Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 17:11 uur
Home Blog Pagina 2

Containervervoerder Hapag-Lloyd ziet grote vraag na deal VS-China

HAMBURG – De grote Duitse rederij Hapag-Lloyd constateert de afgelopen dagen een grote vraag naar containers op routes tussen China en de Verenigde Staten.

Dat komt door de deal die de twee economische grootmachten hebben gesloten over een forse tijdelijke verlaging van de wederzijdse importheffingen. Dat zegt topman Rolf Habben Jansen van Hapag-Lloyd in een interview met persbureau Bloomberg.

De VS en China maakten maandagochtend de overeenkomst van negentig dagen bekend. Volgens Jansen zijn sindsdien de boekingen voor containers op routes tussen de twee landen met meer dan 50 procent gestegen vergeleken met voorgaande weken. “Dat is erg significant”, aldus de topman van het in Hamburg gevestigde bedrijf, de op vier na grootste containervervoerder ter wereld.

Eerder waren die boekingen juist nog scherp gedaald door de handelsoorlog tussen de VS en China. Op routes elders in de wereld zijn de boekingen volgens Jansen redelijk stabiel.

De Deense branchegenoot A.P. Møller-Maersk liet eerder weten meer boekingen voor zeecontainers te krijgen door de deal. Volgens Maersk is die overeenkomst een “stap in de goede richting”. Het Franse CMA CGM sprak van “goed nieuws” nu China en de VS een deal in de handelsoorlog hebben gesloten.

Hapag-Lloyd vaart nog niet door de Rode Zee ondanks toezeggingen van de Houthi-rebellen dat ze stoppen met schepen aanvallen. Volgens Jansen is het daar nog te vroeg voor. Hij wil eerst echt zekerheid hebben dat de Houthi’s stoppen.

Ook andere rederijen zijn gestopt met varen via die belangrijke scheepvaartroute. Er wordt nu omgevaren via het zuiden van Afrika. Daardoor zijn de reistijden wel langer.

OM eist celstraf tegen vrachtwagenchauffeur voor dodelijk ongeluk A27 bij Almere

LELYSTAD – Het Openbaar Ministerie eist een celstraf van acht maanden, waarvan de helft voorwaardelijk, tegen een 37-jarige vrachtwagenchauffeur voor het veroorzaken van een dodelijk ongeval langs de A27 bij Almere.

De chauffeur reed op 1 maart vorig jaar een 31-jarige man uit Lelystad aan die op de vluchtstrook stond te wachten na een eerder ongeluk.

Het slachtoffer was kort voor de fatale aanrijding achterop een andere vrachtauto gereden en was uit zijn auto gestapt. Een minuut later werd het slachtoffer aangereden door de vrachtwagen van verdachte Sjouke van K. uit Kollumerzwaag (Friesland).

Volgens het OM zat Van K. kort voor de aanrijding op zijn telefoon, waardoor hij het ongeluk 2 kilometer voor hem niet had opgemerkt. Hij zou tijdens de rit onder meer WhatsApp en Facebook hebben gebruikt, waardoor hij volgens het OM was afgeleid. De officier van justitie noemde dit woensdag in de rechtbank in Lelystad roekeloos rijgedrag. Ze eiste naast de celstraf ook een rijontzegging van drie jaar, waarvan twee voorwaardelijk.

De verdachte schampte eerst met 68 kilometer per uur de stilstaande personenauto van het slachtoffer en remde pas een seconde vooraf, zei de officier. Hij moet volgens haar de rem- en alarmlichten voor hem hebben kunnen zien. Van K. ontkent dat hij op het moment van de dodelijke aanrijding was afgeleid door zijn telefoon en zegt geen alarmlichten te hebben gezien. “Ik vind het verschrikkelijk wat er is gebeurd. Ik ben er zelf ook kapot van”, zei hij tegen de nabestaanden. “Ik kan het niet terugdraaien.” Hij gaf in de rechtbank wel toe dat hij eerder tijdens de rit “een enkel bericht heeft geschreven. Dat kan ik niet ontkennen.”

De moeder en zus van het slachtoffer maakten tijdens de zitting gebruik van hun spreekrecht. “Waarom lette je niet op? Wat heb je in die anderhalve minuut gedaan? Het kan niet zo zijn dat je andere mensen niet zag remmen”, zei de moeder. “Als ik in het verkeer op mijn telefoon zit, krijg ik een vette boete. Jij bent beroepschauffeur, je moet beter weten. Was het appje nu zo belangrijk op het moment dat je mijn zoon aanreed?” De zus zei tegen de verdachte: “Je bent chauffeur en kent de gevaren. Je weet wat een moment van onoplettendheid kan aanrichten.”

