MAN gaat begin 2026 naar verwachting zes geavanceerde MAN’s hTGX in Nederland leveren. De nieuwe waterstoftruck van MAN, die recent door een internationale jury werd bekroond met de Truck Innovation Award 2025, zijn voorbestemd voor Zuidema Groep, Roelofs en Fieten Olie, om ingezet te worden in de regio Noordoost-Nederland. Waarmee de drie ondernemingen een duidelijk statement afgeven over de energietransitie die ze doorlopen.
Zuidema Groep, Roelofs en Fieten Olie beschikken begin 2026 naar verwachting alle drie over twee nieuwe MAN hTGX waterstoftrucks, via MAN-dealer Roordink Bedrijfswagens uit Zwolle. Namens de drie ondernemingen waren de directies recent aanwezig bij de presentatie van een MAN hTGX demonstratietruck in Steenwijk, met als decor het recent geopende zeventigste tankstation van Fieten Olie. Deze tankstationexploitant gaat er ook voor zorgen dat er vanaf begin 2026 waterstof kan worden getankt op Bedrijvenpark Eeserwold in Steenwijk, onder andere voor de beoogde MAN’s hTGX.
SWIM-subsidie
Voor de aanschaf van de zes MAN’s hTGX hebben de drie ondernemingen een beroep gedaan op de SWiM-subsidie (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit). Deze subsidie van de Rijksoverheid geeft een impuls aan de ontwikkeling van waterstoftankstations en waterstofvoertuigen in Nederland. Eind 2024 wordt duidelijk welke inschrijvers de subsidie toegekend krijgen.
“Prachtig toch, dat er straks waarschijnlijk zes MAN waterstoftrucks namens onze bedrijven door deze regio gaan rijden”, verklaart algemeen directeur Gerard Hoiting van Roelofs. “Op deze manier worden de mogelijkheden voor het gebruik van waterstof in het zware transport en voor ondernemers heel concreet. In combinatie met een energiehub op Bedrijvenpark Eeserwold maken we samen concrete stappen in de energietransitie.”
MAN hTGX vanaf 2025 leverbaar
Als eerste Europese truckfabrikant brengt MAN Truck & Bus in 2025 een waterstoftruck op de markt. Deze MAN hTGX is voorzien van de H45 waterstofmotor die is gebaseerd op de beproefde D38 dieselmotor. De directe inspuiting van waterstof in de motor zorgt voor een bijzonder snelle vermogensafgifte. Met waterstof, die is gecomprimeerd onder een druk van 700 bar (CG H2) en wordt opgeslagen in tanks van 56 kilogram, kan de hTGX in minder dan 15 minuten worden getankt. MAN’s waterstoftruck wordt leverbaar in 6×2 en 6×4 asconfiguraties, voor een hoog laadvermogen en een maximale actieradius tot 600 kilometer. De productie ervan gaat plaatsvinden in de motoren- en accufabriek in Neurenberg.
In eerste instantie wordt de MAN hTGX waterstoftruck in een serie van ongeveer 200 trucks geproduceerd, en vanaf 2025 geleverd aan klanten in Duitsland, Nederland, Noorwegen, IJsland en specifieke landen buiten Europa. De hTGX kan een alternatief zijn voor volledig elektrische trucks, voor gebruik in gebieden zonder een geschikte laadinfrastructuur of voor markten waar al voldoende waterstof beschikbaar is.
MAN heeft een lange historie op het gebied van waterstofaandrijflijnen, waar de onderneming al tientallen jaren onderzoek naar doet. Tijdens de Hannover Messe in 1996 presenteerde de onderneming bijvoorbeeld al de eerste stadsbus op waterstof, die werd aangedreven door een aardgasmotor die was aangepast voor gebruik op waterstof.