Clicky

zondag 21 september 2025 - 17:41 uur
Home Blog Pagina 58

Bor Transporten breidt wagenpark uit met elektrische trucks en laadplein

EINDHOVEN – Bor Transporten uit Eindhoven zet grote stappen in de verduurzaming van zijn wagenpark. Het transportbedrijf heeft de afgelopen maanden fors geïnvesteerd in laadinfrastructuur en de inzet van elektrische vrachtwagens.

De transitie begon met het verzwaren van de elektriciteitsaansluiting en de aanleg van een modern laadplein. Sinds kort beschikt het bedrijf daarnaast over blokstroom tussen 00.00 en 06.00 uur, waarmee twintig voertuigen gelijktijdig volledig kunnen worden opgeladen.

Eerste elektrische trucks

In maart nam Bor Transporten de eerste elektrische vrachtwagen in gebruik: een Volvo FH-E 4×2 trekker met een actieradius van ruim 350 kilometer. De ervaringen zijn volgens het bedrijf zeer positief. De chauffeur roemt met name het rijcomfort en de prestaties. Onlangs werd een tweede elektrische truck toegevoegd: een Scania R 330e 4×2 met een accupakket van 624 kWh en een actieradius van ruim 500 kilometer.

Duurzaamheid en betrouwbaarheid

Directeur Erik Bor benadrukt dat elektrisch transport inmiddels dagelijkse praktijk is:
“Elektrisch rijden is niet langer toekomstmuziek, het is nú. Met deze investeringen willen we laten zien dat duurzaamheid en betrouwbaar transport perfect samengaan.”

Bor Transporten is een in Eindhoven gevestigd transportbedrijf, gespecialiseerd in efficiënte en klantgerichte oplossingen. Het bedrijf richt zich sterk op innovatie en duurzaamheid en streeft naar een toekomst waarin transport en milieuvriendelijkheid hand in hand gaan.

ANVR: vliegtaks volgend jaar met bijna 3 procent omhoog

LEUSDEN – De Nederlandse overheid maakt vliegen volgend jaar opnieuw duurder. De vliegbelasting gaat met 2,9 procent omhoog tot 30,25 euro, heeft brancheorganisatie ANVR berekend.

De verhoging maakt deel uit van het Belastingplan, dat op Prinsjesdag wordt gepresenteerd en later door de Tweede Kamer moet worden goedgekeurd. De vliegbelasting wordt ieder jaar aangepast aan de prijsontwikkeling volgens een vaste formule. “De ANVR maakt dit bedrag nu al bekend, zodat luchtvaartmaatschappijen het kunnen meenemen bij het bepalen van hun tarieven voor 2026. Zo voorkomen we dat klanten en reisorganisaties achteraf met naheffingen worden geconfronteerd, zoals in het verleden wel eens is gebeurd”, stelt de organisatie.

In 2027 worden langeafstandsvluchten veel duurder. De vliegbelasting op deze vluchten gaat dan naar verwachting fors omhoog. Voor verre vluchten betekent dit een stijging van 50 tot 70 euro per ticket of zelfs meer. “De ANVR spreekt zich uit tegen deze plannen.”

200 jaar carrosseriefabriek Hartog-Est: Van dorpse wagenmakerij tot maatwerk transportbouwer

WAARDENBURG – Maar liefst 200 jaar bestaat carrosseriefabriek Hartog-Est uit Waardenburg. In die tijd groeide de wagenmakerij uit tot een transportbouwer die zichzelf onmisbaar heeft gemaakt. Ze leunen niet alleen op de geschiedenis bij het familiebedrijf. “Er is vraag naar onze oplossingen.”

Wagenmakerij, smederij en houtzagerij ineen, gecombineerd met het reilen en zeilen van een boerenbedrijf. Dat was de oorsprong van de onderneming in het dorp Est rond 1825. Inmiddels is het bedrijf zes generaties verder en groeide het uit van allround carrosseriebedrijf tot een transportbouwer van specialistische maatwerk oplossingen zoals open laadbakken voor de infrasector. Maatwerk vanuit engineering met een 3D-tekening is hun specialiteit.

