Clicky

zondag 11 mei 2025 - 02:51 uur
Home Blog Pagina 62

China verhoogt heffing op Amerikaanse producten naar 84 procent

BEIJING – China verhoogt de importheffing op producten uit de Verenigde Staten van 34 procent naar 84 procent. Dat heeft de regering in Beijing bekendgemaakt in een verklaring.

De stap volgt op een verhoging van de Amerikaanse importheffingen voor Chinese goederen. Die worden voortaan met 104 procent belast, maakte het Witte Huis dinsdag bekend.

China zegt dat de hogere tarieven vanaf donderdag gelden. Ook komen nog eens zes Amerikaanse bedrijven of personen op een lijst van onbetrouwbare organisaties. Daarnaast komen er twaalf uit de VS op een lijst voor exportcontroles, wat betekent dat een vergunning nodig is om aan ze te verkopen.

Het Aziatische land, de op een na grootste economie ter wereld, zwoer eerder deze week “tot het einde te vechten” tegen Amerikaanse importheffingen. De tegenreactie is een nieuwe escalerende stap in de handelsoorlog, die begon na de bekendmaking van tal van importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump.

Trump ziet het handelstekort van de VS in goederen als groot nadeel. Met heffingen zegt hij weer productie naar de VS te willen halen, maar onder economen en beleggers neemt de angst voor economische krimp en sterkere prijsstijgingen door de heffingen toe.

Op de Europese beurzen reageerden beleggers geschrokken op de vergeldingsmaatregel. Het verlies van de Stoxx 600, een graadmeter voor aandelenbeurzen in Europa, liep woensdag rond 13.30 uur op tot 3,8 procent. De prijs voor een vat Brentolie daalde voor het eerst sinds 2021 onder de 60 dollar, door zorgen over een afnemende vraag naar olie bij economische krimp.

Vrachtwagenchauffeur belaagd met object vanaf viaduct A1: “Cabine vol glassplinters”

RIJSSEN – Een vrachtwagenchauffeur is maandagavond het doelwit geworden van een levensgevaarlijke actie op de A1 ter hoogte van hectometerpaal 125,6, bij Rijssen. Rond 18:45 uur werd vanaf een viaduct een blok hout of steen op zijn voorruit gegooid.

De voorruit heeft een gat, en de cabine lag bezaaid met glassplinters tot op de schoot van de chauffeur aan toe. De chauffeur kwam met de schrik vrij, maar liep wel forse vertraging op.

Twee politie-eenheden kwamen ter plaatse en zijn direct gestart met een zoektocht naar de daders. Volgens de chauffeur zouden twee jongens verantwoordelijk zijn voor het incident. “Waar gaat het mis in de maatschappij dat je stoer denkt te zijn door iets vanaf een viaduct te gooien?”, schrijft hij verontwaardigd op Facebook. “Chapeau, je moeder zal trots zijn.”

De chauffeur roept mensen op om zich te melden als zij iets hebben gezien van het incident, dat plaatsvond op maandagavond tussen 18:45 en 18:50 uur op de A1, bij het viaduct ter hoogte van hectometerpaal 125,6. “Delen wordt gewaardeerd”, aldus de oproep.

Levensgevaarlijk gedrag

Het gooien van voorwerpen vanaf viaducten is niet alleen roekeloos, maar kan ook ernstige gevolgen hebben. In het verleden hebben soortgelijke incidenten al geleid tot zware ongevallen en zelfs dodelijke slachtoffers. De politie neemt dit soort meldingen dan ook zeer serieus.

Het glas lag tot op de schoot van de betrokken chauffeur

Getuigen gezocht

Heb jij iets gezien rond het genoemde tijdstip en locatie, of heb je dashcambeelden van de omgeving? Neem dan contact op met de politie. Alle tips zijn welkom.

Linkse oppositie woedend over ontslagronde bij Tata Steel

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA is woedend over de ontslagronde die Tata Steel volgens ingewijden deze week aankondigt. Het staalbedrijf wil in IJmuiden naar verluidt een op de vijf banen schrappen. “Onbeschaamd en onacceptabel”, vindt de grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer.

Tata Steel overlegt met het kabinet over verduurzamingsplannen waarbij mogelijk miljarden aan staatssteun nodig zijn. GroenLinks-PvdA vermoedt dat het bedrijf extra druk op die onderhandelingen wil zetten, en “de omslag naar groen staal misbruikt om gemakkelijk van mensen af te komen”.

