Clicky

zaterdag 5 juli 2025 - 11:55 uur
Home Blog Pagina 7

Belgische douane neemt ruim 420 kilo cocaïne in beslag

ANTWERPEN – De Belgische douane heeft woensdag twee partijen cocaïne in beslag genomen van in totaal 428,64 kilo. Dat deed de douane in de haven van Antwerpen.

Een partij van ruim 420 kilo cocaïne werd aangetroffen in een container met zakken cacao uit Ecuador en Colombia.

Een kleinere partij van ongeveer tien kilo cocaïne zat verstopt in een koelcompartiment van een container uit Peru.

De drugs worden vernietigd.

Boete van 50.000 euro voor op- en overslagbedrijf wegens dodelijk arbeidsongeval

Het Openbaar Ministerie (OM) legt een op- en overslagbedrijf uit Rotterdam een strafbeschikking op in de vorm van een boete van 50.000 euro. De strafbeschikking volgt op een arbeidsongeval waarbij een 47-jarige werknemer van het bedrijf is omgekomen.

Het OM vindt dat het bedrijf is tekortgeschoten in haar verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor een veilige werkomgeving voor de werknemer en heeft zich daarmee schuldig gemaakt aan het overtreden van de Arbeidsomstandighedenwet en de daarop berustende bepalingen.

Strafrechtelijk onderzoek

Op 1 november 2022 bevond de werknemer zich op het ponton van een drijvende kraan in het Calandkanaal. Met die drijvende kraan zou een lading kolen worden overgeladen van een zeeschip naar een duwbak. Het zeeschip, het ponton en de duwbak waren met elkaar verbonden met kabels. Een van de kabels is geknapt en de werknemer werd hierdoor getroffen. Hij is diezelfde dag in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen.

Onder gezag van het OM is de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de oorzaak en toedracht van dit dodelijke bedrijfsongeval. Uit dat onderzoek blijkt dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en de daarop berustende bepalingen.

De werknemers waren onvoldoende geïnformeerd over de risico’s van het werken op het ponton van een drijvende kraan en (de wijze van) het verbinden van stalen kabels met synthetische rekkers. Dit maakt dat het bedrijf tekort is geschoten in de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige werkomgeving en deugdelijke arbeidsmiddelen.

Doorgevoerde verbeteringen

Het bedrijf heeft volledige medewerking verleend aan het onderzoek en heeft maatregelen getroffen naar aanleiding van het ongeval. Zo werkt het bedrijf niet meer in het Calandkanaal en maakt het bedrijf geen gebruik meer van synthetische rekkers. Het bedrijf heeft hernieuwde instructies en Life Saving Rules opgesteld en het bedrijf controleert dat presentaties daarover ook daadwerkelijk worden bijgewoond en begrepen door de werknemers.

Ook is er onder andere vaker en structureler fysiek toezicht, worden er extra Safety Observation Tours ingepland en auditeren de verschillende vestigingen van het bedrijf bij elkaar op locatie. Het bedrijf heeft met de nabestaanden afspraken gemaakt over compensatie na het noodlottige ongeval.

Vanwege de houding van het bedrijf, de doorgevoerde verbeteringen op veiligheidsgebied en de constructieve houding richting de nabestaanden, vindt het OM een strafbeschikking van 50.000 euro een passende straf.

Israëlische buitenlandminister: bevrijd zo mogelijk de gijzelaars

JERUZALEM – De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Gideon Saar zegt dat het land de kans moet grijpen om de gijzelaars van Hamas te bevrijden. Het bericht op X komt enkele uren nadat de Amerikaanse president Donald Trump stelde dat Israël akkoord is met een bestand van zestig dagen, al gaat Saar daar niet expliciet op in.

“Een grote meerderheid binnen de regering en de bevolking is een voorstander van het plan om de gijzelaars te bevrijden. Als de kans zich voordoet, mag die niet gemist worden!”, aldus Saar.

Saar maakt in zijn bericht niet duidelijk op welk plan hij precies doelt. Ook licht hij de verdeeldheid die er kennelijk is binnen het kabinet niet nader toe.

