Clicky

donderdag 5 juni 2025 - 18:43 uur
Home Blog Pagina 7

Schiphol hoopt dat luchtvaartplannen doorgaan ondanks kabinetsval

SCHIPHOL – Schiphol hoopt dat de Tweede Kamer de luchtvaartplannen niet controversieel zal verklaren en daarmee op de lange baan schuift. Dit zegt de luchthaven over de kabinetsval.

Het kabinet besloot eerder het maximale aantal vluchten op Schiphol te verlagen naar 478.000 per jaar om geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. Ook werd onlangs bekend dat Defensie Lelystad Airport wil gebruiken als vliegbasis voor F-35 gevechtsvliegtuigen.

Het controversieel verklaren van deze “belangrijke” besluiten zal leiden tot vertraging, benadrukt de luchthaven. “Dat zou een gemiste kans zijn. Omwonenden, de luchtvaartsector, de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad wachten al lang op duidelijkheid, rechtszekerheid en perspectief. Als het aan ons ligt, zetten we juist door.”

Woensdag doet de rechtbank in Den Haag uitspraak in een zaak over de verleende natuurvergunning van Schiphol.

OekraĆÆense dienst claimt ontploffing bij Krimbrug [+video]

KYIV – De OekraĆÆense veiligheidsdienst SBOe claimt een brug tussen de Krim en Rusland te hebben aangevallen met explosieven. Daarbij zou de brug beschadigd zijn geraakt. Hoe groot de schade is, is niet duidelijk. Het verkeer werd volgens berichten verstoord.

De SBOe zegt op Telegram dat dinsdagochtend vroeg 1100 kilo explosieven onder water zijn afgegaan. Daardoor raakten pijlers van de 17 kilometer lange Krimbrug beschadigd, aldus de dienst.

De brug is een belangrijke aanvoerroute voor de Russische troepen in de oorlog in OekraĆÆne. De SBOe spreekt van een “unieke speciale operatie” waar lang aan is gewerkt. De dienst zegt ook achter aanvallen uit 2022 en 2023 gezeten te hebben.

Beelden

De dienst heeft beelden gepubliceerd waarop de ontploffing te zien zou zijn. Water spuit de lucht in en puin vliegt in het rond. Op een foto is schade aan de zijkant van het bouwwerk te zien.

De Russische autoriteiten meldden dat de brug in de vroege uren van dinsdag een paar uur dicht is geweest. Hoewel daarna wel weer verkeer op de brug gezien is, werd later op Telegram opnieuw gemeld dat het verkeer voorlopig is stilgelegd. Over de Krimbrug kan zowel weg- als spoorvervoer.

DHL neemt 30 elektrische Mercedes-Benz eActros 600 trucks af via hylane

MÜNCHEN – DHL, Daimler Truck en verhuurprovider hylane hebben tijdens de vakbeurs “transport logistic” in München een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de inzet van 30 volledig elektrische vrachtwagens van het type Mercedes-Benz eActros 600. De voertuigen zullen niet worden gekocht, maar door DHL worden ingezet via een flexibel ā€œpay-per-useā€-model, waarbij afgerekend wordt per gereden kilometer.

De elektrische trucks zullen vanaf eind tweede kwartaal 2026 worden ingezet binnen de divisie Post & Pakket Nederland voor transport tussen sorteercentra. Het betreft de grootste order voor elektrische trucks in Duitsland dit jaar en markeert een belangrijke stap in de elektrificatie van het langeafstandstransport.

ā€œDeze oplossing geeft ons de flexibiliteit om onze vloot snel uit te breiden zonder lange doorlooptijd,ā€ zegt Marc Hitschfeld, COO van DHL Post & Pakket.
ā€œDit onderstreept onze inzet voor zero-emissie logistiek.ā€

Efficiƫntie en actieradius

De eActros 600 is het nieuwe vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en is specifiek ontwikkeld voor het langeafstandstransport – goed voor circa tweederde van alle COā‚‚-uitstoot in het Europese vrachtverkeer. Met een batterijcapaciteit van meer dan 600 kWh en een actieradius van circa 500 kilometer, is het model al sinds eind 2024 in klantgebruik. Door slim te laden tijdens verplichte rustpauzes zijn zelfs dagafstanden van meer dan 1.000 kilometer mogelijk.

