Clicky

zondag 21 september 2025 - 09:01 uur
Home Blog Pagina 63

Container met oud ijzer gekanteld op afrit van A2

Foto: Persbureau Heitink

DEN BOSCH – Dinsdagochtend is een container met oud ijzer van een vrachtwagen aanhanger gevallen en gekanteld op een afrit van de A2 bij Den Bosch. Het ijzer, voornamelijk roestvrij staal, kwam verspreid over het wegdek terecht.

Door het ongeval zijn twee afritten afgesloten. Het gaat om de afrit richting Utrecht bij Den Bosch en de afrit vanuit Eindhoven naar de N279. Het is nog niet duidelijk wanneer deze weer worden vrijgegeven.

De container zat vast op een aanhanger achter een vrachtwagen. Hoe de container kon loskomen wordt nog onderzocht. De aanhanger raakte beschadigd.

Voor zover bekend raakte er niemand gewond bij het incident.

Het incident zorgt voor afsluitingen, maar vooralsnog niet voor vertraging op de A2 zelf.

Israël bestudeert jongste voorstel voor bestand in Gaza

TEL AVIV – Israël bestudeert momenteel het jongste voorstel voor een bestand in de Gazastrook. Hamas heeft al met het plan ingestemd.

Het plan omvat een wapenstilstand van zestig dagen, de gedeeltelijke terugtrekking van Israëlische troepen, de vrijlating van de helft van de Israëlische gijzelaars en de vrijlating van Palestijnse gevangenen. Bemiddelaars Egypte en Qatar stuurden het nieuwste voorstel maandag naar Israël. “De bal ligt nu bij hen”, zei Egypte.

Israël en Hamas hebben sinds de uitbraak van de oorlog in oktober 2023 af en aan onderhandeld. De laatste indirecte onderhandelingen liepen vorige maand vast.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft nog niet publiekelijk gereageerd op het nieuwe plan, maar zei vorige week dat zijn land zou instemmen met een deal die voorziet in de vrijlating van alle gijzelaars in een keer en overeenkomt met de Israëlische voorwaarden voor het beëindigen van de oorlog.

Alewijnse sluit zich aan bij Oceanco Group

NIJMEGEN – Maritiem systeemintegrator Alewijnse heeft zich aangesloten bij de Oceanco Group. De groep is sinds kort in handen van Gabe Newell, oprichter van Valve Corporation en initiatiefnemer van Inkfish, een particulier onderzoeksproject gericht op oceaanwetenschap. Met deze stap breidt Alewijnse haar positie in de maritieme sector verder uit en krijgt de samenwerking met Oceanco, marktleider in de jachtbouw, een nieuwe dimensie.

Alewijnse was de afgelopen zeven jaar onderdeel van investeerder Strong Root Capital. In die periode professionaliseerde het bedrijf zijn organisatie en groeide het uit tot een sterke speler in elektrische systemen en automatisering voor de jachtbouw, defensie, bagger-, offshore- en transportsector.

Samenwerking met Oceanco

De samenwerking met Oceanco is niet nieuw. Al sinds de jaren ’90 werken beide bedrijven samen aan innovatieve jachtprojecten. Volgens beide partijen betekent de overname geen koerswijziging, maar juist een versnelling en versterking van de bestaande strategie.

“Elektrische systemen spelen een steeds belangrijkere rol in de scheepsbouw én in industriële toepassingen,” aldus Alewijnse-CEO Gert Bravenboer. “Door ons aan te sluiten bij Oceanco en Gabe Newell versterken we onze expertise en zien we grote kansen om onze langetermijndoelen te realiseren.”

Ook Marcel Onkenhout, CEO van Oceanco, benadrukt de kansen: “Met Alewijnse binnen de groep kunnen we nieuwe oplossingen en innovaties ontwikkelen die niet alleen de jachtbouw, maar ook andere maritieme sectoren ten goede komen.”

Continuïteit en onafhankelijkheid

Alewijnse blijft binnen de Oceanco Group als zelfstandige onderneming opereren, met behoud van eigen naam, klantrelaties en marktpositie. De overname biedt volgens de bedrijven meer slagkracht voor duurzame groei en versnelling van innovatie.

