Clicky

woensdag 16 juli 2025 - 18:47 uur
Home Blog Pagina 4

VvE-kosten afgelopen jaren flink gestegen, meldt Independer

HILVERSUM – De kosten die huiseigenaren moeten betalen voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) zijn de afgelopen jaren flink gestegen. Dit meldt vergelijkingssite Independer na onderzoek onder ruim 8100 te koop staande appartementen bij onder meer Funda en Pararius. De site merkt dat sommige mensen moeite hebben de stijgende kosten te betalen.

Voor een appartement van 70 vierkante meter betaalt een huiseigenaar nu gemiddeld 161 euro per maand aan VvE-kosten. Dat is zo’n 35 procent meer dan vijf jaar geleden, aldus Independer. Het gaat op jaarbasis om een stijging van ruim 500 euro.

Volgens Marga Lankreijer-Kos, hypotheekexpert bij Independer, komt die stijging in veel gevallen doordat VvE’s in hoog tempo verduurzamen. Bijvoorbeeld om gebouwen aardgasvrij te maken. De rekening daarvan wordt volgens haar doorberekend aan huiseigenaren.

Ze stelt dat de site regelmatig mensen spreekt die moeite hebben de hogere kosten betalen, vooral ouderen met een laag inkomen. “Denk aan mensen met alleen AOW of een klein pensioentje. Als een VvE niet voldoende in kas heeft om de verduurzamingsmaatregelen te betalen, dan worden de kosten vaak direct aan de eigenaren doorberekend.” Een woordvoerder legt uit dat veel mensen Independer benaderen voor tips om te bezuinigen of als ze financiële problemen hebben.

De vergelijkingssite meldt dat de kosten in Noord-Holland het hoogst zijn, zo’n 185 euro per maand. Eigenaren in Groningen betalen het minst, ongeveer 137 euro per maand.

De Vereniging Eigen Huis (VEH) merkt ook dat VvE-kosten voor veel eigenaren de laatste jaren fors zijn toegenomen. “We moeten allemaal van het gas af, ook VvE’s. Het is dus te begrijpen dat dit gebeurt”, zegt een woordvoerder.

Russische veiligheidsadviseur: Trumps ultimatum doet ons niets

MOSKOU – De vicevoorzitter van de Russische veiligheidsraad Dmitri Medvedev zegt dat het ultimatum van de Amerikaanse president Donald Trump hem niets doet. Trump beloofde Oekraïne nieuwe wapenleveranties en kondigde invoerheffingen aan als Rusland niet binnen vijftig dagen vredesafspraken maakt met Oekraïne.

“Trump heeft het Kremlin een theatraal ultimatum gesteld. De wereld sidderde in afwachting van de consequenties”, schrijft Medvedev op X. “Europa op oorlogspad was teleurgesteld. Rusland maakt het niets uit.”

Medvedev was president van Rusland van 2008 tot 2012 en premier van het land van 2012 tot 2020. Hij is nu de vicevoorzitter van de Veiligheidsraad van de Russische Federatie, waar president Vladimir Poetin de voorzitter is.

Paddo’s

Medvedev plaatst geregeld in het Engels berichten op X waarin hij kracht en koers van Rusland ophemelt en zich laatdunkend uitlaat over Oekraïense, Amerikaanse en Europese leiders. Eerder deze maand schreef hij bijvoorbeeld dat NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte aan de paddo’s zit en misschien opgesloten moet worden in een strafkamp in Siberië.

Poetin zelf heeft nog niet gereageerd op Trumps ultimatum.

Groei containerverkeer dempt impact van congestie en terugval bulktrafiek in Antwerpse haven

ANTWERPEN – In de eerste helft van 2025 heeft Port of Antwerp-Bruges 137,2 miljoen ton goederen overgeslagen. Dat is een daling van 4,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De terugval is vooral te wijten aan fors lagere volumes in droge en vloeibare bulk. De containertrafiek daarentegen liet een duidelijke groei zien, ondanks aanhoudende congestie op de terminals. Ook het handelsverkeer met de Verenigde Staten nam sterk toe.

