LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/MOLSHEIM – Mercedes-Benz Trucks heeft de nieuwe eActros 400 geïntroduceerd, een tweede generatie batterij-elektrische truck die voortbouwt op de technologie van de eActros 600. Met de komst van dit model breidt de fabrikant zijn aanbod van elektrische vrachtwagens voor zowel langeafstandstransport als zwaar distributievervoer aanzienlijk uit.
Meer keuze voor transporteurs
De nieuwe eActros-generatie biedt meer dan 40 combinatiemogelijkheden, afhankelijk van de inzet en klantbehoeften. Zo kunnen klanten kiezen uit:
- twee of drie accupakketten (eActros 400 met 414 kWh of eActros 600 met 621 kWh),
- verschillende cabines: de beproefde L-cab of de nieuwe aerodynamische ProCabin,
- diverse wielbases en asconfiguraties voor trekkers en chassisvarianten.
De eActros 400 beschikt dankzij twee accupakketten over een lager gewicht en daardoor een hoger laadvermogen dan de eActros 600. Dat brengt het laadvermogen van de eActros 400 dichter bij dat van conventionele dieseltrucks.
Technologie uit de eActros 600
Beide modellen delen de belangrijkste technologie: een geïntegreerde elektrische as met twee elektromotoren, LFP-batterijtechnologie met hoge levensduur, een 800V-boordnet en de nieuwe Multimedia Cockpit Interactive 2 met spraakbesturing. Standaard is de truck voorzien van uitgebreide rijassistentiesystemen, waaronder de nieuwste generatie noodremassistentie en dodehoekbewaking.
Actieradius en laadtijden
De eActros 400 haalt, afhankelijk van configuratie, tot 480 kilometer actieradius. De eActros 600 kan tot 560 kilometer afleggen met drie accupakketten. Laden gaat via CCS2-aansluitingen met maximaal 400 kW; twee accupakketten zijn in circa 46 minuten van 10 naar 80 procent op te laden. In de toekomst ondersteunt de eActros 600 ook megawatt-laden.
Productie en marktintroductie
De nieuwe modellen zijn vanaf oktober 2025 te bestellen in de EU en geselecteerde andere markten. De productie vindt plaats in de fabriek in Wörth am Rhein. Tegelijkertijd stopt Mercedes-Benz Trucks met de productie van de eerste generatie eActros 300/400.
CO₂-reductie
Volgens de fabrikant biedt de tweede generatie eActros aanzienlijke klimaatvoordelen. Afhankelijk van de gebruikte stroommix kan de CO₂-uitstoot met circa 40 procent dalen ten opzichte van een vergelijkbare dieseltruck, en bij gebruik van uitsluitend groene stroom zelfs met meer dan 80 procent.
“De eActros 600 bewijst al dat batterij-elektrisch langeafstandstransport realiteit is. Met de eActros 400 maken we instappen in elektromobiliteit toegankelijker. Nu is het cruciaal dat de laadinfrastructuur gelijke tred houdt”, aldus Achim Puchert, CEO van Mercedes-Benz Trucks.