Clicky

maandag 9 juni 2025 - 06:34 uur
Home Blog Pagina 9

Yeşilgöz en Timmermans maken elkaar harde verwijten

DEN HAAG – VVD-leider Dilan Yeşilgöz en partijleider Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) zijn hard gebotst tijdens het debat over de kabinetsval. De woordenwisseling eindigde met harde verwijten over en weer.

Timmermans riep Yeşilgöz ter verantwoording voor “het meest rechtse en tevens slechtste kabinet” dat Nederland ooit heeft gekend. Dat kabinet heeft volgens hem niets voor elkaar gekregen en dat had Yeşilgöz volgens hem kunnen weten.

Yeşilgöz verweet Timmermans op haar beurt “arrogantie” en noemde hem “zo elitair, zo ver weg van de mensen”.

Mogelijk zijn Timmermans en Yeşilgöz tot elkaar veroordeeld na de verkiezingen. Het is onzeker of de PVV weer in een kabinet komt, aangezien rechtse partijen als het CDA samenwerking met die partij uitsluiten. Tegelijkertijd zijn linkse partners van Timmermans te klein voor hem om zonder een grote partij als de VVD te kunnen samenwerken.

Eerste duurzame 3D-geprinte pauze locatie voor Qbuzz-chauffeurs in Oosterwolde

OOSTERWOLDE – Gemeente Ooststellingwerf, Qbuzz en Silva.builders openden op 3 juni 2025 in Oosterwolde de eerste volledig recyclebare 3D-geprinte pauze locatie ter wereld. Deze locatie is speciaal ontworpen als rustpunt voor Qbuzz-chauffeurs in de concessie Fryslân.

Een Nederlandse samenwerking rond comfort en aanpasbaarheid wordt hiermee de standaard in duurzame infrastructuur. De pauze locatie werd officieel geopend door Lisa Edema, wethouder Ooststellingwerf, Anita Schrage Directeur Concessie Fryslân en Gerard van der Hoeve, medeoprichter silva.builders.

“Een volledig circulaire pauze locatie past perfect binnen de duurzame en innovatieve koers van Qbuzz. Bij Qbuzz streven we er elke dag naar om het openbaar vervoer slimmer, sneller en duurzamer te maken. Elke dag zetten we stappen naar een groenere toekomst”, aldus Anita Schrage Directeur Concessie Fryslân bij Qbuzz. “Deze pauze locatie is vooral bedoeld voor onze collega’s op de weg. Onze chauffeurs vormen het kloppend hart van Qbuzz. Zij brengen dagelijks duizenden mensen veilig en verantwoord naar hun bestemming. De 3D-geprinte pauze locatie is uniek en biedt onze chauffeurs een rustige en comfortabele plek om op adem te komen.”

Innovatie in harmonie met de natuur

De locatie is volledig CO₂-neutraal, volledig recyclebaar en vervaardigd uit milieuvriendelijk bio-composiet. Dankzij het innovatieve ontwerp voldoet het rustpunt aan de strenge voorwaarden voor bouwen binnen Natura 2000-gebieden. Het project toont aan hoe technologie en ecologie elkaar kunnen versterken.

“Dit is een mijlpaal in duurzaam bouwen en wonen,” zegt Gerard van der Hoeven, medeoprichter van silva.builders.

“Het bewijst dat geavanceerde 3D-printtechnologie zowel innovatief als milieuvriendelijk kan zijn. Dat we dit binnen de strenge Natura 2000 regels hebben kunnen realiseren, onderstreept de kracht van onze aanpak. De pauze locatie in Oosterwolde, demonstreert de flexibiliteit en efficiëntie van het modulaire en gepersonaliseerde ontwerp. Door onze geavanceerde 3D printers is 24/7 productie van gepersonaliseerde ontwerpen mogelijk. Daarmee levert silva snel en efficiënt modulaire oplossingen die inspelen op de toenemende vraag naar betaalbare en duurzame woningen en werkruimtes.”

Omrin en Scania Rinsma zetten in hun streven naar ‘zero emission transport’ samen stappen in elektrisch rijden

DRACHTEN – Eind mei werd een eerste volledige elektrische Scania 40R, ofwel BEV (Battery Electric Vehicle), door Scania dealer Rinsma aan Omrin afgeleverd. Dankzij een slimme snellaadoplossing bij de locatie in Drachten kan de elektrische truck zonder netverzwaring opgeladen worden en daarmee goed ingezet worden voor Omrin’s bedrijfsonderdeel Commercie & Logistiek.