Containers in de lift, maar druk op capaciteit neemt toe

De containeroverslag groeide in tonnage met 3,6 procent tot 77 miljoen ton en in TEU met 3,7 procent tot 6,91 miljoen TEU. Tegelijkertijd stonden de terminals onder zware druk. De congestie, die in heel Noordwest-Europa voelbaar is, werd veroorzaakt door onder andere:

  • onregelmatige aankomsten van schepen,
  • omvaarten via Kaap de Goede Hoop vanwege de onveilige situatie in de Rode Zee,
  • herschikkingen in containerallianties met piekvolumes tot gevolg,
  • lage betrouwbaarheid van vaarschema’s, waardoor containers langer blijven staan,
  • vakbondsacties die de operatie verder bemoeilijkten.

De gemiddelde verblijftijd van containers steeg naar 7 à 8 dagen (normaal is circa 5 dagen). Aan de waterzijde blijven wachttijden relatief beperkt, maar aan de landzijde is de situatie nijpend. De haven ziet dan ook dringende noodzaak voor extra capaciteit, onder meer via het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen).

Forse daling in bulktrafiek

De overslag van vloeibare bulk daalde met 17,1 procent. Vooral vloeibare brandstoffen, nafta en LNG werden minder verhandeld. Enkel LPG en kerosine lieten groei zien. De overslag van chemicaliën steeg licht door hogere volumes biobrandstoffen.

Ook droge bulk kreeg een klap met een afname van 11 procent, vooral door lagere import van steenkool en bouwmaterialen. Daarentegen nam de aanvoer van meststoffen sterk toe, mede ingegeven door aankomende EU-heffingen op Russische producten.

Gemengd beeld bij stukgoed en RoRo

De overslag van conventioneel stukgoed daalde met 4,3 procent, met name door verminderde trafiek van ijzer en staal. Het RoRo-segment groeide licht met 1,4 procent dankzij hogere volumes vrachtwagens, zwaar materieel en tweedehandswagens. De overslag van onbegeleide vracht daalde met 1 procent.

Sterke groei VS-verkeer

Het handelsverkeer met de Verenigde Staten steeg met 17,2 procent tot 16,4 miljoen ton. Daarmee blijft de VS na het VK de belangrijkste handelspartner van de haven. De invoer uit de VS nam toe met 13,1 procent tot 9,7 miljoen ton, waaronder LNG en containers. De uitvoer steeg zelfs met 23,5 procent tot 6,7 miljoen ton, vooral door brandstoffen en droge bulk.

De containerexport naar de VS bleef stabiel op 303.000 TEU, maar de invoer van volle containers uit de VS steeg met 12,6 procent – een mogelijk teken dat Amerikaanse exporteurs vooruitlopen op Europese maatregelen bij het uitblijven van een handelsakkoord.

Toekomstgericht investeren

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “In een uitdagend economisch klimaat blijven we onze veerkracht tonen. De groei in containertrafiek en de sterke handelsrelatie met de VS bevestigen onze positie als trans-Atlantische toegangspoort. Maar de aanhoudende druk op onze infrastructuur onderstreept de noodzaak van extra containercapaciteit. Met het ECA-project bouwen we gericht aan duurzame groei.”

Bouwstop voor aanleg stroomkabel naar gasplatform Noordzee

OLDENBURG – Het Nederlandse energiebedrijf One-Dyas moet voorlopig de aanleg van een stroomkabel in de Noordzee staken. De Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe (DUH) heeft een spoedprocedure ingediend tegen natuurbeschermingsvergunningen voor het project. Zolang die procedure loopt geldt een bouwstop, heeft de rechter bepaald.

Dat heeft One-Dyas bevestigd aan het Duitse persbureau dpa. De rechtbank heeft volgens het bedrijf meer tijd nodig om alles nauwkeuriger te onderzoeken. Het is zeker geen uitspraak tegen het project, benadrukte de woordvoerder.

De kabel moet een boorplatform voor de kust van het Duitse waddeneiland Borkum van stroom voorzien. De stroom is afkomstig van het nabijgelegen windpark Riffgat. De kabel zou echter door een beschermd zeegebied lopen en daar een zeldzaam steenrif aantasten, voert DUH aan.

De Duitse bondsregering heeft eerder al toestemming gegeven voor gaswinning bij Borkum. De deelstaatregering van Nedersaksen is juist tegen.

