Clicky

zaterdag 5 juli 2025 - 07:50 uur
Home Blog Pagina 58

Promes moet gewoon cel in als hij naar Nederland komt

AMSTERDAM – Het gerechtshof gaat niet mee in het verzoek van voetballer Quincy Promes dat hij niet wordt opgepakt als hij naar Nederland komt. De voetballer, die momenteel in Dubai verblijft, wil terugkeren naar Nederland, maar alleen als hij dan niet in de cel komt in afwachting van de strafzaak tegen hem. Het hof in Amsterdam geeft daaraan geen gehoor. “Er komt geen schorsing van het bevel gevangenneming”, aldus de rechter dinsdag.

Promes (33) is door de rechtbank veroordeeld tot zes jaar cel voor betrokkenheid bij de smokkel van cocaïne en tot achttien maanden voor het neersteken van zijn neef. In hoger beroep zijn beide zaken samengevoegd, maar het is nog niet duidelijk wanneer de inhoudelijke behandeling is.

Nederland heeft om zijn uitlevering gevraagd. Volgens het Openbaar Ministerie is het verzoek “in een gevorderd stadium” en “zit er schot in”. Maar een tijdlijn valt er niet aan te verbinden, zei de advocaat-generaal. “Het is een gevoelige kwestie, we moeten het niet forceren.” Hij benadrukte dat het OM Promes “zo snel mogelijk” in Nederland wil hebben. De voetballer zit niet vast in Dubai, maar mag het land niet verlaten.

Transfervrij

Volgens de advocaat van Promes wil zijn cliënt heel graag naar Nederland. “Hij wil tekst en uitleg geven, maar hij wil ook zijn professionele voetbalcarrière voortzetten.” Volgens de advocaat heeft Promes momenteel “meerdere aanbiedingen” van clubs “binnen en buiten Nederland”, maar een nadere toelichting kan hij niet geven.

Promes, vijftigvoudig Oranje-international, tekende vorig jaar een contract voor een seizoen bij United FC Dubai, dat uitkomt op het tweede niveau van de Verenigde Arabische Emiraten. Hij is transfervrij. Eind juni 2024 meldde Spartak Moskou dat het contract van de oud-speler van Ajax, FC Twente, Go Ahead Eagles en Sevilla was beëindigd.

NS: Staking donderdag gaat niet door, bonden meldden te laat aan

UTRECHT – De voor donderdag door vakbonden aangekondigde staking van spoorwegpersoneel in de regio’s Noord-Holland en Oost-Nederland gaat volgens de NS niet door.

“Vakbonden lieten eerder in de media weten ook een 24-uursactie voor te bereiden voor donderdag 12 juni. Op dit moment heeft NS nog geen officiële aankondiging ontvangen en de minimale aanzegtermijn van 36 uur is verstreken. De aangekondigde staking gaat dus niet door,” meldt de NS.

De dienstregeling voor donderdag was al aangepast met het oog op de staking. De NS zal deze opnieuw aanpassen. Er rijden in Noord-Holland en Oost-Nederland minder treinen, aldus de NS.

Drukkere treinen

NS adviseert reizigers in Noord-Holland en Oost-Nederland rekening te houden met drukkere treinen en een aangepaste dienstregeling. De Reisplanner wordt gedurende woensdag bijgewerkt. Het advies aan reizigers is om kort voor vertrek de NS Reisplanner te raadplegen of om meldingen aan te zetten in de NS-app. Internationale treinen van en naar Nederland rijden volgens reguliere dienstregeling.

Volgens vakbond CNV is het afblazen van de staking donderdag een “bewuste keuze, bedoeld om onrust bij de NS te veroorzaken”. De bonden hadden namelijk signalen dat de spoorvervoerder al een alternatieve dienstregeling had klaarliggen voor donderdag. Door niet te staken hopen de bonden de werkgever zo te bewegen gehoor te geven aan hun eisen voor een nieuwe cao.

Aantal overtredingen voor inrijverbod fors gedaald

DEN HAAG – Over de eerste vier maanden van 2025 zijn ruim 300.000 minder verkeersboetes uitgeschreven dan in dezelfde periode in 2024. De grootste daling is te zien bij de zogenoemde ‘inrijverboden’.