Snelladen is nog vaak een probleem vanwege de netcongestie, maar door snelladers met geïntegreerde batterij kan de elektrische truck eenvoudig opgeladen worden. EVISE uit Leeuwarden verzorgt de passende snelladers, en zijn daarin specialist in de markt. De zonnepanelen op het pand van Rinsma in Drachten zorgen voor voldoende energie voor de locatie en de snelladers.

Als deelnemer aan het Koplopersproject innoveert Rinsma sowieso op meerdere duurzame fronten: de werkplaats in Drachten is sinds 2022 gecertificeerd voor elektrische voertuigen en voldoet aan alle duurzame vereisten, 434 zonnepanelen leveren jaarlijks 180.000 kilowatt stroom, CV-ketels zijn vervangen door warmtepompen, en alle verlichting is LED en Rinsma’s dienstauto’s zijn allemaal elektrisch.

Omrin, koploper in de circulaire economie, werkt ook op verschillende terreinen aan circulaire ontwikkelingen en aan de meest duurzame transportoplossingen voor de inzameling van afval en het vervoer van grondstoffen. Naast de inzet van schone en stille voertuigen op groengas en HVO100, is ook de volledig elektrische truck een duurzame oplossing voor onderdelen van het transport door Omrin. Daarnaast werkt Omrin, als producent van groene stroom, ook aan ontwikkelingen voor snelladen.

De elektrische truck, een Scania 40R 4×2 trekker, heeft een extra lange wielbasis van 4,15 meter, is uitgerust met een krachtig 624 kW accupakket (SoC-venster van 83%) en heeft een actieradius tot 450 kilometer. Het voertuig is voorzien van talrijke opties en veiligheidssystemen. Dankzij een aangepaste bumper mag de combinatie 30 cm langer zijn dan standaard.

Een hydrauliekinstallatie voor het bedienen van de walking floor is achter de cabine geplaatst en keurig weggewerkt achter een verlengd spoilerpakket.

“Bovendien is deze elektrische truck de honderste geleverde Scania, een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis voor Omrin en Scania”, aldus Remko van Keulen, Directeur Scania Rinsma.

Omrin en Scania Rinsma zijn partners van de Stichting Samen Circulair Heerenveen, een initiatief rondom sc Heerenveen om de circulaire economie te versnellen. De inzet van de nieuwste elektrisch truck en de slimme snellaadoplossing zijn goede voorbeelden waar de samenwerking toe kan leiden.

Ook andere partners binnen Samen Circulair Heerenveen kijken naar slimme innovaties om duurzaam transport te stimuleren zoals, naast elektrisch, rijden op HVO100 of groengas. Stiller en schoner voor met milieu.

NS krijgt van CNV laatste kans om spoorstaking nog te voorkomen

UTRECHT – Vakbond CNV heeft spoorvervoerder NS een ultimatum gesteld dat donderdag 5 juni om 16.00 uur afloopt. Als er voor die tijd geen akkoord is bereikt over een nieuwe cao, dan volgen vanaf vrijdagochtend acties op het spoor. De andere spoorbonden, VVMC en FNV, hebben al eerder een ultimatum gesteld.

“NS kan een ingrijpende staking op het spoor nog voorkomen, maar dan moet er wel heel snel iets gebeuren. De voorbereidingen voor de acties zijn al in volle gang,” zegt CNV-onderhandelaar Henk Jongsma.

‘Gemengde gevoelens’

Jongsma kijkt met gemengde gevoelens terug op de ledenraadpleging die de afgelopen weken is gehouden. “We denken niet lichtvaardig over acties, omdat we weten hoeveel impact dit heeft op reizigers. Maar we zijn al sinds begin januari in gesprek en het is frustrerend dat het niet is gelukt om eruit te komen met NS. Wat er nu op tafel ligt, sluit gewoon niet aan bij de wensen van onze leden. De meeste van hen vinden dat we nu een streep moeten trekken. Als dat acties betekent, dan moet dat maar.”