Zes generaties

“We zijn een echte transportbouwer”, aldus directeur Jorrit den Hartog. “Met engineering
kunnen we goed vooraf laten zien hoe iets er uiteindelijk uit komt te zien. We ontwerpen en
produceren gericht kwalitatief goede producten. En we voelen ons goed bij die regierol.
Daarbij hebben we altijd oog voor wensen en vraagstukken van onze klanten en denken we
graag mee in echte transportoplossingen.”

Jorrit den Hartog

Specifieke branches

Hartog-Est heeft de focus inmiddels nog scherper gericht op specifieke branches, zoals infrabeheer, groenvoorziening en tankbiertransport. Daarmee kan de carrosseriefabriek nog gerichter partnerschappen aangaan en speciale, op maat gemaakte transportoplossingen aanbieden.

Fabriek Hartog-Est in 1950

Goederenvervoer is constant in beweging, dus is het volgens Den Hartog essentieel om flexibel te zijn. “Om mee te kunnen bewegen als de markt zich ontwikkelt en als de opdrachtgever daarom vraagt. Ons netwerk en onze middelen maken dat mogelijk. We willen ons kunnen aanpassen en snel kunnen schakelen wanneer dat nodig is. Er is vraag
naar onze oplossingen.”

Open dag

Hartog-Est viert haar 200-jarige jubileum met een open dag van 11.00 tot 17.00 uur op
zaterdag 6 september, die in het teken staat van verleden, heden en toekomst. Er zijn veel trucks te zien en er worden verschillende werkzaamheden in de carrosseriebouw getoond. Er is muziek, een hapje en een drankje. Ook kinderen zijn welkom.

Vrachtwagenchauffeur keek Netflix tijdens rijden: zes maanden rijontzegging

Foto: MediaTV

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft donderdag een 49-jarige vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor het veroorzaken van een ernstig verkeersongeval op de A16 bij de Moerdijkbrug. De man keek tijdens het rijden naar een Netflix-serie en botste daardoor met 82 km/u op een stilstaande vrachtwagen. De bestuurder van dat voertuig liep zwaar lichamelijk letsel op.

Botsing op de Moerdijkbrug

Het ongeval vond plaats in de nacht van 23 november 2024. De vrachtwagen van het slachtoffer stond enkele seconden stil op de rechterrijbaan toen de verdachte zonder te remmen achterop reed.

Door de klap werd de vrachtwagen richting het water geduwd, waarna de chauffeur uit zijn cabine sprong. Hij brak daarbij zijn enkel open, wat door de rechtbank als zwaar lichamelijk letsel is aangemerkt.

Uit onderzoek bleek dat de verdachte ruim acht seconden geen aandacht voor de weg had. Op zijn telefoon draaide op dat moment de serie Vikings. De chauffeur verklaarde later dat hij de vrachtwagen pas op het laatste moment had gezien, ondanks dat hij 200 meter vrij zicht had.

Verantwoordelijkheid als beroepschauffeur

De rechtbank rekende het de man zwaar aan dat hij als beroepschauffeur beter dan gemiddeld bewust had moeten zijn van de risico’s in het verkeer. De rechter oordeelde dat sprake was van aanmerkelijke onoplettendheid, voldoende voor een veroordeling onder artikel 6 van de Wegenverkeerswet.

Straf

De man kreeg een geheel voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden met een proeftijd van twee jaar. Daarnaast mag hij zes maanden geen motorrijtuigen besturen. De rechtbank legde geen taakstraf op, omdat de man in Polen woont en de uitvoerbaarheid daarvan onzeker was.

De rechter hield bij de strafoplegging rekening met het feit dat de chauffeur niet eerder in Nederland met justitie in aanraking kwam, spijt betuigde en zelf ook ernstig gewond raakte bij het ongeval.

Verdachte aangehouden voor ernstig zedenmisdrijf in Zeist

ZEIST – De politie heeft donderdag een verdachte aangehouden voor het ernstige zedenmisdrijf dat onlangs plaatsvond in een bos bij Zeist. De aanhouding volgde na meerdere bruikbare tips die binnenkwamen nadat beelden van de verdachte openbaar waren gemaakt, meldt de politie.

De man zit op dit moment in volledige beperkingen, wat inhoudt dat hij uitsluitend contact mag hebben met zijn advocaat. Over zijn identiteit doet de politie geen verdere mededelingen.