Voormalig eigenaar Strong Root Capital ziet de stap als een logische vervolgfase. Partner Patrick Zanders: “Alewijnse heeft de afgelopen jaren een duidelijke koers uitgezet en een stevige marktpositie veroverd. Met Oceanco en Gabe Newell als nieuwe eigenaren wordt die ontwikkeling verder uitgebouwd.”

THW ontvangt 75e Mercedes-Benz Atego materieelwagen op 75-jarig jubileum

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/PLAUEN – De Duitse rampenbestrijdingsorganisatie Technisches Hilfswerk (THW) heeft haar 75e materieelwagen op basis van de Mercedes-Benz Atego in gebruik genomen, precies in het jaar dat de organisatie haar 75-jarig bestaan viert. Het jubileumvoertuig werd overhandigd aan de lokale afdeling in Amberg.

In totaal heeft THW 120 identieke voertuigen besteld, met een optie voor nog eens 60 exemplaren. De voertuigen worden voorzien van een speciale opbouw door BINZ Automotive GmbH en dienen als kernvoertuigen voor de reddingseenheden van THW.

Atego als basis: krachtig en terreinvaardig

De nieuwe materieelwagens zijn gebaseerd op de Mercedes-Benz Atego 1530 AF 4×4. De vrachtwagen beschikt over een 6-cilinder dieselmotor met 220 kW (299 pk) en heeft een toegestane maximum massa van 16 ton.

Dankzij vierwielaandrijving, sperdifferentiëlen en een doorwaaddiepte van 80 centimeter kan de truck ook in zwaar terrein worden ingezet.

Voor bergings- en reddingsoperaties is de Atego uitgerust met een hydraulische lier van 50 kN. Bij gebruik van een omkeerrol kan de trekkracht naar achteren worden verdubbeld tot 100 kN, met een kabellengte van 25 meter.

BINZ-opbouw: comfort en ruimte voor team en materieel

De opbouw wordt geproduceerd door BINZ Automotive in Plauen. Het aluminium ontwerp vermindert het eigen gewicht en biedt tegelijk hoge duurzaamheid en bescherming tegen corrosie. Het voertuig beschikt over talrijke op maat gemaakte opbergsystemen voor gereedschap en reddingsmaterieel.

Een primeur voor THW is de nieuwe, grote groepscabine achter de bestuurderscabine. Deze biedt plaats aan zeven inzittenden, met extra beenruimte en voorzieningen zoals USB-aansluitingen, driepuntsgordels, helmen- en portofoonhouders. Via een verbindingsdoorgang is communicatie tussen bestuurderscabine en bemanning mogelijk.

Voorbereid op uiteenlopende rampenscenario’s

De materieelwagens zijn ontworpen voor uiteenlopende noodsituaties, zoals instortingen, overstromingen, branden en aardbevingen, zowel in Duitsland als daarbuiten. De voertuigen zijn uitgerust met aggregaten, pompen, slangen, hijsmateriaal en hulpmiddelen voor het stabiliseren van gebouwen. Ook persoonlijke beschermingsmiddelen en EHBO-materiaal hebben een vaste plek in de opbouw.

Met deze nieuwe Atego’s beschikken de lokale THW-afdelingen over voertuigen die niet alleen zwaar materieel en manschappen ter plaatse kunnen brengen, maar ook direct elektriciteit, licht en technische ondersteuning kunnen leveren. Daarmee wordt de slagkracht van de rampenbestrijdingsorganisatie verder versterkt.

Oekraïners in Nederland: kans op gesprek Zelensky en Poetin klein

DEN HAAG – De kans op een gesprek tussen de Russische president Vladimir Poetin en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky op korte termijn is heel klein, zegt de woordvoerder van Oekraïners in Nederland, Oleksandr Tomashchuk. “Ik schat de kans 80-20. De omstandigheden zijn er op dit moment nog niet naar, ik denk daarom niet dat dit nu haalbaar is.”

Volgens Tomashchuk wilde Poetin tot nu toe niet met Zelensky overleggen, omdat hij hem niet als zijn gelijke ziet. De Russische president wees eerdere uitnodigingen af. “Ik denk niet dat er nu ineens iets is veranderd, maar dat het een poging is om tijd te rekken. Rusland wil geen structurele sancties.”