Volgens Israëlische media willen de radicaal-rechtse ministers Itamar Ben-Gvir en Bezalel Smotrich zich mogelijk keren tegen een deal over een bestand en vrijlating van de gijzelaars. Oppositiepoliticus Yair Lapid schrijft op X dat hij een bestand alsnog aan een meerderheid kan helpen in het parlement.

Nu ook code oranje voor zwaar onweer

De Bilt – Het KNMI heeft voor woensdagmiddag en -avond code oranje afgegeven voor zware onweersbuien in het oosten van het land. In de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel worden de zwaarste buien verwacht, met risico op (zeer) zware windstoten tot 100 km/uur, grote hagelstenen van 2 tot 4 centimeter en hevige neerslag in korte tijd.

De onweersbuien kunnen zich snel ontwikkelen en kunnen leiden tot overlast op de weg, vooral voor vrachtverkeer, weggebruikers en buitenevenementen. Ook de watersport kan hinder ondervinden door plotselinge windstoten en bliksem. Er is bovendien kans op schade aan voertuigen, vertragingen en gevaarlijke rijomstandigheden.

Hitte en Nationaal Hitteplan

Naast het onweer geldt er ook code oranje voor extreme hitte in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. In het binnenland stijgt de temperatuur vandaag tot 34 graden, met uitschieters naar 35 tot 37 graden in het zuidoosten.

Het Nationaal Hitteplan is actief in heel Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden. Het RIVM adviseert om zware lichamelijke inspanning tussen 12:00 en 18:00 uur te vermijden. Vooral ouderen, chronisch zieken en mensen die buiten werken lopen risico op oververhitting of uitdroging. Door het warme en broeierige weer in combinatie met weinig wind kunnen de omstandigheden benauwd aanvoelen.

Vooruitzicht

In de loop van de avond trekken de zwaarste buien richting Duitsland weg en koelt het vanuit het westen af. Weggebruikers worden geadviseerd om de weersituatie goed in de gaten te houden en waar mogelijk voorzorgsmaatregelen te treffen.

Daimler Truck start samenwerking voor vrachtwagenassemblage in Senegal

DAKAR/LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck gaat samen met de Senegalese overheid en het bedrijf Global Truck Systems (GTS) een vrachtwagenassemblagefabriek opzetten in Senegal. Het bedrijf heeft hiervoor op 2 juli 2025 een intentieverklaring ondertekend en zal als exclusieve leverancier onderdelenpakketten (CKD – Completely Knocked Down) leveren voor de productie van Mercedes-Benz vrachtwagens. De start van de productie staat gepland voor 2026.

De vrachtwagens worden lokaal geassembleerd voor diverse toepassingen: onder meer voor het Senegalese ministerie van Defensie, de brandweer, politie, afvalinzameling, bouwprojecten en commerciële logistieke doeleinden.

Daimler Truck zal technische ondersteuning bieden en expertise overdragen aan het lokaal opererende joint venture-project, dat wordt geleid door de Senegalese overheid in samenwerking met GTS. Het project draagt bij aan de industriële ontwikkeling van Senegal en creëert nieuwe werkgelegenheid in de regio.

Economische meerwaarde voor Senegal

De Senegalese overheid stelt voor het project industrieel terrein beschikbaar, verleent belasting- en douanevoordelen en ondersteunt de opleiding van lokale vakmensen. De samenwerking maakt deel uit van het bredere industriële beleid van Senegal en wordt gezien als een belangrijke stap richting lokale voertuigproductie in West-Afrika.

“Langetermijncommitment aan West-Afrika”

Michael Dietz, CEO Daimler Truck Middle East/Africa: “Met deze overeenkomst onderstrepen we onze langetermijnbetrokkenheid bij West-Afrika. Dankzij lokale assemblage, technologische kennisoverdracht en de creatie van gekwalificeerde banen dragen we bij aan duurzame economische groei in de regio.”

Franziska Cusumano, CEO Mercedes-Benz Special Trucks, voegt daaraan toe: “Onze voertuigen betreden de Senegalese markt in nauwe samenwerking met de Duitse overheid. Dit project is een voorbeeld van succesvolle, op partnerschap gebaseerde samenwerking.”

Duitse steun voor industriële ontwikkeling

Het project wordt mede ondersteund door het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken en past binnen de Duits-Senegalese ontwikkelingssamenwerking, die sinds 2019 is versterkt met hervormings- en klimaatsamenwerkingsprogramma’s.