De politie spreekt grote dank uit aan iedereen die heeft meegeholpen en meegedacht in het onderzoek. Ondanks de aanhouding is de politie nog steeds op zoek naar getuigen die mogelijk iets hebben gezien of gehoord in of rond het bosgebied in Zeist.

Wie informatie heeft, wordt dringend verzocht dit te delen met de politie.

Girteka vervoert historisch Litouws zeilschip naar Sail Amsterdam 2025

AMSTERDAM – Girteka heeft een bijzonder transport uitgevoerd: de levering van de Kurėnas SüD.1, een traditioneel Litouws houten zeilschip. Het erfgoedvaartuig wordt van 20 tot en met 24 augustus 2025 ingezet als cultureel boegbeeld van Litouwen tijdens Sail Amsterdam, een van ’s werelds grootste maritieme festivals.

De Kurėnas, ooit gebruikt in de Koerse Lagune, werd vanuit Klaipėda zorgvuldig naar de haven van Naarden vervoerd. Het project kwam tot stand in samenwerking met het Litouwse Zeevaartmuseum, internationale partners en met steun van de Nederlandse en Litouwse overheid.

Uniek transport

Volgens Edvardas Liachovičius, CEO van Girteka Group, ging het om een uitzonderlijke logistieke operatie: “In bijna dertig jaar is dit de eerste keer dat Girteka een lading van zo’n grote culturele en historische waarde heeft vervoerd. Het vereiste nauwkeurige planning en volledige inzet van ons logistieke team. We zijn trots bij te dragen aan het behoud van maritiem erfgoed en de verbinding van Europese landen.”

Versterking culturele banden

Ook de Nederlandse ambassadeur in Litouwen, Jack Twiss Quarles van Ufford, benadrukte het belang van dit initiatief: “Schepen hebben Litouwen en Nederland al eeuwenlang verbonden. Dat Girteka dit historische schip naar Sail Amsterdam heeft gebracht, laat de sterke culturele en economische banden tussen onze landen zien.”

Mark Mulder, strategisch commercieel directeur bij Girteka en afkomstig uit Nederland, noemde het “een eer” om vanuit een Litouws bedrijf een bijdrage te leveren aan het versterken van de relaties tussen beide landen.

Presentatie van Baltisch erfgoed

Voor het Litouwse Zeevaartmuseum, eigenaar van het schip, is deelname aan Sail Amsterdam een kans om het Baltische maritieme erfgoed te tonen aan een miljoenenpubliek. “Dankzij de steun van Girteka bereikt de Kurėnas niet alleen veilig Amsterdam, maar draagt het schip ook een bredere boodschap van culturele samenwerking in Europa uit”, aldus kapitein Romualdas Adomavičius.

Sail Amsterdam

Sail Amsterdam wordt eens in de vijf jaar georganiseerd en trekt miljoenen bezoekers. Historische schepen, replica’s en moderne vaartuigen vormen samen een vloot die de hoofdstad voor enkele dagen tot maritiem middelpunt van de wereld maakt.

Vrachtwagen in brand in Rotterdam [+foto’s]

Foto: ASMedia

ROTTERDAM – Donderdagmiddag rond 13.30 uur werd een brand gemeld aan de Boekenrode in Rotterdam. Een vrachtwagen, die bezig was met een hogedrukreiniging, vloog in brand.

De vrachtwagenchauffeur merkte de brand op, zette het voertuig stil en waarschuwde de hulpdiensten.

De brand, die plaatsvond midden in een woonwijk, trok veel aandacht van omstanders.

De brandweer kwam met meerdere voertuigen ter plaatse, waaronder een schuim blusvoertuig, een snel inzetbaar voertuig en een tankautospuit.

Foto: ASMedia

Korpsen uit Keyenburg, Mijnsherenlaan en Rotterdam-Metaalhof werden ingezet om de brand onder controle te krijgen. Al snel was de brand geblust. De cabine is volledig uitgebrand.

Waardoor de brand is ontstaan is op dit moment nog niet bekend.

VS en EU bekrachtigen handelsakkoord over Amerikaanse heffingen

BRUSSEL – De Verenigde Staten en de Europese Unie hebben donderdag een eerder bereikt handelsakkoord formeel bekrachtigd. Het akkoord, dat vorige maand al in grote lijnen werd overeengekomen, omvat onder meer een Amerikaanse invoerheffing van 15 procent op de meeste EU-producten, waaronder auto’s, farmaceutische producten, halfgeleiders en hout. Meer details over het akkoord zijn nu bekendgemaakt.