Tomashchuk is blij dat het gesprek met de Amerikaanse president Donald Trump en Zelensky soepeler verliep dan bij het vorige bezoek van de Oekraïense president aan het Witte Huis. “Het kon beter, maar het kon ook slechter als we kijken naar het schandaal in februari”, waarbij hij doelt op de ruzie die toen voor de camera’s ontstond. “Ik denk dat dat misschien ook de reden was waarom er nu Europese leiders mee waren, om Zelensky te steunen.” Dit had volgens de woordvoerder een positieve impact, maar heeft niet tot een doorbraak geleid.

Hij vindt het wel goed nieuws dat Trump nu openstaat voor veiligheidsgaranties voor Oekraïne. “In het verleden wilde hij dat niet en nu wil hij het overwegen. Dat is een positieve verandering.”

Politie meldt dodelijk incident in Enschede

ENSCHEDE – De politie zegt dinsdagochtend na een melding een gewond persoon te hebben gevonden in de Akkerstraat in Enschede. Die is ter plekke aan de verwondingen overleden. Wat er is gebeurd, kan de politie niet zeggen.

“We doen op dit moment nog onderzoek naar de identiteit van de persoon”, zegt een woordvoerster.

Volgens regionale media ging er een vechtpartij bij supermarkt Aldi aan vooraf. Dit kan ze niet bevestigen. De Aldi zit in de Jan Vermeerstraat, een paar honderd meter verderop.

Verpakkingsleverancier Paardekooper vraagt uitstel van betaling aan

Foto: Paardekooper

DEN HOORN – De Koninklijke Paardekooper Group (KPG) heeft maandag 18 augustus 2025 uitstel van betaling gekregen van de rechtbanken in Rotterdam en Amsterdam. De leverancier van verpakkingen, voor onder meer cadeaus, bloemen, groente en fruit, kan niet langer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen, is dinsdag bekendgemaakt.

Het Nederlandse bedrijf heeft ongeveer zevenhonderd mensen in dienst. “De bewindvoerders gaan in deze fase in samenspraak met het bestuur onderzoeken wat de (toekomst)mogelijkheden zijn”, staat in een korte persverklaring.

“De afgelopen maanden hebben aandeelhouders en directie intensief gewerkt aan oplossingen om Paardekooper financieel gezond en toekomstbestendig te maken. Alles is op alles gezet om een herfinanciering rond te krijgen en voldoende kapitaal veilig te stellen om door te kunnen. KPG was heel ver met een mogelijke oplossing, maar die bleek uiteindelijk niet te realiseren”, aldus het bedrijf.

Het familiebedrijf werd opgericht in 1919. Paardekooper levert verpakkingen aan bedrijven in verschillende sectoren en is wereldwijd actief in meer dan 75 landen. Klanten zijn volgens de website onder meer Intratuin, De Bijenkorf, State of Art, Omoda en De Koekfabriek. Ook levert Paardekooper duurzame bekers voor de Nijmeegse Vierdaagsefeesten. Het bedrijf levert daarnaast onder meer duurzame glazen en snackbakjes voor festivals, herbruikbare nylon verszakjes voor supermarkten en diverse verzendverpakkingen.

Paardekooper heeft vestigingen in onder meer Rotterdam, Breda, Den Haag, Barendrecht en Nieuwegein. Volgens een duurzaamheidsverslag van het bedrijf bedroeg de omzet in 2023 bijna 408 miljoen euro.

Ambulancemedewerkers in Zuidoost-Brabant sporen hartinfarct op met sneltest

Ambulance

EINDHOVEN – Ambulancemedewerkers in de regio Brabant-Zuidoost doen sinds kort een sneltest bij patiënten met klachten zoals pijn op de borst om een hartinfarct op te sporen. Ziekenhuizen in de regio rond Eindhoven noemen de sneltest een grote verbetering voor de acute hartzorg. “Voor patiënten bij wie de verdenking op een hartinfarct hoog is, win je veel tijd bij de eerste diagnose”, zegt cardioloog Tom Vromen van Máxima MC.

