SCHERPENZEEL – Met de nieuwe Schmitz Cargobull SCS-X-Tough Megatrailer heeft Dimetra Holland BV uit Scherpenzeel een primeur in huis. Dit is namelijk de eerste oplegger van dit type die geleverd werd door Schmitz Cargobull.
Dimetra Holland heeft als specialiteit stukgoed transport van- en naar Zwitserland, maar is ook in de omringende landen actief. Daarvoor zet het bedrijf dagelijks een vloot van 56 trucks en 79 opleggers in. Dimetra Holland bestaat volgend jaar 50 jaar en de relatie met Schmitz Cargobull partner Bouwheer Zeewolde bestaat al meer als 40 jaar. Een bijzonder hechte relatie dus, en dat heeft geresulteerd in een marktaandeel in het opleggerpark van zo’n 95 procent.
Versterkt chassis met H- balken
Dimetra Holland werkt met schuifzeil opleggers, koeltrailers, kasten wagens en mega trailers. Wagenpark beheerder Eddy van Lagen: “Wij vervoeren regelmatig voor diverse opdrachtgevers grote kisten die 3 meter inwendige hoogte noodzakelijk maken. Echt werk voor een Mega trailer dus, alleen zaten we met de piekbelasting van die kisten. Schmitz Cargobull had al een normaal X-tough chassis in het programma. In goede samenwerking is nu de allereerste mega variant voor Dimetra gebouwd. Dit is de eerste van dit model, eigenlijk een prototype zou je kunnen zeggen. De oplegger heeft een versterkt, gegalvaniseerd chassis met H- profielen met extra dwarsliggers in de gehele vloer om de 40cm. Door die aanpassing is de piekbelasting van de vloer van 7,1 ton naar 9,5 ton gegaan. Voor ons werk is dat ideaal.”

Verbreedbaar achterportaal
De oplegger is voorzien van aluminium zijborden en is voorzien van het Tüv certificaat voor ladingzekering. Verder is er een, hydraulisch in hoogte verstelbare kap en een schuifdak. De schotelhoogte bedraagt 96 centimeter maar dankzij de beweegbare kap kan er ook met 106 centimeter schotelhoogte gereden worden binnen de 4 meter totale hoogte. Verder is het achterportaal aan weerszijden met 45 centimeter te verbreden, waardoor omvangrijke lading ook achterlangs geladen of gelost kan worden. Bouwheer Zeewolde heeft de oplegger aangepast met extra rongpotten in de laadvloer. Tevens werd er een RVS kist aangebracht. Bij Dimetra werden de inklapbare, verlichte breedteborden gemonteerd.

Geïntegreerde telematica
De oplegger is voorzien van het Schmitz Cargobull TPMS systeem, dat door Bouwheer Zeewolde geïntegreerd is in het Transics telematica systeem van ZF. Daarmee kan de positie van de trailer, de bandenspanning en de beveiliging op de achterdeuren worden uitgelezen en bediend. Met het oog op het beveiligen van lading zijn de zeilen voorzien van anti-insnij gaas.

De versterkte X-Tough Megatrailer van Schmitz Cargobull is dankzij de verstevigingen en het nieuwe ontwerp beter bestand tegen zware lading en piekbelasting, maar weegt toch slechts 7.360 kg. Dimetra Holland BV is enthousiast over de Schmitz Cargobull X-Tough Megatrailer.



