Clicky

dinsdag 18 november 2025 - 13:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerADAC: helft Duitse snelwegparkings nog altijd vol met fout geparkeerde vrachtwagens

ADAC: helft Duitse snelwegparkings nog altijd vol met fout geparkeerde vrachtwagens

MÜNCHEN – Drie jaar na het vorige grote onderzoek van de ADAC blijkt dat de parkeersituatie voor vrachtwagens langs Duitse snelwegen nauwelijks is verbeterd. Bij een nieuwe meting op 100 verzorgingsplaatsen constateerde de Duitse mobiliteitsclub dat op bijna de helft van de locaties (48 van 100) vrachtwagens in gevaarlijke zones stonden, zoals in- en uitritten of zelfs op de vluchtstrook.

Daarnaast werden op 85 verzorgingsplaatsen trucks aangetroffen in absoluut verboden zones, zoals op parkeervakken voor personenauto’s of andere niet-toegestane plekken. Parkeren buiten de gemarkeerde vakken – bijvoorbeeld in rijstroken tussen de vakken – bleek volgens ADAC vrijwel standaard.

Parkdruk al vanaf 22.00 uur extreem hoog

De ADAC voerde tellingen uit om 22.00, 23.00 en 00.00 uur. Bij de eerste meting bleken de meeste verzorgingsplaatsen al volledig vol. Daarna nam de druk alleen maar toe. Net als drie jaar geleden werd bij het Duitse Kassel Ost Lohfelden (A7) de meeste overtredingen vastgesteld: in totaal 138, waarvan drie in de hoogste risicocategorie.

Ook de verzorgingsplaatsen Lichtendorf Nord en Tecklenburger Land West, beide langs de A1 in Noordrijn-Westfalen, gaven een zorgwekkend beeld met tot acht vrachtwagens in gevaarlijke zones. Slechts twee locaties bleken volledig of grotendeels in orde: Plater Berge West (A14), waar geen enkele overtreding werd vastgesteld, en Kutzhof Süd (A8), met slechts één foutparker in de gele categorie.

Tekort van 20.000 parkeerplaatsen blijft structureel probleem

Volgens ADAC blijft het basisprobleem onveranderd: Duitsland kampt nog altijd met een structureel tekort van circa 20.000 officiële vrachtwagenparkeerplaatsen. Hoewel er sinds 2018 ongeveer 4.500 extra truckplekken zijn gerealiseerd, is het aantal geparkeerde vrachtwagens eveneens gestegen.

Het foutparkeren is volgens ADAC dan ook geen kwestie van onvoldoende discipline van chauffeurs, maar van chronische capaciteitstekorten. Dit leidt tot gevaarlijke situaties, zeker ’s nachts, en vergroot het risico op zware ongevallen.

Oproep tot versneld uitbreiden en digitaal sturen

De ADAC roept de Duitse overheid op om de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen te versnellen en bestaande ruimte efficiënter te benutten. Slimme parkeersystemen, zoals ‘kolonnenparkeren’, en digitale reserverings- en informatiesystemen moeten volgens de organisatie veel breder worden ingezet. Ook bedrijven zouden kunnen helpen door eigen parkeerruimte bij snelwegen tijdelijk beschikbaar te stellen.

- advertentie -VNB LooncheckVNB LooncheckVNB LooncheckVNB Looncheck

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×