Het gaat hierbij met name om inrijverboden die worden aangeduid met het verkeersbord C12. Dat wordt vaak gebruikt om inrijverboden van een autoluwe binnenstad of milieuzone aan te geven. Het aantal overtredingen werd bijna gehalveerd (van 117.893 naar 62.533). Het hele vorige jaar was juist een stijging van deze overtredingen te zien.

Instroom verkeersboetes Wahv

Het totaal aantal overtredingen op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv), de zogenaamde Mulder-boetes, kwam in de eerste vier maanden van dit jaar uit op 2.288.788 In dezelfde periode van 2024 was dit 2.592.939. Dit gaat dan om verkeersovertredingen zoals snelheid en parkeren, rood licht en handheld telefoongebruik.

De daling van verkeersboetes zat vooral bij de instroom van flitspalen en mobiele radarsets. Politie en OM hebben eerder al aangegeven dat dat onder andere verklaard kan worden door onderhoud en vervanging van de apparatuur.

Zeer recent is er een nieuw handhavingsmiddel bijgekomen: de zogenoemde focusflitser die kan zien of een bestuurder ongeoorloofd gebruik maakt van een mobiel apparaat (telefoon). Stapsgewijs worden de komende maanden meer van deze flitsers in het land geplaatst naar een totaal van 50 in 2026. De focusflitsers worden telkens tijdelijk geplaatst en zijn naar verwachting een belangrijk middel om telefoongebruik achter het stuur te verminderen waardoor de veiligheid op de weg toeneemt. De eerste cijfers hiervan zijn in september van dit jaar te verwachten.

Het percentage staandehoudingen door de politie in deze eerste maanden van het jaar is licht gestegen van 7,6% naar 8,5%.

Naast tien doden nog twaalf gewonden in Graz, sommigen kritiek

GRAZ – Door de schietpartij op een middelbare school in de Oostenrijkse stad Graz zijn naast de tien doden ook twaalf mensen gewond geraakt, van wie sommigen ernstig. Dat heeft de Oostenrijkse minister van Binnenlandse Zaken Gerhard Karner bekendgemaakt op een persconferentie.

Van de dodelijke slachtoffers zijn zes vrouwelijk en drie mannelijk. De schutter, een man van 21, heeft vermoedelijk zelfmoord gepleegd in de wc, meldde de politie.

Volgens minister Karner kwam de eerste melding van de schietpartij rond 10.00 uur binnen bij de autoriteiten. Over de telefoon waren volgens hem schoten en geschreeuw te horen. Hij prees de politie, die binnen enkele minuten aanwezig was, inclusief de eerste speciale eenheden en een ambulance. Binnen zeventien minuten was de aanval beëindigd.

Politiechef Gerald Ortner meldde dat er twee wapens zijn aangetroffen. Het ging om een handvuurwapen en een lang wapen waar de schutter een vergunning voor had. Over hem is weinig bekendgemaakt, behalve dat hij een oud-leerling was maar nooit een diploma had behaald. Hij woonde niet ver van de school en was niet bekend bij de politie.

De politie heeft een onderzoek ingesteld. Mensen wordt gevraagd om geen beelden op sociale media te delen, maar aan de politie te sturen.

Vrachtwagen rijdt verkeerslichten omver en belandt in sloot bij Oirschot: verkeerschaos bij legerbasis en industrieterrein [+foto’s]

Foto: SQVision

OIRSCHOT – Op de Erica in Oirschot is dinsdag een vrachtwagen door nog onbekende oorzaak tegen twee verkeerslichten gebotst en vervolgens in een sloot terechtgekomen.

Het ongeval veroorzaakte een flinke verkeerschaos op een druk kruispunt nabij de legerbasis en het industrieterrein.

Door de aanrijding werkten de verkeerslichten op deze belangrijke verkeersader niet meer.

De Koninklijke Marechaussee (KMar) was met meerdere voertuigen en personeel aanwezig om het verkeer in goede banen te leiden en verdere opstoppingen te voorkomen.

Foto: SQVision

De vrachtwagen is inmiddels door een bergingsbedrijf weggesleept. Het bedrijf Heijmans is ter plaatse om de beschadigde verkeersregelinstallatie te herstellen.

Totdat deze werkzaamheden zijn afgerond, blijft de Koninklijke Marechaussee aanwezig om het verkeer handmatig te regelen.