De truck is voorzien van duurzame lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen en een nieuw ontwikkelde elektrische aandrijfas. Het voertuig werd recent bekroond met de titel ā€œInternational Truck of the Year 2025ā€.

Samenwerking op basis van technologische openheid

Voor hylane, dat zich richt op het aanbieden van duurzame voertuigen via gebruiksmodellen, betekent deze stap een uitbreiding van hun aanbod, dat tot nu toe vooral uit waterstoftrucks bestond. Directeur Sara Schiffer benadrukt het belang van technologische flexibiliteit: ā€œWe zetten bewust in op zowel batterij- als waterstoftechnologie, afhankelijk van de toepassing.ā€

De samenwerking maakt gebruik van het inmiddels beƫindigde Duitse KsNI-subsidieprogramma, dat inzet op klimaatvriendelijke mobiliteit in het goederenvervoer.

DHL’s duurzame vloot groeit

Met deze 30 nieuwe eActros 600-trucks breidt DHL zijn duurzame vloot in Duitsland verder uit. Het bedrijf beschikt al over 16 elektrische trucks, 450 CNG-voertuigen voor transport en 32.400 elektrische bestelwagens voor de last mile. Daarnaast beheert DHL 10 CNG-tankstations en meer dan 41.000 laadpunten. Het doel: netto nul uitstoot in 2050 en een aandeel van 30% alternatieve aandrijving in het transport tegen 2030.

Heinen baalt van kabinetsval: Nederland staat er niet goed voor

DEN HAAG – Minister Eelco Heinen (FinanciĆ«n) vindt het “echt onverantwoord” dat de PVV juist nu uit de regeringscoalitie is gestapt. “Nederland staat er niet goed voor”, aldus de hoorbaar geĆÆrriteerde VVD’er voor aanvang van een extra ministerraad. Niet alleen de veiligheid staat onder druk, maar “we zien ook de economie verslechteren”, waarschuwde hij. “Dit is geen moment om weg te lopen.”

Net als zijn partijleider Dilan Yeşilgƶz verdenkt Heinen PVV-leider Geert Wilders van “een vooropgezet plan” om het kabinet te laten vallen. “Het is een partij die consequent wegloopt als het moeilijk wordt”, concludeert hij. Heinen blijft voorlopig aan “om het land stabiel te houden”, zei hij verder.

De dinsdagochtend uiteengevallen coalitie bereikte onlangs nog met veel moeite een akkoord over de voorjaarsnota. Het debat in de Tweede Kamer over die tussentijdse bijstelling van de begroting moet nog worden gevoerd. Heinen weet nog niet of hij daar nu nog een meerderheid achter de plannen krijgt. “Dat gaan we zien.”

Veenstra|Fritom in Heeg wordt in december decor voor operaspektakel

HEEG – Veenstra|Fritom in Heeg wordt in december 2025 de nieuwe locatie voor een muzikaal operaspektakel van productiehuis Nootstroom. “We zijn trots om de deuren te openen voor een productie die raakt Ć©n verbindt”, aldus directeur Wessel R. Veenstra van het logistieke dienstverleningsbedrijf.

Nootstroom staat er om bekend unieke locaties te vinden voor toegankelijke opera-ervaringen. Eerder werden voorstellingen op de zeedijk (Wadopera), in een boekenhal (Suor Angelica) en machinefabriek (Dwaallicht) geproduceerd. In Heeg voert Nootstroom met meer dan 110 zangers, musici en figuranten de complete opera Cavalleria Rusticana op – de meeslepende klassieker in een rauw nieuw jasje.