NS biedt te weinig, vinden bonden

De cao van NS is sinds 1 maart verlopen. Onder de regeling vallen zo’n 17.500 medewerkers. NS biedt momenteel een loonsverhoging van 2,55 procent per jaar, maar volgens Jongsma is dat onvoldoende: “Dat is zelfs minder dan de inflatie. Dan ga je er dus op achteruit. Wij willen een structurele verhoging van 6 procent. Dat is nodig om koopkrachtverlies te voorkomen en ruimte te bieden voor verbetering.”

Werkdruk en zwaarwerkregeling struikelblok

Naast de looneis wil CNV ook betere afspraken over werkdruk en een zwaarwerkregeling voor oudere medewerkers. Jongsma: “Er ligt wel iets op tafel, maar het is onvoldoende. Zo wil NS pas in 2029 beginnen met de zwaarwerkregeling. Dat is voor ons veel te laat. Onze mensen hebben behoefte aan duidelijkheid en perspectief.”

Eerste staking mogelijk al op vrijdag

Als NS niet vóór donderdagmiddag 16.00 uur met een verbeterd voorstel komt, zullen CNV, FNV en VVMC vrijdag starten met acties. “De eerste staking is regionaal opgezet, maar zal zeker merkbaar zijn in een groot deel van het land,” aldus Jongsma. “De voorbereiding is in volle gang.”

Heldhaftige caissière redt bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit brandende cabine [+foto’s]

SCHÖNBERG – Een 39-jarige caissière van een tankstation bij de Europabrücke in het Oostenrijkse Schönberg heeft dinsdagmiddag een bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit zijn brandende cabine gered. Dankzij haar snelle optreden kon erger worden voorkomen. De 61-jarige Hongaarse chauffeur werd met zware rookvergiftiging naar het ziekenhuis van Innsbruck gebracht.

Het incident vond plaats op dinsdag 3 juni rond 12:20 uur. De chauffeur reed met zijn vrachtwagen in zuidelijke richting over de A13 Brennerautobahn en besloot te stoppen bij de parkeerplaats en tankstation bij de Europabrücke.

Vanuit de winkelruimte zag de alerte caissière plotseling hevige rook uit de cabine van de truck komen. Ze aarzelde geen moment, sloeg alarm bij de brandweer en rende naar buiten. Met hulp van een andere getuige wist ze de inmiddels bewusteloze chauffeur uit de cabine te bevrijden, terwijl het interieur al in brand stond.

Korte tijd later arriveerde de vrijwillige brandweer van Schönberg en wist het vuur snel onder controle te krijgen. De cabine liep aanzienlijke brandschade op. De tankstationfaciliteiten bleven gespaard.

De oorzaak van de brand is nog niet vastgesteld. Door het doortastende optreden van de 39-jarige Oostenrijkse vrouw kon een mogelijk fatale afloop worden voorkomen.

Grote brandweerinzet

Naast de brandweer van Schönberg kwamen ook de korpsen van Steinach en Patsch ter plaatse, evenals de beroepsbrandweer van Innsbruck. In totaal werden acht voertuigen en 38 brandweerlieden ingezet om de situatie onder controle te krijgen.

Vrijdag in het hele land geen NS-treinen door staking personeel

UTRECHT – Vrijdag rijden er in het hele land de hele dag geen NS-treinen, omdat het personeel van de regio Midden staakt, meldt een woordvoerder van de NS. De treinen staan stil vanaf vrijdag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur.

De regio Midden beslaat het gebied rond Utrecht, een belangrijke spil in het spoornet. Daardoor kunnen alle NS-treinen niet rijden. Bovendien vindt de planning van het treinschema plaats in Utrecht en staken de medewerkers die daarvoor verantwoordelijk zijn ook.

Regionale treinen rijden wel en de woordvoerder verwacht dat internationale treinen ook rijden.

Na de staking in de regio Midden staat dinsdag een staking gepland in de regio West, op 12 juni in Noord-West en op 16 juni in de regio’s Noord en Zuid.

RMR Transport & Goederenopslag BV uit Middelburg failliet verklaard

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

MIDDELBURG –  Voor de rechtbank van West-Brabant-Zeeland is op dinsdag 3 juni 2025 RMR Transport & Goederenopslag BV uit Middelburg failliet verklaard.

