Clicky

maandag 7 juli 2025 - 16:23 uur
Home Blog Pagina 2

Binnenvaartschip Mannheim stoot veel minder CO₂ uit dankzij hybride aandrijving met PACCAR-motoren

EINDHOVEN – Hoe standaard de Mannheim er van buiten wellicht ook uitziet, onderhuids is het bijna 200 meter lange binnenvaartschip meer dan revolutionair. In de machinekamer prijkt namelijk een hightech diesel-elektrische aandrijflijn, waarvan het hart wordt gevormd door vijf PACCAR MX-13 motoren. DAF Components leverde de krachtbronnen.

Mede dankzij die bij DAF in Eindhoven gebouwde 530 pk sterke krachtbronnen, is de Mannheim tot zo’n 30 procent zuiniger. Ook heeft het schip dankzij de PACCAR MX-13 motoren een vijf keer lagere NOx-uitstoot dan een vergelijkbaar vaartuig met conventionele aandrijflijn. Bovendien maakt de diesel-elektrische installatie de 4.600 ton zware Mannheim ook aanzienlijk stiller en comfortabeler. Het vaartuig wordt door Rhenus Partnership – onderdeel van de Duitse logistieke specialist Rhenus Groep – ingezet voor transport tussen Zuid-Duitsland, Antwerpen en Rotterdam.

Innovatieve diesel-elektrische aandrijflijn

Het idee voor de toepassing van een diesel-elektrische aandrijflijn kwam van Rhenus. Voor de uitvoering werd Vink Diesel benaderd. Het Sliedrechts familiebedrijf kreeg de opdracht de Mannheim te voorzien van een aandrijflijn met vijf PACCAR MX-13 motoren. Deze modulair geschakelde motoren, geleverd door NPS Driven, drijven elk een eigen generator aan, die vervolgens de twee elektromotoren – en daarmee de twee schroeven – van het vaartuig van kracht voorzien.

Varen zonder uitstoot

De aandrijflijn is goed voor maximaal 2.650 pk (1.946 kW) vermogen. Een innovatief power management systeem bepaalt hoeveel MX-13 motoren er draaien en met hoeveel vermogen. Als de Mannheim maximaal beladen is en stroomopwaarts vaart, zullen alle motoren worden aangesproken om samen de maximale hoeveelheid elektriciteit te genereren. Bij het stroomafwaarts varen, is daarentegen soms maar de inzet van één motor nodig. Die flexibiliteit levert een significante brandstofbesparing op en een grote reductie van CO2-emissies.

Een extra batterij en een toegevoegde krachtbron op waterstof maken het zelfs mogelijk de motoren tijdelijk uit te schakelen, waardoor er in havens geheel elektrisch – en dus emissieloos – gemanoeuvreerd kan worden. Ook tijdens de passage van steden langs de rivieren kan de Mannheim kortstondig zonder uitstoot varen.

Zuiniger, schoner, stiller

“Deze oplossing biedt grote voordelen”, zegt Peter van der Heijden, directeur van NPS Driven. “De PACCAR MX-13 motoren zijn ongekend zuinig en draaien bovendien alleen wanneer ze nodig zijn. Ten opzichte van een vergelijkbare conventionele aandrijflijn, daalt het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot hierdoor met 30 procent. Omdat Rhenus voor HVO als brandstof heeft gekozen, valt de CO2-emissie nog eens 90 procent lager uit. Bovendien stoten de PACCAR MX-13 motoren 5 keer minder NOx uit dan de schoonste scheepsmotoren op de markt.”

Revolutionaire aandrijflijn, hoge inzetbaarheid

“Voor een revolutionaire aandrijflijn als deze zochten we de meest efficiënte en meest schone krachtbron op de markt. De door DAF geleverde PACCAR MX-13 motor kwam op alle fronten als beste oplossing naar voren”, aldus Robert Graf-Potthoff, technisch inspecteur bij Rhenus.