Een verhaal vol passie, jaloezie en wraak

Cavalleria Rusticana, het beroemde opera-drama van Pietro Mascagni (1890), krijgt een krachtige nieuwe gedaante. Niet in een Siciliaans dorp, maar midden in de logistieke wereld van Fryslân ontvouwt zich een verhaal over vurige liefde, trots en hartverscheurende keuzes. Een tragisch liefdesdrama laait op tussen pallets, trailers, heftrucks en het geluid van vrachtwagenmotors. Niemand minder dan Paul Carr neemt de regie voor zijn rekening. Hij regisseerde succesvolle producties bij gerenommeerde operahuizen als de Nederlandse Reisopera en opera North (GB). Voor Nootstroom regisseerde hij eerder de Wadopera (2021).

Een bedrijfsruimte wordt theater – het leven als decor

De voorstellingen vinden plaats in de crossdockhal van Veenstra|Fritom in Heeg. Geen traditionele toneelvloer, maar een levende werkomgeving waar vrachtwagens, hef- en reachtrucks het decor vormen. “Precies deze plek maakt het verhaal voelbaar,” aldus Arnaud Oosterbaan van Nootstroom. “We brengen opera naar de mensen toe – naar plekken waar het leven wordt geleefd.ā€

Wessel R. Veenstra: ā€œTrots dat cultuur hier tot leven komtā€

Voor Veenstra|Fritom is de samenwerking meer dan een cultureel uitstapje. “Het is een geweldige kans om ons bedrijf van een andere kant te laten zien,” vertelt directeur Wessel R. Veenstra. ā€œIn plaats van dat ons bedrijf stilstaat in een rustige periode, wordt onze ruimte even een podium, en onze mensen dragen bij aan iets bijzonders. We verwachten dat die vorm van cultuur tussen alle logistieke middelen een prachtig spektakel wordt.ā€

Cultuur als motor voor verbinding en ontwikkeling

Nootstroom betrekt actief de regio bij het project: lokale bedrijven, makers en leveranciers worden onderdeel van het verhaal. ā€œWe creĆ«ren een levendig netwerk van mensen en mogelijkheden,ā€ zegt Oosterbaan. ā€œVVV Waterland van Friesland grijpt samen met ons de gelegenheid aan om de regio SĆŗdwest FryslĆ¢n buiten het toeristische hoogseizoen stevig te promotenā€, noemt hij als voorbeeld. ā€œZo laten we ook met deze voorstelling zien dat cultuur een drijvende kracht kan zijn achter verbinding, economische groei en duurzame ontwikkeling.ā€

Data en kaartverkoop

De voorstellingen van Cavalleria Rusticana vinden plaats tussen kerst en oud & nieuw 2025 in Heeg. De exacte speeldagen en kaartverkoopinformatie worden binnenkort bekendgemaakt

FDF: coalitie laat PVV vallen, niet andersom

SINT HUBERT – Boerenactiegroep Farmers Defence Force (FDF) steunt de PVV, die dinsdag uit de coalitie is gestapt. “De coalitie laat PVV vallen, niet andersom!”, aldus voorman Mark van den Oever.

Vorige week maandag presenteerde PVV-leider Geert Wilders een lijst met tien eisen voor strenger asielbeleid en eiste dat het merendeel van zijn plannen zou worden opgenomen in het coalitieakkoord. VVD, NSC en BBB vonden dat zijn partij de voorstellen zelf moest uitwerken of dit door Marjolein Faber (PVV) moest laten doen. Zij was tot dinsdag de asielminister. Wilders maakte eerder op de dag bekend de bewindspersonen van zijn partij terug te trekken uit het kabinet.

De tien punten van Wilders waren volgens Van den Oever “reĆ«el, maar niet de woke-agenda van BBB, NSC en VVD”. Kenners zagen de meeste van die voorstellen echter als onhaalbaar.

