Clicky

dinsdag 14 mei 2024 - 10:02 uur
Home Blog Pagina 98

Vrachtwagen gekanteld in Middelstum [+foto]

Gekantelde vrachtwagen Middelstum

MIDDELSTUM – Op de Delleweg in Middelstum is dinsdagmiddag, door nog onbekende oorzaak, een vrachtwagen gekanteld. De chauffeur raakte bij het ongeval gewond en is naar het ziekenhuis overgebracht.

De brandweer, politie, ambulance en traumahelikopter rukten uit naar het ongeval.

De Delleweg is voorlopig afgesloten vanwege het ongeval.

Staat handelt onrechtmatig: belang omwonenden Schiphol stelselmatig ondergeschikt aan luchtvaart

Schiphol

DEN HAAG – Bij besluitvorming over het luchtverkeer van en naar Schiphol, maakt de Staat geen passende belangenafweging tussen omwonenden, de luchtvaart en de luchthaven. De Staat weegt de belangen van omwonenden stelselmatig niet op de juiste manier mee. Dat is in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). Daarnaast wordt geldende regelgeving onvoldoende gehandhaafd. De Staat handelt daarmee onrechtmatig. Dat volgt uit een uitspraak van de rechtbank Den Haag in een bodemprocedure tussen Stichting Recht op bescherming tegen vliegtuighinder (RBV) en de Nederlandse Staat.

De rechtbank oordeelt dat de Staat binnen twaalf maanden geldende wet- en regelgeving moet handhaven. Ook moet de Staat een vorm van praktische en effectieve rechtsbescherming bieden voor alle mensen die ernstige hinder of slaapverstoring ondervinden van het luchtverkeer van en naar Schiphol.

Achtergrond

Volgens de Staat blijkt uit cijfers van het Planbureau van de Leefomgeving uit 2018 dat gemiddeld ongeveer 173.000 personen last hebben van ernstige geluidshinder en 22.000 van slaapverstoring door luchtverkeer van en naar Schiphol. Het RIVM schat het aantal mensen dat in heel Nederland ernstige hinder ondervindt van luchtverkeer op gemiddeld ruim 259.000. Ernstige geluidshinder en slaapverstoring kunnen het welzijn en de gezondheid van personen aantasten en hen beletten om in hun eigen huis een ongestoord leven te kunnen leiden. In het EVRM wordt het belang van een ongestoord privéleven beschermd.

Geschil

In deze zaak staat de vraag centraal of de Staat bij het opstellen en handhaven van de regelgeving de belangen van omwonenden van Schiphol heeft meegewogen volgens de daarvoor geldende regels. RBV vindt dat de Staat in wet- en regelgeving uitgaat van te hoge toelaatbare normen voor geluid. Ook vindt RBV dat de Staat burgers geen goede rechtsbescherming biedt. RBV wil dat de Staat een einde maakt aan deze situatie. Onder meer door het aantal vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol te verminderen, strengere geluidsnormen aan de regelgeving ten grondslag te leggen naar richtlijnen van de World Health Organization en praktische en effectieve rechtsbescherming te bieden aan burgers.

De Staat meent daarentegen dat het niet aan de rechter, maar aan de wetgever is om een rechtvaardig evenwicht te zoeken tussen de belangen van bewoners, Schiphol, luchtvaartmaatschappijen, mensen die op of rond Schiphol werken en de Nederlandse maatschappij als geheel. Ook wijst de Staat erop dat er al veel maatregelen zijn genomen om het geluid te beheersen en er nieuwe maatregelen in de maak zijn.

Taak van de rechter

De rechtbank stelt allereerst vast dat bij de totstandkoming van de wet- en regelgeving en het beleid ten aanzien van Schiphol meerdere, deels tegenstrijdige, belangen aan de orde zijn. Belangen van omwonenden, bedrijven en werknemers, het milieu en van een internationale luchthaven met goede verbindingen. De Staat heeft een ruime vrijheid om al die belangen af te wegen en daarin eigen politieke keuzes te maken. De taak van de civiele rechter beperkt zich dan ook tot de beoordeling of de Staat onrechtmatig handelt bij het opstellen van de wet- en regelgeving en de uitvoering daarvan. Daarvan kan sprake zijn als wet- en regelgeving strijdig is met hogere regelgeving zoals het EVRM. Of als de Staat in strijd handelt met door hemzelf uitgevaardigde wet- en regelgeving.