Global Truck Systems is verantwoordelijk voor de operationele uitvoering van het assemblageproces en zal ook zorgdragen voor de verkoop van de voertuigen. Daimler Truck levert de technologie, onderdelen en kwaliteitsbewaking om een betrouwbaar productieniveau te garanderen.

CDA stemt tegen asielwetten om strafbaarstelling illegaliteit

DEN HAAG – Het CDA stemt donderdag tegen allebei de asielwetten van het demissionaire kabinet. Dat laat partijleider Henri Bontenbal woensdag weten. Het gaat om zowel de asielnoodmaatregelenwet als het tweestatusstelsel. Vooral in de Eerste Kamer is de steun van het CDA belangrijk.

Voor Bontenbal is de wet “onbegaanbaar” geworden omdat de Tweede Kamer dinsdag twee amendementen aannam. Het eerste is van PVV, een voorstel om illegaliteit strafbaar te stellen. Ook hulp aan uitgeprocedeerde asielzoekers moet strafbaar worden, dat staat nu in het asielwetsvoorstel op initiatief van BBB. “Dat raakt echt aan onze principes en onze waarden, daarom ben ik hier zo hard over.”

Over het tweestatusstelsel zegt Bontenbal: “Het is een onuitvoerbare wet.” Om dat te verhelpen wilde het CDA de invoering uitstellen, maar het wijzigingsvoorstel om dat te regelen is door de Kamer verworpen.

‘Enorm krakkemikkig’

Het CDA heeft al langer kritiek op de wetten en noemt de manier waarop de wetsbehandeling is verlopen “enorm krakkemikkig”. In principe staan de christendemocraten positief tegenover het beoogde strengere asielbeleid. “We hadden echt deze wetten over de streep willen trekken.” Bontenbal benadrukte nog maar eens dat zijn partij zich gedurende de afgelopen kabinetsperiode “constructief” heeft opgesteld, maar dat zijn partij hier een streep trekt. “Dat wordt steeds beantwoord met amateurisme.”

Bontenbal kijkt naar de partijen die de amendementen aan een meerderheid hebben geholpen. “Zij hebben het ons onmogelijk gemaakt om voor te stemmen.” Dinsdag stemden PVV, VVD, BBB, SGP, FvD en JA21 voor beide wijzigingen. Die partijen hebben 75 zetels. Niet alle Kamerleden waren aanwezig, waardoor de stemming uitkwam op 72 voor en 69 tegen.

De CDA-leider heeft zijn besluit al besproken met de Eerste Kamerfractie van de partij. Die zal de asielnoodmaatregelenwet in deze vorm “linea recta terugsturen”. Ook wat betreft het oordeel over het tweestatusstelsel zitten Bontenbal en de senaatsfractie “op één lijn”. Maar hij ziet nog een kleine kans dat het oordeel verandert na de uitvoeringstoets die in september wordt verwacht.

Bultrug gezien voor Zeeuwse kust bij Westkapelle

WESTKAPELLE – Voor de kust bij het Zeeuwse Westkapelle is een bultrug gezien.

Natuurorganisatie SOS Dolfijn, die gespecialiseerd is in hulp aan walvisachtigen, meldde woensdag dat badgasten enorm genieten van de baleinwalvis “die springend uit het water soms goed te zien is”. Op beelden is te zien dat het dier enkele tientallen meters voor de Walcherse kust zwemt.

Volgens SOS Dolfijn kunnen bultruggen zich goed redden in ondiep water. De natuurorganisatie spreekt van “avontuurlijke walvissen” die steeds vaker worden gezien voor de Nederlandse kust.

De dieren kunnen meer dan vijftien meter lang worden. “Het advies is dan ook: bewonder ze gerust, maar doe dat vanaf het strand”, aldus SOS Dolfijn.

Elektrische 4250 kg voertuigen voor B-rijbewijs te huur bij Veldhuizen trucks

GROENEKAN – Vanaf 1 juli mogen bestuurders met een B- rijbewijs een elektrische bestelwagen tot 4250 kg besturen. Deze regeling is doorgevoerd vanwege het hogere eigen gewicht van de elektrische aandrijflijn met zijn accu’s. Veldhuizen uit Groenekan heeft hierop geanticipeerd door alvast te investeren in een verhuurvloot van deze duurzame bestelwagens.