De sneltest wordt gedaan met een druppel bloed. Deze laat vervolgens een risicoscore zien, waarmee ambulancemedewerkers de ernst van het infarct kunnen bepalen. Bij een lage risicoscore kunnen patiënten thuis worden gerustgesteld. “Zo voorkomen we onnodig ambulancevervoer en wachten op de Spoedeisende Hulp”, zegt Vromen.

Signaalstoffen in het bloed geven aan dat er iets aan de hand is. “Als die stoffen aanwezig zijn, weet je dat het om een hartinfarct gaat”, zegt cardioloog Rutger Haest van het Anna Ziekenhuis. “De hoeveelheid geeft bovendien aan hoe ernstig het infarct is.” Een hartfilmpje biedt volgens de ziekenhuizen niet dezelfde duidelijkheid. In sommige gevallen is een stil hartinfarct minder zichtbaar op een hartfilmpje.

De afgelopen jaren is de sneltest onderzocht in samenwerking met het Nederlands Hart Netwerk. Het mobiele apparaat is ontwikkeld in Eindhoven. Onderzoeker en interventiecardioloog Pieter-Jan Vlaar van het Catharina Ziekenhuis leidde de studie.

China en India willen betere relatie nu VS voor onzekerheid zorgt

NEW DELHI – China en India willen de banden met elkaar aanhalen, heeft de Indiase minister van Buitenlandse Zaken Subrahmanyam Jaishankar gezegd. Beide landen worden geconfronteerd met onvoorspelbaar Amerikaans handelsbeleid. De minister sprak in New Delhi met zijn Chinese ambtgenoot Wang Yi.

“Na een moeilijke periode in onze relatie” willen beide landen “nu vooruitgang boeken”, aldus Jaishankar. “Verschillen mogen geen geschillen worden, en concurrentie geen conflict.”

China en India voerden in 1962 een grensoorlog. China won dat gewapende conflict. De rust in het grensgebied keerde daarmee niet terug en leidde een paar jaar geleden nog tot nieuwe schermutselingen.

Zekerheid

Volgens Wang zouden China en India hun samenwerking moeten uitbreiden te midden van “overweldigend pestgedrag” en ernstige uitdagingen voor de vrije handel. Die uitbreiding kan zekerheid bieden aan de rest van de wereld, aldus de Chinese minister in een verklaring.

De VS legden Indiase goederen eerder deze maand een extra importheffing van 25 procent op, waardoor de totale belasting nu 50 procent bedraagt. Dat besluit vloeide voort uit onvrede over de Indiase aankopen van Russische olie.

Handelsspanningen verminderen

China en de VS spraken in mei af de onderlinge importheffingen tijdelijk fors te verlagen om de handelsspanningen te verminderen. De VS verlaagden de heffingen van 145 procent op de meeste Chinese goederen naar 30 procent. China reduceerde de heffingen op Amerikaanse producten van 125 procent tot 10 procent.

Indiase media meldden dinsdag dat China de exportbeperkingen van zeldzame aardmagneten naar India heeft opgeheven. Deze grondstoffen worden gebruikt voor de productie van onder andere auto’s, computers en defensiematerieel.

Rheinmetall praat over uitbreiding productie in Nederland

EDE – Het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall overweegt in zijn vestiging in Ede luchtverdedigingssystemen te gaan maken. Ook praat de onderneming met het Nederlandse industrieconcern VDL om in de vroegere autofabriek Nedcar een 4×4-voertuig voor de luchtmobiele brigade te bouwen. Dit heeft Coen van Leeuwen, directeur van dochterbedrijf Rheinmetall Defence Nederland, gezegd in de podcast In het defensief van het FD en BNR.

“Nederland is aan het kijken of heeft eigenlijk aangegeven dat ze de Skyranger 30 willen kopen. Dat is een luchtafweersysteem op kanonbasis. Dat wordt geproduceerd in een andere divisie dan onze divisie. Met Rheinmetall Air Defence zijn we aan het kijken: kunnen we dat in Nederland in Ede ook lokaliseren?”, legde Van Leeuwen uit.

Het wachten is nog op een contract van Defensie, dus het besluit hierover is nog niet genomen. Ook de nieuwe werkzaamheden bij Nedcar zijn nog niet zeker. “Die gesprekken lopen. Daar is verder heel weinig nu over te zeggen.”