“Het feit dat de PACCAR MX-13 motoren veel minder vaak onderhoud nodig hebben dan reguliere scheepsmotoren, vergoot de inzetbaarheid van het schip.”

Vrachtwagenchauffeur krijgt 24 maanden cel voor smokkel 260 kilo cocaïne

ROTTERDAM – Een 35-jarige vrachtwagenchauffeur uit Rotterdam is door de rechtbank Rotterdam veroordeeld tot een gevangenisstraf van 24 maanden wegens betrokkenheid bij de smokkel van 260 kilogram cocaïne.

De drugs werden begin februari aangetroffen in een container die de man vervoerde van de terminal ECT Delta naar een loods in de Rotterdamse Waalhaven. De rechtbank acht bewezen dat de chauffeur wist van de aanwezigheid van de cocaïne en actief deelnam aan de invoer ervan.

De man kreeg op 4 februari 2025 een transportopdracht via een nieuwe klant, waarvoor hij zich nog diezelfde dag als vervoerder had aangemeld. De container werd op 5 februari opgehaald, maar in plaats van deze naar het opgegeven afleveradres in de Botlek te brengen, reed de chauffeur naar een loods in de Waalhaven. Daar werd hij staande gehouden door de douane, vlak voordat hij achteruit de openstaande loods in wilde rijden. In de container werd de enorme partij drugs aangetroffen.

Dubieuze communicatie via Snapchat

De rechtbank hechtte weinig waarde aan de verklaring van de verdachte dat hij per ongeluk het verkeerde adres had ingevoerd. Tijdens de rit onderhield hij contact via Snapchat met een onbekend account, waarbij berichten als “Deze moet weg”, “Gaat niet lukken” en “Die blauwe en die Polo” werden verstuurd. De loods bleek bovendien ingericht voor het uitladen van drugs: er lagen onder meer handschoenen, ducttape, dozen en een betonschaar klaar.

Volgens de rechtbank past het handelen van de verdachte in het patroon van een “verlengde invoer”, waarbij betrokkenen in Nederland de lading klaarzetten voor verdere verspreiding. Gezien de omvang en waarde van de partij cocaïne – miljoenen euro’s – acht de rechtbank het uitgesloten dat de verdachte onwetend was. Zijn verklaring werd dan ook als ongeloofwaardig van tafel geveegd.

Geen gebiedsverbod, wel verbeurdverklaring telefoon

Hoewel de officier van justitie 40 maanden cel had geëist – deels voorwaardelijk – met een gebiedsverbod voor meerdere havengebieden, koos de rechtbank voor een lagere straf. Reden hiervoor was het blanco strafblad van de man en zijn persoonlijke omstandigheden, waaronder schulden en een gezin.

De rechtbank legde geen gebiedsverbod op, maar verklaarde wel de in beslag genomen telefoon – waarmee contact werd onderhouden tijdens het transport – verbeurd.

Nederland stuurt weer F-35’s voor bewaking Poolse luchtruim

DEN HAAG – Nederlandse F-35’s gaan van september tot en met december helpen het Poolse luchtruim te bewaken. De inzet van de gevechtsvliegtuigen moet bijdragen aan de militaire afschrikking van Rusland aan de oostkant van het NAVO-grondgebied. Dat schrijft demissionair defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. Hij brengt maandag een bezoek aan Polen, samen met premier Dick Schoof.

De NAVO heeft in Polen een logistiek centrum ingericht voor de doorvoer van wapens en andere militaire goederen naar Oekraïne. “Door deze Nederlandse F-35’s in te zetten voor de bewaking van het luchtruim boven Oost-Europa, beschermen we militair materieel dat bestemd is voor Oekraïne”, aldus Brekelmans.

Daarnaast zorgt de inzet van de F-35’s er volgens de bewindsman voor dat de NAVO snel kan reageren op (dreigende) schendingen van het luchtruim. “Zo houden we de Russische dreiging letterlijk op afstand.”