In een gezamenlijke verklaring zeggen beide partijen toe te werken aan “het herstel van stabiliteit en voorspelbaarheid in de handel en investeringen tussen de EU en de VS, dat ten goede komt aan bedrijven en burgers”. De verklaring is tot stand gekomen na intensieve onderhandelingen tussen de EU en de VS. De bijna vier pagina’s tellende verklaring biedt een stappenplan voor verdere onderhandeling en samenwerking.

De VS gaan stappen zetten om de huidige Amerikaanse importheffingen op auto’s en auto-onderdelen te verlagen zodra Brussel de benodigde wetgeving invoert om de beloofde tariefverlagingen op Amerikaanse goederen door te voeren. De huidige heffing van 27,5 procent moet daarbij vervangen worden door het algemene tarief van 15 procent.

Per 1 september worden daarnaast bepaalde producten vrijgesteld van de heffing van 15 procent. Het gaat om vliegtuigen en vliegtuigonderdelen, bepaalde geneesmiddelen en ingrediënten en sommige natuurlijke hulpbronnen zoals kurk. Die lijst van producten moet in de toekomst langer worden, aldus de partijen.

De EU zet stappen om importheffingen op Amerikaanse industriële goederen af te schaffen en de markttoegang voor Amerikaanse vis en landbouwproducten te verruimen. Ook wordt nogmaals benadrukt dat de EU 600 miljard dollar gaat investeren in de VS en voor 750 miljard dollar aan energie gaat aankopen.

Veel sectoren, zoals de autosector, farmaceutische industrie en chipindustrie, profiteren van het plafond van 15 procent, volgens handelschef van de Europese Commissie Maroš Šefčovič. Het is volgens hem de gunstigste handelsdeal die de VS aan een partner heeft aangeboden. Het is nog niet gelukt om een uitzondering te krijgen op de heffingen voor wijn en sterke drank.

“Laat ik dit duidelijk zeggen: het alternatief – een handelsoorlog met torenhoge tarieven en politieke escalatie – helpt niemand”, benadrukt Šefčovič. “Het schaadt banen. Het schaadt de groei. En het beschadigt bedrijven in zowel de EU als de VS.”

Moskou herhaalt: Europees contingent in Oekraïne is onacceptabel

MOSKOU – Rusland heeft herhaald dat het een Europese militaire macht in Oekraïne niet zal aanvaarden. Europese mogendheden praten al geruime tijd over een militaire macht die na een vredesregeling zou moeten patrouilleren in Oekraïne om toezicht te houden. Dit is de insteek van de pro-Oekraïense coalitie van de bereidwilligen. Rusland is fel tegenstander van een Europese troepenmacht op Oekraïens grondgebied.

De coalitie is deze week in overleg getreden met de VS om Oekraïne veiligheidsgaranties te bieden voor het geval er een vredesregeling of bestand met Rusland tot stand komt. De buitenlandminister van Rusland Sergej Lavrov ziet daarin pogingen van Europa en Oekraïne het vredesproces van Donald Trump te saboteren.

Over een eventuele top van de Russische en de Oekraïense president zei Lavrov dat president Vladimir Poetin meermaals heeft gezegd dat hij bereid is met Zelensky te onderhandelen. Oekraïne heeft een wet ingevoerd die onderhandelen met Poetin verbiedt.

Daarnaast trekt Moskou de legitimiteit van Zelensky als president in twijfel, omdat zijn ambtstermijn eigenlijk al een jaar geleden is afgelopen. Vanwege de oorlog zijn er geen nieuwe verkiezingen georganiseerd en binnen Oekraïne zelf bestond er weinig protest tegen het langer aanblijven van Zelensky. Maar Lavrov zei zich zorgen te maken dat Zelensky niet bevoegd is om een deal te sluiten en dat een toekomstige leider die dus weer zou kunnen terugdraaien.

RvS neemt over twee weken besluit over natuurvergunning Schiphol

DEN HAAG – Schiphol weet over twee weken of de luchthaven zijn natuurvergunning terugkrijgt zolang een hoger beroep loopt tegen de vernietiging daarvan.