De rechtbank doet op 28 mei uitspraak.

Nieuwe subsidieronde voor publieke laadinfra zwaar vervoer van start – 15 miljoen euro beschikbaar

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – Vanaf dinsdag 13 mei kunnen bedrijven opnieuw subsidie aanvragen via de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa). Met een beschikbaar budget van 15 miljoen euro moet de regeling de uitbreiding van publiek toegankelijke laadlocaties voor zwaar wegvervoer in Nederland verder versnellen.

De SPuLa-regeling werd voor het eerst opengesteld op 1 oktober 2024 en bleek direct succesvol. Er kwamen veel aanvragen binnen, verspreid over het hele land. Inmiddels is er voor meer dan 200 publieke (snel)laadstations subsidie toegekend, wat een aanzienlijke bijdrage levert aan de verduurzaming van het vrachtvervoer.

Met de heropening kunnen bedrijven opnieuw gebruikmaken van de regeling om laadlocaties voor elektrische vrachtwagens te realiseren. Hiermee draagt de overheid bij aan het behalen van de klimaatdoelen en een betere luchtkwaliteit in Nederland.

Ook andere subsidieregelingen geopend

Naast de SPuLa-regeling zijn ook de SPriLa- en SWiM-regelingen momenteel opengesteld.

SPriLa (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven) ondersteunt bedrijven bij het aanleggen van laadpunten op eigen terrein, onder andere voor elektrische vrachtauto’s, taxi’s en OV-voertuigen. In 2024 werden hiermee al meer dan 6.300 laadstations gerealiseerd. De regeling is op 25 maart 2025 opnieuw opengesteld, met dit jaar ruim 60 miljoen euro beschikbaar.

SWiM (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit) is sinds 1 april geopend en loopt tot en met 18 juni 2025. Deze regeling subsidieert zowel de bouw van waterstoftankstations als de voertuigen die daar waterstof tanken. Vorig jaar werden vijf waterstoftankstations en ruim 200 nieuwe waterstoftrucks gesubsidieerd. Het budget voor 2025 is verhoogd naar 40 miljoen euro.

Bedrijven die willen investeren in duurzame laadinfrastructuur of waterstoftoepassingen kunnen terecht op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor meer informatie en aanvraagmogelijkheden.

Eerste staking ooit bij Ford in Keulen vanwege reorganisatieplannen

KEULEN – Medewerkers van twee fabrieken van Ford in Keulen hebben het werk neergelegd uit protest tegen een grote reorganisatie waardoor duizenden banen verloren gaan. Het gaat om de eerste staking ooit bij de fabrieken. Volgens vakbond IG Metall liggen de fabrieken volledig stil.

Ford wil in Keulen ongeveer 2900 banen schrappen, als onderdeel van een grote reorganisatie bij zijn Europese activiteiten. IG Metall voert actie om de eisen voor hogere ontslagvergoedingen en een sociaal plan kracht bij te zetten.

In Keulen produceert Ford twee elektrische modellen. De verkoop van die elektrische auto’s viel de afgelopen jaren lager uit dan verwacht, terwijl Ford er bijna 2 miljard euro in had geïnvesteerd.

Europese vrachtprijzen dalen in eerste kwartaal 2025 door afnemende vraag en economische onzekerheid

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – De Europese vrachttarieven zijn in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw gedaald. Dat blijkt uit de nieuwste Upply x Ti x IRU European Road Freight Rates Index. Contracttarieven daalden kwartaal-op-kwartaal met 2,3 indexpunten, terwijl de spotmarkt zelfs een daling van 3,8 punten liet zien. Op jaarbasis is er echter nog sprake van lichte stijgingen: +0,4 punten voor contracttarieven en +1,6 punten voor spotprijzen.

De daling van de tarieven is volgens de IRU het gevolg van zwakke vraag, stijgende loonkosten, geopolitieke onzekerheden en terughoudendheid bij consumenten. De contractindex daalde in Q1 2025 naar 131,1 punten en de spotindex naar 134,1 punten.

Terugval in vraag en investeringen

Het piekseizoen aan het einde van 2024 werd gevolgd door een duidelijke vraaguitval in het eerste kwartaal van 2025. Consumentenuitgaven in Europa bleven nagenoeg stabiel (+0,6 procent kwartaal-op-kwartaal) en een meerderheid van de huishoudens gaf aan niet meer te besteden dan in het kwartaal ervoor. Tegelijkertijd leidt de aanhoudende wereldwijde handelsspanning tot terughoudendheid bij producenten en transporteurs.