Nederland werkt bij deze missie nauw samen met Noorwegen. De toestellen komen onder directe aansturing te staan van de NAVO. Sinds de Russische inval in Oekraïne ruim drie jaar geleden zijn al vaker Nederlandse F-35’s ingezet voor de bewaking van het NAVO-luchtruim.

Polen maandag begonnen met grenscontroles bij Duitsland en Litouwen

WARSCHAU – Polen is begonnen met tijdelijke grenscontroles aan zijn grenzen met Duitsland en Litouwen.

De regering in Warschau wil zo optreden tegen het stijgende aantal ongedocumenteerde migranten dat het land binnenkomt.

Het ministerie van Binnenlandse Zaken zegt dat 1800 grensfunctionarissen, agenten en vrijwilligers de controles maandag uitvoeren.

Op de eerste dag vinden willekeurige checks plaats bij meer dan vijftig grensovergangen met Duitsland. Ook wordt gecontroleerd bij dertien overgangen met Litouwen.

Duitsland, Nederland en België namen eerder al soortgelijke maatregelen. Die landen behoren net als Polen en Litouwen tot het Schengengebied. De 29 landen van dit gebied spraken eerder af geen grenscontroles uit te voeren bij de onderlinge grenzen.

Vrachtschip ‘Magic Seas’ op de Rode Zee voor kust van Jemen aangevallen

CAIRO – Een vrachtschip op de Rode Zee is aangevallen voor de zuidwestkust van Jemen, meldt het Britse maritiem agentschap UKMTO. Het zou gaan om het Griekse vrachtschip Magic Seas, dat onder Liberiaanse vlag vaart.

Het schip werd eerst beschoten met geweervuur ​​en granaten die vanaf acht kleine boten werden afgevuurd. Bewapende beveiligers op het schip beantwoordden het vuur, aldus UKMTO.

Ook het Britse maritieme beveiligingsbedrijf Ambrey meldt het incident. Volgens Ambrey werd het schip later aangevallen door vier onbemande oppervlaktevaartuigen (USV’s).

Volgens UKMTO leidde de aanval tot brand aan boord. Ook zou het schip water maken. De bemanning ging van boord en wachtte in reddingsboten op hulp. Een voorbijvarend schip heeft de bemanning opgepikt en vaart “uiterst voorzichtig” verder, aldus UKMTO in een update in de nacht van zondag op maandag.

Niemand heeft de verantwoordelijkheid opgeëist voor de aanval. Zowel UKMTO als Ambrey vermoedt dat de Jemenitische Houthi’s verantwoordelijk zijn.

De Houthi’s lanceerden sinds november 2023 meer dan honderd aanvallen op de scheepvaart, naar eigen zeggen uit solidariteit met de Palestijnen in Gaza.

Daimler Truck ziet wereldwijde verkoop dalen met 5 procent in tweede kwartaal

Foto: Daimler Truck AG

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in het tweede kwartaal van 2025 wereldwijd 106.715 trucks en bussen verkocht. Dat is een daling van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het concern nog 112.195 voertuigen afzette. Vooral in Noord-Amerika was sprake van een duidelijke terugval, terwijl in Azië en bij de busdivisie juist sprake was van groei.

Het segment Trucks North America verkocht in het tweede kwartaal 38.580 voertuigen, een daling van 20 procent ten opzichte van de 48.246 stuks in het tweede kwartaal van 2024. Mercedes-Benz Trucks bleef met 38.294 verkochte voertuigen vrijwel op hetzelfde niveau als vorig jaar (38.481).

Het segment Trucks Asia liet een sterke stijging zien van 13 procent, van 23.411 naar 26.443 voertuigen. Ook Daimler Buses rapporteerde groei: de busdivisie verkocht 7.027 voertuigen, een toename van 5 procent ten opzichte van 6.674 in Q2 2024.

In totaal verkocht Daimler Truck in de eerste helft van 2025 206.527 voertuigen, tegenover 221.106 in de eerste zes maanden van 2024.

De verkoop van batterij-elektrische voertuigen zit wel flink in de lift. In het tweede kwartaal werden 1.232 elektrische voertuigen verkocht, een stijging van 90 procent ten opzichte van 648 stuks een jaar eerder.