‘Geofferd aan woke-agenda’

Het hoofdlijnenakkoord van iets meer dan een jaar geleden sprak volgens de actiegroep “duidelijke taal” over stikstof, landbouw en migratie. Maar het kabinet heeft de stikstof- en migratieproblemen van Nederland niet opgelost, aldus FDF. “Niets, maar dan ook helemaal niets, heeft deze coalitie geleverd. Niet op migratie en niet op stikstof.”

Mensen “moeten” opnieuw naar de stembus “wanneer we niet willen dat de oude Rutte-koers weer wordt opgepakt”, stelt FDF. “Dat boeren en burgers worden geofferd aan de woke-agenda van de opvreters van onze maatschappij. Die onze waarden, normen en soevereiniteit opofferen. Want dat deed deze coalitie, zoals de vorige coalitie dat ook deed.”

Vrachtwagen na klapband in de sloot gekanteld langs A15

Foto: Persbureau Heitink

IJZENDOORN – Dinsdagochtend rond 11.40 uur is langs de A15 richting Rotterdam ter hoogte van IJzendoorn een vrachtwagen gekanteld en de sloot terechtgekomen.

De vrachtwagen is geladen met verf. De chauffeur raakte bij het ongeval niet gewond.

Het ongeval is vermoedelijk het gevolg van het feit dat de vrachtwagen een klapband kreeg.

Door het ongeval ontstond een lange file, maar werd al snel minder. Het verkeer wordt over ƩƩn rijbaan geleid.

De vrachtwagen zal dinsdagmiddag nog worden geborgen.

Keijzer trekt huurbevriezing in door ‘politieke ontwikkelingen’

DEN HAAG – Woonminister Mona Keijzer trekt haar plan in om de huren van corporatiewoningen twee jaar te bevriezen. De BBB-minister dient het wetsvoorstel dat de huurbevriezing regelt niet in, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Dat besluit heeft ze genomen “op basis van het advies van de Raad van State, de politieke ontwikkelingen en om rust en voortgang te brengen in de volkshuisvesting”.

De Raad van State adviseerde Keijzer om het wetsvoorstel niet in te dienen. Maandag zei de minister nog via een woordvoerder te werken aan een “nader rapport” op basis van het advies. Nadat PVV-leider Geert Wilders zijn steun voor de coalitie dinsdag had ingetrokken, heeft Keijzer de huurbevriezing alsnog geschrapt. De huurbevriezing was een wens van de PVV in de onderhandelingen over de voorjaarsnota.

Als de huren niet stijgen, geeft de overheid ook minder geld uit aan huurtoeslag dan verwacht. Dat bedrag loopt op tot 492 miljoen euro per jaar. Een deel daarvan zou weer teruggaan naar een eenmalige verhoging van de huurtoeslag met 1 miljard euro, wat de PVV een ‘boodschappenbonus’ noemde. Omdat het “inverdieneffect” op de huurtoeslag wegvalt als de huurbevriezing niet doorgaat, moet Keijzer elders geld vinden.

De huurbevriezing kreeg direct forse kritiek, onder meer van woningcorporaties die zeiden dat ze miljarden minder zouden kunnen investeren in nieuwbouw en verduurzaming. Keijzer erkent in haar brief dat het plan “juridisch kwetsbaar” was. Ze voegt daaraan toe dat ze geen steun in de Eerste Kamer kon vinden: “Ook is mij duidelijk geworden dat het plan niet kan rekenen op een meerderheid in de Staten-Generaal.”

MAA wordt voorkeursluchthaven voor paarden in Nederland

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MAA) wordt de voorkeursluchthaven voor paardentransport in Nederland. Hiervoor gaat de luchthaven per direct nauw samenwerken met ECS Livestock, dĆ© specialist in het vervoer van paarden.

Beide partijen verwachten dat het paardenvervoer via Maastricht Aachen Airport hierdoor verveelvoudigt en tegelijkertijd zorgt voor een toename van de overige cargo volumes op de tweede vrachtluchthaven van Nederland. De samenwerkingsovereenkomst werd vandaag getekend op de tweede beursdag van de Air Cargo Europe 2025 in München.