Michael Clover van marktonderzoeksbureau Ti: “De Europese vraag was al zwak en de onzekerheid door nieuwe importtarieven heeft geleid tot minder vervoersvolumes. Daardoor blijft de druk op vrachttarieven aanhouden.”

Kosten blijven stijgen – vooral lonen

De dieselprijs steeg in Q1 2025 met 4,8 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, al is recent weer een daling zichtbaar. Ondertussen blijven loonkosten oplopen: in Spanje stegen de lonen van internationaal rijdende chauffeurs met 5,1 procent op jaarbasis. In Italië kregen chauffeurs er sinds begin dit jaar meer dan €500 per maand bij, mede als vergoeding voor wachttijden bij laden en lossen.

Tekort aan chauffeurs blijft nijpend

Volgens de IRU zijn er in Europa momenteel circa 426.000 onvervulde vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Ook de instroom van nieuwe capaciteit stagneert: de registratie van zware vrachtwagens daalde met 16 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. Tegelijk groeide het aandeel batterij-elektrische trucks sterk: +51 procent op jaarbasis, goed voor een marktaandeel van 3,5 procent.

Vooruitzichten: voorzichtig optimisme

Voor de rest van 2025 verwacht de IRU relatief stabiele tarieven, mede door afzwakkende kostenstijgingen. Op de middellange termijn is het beeld positiever. De economische activiteit in de eurozone zou volgens prognoses in de eerste drie kwartalen van 2025 met 0,2 procent toenemen. De particuliere consumptie groeit naar verwachting van 0,9 procent (2023–2024) naar 1,3 procent over 2025–2027. Dit kan leiden tot herstel van het vrachtvolume en stabilisering van tarieven.

Wel waarschuwt de IRU dat voortdurende onzekerheid over importheffingen bedrijven aanzet tot een mix van contractuele capaciteit en flexibele spotinkoop. Daardoor zou de spotmarkt kwetsbaar blijven, ondanks oplopende vraag.

Vincent Erard, strategiedirecteur bij de IRU: “De Europese wegtransportsector bevindt zich op een kantelpunt waar veerkracht, duurzaamheid en concurrentievermogen samenkomen. Om nieuwe groei mogelijk te maken, moeten beleidsmakers en het bedrijfsleven nu samenwerken aan structurele voorwaarden voor investering, digitalisering en verduurzaming.”

 

Staatsbosbeheer: poelen vallen erg vroeg in seizoen droog

AMERSFOORT – De aanhoudende droogte lijkt op het oog weinig impact te hebben op de natuur, maar schijn bedriegt, constateert Staatsbosbeheer. “De bomen staan er nog prima bij, maar je ziet al wel langzaamaan grasvelden vergelen”, zegt een woordvoerder. De huidige weersomstandigheden baren hem zorgen. “De eerste poelen vallen droog en dat is wel heel vroeg in het seizoen.”

Het droogvallen van poelen en slootjes in natuurgebieden heeft gevolgen voor bijvoorbeeld kikkervisjes en moerasachtige planten die daardoor niet kunnen groeien. “De natuur kan wel tegen een stootje, maar het moet niet te lang duren”, aldus de woordvoerder. Als deze periodes van droogte de komende jaren aanhouden, kan dat volgens hem de kikkerpopulatie kwetsbaar maken.

“Vorig jaar hadden we een heel nat voorjaar, maar die winst zijn we nu al bijna kwijt”, zegt de woordvoerder. “Het probleem is dat je een neerslagtekort pas inloopt als er meer dan het gemiddelde aan regen valt. ”

Staatsbosbeheer houdt bij de aanplant van nieuw bos rekening met het veranderende klimaat. “We hadden al voorzien dat er langere droge periodes komen zoals we die nu zien. We proberen daar zo goed mogelijk op in te spelen bij het aanplanten van nieuw bos, door bijvoorbeeld bomen te kiezen die beter tegen dit soort omstandigheden kunnen.”

Dat geldt ook voor natuurbranden. “Hiervoor treffen we voor de langere termijn maatregelen. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat het vuur minder snel van het ene naar het andere gebied kan overslaan. We zijn hierover continu in overleg met de brandweer.” Op dit moment is het volgens de woordvoerder niet nodig extra maatregelen te treffen tegen natuurbranden. Wel vraagt Staatsbosbeheer mensen alert te zijn en 112 te bellen als ze rook zien.