De oppositiepartij vindt dat naast verduurzaming en gezondheidswinst voor omwonenden, ook voldoende werkgelegenheid een voorwaarde voor overheidssteun moet zijn. “Winst maken kan niet prevaleren boven werkgelegenheid, gezondheidsaspecten en vergroening”, zegt Kamerlid Joris Thijssen.

klap

SP-leider Jimmy Dijk noemt het “een grote klap voor werknemers, industrie en de regio”. Hij pleit voor nationalisatie van Tata Steel. “Houd staalproductie in eigen hand en eigen land.”

CDA-leider Henri Bontenbal ziet in het nieuws van Tata “het zoveelste bewijs dat de Nederlandse industrie het zwaar heeft”. Hij herhaalt zijn oproep aan het kabinet om de nationale CO2-heffing voor de industrie af te schaffen. De Tweede Kamer stemde onlangs in meerderheid tegen dat voorstel.

Eerlijker speelveld

Bontenbal pleit daarnaast voor een eerlijker speelveld voor Nederlandse bedrijven ten opzichte van hun concurrenten elders in Europa. Dat vraagt onder meer om lagere energiekosten en nettarieven. Ook moeten bedrijven wat hem betreft sneller hulp krijgen bij verduurzaming.

Blokkade goederenspoor Rotterdam moet stoppen, beveelt Schouten

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – De blokkade van de Havenspoorlijn, een verbinding voor goederentreinen ter hoogte van knooppunt Benelux, door milieuactivisten van actiegroep Geef Tegengas moet stoppen. Dat bevel heeft de Rotterdamse burgemeester Carola Schouten uitgevaardigd. Tussen Barendrecht en de Maasvlakte reden woensdagochtend geen treinen, meldde ProRail.

“Hoewel ik het belangrijk vind dat iedereen mag protesteren, moet de openbare orde en veiligheid geborgd zijn”, zegt Schouten in een toelichting. “Een groep demonstranten heeft een treinspoor bezet nabij de Butaanweg in de Rotterdamse haven waar treinen met gevaarlijke stoffen rijden.”

De veiligheid en gezondheid van alle betrokkenen zijn volgens Schouten in het geding. “Ik heb een aanwijzing gegeven aan de demonstranten om de demonstratie op een veilige locatie buiten het spoor voort te zetten. Indien de aanwijzing niet wordt opgevolgd, zal de politie de demonstranten van het spoor verwijderen. Ik faciliteer de demonstratie op een andere plek.”

Enkele tientallen mensen liepen woensdagochtend op het spoor, hadden spandoeken bij zich en staken fakkels af. De demonstranten vinden “de manier waarop we veel te veel spullen en materialen heel de wereld over vervoeren onverantwoord en onhoudbaar”. Ze stellen dat de logistieke sector, met het Havenbedrijf van Rotterdam voorop, “medeplichtig is aan de klimaatcrisis, moderne slavernij, kinderarbeid, verwoesting van de natuur, oorlogsmisdaden en genocide”.

ProRail heeft geen begrip voor de actie. “Dit is een drukke goederenspoorlijn waar elk uur vele tientallen wagons over vervoerd worden. Op dit moment kunnen onze klanten niet bediend worden”, aldus de woordvoerder.

Commissie wil AI-gigafabrieken en minder regels EU-bedrijven

BRUSSEL – De Europese Commissie wil meer ruimte bieden voor de ontwikkeling van eigen kunstmatige intelligentie (AI), blijkt uit het AI-actieplan. De Commissie wil, in overleg met lidstaten en bedrijven, onderzoeken waar “obstakels” voor Europese AI-bedrijven kunnen worden weggenomen. In het plan van Eurocommissaris Henna Virkkunen (Digitale Zaken)staat ook dat de Commissie wil helpen met het opzetten van vijf AI-gigafabrieken.

In de fabrieken moeten “complexe AI-modellen op ongekende schaal worden ontwikkeld en getraind”, vermeldt het plan. De fabrieken moeten 100.000 AI-chips hebben, “vier keer zoveel als de al bestaande AI-fabrieken”, zei een EU-bron.

De Europese Commissie wil dat zowel particuliere investeerders als lidstaten 20 miljard euro in de gigafabrieken investeren. Waar deze fabrieken komen, is nog onduidelijk. Geïnteresseerde lidstaten kunnen zich bij de Commissie melden.