Toegenomen aandacht voor defensie

Rheinmetall profiteert de laatste tijd van de toegenomen aandacht voor defensie in Europa. “Wat je ziet in Ede is dat we daar gedeeltelijk ook van meeprofiteren”, gaf Van Leeuwen aan. In Ede wordt al de Boxer, een pantservoertuig, gemaakt.

De vraag naar dat voertuig was eerder juist teruggelopen. Volgens Van Leeuwen hielden overheden zich meer bezig met vredesmissies, bijvoorbeeld in Afghanistan. “Dan zie je eigenlijk dat dermate zware beschermde voertuigen minder noodzakelijk zijn.” In plaats daarvan werd toen vooral voor lichtere voertuigen gekozen. Nu is die trend dus weer aan het keren.

Rheinmetall probeert ook de Nederlandse overheid te overtuigen om nieuwe Boxers te kopen. Dat zou ook goed zijn voor de productie in Ede, zei Van Leeuwen.

LIVESTREAM: Spectaculaire verhuizing in Lapland: Mammoet verplaatst iconische kerk

KIRUNA – In Zweeds Lapland wordt een architectonisch en historisch bijzonder kerkgebouw 5 kilometer verplaatst. De Lutherse kerk uit 1912 van vooral rood hout geldt als een van de mooiste van Zweden. De kerk staat in Kiruna, ruim 900 kilometer ten noorden van Stockholm.

De reis van de kerk wordt naar verwachting door 10.000 belangstellenden gevolgd, onder wie koning Carl Gustaf. De televisie zendt de hele verhuizing live uit.

Het 672 ton wegende pand schuift op trailers met een snelheid van een halve kilometer per uur naar zijn nieuwe bestemming.

IJzerertsmijnen

Kiruna werd 125 jaar geleden gesticht voor de exploitatie van ijzerertsmijnen. Die hebben de grond onder delen van Kiruna verzwakt. Daarom wordt het centrum inclusief de imposante kerk verhuisd.

Het erts wordt gewonnen door de staatsonderneming LKAB. De mijn in Kiruna is de grootste ondergrondse ertsmijn ter wereld. De LKAB betaalt de verhuizingen in Kiruna. De verplaatsing van de kerk kost 45 miljoen euro.

De afgelopen dagen meldden verschillende media al dat het Nederlandse bedrijf Mammoet helpt bij de verhuizing. De onderneming, gespecialiseerd in het verplaatsen van extreem zware of grote objecten, levert de transportwagens.

Gemeente Amsterdam bestelt veertig elektrische DAF XD vrachtwagens

AMSTERDAM/EINDHOVEN – De gemeente Amsterdam schaft veertig volledig elektrische DAF XD trucks aan voor het ophalen van afval. De DAF XD Electric 6×2 FAN trucks worden in 2026 geleverd in verschillende uitvoeringen met elk een eigen toepassing.

De aanschaf van volledig elektrische DAF trucks maakt deel uit van de Amsterdamse ambitie om de uitstoot van CO2 en andere emissies maximaal te reduceren. De voertuigen worden geleverd via DAF-dealer Truckland en VDL-Translift, die een deel van de opbouwen verzorgt.

Opbouwvriendelijkheid van XD Electric

Bij de beslissing van de Gemeente Amsterdam om voor de DAF XD Electric te kiezen, speelde opbouwvriendelijkheid een belangrijke rol. Af-fabriek kunnen de batterijpakketten op verschillende posities aan het chassis bevestigd worden, zodat opbouwers geen elektrische componenten hoeven te verplaatsen en er ook veel ruimte is voor de montage van bijvoorbeeld steunpoten.

Keuze voor LFP-batterijen

Ook het feit dat DAF bewust kiest voor de toepassing van lithium-ijzer-fosfaat-batterijen, is door Amsterdam in de besluitvorming meegenomen. Deze LFP-batterijen zijn vrij van kobalt en nikkel en onderscheiden zich door hun lange levensduur. Ze kunnen steeds tot 100% worden opgeladen, zonder dat dit hun prestaties of betrouwbaarheid beïnvloedt. Ze zijn bovendien thermisch zeer stabiel, wat de veiligheid ten goede komt.