Storing in twee tunnels bij Roermond, verkeer moet omrijden

ROERMOND – In twee tunnels in Limburg is een technische storing. Verkeer op de A73 moet daardoor omrijden, liet Rijkswaterstaat dinsdagochtend weten.

Het gaat om de Roertunnel en Tunnel Swalmen, allebei bij Roermond.

De storing is hopelijk in de loop van de dag verholpen, zegt een woordvoerster van Rijkswaterstaat. “We doen er alles aan om de tunnels zo snel mogelijk weer te kunnen openen. We hopen dat dit voor de avondspits is.”

Ze weet niet zeker of dit gaat lukken, een tijdsindicatie geven is niet mogelijk.

Een monteur is bezig de storing op te lossen.

107e editie van Nijmeegse Vierdaagse van start gegaan

NIJMEGEN – De eerste wandelaars zijn dinsdagochtend vroeg begonnen aan de 107e editie van de Nijmeegse Vierdaagse. Om 04.00 uur gingen de eerste lopers van de 50 kilometer van start, later in de vroege ochtend volgen de deelnemers aan de afstanden 40 en 30 kilometer.

Alle 47.000 beschikbare plaatsen waren dit jaar vergeven, maar niet iedereen heeft zich gemeld. 1461 mensen die zich wel hadden ingeschreven, hebben zich de afgelopen dagen niet aangemeld in Nijmegen en doen daarom niet mee met het wandelevenement. Hoeveel mensen er daadwerkelijk gestart zijn, zal later op dinsdag blijken.

De eerste dag brengt de lopers traditiegetrouw door de Betuwe, tijdens de zogeheten Dag van Elst, ook wel Blauwe Dinsdag. Die gaat onder meer over de dijk tussen Lent en Oosterhout, door het blauw versierde dorp Elst om via Bemmel terug te keren in Nijmegen. Woensdag gaan de wandelaars richting Wijchen, donderdag naar Groesbeek en vrijdag gaat het via Cuijk richting de traditionele intocht op de Via Gladiola in Nijmegen.

Van alle deelnemers komt meer dan 12 procent uit de gemeente Nijmegen. De meeste deelnemers, bijna 40 procent, lopen de 40 kilometer. Er doen steeds meer jonge mensen mee aan het evenement. Zo is de gemiddelde leeftijd deze editie 47,2 jaar. In 2019 was dat nog 53 jaar, vorig jaar 47,9 jaar.

Tijdens het wandelevenement zetten honderden vrijwilligers van het Rode Kruis zich in om iedereen naar de eindstreep te helpen. Vorig jaar werden 3600 wandelaars geholpen met blaren. De organisatie verbruikte dat jaar onder meer 7900 blarenprikkers, 31.000 handschoenen, 13 kilometer medische tape en 46 liter kamferspiritus, een voetcrème. Die editie haalde 88 procent van de deelnemers de eindstreep op vrijdag.

Het Rode Kruis heeft deelnemers geadviseerd deze editie extra paren droge sokken mee te nemen, verwachte regen kan voor een extra uitdaging zorgen.

KVK: ‘Idee dat BV risico’s van schijnzelfstandigheid vermijdt klopt niet’

UTRECHT – In het tweede kwartaal van 2025 signaleert de Kamer van Koophandel (KVK) opnieuw een stijging van het aantal stoppende vestigingen (hierna genoemd ‘stoppers’). Samen met een daling van het aantal startende vestigingen (hierna genoemd ‘starters’), neemt hiermee de groei van het aantal vestigingen al twee jaar af.

Op 30 juni 2025 stonden er 2.588.747 vestigingen ingeschreven in het KVK Handelsregister. Dit is een lichte stijging van 1,2 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2024 en het laagste groeicijfer in de afgelopen tien jaar. Opvallend is dat de startende ondernemer steeds vaker voor een BV kiest.