Wat de reden voor het faillissement is, is op dit moment nog niet bekend. De curator doet daar onderzoek naar.

Bij het bedrijf, dat ruim een jaar geleden is opgericht werkten volgens gegevens van de Kamer van Koophandel (KVK) drie personen.

De bestuurders van RMR Transport zijn drie afzonderlijke transportbedrijven te weten Minnegal Transport BV uit Vlissingen, R. Pauwe Transport BV uit Goes en Eggen Transport BV uit Goes.

Of het faillissement ook gevolgen heeft voor deze drie transportbedrijven, die volgens de KVK eveneens op 5 april 2024 werden opgericht, is onbekend.

RMR Transport & Goederenoverslag BV was actief in zowel nationaal- als internationaal transport. Daarnaast waren zij, zoals de naam al doet vermoeden, actief in goederenoverslag.

MUD Grond- en Transportwerken breidt wagenpark uit met indrukwekkende Mercedes-Benz SLT

ZWOLLE – Vandaag heeft Wensink Trucks een bijzonder krachtige Mercedes-Benz Actros 4463 LS 8×4 SLT afgeleverd aan MUD Grond- en Transportwerken. Met een toegestaan totaalgewicht van maar liefst 180 ton is deze truck helemaal klaar voor het écht zware werk binnen de sectoren grondverzet en infrastructuur.

Het is voor MUD de eerste Mercedes-Benz in het wagenpark, waarmee het bedrijf een duidelijke stap zet in het uitbreiden van z’n transportcapaciteit. De keuze voor deze SLT-uitvoering laat zien dat MUD serieus inzet op het veilig en efficiënt verplaatsen van zwaar materieel.

Rijk uitgeruste krachtpatser

De truck is af fabriek voorzien van onder andere:
• Turbo Retarder Koppeling
• 16-traps automatische transmissie
• GigaSpace luchtgeveerde cabine
• Leren, geklimatiseerde comfortstoel
• LED-koplampen en een premium soundsysteem
• Automatische afstandsregeling

Daarnaast is in de werkplaats van Wensink in Zwolle maatwerk geleverd met onder meer:
• Een met leer bekleed stuurwiel
• Omvormer met geïntegreerde magnetron
• Kelsa lichtbeugel met verstralers en zwaailampen
• Flitsers in de grille
• Camerasysteem voor opleggerzicht
• Gespoten spatborden, uitgevoerd door De Wilde

“De afgelopen weken hebben wij met veel zorg en oog voor detail gewerkt aan de opbouw van deze truck. Het resultaat is een absolute krachtpatser die klaar is voor de zwaarste klussen”, aldus Wensink Trucks.

MUD is een ervaren en betrouwbare speler op het gebied van grondverzet, transport en infrastructuur. Vanuit hun standplaats levert het bedrijf maatwerkoplossingen voor uiteenlopende projecten in heel Nederland.

Wilders tegen Van Vroonhoven: u heeft ons tergend gek gemaakt

DEN HAAG – “U heeft ons tergend gek gemaakt”, heeft PVV-leider Geert Wilders gezegd tegen Nicolien van Vroonhoven van zijn voormalige coalitiegenoot NSC, tijdens het debat over de kabinetsval. “Dan zeg ik het vriendelijk, omdat u niet onaardig bent. Maar politiek is uw fractie een ramp.”

Het ging in het debat over het plan om het asielnoodrecht in te zetten om asielregels buiten werking te stellen. Van Vroonhoven herinnerde Wilders eraan dat voor deze stap sprake moest zijn van een noodsituatie. “Wij hebben u wat dat betreft weten te behoeden voor het feit dat deze maatregelen bijvoorbeeld in de Eerste Kamer zouden sneuvelen.”

De Tweede Kamer heeft vorig jaar uitgebreid gedebatteerd over de noodwet en de ‘dragende motivering’ die daarvoor nodig was. Woensdag herhaalde Wilders zijn verwijt dat NSC coalitieplannen dwarsboomde, waarop Van Vroonhoven zei dat de PVV niet kon aantonen dat er een noodsituatie was.

Persoonlijke aanval

Wilders: “Uw partij heet Nieuw Sociaal Contract, maar als het zou heten ‘Nederlandse Sabotage Club, dan had het ook geklopt.”