Segmentwijzigingen

Sinds 1 januari 2025 zijn de activiteiten van Daimler Truck in China en India ondergebracht bij het segment Mercedes-Benz Trucks. De cijfers van vorig jaar zijn herrekend om hiermee in lijn te blijven.

Daimler Truck maakt op 1 augustus 2025 de volledige financiële en niet-financiële kwartaalcijfers bekend voor zowel het tweede kwartaal als het eerste halfjaar van 2025.

EUTRACO versnelt vergroening van logistieke keten in North Sea Port met inzet op elektrische vrachtwagens en multimodale infrastructuur

Foto: North Sea Port

Logistiek is een belangrijke pijler in onze haven. North Sea Port streeft naar een duurzame toekomst waar slimme, klimaatvriendelijke oplossingen centraal staan. Een belangrijke speler in onze haven, EUTRACO, zet nu een nieuwe stap in die richting met de elektrificatie van haar vrachtwagenvloot.

Tegen begin 2026 zal maar liefst één derde van de zware vrachtwagenvloot van EUTRACO elektrisch aangedreven zijn – goed voor 54 e-trucks van Mercedes-Benz en Volvo. Deze investering onderstreept de ambities van het bedrijf om haar dienstverlening futureproof en klimaatvriendelijk te maken, volledig in lijn met de bredere transitie naar duurzame logistiek binnen het North Sea Port-gebied.

De elektrificatie maakt deel uit van een allesomvattende duurzaamheidsstrategie van EUTRACO, die inzet op emissiereductie, klantontzorging en het verlagen van scope 3-emissies in de logistieke waardeketen. Reeds in 2024 werd een eerste shuttle service met elektrische vrachtwagens gelanceerd. Deze korte en frequente ritten worden uitgevoerd met e-trucks op 100% hernieuwbare energie – een schaalbaar en realistisch model voor transport in België, waar veel trajecten uit korte ritten bestaan.

Multimodale connectiviteit als hefboom voor duurzaamheid

EUTRACO bouwt actief aan een geïntegreerd ecosysteem waarin weg en water naadloos met elkaar verbonden zijn. De logistieke hubs in Willebroek, Evergem en Calais zijn multimodaal gelegen. Dit stelt EUTRACO in staat om goederenstromen op een efficiënte én milieuvriendelijke manier te organiseren.

In het kader van het COSCO e-trucking project bundelen EUTRACO en COSCO de krachten voor een duurzaam multimodaal logistiek traject voor een grote speler binnen de automotive sector. COSCO verzorgt de import van voertuigonderdelen vanuit het Verre Oosten naar de haven van Gent, waar ze per binnenschip aankomen. Van daaruit worden de goederen door EUTRACO volledig elektrisch vervoerd – van de Inland Terminal in Kluizendok naar het magazijn in Evergem.

Foto: North Sea Port

Dankzij deze aanpak wordt de ecologische voetafdruk van deze goederen aanzienlijk verkleind. Bovendien zorgt EUTRACO’s eigen douanedienst voor een vlotte en efficiënte afhandeling van alle douaneformaliteiten.

Slim energiebeheer en CO2-calculatie: technologie als versneller van duurzaamheid
EUTRACO combineert elektrificatie met slimme energieoplossingen en digitale tools om haar ecologische voetafdruk maximaal te verkleinen. Enkele troeven op een rij:

  • Geavanceerd Energie Management Systeem (EMS): stuurt batterijopslag aan en optimaliseert het gebruik van zonne-energie.
  • Meer dan 70% zelfconsumptie dankzij eigen zonnepanelen – goed voor het opladen van e-trucks én het draaiende houden van CO2-neutrale magazijnen.
  • Nieuwe logistieke sites volgens BREEAM-normen – internationaal erkend als standaard voor duurzame bouw.