Oordeel

De rechtbank oordeelt in deze zaak dat de Staat onrechtmatig handelt. Het geldende wettelijke kader voor de geluidshinder rond Schiphol is sinds 2010 onvoldoende gehandhaafd. Het beleid dat sindsdien wel is gemaakt en uitgevoerd, is gebaseerd op meetpunten waarvan al sinds 2005 duidelijk is dat die geen volledig beeld geven van de spreiding en ernst van de geluidsoverlast. Het ontbreekt aan adequate en daadwerkelijk gehandhaafde normen van de geluidbelasting voor mensen die overlast ervaren door Schiphol. Sinds 2010 is gewerkt met tijdelijke regelingen en conceptregelingen die niet zijn aangenomen of in werking zijn getreden. Daardoor is voor burgers nog steeds niet duidelijk op basis van welke normen ze welke rechtsbescherming krijgen.

De rechtbank oordeelt verder dat de Staat de belangenafweging die het EVRM voorschrijft, niet op de juiste wijze heeft uitgevoerd. De lidstaten hebben bij een afweging van alle betrokken belangen een ruime marge aan beleidsvrijheid. Het beleidsvormingsproces moet wel eerlijk zijn en zodanig dat belangen van het individu op passende wijze worden gerespecteerd.

De rechtbank oordeelt dat de Staat deze belangenafweging niet op de juiste wijze heeft uitgevoerd. De Staat heeft steeds de ‘hubfunctie’ en de groei van Schiphol vooropgesteld. Eerst is onderzocht wat nodig is om die functie te waarborgen. De uitkomst van die afweging heeft bepaald welke ruimte er voor andere belangen is. Op zich mag de Staat beleidsprioriteiten bepalen. De Staat moet echter ook kijken of er voldoende overblijft om de andere belangen te waarborgen die door het EVRM zijn beschermd. Dat is hier niet gebeurd.

Daar komt bij dat de Staat de belangen van een aanzienlijk aantal mensen die ernstige geluidshinder en slaapverstoring ondervinden, niet heeft meegenomen in onderzoeken waarop het beleid wordt afgestemd. Deze mensen bevinden zich buiten de geluidscontouren, een lijn op de landkaart rondom Schiphol die gebruikt wordt om geluidbelasting van luchtverkeer van en naar de luchthaven in beeld te brengen. Deze groep kan geen aanspraak maken op voorzieningen in de regelgeving.

De Staat zegt dat genomen maatregelen die gunstig zijn voor de mensen binnen deze geluidscontouren, ook gunstig zijn voor de mensen daarbuiten. De rechtbank vindt dit echter niet aannemelijk. In het verleden is immers herhaaldelijk gebleken dat maatregelen om de situatie op de ene locatie te verbeteren, leidden tot verergering van de situatie elders. Bovendien blijkt uit onderzoek van onder meer de GGD en het RIVM dat de meeste mensen die geluidsoverlast van Schiphol ervaren buiten de geluidscontouren wonen.

Beslissing

De rechtbank beveelt de Staat om binnen twaalf maanden de geldende wet- en regelgeving (nu: het Luchthavenverkeersbesluit 2008) toe te passen en te handhaven. Ook beveelt de rechtbank de Staat om een vorm van rechtsbescherming in het leven te roepen die toegankelijk is voor alle mensen die ernstige geluidshinder en/of slaapverstoring ondervinden – dus ook voor hen die buiten de geluidscontouren wonen. De overige vorderingen van RBV, onder meer een bevel aan de Staat om het aantal vliegtuigbewegingen van en naar Schiphol te reduceren en om aan de regelgeving strengere geluidsnormen ten grondslag te leggen, wijst de rechtbank af.

De rechtbank oordeelt dat het aan de wetgever is om, na een correcte weging van alle belangen die bij de luchtvaart betrokken zijn, concrete wet- en regelgeving op te stellen. Ook legt de rechtbank de Staat geen dwangsom op, omdat dit in een democratische rechtsstaat niet nodig is. De Staat wordt geacht veroordelingen na te komen en in de praktijk heeft de Staat dat tot op heden in de regel ook gedaan.

