AMSTERDAM – Port of Amsterdam heeft de havengeldtarieven voor zeevaart en binnenvaart in 2026 vastgesteld. Naast aangepaste tarieven zijn ook de bijbehorende voorwaarden gewijzigd. De jaarlijkse aanpassing is tot stand gekomen na overleg met het havenbedrijfsleven en is volgens het havenbedrijf nodig om de haven duurzaam, veilig, efficiënt en toekomstbestendig te kunnen blijven exploiteren.
Indexatie zeehavengeld
De tarieven voor zeehavengeld worden in 2026 met 4,13 procent verhoogd. Deze indexatie volgt de formule die de afgelopen jaren is gehanteerd en houdt rekening met inflatie en ontwikkelingen bij andere havens. Volgens Port of Amsterdam biedt de aanpassing ruimte voor verdere investeringen in innovatie en infrastructuur.
Ruimte voor grotere zeeschepen
Door de ingebruikname van de Zeesluis IJmuiden en de Zoutdam kunnen schepen dieper afmeren en efficiënter worden beladen. Om hierop in te spelen, verhoogt Port of Amsterdam het maximale tonnage waarover havengeld wordt geheven van 50.000 bruto ton (BT) naar 53.750 BT. In 2027 wordt dit maximum verder verhoogd naar 57.500 BT.
Nieuwe tariefklasse voor innovatieve drijvende objecten
Voor drijvende objecten zonder Bruto Tonnage introduceert Port of Amsterdam per 2026 een aparte tariefklasse. Hiermee wil het havenbedrijf ruimte bieden aan innovatieve projecten en verdere verduurzaming binnen het havengebied stimuleren.
Stimulans voor schonere zeecruise
Voor de zeecruisesector past Port of Amsterdam de duurzaamheidsregeling aan. Het tarief blijft afhankelijk van de milieuprestaties van het schip (TIER-klasse), maar wordt uitgebreid met het gebruik van walstroom. Cruiseschepen die gebruikmaken van walstroom kunnen rekenen op een korting, terwijl schepen die dat niet doen een hogere toeslag betalen. Hiermee wil de haven uitstoot en geluidsoverlast verder terugdringen.
Vrijstelling binnenhavengeld voor rust binnenvaart
Vanaf 2026 kunnen binnenvaartschippers bij de IJ Spudpalen Wachtplaats (het Slik) rusten zonder binnenhavengeld te betalen. Dit is mogelijk gemaakt in samenwerking met Rijkswaterstaat. Voorwaarde is wel dat vooraf melding wordt gedaan via VHF-kanaal 66. De maatregel ondersteunt schippers bij het naleven van het Arbeidstijdenbesluit vervoer voor binnenvaartschepen.