Bij uitstek geschikt voor binnenstedelijk gebied

De DAF XD is bij uitstek geschikt voor het ophalen van afval in binnenstedelijke gebieden als die van Amsterdam, dankzij het uitstekende zicht vanuit de cabine en de lage instap. Door de grote voorruit, de lage ruitlijnen en de standaard DAF Corner View-camera aan bijrijderszijde, heeft de chauffeur een ongeëvenaard zicht op onder meer kwetsbare verkeersdeelnemers als spelende kinderen, voetgangers en fietsers. De lage instap met slechts twee ergonomisch geplaatste treden vergemakkelijkt het in- en uitstappen aanzienlijk. Ook biedt de cabine plek aan tot drie comfortabele stoelen.

Vier verschillende typen afvalophalers

De veertig DAF XD Electric voertuigen voor de gemeente Amsterdam worden voorzien van verschillende typen opbouw. Het gaat om dertien achterladers, tien kraan-haakarm voertuigen en zeventien voorladers met afzetcontainer. Met die nieuwe vloot kan de gemeente vrijwel alle soorten huis- en kantoorafval emissieloos inzamelen.

Drie batterijpakketten en ePTO

Alle voertuigen worden uitgerust met drie (van de maximaal vijf) LFP-batterijpakketten van elk 105 kWh. Deze voeden de 170 kW of 220 kW sterke elektromotor van de XD Electric. Voor de aandrijving van onder meer de opbouw en laadkraan, worden de voertuigen voorzien van een ePTO van 90 kW.

‘Volste vertrouwen in elektrische trucks’

De gemeente Amsterdam kijkt uit naar de inzet van de volledig elektrische DAF trucks. De 40 DAF XD Electric trucks helpen Amsterdam niet alleen de eigen CO2-footprint te reduceren, maar dragen ook bij aan de verbetering van de luchtkwaliteit in de Nederlandse hoofdstad.

Roland Heijnen, directeur Afval en Grondstoffen Gemeente Amsterdam: “We zijn blij met de samenwerking met DAF-dealer Truckland en hebben het volste vertrouwen in een duurzame toekomst met elektrische afvalwagens in Amsterdam.”

Omzet Nederlandse industrie licht gedaald in tweede kwartaal

De Nederlandse industrie heeft in het tweede kwartaal van 2025 een lichte omzetdaling laten zien. Volgens nieuwe cijfers van het CBS lag de omzet 0,7 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. De afzetprijzen namen met 0,6 procent af.

De daling komt vooral door een lagere binnenlandse omzet, die met 1,9 procent terugliep. De buitenlandse omzet liet daarentegen nog een bescheiden plus zien van 0,1 procent.

Grote verschillen tussen sectoren

Niet alle industrietakken lieten een negatieve ontwikkeling zien. De voedings- en genotmiddelenindustrie boekte met 7,5 procent de sterkste groei, mede dankzij hogere afzetprijzen (+4,1 procent). Ook de elektrotechnische en machine-industrie noteerde een omzetstijging (+3,9 procent).

In andere sectoren was sprake van krimp. De sterkste daling deed zich voor in de raffinaderijen en chemie, waar de omzet met 12,1 procent terugviel. Dat hing grotendeels samen met prijsontwikkelingen: de afzetprijzen lagen daar 7,3 procent lager, vooral door een forse prijsdaling in de aardolie-industrie (-19,4 procent).

Winstgevendheid onder druk

Ondernemers in de industrie zijn al veertien kwartalen op rij overwegend negatief over hun winstgevendheid. In het tweede kwartaal van dit jaar gaf per saldo 6,2 procent van de producenten aan dat de winstgevendheid verslechterde. Een kwartaal eerder was dat nog 4,5 procent.

Minder faillissementen

Het aantal faillissementen in de industrie nam af. In het tweede kwartaal van 2025 gingen 74 bedrijven failliet, 13 minder dan een jaar eerder en 10 minder dan in het eerste kwartaal van dit jaar.

Verwachtingen derde kwartaal

Vooruitkijkend naar het derde kwartaal zijn ondernemers iets minder positief dan eerder. Per saldo verwacht 3,7 procent van de industriële bedrijven een hogere omzet. In het vorige kwartaal lag dit nog op 7,3 procent.