Hoge Raad verlaagt taakstraffen voor diefstal vrachtwagen na overschrijding redelijke termijn

Diefstal

DEN HAAG – De Hoge Raad heeft op 10 juni 2025 in twee samenhangende strafzaken de taakstraffen van twee verdachten verlaagd wegens overschrijding van de redelijke termijn voor cassatiebehandeling. Beide mannen waren veroordeeld wegens medeplegen van diefstal met braak van een vrachtwagen vanaf een bedrijventerrein.

In beide zaken draaide het om de vraag of het gerechtshof ’s-Hertogenbosch de betrokkenheid van de verdachten als medeplegers voldoende had gemotiveerd. De verdachten hadden in cassatie betoogd dat uit de bewijsvoering niet duidelijk werd of zij als daadwerkelijke daders of slechts als uitkijkpost fungeerden.

De Hoge Raad oordeelde echter dat deze klachten niet tot vernietiging van de uitspraken van het hof hoefden te leiden. Op grond van artikel 81 lid 1 van de Wet op de rechterlijke organisatie gaf de Hoge Raad geen nadere motivering.

Wel stelde de Hoge Raad vast dat de redelijke termijn in cassatie was overschreden. Hierdoor werden de opgelegde taakstraffen ambtshalve verminderd. De taakstraf van 240 uur voor de in 1973 geboren verdachte werd teruggebracht naar 228 uur (subsidiair 114 dagen hechtenis). De straf van 180 uur voor de in 1985 geboren verdachte werd verlaagd naar 171 uur (subsidiair 85 dagen hechtenis).

De inhoudelijke veroordeling door het hof blijft verder in stand.

FIOD houdt CEO van scheepsbevoorradingsbedrijf aan in grootschalig drugsonderzoek Rotterdamse haven [+foto’s]

Foto: JBMedia

VLAARDINGEN – De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) heeft op dinsdag 10 juni meerdere aanhoudingen verricht in de regio Rotterdam in een onderzoek naar georganiseerde drugscriminaliteit in de Rotterdamse haven.

Eén van de aangehouden verdachten is een 55-jarige man uit Vlaardingen, die werkzaam is als CEO van een scheepsbevoorradingsbedrijf.

In het kader van het strafrechtelijk onderzoek zijn verschillende panden doorzocht, waaronder het scheepsbevoorradingsbedrijf in Vlaardingen en meerdere woningen in de regio Rotterdam. Tijdens de doorzoekingen is beslag gelegd op diverse goederen, waaronder twee vuurwapens.

Foto: JBMedia

Eén van de doorzochte panden aan de Kotterstraat in Vlaardingen is op last van de gemeente per direct gesloten, mede vanwege het aantreffen van een vuurwapen. De politie Rotterdam verleende ondersteuning bij de acties van de FIOD.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Chatbot ChatGPT getroffen door urenlange storing

Computerstoring
Foto: Adobe Stock

SAN FRANCISCO – Chatbot ChatGPT kampt sinds dinsdagochtend met een storing. Daardoor kan het gebeuren dat gebruikers heel lang moeten wachten op antwoord op vragen of helemaal geen antwoord krijgen. Ook AI-videomaker Sora werkt niet goed.

Bij de website Allestoringen.nl zijn dinsdag duizenden meldingen binnengekomen van mensen die problemen ervaren met de toepassingen op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Ook in andere landen wordt geklaagd over de apps.

Moederbedrijf OpenAI heeft laten weten het euvel te onderzoeken. In de loop van dinsdagmiddag zei het bedrijf de hoofdoorzaak van de fouten en vertragingen te hebben gevonden.

OpenAI voegde toe te werken aan een oplossing.

Man met ambitie om vrachtwagenchauffeur te worden krijgt celstraf en rijontzegging voor reeks aan verkeersdelicten en rijden onder invloed

Foto: Adobe Stock | Syda Productions

ROERMOND – De rechtbank Limburg heeft dinsdag een 32-jarige man uit Geleen veroordeeld tot een gevangenisstraf van 226 dagen, waarvan 180 dagen voorwaardelijk, vanwege een reeks ernstige verkeersdelicten en andere strafbare feiten. Daarnaast mag de man de komende 24 maanden geen motorrijtuigen besturen. Opvallend is dat hij tijdens de zitting verklaarde vrachtwagenchauffeur te willen worden.