“Ik vind dit een persoonlijke aanval”, antwoordde Van Vroonhoven. “Dit is precies de reden waarom samenwerken met u zo ongelooflijk ingewikkeld is.”

Innovatie op wielen sinds 1915: Rondaan viert 110-jarig jubileum met Open Dag

BERLTSUM – Wat in 1915 begon als een bescheiden wagenmakerij in Bitgum, is in 110 jaar uitgegroeid tot een toonaangevend en innovatief carrosseriebedrijf in Berltsum. Rondaan bouwt maatwerkvrachtwagens voor de bouw, industrie, agrarische sector en overheden – stuk voor stuk technische hoogstandjes waar vakmanschap en creativiteit samenkomen. Op zaterdag 14 juni opent het familiebedrijf de deuren voor publiek tijdens een feestelijke Open Dag.

Vakmanschap en vernuft

Rondaan staat bekend om zijn slimme, op maat gemaakte vrachtwagens. In de bedrijfshallen worden voertuigen gebouwd die bestaan uit soms wel vijfhonderd onderdelen. Van eenvoudige platte bakken tot complexe constructies met laadkranen of diepladers – elk project is uniek. De opdrachten komen van bouwbedrijven, gemeenten, provincies, Wetterskip Fryslân en de agrarische sector.

Directeuren Pieter Dirk en Jan Sake Rondaan vormen de vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf. “Wij zijn groot in niches,” vertelt Jan Sake. “Voor elke klant bedenken we een passende oplossing, hoe ongewoon de vraag ook is.” Die aanpak werpt zijn vruchten af: de afgelopen tien jaar is het bedrijf verdrievoudigd in omvang.

Technische broedkamer

Met zo’n dertig medewerkers beschikt Rondaan over een breed palet aan technische kennis. Van lassers en constructeurs tot werktuigbouwkundigen en ontwerpers – allemaal dragen ze bij aan het eindproduct. “Hier kun je uitgroeien tot een veelzijdig vakman,” zegt Pieter Dirk. “Je leert het vak echt in de praktijk, van ervaren collega’s die het klappen van de zweep kennen.”

De werkplaats fungeert als een leeromgeving waar nieuwe generatie technici wordt opgeleid. Jong en oud werken er zij aan zij. Een mooi voorbeeld is Gerrit Beuckens, die met 45 dienstjaren drie generaties Rondaan meemaakte en zijn kennis overbracht op jonge talenten zoals Haije Hylkema, die na een stage als constructeur in dienst kwam.

Van hoefsmid tot hightech

Wat ooit begon met houten karren en ijzerbeslag, is nu een modern carrosseriebedrijf met een eigen spuiterij, montagehal en onderhoudsafdeling. “Wij combineren het vakmanschap van vroeger met de techniek van vandaag,” aldus Pieter Dirk. “Dat zie je terug in de kwaliteit én de uitstraling van onze vrachtwagens.”

De Open Dag op 14 juni biedt geïnteresseerden een unieke kans om dit van dichtbij te ervaren. Bezoekers krijgen een kijkje achter de schermen en kunnen zien hoe de specialisten van Rondaan hun innovatieve voertuigen bouwen – met passie, precisie en trots.

Iraanse leider: VS hebben niets te zeggen over ons uranium

TEHERAN – De Verenigde Staten hebben niets te vertellen over de verrijking van uranium in Iran, zegt de hoogste leider van het land, ayatollah Ali Khamenei. In een televisietoespraak zei hij dat het land zal doorgaan met de verrijking. De Amerikaanse regering wil dat daar een einde aan komt.

De verrijking van uranium is het belangrijkste knelpunt in onderhandelingen tussen de VS en Iran. Amerika had zaterdag via Oman een voorstel voor een deal neergelegd.

“De verrijking van uranium is essentieel voor ons nucleaire programma en onze vijanden hebben zich gericht op de verrijking”, zei Khamenei in zijn toespraak. “De onbeschofte en arrogante leiders eisen herhaaldelijk dat wij geen nucleair programma zouden moeten hebben. Wie bent u om te besluiten of Iran verrijking heeft?”

Iran zegt het uranium voor vreedzame doelen te gebruiken. De VS en andere landen vrezen dat het land werkt aan een kernwapen.