AnimalPort Netherlands

ECS Livestock gaat als onderdeel van deze samenwerking een deel van haar transporten uitvoeren via AnimalPort Netherlands (voorheen Animal Hotel) van Maastricht Aachen Airport. Deze aan airside gelegen faciliteit is volledig ingericht op het veilig en diervriendelijk vervoer van paarden die landen op MAA. De AnimalPort Netherlands biedt ruimte aan 26 tot 32 paarden en is uitgerust met een flexibele vloer die zorgt voor voldoende grip voor de paarden. In 2024 is de AnimalPort gemoderniseerd en voorzien van o.a. een kleedruimte, hygiƫnesluis en wasbakken.

ECS Livestock

ECS Livestock heeft ruim 40 jaar ervaring in het vervoer van paarden via de lucht. Voor verschillende luchtvaartmaatschappijen zijn zij de voorkeursleverancier voor het vervoer van levende dieren. Daardoor zijn zij in staat om dagelijks paarden te vervoeren naar bijna alle bestemmingen wereldwijd.

Edwin Hofstede, directeur van ECS Livestock: “De AnimalPort op Maastricht Aachen Airport is een moderne en diervriendelijke faciliteit met voldoende capaciteit voor het afhandelen van levende dieren en paarden in het bijzonder. We onderzoeken samen met de luchthaven de mogelijkheid om de capaciteit nog iets verder uit te breiden door de indeling te veranderen, zodat we in de toekomst de flexibiliteit en het gebruik van de AnimaPort kunnen optimaliseren.”

Paarden aanjager voor vracht

De verwachte toename in paardentransport betekent volgens Dean Boljuncic, Head of Commercial Development ook een impuls voor andere vracht: “De vracht aan boord van een vliegtuig bestaat slechts zelden uit alleen maar paarden. Vaak combineren luchtvaartmaatschappijen dit met andere vracht. Hierdoor ontstaan nieuwe routes vanaf MAA waar ook de lokale vrachtcommunity van meeprofiteert. Hoe meer routes, hoe meer mogelijkheden om de vracht van hun klanten via MAA wereldwijd te vervoeren. Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben al hun interesse getoond om gebruik te maken van Maastricht Aachen Airport voor het transport van paarden.”

Boljuncic vervolgt: “Het afhandelen van paarden is internationaal een kwaliteitskeurmerk voor onze luchthaven. Als je levende dieren op een veilige en efficiĆ«nte wijze kunt afhandelen betekent dat dat je kwaliteit van afhandeling op orde is. Naast Pharma en gekoelde waren zijn levende dieren delicate vracht die je met zorg moet behandelen. Dankzij de jarenlange kennis en ervaring van ons cargoteam is dit mogelijk op onze luchthaven.”

Erkend inspectiecentrum

De AnimalPort is erkend als inspectiecentrum voor het uitvoeren van officiële controles van levende dieren die van buiten de Europese Unie worden geïmporteerd. Deze erkenning is in overeenstemming met EU verordeningen, geauditeerd door de NVWA en goedgekeurd door de EU Directorate-General For Health and Food Safety.

De erkenning geldt voor (geregistreerde) paardachtigen, hoefdieren en overige dieren, wanneer deze dieren naar een dierentuin of soortgelijk instituut gaan.

Val kabinet kan iets opleveren voor NAVO-top, denkt hoogleraar Voermans

DEN HAAG – De val van het kabinet kan mogelijk een “cadeautje voor premier Schoof” opleveren bij de NAVO-top. Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht, denkt dat er nu mogelijk een meerderheid in de Tweede Kamer voor de NAVO-norm zal stemmen om 5 procent van het bruto binnenlands product te besteden aan defensie.