Onzekerheid vanuit politiek

Josette Dijkhuizen, ondernemer en bijzonder hoogleraar Tilburg University: “Door het vallen van het kabinet is er nog langer onduidelijkheid over wat de uitkomst gaat zijn van nieuwe wetten en regels, zoals de VBAR (wetsvoorstel Verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden), het stikstofbeleid en ontwikkelingen rondom arbeidsmigratie. De kans dat deze dossiers voorlopig niet worden opgepakt is groot omdat de huidige demissionair ministers de onderwerpen mogelijk niet meer gaan oppakken. Dat geeft niet de duidelijkheid die veel ondernemers juist wel nodig hebben om bijvoorbeeld noodzakelijke investeringen te gaan doen. Velen zullen voorlopig het zekere voor het onzekere kiezen en in loondienst gaan.”

Rechtsvorm BV stijgt

Opnieuw steeg het aantal starters dat koos voor de rechtsvorm besloten vennootschap (BV). In Q2 2025 waren dit er 10.611, een stijging van 21 procent ten opzichte van Q2 2024. Een mogelijke oorzaak hiervan zijn nieuwe wetten en regels die gelden voor eenmanszaken, zoals de handhaving op schijnzelfstandigheid.

Sergej Schuurman, jurist en contentredacteur bij KVK legt hierover uit: “Er heerst een idee dat met een BV risico’s omzeild worden als het gaat om de beoordeling bij schijnzelfstandigheid, maar dat is pertinent niet waar. Er gelden dezelfde beoordelingscriteria voor een eenmanszaak en een BV, zo mag er bijvoorbeeld ook bij een BV geen gezagsverhouding zijn tussen de opdrachtgever en de zelfstandige.”

Voor en nadelen BV

Het oprichten of de overstap naar een BV kan wel interessant zijn als de winst van een onderneming hoog genoeg is om de extra kosten en administratieve verplichtingen van een BV te compenseren. “Dat komt omdat vanaf een bepaalde winst er fiscale voordelen gaan spelen ten opzichte van een eenmanszaak. Daartegenover staat dat het oprichten en onderhouden van een BV meer kosten met zich meebrengen, zoals notariskosten, administratiekosten en accountantskosten.”

“Al met al is het hebben van een BV minder risicovol voor het privévermogen, maar een ondernemer heeft wel te maken met veel meer administratieve en financiële verplichtingen. Eigenlijk zoals altijd, zijn het de persoonlijke omstandigheden die bepalen welke rechtsvorm het beste past.”

Ontwikkelingen starters en stoppers

  • Het aantal starters bedroeg in het tweede kwartaal van 2025 53.799. In Q2 2024 waren dit er 61.864. Dit is een afname van 13 procent
  • In de sectoren Energie, water en Milieu (-34 procent), Land- en tuinbouw (-34 procent) en Gezondheid (-29 procent) daalt het aantal starters het sterkst
  • Zakelijke dienstverlening is de sector met de meeste starters (26 procent), gevolgd door de sectoren Detailhandel (15 procent) en Bouw (11 procent)
  • Het aantal stoppers bedroeg in het afgelopen kwartaal 40.801. In hetzelfde kwartaal van vorig jaar waren dit er 33.136. Dit is een toename van 23 procent
  • De stijging is het sterkst in de sectoren Gezondheid (52 procent), Land- en tuinbouw (50 procent) en Bouw (33 procent)
  • In de sectoren Energie, water en milieu (-17 procent) en Groothandel (-12 procent) daalde het aantal stoppers

Gheeraert Group neemt Group De Rudder over

KUURNE-LOPPEM(B) – De Belgische Gheeraert Group heeft het eveneens Belgische Group De Rudder overgenomen. Door deze overname bundelen twee sterke familiebedrijven hun krachten. Het resultaat is een robuuste logistieke speler met bredere dekking, grotere capaciteit en een gezamenlijke omzet van meer dan 70 miljoen euro.

Dankzij de overname versterkt Gheeraert Group zijn positie in de Belgische transport- en logistiekmarkt en breidt het zijn werkgebied en dienstenaanbod verder uit. Group De Rudder, met zijn sterke regionale aanwezigheid en jarenlange ervaring, wordt onderdeel van een toekomstgerichte organisatie die inzet op groei, innovatie en klantgerichte oplossingen.