De Raad van State (RvS) zal op 4 september uitspraak doen in een spoedprocedure die Schiphol had aangespannen.

De procedure volgde op het besluit van de rechter die in juni een streep zette door de vergunning. Daardoor vreest de luchthaven vele handhavingsverzoeken en juridische procedures.

Ondertussen loopt een hoger beroep, maar het kan nog een tijd duren voordat daarin uitspraak is gedaan.

Thuisbezorgd-moeder doet proef met robot voor maaltijdbezorging

ZÜRICH – Just Eat Takeaway gaat proeven doen met grondrobots die maaltijden aan de voordeur bezorgen. Daarvoor is de eigenaar van Thuisbezorgd.nl een samenwerking aangegaan met het Zwitserse robotbedrijf RIVR.

De robot gaat in eerste instantie maaltijden bezorgen in het Zwitserse Zürich, maar dit moet later dit jaar ook in andere Europese steden worden geïntroduceerd.

De bezorgrobot kan door het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) obstakels zoals prullenbakken ontwijken en om voetgangers, fietsers en voertuigen heen bewegen, aldus Just Eat. De robot rijdt ongeveer 15 kilometer per uur en is uitgerust met wieltjes en poten om trappen mee te kunnen beklimmen.

Vanuit een controlecentrum wordt elke bezorging op afstand in de gaten gehouden. Volgens Just Eat is het voor het eerst dat er met deze vorm van grondrobotbezorging tests worden gedaan in Europa. Eerder kondigde het bedrijf al aan in Ierland maaltijden te gaan bezorgen met behulp van drones.

Girteka haalt 173 miljoen euro financiering op voor uitbreiding wagenpark

Foto: Adobe Stock | Robson90

VILNIUS – De Litouwse transportgigant Girteka Group heeft bij OP Corporate Bank een financiering van 173 miljoen euro veiliggesteld. Het geld is bedoeld voor de verdere uitbreiding en vernieuwing van het wagenpark en de bedrijfsactiviteiten.

Girteka wil in de periode 2025-2026 jaarlijks tot 4.000 vrachtwagens en trailers aan de vloot toevoegen. De financiering wordt verstrekt aan UAB Girteka Group en aandeelhouder UAB Willgrow.

Investering in duurzame groei

Volgens financieel directeur Vytenis Šuklys helpt de investering om de vloot verder te verduurzamen en de marktpositie van Girteka als grootste particuliere transportvloot van Europa te versterken: “Deze investering stelt ons in staat om onze vloot consistent uit te breiden, hoge efficiëntie en kwaliteit van dienstverlening te behouden en ons voor te bereiden op de volgende groeifase in 2026.”

Vertrouwen van langetermijnpartner

Giedrius Dzenkauskas, hoofd Corporate Clients bij OP Corporate Bank in Litouwen, benadrukt dat het een gunstige periode is om te investeren: “De transportsector groeit opnieuw. Voor de marktleider is dit een geschikt moment om te investeren in vlootuitbreiding, bedrijfsontwikkeling en verduurzaming. Nieuwe trucks voldoen aan hogere milieunormen en dragen bij aan de verduurzaming van de hele sector.”

Belangrijke financier in transportsector

OP Corporate Bank is al dertien jaar vaste financiële partner van Girteka. De bank is onderdeel van het Finse OP Financial Group en heeft een leidende positie op de markt voor zwaar transportleasing in Litouwen, met een marktaandeel van 21 procent. Het totale zakelijke krediet- en leaseportfolio bedraagt 1,6 miljard euro.

Europese markt herstelt

De Europese wegvervoermarkt stabiliseerde in 2024 en wordt dit jaar verwacht met 1 tot 2 procent te groeien. In 2024 had de markt een waarde van 428,2 miljard euro.

Dronken vrachtwagenchauffeur verliest lading bier op Duitse A1 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

OYTEN – Op de Duitse A1 heeft woensdagavond een stomdronken vrachtwagenchauffeur voor gevaarlijke situaties gezorgd. De 59-jarige man reed rond 22.00 uur in de richting van het Bremer Kreuz toen hij kort na de afrit Posthausen van de weg raakte en meerdere keren tegen de vangrail botste.