“De val van het kabinet is misschien wel een donkere wolk met een zilveren randje”, zegt Voermans. “Wilders wilde eigenlijk niet aan die norm voldoen. Nu het kabinet demissionair is, kan de Kamer zeggen dat ze er alsnog over wil beslissen door het onderwerp niet controversieel te verklaren.” Volgens de hoogleraar gebeurde dat in het verleden ook na het aftreden van een kabinet met gevoelige onderwerpen. “Ik acht het redelijk waarschijnlijk dat zich in de Kamer een meerderheid aftekent om toch aan die 5 procentnorm te gaan doen.”

Dat PVV-leider Geert Wilders een einde heeft gemaakt aan het huidige kabinet, verbaast Voermans niet. “Het was een krakende kar, het is wonderlijk dat ze het nog zo lang hebben volgehouden.” Volgens hem zijn er maar weinig kabinetten die zo snel zijn gevallen. “Dit kabinet kan op het schaamtelijstje van kabinetten die het minder dan een jaar hebben volgehouden.”

Luchtvaartmaatschappijen uit Suriname en Tanzania verboden in EU

BRUSSEL – Vanaf dinsdag mogen luchtvaartmaatschappijen die gecertificeerd zijn in Suriname en Tanzania niet meer vliegen in de Europese Unie, heeft de Europese Commissie bekendgemaakt.

De luchtvaartmaatschappijen zijn op een lijst gezet van ondernemingen die niet of minder mogen vliegen in de EU “omdat ze niet voldoen aan de internationale veiligheidsnormen”, meldt de Commissie in een verklaring.

De Commissie stelt dat er “ernstige veiligheidsproblemen zijn vastgesteld tijdens beoordelingen door deskundigen op het gebied van luchtvaartveiligheid”. Zo is er niet genoeg gekwalificeerd personeel, is er geen goed toezicht op vluchten en worden internationale veiligheidsnormen niet nageleefd.

“We dringen er bij beide landen op aan deze problemen snel aan te pakken. De Commissie staat klaar om hun inspanningen te ondersteunen om volledig te voldoen aan de internationale veiligheidsnormen”, zei Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas (Toerisme).

Extra uitzending Vandaag Inside na kabinetsval

Wilfred Genee en Johan Derksen maken dinsdag op SBS6 een extra uitzending van Vandaag Inside. Aanleiding is de val van het kabinet, heeft Talpa aangekondigd. RenƩ van der Gijp is er niet bij; hij is al op vakantie.

Vorige week eindigde het seizoen van Vandaag Inside. Het programma zou eigenlijk pas na de zomer terugkeren.

De extra Vandaag Inside wordt uitgezonden van 20.30 tot 22.30 uur. Daardoor vervallen de programma’s Jelies & Gnodde: Grote Gezinnen Emigreren en De Oranjezomer.

Directiewijzigingen bij Royal A-ware: CEO-rol voortaan in duo-vorm

vlnr: Jan Anker, Antonio Rodriguez, Klaas de Jong

LOPIK – Zuivelonderneming Royal A-ware voert per 1 juli 2025 een aantal belangrijke wijzigingen door in de directie. Zo zullen de huidige CEO Jan Anker en CFO Antonio Rodriguez vanaf die datum gezamenlijk invulling geven aan de functie van Chief Executive Officer (CEO).

De onderneming kiest hiermee voor een gedeeld leiderschap aan de top. De precieze invulling van dit duo-CEO-schap zal in de komende maanden verder vorm krijgen.

In die herverdeling wordt ook gekeken naar de taken van huidig Chief Operating Officer (COO) Klaas de Jong, die per 1 januari 2027 met pensioen zal gaan. Tot aan zijn vertrek blijft De Jong zich onverminderd richten op zijn relaties met melkveehouders.

De verschuiving van Antonio Rodriguez naar de CEO-rol betekent dat zijn huidige positie als CFO wordt ingevuld door Floris Gunther, nu nog Director Finance & Accounting bij Royal A-ware.

Met deze herstructurering wil Royal A-ware zich verder voorbereiden op de toekomstige groei en ontwikkeling van het bedrijf. De zuivelverwerker blijft daarmee koers zetten op continuĆÆteit en versterking van het management.