“Onze sector verandert in hoog tempo,” zegt Stijn Gheeraert, co-CEO van Gheeraert Group. “Met deze stap vergroten we onze slagkracht en kunnen we nog beter inspelen op de groeiende vraag naar efficiënte en duurzame logistieke oplossingen. Daarbij investeren we niet alleen in infrastructuur, maar vooral ook in mensen en innovatie.”

Links: Peter Gheeraert, rechts: Stijn Gheeraert

Ignace De Rudder toont zich positief over de overname: “Wij hebben veel vertrouwen in de visie van Stijn en Peter Gheeraert. Zij zijn bij uitstek geschikt om het klantgerichte karakter van ons bedrijf voort te zetten. Zelf blijf ik nog enige tijd betrokken om de integratie in goede banen te leiden.”

Gezamenlijke kracht

Klanten profiteren van een uitgebreider dienstenaanbod, snellere doorlooptijden en een sterke focus op kwaliteit. Voor medewerkers van beide organisaties ontstaan nieuwe perspectieven binnen een grotere organisatie, waar ervaring en vakmanschap gewaardeerd worden.

Peter Gheeraert: “We geloven sterk dat één plus één hier echt meer is dan twee. Door onze krachten te bundelen, creëren we een krachtig geheel dat klaar is voor de toekomst.”

De integratie richt zich onder andere op gezamenlijke planning, optimalisatie van logistieke hubs, en het bundelen van wagenpark en personeel. Beide bedrijven behouden hun familiale identiteit, wat zorgt voor korte lijnen, betrokkenheid en continuïteit.

Gheeraert is een toonaangevende logistieke partner die gespecialiseerd transport en uitgebreide logistieke oplossingen biedt, ondersteund door gekwalificeerd personeel. Het aanbod omvat onder meer palletdistributie binnen de Benelux, groupagevervoer in heel Europa, transport met meeneemheftruck of kraan, en containertransport.

Met meer dan 30.000 m² magazijnruimte en een dagelijkse inzet van 200 voertuigen garandeert Gheeraert efficiënte en flexibele dienstverlening. Het familiebedrijf heeft ruim 200 medewerkers en vestigingen in Loppem, Brugge, Beernem, Bornem en Sint-Truiden.

Group De Rudder is een vertrouwde naam in geavanceerde logistieke oplossingen, van warehousing tot distributie en transport. Het bedrijf staat voor professionaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit.

Met meer dan 55.000 m² magazijnruimte en 125 voertuigen in dagelijkse inzet is De Rudder goed uitgerust voor de uitdagingen in de sector. Het familiebedrijf telt meer dan 145 medewerkers en heeft vestigingen in Kortrijk, Vilvoorde en Lichtervelde.

PostNL breidt emissievrije bezorging in binnensteden verder uit

DEN HAAG – PostNL bezorgt in steeds meer Nederlandse binnensteden met elektrische vervoermiddelen. Sinds begin dit jaar bezorgt PostNL in 27 Nederlandse binnensteden volledig uitstootvrij. Dat is meer dan de 14 binnensteden waar dit sinds dit jaar bij wet verplicht is. Zo bezorgt PostNL vanaf nu in het volledige gebied binnen de ring A10 van Amsterdam emissievrij. Dat gebied is 3,5 keer groter dan het officiële zero-emissiegebied van de gemeente.

Naast de 14 steden met een emissievrijezone, zoals Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Tilburg bezorgt PostNL ook in de 13 andere stadscentra met elektrische voertuigen waaronder Almere, Breda en Enschede. En niet alleen in het centrum van steden, ook daarbuiten wordt steeds vaker elektrisch gereden.

30% ‘last-mile’ bezorging emissievrij

“Inmiddels is 30% van de ‘last-mile’ bezorging van PostNL in heel Nederland emissievrij en dit neemt steeds verder toe. De uitbreiding van het aantal uitstootvrije bezorggebieden sluit aan bij onze duurzaamheidsambitie,” vertelt Linde Jansen, CFO bij PostNL. “In 2030 willen we in Nederland én België volledig uitstootvrij bezorgen, van het laatste sorteercentrum tot aan de voordeur. Dat we in Amsterdam vooruitlopen met emissievrije bezorging binnen de ring is een belangrijke mijlpaal op weg naar dit doel.”