Daarnaast lanceert EUTRACO binnenkort – in samenwerking met de Universiteit van Antwerpen – een eigen CO2-calculator. Deze digitale tool biedt inzicht in de uitstoot van transport- en logistieke activiteiten, maakt het mogelijk om scope 3-emissies te meten en vormt een concrete basis voor duurzamere keuzes in de volledige supply chain.

Met deze slimme innovaties biedt EUTRACO haar klanten niet alleen duurzame logistiek, maar ook inzicht, controle en impact.

Samen bouwen aan een toekomstgerichte havenlogistiek

Met dit ambitieuze plan levert EUTRACO een tastbare bijdrage aan de vergroening van transport en logistiek binnen het North Sea Port-gebied. De focus op multimodaliteit, elektrificatie en digitale verduurzamingstools sluit naadloos aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen van North Sea Port: het uitbouwen van een toekomstgerichte, circulaire en klimaatvriendelijke Europese topregio voor logistiek en industrie.

Huisartsentekort leidt tot stress en ongecontroleerde zelfhulp

DEN HAAG – Mensen zonder huisarts, omdat alle praktijken in hun buurt vol zijn, ervaren vaak veel stress, frustratie en onzekerheid. Sommigen zoeken bij gebrek aan deskundige hulp zelf een oplossing voor medische problemen. Ze kopen bijvoorbeeld online medicijnen, zonder controles en voorlichting. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) zegt zich zorgen te maken over “het grote aantal mensen zonder huisarts” en wil verbetering zien.

Het exacte aantal mensen zonder vaste huisarts is onbekend. Schattingen lopen uiteen van ongeveer 45.000 tot 194.000 inwoners. Een deel heeft gezondheidsklachten. Die worden “niet op tijd behandeld en kunnen verergeren”, waardoor ze uiteindelijk op de huisartsenpost of spoedeisende hulp van het ziekenhuis terechtkomen, signaleert de inspectie in een rapport. De groep mensen die graag van praktijk zou wisselen, maar nu niet terechtkan, is nog groter.

De IGJ maant huisartsen, patiëntenorganisaties, zorgverzekeraars en gemeenten om “met elkaar te zoeken naar regionale oplossingen”. Dat dit niet snel kan, erkent de inspectie. Toch zijn er mogelijkheden. Zo moet er op termijn een landelijk ruilsysteem komen voor patiënten die van praktijk willen wisselen. In Oost-Brabant gebeurt dat al: daar ruilen praktijken onderling verhuisde patiënten.

De inspectie heeft diverse andere ideeën gehoord. Zo kunnen zorgverzekeraars mensen meer helpen bij hun zoektocht naar een vaste huisarts.

De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) onderschrijft dat “dringend oplossingen nodig zijn”. In de eerste plaats zijn volgens de vereniging simpelweg meer huisartsen nodig. De LHV zou ook graag zien dat het makkelijker wordt gemaakt om een eigen praktijk te beginnen en de bureaucratie wordt verminderd.

Brussels Airport renoveert start- en landingsbaan 07R/25L van 12 juli tot en met 27 augustus

Foto: Brussels Airport

ZAVENTEM – Brussels Airport voert deze zomer omvangrijke renovatiewerkzaamheden uit aan start- en landingsbaan 07R/25L. De werkzaamheden zijn nodig om de veiligheid en betrouwbaarheid van het vliegverkeer op de luchthaven ook in de toekomst te kunnen waarborgen. De renovatie omvat onder meer het aanbrengen van een nieuwe asfaltlaag, het installeren van moderne baanverlichting en verbeteringen aan de afwatering.

De zuidelijke van de twee parallelle start- en landingsbanen krijgt een grondige opknapbeurt. In totaal wordt zo’n 290.000 m² asfalt vervangen – een oppervlakte die vergelijkbaar is met veertig voetbalvelden. De laatste grootschalige renovatie van deze baan vond plaats in 2015.