Hoogwaardige data

Bij elke fabriek moet ook een datalab komen om “grote hoeveelheden hoogwaardige data” te verzamelen. De Commissie stelt voor dat deze data intern in de EU gedeeld kunnen worden, mits die via Europese AI worden verwerkt. Zo hoopt de Commissie dat de EU controle houdt over Europese data.

Het plan is een poging om de EU in de race voor het AI-leiderschap te houden, waarin de Verenigde Staten en China vooroplopen. Met deze ‘made in Europe’-AI wil de EU een alternatief bieden dat “veilig, betrouwbaar en van de hoogste kwaliteit” is.

De lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog buigen over het plan van de Commissie.

DPD en MAN starten testritten met elektrische vrachtwagens in het VK

HINCKLEY – Pakketdienst DPD en truckfabrikant MAN Truck & Bus UK zijn in het Verenigd Koninkrijk gestart met praktijkproeven met een volledig elektrische vrachtwagen: de MAN eTGX. De samenwerking markeert een belangrijke stap richting emissievrij zwaar wegvervoer.

De eTGX, met een actieradius tot 800 kilometer en een snellaadcapaciteit van 750 kW, wordt vanuit het DPD-distributiecentrum in Hinckley ingezet op vaste routes. Voorafgaand aan de inzet worden de chauffeurs uitgebreid getraind en het voertuig ingewerkt in de operationele processen van DPD.

De pilot moet beide partijen waardevolle praktijkervaring opleveren, aldus MAN en DPD. Volgens MAN-topvrouw Tracey Perry is de inzet van zware elektrische trucks cruciaal voor het halen van de klimaatdoelen uit het Akkoord van Parijs. “Elektrische trucks zoals de eTGX zijn een essentieel onderdeel van de omslag naar duurzaam goederenvervoer.”

DPD is al jaren voorloper met duurzame oplossingen in het wegtransport en maakt veelvuldig gebruik van dubbeldeks trailers om het aantal ritten te beperken. In een volgende fase van de samenwerking wordt een elektrische truck ontwikkeld die geschikt is voor inzet met deze dubbeldekkers. De eerste testversie wordt later dit jaar verwacht.

“Elektrische vrachtwagens kunnen in de toekomst een reëel alternatief worden,” stelt DPD’s duurzaamheidsdirecteur Tim Jones. “We zijn gemotiveerd om mee te bouwen aan voertuigen die ook in de dagelijkse praktijk kunnen presteren.”

De proef is een belangrijke stap op weg naar een groener en efficiënter logistiek systeem.

Lekkerland gaat voor zero-emissie met Scania

BREDA – Lekkerland Nederland heeft een Scania 25P 4×2 BEV in gebruik genomen. De elektrische bakwagen maakt deel uit van een test met meerdere voertuigen, waarmee de specialist in on-the-go consumptie een volgende stap zet in de uitbreiding van het duurzaamheidsbeleid. “Dankzij de 10-tons luchtgeveerde vooras, die alleen Scania heeft, hoeven we niet in te leveren op laadvermogen,” aldus Fleet Manager Gerard Montijn.

De nieuwe batterij elektrische bakwagen is de eerste Scania in het wagenpark van Lekkerland, dat uit 165 trekkende eenheden bestaat. Het voertuig wordt ingezet voor het leveren van food- en non-food artikelen vanaf het distributiecentrum in Waddinxveen. De twee-asser zal uitvoerig worden getest op technische inzetbaarheid en laadvermogen: hoe kan Lekkerland haar klanten in de Randstad blijven beleveren zoals ze dat gewend zijn, maar dan volledig uitstootvrij?

Montijn: “Elektrificatie van het wagenpark is onvermijdelijk. Daarom nemen we uitgebreid de tijd om de elektrische Scania over meerdere seizoenen heen te testen. Onze andere voertuigen hebben allemaal een 8-tons vooras en we willen onderzoeken of de 10-tons vooras van Scania het verlies aan laadvermogen, veroorzaakt door het extra gewicht van het accupakket, kan compenseren. Een alternatief is een grotere truck met drie assen, maar dat betekent meer banden, meer uitstoot en hogere onderhoudskosten.”

