DEN HAAG – In 2024 hebben Nederlandse binnenvaartschepen ruim 332 miljoen ton goederen vervoerd, een stijging van 1,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De stijging is vooral toe te schrijven aan het toenemende vervoer van containers en natte bulkgoederen, zoals benzine en chemische producten. Het kolenvervoer nam juist verder af.
Het vervoer van natte bulk, waaronder geraffineerde aardolieproducten en chemische stoffen, steeg met 2,3 procent naar 122,7 miljoen ton. Vooral het transport van chemische producten zat in de lift: in 2024 werd er 50 miljoen ton vervoerd, bijna een derde meer dan in 2015. De toename is grotendeels te danken aan het toenemend vervoer van biodiesel.
Ook het containervrachtvervoer liet groei zien: het vervoerde gewicht per container nam met 3,4 procent toe, terwijl het aantal containers (in TEU) met 3,6 procent groeide. Het binnenlands containervervoer steeg zelfs met 6,0 procent in gewicht en 6,2 procent in TEU.
Het vervoer van droge bulkgoederen bleef in totaal stabiel, al was er binnen die categorie sprake van verschuivingen. Zo werd er meer meststof, hout(pellets) en granen vervoerd, maar het vervoer van steenkool daalde met 8 procent. In totaal werd er in 2024 nog 18 miljoen ton kolen vervoerd, terwijl dit in 2015 nog 31 miljoen ton was – een daling van 41 procent in tien jaar tijd. De terugloop wordt veroorzaakt door de afgenomen vraag naar kolen voor energieopwekking, onder meer door de opkomst van gas en hernieuwbare energie.
Internationale goederenstromen
De aanvoer van goederen uit het buitenland via de binnenvaart groeide in 2024 met 5,5 procent naar 64 miljoen ton. Deze stijging is vooral te danken aan de grotere volumes benzine, diesel en chemische producten afkomstig uit België. Het binnenlands vervoer nam toe met 1,7 procent tot ruim 112 miljoen ton.
Daarentegen nam de afvoer naar het buitenland iets af, met 0,6 procent, tot eveneens ruim 112 miljoen ton. De afname komt vooral door het verminderde kolenvervoer naar Duitsland. De doorvoer van goederen steeg met 0,9 procent naar ruim 43 miljoen ton.