Clicky

zondag 21 december 2025 - 04:10 uur
HomeMEER NIEUWSBedrijfsnieuwseActros 600 blijft overeind: elektrische truck doorstaat harde klap in crashtest

eActros 600 blijft overeind: elektrische truck doorstaat harde klap in crashtest

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/NEUMÜNSTER – De volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 voor het langeafstandstransport combineert efficiëntie en duurzaamheid met de hoogste veiligheidsnormen. Uit recente crashtests in het Duitse Neumünster blijkt dat het model ook op het gebied van passieve veiligheid uitstekend presteert: zelfs na een zware zijdelingse botsing bleef het complete hoogspanningssysteem volledig intact.

Realistische botsproef bevestigt structurele veiligheid

Tijdens een praktijktest werd de eActros 600 blootgesteld aan een zijdelingse impact, zoals die bij ernstige verkeersongevallen kan voorkomen. Ondanks de forse krachten bleef de hoogspanningsbatterij volledig onbeschadigd en vertoonde de behuizing geen kritieke vervormingen. Ook alle elektrische componenten functioneerden naar behoren.

“Vanaf het begin was ons doel om geen enkel compromis te sluiten op het gebied van veiligheid,” zegt Felix Pietler, ontwikkelaar passieve veiligheid bij Mercedes-Benz Trucks. “Bij elektrische aandrijving is het niet alleen belangrijk om de inzittenden te beschermen, maar ook de directe omgeving.”

Versterkte cabine en energieabsorptiezones

De eActros 600 is voorzien van een versterkte cabine en energieabsorberende zones in het front, die bij een frontale botsing de impactkrachten gecontroleerd opvangen. Voor zijdelingse aanrijdingen zorgt een speciaal ontwikkelde frameconstructie voor extra bescherming van de batterijmodules. Daarnaast zijn airbags en gordelspanners standaard in alle varianten.

“De test liet zien dat de mechanische belasting enorm was – maar ons veiligheidsconcept werkt betrouwbaar,” aldus Frank Müller, hoofd Ongevallenonderzoek en Passieve Veiligheid bij Mercedes-Benz Trucks.

Hoogspanningssysteem ontworpen met maximale veiligheid
Het hoogspanningssysteem, inclusief batterijen, voldoet aan strenge interne eisen op het gebied van isolatie, mechanische bescherming en brandveiligheid. Daarmee liggen de veiligheidsnormen aanzienlijk hoger dan de wettelijke vereisten. Na elke crashtest wordt de truck eerst gecontroleerd door gespecialiseerde hulpdiensten, waarna de onderdelen grondig worden geanalyseerd.

Continu testen, ook na marktintroductie

Mercedes-Benz Trucks voert ook na de start van de serieproductie regelmatig fysieke testen uit om verbeteringen door te voeren. Nieuwe inzichten uit praktijkdata worden continu teruggekoppeld naar de ontwikkelteams. Op die manier blijft het merk voldoen aan veranderende wetgeving en klantwensen, en werkt het verder aan zijn “Vision Zero”-doelstelling: nul verkeersslachtoffers met zowel conventionele als elektrische trucks.

Geavanceerde hulpsystemen

De eActros 600 is uitgerust met moderne assistentiesystemen, waaronder Active Brake Assist 6 met 270 graden omgevingsbewaking, Active Sideguard Assist 2 voor veiliger afslaan, en Front Guard Assist die het gebied direct vóór de truck bewaakt. Ook beschikt de truck over Active Drive Assist 3 voor semi-geautomatiseerd rijden en Attention Assist 2, die de bestuurder waarschuwt bij vermoeidheid.

Daarnaast is de elektrische truck uitgerust met een Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS) dat via geluidssignalen waarschuwt bij lage snelheden en in stadsverkeer, zodat voetgangers en fietsers de nagenoeg stille truck tijdig opmerken.

De eActros 600, sinds eind 2024 in serieproductie bij de fabriek in Wörth, is het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks. Met drie batterijpakketten van in totaal 621 kWh en een door het merk zelf ontwikkelde elektrische aandrijfas heeft de truck een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden. Tijdens pauzes kan tussentijds worden bijgeladen, waardoor meer dan 1.000 kilometer per dag haalbaar is.

Het model is ontworpen voor een levensduur van circa 1,2 miljoen kilometer in tien jaar en werd eerder uitgeroepen tot “International Truck of the Year 2025”.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×