Rustig en stil

De P-serie heeft een 230 kW-motor en is voorzien van koelopbouw met een volledig elektrische koelmachine van Frigoblock, aangesloten op een door Scania af-fabriek geïnstalleerde elektrische Power Take-Off (ePTO). Voor het laden beschikt Lekkerland over mobiele laadunits.

De eerste kilometers zijn afgelegd en de ervaringen met de Scania BEV zijn positief. “De chauffeurs zijn zeer enthousiast over het rijgedrag. De hectiek van het werk blijft, maar het rijdt heel rustig en stil. Ze geven aan na een lange werkweek meer ontspannen thuis te komen dan met een diesel truck.”

Intrinsieke motivatie

Ondanks dat Lekkerland met de komst van de zero-emissiezones gedwongen wordt uitstootvrij te gaan vervoeren, is de keuze voor elektrisch transport volgens John van den Berg, Directeur Operations, volledig intrinsiek gemotiveerd.

Het bedrijf heeft een lange geschiedenis in het optimaliseren van zowel het wagenpark als de inzet daarvan. Sinds 2008 rijdt Lekkerland uitsluitend met volledig elektrische koelmachines en sinds 2012 wordt, volgens de one-stop-strategie, alleen multi-temp transport ingezet om onnodige transportbewegingen te voorkomen.

“Duurzaamheid is de drijvende kracht achter alles wat we doen en door samen te werken binnen de hele keten kunnen we echt impact maken. Ons motto is ‘Your most convenient partner’ en zoeken de juiste samenwerkingen om dit waar te maken. Op dit moment heeft Scania een voorsprong en we zijn zeer benieuwd naar de resultaten,” besluit Van den Berg.

Specialist on-the-go consumptie

Lekkerland Nederland, sinds 2020 onderdeel van REWE Group, is een toonaangevende leverancier van food- en non-foodproducten voor de on-the-go markt. Afnemers zijn winkelformules die consumenten het gemak van consumptie onderweg bieden, zoals treinstations, luchthavens en andere locaties waar je ‘een snelle hap’ wilt eten.

Met de herkenbare witte vrachtwagens met het rode logo worden deze klanten zo duurzaam mogelijk bediend. De organisatie beschikt in Nederland over drie grote distributiecentra: in Son, Waddinxveen en Meppel. Het hoofdkantoor bevindt zich in Son. In totaal zijn er ruim 750 Lekkerlanders werkzaam bij het bedrijf.

Slachtoffers ongeval Calandbrug zijn vrouwen van 23 en 27 jaar

ROTTERDAM – De twee inzittenden van een auto die afgelopen weekend vanaf de Rotterdamse Calandbrug het water inreed, zijn vrouwen van 23 en 27 jaar. Dat meldt de politie.

De politie denkt dat het om een noodlottig ongeval gaat. Hoe het heeft kunnen gebeuren is nog niet bekend en wordt onderzocht. De auto reed waarschijnlijk door de slagboom terwijl de brug in het Botlekgebied open stond.

De brugwachter ontdekte de schade aan de slagboom bij het sluiten van de brug. Het voertuig werd uren later met de twee overleden inzittenden uit het water gehaald.

De werkgever van de twee slachtoffers betuigt in een bericht op LinkedIn medeleven met het overlijden van de twee collega’s. Het bedrijf ontkent dat de auto vlak voor het ongeluk te hard reed. “In diverse nieuwsberichten staat dat ze met hoge snelheid reden, het trackingsysteem in hun auto gaf aan dat ze 63 kilometer per uur reden toen het ongeluk plaatsvond.” Op de brug mag maximaal 80 gereden worden.

Transportbedrijf moet schadevergoeding betalen voor onrechtmatige vrijgave van e-bikes

DEN HAAG – Een transportbedrijf uit Haarlemmermeer is door het Gerechtshof Den Haag in hoger beroep aansprakelijk gesteld voor schade die ontstond nadat het bedrijf zendingen elektrische fietsen had vrijgegeven zonder de daarvoor vereiste cognossementen te controleren. De zaak speelt zich af binnen een complex internationaal transportdossier met partijen uit Nederland, Hongkong, China en Singapore.

De zendingen betroffen in totaal zeven containers met e-bikes, die in 2017 onder een leveringsconditie FOB door het Chinese Skyland waren verkocht aan het Nederlandse bedrijf E-Bike Nederland B.V. De verzending vond plaats via huiscognossementen afgegeven door IFL International Freight Lines uit Hongkong, onderdeel van de IFB-groep.