Normaal gesproken geldt het B- rijbewijs voor voertuigen tot maximaal 3,5 ton. Door de elektrificatie blijft er dan maar amper laadvermogen over. Reden voor de overheid om de grens op te trekken naar 4250 kg, speciaal en exclusief voor elektrische voertuigen. Daarmee groeit het aantal inzetmogelijkheden voor deze duurzame bestelwagens. De regeling geldt voor bestelwagens, personenvervoer en kampeerauto’s tot 4250 kg, zowel voor particulieren als bedrijven.

Veiligheid voorop!

Voor het rijden met een elektrische bestelwagen tot 4250 kg geldt wel de beperking dat de chauffeur minstens twee jaar rijervaring moet hebben. Verder mag er geen nog aanhangwagen getrokken worden op dit moment. Europese regelgeving hiervoor is in de maak. Een andere beperking is dat de regeling uitsluitend geldt voor binnenlands gebruik.

Verder geldt er een advies voor het volgen van een korte, aanvullende veiligheidscursus. Daarin wordt uitleg gegeven over de verkeersregels voor vrachtwagens, het veilig rijden en het omgaan met arbeidstijden. Deze aanvullende cursus wordt aangeraden maar is niet verplicht gesteld. Een tachograaf is niet verplicht bij afstanden van maximaal 100 kilometer rondom de vestigingsplaats.

Verschillende uitvoeringen Ford eTransit

Veldhuizen heeft een serie elektrische Ford eTransit bestelwagens opgebouwd die voldoen aan de nieuwe regelgeving. Het gaat in alle gevallen om chassis- cabine uitvoeringen met verschillende opbouwen. Zo is er een keuze mogelijk uit een oprijwagen, een voertuig met een open laadbak en twee bakwagens met laadklep. Voor al die uitvoeringen geldt dat de Ford eTransit een comfortabele bestelwagen is met een ruime cabine met drie zitplaatsen.

Ford eTransit bakwagen 20 kuub: De eTransit bakwagen met laadklep heeft een opbouw van 20 M3 met de volgende, inwendige laadbak afmetingen: 4,2 x2,1×2,2m. het maximale laadvermogen is 1280 kilo. De actieradius bedraagt ca 100- tot 150 kilometer op één oplaadbeurt.

 

Ford eTransit 26 kuub: Deze eTransit bakwagen met laadklep heeft een opbouw van 26 M3. De inwendige afmetingen van de laadbak zijn 5,2 x2,2×2,2m .Netto laadvermogen bedraagt 1.000 kilo. De actieradius bedraagt ca 100 tot 150 kilometer op één oplaadbeurt.

Ford eTransit oprijwagen: De eTransit oprijwagen is ontwikkeld voor Hoogwerkers & Landbouw voertuigen ; maar ook geschikt voor Auto’s. De laadbak heeft een oprijhoek van 16 graden en is 5,2 meter lang. De breedte bedraagt 2,1 meter breed. Het laadvermogen bedraagt 1600 kilo. De actieradius bedraagt 150- tot 200 kilometer op een volle accu.

Ford eTransit open laadbak: De eTransit met open laadbak is voorzien van een kopschot en aluminium zijborden. Verder is zijn er twee RVS gereedschapskisten gemonteerd. De afmetingen van de laadbak bedragen inwendig 4,2 meter lengte en 2,16 meter breedte. Het laadvermogen bedraagt 1700 kilo en deze open bestelwagen heeft een actieradius van zo’n 200 kilometer.

Geen C- rijbewijs nodig!

Met de verhuurvloot aan elektrische bestelwagens die goedgekeurd zijn voor 4250 kilo totaalgewicht biedt Veldhuizen de mogelijkheid om met een hoger laadvermogen, zero emissie te rijden. Ideaal voor wie incidenteel de Zero Emissiezone in moet, of voor bedrijven die de mogelijkheden van deze duurzame voertuigen in de praktijk willen beproeven. De regeling gaat in per 1 juli 2025 waarna deze elektrische bestelwagens klaar staan voor de verhuur.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Transavia verwacht Airbus in retrostijl op 25 juli

SCHIPHOL – Transavia bestaat in 2025 zestig jaar en viert dit jubileum met de komst van een gloednieuwe Airbus in retrostijl. Het vliegtuig wordt op vrijdag 25 juli op Schiphol verwacht. Het is de twaalfde Airbus voor Transavia.

