BRUSSEL – Het Europees Parlement heeft ingestemd met de hervormde EU-rijbewijsrichtlijn, die zowel de verkeersveiligheid moet versterken als de toegang tot het chauffeursberoep vergemakkelijken. De hervorming, eerder dit jaar overeengekomen door de EU-instellingen, is nu officieel wet.
Met de nieuwe regels wordt het mogelijk voor 18-jarigen om vrachtwagens te besturen en voor 21-jarigen om bussen te rijden, mits zij beschikken over een vakbekwaamheidsdiploma (Certificate of Professional Competence, CPC). Daarnaast komt er een regeling voor begeleid beroepsmatig vrachtwagenrijden vanaf 17 jaar.
Een ander belangrijk onderdeel van de hervorming is de introductie van een volledig digitaal EU-rijbewijs, dat de controles moet vereenvoudigen en de handhaving grensoverschrijdend efficiënter en eerlijker maakt. Ook wordt de wederzijdse erkenning van rijontzeggingen tussen lidstaten versterkt.
Meer jonge chauffeurs nodig
De wegvervoersector kampt met een structureel tekort aan beroepschauffeurs: naar schatting staan momenteel meer dan een half miljoen vacatures open in Europa. Volgens brancheorganisatie IRU zijn de nieuwe regels cruciaal om jongeren te interesseren voor het beroep en de vergrijzende beroepsgroep te vernieuwen.
“Deze hervorming brengt langverwachte duidelijkheid en modernisering in de opleiding en het rijbewijssysteem,” zegt IRU EU-directeur Raluca Marian. “Ze helpen nieuwe generaties aan te trekken, terwijl veiligheid en handhaving centraal blijven staan. Nu is het belangrijk dat de lidstaten de regels consequent gaan toepassen.”
Extra aandacht voor verkeersveiligheid
Naast het verlagen van de instapleeftijd, wordt de vakbekwaamheidsopleiding uitgebreid met modules over risicoherkenning, kwetsbare weggebruikers, afleiding en dodehoekbewustzijn. IRU steunde deze aanpak, omdat gerichte training volgens hen effectiever is dan het opleggen van extra beperkingen.
Inwerkingtreding
De nieuwe regels treden in werking op de twintigste dag na publicatie in het Publicatieblad van de EU. Lidstaten krijgen vervolgens drie jaar om de richtlijn in nationale wetgeving om te zetten en nog een extra jaar om de implementatie voor te bereiden.