Het transportbedrijf kreeg van de IFB-groep duidelijke instructies: aflevering van de goederen mocht uitsluitend geschieden tegen overlegging van het originele cognossement of via een telex release. Toch werden de zendingen A en B – samen goed voor 1.137 e-bikes – door het transportbedrijf in Rotterdam ingeklaard en doorgestuurd naar E-Bike, zonder dat het cognossement werd overgelegd.

Als gevolg hiervan werd IFL in China door Skyland succesvol aangesproken wegens onrechtmatige aflevering (misdelivery) en veroordeeld tot het betalen van schadevergoedingen van in totaal ruim een miljoen dollar. IFL trachtte deze schade op haar beurt op het transportbedrijf uit Haarlemmermeer te verhalen. De rechtbank Rotterdam stelde IFL eerder grotendeels in het gelijk, en nu bevestigt het Haagse hof die uitspraak in hoger beroep grotendeels.

Volgens het hof heeft het transportbedrijf in strijd met de afspraken in de zogeheten “agency agreement” gehandeld. Daarin was expliciet opgenomen dat aflevering enkel mocht plaatsvinden na overlegging van het originele cognossement. Het hof benadrukt dat het bedrijf zich daarvan bewust was, maar desondanks heeft vrijgegeven.

Het transportbedrijf verweerde zich onder meer met de stelling dat zij slechts als ontvangstexpediteur voor E-Bike optrad en niet als agent van IFL, en dat Skyland zou hebben ingestemd met de levering. Ook werd aangevoerd dat de schade had kunnen worden beperkt als IFL in China beter had geprocedeerd. Het hof ging aan deze verweren voorbij en kwalificeerde de handelwijze als ernstig verwijtbaar.

In eerste aanleg was de schadevergoedingsplicht van het transportbedrijf nog gematigd tot de waarde van de fietsen volgens de commerciële facturen (ruim 645.000 USD). Het hof draait deze matiging terug en oordeelt dat het transportbedrijf de volledige schade dient te vergoeden die IFL heeft geleden in de Chinese procedures.

De exacte hoogte van het toe te wijzen bedrag wordt nog vastgesteld. Het hof heeft de zaak naar de rol verwezen zodat IFL aanvullende informatie kan aanleveren over haar betalingen aan Skyland en de kosten van beslaglegging.

Reuters: China voorkomt daling yuan met minder dollaraankopen

BEIJING – De centrale bank van China heeft laten weten scherpe dalingen van de yuan niet te zullen toestaan en heeft grote staatsbanken verzocht de aankopen van Amerikaanse dollars te verminderen, zeggen bronnen tegen persbureau Reuters. Door deze stap wordt de dollar minder waard, wat de handelsoorlog tussen de twee grootste economieën ter wereld kan verergeren.

De opdracht van de centrale bank komt op een moment dat de yuan onder zware neerwaartse druk staat, na de enorme Amerikaanse importheffingen en de daaropvolgende vergeldingsmaatregelen van Beijing.

Een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwde woensdag dat Beijing doorgaat met het nemen van tegenmaatregelen om de rechten en belangen van China te beschermen. De Amerikaanse president Trump kondigde een reeks heffingen aan voor China, wat heeft geleid tot tarieven van 104 procent op Chinese goederen.

Trump komt binnenkort met ‘grote’ heffing op geneesmiddelen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump gaat binnenkort een “grote” importheffing op farmaceutische producten aankondigen. Volgens hem zal de maatregel geneesmiddelenproducenten aansporen hun activiteiten naar de Verenigde Staten te verplaatsen.

Trump deed zijn uitspraken tijdens een fondsenwervingsgala voor Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden. “Zodra we dat doen, gaan ze zich haasten om naar ons land te komen, omdat wij de grote markt zijn”, zei de president. “Het voordeel dat wij hebben ten opzichte van iedereen is dat wij de grote markt zijn.”

Trump klaagt al langer over een gebrek aan binnenlandse productie van farmaceutische producten en heeft herhaaldelijk beloofd om met belastingen meer capaciteit naar de VS te halen. “Als we problemen krijgen zoals oorlogen of iets anders, hebben we staal nodig, hebben we farmaceutische producten nodig”, zei Trump.

