LONDEN – Criminele bendes nemen in het Verenigd Koninkrijk doelbewust transportbedrijven over om zo onder valse voorwendselen volledig geladen vrachtwagens te verduisteren. De BBC bracht aan het licht dat meerdere bedrijven zijn gekocht met de identiteit van een overleden man, waarna ladingen ter waarde van tienduizenden ponden spoorloos verdwenen.
Valse transporteur huurt zich in als onderaannemer
Een transportbedrijf uit de Midlands, dat om veiligheidsredenen anoniem blijft, werd slachtoffer toen het een onbekende transporteur – genaamd Zus Transport – inschakelde als onderaannemer. De papieren waren op orde: verzekeringen, vergunningen en bedrijfsgegevens klopten.
De lading, bestaande uit doe-het-zelfproducten ter waarde van 75.000 pond, werd ingeladen en vertrok. Daarna werd nooit meer iets van de vracht gezien. De vrachtwagen reed op valse kentekenplaten en de telefoon van de onderaannemer werd direct na vertrek afgesloten.
“Het is ongelooflijk dat een bende zo openlijk een transportbedrijf kan misleiden,” zegt de eigenaresse van het gedupeerde bedrijf tegen de BBC.
Identiteit van overleden man misbruikt
Uit onderzoek blijkt dat vijf transportbedrijven dit jaar zijn gekocht met bankgegevens en persoonsgegevens van een Roemeense chauffeur, Robert Calin – die in november 2024 overleed. Zijn identiteit werd gebruikt om bedrijven op te richten en over te nemen via Companies House, het Britse handelsregister.
Voormalige eigenaren van de gekochte bedrijven verklaarden dat zij niet met Calin spraken, maar met een man die zichzelf “Benny” noemde.
De BBC koppelde deze “Benny” aan de Roemeen Benjamin Mustata, na onderzoek van telefoondata, WhatsApp-informatie en beelden op sociale media. Mustata werd ook gefilmd terwijl hij luxeauto’s verkocht in Coventry – kort nadat een van de ladingen werd gestolen.
In een confrontatie ontkende hij betrokkenheid: “Ga weg”, zei hij tegen een BBC-journalist. Hij erkende dat hij Zus Transport had gekocht, maar beweert dat iemand anders de bedrijfsnaam misbruikte.
Ladingdiefstal snel groeiend probleem
De diefstal past in een bredere trend van snel oplopende criminaliteit in de Britse logistiek. Volgens het National Police Chiefs’ Council (NPCC) steeg de schade door diefstal van vracht in 2024 tot 111 miljoen pond, tegenover 68 miljoen pond een jaar eerder.
Methoden worden steeds agressiever en professioneler:
- Ladingdiefstal bij afleveradressen
- Sloten doorsnijden bij stops en in het verkeer
- Compleet wegtrekken van trailers
- Slashing: het opensnijden van zeilen tijdens rustpauzes
- Inbraken bij depots en distributiepleinen
Chauffeurs melden dat zij regelmatig wakker worden met ingesneden huiven, terwijl bendes op zoek zijn naar kleding, alcohol, elektronica en andere waardevolle goederen.
Transportsector luidt noodklok
De Road Haulage Association (RHA) spreekt van een sector “onder aanval”. Volgens directeur Richard Smith worden bedrijven dagelijks getroffen door “hooggeorganiseerde criminele netwerken”.
Het fraudepatroon dat de BBC blootlegde – faillissementskandidaten opkopen, ladingen meenemen en verdwijnen – is eerder in Europa gezien, aldus Europol.
Politiek: tijd voor landelijke aanpak
Brits parlementslid Rachel Taylor noemt de bevindingen “schokkend maar herkenbaar”:
“Dit soort criminaliteit wordt te lang genegeerd. We hebben een nationale strategie en meer middelen nodig.”
Vanaf 2026 gaat binnen politie-eenheid Opal een gespecialiseerd team zich richten op vrachtcriminaliteit.
Grote gevolgen voor transporteurs
Voor bedrijven als dat van de gedupeerde Alison is de impact enorm: “Wij nemen miljoenen aan goederen mee per jaar, maar de marges zijn klein. Eén diefstal kan je bedrijf breken.”
De BBC benadrukt dat veel slachtoffers, ondanks verzekeringen, kampen met financiële schade, reputatieverlies en langdurige stress.