Reclames KLM waren misleidend, consument niet eerlijk geïnformeerd

AMSTERDAM – Een aantal reclame-uitingen die KLM in het verleden voerde, is misleidend en daarmee onrechtmatig oordeelt de rechtbank. Dat is de uitkomst in de collectieve actie die stichting Fossielvrij aanspande tegen KLM omdat zij vindt dat KLM aan greenwashing doet.

In die reclames maakt KLM milieuclaims die zijn gebaseerd op vage en algemene verklaringen over milieuvoordelen en daarmee misleidt KLM de consument.

In andere uitingen schetst KLM een te rooskleurig beeld over de gevolgen van maatregelen zoals Sustainable Aviation Fuels (gemaakt uit hernieuwbare grondstoffen) en herbebossing. Die maatregelen verminderen de negatieve milieuaspecten slechts marginaal en wekken ten onrechte de indruk dat vliegen met KLM duurzaam is.

KLM heeft de consument dus niet eerlijk en concreet geïnformeerd. KLM voert de reclame-uitingen nu niet meer en hoeft de uitingen ook niet te rectificeren.

KLM mag wel reclame blijven maken voor vliegen en hoeft de consument ook niet te waarschuwen dat de huidige luchtvaart niet duurzaam is. Als KLM de consument informeert over haar ambities op het gebied van bijvoorbeeld CO2-reductie moet zij dat wel eerlijk en concreet doen.

EU scherpt regels voor landbouwproducten uit Oekraïne aan

BRUSSEL – De Europese Unie scherpt de regels voor de invoer van Oekraïense landbouwproducten aan. Van eieren, pluimvee, suiker, honing, maïs, haver en gries mag nog maar een beperkte hoeveelheid tolvrij de EU in, hebben onderhandelaars van de EU-landen en het Europees Parlement afgesproken. Dat is een concessie aan bezorgde boeren.

Na de grootscheepse Russische invasie van Oekraïne ruim twee jaar geleden trok de EU de invoerheffingen voor Oekraïense producten in. Zo wilde de unie de Oekraïense economie helpen overeind te blijven. Maar boeren in vooral de Oost-Europese lidstaten klagen dat ze worden weggeconcurreerd door een vloed van goedkope Oekraïense waren. Landen als Polen en Hongarije hielden importen zelfs op eigen houtje tegen, waarna de EU die stap voor stap aan banden is gaan leggen.

Het Europees Parlement wilde nog verder gaan en ook een limiet instellen voor de heffingsvrije tarwe-import uit Oekraïne. Maar die komt er vooralsnog niet. Wel kan die ‘noodrem’ sneller ingaan.

De strengere regels moeten in juni ingaan en voorlopig voor een jaar gaan gelden, hebben de onderhandelaars afgesproken. Ze hebben nog wel de definitieve goedkeuring van de EU-lidstaten en het Europees Parlement nodig.

AVC-Condities van toepassing? Hoe zat het ook alweer?

Als advocaat, ben ik vaak getuige van de complexe aard van goederenvervoer en de juridische uitdagingen waarmee zowel vervoerders als verladers worden geconfronteerd. Een essentieel instrument waarmee vervoerders zekerheden kunnen inbouwen in het vervoerproces is ervoor te zorgen dat de Algemene Vervoerscondities (AVC 2002) van toepassing zijn.

De AVC-Condities zijn algemene voorwaarden en vormen het juridisch kader dat de rechten en plichten regelt van zowel vervoerders als verladers bij nationaal wegvervoer van goederen. Het doel is het creëren van duidelijkheid, het voorkomen van geschillen en het bieden van een solide basis voor een soepel verloop van het transportproces.

Een van de fundamentele aspecten die door de AVC-Condities worden behandeld, is de aansprakelijkheid voor schade aan goederen tijdens het vervoer. De AVC-Condities stellen een aansprakelijkheidsregime vast dat de vervoerder verantwoordelijk maakt voor schade aan of verlies van goederen, tenzij er sprake is van overmacht, eigen schuld van de verlader, of inherent gebrek aan de goederen.

Een ander belangrijk element van de AVC-Condities is de beperking van deze aansprakelijkheid. De condities bepalen een limiet aan de schadevergoeding die de vervoerder verschuldigd is in geval van verlies of schade aan de goederen. Deze beperking dient als een beschermingsmechanisme voor vervoerders, terwijl het verladers aanmoedigt om zorgvuldig te zijn bij het verpakken en voorbereiden van hun goederen voor transport.