Planning en tijdelijke sluiting van banen

De werkzaamheden vinden plaats van 12 juli tot en met 27 augustus 2025, voornamelijk van maandag tot en met zaterdag tussen 6.00 en 22.00 uur. Gedurende deze periode is baan 07R/25L niet beschikbaar voor vliegverkeer. Indien nodig, bijvoorbeeld bij vertraging door slechte weersomstandigheden, kan ook ‘s nachts of op zondag worden doorgewerkt om het project tijdig af te ronden.

Daarnaast zal van 2 tot en met 12 augustus ook baan 01/19 tijdelijk worden gesloten. Dit is nodig vanwege werkzaamheden aan het kruispunt met baan 07R/25L. Tijdens deze tien dagen wordt er dag en nacht doorgewerkt, zeven dagen per week. In die periode is alleen baan 07L/25R beschikbaar voor vliegverkeer.

Aanpassing baangebruik en voorkeurssysteem

De keuze van de te gebruiken banen wordt bepaald door luchtverkeersleiding skeyes, op basis van onder meer het beschikbare banenstelsel, weersomstandigheden en het verkeersvolume. Hoewel het Preferential Runway System (PRS) tijdelijk niet volledig toepasbaar is, is de planning zo opgesteld dat de impact voor de omgeving en de luchthaven zo beperkt mogelijk blijft.

Satellietnavigatie tijdens de werkzaamheden

Tijdens de renovatie wordt voor landingen op baan 07L een zogenoemde RNP-naderingsprocedure toegepast. Deze procedure maakt gebruik van satellietnavigatie en voldoet aan Europese regelgeving en veiligheidsstandaarden. Dit is nodig omdat baan 07L niet beschikt over een precisie-naderingssysteem.

Beperkte impact op vluchten verwacht

Hoewel beperkte vertragingen niet volledig uitgesloten zijn, verwacht Brussels Airport dat de impact op het vliegverkeer beperkt zal blijven. Goed onderhoud van start- en landingsbanen is essentieel voor een veilige en efficiënte luchthavenoperatie, zowel nu als in de toekomst.

Politie zoekt doorrijder na dodelijk ongeval met voetganger in Schijndel

SCHIJNDEL – De politie is met grote urgentie op zoek naar een automobilist die is doorgereden na een dodelijke aanrijding in de nacht van zondag 6 op maandag 7 juli 2025. Het slachtoffer, een 79-jarige vrouw uit Rijnsburg, werd rond 01.30 uur overleden aangetroffen langs de Landingsweg in Schijndel.

De vrouw verbleef samen met haar echtgenoot op de camperplaats aan de Landingsweg. Rond 23.30 uur ging zij haar hond uitlaten. Toen zij rond 01.30 uur nog niet was teruggekeerd, ging haar man naar haar op zoek. Hij trof haar levenloze lichaam aan langs de weg.

Uit onderzoek blijkt dat de vrouw is overleden als gevolg van een aanrijding met een voertuig. De automobilist is na het incident doorgereden, zonder hulp te verlenen. De aanrijding moet hebben plaatsgevonden tussen zondag 23.30 uur en maandag 01.25 uur, meldt de politie.

Op de plaats van het ongeval zijn glasscherven en auto-onderdelen aangetroffen, vermoedelijk afkomstig van het betrokken voertuig. De politie vermoedt dat het gaat om een zwarte BMW X5 M, bouwjaar tussen 2018 en 2022. Deze auto moet schade hebben opgelopen.

De politie roept mensen op alert te zijn op soortgelijke voertuigen met schade. Is er bij u in de buurt een zwarte BMW X5 M met schade gezien? Of is zo’n auto ter reparatie aangeboden? Ook als u iemand heeft horen praten over een aanrijding, kan dit waardevolle informatie opleveren.

De politie doet een dringende oproep aan de betrokken bestuurder om zich te melden. Daarnaast vraagt de politie getuigen of mensen met relevante informatie zich te melden. Beelden van beveiligingscamera’s, videodeurbellen of dashcams uit de omgeving kunnen van groot belang zijn voor het onderzoek.