Lijnbus botst op vrachtwagen in Rijs [+foto’s]

Foto: BTB Media

RIJS – Een lijnbus is woensdagochtend achterop een vrachtwagen gebotst aan de Mientwei in Rijs.

Rond 10:40 uur ging het, door nog onbekende oorzaak, mis. De lijnbus botste achterop de vrachtwagen en raakte daarbij aanzienlijk beschadigd.

Ambulance, politie en de brandweer van Bakhuizen zijn met spoed ter plaatse gekomen ter hulpverlening aan de betrokkenen.

Volgens de woordvoerder van de politie raakte er bij het incident niemand gewond.

Foto: BTB Media

Enkele passagiers zijn opgevangen en waarvoor alternatief vervoer wordt geregeld.

TLN en ACN: Schiphol-krimp treft luchtvracht onevenredig hard

DEN HAAG – Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Air Cargo Netherlands (ACN) luiden de noodklok over de gevolgen van de geplande krimp van luchthaven Schiphol voor de luchtvrachtsector. In een gezamenlijk opiniestuk in De Telegraaf van 14 mei roepen de organisaties het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op tot eerlijker keuzes.

Hoewel vrachtvluchten slechts 3,3 procent van het totale aantal vliegbewegingen op Schiphol uitmaken, worden juist deze vluchten disproportioneel geraakt door het schrappen van zogenoemde ad hoc slots. Volgens TLN en ACN is dit niet alleen onrechtvaardig, maar ook economisch schadelijk en nadelig voor de internationale concurrentiepositie van Nederland.

Economische schade dreigt

Luchtvracht is van cruciaal belang voor snelle en betrouwbare levering van medische producten, hightechapparatuur en andere essentiële goederen. De sector draagt jaarlijks 2,3 miljard euro bij aan de Nederlandse economie en biedt werk aan circa 25.000 mensen. Door de combinatie van capaciteitsbeperking en flink gestegen havengelden komt het verdienmodel van veel luchtvrachtmaatschappijen zwaar onder druk te staan. Inmiddels wijken buitenlandse vrachtvervoerders uit naar luchthavens in omringende landen, wat indirect ook de passagiersmarkt op Schiphol raakt.

TLN en ACN pleiten voor andere keuzes

Volgens de brancheorganisaties is een realistischer aanpak nodig. Het schrappen van korteafstandsvluchten, zoals die naar Brussel of Düsseldorf, zou ruimte bieden voor luchtvracht overdag. Dit zou niet alleen de goederenstroom ten goede komen, maar ook bijdragen aan het verminderen van nachtelijke geluidshinder voor omwonenden.

TLN en ACN pleiten er verder voor om vrijgekomen slots specifiek te reserveren voor vrachtvluchten. Daarnaast zijn volgens hen fiscale prikkels nodig om verdere verduurzaming van de luchtvrachtsector op Schiphol te stimuleren.

“Luchtvracht is geen overlast, maar een onmisbare pijler van onze economie,” aldus beide organisaties. “Deze sector verdient bescherming in plaats van marginalisering.”

Kredietverstrekkers strenger voor mkb’ers die zakendoen met VS

AMERSFOORT – Kredietverstrekkers zijn strenger geworden voor midden- en kleinbedrijven die een lening willen en veel zakendoen met de VS. Dat merkt NLInvesteert, dat sinds de oprichting in 2015 ruim 1,2 miljard euro financiering heeft geregeld voor het mkb. Directeur Dirkjan Takke zegt dat het platform, waarbij meerdere investeerders zijn aangesloten, scherper selecteert.

“NLInvesteert heeft eerder dit jaar besloten om de kredietcriteria aan te scherpen op het punt van exportafhankelijkheid”, aldus Takke. “Als een ondernemer sterk afhankelijk is van de VS – direct of indirect via andere landen of bedrijven – dan is dat een rode vlag. We vragen dan hoe omzetverliezen kunnen worden opgevangen, en hoe lang de ondernemer zijn schuldverplichtingen kan nakomen als het tegenzit.”

Afgelopen kwartaal verstrekte het platform een recordbedrag van 100 miljoen euro aan krediet. “We zien dat bedrijven ondanks alles nog kansen zien.” Volgens Takke is de Nederlandse open economie wel kwetsbaar.

