Clicky

donderdag 19 juni 2025 - 22:09 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSNieuw MaterieelZes nieuwe Scania's 770S V8 voor Van Meeteren: 'Alleen het beste voor...

Zes nieuwe Scania’s 770S V8 voor Van Meeteren: ‘Alleen het beste voor mijn chauffeurs’

ZIJDERVELD – Van Meeteren Internationaal Transport uit Zijderveld (gemeente Vijfheerenlanden) nam zes nieuwe Scania 770S trekkers in full spec uitvoering in gebruik. De beweegredenen bij deze uitzonderlijke aankoop zijn verschillend, waarbij er één duidelijk boven uitsteekt. Christian van Meeteren wil, zoals hij zelf zegt ‘alleen het beste van het beste voor zijn chauffeurs’. Het zal niemand verbazen dat het aantal open sollicitaties om hier te mogen rijden, explosief te noemen is.

Van Meeteren rijdt naast speciaal en zwaar transport, ook regulier transport en verzorgt daarnaast warehousing. De kracht van het bedrijf ligt bij de transporten die op het allerlaatste moment worden aangemeld en er eigenlijk al hadden moeten zijn. “En dan mag het zelfs ook nog eens zes meter breed zijn!” verhaalt Van Meeteren uit zijn uitgebreide collectie voorbeelden en ervaringen. “Natuurlijk is het regelen van de juiste vergunning dan echt even een uitdaging, maar zónder kan zoiets natuurlijk niet de weg op. En dan die voldoening als het gewoon weer lukt!”.

“Onze kracht ligt in de ultieme flexibiliteit; als het niet kan zoals het moet, dan passen we net zolang tot het kan! Wij zijn meer een facilitair dienstverlener. Veel van de opdrachtgevers zijn vooraanstaande, grote ondernemingen, die ons vinden in het kleine gebied van bijzondere aanvragen. Het is onze missie om tot het uiterste te gaan voor onze klanten. Het belangrijkste daarbij is dat je altijd je woord houdt. Iets simpels als 10 uur beloven, is 10 uur er zijn! En als een klant voor de volgende morgen 06.00 uur meer trucks nodig heeft dan het wagenpark groot is, en ik zeg ja, dan staan die auto’s er gewoon ook op de afgesproken tijd. Dát is voor ons de kern van vertrouwen en langdurige relaties! Voor klanten is dit nóg belangrijker dan de ritprijs, het is een apart soort specialisme.”

Met de aankoop vervangt Christian op één voertuig na zijn complete wagenpark en rijdt nu alleen nog met Scania. De zes trekkers hebben allemaal de sterkste V8 motor die Scania te bieden heeft: 770 pk bij een gigantisch maximaal koppel 3.700 Nm dat al vanaf 1.000 toeren/minuut wordt afgegeven. Opvallend is dat geen van de 6 een verhoogd dak heeft; dit is een bewuste keuze. Naast het feit dat dit, de door sommigen zo fel begeerde “old skool look” is (met lichtbak uiteraard), zijn er ook praktische redenen. En dan is er nog de achterruit. “Jazeker, wij komen met grote regelmaat op plekken, waarbij we beter over de bijrijderskant in kunnen steken. En geloof me, zeker met een combinatie van 30 meter, is naast de nodige begeleiding, het zelf door de achterruit alles kunnen overzien een belangrijk stukje veiligheid. Ook voor omstanders, want reken maar dat er soms wat bekijks is!”, legt Van Meeteren met een glimlach uit.

De uitrusting voor de chauffeur is verder meer dan compleet. Dat loopt van het Scania V8 pakket met de rode stiksels op de leren bekleding tot standkoeling en premium infotainment met extra subwoofers. Voor de veiligheid kregen alle trucks een retarder, ACC en verschillende camera’s aangevuld met Scania’s Side Detection voor extra bewaking van de dode hoeken.

Van Meeteren bestelde vijf van de zes trekkers in een 6×2/4 combinatie met een gestuurde voorloopas, de zesde trekker komt als 6×4 met een uitschakelbare tandemas en (als enige) een verstelbare schuifschotel. Alle trekkers zijn gekeurd als zwaar transportvoertuig op tenminste 72 ton, waarbij de 6×4 iets verder gaat, namelijk 90 ton. Allemaal voorzien van een clutch on demand om optimaal te kunnen manoeuvreren.

Het Scania EAS zorgt dankzij de elektro hydraulische stuurinrichting voor een grotere stuurprecisie, betere koersvastheid en meer comfort bij lage snelheden. Opties als Alcoa Durabright velgen en een ruime bezetting extra lampen maken het beeld van buitenaf helemaal compleet.

Dan blijft natuurlijk de vraag waarom met een V8 met maar liefst 770 pk de weg op, als jaarlijks het leeuwendeel van de afstand binnen de landsgrenzen verreden wordt.

“Nou, daar zit natuurlijk de nodige emotie bij. Naast dat mijn persoonlijke overtuiging is dat alles wat ik heb gekregen is om van te genieten, deelt mijn zoon Matheo mijn liefde voor de V8. Wat zeg ik, misschien is dat bij hem als Scania V8 ‘gek’ zelfs nog wat sterker. Die emotie zien onze klanten ook graag, je producten geleverd zien worden met een duidelijke liefde voor het vak.”

En die 770 pk? “Zonder emotie geen passie! Die grijns van een chauffeur als hij optrekt, waarbij een volle vracht hetzelfde voelt als een lege oplegger. Tijdens de rit merk je minder van al het vermogen, dan zit die V8 in de onderste regionen van zijn deellast. Maar altijd ‘power on demand’ is zo lekker! Zeker voor een chauffeur is werk meer dan alleen een goed salaris. Sfeer en goed materieel is zeker zo belangrijk. Bijkomend voordeel; voldoende aanmeldingen van chauffeurs die willen solliciteren. Jammer voor hen alleen is dat er nauwelijks verloop is, of noemenswaardig ziekteverzuim. Allemaal details die me vertellen dat we in ieder geval op de goede weg zijn!”

Uitstraling is voor Van Meeteren belangrijk, dat is duidelijk. “Met deze voertuigen maak je een statement als je ergens komt voorrijden. Binding met klanten is ons bestaansrecht, en een klant die “zijn” trailer aangepast wil zien zodat het plaatje dan weer klopt. En dit is opnieuw zomaar een voorbeeld, dus wellicht binnenkort nog een 770 op de orderlijst?”

MEER NIEUWS
×