Recordaantal aanvragen exportkredietverzekering door handelsonrust

AMSTERDAM – Door wereldwijde handelsonrust deden Nederlandse exporteurs in 2024 een recordaantal aanvragen voor exportkredietverzekeringen. Via Atradius Dutch State Business (Atradius DSB), de officiële Export Credit Agency (ECA) van Nederland, stelde de overheid zich garant voor ruim 3,5 miljard euro aan nieuwe export van kapitaalgoederen en diensten.

In totaal werden 369 aanvragen ingediend, het hoogste aantal in jaren en ruim een derde meer dan in 2023. Hiervan resulteerden 155 aanvragen in polissen en 190 in dekkingstoezeggingen. Deze verzekeringen bieden uitkomst wanneer commerciële verzekeraars terughoudend zijn, bijvoorbeeld vanwege geopolitieke risico’s.

De exportkredietverzekering maakt het voor bedrijven mogelijk om financiering te verkrijgen via hun bank, zelfs in lastige marktomstandigheden. In 2024 betrof 420 miljoen euro van de onderliggende exportwaarde het midden- en kleinbedrijf. Nederlandse exporten betroffen onder andere hoogwaardige machines, maritieme technologie en kabelinfrastructuur voor offshore windparken.

Volgens Bert Bruning, Managing Director van Atradius DSB, heeft geopolitieke onzekerheid directe impact op betalingsrisico’s: “Toch blijven exporteurs onvermoeibaar internationaal actief. Wij maken namens de overheid al bijna een eeuw export mogelijk, ook als dat in eerste instantie onmogelijk lijkt.”

Irene Visser, hoofd Strategie & Internationale Relaties, benadrukt het strategische belang: “De exportkredietverzekering wordt steeds relevanter, zeker bij financieringsuitdagingen rond bijvoorbeeld kritieke grondstoffen, duurzame energie en innovatie in de maakindustrie.”

De totale verzekeringsportefeuille van Atradius DSB bleef met 16,8 miljard euro aan verplichtingen stabiel. Wel groeide het aantal transacties, met een opvallende stijging in het mkb-segment. In totaal werd in 2024 voor 155 miljoen euro aan schade uitgekeerd aan verzekerden. De uitstaande vorderingen die Atradius DSB namens de staat probeert te innen na schade-uitkeringen, stegen tot 97 miljoen euro.

Olieprijs daalt na nieuwe productieverhoging OPEC+

SINGAPORE – De olieprijzen gingen maandag omlaag na een nieuwe productieverhoging door oliekartel OPEC+. Hierdoor wordt tanken aan de pomp in Nederland binnenkort mogelijk wat goedkoper. De olielanden gaan hun productie in augustus met 548.000 vaten per dag verhogen. Dat is meer dan werd verwacht op de oliemarkt.

De prijs van een vat Amerikaanse olie (van 159 liter) zakte in Singapore met ruim 1 procent tot ruim 66 dollar en Brentolie werd 0,4 procent goedkoper op 68 dollar. Op de oliemarkt was verwacht dat OPEC+ de productie in augustus met 411.000 vaten per dag zou verhogen, net als in mei, juni en juli. Het grootste deel van de productieverlagingen van het oliekartel van voorgaande jaren is nu weer ongedaan gemaakt.

De productieverhoging komt van de kartelleden Saudi-Arabië, Rusland, Kazachstan, Oman, de Verenigde Arabische Emiraten, Algerije, Irak en Koeweit. Saudi-Arabië neemt daarvan het grootste deel van de productieverhoging voor zijn rekening, vooral om marktaandeel te winnen van Amerikaanse schalieolieproducenten.

Volgens OPEC+ is het besluit genomen op basis van een “stabiele verwachting voor de wereldeconomie en gezonde marktfundamenten”. Het oliekartel vergadert op 3 augustus over de productie in september. Volgens afgevaardigden kan er dan opnieuw een verhoging met 548.000 vaten per dag komen.