De man werd onder meer veroordeeld voor rijden onder invloed van alcohol en drugs, het veroorzaken van gevaarlijke verkeerssituaties, het verlaten van een plaats van een ongeval, het bezit van lachgas en diefstal van een fles alcohol uit een avondwinkel. De feiten vonden plaats tussen november 2022 en juli 2024 in onder meer Geleen, Beek en Maastricht.

Uit het vonnis blijkt dat de man meerdere keren met hoge snelheid, slingerend over de weg en onder invloed van verdovende middelen of alcohol reed. In juli 2023 leidde dat tot een ernstig ongeval op de A2 waarbij hij zijn auto liet uitrollen tegen de vangrail, van de bestuurders- naar de bijrijdersstoel kroop, en andere weggebruikers betrokken raakten bij een botsing. Daarbij werd ook een omstander die hulp wilde verlenen aangereden.

Ambitie tot vrachtwagenchauffeur baart zorgen

Tijdens de zitting verklaarde de man dat hij ervan droomt om vrachtwagenchauffeur te worden. De rechtbank sprak haar zorg uit over deze ambitie gezien het ernstige en herhaaldelijke gevaarlijke verkeersgedrag. “Het baart de rechtbank in dat kader nog meer zorgen dat de verdachte de ambitie heeft om in de toekomst als vrachtwagenchauffeur te gaan werken,” staat letterlijk in het vonnis vermeld.

De man toonde spijt, maar zijn strafblad laat zien dat hij eerder is veroordeeld voor soortgelijke feiten. De rechtbank oordeelde daarom dat strenge voorwaarden noodzakelijk zijn om herhaling te voorkomen. Hij moet zich onder meer laten opnemen in een zorginstelling, mag geen alcohol of drugs gebruiken en moet meewerken aan begeleiding en dagbesteding.

Hoge recidivekans en zorgwekkende situatie

Volgens reclassering is het risico op herhaling hoog. Er is bij de verdachte sprake van verslavingsproblematiek, zwakbegaafdheid en een gebrek aan dagstructuur. Op het moment van de uitspraak verbleef hij in een instelling en staat hij op de wachtlijst voor een forensisch-psychiatrische behandeling.

Hoewel de rechtbank begrip heeft voor de wens van de man om zijn leven te verbeteren, vindt zij de bescherming van de verkeersveiligheid zwaarder wegen. “De verdachte mag van geluk spreken dat zijn handelen niet nog veel ernstigere gevolgen heeft gehad,” aldus de rechtbank.

Vrachtwagenchauffeur krijgt 2,5 jaar cel voor mensensmokkel via koeltrailer op ferry naar Groot-Brittannië

ROTTERDAM – Een 40-jarige vrachtwagenchauffeur is door de rechtbank Rotterdam veroordeeld tot een gevangenisstraf van 30 maanden wegens mensensmokkel van acht vreemdelingen. De mannen zaten verstopt in een koeltrailer die op 24 januari 2025 werd ontdekt op een ferry in de haven van Vlaardingen, vlak voor vertrek naar Groot-Brittannië.

De chauffeur, afkomstig uit het buitenland, verklaarde niets te weten van de aanwezigheid van de vreemdelingen. De rechtbank achtte dat ongeloofwaardig op basis van onder andere camerabeelden, telefoonverkeer en afwijkend rijgedrag. De rechtbank oordeelde dat de man handelde uit winstbejag en als onmisbare schakel fungeerde in een georganiseerde smokkelroute.

Koeltrailer uitgezet, zegel vervangen

De acht mannen – van Turkse, Iraakse en Koeweitse afkomst – werden aangetroffen in een afgesloten koeltrailer. De temperatuur lag rond het vriespunt, en de koelunit bleek tijdens cruciale momenten opzettelijk te zijn uitgeschakeld. De vrachtwagen stond eerder die dag lange tijd stil op een afgelegen industrieterrein in Ridderkerk. Op basis van telefoondata bevonden de migranten zich daar in de directe omgeving, wat volgens de rechtbank bevestigt dat ze daar in de trailer zijn geklommen.