Hij pleit ook voor overheidssteun voor bedrijven als de situatie voor hen nijpend zou worden. Zo’n steunpakket hoeft niet op het niveau van de coronasteun, meent hij. “Maak gebruik van wat er al is, zoals overheidsgaranties bij kredietverlening. Dat verlaagt de financieringskosten voor het mkb en zorgt ervoor dat kredietlijnen beschikbaar blijven, ook bij tegenwind. Banken zijn nu al terughoudend en zullen dat bij aanhoudende onzekerheid alleen maar meer worden.”

Daimler Truck ziet eerste kwartaal lagere verkoop, maar hogere marges door sterke prestaties in Noord-Amerika en busdivisie

Daimler Truck

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in het eerste kwartaal van 2025 ondanks economische onzekerheden een solide resultaat geboekt. Hoewel de wereldwijde verkoopcijfers daalden en de omzet licht terugliep, wist de truckfabrikant zijn operationele marge (ROS) in de industriële divisie te verhogen tot 9,6 procent. Die stijging is voornamelijk te danken aan sterke prestaties van Trucks North America en Daimler Buses.

De omzet van de industriële tak daalde van €12,5 miljard in Q1 2024 naar €11,6 miljard in het eerste kwartaal van 2025. De aangepaste winst (EBIT) op groepsniveau kwam uit op €1,16 miljard (Q1 2024: €1,21 miljard). Voor de industriële divisie was dit €1,11 miljard. De vrije kasstroom (free cash flow) daalde fors naar €33 miljoen, tegenover €1,21 miljard in dezelfde periode een jaar eerder.

Verkoopcijfers en orders

In totaal verkocht Daimler Truck wereldwijd 99.812 voertuigen in het eerste kwartaal, een daling ten opzichte van 108.911 in Q1 2024. De verkoop van batterij-elektrische trucks en bussen daalde licht naar 759 voertuigen, terwijl het aantal bestellingen in deze categorie juist steeg naar 1.266 eenheden.

De afname van bestellingen bij Trucks North America (–29 procent) weerspiegelt volgens het concern de toenemende onzekerheid op de Amerikaanse markt. Mercedes-Benz Trucks daarentegen zag het aantal orders stijgen met 9 procent ten opzichte van vorig jaar. In Europa ondervindt Mercedes-Benz Trucks nog steeds flinke tegenwind, wat leidde tot aanzienlijk lagere verkoopcijfers.

Efficiëntieprogramma en toekomstvisie

Om de winstgevendheid op lange termijn te waarborgen, heeft Daimler Truck diverse maatregelen genomen. Een belangrijk onderdeel hiervan is het Cost Down Europe-programma, dat de structurele kosten in Europa tegen 2030 met meer dan €1 miljard moet verlagen. Hiervoor is een akkoord bereikt met de ondernemingsraad van Mercedes-Benz Trucks over personeelskosten en flexibiliteit op Duitse locaties.

Financieel directeur Eva Scherer benadrukt de veerkracht van het concern: “We blijven sterk presteren, vooral in Noord-Amerika. Ondanks lagere marktomstandigheden realiseren we goede marges en zetten we belangrijke stappen om onze bedrijfsvoering structureel te verbeteren.”

Vooruitzichten 2025 aangepast

Wegens de afnemende vraag in de Noord-Amerikaanse markt heeft Daimler Truck de verkoopverwachting voor de zware klasse 8-trucks aangepast naar 260.000–290.000 eenheden (voorheen: 280.000–320.000). Voor Trucks North America wordt nu een verkoopvolume verwacht van 155.000 tot 175.000 eenheden, tegenover een eerdere prognose van 180.000–200.000.

Ondanks de lagere verkoopverwachtingen blijft de verwachte winstgevendheid van Trucks North America stabiel tussen 11 en 13 procent. Voor de divisie Financial Services is de outlook voor de aangepaste Return on Equity (ROE) verlaagd van 8–10 procent naar 6–8 procent.

Op groepsniveau verwacht Daimler Truck nu een aangepaste EBIT tussen –5 procent en +5 procent ten opzichte van vorig jaar (eerder: +5 procent tot +15 procent). De totale wereldwijde verkoopverwachting is bijgesteld naar 430.000–460.000 voertuigen, en de omzetverwachting voor de industriële divisie naar €48–51 miljard (voorheen: €52–54 miljard).

De prognose voor het volledige jaar 2025 blijft onder voorbehoud van verdere macro-economische en geopolitieke ontwikkelingen, met name de situatie in Noord-Amerika en mogelijke gevolgen van gesprekken over de activiteiten in China.