Bode Scholten B.V. ontvangt predicaat ‘Hofleverancier’ bij 100-jarig jubileum

ZOETERMEER – Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan is aan Bode Scholten B.V. het predicaat ‘Hofleverancier’ toegekend door Zijne Majesteit de Koning. De directie van Bode Scholten ontving de Koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Michel Bezuijen, tijdens een feestelijke bijeenkomst ter ere van het 100-jarig bestaan van het bedrijf op zaterdag 31 mei 2025. Tijdens de bijeenkomst werd nog een bijzondere stap gezet richting de toekomst: de aflevering van de eerste elektrische vrachtwagen in het wagenpark van Bode Scholten.

Burgemeester Bezuijen onderstreepte tijdens zijn toespraak het belang van familiebedrijven zoals Bode Scholten voor Zoetermeer: “Ik ben er ontzettend trots op dat dit echte familiebedrijf zo geworteld is in Zoetermeer. Al 100 jaar is dit bedrijf een betrouwbare, maatschappelijk betrokken en regionaal verankerde speler. Dit predicaat is dan ook meer dan verdiend.”

Bode Scholten B.V. werd opgericht in 1925 door Piet Scholten, die destijds met paard en wagen het vervoer tussen Zegwaart – het latere Zoetermeer – en Den Haag verzorgde. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer en is het bedrijf uitgegroeid tot een moderne logistieke dienstverlener met een sterke positie in de regio. Het bedrijf telt nu 85 voertuigen,. Dagelijks verzorgen de medewerkers van Bode Scholten 5.000 zendingen door de hele Benelux.

Predicaat Hofleverancier

Het predicaat ‘Hofleverancier’ is een Koninklijke onderscheiding die wordt verleend aan ondernemingen die ten minste 100 jaar bestaan, een uitstekende reputatie genieten, van onbesproken gedrag zijn, en binnen hun branche een vooraanstaande plaats innemen. Het predicaat symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de Koning.

Marco Scholten van Bode Scholten, reageert trots: “Deze erkenning is een enorme eer voor ons bedrijf én voor alle mensen die zich in de afgelopen eeuw hebben ingezet. Het onderstreept het belang van lokale betrokkenheid, betrouwbaarheid en continuïteit – waarden die voor ons nog steeds centraal staan.”

Het predicaat markeert een nieuwe mijlpaal in de rijke geschiedenis van het bedrijf. Bode Scholten kijkt met vertrouwen naar de toekomst, met hetzelfde doel als honderd jaar geleden: verbinden, vervoeren en vooruitkijken.

Van stro naar stroom

Naast de uitreiking van het predicaat Hofleverancier is ook de eerste elektrische vrachtwagen afgeleverd. Bode Scholten investeert in deze nieuwe technologie en zet daarmee de volgende stap die nodig is om te voldoen aan de strenge milieueisen die gelden voor het afleveren van goederen in de binnensteden. De nieuwe elektrische wagen is voorzien van een sprekende reclame die de geschiedenis en toekomst symboliseert.

Schoof wil demissionair verder met veiligheid, defensie en handel

DEN HAAG – Het demissionaire kabinet wil in ieder geval op het gebied van veiligheid, defensie, internationale economische verhoudingen en hersteloperaties nieuwe stappen blijven zetten. Dat heeft demissionair premier Dick Schoof gezegd in zijn verklaring voor het debat over de kabinetsval. “Ik hoop dat de Kamer met dit kabinet wil blijven werken aan onderwerpen die niet kunnen wachten.”

Het is volgens Schoof onvermijdelijk dat sommige onderwerpen met uitstel te maken krijgen. “Hoezeer ik dit ook betreur: het feit blijft, dat als een van de partijen niet verder wil, het ook voor de rest van de coalitie ophoudt. Ook als dat gebeurt op een buitengewoon ongelukkig moment als nu.”

Onder veiligheid schaart Schoof ook de steun aan Oekraïne. Beslissingen rond de internationale discussie over handelstarieven kunnen volgens hem ook niet wachten tot een nieuw kabinet. “Want dat kan direct effect hebben op de Nederlandse economie en op ons bedrijfsleven.”