Een eerder aangebracht zegel was bij aankomst op het haventerrein verdwenen, maar bleek kort daarna opnieuw te zijn aangebracht. In de cabine van de vrachtwagen trof de politie een doos met nieuwe zegels aan. Ook werd vastgesteld dat de chauffeur actief het koelmechanisme heeft bediend, vermoedelijk om het verblijf in de trailer iets dragelijker te maken voor de inzittenden – en tegelijk om ontdekking te voorkomen.

“Geen oog voor risico’s en mensenlevens”

De rechtbank rekende het de chauffeur zwaar aan dat hij de acht mannen in levensgevaarlijke omstandigheden vervoerde. Hoewel er geen sprake was van direct levensgevaar, zaten zij opgesloten in een koelruimte zonder mogelijkheid tot ontsnapping. In soortgelijke zaken in Europa zijn in het verleden dodelijke slachtoffers gevallen.

Daarnaast vond de rechter het schrijnend dat de verdachte geen berouw toonde en handelde uit puur eigenbelang. Hij maakte misbruik van zijn positie als beroepschauffeur, waarmee hij volgens de rechtbank het migratiebeleid en de veiligheid ernstig ondermijnde.

Verbeurdverklaring van hulpmiddelen

Naast de gevangenisstraf besloot de rechtbank tot verbeurdverklaring van de mobiele telefoon en het loodzegel die als bewijsmateriaal zijn gebruikt. Volgens de rechter zijn deze voorwerpen ingezet bij de uitvoering van de smokkel.

De man zit momenteel vast in een Nederlandse penitentiaire inrichting. Hij komt als buitenlandse veroordeelde niet in aanmerking voor voorwaardelijke invrijheidstelling onder de Nederlandse regeling.

Vijftien EU-landen mogen hoger begrotingstekort voor defensie

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft vijftien EU-lidstaten toestemming gegeven om hun begrotingstekort te laten oplopen om meer aan defensie te kunnen uitgeven. Zestien lidstaten hadden een aanvraag ingediend om van deze zogeheten nationale ontsnappingsclausule gebruik te maken. Die zestiende aanvraag, van Duitsland, is nog in behandeling, zei een woordvoerder van de Europese Commissie dinsdag.

Nederland heeft geen aanvraag ingediend. Het wil de extra defensie-uitgaven binnen de begroting opvangen.

Voor de vijftien landen worden de extra uitgaven voor defensie niet meegeteld bij de omvang van de overheidsschuld en het begrotingstekort. Dat tekort mag volgens EU-regels maximaal 3 procent zijn van de omvang van de economie en de staatsschuld hooguit 60 procent.

EU-herbewapeningsplan

Onder meer België, Denemarken, Estland, Griekenland, Letland, Litouwen, Hongarije, Polen en Portugal mogen hun begrotingstekort laten oplopen.

De Europese Commissie wil dat alle 27 lidstaten de komende vier jaar samen 650 miljard euro extra gaan investeren in defensie. Dat bedrag maakt deel uit van het EU-herbewapeningsplan dat in totaal 800 miljard euro omvat. 150 miljard euro daarvan gaat de Europese Commissie aan landen lenen die samen defensiematerieel willen produceren of aankopen.

Taakstraf van 60 uur voor stelen knuffels gedenkplaats

GRONINGEN – De politierechter heeft twee mannen veroordeeld tot een taakstraf van zestig uur voor het stelen van knuffels bij de gedenkplek voor Jeffrey en Emma in Winschoten.

De mannen uit Leeuwarden en Winschoten (beiden 20 jaar) stonden in een snelrechtzitting terecht voor het vernielen van de gedenkplaats en diefstal. De rechter achtte beide beschuldigingen bewezen.

De rechter noemde het gedrag van beide verdachten “volstrekt verwerpelijk”.

Politie bevestigt tien doden in Graz, ook meerdere zwaargewonden

GRAZ – De Oostenrijkse politie bevestigt dat tien mensen om het leven zijn gekomen bij een aanval op een school in Graz. Onder hen is ook de verdachte. Er zijn meerdere personen met ernstige verwondingen, aldus de politie, zonder een aantal te melden.

Het aantal gewonden ligt volgens Oostenrijkse media in de tientallen. Zij schrijven dat een schutter dinsdagochtend twee klaslokalen betrad en daar een bloedbad aanrichtte. Hulpdiensten rukten massaal uit om de slachtoffers te helpen. Het Rode Kruis zegt dat meer dan 160 hulpverleners ter plaatse zijn.