De Airbus A321neo krijgt op donderdag 24 juli de Nederlandse registratie PH-YHD. Een dag later staat de ferryvlucht gepland naar Amsterdam. Bijzonder detail: deze vlucht krijgt vluchtnummer HV 1965, een eerbetoon aan het oprichtingsjaar van Transavia. Het vliegtuig wordt ’s middags verwacht en kan direct worden ingezet. De eerste bestemming is nog niet bekend.

Uit de jaren ‘60

De retrostijl is gebaseerd op een van de eerste huisstijlen van Transavia. Die werd in 1966 ontworpen door de Nederlandse ontwerper Thijs Postma.

Het ontwerp uit het verleden is nu te zien op een modern en zuinig toestel: de Airbus A321neo. Zo verbindt Transavia zes decennia aan rijke luchtvaartgeschiedenis met de toekomst. Het laat zien waar de luchtvaartmaatschappij vandaan komt en naartoe wil.

Marcel de Nooijer, CEO van Transavia: “Al zestig jaar verbinden we mensen met mooie bestemmingen voor zowel vakantie als bezoek aan vrienden en familie in het buitenland. Die rol blijft belangrijk, nu en in de toekomst. Daarom investeren we in een vloot die stiller, schoner en zuiniger is. De komst van nieuwe Airbussen, waaronder de retro-livery, laat zien hoe we vooruitkijken met dezelfde ondernemersgeest waarmee we ooit begonnen.”

Iraanse minister zegt dat nucleaire installatie Fordow zwaarbeschadigd is

TEHERAN – De nucleaire installatie in Fordow is “ernstig en zwaar beschadigd” geraakt door het Amerikaanse bombardement van vorige maand, maar dat is niet het einde van het Iraanse nucleaire programma. Dat heeft de minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araqchi gezegd in een interview met CBS News.

“Niemand weet precies wat er is gebeurd in Fordow. Dat gezegd hebbende, is wel duidelijk dat de faciliteiten zwaar beschadigd zijn geraakt.” De Iraanse atoomautoriteit brengt volgens hem de schade in kaart.

Volgens de Amerikaanse regering is de installatie vernietigd. “Men kan de technologie en wetenschap voor verrijking niet vernietigen met bombardementen”, zei Araqchi. Volgens hem is het nucleaire programma nu een “kwestie van nationale trots en glorie”.

Araqchi zei pas weer te willen onderhandelen met de VS als Iran ervan verzekerd is dat er geen nieuwe militaire aanvallen komen. “En alles in ogenschouw nemend, denk ik dat we nog meer tijd nodig hebben.”

3 miljard euro economische schade per jaar door slapeloosheid

slaperige vrachtwagenchauffeur
Foto: Adobe Stock

AMSTERDAM – Bijna een op de acht Nederlanders lijdt aan slapeloosheid waardoor de maatschappij geconfronteerd wordt met een economische schade van 3 miljard euro per jaar. Dat staat in een studie van instituut SEO Economisch Onderzoek (SEO).

Wakker liggen kan volgens de onderzoekers gevolgen hebben voor de prestaties op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld door vermoeidheid overdag of mentale gezondheidsproblemen.

Behandeling van slapeloosheid door bijvoorbeeld therapie is “aantoonbaar effectief”, maar wordt, ondanks de grote baten voor de arbeidsmarkt, niet vergoed. SEO vermoedt dat het te maken heeft met een tekort aan behandelaars, omdat verzekeraars behandeling door een psycholoog vanuit de basis-ggz niet vergoeden.

Als de klachten bij een derde van de patiënten voor één jaar verdwijnen, dan wegen alleen de arbeidsmarktbaten al op tegen de kosten van aanpak van slapeloosheid.

Medewerkers beschuldigen BBC van ‘anti-Palestijns racisme’

LONDEN – De Britse omroep BBC maakt zich volgens 107 medewerkers en driehonderd andere mensen uit de mediabranche schuldig aan “censuur” met betrekking tot Israël en ook voert zij “pr voor de Israëlische regering”. Dat deden ze in een brief aan de directie.