Toeslagenaffaire

De hersteloperaties van de toeslagenaffaire en de Groningse gaswinning wil Schoof “onverkort voortzetten”. En uiteraard moeten de begrotingen van volgend jaar worden voorbereid, voegde hij toe.

Schoof: “Ik vraag dit aan uw Kamer, maar wel in het volle besef dat dit mandaat allerminst vanzelfsprekend is. En dat het kabinet steeds op zoek zal moeten gaan naar voldoende draagvlak in het parlement.” Een demissionair kabinet past “terughoudendheid en bescheidenheid”.

De Tweede Kamer beslist binnenkort welke onderwerpen moeten wachten tot een volgend kabinet.

HPA en rederij ONE sluiten overeenkomst voor walstroomcontainerhavens

Foto: HPA / Urs Golling

MÜNCHEN/HAMBURG – De Hamburg Port Authority (HPA) en rederij Ocean Network Express (ONE) hebben tijdens de transportvakbeurs Transport Logistic 2025 in München een overeenkomst ondertekend voor het gebruik van walstroominstallaties voor containerschepen in de haven van Hamburg. Daarmee zet de haven een nieuwe stap richting duurzame scheepvaart.

De overeenkomst werd ondertekend door Dr. Melanie Leonhard, senator voor Economische Zaken van Hamburg, Friedrich Stuhrmann, commercieel directeur van HPA, en Takahiro Kikuchi, directeur van Ocean Network Express (Europe) Ltd.

Sinds mei 2024 biedt de haven van Hamburg walstroom aan voor zowel cruise- als containerschepen. Tegen het einde van 2025 moeten alle containerterminals zijn uitgerust met walstroomvoorzieningen. Op dit moment zijn de installaties bij Eurogate Container Terminal Hamburg (CTH) en HHLA Container Terminal Tollerort (CTT) operationeel. Bij HHLA Container Terminal Burchardkai (CTB) en Altenwerder (CTA) zijn de systemen in aanbouw.

ONE is de eerste rederij die zich officieel heeft gecommitteerd aan het afnemen van walstroom bij CTB en CTA. Het bedrijf neemt actief deel aan de lopende integratietests.

Senator Leonhard benadrukte het belang van de overstap: “Wanneer containerschepen schone elektriciteit van wal gebruiken, levert dat een belangrijke bijdrage aan duurzame logistiek – en dat is een voordeel voor Hamburg. ONE helpt zo mee om de luchtkwaliteit te verbeteren. Hamburg laat zien dat havenactiviteiten en klimaatbescherming hand in hand kunnen gaan.”

Ook HPA is tevreden met de samenwerking. “Sinds de start van de walstroomvoorziening voor containerschepen in mei vorig jaar, hebben we samen met rederijen veel ervaring opgedaan. We zijn blij dat ONE onze nieuwe systemen nu ook gaat gebruiken”, aldus CCO Friedrich Stuhrmann.

Volgens Kikuchi van ONE is het gebruik van walstroom essentieel voor de toekomst: “Deze overeenkomst markeert een mijlpaal, want het is de eerste keer dat ONE walstroom gebruikt in Europa. Het helpt ons om te voldoen aan de aankomende EU-regels die vanaf 2030 walstroom verplicht stellen. We willen actief bijdragen aan een emissiearme haven van Hamburg én aan duurzamer containervervoer wereldwijd.”

Wilders: ook voor de PVV triest dat kabinet is gevallen

DEN HAAG – Ook voor de PVV is het “triest” dat het kabinet is gevallen, zei partijleider Geert Wilders in het debat daarover. In het kleine jaar waarin het kabinet-Schoof missionair regeerde, dreigde Wilders regelmatig om uit de coalitie te stappen.

De radicaal-rechtse politicus benadrukte tijdens het debat hierover meerdere malen dat zijn partij “oprecht” heeft gehandeld en is gaan regeren om Nederland beter te maken. “Het is geen mooie dag geweest gisteren, ook voor mij niet.”

Dat ging er bij DENK-leider Stephan van Baarle niet in. Die vindt Wilders een “politieke prutser” die veel verkiezingsbeloftes niet heeft ingelost, zoals de huren verlagen en het eigen risico afschaffen. Wilders probeerde de kiezer hiervan af te leiden door vluchtelingen en moslims de schuld te geven van problemen in het land, stelt Van Baarle.

×