Stap voor stap

De transitie naar elektrisch rijden gaat overigens veel verder dan alleen het vervangen van voertuigen. Het vraagt ook om slimme inrichting van laadinfrastructuur, een nieuwe manier van routeplanning op basis van actieradius en aandacht voor de dagelijkse praktijk van pakketbezorgers. Ook netcongestie speelt een steeds grotere rol want laden kan niet overal, altijd en onbeperkt. Daarom schaalt PostNL emissievrije bezorging stap voor stap op, met aandacht voor wat lokaal, technisch én praktisch mogelijk is.

Meer dan 1,5 miljoen elektrische kilometers per maand

De elektrische voertuigen van PostNL, van licht elektrische vrachtvoertuigen tot elektrische bezorgbussen en vrachtwagens, leggen samen inmiddels meer dan 1,5 miljoen kilometer per maand af. Op jaarbasis levert dat een CO₂-besparing op van 4.045,5 ton. Dat is gelijk aan de jaarlijkse uitstoot van meer dan 500 Nederlandse huishoudens. Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het klimaat. Het is ook beter voor de luchtkwaliteit en de leefbaarheid in de buurt.

Trump: in 50 dagen Oekraïne-deal, anders heffingen voor Rusland

WASHINGTON – De Verenigde Staten dreigen Rusland met “heel zware heffingen” als het niet binnen vijftig dagen een “deal” sluit over Oekraïne. De Amerikaanse president Donald Trump is “heel ongelukkig” met de houding van het Kremlin, zei hij tijdens een bezoek van NAVO-chef Mark Rutte.

Trump zei dat het ging om “secundaire heffingen”. Dat betekent dat ook landen die gesanctioneerde goederen uit Rusland importeren geraakt worden door de sancties. Washington zou dan bijvoorbeeld heffingen opleggen aan landen die Russische olie afnemen.

Trump benadrukte dat hij de oorlog zo snel mogelijk wil beëindigen. Hij probeert sinds zijn aantreden in januari te bemiddelen tussen Rusland en Oekraïne, maar heeft daarbij nog weinig bereikt. “We dachten al vier keer dat we dicht bij een deal waren”, zei Trump. “Maar nu staan we hier.”

Volgens de Amerikaanse president is Oekraïne wel bereid om een deal te sluiten, maar kan het niet rekenen op de Russische president Vladimir Poetin. “Ik bel heel vaak met hem en het zijn hele fijne gesprekken. Maar zodra ik ophang, begint hij meteen weer met het bombarderen van steden.”

Twee Nederlanders omgekomen bij vliegtuigcrash Southend

DEN HAAG – In het vliegtuigje dat zondag is neergestort bij de Britse luchthaven Southend bij Londen zaten twee Nederlanders. Het gaat om de piloot en de copiloot, bevestigt een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken na berichtgeving door Sky News. Het ministerie staat in contact met de betrokken families en verleent consulaire bijstand.

In het verongelukte toestel, dat eigendom is van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Zeusch Aviation, zaten vier mensen. Volgens Sky News waren de twee passagiers een verpleegkundige uit Chili en een arts uit een Europees land. Alle vier de inzittenden zijn om het leven gekomen.

Het kleine vliegtuig stortte kort na het opstijgen neer. Het was onderweg naar Lelystad Airport. Daar hangt de vlag maandag halfstok in verband met het ongeluk.

Zeusch Aviation was maandag niet bereikbaar voor een reactie.

Meer dan helft vrachtwagens in overtreding bij grootschalige controle op Duitse A23 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

TORNESCH – De Duitse politie heeft maandag 14 juli 2025 op de A23 bij Tornesch een grootschalige controle uitgevoerd gericht op zwaar transport en gevaarlijke stoffen. De actie vond plaats op parkeerplaats Forst Rantzau en werd uitgevoerd door het Autobahn- und Bezirksrevier Elmshorn, met ondersteuning van verkeerspolitie-eenheden uit Bad Segeberg, Heide, Brunsbüttel en Neumünster, evenals het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM).

Tussen 09.00 en 13.00 uur werden in totaal 71 vrachtwagens gecontroleerd. Bij 42 voertuigen werden overtredingen vastgesteld en bij drie vrachtwagens werd de verdere rit verboden vanwege ernstige tekortkomingen.