Actievoerders blokkeren hoofdkantoor Maersk in Rotterdam uit protest tegen vermeende wapenleveringen

Foto: JBMedia

ROTTERDAM – Actiegroep Geef Tegengas heeft maandag de lobby van het hoofdkantoor van rederij Maersk aan de Boompjes in Rotterdam bezet. De demonstranten hebben zich vastgeketend aan elkaar en blokkeren zowel de ingang als de uitgang van het gebouw. Hierdoor kunnen werknemers van meerdere bedrijven in het pand het gebouw niet meer in of uit.

Met de actie sluit de groep zich aan bij de internationale campagne ‘Mask Off Maersk’, die gericht is tegen de vermeende betrokkenheid van de Deense rederij bij de levering van wapens aan Israël.

De betogers beschuldigen Maersk ervan een rol te spelen in de gewapende conflicten in Gaza en eisen dat het bedrijf onmiddellijk stopt met het vervoeren van wapens en wapenonderdelen van en naar Israël.

De bezetters maken veel lawaai in de lobby, naar eigen zeggen om de bedrijfsvoering van Maersk voor de dag volledig stil te leggen. Op straat reageren voorbijgangers en medewerkers geïrriteerd op de situatie, terwijl enkelen toch proberen het pand te betreden.

Maersk heeft vooralsnog niet gereageerd op de actie.

De de politie is rond 13:00 uur begonnen gezichtsbedekking bij de demonstranten te verwijderen. De demonstranten scanderen “kindermoordenaars” tegen de agenten.

De eerste aanhoudingen worden nu verricht, meldt een fotograaf ter plaatse. Inmiddels zijn zo’n zeventien activisten opgepakt.

Inspectie ziet risico’s voor veiligheid meer pleegkinderen Enver

ROTTERDAM – De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet grote problemen bij pleegzorgorganisatie Enver. De vele tekortkomingen leveren risico’s op voor de veiligheid van pleegkinderen. “De kwaliteit van de pleegzorg die Enver biedt, voldoet voor het grootste deel niet aan de eisen. Op verschillende vlakken is verbetering noodzakelijk”, constateert de inspectie. Die eist binnen negen maanden oplossingen. In die periode staat de organisatie onder verscherpt toezicht.

Enver was een van de organisaties die betrokken waren bij de pleegzorg voor het toen tienjarige pleegmeisje uit Vlaardingen, dat ernstig werd mishandeld door haar pleegouders en daardoor met blijvende ernstige beperkingen zal moeten leven. In een onderzoek naar die zaak concludeerde de IGJ al dat Enver “ernstig tekort is geschoten in het geven van hulp aan het meisje”.

“De medewerkers zijn betrokken en willen graag goede pleegzorg leveren, maar de werkdruk is te hoog”, stelt de IGJ vast. De organisatie, die actief is in Rotterdam en omstreken, heeft “onvoldoende een actueel beeld van de dagelijkse hulp aan de jongeren en pleegouders”. Ook worden richtlijnen en protocollen niet genoeg toegepast.

Screening

Risico’s ontstaan ook doordat te weinig systematisch wordt gewerkt aan het waarborgen van de veiligheid van pleegkinderen. In de regels van Enver staat onder meer dat pleeggezinnen gescreend moeten worden, maar in de meeste dossiers staan geen verslagen daarvan. Daardoor is het niet duidelijk welke risico’s kinderen kunnen lopen. In de dossiers staat ook niets over herscreenings.

Pleegzorgbegeleiders moeten door de werkdruk meestal in hun eentje bij gezinnen langs, zonder hulp van een collega. Die bezoekjes zijn ook nooit onaangekondigd. Verder is “onduidelijk” of pleegkinderen weleens worden gesproken zonder dat de pleegouders zelf daarbij zijn. Dat is belangrijk om kinderen vrijuit te kunnen laten praten. In de dossiers ontbreken ook adviezen van gedragswetenschappers.

Geen VOG

De inspectie heeft ook in de personeelsdossiers van vaste medewerkers en zzp’ers gekeken. Vaak zat daar geen Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) in. Bij de zzp’ers ontbreken ook de diploma’s. Enver gaat ervan uit dat de detacheringsbureaus dit regelen, aldus de IGJ. Enkele medewerkers staan niet in het beroepsregister.

De inspectie controleert op negen normen, en zegt dat Enver aan acht daarvan niet voldoet.