De middelbare school is ontruimd. Leerlingen en medewerkers zijn volgens de politie eerst naar een veilige locatie gebracht. De kinderen gaan van daaruit naar een sportstadion, waar ze met hun familie worden herenigd. In het stadion werd eerder al een verzamelpunt ingericht voor ouders.

Veel verkeershinder vanwege werkzaamheden A10 Zuid en knooppunt Amstel van 13-16 juni

A10 richting westen thv viaduct Parnassusweg | Foto: Marcel Steinbach

In het weekend van 13 juni 22.00 uur tot maandag 16 juni 05.00 uur moeten weggebruikers rekening houden met veel hinder aan de zuidkant van Amsterdam. Vanwege werkzaamheden aan de A10 Zuid en knooppunt Amstel zijn er afsluitingen van A4 knooppunt Badhoevedorp richting Amsterdam tot en met A2 knooppunt Amstel. Er zijn omleidingsroutes voor het verkeer en de extra reistijd kan oplopen tot 60 minuten.

Het weekend zijn er tegelijkertijd werkzaamheden door het project Zuidasdok en Rijkswaterstaat. Zuidasdok hijst nieuwe perronkappen voor het station Amsterdam Zuid en Rijkswaterstaat voert bij knooppunt Amstel groot onderhoud uit. Er rijden in dit weekend geen treinen van en naar station Amsterdam Zuid.

Afsluitingen en omleidingsroutes

Vanwege de werkzaamheden moeten weggebruikers rekening houden met afsluitingen van A4 knooppunt Badhoevedorp tot knooppunt Amstel (buitenring). In knooppunt Amstel is ook de verbindingsweg van de A2 vanuit Amsterdam richting A10 Oost dicht. Doorgaand verkeer richting Almere/Hengelo/Utrecht wordt omgeleid via de A9, A2 en A1. Gele borden langs de weg en de route informatiepanelen boven de weg geven de omleidingsroutes aan. Weggebruikers moeten rekening houden met extra reistijd die kan oplopen tot 60 minuten.

Reisadvies

Rijkswaterstaat en Zuidasdok roepen weggebruikers op goed voorbereid op pad te gaan en te reizen op andere tijden of met een ander vervoermiddel, dan wel samen te reizen. Zo kunnen zij bijdragen aan het beperken van de hinder. Weggebruikers kunnen een reisadvies vragen via Ask&GO. Ook zijn er verschillende kortingsacties voor het ov en deelvervoer beschikbaar via Amsterdam Bereikbaar.

Werkzaamheden 26 juni-12 juli

Ook in de periode van 26 juni tot 12 juli voeren Zuidasdok en Rijkswaterstaat gelijktijdig werkzaamheden uit. Tijdens deze periode van 16 dagen zijn er afsluitingen van A4 knooppunt Badhoevedorp tot A10 Oost knooppunt Watergraafsmeer in de richting Almere/Hengelo/Utrecht.

Luchtopname Zuidas; Knooppunt Amstel met A10 Zuid (naar Zuidas, links) en einde A2 (Utrechtsebrug over de Amstel)

De afsluitingen leiden tot extreme hinder aan de zuidkant van Amsterdam. Door de werkzaamheden te combineren wordt voorkomen dat de weg vaker voor een langere periode moet worden afgesloten.

Meer werkzaamheden rond Amsterdam

De werkzaamheden zijn onderdeel van grootschalige werkzaamheden rond Amsterdam, die tot in oktober extreme verkeershinder veroorzaken. Ook Zuidasdok heeft meerdere werkzaamheden gepland. Daarnaast zijn er evenementen die veel verkeershinder veroorzaken, zoals het Festival Op de Ring op 21 juni en de NAVO-top op 24 en 25 juni.

Tijdens de werkzaamheden en evenementen worden extra bergingsvoertuigen en verkeersregelaars ingezet om de hinder beheersbaar te houden. Waar nodig worden verkeerslichten aangepast voor een betere doorstroming van het verkeer.

Logistieke Alliantie: Zonder sterke maritieme ruggengraat is Nederland weerloos

ZOETERMEER – ‘Investeren in een weerbare en duurzame maritieme sector is essentieel’, stelt de Logistieke Alliantie in aanloop naar het commissiedebat over zeevaart, binnenvaart en havens op 12 juni. Zonder een sterke maritieme ruggengraat is Nederland kwetsbaar. Dat geldt ook voor de binnenvaart en de infrastructuur eromheen, zoals goed onderhouden vaarwegen.