Een van de opvallendste constateringen was een zwaartransport met een bouwmachine die niet voldeed aan de toegestane afmetingen. De vrachtwagen mocht niet verder rijden en tegen het transportbedrijf werd een winstafromingsprocedure gestart om het economische voordeel van de overtreding af te pakken.

Ook werden vijf chauffeurs beboet met een boete van 60 euro omdat zij hun lading niet goed hadden gezekerd. Daarnaast stelde de politie bij 31 chauffeurs overtredingen van de rij- en rusttijden vast, wat doorgaans leidt tot boetes van enkele honderden euro’s per geval. Verder werden onder andere defecte verlichting en verlopen technische keuringen geconstateerd.

Foto van de controle. De vrachtwagen op de foto had haar zaakjes prima op orde en mocht weer doorrijden.

Het transportbedrijf van bovenstaande foto, Holtrop-van Vlist, wil graag reageren op de controle en meldt: “De auto op de foto is ook gecontroleerd in deze controle en volledig in orde bevonden.”

Volgens de politie staat de transportsector al jaren onder hoge druk, met structureel veel concurrentie en maximale benutting van voertuigen en personeel. Deze omstandigheden leiden regelmatig tot overtredingen van verkeers- en veiligheidsregels.

Wasserij MEWA neemt twee maatwerktrailers in gebruik voor efficiëntere stadsdistributie

WASSENAAR – Wasserij MEWA heeft onlangs twee op maat gemaakte distributieopleggers in gebruik genomen die zijn geleverd door ODSD Trading. De nieuwe trailers sluiten naadloos aan op de logistieke behoeften van het bedrijf, dat in heel Europa actief is in textielbeheer en industriële wasserijdiensten.

MEWA is verantwoordelijk voor het ophalen, reinigen en terugbezorgen van onder meer bedrijfskleding, matten en rolcontainers. Voor het ophalen van gebruikte was zocht het bedrijf naar trailers die zowel geschikt zijn voor lange afstanden als voor stadsdistributie in krappe binnensteden.

Na overleg met ODSD Trading werd gekozen voor een combinatie van twee trailers:

  • een 13,60 meter lange oplegger met Tridec-stuuras en laadklep, geschikt voor ritten over langere afstanden;
  • een compacte CITY-trailer van 11,10 meter, eveneens met sturing en klep, speciaal ontworpen voor wendbaarheid in smalle stadsstraten.

Specifieke kenmerken van de trailers:

  • Dhollandia-laadklep (2.500 kg) voor efficiënt laden en lossen van rolcontainers;
  • Tridec-stuuras voor een optimale draaicirkel en rijcomfort;
  • 355 cm hoogte voor een lager zwaartepunt en lager brandstofverbruik;
  • ‘Badkuip’ stootrand ter bescherming van de plywood wanden;
  • Beluchtingsgaten in vloer en voorwand tegen vochtophoping;
  • Geïsoleerd dak dat temperatuurwisselingen beperkt;
  • LED-verlichting met zijmarkeringsverlichting voor betere zichtbaarheid;
  • Zware vloerplaten die tot 9.000 kg asdruk per heftruckas aankunnen;
  • Verstevigde voorhoeken en achterportaal voor intensief gebruik.

 

De trailers zijn ontworpen met het oog op duurzaamheid, lage operationele kosten en maximale inzetbaarheid.

Tevreden klant

Bastiaan van MEWA is enthousiast over de samenwerking: “Ik hoor van onze chauffeurs vanaf dag één alleen maar positieve geluiden. Het zijn kwalitatief hoogstaande, netjes afgewerkte trailers. De samenwerking met Onkie vooraf verliep uitstekend – er werd goed meegedacht. Ook de aftersales is prima geregeld. Ga zo door! En Onkie, als je nog eens in de buurt bent met echte Bossche Bollen, ben je van harte welkom!”

Jonge transportondernemer veroordeeld voor inzetten illegale chauffeurs

Foto: Adobe Stock | Thumbs

’s-HERTOGENBOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft op maandag 14 juli 2025 een 22-jarige transportondernemer veroordeeld voor het in dienst nemen van vier illegale Turkse vrachtwagenchauffeurs. De mannen verbleven zonder verblijfsvergunning in Nederland en beschikten niet over de verplichte tewerkstellingsvergunningen. De verdachte moet een taakstraf van 180 uur uitvoeren en kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden met een proeftijd van twee jaar.