Grote zorgen

De Nederlandse farmaceutische industrie liet eerder al weten zich grote zorgen te maken over de dreigende Amerikaanse importheffingen. In ons land worden veel medicijnen gemaakt die onder meer bestemd zijn voor de Verenigde Staten. Bedrijven als Janssen, Organon en MSD hebben in Nederland grote vestigingen en de sector biedt werkgelegenheid aan tienduizenden mensen. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG) benadrukt dat bestaande fabrieken niet zomaar kunnen verhuizen.

Nederland is een grote speler in de Europese farmabranche. Ook andersom gaan er veel geneesmiddelen vanuit de VS en andere landen naar Nederland. Die worden dan hier verpakt en veelal weer geëxporteerd.

Chauffeur hoeft rijopleiding niet terug te betalen bij einde slapend dienstverband

Foto: AI-Gegenereerd

LEEUWARDEN – Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft geoordeeld dat een verhuisbedrijf uit Hilversum geen recht heeft op terugbetaling van de studiekosten voor een rijopleiding door een voormalige werknemer. De zaak draaide om de afwikkeling van een zogenoemd slapend dienstverband van een inmiddels arbeidsongeschikte verhuizer/chauffeur.

De werknemer, die sinds 2019 bij het verhuisbedrijf in dienst was, behaalde in 2021 op kosten van het bedrijf zijn rijbewijs C/E. In februari 2022 meldde hij zich ziek en keerde niet meer terug. Nadat het UWV een loonsanctie oplegde wegens tekortschietende re-integratie, werd het dienstverband uiteindelijk per 1 december 2024 ontbonden.

Geen recht op terugbetaling opleidingskosten

Het bedrijf stelde dat de werknemer het bedrag van ruim € 2.800 voor de rijopleiding had moeten terugbetalen, onder meer omdat hij langdurig ziek werd binnen drie jaar na het behalen van het rijbewijs. Het hof oordeelde echter dat deze voorwaarde in strijd is met het verbod op onderscheid tussen zieke en gezonde werknemers. Daarnaast was het dienstverband beëindigd na afloop van de driejaarstermijn, waardoor terugvordering niet meer mogelijk was.

Vergoeding vakantiedagen en vakantiegeld toegekend

De werknemer kreeg van het hof een zogeheten Xella-vergoeding van ruim € 5.150 toegekend vanwege het te lang in stand houden van het slapend dienstverband. Ook kende het hof een nabetaling toe van 29 openstaande vakantiedagen (€ 4.249) en vakantiegeld over 2019 en 2024, inclusief wettelijke verhogingen en rente.

De buitengerechtelijke incassokosten werden door het hof afgewezen, maar het verhuisbedrijf moet wél opdraaien voor de volledige proceskosten in hoger beroep.

70-jarige vrachtwagenchauffeur bekent grootschalige hasjsmokkel vanuit Nederland naar Denemarken

AARHUS – Een 70-jarige Deense vrachtwagenchauffeur is door de rechtbank in Aarhus veroordeeld tot 3,5 jaar celstraf voor het in totaal zes keer smokkelen van grote hoeveelheden hasj vanuit Nederland naar Denemarken. De man bekende dinsdag dat hij tussen 2021 en 2024 meer dan 1.000 kilo hasj per vrachtwagen heeft vervoerd.

De transporten vonden plaats met vrachtwagens die ogenschijnlijk reguliere ladingen vervoerden. De drugs werden afgeleverd op adressen in onder andere Skanderborg en Them, ten zuiden van Silkeborg, en op een onbekende locatie in Oost-Jutland. Van daaruit werd de hasj verder verspreid door medeplichtigen binnen de criminele organisatie.

De chauffeur werd in december 2024 aangehouden bij de Duits-Deense grens tijdens een controle. In zijn vrachtwagen werd op dat moment 177 kilo hasj aangetroffen. De politie nam tevens 93.000 Deense kronen (ongeveer 12.500 euro) aan contant geld in beslag.

De arrestatie van de vrachtwagenchauffeur maakte deel uit van een grotere internationale politieactie, gecoördineerd door de Deense nationale eenheid voor zware misdaad NSK (National enhed for Særlig Kriminalitet). De actie werd uitgevoerd in samenwerking met verschillende Deense politiekorpsen en de Kroatische autoriteiten. Daarbij werden meerdere locaties in Jutland én Kroatië doorzocht en zijn meerdere verdachten gearresteerd, waaronder de vermoedelijke leider van de organisatie.