ILT-Luchtvaartautoriteit: aanpak kwetsbaarheden in veiligheid en duurzaamheid luchtvaart nodig

DEN HAAG – Luchtvaart is een veilige vorm van transport en belangrijk voor de economie. Tegelijkertijd is het belastend voor de leefomgeving. Het is belangrijk dat wordt doorgewerkt aan een goede balans tussen (veilig) vliegen en een duurzame leefomgeving. Hiervoor is aangepaste regelgeving nodig waarmee het anticiperend handhaven kan worden beëindigd. De geluidshinder van omwonenden van luchthavens groeit. Onder meer de frequentie en het tijdstip van overvliegen zijn belangrijke factoren van hinder. Een tekort aan technisch personeel en onderdelen plus een toename in cyberdreigingen en ordeverstorende passagiers kunnen leiden tot een daling van het veiligheidsniveau. Deze kwetsbaarheden moeten worden aangepakt. Dit staat in de Staat van de luchtvaart 2025 van de luchtvaartautoriteit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT-Luchtvaartautoriteit).

Met haar toezicht wil de ILT-Luchtvaartautoriteit bijdragen aan een nog veiligere luchtvaart en een verbetering van de leefomgeving. De Staat van de luchtvaart 2025 is vandaag door minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat aangeboden aan de Tweede Kamer.

Hinderreductie vraagt om méér dan stille vliegtuigen

De ILT-Luchtvaartautoriteit heeft meerdere keren gesignaleerd dat burgers met de huidige regelgeving lokaal onvoldoende worden beschermd tegen ernstige geluidshinder rondom Schiphol. Zo is de ILT-Luchtvaartautoriteit als gevolg van de aanwijzing van de minister beperkt in haar mogelijkheden om de geluidsregels te handhaven.

Hoewel de luchtvaartsector de huidige vloot versneld vernieuwt met stillere toestellen, neemt tegelijkertijd het aantal vliegbewegingen toe. Hiermee wordt het effect van een stillere vloot grotendeels tenietgedaan. Hier ligt dus een grote opgave voor de luchtvaartsector. Bovendien blijkt uit analyses door de ILT-Luchtvaartautoriteit dat niet alleen de decibellen van geluid, maar ook de frequentie en het tijdstip van de vluchten redenen zijn voor geluidshinder van omwonenden. Bij mogelijke maatregelen en ontwikkeling van regelgeving zijn dit volgens de ILT-Luchtvaartautoriteit aangrijpingspunten om de hinder te verminderen. Zo kan door het vaker toepassen van zogenaamde glijvluchtnaderingen de hinderbeleving afnemen.

Tekort aan personeel en materieel

In de vorige Staat van de luchtvaart constateerde de ILT-Luchtvaartautoriteit dat personeelstekorten breed spelen binnen de luchtvaart. Daarnaast geven meerdere luchtvaartbedrijven aan dat er in 2024 sprake was van tekorten aan gecertificeerde onderdelen. Een tekort aan gekwalificeerde technici leidt op zichzelf niet tot onveiligheid. Het kan er wel voor zorgen dat zij de invloed van hun eigen werkzaamheden op het geheel minder overzien. Uitstel van bepaalde werkzaamheden vanwege een onderdelentekort kan effect hebben op andere delen van het vliegtuig. De tekorten aan personeel en materialen kunnen elkaar versterken en ongemerkt het veiligheidsniveau laten afglijden (‘drift into failure’). Bij audits en inspecties hebben zowel de tekorten als de mogelijke gevolgen hiervan de voortdurende aandacht van de ILT-Luchtvaartautoriteit.

Meer cyberweerbaarheid nodig door geopolitieke ontwikkelingen

Ook in de luchtvaart is sprake van een toenemende digitalisering en afhankelijkheid van technologie. Dit laatste brengt belangrijke risico’s met zich mee, vooral op het gebied van cybersecurity. Onder andere door geopolitieke ontwikkelingen worden cyberdreigingen actueler, talrijker en geavanceerder.

Bij cyberdreigingen kan worden gedacht aan verstoring van de luchtvaart, aanvallen op luchthavens, GPS-jamming en -spoofing, datadiefstal, ransomware aanvallen en dreigingen van binnenuit. Een gecoördineerde cyberaanval kan verstrekkende gevolgen hebben voor de luchtvaartindustrie en de samenleving. Daarom is het cruciaal dat de sector verder investeert in beveiliging, samenwerking en het vergroten van bewustzijn en weerbaarheid.