De feiten vonden plaats in de periode van juni tot en met augustus 2020. De rechtbank acht bewezen dat de verdachte wist – of ernstige reden had te vermoeden – dat de vier chauffeurs geen rechtmatig verblijf in Nederland hadden. Desondanks liet hij hen rijden voor zijn transportbedrijf, betaalde hen contant uit en droeg geen loonheffingen of sociale premies af.

Combinatie van mensensmokkel en illegale arbeid

De rechtbank oordeelde dat de verdachte zich structureel schuldig heeft gemaakt aan zowel mensensmokkel uit winstbejag als het tewerkstellen van illegale vreemdelingen. De feiten zijn in zogeheten eendaadse samenloop gepleegd: de illegale tewerkstelling maakte het verblijf in Nederland mogelijk en vormde zo één ondeelbaar feitencomplex.

Volgens de rechtbank heeft de ondernemer met zijn handelen niet alleen het migratiebeleid van de overheid ondermijnd, maar ook de sociale rechtsstaat en arbeidsmarkt geschaad. De betrokken chauffeurs waren extra kwetsbaar doordat ze zonder contract werkten en geen beroep konden doen op enige vorm van bescherming of rechten.

Strafvermindering door overschrijding redelijke termijn

Hoewel de officier van justitie een taakstraf van 240 uur had geëist, heeft de rechtbank de straf met 60 uur verminderd vanwege overschrijding van de redelijke termijn. De feiten dateren van bijna vijf jaar geleden en de zaak werd pas in maart 2023 in onderzoek genomen.

Ook hield de rechtbank bij de strafmaat rekening met de jonge leeftijd van de verdachte ten tijde van de feiten. Hij had het bedrijf kort na zijn 18e overgenomen van zijn vader en broer, die eerder al voor soortgelijke feiten waren veroordeeld. Er zijn aanwijzingen dat hij onder familiedruk heeft gehandeld.

De rechtbank hoopt dat de voorwaardelijke gevangenisstraf een afschrikwekkende werking heeft en herhaling voorkomt.

Ook leden FNV Spoor wijzen cao-eindbod af

NS Gebouw
Foto: Adobe Stock | Menyhert

UTRECHT – De leden van FNV Spoor hebben met een duidelijke meerderheid het cao-eindbod van NS afgewezen. Ruim 60 procent van de leden stemde tegen en daarmee is de boodschap helder: NS moet met een beter voorstel komen, anders volgen er opnieuw stakingen.

“Onze leden hebben gesproken en ze vinden het eindbod van NS simpelweg niet goed genoeg”, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. “Zij willen een eerlijke loonsverhoging, automatische prijscompensatie en een betere regeling voor zwaar werk. Dat zijn heel normale wensen in deze tijd, maar de NS houdt de boot steeds maar af.”

Fatsoenlijke cao

De FNV roept NS op om alsnog werk te maken van een fatsoenlijke cao. De belangrijkste verbeterpunten voor de leden zijn: een hoger loon, betere afspraken over zwaar werk, op latere leeftijd uit de nachtdienst mogen, verhogen van toeslagen en gelijke arbeidsvoorwaarden voor gelijk werk.

Nieuwe stakingen niet uitgesloten

FNV Spoor heeft zojuist ook de NS per mail geïnformeerd over de uitslag van de stemming. Doordat de leden het cao-eindbod hebben afgewezen blijft het ultimatum dat de FNV op 30 mei heeft gesteld staan. “Als NS niet over de brug komt dan volgen er nieuwe stakingen”, waarschuwt Janssen. “Maar wij hopen dat NS haar verantwoordelijkheid naar de reizigers en eigen personeel nu wel neemt en snel met ons tot een cao-akkoord met draagvlak van de FNV-ledenkomt. De bal ligt nu wéér bij NS.”

17.500 werknemers

Bij NS werken 17.500 mensen die onder de cao vallen. De cao liep af op 28 februari 2025.

×