Alleen met gerichte investeringen blijft onze welvaart én internationale handelspositie overeind. Zeevaart, binnenvaart en havens vormen immers de spil van het logistieke systeem dat dagelijks Nederland en grote delen van Europa bevoorraadt. Ook is het maritieme netwerk van groot belang is voor onze export, voor ons verdienvermogen en ons vestigingsklimaat.

De Logistieke Alliantie doet daarom drie concrete oproepen aan de politiek.

Ga steviger aan de slag met maritieme weerbaarheid

De weerbaarheid van onze logistiek over zee krijgt nog te weinig aandacht in het Nederlandse zeevaartbeleid. De Logistieke Alliantie roept de politiek daarom op om maritieme weerbaarheid expliciet te agenderen en te kiezen voor een integrale aanpak. Zeevaart is cruciaal: wereldwijd gaat 90% van de handel over zee, en via Nederlandse vaarwegen wordt jaarlijks voor ruim 2.200 miljard euro aan goederen vervoerd – waaronder veel grondstoffen en halffabricaten. Geopolitieke spanningen, zoals in de Rode Zee en Noordzee, maken duidelijk hoe kwetsbaar deze ketens zijn. Dat vraagt om gerichte maatregelen om de logistieke weerbaarheid en zelfredzaamheid van Nederland te versterken.

Verduurzaming zeevaart vereist actie op brandstofproductie

Nederland loopt voorop met voorzieningen voor schone brandstoffen voor schepen, maar de overgang naar duurzaam varen dreigt vast te lopen. In onze havens zijn brandstoffen zoals groene methanol, waterstof en ammoniak nauwelijks beschikbaar. Dat is een probleem, want zonder investeringen in productie en infrastructuur stijgen de kosten voor rederijen, en uiteindelijk ook voor consumenten. Tegelijk haalt de overheid via nieuwe milieuregels wél geld op uit de sector, zonder dat daar voldoende steunmaatregelen tegenover staan. De Logistieke Alliantie roept de politiek daarom op om eindelijk werk te maken van de Brandstoftransitie Zeevaart en de plannen uit 2024 uit te voeren – met duidelijke keuzes, geld en samenwerking met het bedrijfsleven.

Binnenvaart vraagt om gerichte en integrale aanpak

De binnenvaart is onmisbaar in het logistieke systeem, maar krimpt door structurele knelpunten. Verouderde bruggen en sluizen zorgen steeds vaker voor storingen, vertragingen en extra kosten voor bedrijven. Het aantal storingen is de afgelopen jaren vervijfvoudigd. Daarom is niet alleen onderhoud nodig, maar ook een betrouwbaar en robuust netwerk van vaarwegen. Bij afsluitingen moeten alternatieve routes beschikbaar zijn. De Logistieke Alliantie vraagt om structurele aandacht én investeringen in een toekomstbestendig en klimaatbestendig binnenvaartnetwerk.

De diversiteit van de binnenvaartvloot staat onder druk. Kleine binnenvaartschepen, die essentieel zijn voor fijnmazige distributie, dreigen te verdwijnen door voorgenomen technische eisen en hoge investeringskosten. Het ministerie is hierover in gesprek met de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) en de Europese Commissie, mede naar aanleiding van moties van het CDA en SGP uit de Tweede Kamer. Voor ondernemers is snelle duidelijkheid van groot belang. De Logistieke Alliantie roept de politiek op om de minister te verzoeken dit in overleg met de CCR voortvarend op te pakken.

De Logistieke Alliantie bestaat uit 17 partners die zich inzetten voor logistiek en handel(sketens) en voor het vestigingsklimaat en verdienvermogen van Nederland: evofenedex, TLN, VNO-NCW / MKB Nederland, Havenbedrijf Rotterdam, Havenbedrijf Amsterdam, ProRail, Deltalinqs, ORAM, Koninklijke Bouwend Nederland, Koninklijke Binnenvaart Nederland, NVB (binnenhavens), VRC, KVNR, VITO, ACN en Schiphol.

Het debat vindt plaats op 12 juni 2025.

×