De belangrijkste uitdagingen blijven het tekort aan personeel (31 procent van de ondernemers) en een gebrek aan vraag (26 procent). Financiële beperkingen en een tekort aan productiemiddelen spelen een minder grote rol. Ruim 31 procent van de bedrijven ervaart momenteel geen belemmeringen.

Aantal winkels in tweedehands kleding blijft groeien

Vrouw in tweedehandskledingwinkel
Afbeelding: Sora | AI

UTRECHT – Het aantal winkels in tweedehands kleding blijft toenemen. Tussen januari 2013 en juli 2025 is het aantal vestigingen in deze branche met 40% toegenomen, van 516 naar 723. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van de Kamer van Koophandel (KVK).

Het aantal winkels in tweedehands kleding is in absolute zin het hoogst in de provincies Noord-Holland (155) en Zuid-Holland (124). Flevoland (5) scoort het laagst. In de periode januari 2013 – juli 2025 nam het aantal winkels relatief gezien het sterkst toe in Friesland (+75%) en Zeeland (+73%). In geen enkele provincie nam het aantal af.

Oudere ondernemers

Uit de gegevens in het Handelsregister van KVK blijkt dat de gemiddelde leeftijd van ondernemers met een winkel in tweedehands kleding op 49 jaar ligt. Dat is hoger dan de gemiddelde leeftijd van een ondernemer in Nederland (45 jaar).

Hoog aandeel vrouwelijke ondernemers

Aan het begin van dit jaar waren er 573 ondernemers actief in de branche, waarvan 471 vrouw. Het aandeel vrouwelijke ondernemers bedraagt daarmee 82%, ver boven het gemiddelde (38%) in het Nederlandse bedrijfsleven.

Kringloopwinkels

Naast de winkels en boetieks die exclusief tweedehands kleding verkopen, vindt ook een deel van deze kleding zijn weg naar kringloopwinkels die een breder assortiment van tweedehands goederen aanbieden. In deze branche steeg het aantal vestigingen van 1841 (2013) naar 2063 (2017), gevolgd door een lichte daling naar 1813 vestigingen begin dit jaar.

Roel Beumer, woordvoerder van brancheorganisatie Kringloop Nederland, vertegenwoordigt met zijn organisatie een deel van de branche. De leden zijn stichtingen met een ideële doelstelling. Ze willen de afvalberg verkleinen en bieden daarbij werkplekken aan mensen met een ondersteuningsvraag. Herkent hij de aantallen? “Onze leden zijn vaak de wat grotere winkels, we zien bij hen geen afname in het aantal vestigingen. Dat steeg altijd en stabiliseert nu. Wel worden de winkels qua oppervlakte groter, er is veel aanbod van én veel vraag naar tweedehands. Textiel is een groot deel van de omzet bij onze leden, gemiddeld 28%. Vintage is enorm populair.”

A-locaties

Zo populair dat kringloopwinkels, traditioneel gevestigd in grotere panden aan de randen van de stad, ook de sprong naar A-locaties in het centrum wagen, om een nieuw publiek aan te spreken. Fay de Grefte is initiatiefnemer van Owned By You, een filiaal van kringloopketen Het Goed. Ze heeft een winkel geopend aan de Oude Binnenweg in het centrum van Rotterdam, waar ze uitsluitend kleding aanbiedt. “Mijn missie is om zoveel mogelijk textiel een tweede leven te geven. Ik wil mensen die nu nog een bepaald beeld hebben bij tweedehands laten zien dat het frisser en meer trendy is dan ze denken.”

Is de toename van het aantal tweedehands kledingboetieks een bedreiging voor haar kringloop-kledingwinkel? “Integendeel! Het draagt allemaal bij aan een ecosysteem van tweedehands als alternatief voor nieuw. Wat belangrijk is: de mindset bij de consument verandert, daar werken beide aan mee.”

Fast fashion

Marcel van Goch werkt al 25 jaar in de kringloopbranche. Hij heeft zeven kringloopwinkels waar kleding heel belangrijk is en is drie jaar geleden gestart met Mode &zo, een winkel in het centrum van Dordrecht met tweedehands dameskleding. “We zijn een bedrijf zonder winstdoelstelling. Het gaat ons om zoveel mogelijk hergebruik en om werk te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als je kijkt naar de kledingverkopen, het totale volume daarvan stijgt nog steeds, in de afgelopen twee jaar iets minder dan eerder. Met Mode &zo bereiken we een ander publiek, we bieden merkkleding aan, hebben de uitstraling van een boetiek. Tweedehands moet eerste keus worden!”