ILT-Luchtvaartautoriteit herkenbaarder met nieuwe mandaatregeling

Foto: ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) werkt aan het versterken van haar taken als luchtvaartautoriteit. Met het wijzigen van het Organisatie- en Mandaatbesluit is de ILT nu officieel bevoegd om, namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat, documenten te ondertekenen als ILT-Luchtvaartautoriteit. Daarmee heeft de luchtvaartautoriteit een belangrijke stap gezet in het verbeteren van haar zichtbaarheid en herkenbaarheid binnen de luchtvaartsector.

Naamswijziging officieel

In het afgelopen jaar voerde de ILT de naam ILT-Luchtvaartautoriteit al op rapporten, zoals handhavingsrapportages en de Staat van de luchtvaart. Met het wijzigen van het Organisatie- en Mandaatbesluit is de naamswijziging officieel en kan de ILT ook besluiten ondertekenen met ILT-Luchtvaartautoriteit. Het Organisatie- en Mandaatbesluit is gepubliceerd in de Staatscourant.

Bredere versterking

De naamswijziging past in een bredere versterking van de luchtvaarttaken binnen de ILT, zoals aangekondigd in de Luchtvaartnota 2020-2050: “Het Rijk neemt de regie om het Nederlandse luchtvaartveiligheidssysteem te versterken.”

Zo heeft de ILT in 2024 een directeur Luchtvaartautoriteit aangesteld. Ook brengt de ILT-Luchtvaartautoriteit uitbestede certificerende luchtvaarttaken terug naar de ILT.

Herkenbaar

In 2005 ging de toenmalige Nederlandse Luchtvaart Autoriteit op in de toenmalige Inspectie Verkeer en Waterstaat, nu Inspectie Leefomgeving en Transport.

Uit onderzoek door TwijnstraGudde in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de ILT bleek dat Nederland, in tegenstelling tot veel andere landen, geen duidelijke luchtvaartautoriteit had. Een herkenbaardere positionering van de luchtvaartautoriteit draagt bij aan het uitvoeren van autoriteitstaken en zorgt voor een betere vindbaarheid voor stakeholders en burgers.

RAI Vereniging: ‘Vertrek PVV zet mobiliteitsbeleid opnieuw op slot’

AMSTERDAM – Nu de PVV zich heeft teruggetrokken uit de huidige coalitie, dreigt Nederland opnieuw geconfronteerd te worden met politieke stilstand. Dat is volgens de Koninklijke RAI Vereniging een groot risico voor de voortgang van cruciale dossiers, waaronder het mobiliteitsbeleid.

ā€œJuist nu zijn duidelijke keuzes en consistent beleid nodig,ā€ stelt algemeen voorzitter Frits van Bruggen. Hij wijst op de grote maatschappelijke opgaven waar Nederland voor staat, zoals de transitie naar duurzame mobiliteit en het betaalbaar houden van vervoer voor alle Nederlanders.

Van Bruggen benadrukt dat de mobiliteitssector van vitaal belang is voor zowel de economie als het dagelijks leven van miljoenen burgers. Uitstel of verlamming van beleid zou niet alleen de verduurzaming van het verkeer schaden, maar ook de bereikbaarheid en betaalbaarheid onder druk zetten.

“Stilstand is achteruitgang – Nederland moet in beweging blijven,” aldus Van Bruggen.

De RAI Vereniging roept de politiek dan ook op om zo snel mogelijk werk te maken van de formatie van een nieuw kabinet dat voortvarend aan de slag gaat met de mobiliteitsagenda. Volgens de brancheorganisatie kunnen investeringen in veilige, duurzame en betaalbare mobiliteit simpelweg niet langer wachten.

De RAI Vereniging vertegenwoordigt ruim 700 fabrikanten en importeurs van onder andere personenauto’s, vrachtwagens, opleggers, motorfietsen, fietsen en onderdelen. Ook leveranciers van garage-inrichting zijn aangesloten bij de vereniging.

×