Het naleven van de AVC-Condities biedt aanzienlijke voordelen voor alle betrokken partijen. Duidelijke en redelijke voorwaarden verminderen het risico op geschillen, bevorderen de efficiëntie van het transportproces en dragen bij aan het opbouwen van duurzame zakelijke relaties.

Waar vervoerders vaak niet bij stil staan is dat de AVC-Condities niet automatisch van toepassing zijn op het vervoer. Als partijen niet afspreken dat de AVC-Condities van toepassing zijn, zijn de voorwaarden namelijk niet van toepassing. Voor internationaal wegvervoer is dan anders; het CMR verdrag -met daarin de aansprakelijkheidsbeperkingen- zijn wél automatisch van toepassing op het vervoer. Dat hoeven partijen dus niet overeen te komen.

De AVC-Condities zijn algemene voorwaarden. Wil je als vervoerder dat de AVC-Condities van toepassing zijn, houd je dan aan de volgende “regels”:

1. Van toepassing verklaring:

  • Zorg ervoor dat de AVC-condities van toepassing worden verklaard. Dit kan bijvoorbeeld via verwijzing op offertes, websites, en in contracten.

2. Aanvaarding door de afzender:

  • Neem het zekere voor het onzekere; zorg ervoor dat de afzender akkoord gaat met de toepasselijkheid van de AVC-Condities. Dit kan geschieden door een handtekening, een bevestigingsmail of andere duidelijke vormen van acceptatie.

3. Tijdige terhandstelling:

  • Stuur de AVC-Condities tijdig naar de afzender, dus vóór of tijdens het sluiten van de overeenkomst. Komt de overeenkomst elektronisch tot stand, dus via e-mail, dan is een hyperlink naar de voorwaarden ook voldoende.

Ieder contract en iedere zaak is weer anders. Door deze regels te volgen verklein je als vervoerder in ieder geval een groot deel van de risico’s dat nationaal wegvervoer met zich brengt.

Let er wel op dat de AVC-Condities alleen de aansprakelijkheid voor de te voervoeren goederen regelen en niet alle overige aansprakelijkheid. Lees meer daarover in mijn eerdere column. Klik daarvoor hier.

Mr. Erwin Maizara

Yur Advocaten B.V.
Oostmaaslaan 59-71
3063 AN ROTTERDAM

E-mail: mazaira@yur.nl
Web: www.yur.nl

Studie: olie- en gasconcerns lopen achter op halen klimaatdoelen

LONDEN – De plannen van alle grote olie- en gasbedrijven zijn niet in lijn met het behalen van de klimaatdoelen om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graad. Dat meldt de financiële denktank Carbon Tracker op basis van onderzoek. Het concern dat het slechtst scoort, is het Amerikaanse ConocoPhillips. Ook Saudi Aramco, Petrobras en ExxonMobil presteerden ondermaats.

Carbon Tracker rangschikte de 25 grootste beursgenoteerde olie- en gasconcerns op een schaal van A tot en met H, op basis van criteria zoals investeringen, productieplannen en emissiedoelen. Een A-score betekent dat het beleid van een olie- en gasbedrijf in lijn is met het behalen van klimaatdoelen. Een H betekent dat de activiteiten van een bedrijf leiden tot een opwarming van de aarde met minstens 2,4 graden. ConocoPhillips kreeg een H in het onderzoek, de andere eerder genoemde bedrijven een G.

BP kwam als beste uit het onderzoek met een D-score. In tegenstelling tot andere bedrijven, die de productie op korte termijn willen verhogen, streeft BP naar een daling op de lange termijn. Het Britse BP meldde vorig jaar te verwachten dat de CO2-uitstoot minder snel zal dalen. Volgens de onderneming zal die emissie in 2030 met 20 tot 30 procent zijn gedaald ten opzichte van 2019, eerder werd uitgegaan van een daling van 25 tot 40 procent.

Shell kreeg een E in het onderzoek van Carbon Tracker. Dat olie- en gasbedrijf heeft vorige week zijn tussentijdse doel, om de uitstoot van CO2 terug te dringen, afgezwakt. Waar Shell drie jaar geleden nog mikte op een afname van 20 procent, gaat het Britse concern nu uit van een daling tussen de 15 en 20 procent ten opzichte van 2016.