Ordeverstorende passagiers

Het aantal mensen dat zich aan boord misdraagt en verbale of fysieke agressie vertoont, blijft stijgen. Ordeverstorend gedrag kan een bedreiging zijn voor de veiligheid en veroorzaakt soms vertraging of uitwijking van een vlucht. De ILT-Luchtvaartautoriteit pleit er onder andere voor dat luchtvaartmaatschappijen maatregelen nemen om ordeverstorend gedrag te voorkomen. Dit kan door het tegengaan van alcoholmisbruik en het gelijktrekken van het instapproces om ergernissen vóór het boarden te verminderen.

In 2024 bracht de ILT de eerste Staat van de luchtvaart uit. Nu, een jaar verder, laat de ILT-Luchtvaartautoriteit voor de tweede keer zien hoe het gaat met de veiligheid en de duurzaamheid op en rond Schiphol en andere luchthavens. De Staat van de luchtvaart geeft inzicht in huidige en toekomstige trends. Via de Staat wil de ILT-Luchtvaartautoriteit belanghebbenden handvatten bieden om hierover met elkaar in gesprek te gaan. En om in actie te komen om kwetsbare punten gezamenlijk aan te pakken.

Containerschip MSC Antonia vastgelopen in Rode Zee mogelijk door GPS-jamming [+video]

still uit video

Het onder Liberiaanse vlag varende containerschip MSC Antonia ligt al enkele dagen aan de grond in de Rode Zee. Rond het incident hangt inmiddels een groeiend mysterie, vooral over de precieze locatie van het schip en de oorzaak van het voorval. Volgens experts is er een reële mogelijkheid dat het schip slachtoffer is geworden van GPS-jamming, een fenomeen dat de afgelopen weken in toenemende mate wordt gemeld in de regio.

GPS-jamming is het verstoren of blokkeren van GPS-signalen door middel van een zendapparaat dat signalen uitzendt op dezelfde frequentie als het navigatiesysteem. Hierdoor kunnen schepen hun positie verkeerd interpreteren of volledig van koers raken.

Scheepvaartanalist Lars Jensen (Vespucci Maritime) merkt op dat het AIS-spoor van de MSC Antonia “sterk verstoord” oogt, wat volgens hem het gevolg lijkt van dergelijke GPS-interferentie. Ook de Britse maritieme veiligheidsdienst UKMTO bevestigde op 9 mei dat meerdere schepen tussen Jeddah (Saoedi-Arabië) en Port Sudan elektronische verstoringen ondervonden. Navigatiesystemen vielen langdurig uit, waardoor bemanningen moesten overschakelen op traditionele methodes zoals radar en visuele oriëntatie.

Ami Daniel, CEO van data-analysebedrijf Windward, spreekt van een “direct en actueel gevaar voor de scheepvaart”. Windward registreerde dat schepen bij jamming tegenwoordig tot wel 6.300 kilometer kunnen ‘verspringen’ in hun virtuele positie, terwijl dit eind 2024 nog gemiddeld 600 kilometer was.

De MSC Antonia, een 304 meter lang schip met ruimte voor 7.000 TEU, was onderweg tussen Jeddah en King Abdullah Port in Saoedi-Arabië. AIS-gegevens tonen echter aan dat het schip ook Port Sudan aandeed en uiteindelijk vastliep op zo’n 100 zeemijl van Jeddah. Online beelden laten zien hoe sleepboten proberen het scheefliggende schip los te trekken.

Rederij MSC heeft nog geen officiële verklaring afgelegd over het incident of mogelijke schade. De Antonia werd gebouwd in 2009 en vaart sinds 2018 voor MSC. In april 2024 werd het schip nog zonder tekortkomingen geïnspecteerd in een Spaanse haven. Eerder, in augustus 2024, verloor het schip 46 containers voor de kust van Zuid-Afrika tijdens zware weersomstandigheden. Nog eens 305 containers raakten toen beschadigd.

Technische storing treft internetbankieren bij Rabobank

UTRECHT – Rabobank kampt met een technische storing bij het internetbankieren, waardoor klanten hun rekeningen niet kunnen inzien.

Volgens een woordvoerder van de bank wordt hard gewerkt aan een oplossing. Er is volgens hem geen sprake van een cyberaanval.

Op de website Allestoringen.nl staan duizenden meldingen van gebruikers over de storing met het onlinebankieren bij Rabobank. De eerste meldingen kwamen binnen rond 08.30 uur. Rabobank biedt op zijn website excuses aan voor het ongemak door de storing.

×