Van Goch wijst wel op een groeiend probleem in de logistiek achter de schermen: “Wij zamelen per jaar 2.000 ton kleding in en daarvan is ongeveer 18% geschikt voor hergebruik in Nederland. Een paar jaar geleden was dat nog ruim 20%. Fast fashion is hierbij echt een probleem: het zit wel bij wat we inzamelen, maar het kan nauwelijks gerecycled worden omdat de kwaliteit zo slecht is.”

Zelf starten

Wil je zelf starten met een winkel in tweedehands kleding? Jacob van der Vis, ondernemersadviseur bij KVK, heeft tips. “Het begint heel vaak vanuit een hobby, mensen die tweedehands kleding voor de lol beginnen te verkopen. Ze zien langzamerhand een businessmodel en gaan proberen het te professionaliseren. Wil je dat doen, dan heb je qua locatie gewoon een drukke winkelstraat nodig, er moet aanloop zijn. Er zijn veel kringloopwinkels op industrieterreinen, maar daar komen mensen ook om andere redenen, ook om te neuzen. Als je echt ‘in de kleding’ zit, moet je gewoon een goeie locatie hebben.”

Dan heb je een plek, hoe vul je de winkel? “Let heel erg goed op de markt”, zegt Van der Vis. “Haal geen rommel binnen, weet waar de markt om vraagt. En zorg dat je een duidelijk imago hebt waardoor mensen naar je toekomen. Dat kan door je bijvoorbeeld te richten op kinderkleding, op een bepaalde leeftijdsgroep, een bepaalde periode vintage of juist op de duurdere merken.”

Zichtbaarheid

Zichtbaarheid is heel belangrijk, zegt Van der Vis. “Zorg voor een digitale shop naast je fysieke winkel. Daarmee stijgt je omloopsnelheid en zorg je voor extra vindbaarheid. En als het gaat over de toevoer van spullen, kijk of je een netwerk kunt opbouwen van mensen die graag aan jou leveren, die het aan je geven of vinden dat je een goed verhaal hebt. Om te starten kan dat al goed werken. En, saai maar cruciaal: hou je boekhouding heel goed bij!”

Macron stelt Genève voor als locatie overleg Poetin en Zelensky

WASHINGTON – De Franse president Emmanuel Macron heeft de Zwitserse stad Genève voorgesteld als mogelijke locatie voor een ontmoeting tussen de Russische president Vladimir Poetin en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Het is nog niet bekend waar en wanneer de bijeenkomst moet plaatsvinden.

“Het is meer dan een hypothese, het is zelfs een collectieve wens”, aldus Macron in een interview op LCI, op een vraag over de mogelijkheid om de top in Europa te houden. Hij zei dat de bijeenkomst niet door Frankrijk zal worden georganiseerd, zoals de ontmoeting tussen Zelensky en Poetin in 2019, maar in een “neutraal land”.

“Misschien Zwitserland, ik pleit voor Genève”, zei de president. “Of een ander land. De laatste keer dat er bilaterale gesprekken waren, was dat in Istanbul.” De directe besprekingen tussen de strijdende partijen hebben sinds de Russische inval onder meer plaatsgevonden in Turkije, dat goede banden heeft met zowel Rusland als Oekraïne.

Het is niet bekend of Rusland Zwitserland accepteert. Hoewel het Alpenland een neutrale status heeft, neemt het wel sancties aan tegen Rusland. Een eventuele andere optie is Vaticaanstad. Paus Leo heeft het Vaticaan meermaals aangeboden als locatie voor vredesonderhandelingen.

Het idee is dat Zelensky en Poetin elkaar eerst spreken en dat Trump zich daarna bij de twee leiders voegt voor verder overleg. Daarna moet ook Europa zich aansluiten, aldus Macron. De Amerikaanse president Donald Trump zei maandag na een telefoongesprek met Poetin te zijn begonnen met voorbereidingen voor het langverwachte topoverleg, waarmee Rusland voor zover bekend nog niet heeft ingestemd.

×