Kapitaalinjectie van 25 miljoen voor Van Moer Logistics

Oprichters Jo Van Moer-Anne Verstraeten van het logistiek bedrijf Van Moer Logistics en de Antwerpse investeringsgroep Ackermans & van Haaren voeren een kapitaalinjectie door van 25 miljoen euro in Van Moer Logistics. Hiermee kan Jo Van Moer zijn ondernemerschap verder inzetten om nieuwe investeringen door te voeren in de logistieke groep.

In 2021 heeft Ackermans & van Haaren een aandeel verworven van 21,7 procent in Van Moer Logistics. Onder leiding van CEO Jo Van Moer en zijn management-team is Van Moer Logistics de afgelopen jaren sterk gegroeid.

In 2023 werd een geconsolideerde omzet gerealiseerd van 327 miljoen euro (2021: 222 miljoen euro) en steeg de EBITDA tot 32,8 miljoen euro (2021: 14,5 miljoen euro). Deze evolutie weerspiegelt de succesvolle toepassing van het ‘one stop shop’-model van Van Moer, dat niet alleen leidt tot grotere efficiëntie voor de klanten, maar ook aanzienlijke winst oplevert inzake duurzaamheid.

De groei werd bovendien ondersteund door een aantal overnames in 2022, waaronder Groep Van Loon en Broekman Logistics Belgium Antwerp als voornaamste. Beide acquisities situeren zich in het Antwerpse Havengebied en werden inmiddels succesvol geïntegreerd in Van Moer Logistics. In 2023 verkreeg Van Moer Logistics de uitbreiding van haar concessie in de Haven van Brussel, waar het op termijn een totale logistieke hub van 100.000 m² wil uitbouwen.

Ondanks de verslechterende conjunctuur sinds de tweede jaarhelft 2023, heeft Van Moer Logistics ambitieuze plannen om haar groei door te zetten. Ter financiering daarvan hebben AvH Growth Capital en het stichterskoppel Jo Van Moer – Anne Verstraeten samen een kapitaalsverhoging doorgevoerd van in totaal 25 miljoen euro. Het deelnemingspercentage van AvH Growth Capital in Van Moer Logistics is na deze operatie gestegen tot 32,4 procent.

Gelijktijdig met deze kapitaalsverhoging heeft AvH Growth Capital 33,3 procent verworven in het kapitaal van Blue Real Estate. Deze vennootschap, opgericht in 2020 door de families Van Moer en Van Wellen, verhuurt momenteel 287.000 m² magazijnen verspreid over strategisch gelegen sites in het Antwerpse Havengebied aan Van Moer Logistics. Hiermee investeert AvH bijkomend zo’n 41 miljoen euro in Van Moer Logistics.

Tom Bamelis, lid van het executief comité van AvH: “Wij zijn verheugd onze succesvolle investering in Van Moer te kunnen uitbreiden. De kapitaalsverhoging in Van Moer Logistics zal toelaten het ondernemerschap van Jo Van Moer en zijn team om te zetten in nieuwe investeringen. Bovendien zal AvH voortaan op een evenredige manier participeren in vastgoed dat door Van Moer Logistics wordt geëxploiteerd. Wij waarderen de opening die de families Van Wellen en Van Moer voor ons hebben gemaakt en kijken uit naar een nieuw partnership voor de lange termijn”.

Jo Van Moer, CEO van Van Moer Logistics: “Het partnership met AvH is al sinds het begin een echte meerwaarde voor Van Moer Logistics. We zijn AvH dan ook erg dankbaar voor haar bereidheid om onze ambitieuze groeiplannen verder te ondersteunen en kijken ernaar uit om deze samen te realiseren. Dat de samenwerking met AvH wordt uitgebreid door een participatie in het vastgoed dat Van Moer Logistics exploiteert, sterkt ons in de overtuiging dat we ook in de toekomst onze groei zullen kunnen doorzetten.”

Louis Van Wellen, gedelegeerd bestuurder Van Wellen Group: “De families Van Wellen zijn sinds 25 jaar gefocust op hun kernactiviteit, zijnde de ontwikkeling en verhuur van residentieel en logistiek vastgoed. We ondersteunen ten volle de instap van AvH in het vastgoed, wat voor een lange termijn verankering en partnership zorgt met de gebruiker Van Moer Logistics. Via de instap van AvH in het vastgoed kan er verder gebouwd worden aan de groei van de vastgoedportefeuille.”