In totaal werden vijf mannen en één vrouw opgepakt. Eén van hen, een 41-jarige man gelieerd aan een motorbende, kreeg een celstraf van 1,5 jaar voor de afname van een grote hoeveelheid hasj.

Volgens de Deense autoriteiten wordt de hoofdverdachte gelinkt aan de smokkel van zo’n 2,5 ton hasj en de handel in meer dan 40 kilo cocaïne.

Speciale aanklager Jacob Gents van de NSK noemt de rol van de vrachtwagenchauffeur cruciaal: “Hij fungeerde als schakel tussen de buitenlandse leveranciers en de criminele netwerken in Denemarken. Door gebruik te maken van ogenschijnlijk legale transporten, heeft hij het werk van de opsporingsdiensten aanzienlijk bemoeilijkt.”

Boekingen zeecontainers voor transport naar VS gekelderd door heffingen

Foto: Adobe Stock

ZOETERMEER – Evofenedex, de organisatie die de handels- en logistieke belangen van duizenden bedrijven in Nederland behartigt, heeft een scherpe daling vastgesteld van de wereldwijde boekingen van zeecontainers voor transport naar de Verenigde Staten. De daling hangt samen met de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Volgens de organisatie zijn die boekingen sinds Trump begin deze maand nieuwe heffingen aankondigde met liefst 67 procent gekelderd.

Trump kwam op 2 april met een reeks nieuwe tarieven tegen de meeste landen in de wereld en ook tegen de Europese Unie. In de week voorafgaand aan de bekendmaking waren er volgens evofenedex wereldwijd boekingen voor 516.000 containers met de VS als bestemming. Dat was in de week daarna gekelderd tot 169.000 containers. Het gaat dan om reserveringen voor toekomstig gebruik van containers.

Volgens beleidsadviseur Casper Roerade van evofenedex drukken exporteurs in de EU, China en elders op de “pauzeknop” door de hoge heffingen van Trump. Hij baseert de cijfers op informatie van het boekingsplatform voor vrachttransport. De haven van Rotterdam verwerkt veel containerverkeer uit de EU naar de VS.

Voor de EU geldt nu een algemeen tarief van 20 procent. Eerder kwamen er al heffingen van 25 procent op staal, aluminium en auto’s uit de EU. Trump heeft nog veel hogere heffingen opgelegd aan China, dat reageerde met stevige tarieven op Amerikaanse goederen.

Algemeen directeur Bart Jan Koopman van evofenedex zei eerder deze maand de nieuwe heffingen te betreuren. Volgens de organisatie bedreigen hoge heffingen de wereldeconomie en zetten ze Nederland rechtstreeks onder druk.

Alle basisscholen Baarn blijven hele dag dicht na dreigbericht

Politie

BAARN – Alle basisscholen in Baarn blijven woensdag dicht nadat daar een dreigbericht is binnengekomen. Er is, volgens de politie, “op dit moment geen aanwijzing dat het om een serieuze dreiging gaat”. De ouders van de leerlingen zijn ingelicht.

Over de aard van de bedreiging en van wie die afkomstig is, wil een woordvoerder niets zeggen. De politie onderzoekt de zaak.

Een woordvoerder van basisschool NBS wil niets zeggen over wat er is binnengekomen en ook niet of alle ouders op tijd zijn bereikt. Een verslaggever ziet dat bij basisschool Guido de Brès alle hekken op slot zijn. Er is daar geen politie. Ook de Amalia Astroschool en de Koningin Wilhelminaschool zijn dicht. Een woordvoerster van basisschool Aloysius wil alleen bevestigen dat er een dreiging is binnengekomen en dat de school vandaag dicht is.

Meest gruwelijke aanslag

Scholen zouden een e-mail hebben gekregen met daarin het dreigement van het plegen van “de meest gruwelijke aanslag in de Nederlandse geschiedenis”. Een woordvoerster van de politie wil dat niet bevestigen.

De twee middelbare scholen in Baarn, Het Baarnsch Lyceum en de Waldheim-mavo, zijn wel open. Volgens een woordvoerster van het lyceum is ook daar een dreiging binnengekomen, maar zien zij na overleg met de politie geen reden de deuren te sluiten. De ouders zijn geïnformeerd. De politie surveilleert extra bij alle scholen.

×