De olieprijs ging vorige maand juist nog flink omhoog door de onrust in het Midden-Oosten door de luchtaanvallen van Israël en de Verenigde Staten op Iraanse nucleaire faciliteiten. Er waren zorgen dat Iran de Straat van Hormuz zou kunnen afsluiten voor olietankers. Via die vaarroute wordt heel veel olie vervoerd, onder meer olie uit Irak en Koeweit. Maar door een wapenstilstand daalde de olieprijs weer.

Trump dreigt met nieuwe heffingen voor ‘anti-Amerikaanse’ landen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft op zijn platform Truth Social laten weten dat de importheffingen voor verschillende landen maandag vanaf 12.00 uur lokale tijd (18.00 uur Nederlandse tijd) per brief bekend worden gemaakt. Trump dreigt ook met aanvullende tarieven van 10 procent voor landen die zich aansluiten bij het “anti-Amerikaanse beleid” van de BRICS.

BRICS is een economische samenwerkingsorganisatie van Brazilië, Rusland, India, China, Zuid-Afrika, Indonesië, Iran, de Verenigde Arabische Emiraten, Egypte en Ethiopië en wordt gezien als tegenhanger van de G7. Zondag veroordeelden BRICS-leiders juist de recente Israëlisch-Amerikaanse aanvallen op Iran. Ook waarschuwden ze dat de wereldhandel wordt bedreigd door de toename van importheffingen.

Trump lijkt met zijn dreigement richting de BRICS op deze enigszins verhulde kritiek op zijn beleid te reageren. Maar de president gaf geen verduidelijking of extra informatie over de verwijzing naar “anti-Amerikaanse beleidsmaatregelen” in zijn socialmediabericht.

Deadline

Trump kwam in april al met allerlei heffingen voor verschillende landen. Hij beperkte die later en stelde een deadline van 9 juli om akkoorden over handelstarieven te bereiken. Lukt dit niet, dan dreigen hoge Amerikaanse importheffingen in te gaan.

Handelsminister Howard Lutnick liet weten dat de tarieven die Trump zal aankondigen, vanaf 1 augustus ingaan. “Trump is nu bezig de hoogte van de heffingen te bepalen”, aldus Lutnick tegen verslaggevers.

Maar Washington staat ook op het punt om meerdere handelsakkoorden te sluiten, verklaarde minister van Financiën Scott Bessent zondag in een gesprek met nieuwszender CNN. “We verwachten de komende dagen enkele grote aankondigingen.”

Vulkaan Indonesië weer uitgebarsten, hinder voor vluchten Bali

JAKARTA – De vulkaan Lewotobi Laki-Laki in Indonesië is opnieuw uitgebarsten. De autoriteiten in het land melden dat daarbij een aswolk van ongeveer 18 kilometer hoog vrij is gekomen. De Australische omroep ABC bericht dat het vliegverkeer bij Bali wordt gehinderd.

De eruptie heeft voor zover bekend nog niet tot schade of slachtoffers geleid. Wel waarschuwen de autoriteiten dat aardverschuivingen met vulkanisch materiaal kunnen ontstaan bij zware regenval. Inwoners krijgen het advies uit de buurt van de vulkaan te blijven.

De vulkaan bevindt zich op het eiland Flores en barstte vorige maand ook al uit. Toen moesten tientallen vluchten van en naar Bali worden geannuleerd.

Dit keer is er sprake van vergelijkbare problemen. Het Australische ABC meldt dat meerdere internationale vluchten naar het populaire vakantie-eiland zijn geannuleerd.

Vrachtwagen van de weg op A32

Foto: Compact Media | Algemeen Noord-Nederlands Persbureau

WILLEMSOORD – Maandagochtend rond 07:00 uur is er op de A32 tussen Steenwijk en Wolvega een vrachtwagen van de weg geraakt.

De chauffeur verloor door nog onbekende oorzaak ter hoogte van Willemsoord de controle over zijn voertuig en kwam deels in een naastgelegen akkerland tot stilstand.

De chauffeur is voor zover bekend ongedeerd gebleven.

Het afslepen van de vrachtwagen zal nog enige tijd in beslag nemen.