Tanker ‘Keoyoung Sun’, geladen met chemicaliën, gekapseisd voor kust Japan [+video]

TOKIO – Een chemicaliëntanker is woensdag gekapseisd voor de zuidwestelijke kust van Japan. Twee van de elf bemanningsleven zijn vermist, meldt de Japanse kustwacht. Er wordt naar hen gezocht.

Japanse media melden dat het gaat om de Zuid-Koreaanse Keoyoung Sun, een in 1996 gebouwde tanker van 69 meter lang. Het schip heeft 980 ton acrylzuur aan boord. Het is niet bekend of er vloeistof in het water is gelekt. De kustwacht zegt daar nog geen informatie over te hebben.

De bemanningsleden sloegen woensdagochtend bij het eiland Mutsure alarm. Zij zeiden tegen de kustwacht dat hun tanker aan het kapseizen was. Het schip lag volgens nieuwszender NHK voor anker om slechte weersomstandigheden. Beelden in Japanse media laten zien dat het schip volledig ondersteboven ligt.

De kustwacht heeft negen bemanningsleden gered. Zij zijn naar het ziekenhuis gebracht. De opvarenden komen uit Zuid-Korea, Indonesië en China.

Investeringen krompen met ruim drie procent in januari

investeringen

DEN HAAG – In januari 2024 was het volume van de investeringen in materiële vaste activa 3,4 procent kleiner dan een jaar eerder, meldt het CBS. Dat komt vooral doordat er minder is geïnvesteerd in gebouwen en vliegtuigen. In personenauto’s en machines is echter meer geïnvesteerd.

Het CBS publiceert elke maand over de omstandigheden voor de investeringen in de investeringsradar. De investeringen hangen onder meer samen met de situatie op de afzetmarkten en met de situatie op de financiële markten. De indicatoren van de radar hangen vrij goed samen met de investeringen in vaste activa, maar een verbetering van de omstandigheden betekent niet per se een grotere groei of een kleinere krimp van de investeringen.

Volgens de CBS Investeringsradar zijn de omstandigheden voor investeringen in maart ongunstiger dan in januari. Dat komt vooral doordat de bezettingsgraad in de industrie daalde. Het consumentenvertrouwen was echter minder negatief en de jaar-op-jaardaling van de export goederen was kleiner.

Vrachtwagen gekanteld tijdens dijkwerkzaamheden in Oosthuizen [+foto’s]

vrachtwagen gekanteld Oosthuizen

OOSTHUIZEN – Woensdagochtend rond 07:30 uur heeft op de IJsselmeerdijk in Oosthuizen een ernstig ongeval plaatsgevonden.

Een vrachtwagen kantelde op een bouwplaats waar aan de dijk wordt gewerkt. De chauffeur zou bekneld hebben gezeten in zijn cabine.

Veel hulpdiensten rukten uit naar de plaats van het ongeval. Ook een traumaheli kwam ter plaatse.

De Arbeidsinspectie zal een onderzoek opstarten.

Hoe het momenteel gaat met het slachtoffer is nog niet duidelijk.

Een ambulance kwam vast te zitten op de bouwplaats. Die had zich vastgereden in het zand. Een shovel trok de ambulance eruit. Dit had geen gevolgen voor de patiënt.

Zeelandbrug komende zomer minder vaak open voor scheepvaart

MIDDELBURG – De Zeelandbrug gaat de komende zomermaanden nog maar één keer per uur open voor de scheepvaart in plaats van twee keer. Gedeputeerde Harry van der Maas (mobiliteit) legt uit dat voor die maatregel is gekozen, omdat er door stilstaand verkeer geregeld onveilige situaties op de brug ontstaan.

De ruim 5 kilometer lange Zeelandbrug tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland ligt op de Midden-Zeelandroute die belangrijk is voor de bereikbaarheid van de provincie. Ook toeristen en recreanten maken vaak gebruik van de brug.

