Clicky

maandag 24 november 2025 - 14:32 uur
HomeMEER NIEUWSCriminaliteitTAPA EMEA en BIFA bundelen krachten tegen stijgende ladingdiefstal in het Verenigd...

TAPA EMEA en BIFA bundelen krachten tegen stijgende ladingdiefstal in het Verenigd Koninkrijk

De Transported Asset Protection Association (TAPA EMEA) en de British International Freight Association (BIFA) gaan intensiever samenwerken om transport- en logistieke bedrijven in het Verenigd Koninkrijk beter te beschermen tegen de sterk toenemende ladingcriminaliteit. Dat maken beide organisaties bekend in aanloop naar de tweede behandeling van de nieuwe Freight Crime Bill in het Britse Lagerhuis op 28 november.

Meer dan 5.800 incidenten in twee jaar tijd

Uit cijfers van het TAPA EMEA Intelligence System (TIS) blijkt dat er in de periode tot 30 september 2025 5.865 geregistreerde vrachtcriminaliteitsincidenten plaatsvonden in het VK. Wereldwijd telde TAPA EMEA in diezelfde periode 137.000 incidenten in 110 landen.

Bij slechts 9 procent van de Britse incidenten is de schade financieel vastgesteld, maar zelfs dan gaat het al om een verlies van meer dan €72 miljoen. Grote incidenten waarbij meer dan €100.000 aan goederen verdween, kenden een gemiddeld schadebedrag van €775.736.

Een parlementair rapport van het All-Party Parliamentary Group on Freight and Logistics berekende eerder dat vrachtcriminaliteit de Britse economie in 2023 zo’n £700 miljoen kostte.

Hechtere samenwerking tussen branchepartijen

BIFA en TAPA EMEA hebben elkaars Associate Partner-lidmaatschappen uitgewisseld en gaan structureel informatie, veiligheidsinzichten en beveiligingsoplossingen delen. Doel: supply chains beter beschermen tegen steeds professionelere criminele bendes.

Volgens Harry Hughes, UK Regional Lead van TAPA EMEA, staat het VK al jaren in de top vijf van Europese landen met de meeste ladingdiefstallen:

“We zien een duidelijke behoefte aan samenwerking tussen logistiek, wegvervoer en opsporingsdiensten. Met onze securitystandaarden, training en intelligence kunnen we bedrijven helpen hun supply chains weerbaarder te maken.”

Steve Parker, directeur-generaal van BIFA, beaamt dat nauwe samenwerking de enige effectieve aanpak is:

“Onze samenwerking met TAPA EMEA sluit aan op onze uitbreiding van de samenwerking met NaVCIS. Zo houden we onze leden continu op de hoogte van actuele risico’s en helpen we hen om gerichte beveiligingsmaatregelen te nemen.”

Europese securitystandaarden steeds belangrijker

TAPA EMEA werkt met internationaal erkende beveiligingsstandaarden, waaronder:

  • FSR – Facility Security Requirements
  • TSR – Trucking Security Requirements
  • PSR – Parking Security Requirements
  • CSS – Cyber Security Standard

Meer dan 1.100 bedrijven in 67 landen zijn aangesloten, waaronder verladers, logistieke dienstverleners, verzekeraars en opsporingsdiensten. Via het TIS-dataportaal krijgen leden inzicht in waar, wanneer en hoe criminelen toeslaan en welke producten het vaakst worden buitgemaakt.

Achtergrond

TAPA EMEA werd in 2000 opgericht om de zeer lucratieve en groeiende ladingcriminaliteit in Europa, het Midden-Oosten en Afrika terug te dringen. BIFA is de grootste brancheorganisatie voor expediteurs en supply-chainbedrijven in het Verenigd Koninkrijk en vervult een belangrijke rol als belangenbehartiger, opleider en kennisplatform.

Met de voorgenomen Freight Crime Bill en de versteviging van de samenwerking tussen beide organisaties lijkt de druk op de Britse overheid én sector toe te nemen om ladingcriminaliteit krachtiger aan te pakken.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×