Tijdens de rit tussen de aansluitingen Posthausen en Oyten raakte zijn vrachtwagencombinatie zo beschadigd dat de zijkant van de trailer openscheurde. Daarbij liepen drie banden leeg en belandden meerdere kratten met volle bierflesjes op de snelweg.

Bij de afrit Oyten kon de politie de vrachtwagen tot stilstand brengen. Een blaastest wees uit dat de bestuurder 2,49 promille alcohol in zijn bloed had, ruim boven de toegestane limiet.

Foto: Duitse Politie

Zijn rijbewijs werd direct ingenomen en tegen hem zijn meerdere strafrechtelijke procedures gestart.

De schade wordt door de politie geschat op circa 200.000 euro. De A1 moest vanwege opruim- en reinigingswerkzaamheden in beide richtingen gedurende tweeënhalf uur volledig worden afgesloten.

Zelensky wil veiligheidsgaranties voor overleg met Poetin

KYIV – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky wil naar eigen zeggen binnen tien dagen veiligheidsgaranties krijgen. Dat moet gebeuren voor een eventueel topoverleg over de beëindiging van de strijd in zijn land.

Zelensky zou daarbij met zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin over vrede gaan spreken. Erna zou een top volgen met zijn drieën, met Poetin en de Amerikaanse president Donald Trump. Zelensky ziet besprekingen graag in Oostenrijk, Turkije of Zwitserland plaatsvinden. De Verenigde Staten zouden aansturen op Hongarije als ontmoetingsplek.

Poetin opperde om in Moskou af te spreken, maar dat ziet Zelensky niet zitten.

China

Voor het waarborgen van Oekraïnes veiligheid kan China in ieder geval niet dienen, zei Zelensky. China liet Oekraïne in de steek toen Rusland binnenviel en hielp juist de vijand, stelt hij.

Rusland eiste woensdag opnieuw zeggenschap over veiligheidsgaranties voor zijn buurland. Rusland verwees naar zijn eerdere voorstel om zichzelf, China en andere grootmachten een veto te geven over hulp aan Oekraïne.

Sinds Trump een slinger gaf aan het overleg over de beëindiging van de oorlog werken Oekraïnes bondgenoten met nieuwe haast aan veiligheidsgaranties.

KVNR kritisch op oordeel College voor de Rechten van de Mens over beloning zeevarenden

DEN HAAG – De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) reageert met grote verbazing op een nieuw oordeel van het College voor de Rechten van de Mens over de beloning van zeevarenden. Het College bepaalde deze week dat de huidige internationale praktijk, waarbij lonen worden afgestemd op het prijspeil in het woonland van de zeevarende, niet gerechtvaardigd is.

De zaak was aangespannen door twee zeevarenden uit Indonesië en de Filipijnen tegen twee Nederlandse werkgevers. Volgens het College is het onderscheid in beloning niet noodzakelijk.

Breuk met internationale praktijk

KVNR-directeur Annet Koster waarschuwt dat het oordeel het internationale gelijke speelveld in de zeevaart kan ondermijnen: “Door nu in deze nationale oordelen af te wijken van de internationale praktijk ondermijnt het College voor de Rechten van de Mens het internationaal gelijke speelveld met alle risico’s van dien voor de Nederlandse zeevaart.”

De zeevaart is volgens de KVNR een sterk internationale bedrijfstak, waarin beloning op basis van het woonland is ontstaan om verschillen in kosten van levensonderhoud, sociale zekerheid en fiscale systemen tussen landen recht te trekken.

Eerder nog gerechtvaardigd

In 1997 oordeelde de rechtsvoorganger van het College, de Commissie Gelijke Behandeling, nog dat dit beloningssysteem wél gerechtvaardigd was. Ook wordt de praktijk internationaal gereguleerd onder toezicht van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO).

Koster noemt het oordeel daarom “onbegrijpelijk” en benadrukt dat de KVNR de kwestie eerst met overheid en sociale partners zal bespreken.

23.000 zeevarenden onder Nederlandse vlag

Onder Nederlandse vlag werken ongeveer 23.000 zeevarenden die wereldwijd woonachtig zijn in landen waarvan Nederland de vaarbevoegdheden erkent. Nederlandse reders werken daarbij samen met vakbond Nautilus International en lokale bonden in de woonlanden van veel zeevarenden om duurzame collectieve arbeidsovereenkomsten af te sluiten.

×