Van der Maas zegt dat het beperken van het aantal brugopeningen een proef is. Als de pilot goed verloopt en een positief effect heeft op de verkeersveiligheid en bereikbaarheid wil de provincie de nieuwe bedieningstijden voor de zomermaanden definitief invoeren. Het besluit daarover valt na dit vaarseizoen. Voor de wintermaanden geldt nu al dat de brug één keer per uur wordt bediend.

Gedeputeerde Staten schrijven in een brief aan Provinciale Staten dat over de maatregel is gesproken met vertegenwoordigers van de pleziervaart: het Watersportverbond en Hiswa Recron. “Zij zijn uiteraard niet blij met het besluit en wijzen op potentieel gevaarlijke situaties op het vaarwater die kunnen ontstaan door de langere wachttijden voor de brug.”

Bloomberg: Boeing wil deel defensietak verkopen

Boeing

ARLINGTON – Vliegtuigbouwer Boeing onderzoekt de verkoop van ten minste twee van zijn defensieondernemingen om de eigen financiële positie te versterken. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden.

Om welke defensieondernemingen het precies gaat, is niet duidelijk. Eerder onderzocht Boeing al de verkoop van dochteronderneming Argon ST, die militaire surveillancesystemen maakt. Boeing weigerde aan Bloomberg commentaar te geven.

Het concern ligt sinds januari onder vuur nadat het deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 in januari loskwam. Sindsdien zijn er meer toestellen met technische mankementen ontdekt. Boeing is daarom in gesprek met Spirit AeroSystems, de bouwer van het frame van de 737-toestellen, om de voormalige dochteronderneming weer aan de portefeuille toe te voegen. Dit zou Boeing meer dan 3 miljard dollar kosten.

Ondertussen moet Boeing de schuldpositie zien terug te dringen om toekomstige groei te financieren. De vliegtuigbouwer rekende eerder op een snelle verhoging van de productie van de 737 om extra geld binnen te halen.

Zeeland wil opheldering over bericht onveilige olietankers

MIDDELBURG – De provincie Zeeland heeft contact opgenomen met de Rijksoverheid over een NRC-bericht dat Rusland afgedankte tankers in Zeeland olie laat halen. “We willen graag weten wat er aan de hand is, om wat voor schepen het gaat en of ze onveilig zijn”, zei commissaris van de Koning Han Polman dinsdag.

NRC meldde afgelopen weekend dat Rusland zijn ruwe olie in afgedankte tankers over de wereldzeeën vervoert om westerse sancties te ontwijken. De schepen uit deze ‘schaduwvloot’ zouden oud, gevaarlijk en slecht verzekerd zijn. Ze hebben zelf ook brandstof nodig, die ze volgens NRC in Zeeland komen halen.

De Zeeuwse Statenfracties van SP, PvdA-GroenLinks, CDA, ChristenUnie en D66 hebben Gedeputeerde Staten vragen gesteld over de kwestie. Ze stellen dat de kans op een milieuramp toeneemt door de bezoeken van afgedankte tankers. De fracties willen onder meer dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de schepen scherp gaat controleren. Ook vragen ze of GS bereid zijn met North Sea Port, de koepelorganisatie van de havens van Vlissingen, Terneuzen en Gent, de “zorgelijke situatie” te bespreken met als doel de oude en slecht onderhouden schepen te weren.

Geen vervolging van wegwerkers na dood vrachtwagenchauffeur [+video]

DEVENTER – Het Openbaar Ministerie stelt geen vervolging in tegen twee wegwerkers die als verdachte zijn aangemerkt in het onderzoek naar de dood van een 57-jarige man uit Laag-Soeren. De man, een vrachtwagenchauffeur, overleed op 27 augustus 2023 op de N348/Siemelinksweg in Deventer na een ruzie met de wegwerkers over wegafsluiting richting de oprit Deventer-Oost van de A1.

Uit het onderzoek van de politie blijkt dat de vrachtwagenchauffeur uit zijn wagen is gestapt, op de wegwerkers is toegelopen en een van de wegwerkers, een 52-jarige man uit Hengelo, heeft geslagen. De wegwerker heeft zich verdedigd en hij heeft de vrachtwagenchauffeur na een worsteling in bedwang gehouden tot de politie er was.

