising linksaf op een plek waar dat niet mocht, richting de Javastraat. De verdachte heeft niet tijdig kunnen remmen en is met de andere auto in botsing gekomen op het moment dat deze op zijn rijbaan terecht kwam.

Uit onderzoek bleek dat de verdachte de maximumsnelheid ter plaatse van 50 kilometer per uur fors heeft overschreden. Hij is met minimaal 107 kilometer per uur over het  kruispunt gereden. Ook was de verdachte onder invloed van alcohol, ruim twee maal de maximaal toegestane hoeveelheid. Uit onderzoek blijkt ook dat de botsing niet had plaatsgevonden als de verdachte zich aan de ter plaatse toegestane maximumsnelheid had gehouden.

De verdachte zelf verklaarde later dat hij een aantal uur voor het ongeval een flesje bier had gedronken. De rechtbank vindt deze verklaring niet aannemelijk. Gelet op de uitkomst van het bloedonderzoek kan het niet anders dan dat de verdachte een aanzienlijk grotere hoeveelheid alcohol had genuttigd.

Verwijtbaarheid

De rechtbank is zich ervan bewust dat voor de nabestaanden van het slachtoffer geen enkele straf in verhouding staat tot de gevolgen van het ongeval. De op te leggen straf moet echter in verhouding staan tot de mate van verwijtbaarheid van zijn verkeersgedrag. De hoogte van de straf mag niet in overwegende mate worden ingegeven door de ernst van de gevolgen daarvan.
De rechtbank oordeelt dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan roekeloos rijgedrag, de zwaarste vorm van schuld in een verkeersmisdrijf. De verdachte heeft als automobilist onaanvaardbare risico’s genomen voor de verkeersveiligheid van hemzelf en zijn medeweggebruikers. Hiermee heeft hij zijn verantwoordelijkheid als weggebruiker ernstig veronachtzaamd, met fatale gevolgen. Hoewel vaststaat dat de bestuurder van de andere auto zelf een verkeersovertreding heeft begaan door links af te slaan daar waar dat niet mocht, had de verdachte tijdig moeten én kunnen anticiperen en reageren op het rijgedrag van zijn medeweggebruikers in het verkeer. Hij heeft dit niet gedaan doordat hij veel te hard reed en onder invloed was. Dit rekent de rechtbank hem aan.
Tijdens de zitting was de verdachte zichtbaar aangegrepen door wat er is gebeurd. Hij beseft zich wat hij heeft veroorzaakt aan leed bij de nabestaanden en families. De verdachte zal moeten leven met het besef dat hij iemand heeft doodgereden. Het staat buiten kijf dat hij dat nooit gewild heeft. De rechtbank merkt evenwel op dat de verdachte nauwelijks openheid van zaken heeft gegeven en blijft volhouden dat hij niet meer dan één flesje bier zou hebben gedronken, uren voordat het ongeval plaatsvond. Hiermee neemt hij niet de volle verantwoordelijkheid voor zijn handelen en toont hij weinig inzicht in zijn fouten. De rechtbank vindt een gevangenisstraf van 42 maanden en een rijontzegging van 4 jaar passend en geboden.

LAATSTE NIEUWS

Lege schappen in sommige winkels Aldi na computerupdate dc Culemborg

DEN HAAG - Supermarktketen Aldi heeft in sommige winkels te kampen met lege schappen na een update van een computersysteem. Dat heeft een woordvoerder...