Clicky

woensdag 17 december 2025 - 20:24 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerEU keurt Duitse staatssteun van €1,6 miljard goed voor snellaadinfrastructuur voor elektrische...

EU keurt Duitse staatssteun van €1,6 miljard goed voor snellaadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens

BRUSSEL/BERLIJN – De Europese Commissie heeft goedkeuring verleend aan een Duits steunprogramma van maximaal €1,6 miljard voor de uitrol van publiek toegankelijke snellaadstations voor elektrische vrachtwagens langs Duitse snelwegen. De steun is bedoeld voor rustplaatsen zonder voorzieningen en moet de overstap naar elektrisch zwaar wegvervoer versnellen.

Het programma draagt bij aan de doelstellingen van de European Green Deal en het Fit for 55-pakket, waaronder de ontwikkeling van een grensoverschrijdend Europees laadnetwerk. Elektrische heavy-duty voertuigen (e-HDV’s) zijn zware vrachtwagens en bussen die volledig elektrisch worden aangedreven.

Tot 1.410 laadpunten langs snelwegen

De maatregel is aangemeld door de Duitse overheid en wordt uitgevoerd door Die Autobahn GmbH des Bundes. Het plan voorziet in de aanleg van maximaal 1.410 laadpunten voor elektrische vrachtwagens op meer dan 120 onbemande rustplaatsen langs de Duitse snelwegen.

De staatssteun wordt verstrekt in de vorm van directe subsidies en periodieke vergoedingen, waarmee een deel van de investerings- en exploitatiekosten wordt gedekt. De contracten hebben een looptijd van acht jaar en kunnen worden verlengd tot maximaal twaalf jaar. De infrastructuur wordt gerealiseerd en geëxploiteerd door bedrijven met ervaring in laadinfrastructuur, die via een open en competitieve aanbesteding worden geselecteerd.

Meerdere prijsmodellen en netwerkvergoeding

Exploitanten van de laadpunten zijn verplicht verschillende prijsmodellen aan te bieden. Het gaat om:

  • ad-hoc laden zonder abonnement,
  • contractgebaseerde tarieven, en
  • een zogenoemd pass-through-model, waarbij chauffeurs gebruikmaken van het tarief van hun eigen energieleverancier.

Volgens de Europese Commissie vergroot dit de keuzevrijheid voor gebruikers en waarborgt het voldoende prijsconcurrentie. Daarnaast wordt een laadnetwerkvergoeding ingevoerd, die in de laadprijs is opgenomen en door exploitanten wordt afgedragen aan de Duitse overheid. Deze vergoeding wordt grotendeels bepaald via de aanbesteding en elke twee jaar herzien op basis van marktontwikkelingen.

Geen strijd met concurrentieregels

De Europese Commissie heeft de regeling beoordeeld op basis van de EU-staatssteunregels, met name artikel 107(3)(c) van het EU-verdrag en de richtsnoeren voor staatssteun op het gebied van klimaat, milieubescherming en energie (CEEAG).

Tijdens de beoordeling werden door derden zorgen geuit over mogelijke concurrentieverstoring en strijdigheid met de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR). De Commissie concludeert echter dat de regeling voldoende waarborgen bevat en geen ongeoorloofde gevolgen heeft voor concurrentie en handel binnen de EU.

Volgens de Commissie is de maatregel noodzakelijk en geschikt om grootschalige laadinfrastructuur voor elektrische vrachtwagens te realiseren, heeft zij een duidelijk stimulerend effect en blijft de impact op de markt beperkt.

Cruciaal voor verduurzaming zwaar vervoer

In Duitsland is de transportsector de derde grootste bron van broeikasgasemissies. Zwaar wegvervoer was in 2024 verantwoordelijk voor 24 procent van de totale transportemissies. Hoewel het aantal elektrische vrachtwagens richting 2030 naar verwachting zal toenemen, blijft hun marktaandeel voorlopig beperkt. In april 2025 was slechts 0,37 procent van de zware voertuigen in Duitsland elektrisch.

Voor een succesvolle overstap naar e-HDV’s is volgens de Commissie een betrouwbaar en dicht laadnetwerk langs snelwegen essentieel, aangezien elektrische vrachtwagens andere laadinfrastructuur vereisen dan personenauto’s.

Teresa Ribera, uitvoerend vicepresident van de Europese Commissie voor een schone, rechtvaardige en concurrerende transitie, stelt: “Deze regeling draagt bij aan de verduurzaming van het wegvervoer in Duitsland door cruciale laadinfrastructuur langs de snelwegen toe te voegen. Daarmee ondersteunen we de transitie naar duurzame en slimme mobiliteit, terwijl concurrentieverstoring wordt beperkt.”

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×