Bij de politie kwam een melding binnen dat een wegwerker was aangevallen door een vrachtwagenchauffeur. Toen de politie deze vrachtwagenchauffeur ter plaatse wilde aanhouden, reageerde hij niet. De reanimatie die vervolgens is gestart, baatte niet meer. De achterliggende doodsoorzaak is volgens de patholoog gelegen in de aantoonbaar medisch verzwakte toestand van de man al voor zijn overlijden. De worsteling en het in bedwang houden van de vrachtwagenchauffeur door de wegwerker, hebben wel een rol gespeeld bij het onwel worden en het overlijden.

Het Openbaar Ministerie concludeert echter dat de wijze waarop de chauffeur door de wegwerker onder controle is gebracht en in bedwang is gehouden, niet is aan te merken als aanmerkelijk onvoorzichtig. Gelet op de noodzaak tot zelfverdediging en daarnaast het onvoorspelbare gedrag van de later overleden chauffeur, mocht de wegwerker doen wat hij deed. Het OM concludeert dat niet is gebleken dat de grenzen van het toepassen van geweld bij een burgeraanhouding zijn overschreden. Er is volgens het OM dan ook geen sprake van dood door schuld. Ook van andere strafbare feiten die zijn onderzocht, zoals mishandeling de dood ten gevolg hebbend, is niet gebleken. De wegwerker mocht beperkt geweld toepassen nadat hij zelf een klap had gekregen. Van opzettelijk handelen wat heeft geleid tot de dood van de man, is geen sprake.

Voor wat betreft de andere verdachte, een 32-jarige wegwerker uit Rossum, geldt dat zijn bijdrage aan het in bedwang houden minimaal was. Ook zijn zaak zal worden geseponeerd.

IFrame

Schiphol wil wettelijke milieu-en geluidsgrenzen: ‘Deze zijn meetbaar en handhaafbaar’

HILVERSUM – Schiphol wil harde geluids- en milieugrenzen in een nieuw stelsel van wetten en regels. “Deze zijn meetbaar en handhaafbaar”, laat Schiphol weten aan KRO-NCRV’s Pointer, voorafgaand aan de uitspraak in de rechtszaak tussen omwonenden en de Nederlandse Staat.

Onder Ruud Sondag, de voormalige CEO van Schiphol, zette de luchthaven al in op nachtsluiting van het luchtruim, zoals ook het geval is bij Heathrow in Londen, een verbod op privévliegtuigen en op het weren van de meest lawaaiige toestellen. “Hier gaan we onverminderd mee door”, zegt Schiphol in een reactie op vragen van Pointer.

“Schiphol verbindt Nederland met de rest van de wereld. Dat blijven we doen, maar dit kan stiller, schoner en beter zoals ook gepresenteerd in ons 8-puntenplan. Waarbij de nachtsluiting, het weren van de meest lawaaiige toestellen en een verbod op privéjets een aanzienlijk verschil zal maken.” Bovendien is Schiphol voorstander van een nieuw stelsel van wetten en regels met harde, meetbare en dus handhaafbare geluids-en milieugrenzen.

In een eerdere Pointer-aflevering pleit de Zaanse wethouder Wessel Breunesse voor een onmiddellijke stop op de ruim 30.000 nachtvluchten per jaar. In het dorp Assendelft leidt 45 procent van de bevolking aan ‘ernstige slaapverstoring’, blijkt uit GGD-onderzoek. Daarnaast vindt hij dat bewoners juridisch moeten worden beschermd tegen lawaai. Dat is nu wel geregeld voor de industrie, of lawaai door wegverkeer, maar niet voor de luchtvaart. “Zorg dat je een duidelijke geluidsnorm hebt, waar individuele burgers ook rechten aan kunnen ontlenen in het geval dat die wordt overschreden”, zegt Breunesse.

Ruim vijfduizend omwonenden van Schiphol klagen de Nederlandse Staat aan vanwege jarenlange geluidshinder rond Schiphol. Geluidsnormen worden sinds 2014 niet gehandhaafd, omdat opeenvolgende kabinetten een geluidsnorm nooit in de wet hebben verankerd. De Nederlandse Staat, bij monde van de Landsadvocaat, zegt dat ‘de eis van omwonenden leidt tot grote economische schade’.

Woensdag doet de rechtbank in Den Haag uitspraak in de civiele zaak tussen Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) en het Rijk.

Pointer, zaterdag 6 april om 14:00 uur bij KRO-NCRV op NPO Radio 1.

LAATSTE NIEUWS