In de brief, gepubliceerd op de nieuwssite Deadline, werd met name gewezen op het recente besluit van de BBC om de documentaire Gaza: Medics under Fire niet uit te zenden. Dit was volgens hen “slechts één in een lange reeks agendagedreven beslissingen”.

“Een groot deel van de berichtgeving van de BBC over dit onderwerp wordt gekenmerkt door anti-Palestijns racisme”, aldus de medewerkers. Ze stellen ook dat de BBC geen significante analyse heeft gegeven van de betrokkenheid van de Britse regering bij de oorlog tegen Palestijnen, zoals wapenverkoop, of de juridische gevolgen daarvan.

Alle medewerkers die de brief ondertekenden, deden dat anoniem. Onder anderen de acteurs Khalid Abdalla en Miriam Margolyes tekenden wel met hun naam.

Verdachte omstandigheden bij vrachtwagenbrand in Hoek van Holland

Foto: District8

HOEK VAN HOLLAND – De brandweer van Hoek van Holland en ‘s-Gravenzande werd woensdagnacht om 03.00 uur opgeroepen vanwege een vrachtwagenbrand aan het Haakpad in Hoek van Holland.

Een vrouw zag rond dat tijdstip dat een geparkeerde vrachtwagen volledig in brand stond met metershoge vlammen en knallen tussendoor. Ze belde de hulpdiensten en haalde haar paarden die in de wei ernaast stonden weg uit voorzorg.

De brandweer van Hoek van Holland is direct gaan blussen, maar kon niet voorkomen dat de trekker volledig uitbrandde.

De brandweer is nog enige tijd in de weer geweest met het nablussen.

De oorzaak van de brand is niet bekend, maar een losse palletwagen op de aanhanger met aluminium kasprofielen die losgeknipt lijken, maakte de situatie direct verdacht.

De politie heeft de brand in onderzoek. De politie onderzoekt onder meer hoe lang de vrachtwagen daar al geparkeerd stond. Mensen die tips hebben kunnen contact opnemen met de politie.

KLM spant opnieuw kort geding aan om staking grondpersoneel te voorkomen

SCHIPHOL – KLM wil in gesprek met de vakbonden om een staking van grondpersoneel te voorkomen, voordat een eventueel kort geding wordt aangespannen, zegt een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij.

Eerder gaf zij aan dat KLM naar de rechter gaat om de staking volgende week woensdag te verbieden, maar dit klopt niet. “We overwegen een kort geding te starten.”

“We zijn teleurgesteld dat CNV het grondpersoneel oproept om volgende week woensdag te gaan staken, terwijl we de bonden afgelopen vrijdag hebben laten weten de nullijn los te laten en met een loonbod te komen dat we vandaag bespreken”, aldus de woordvoerster.

KLM deed bij de vorige stakingsdreiging een “klemmend beroep” op bonden om niet te staken. De luchtvaartmaatschappij waarschuwde dat een dergelijke staking zou zorgen voor “vele dagen aan hinder, annuleringen en extra kosten die in de tientallen miljoenen zullen lopen.”

Een staking is volgens het bedrijf niet in het belang van de medewerkers en de toekomst van KLM.

CNV: grondpersoneel KLM gaat woensdag alsnog 8 uur staken

SCHIPHOL – Het grondpersoneel van KLM gaat volgende week woensdag alsnog staken, meldt CNV. De staking gaat acht uur duren, van 14.00 tot 22.00 uur. “We willen dat KLM met iets concreets komt voor het grondpersoneel. Voor vage toezeggingen kopen we niets”, stelt de vakbond. Een woordvoerster van KLM kon nog niet direct inhoudelijk reageren.

Vorige week verbood de rechter in Haarlem nog een 24 uur durende staking van het grondpersoneel. De vakbonden zeiden al dat dit niet betekende dat het nu klaar was met hun acties.

“We hebben er alle vertrouwen in dat de staking dit keer wel door kan gaan”, meent CNV-onderhandelaar Souleiman Amallah. “Op basis van de passagierscijfers die we bij Schiphol en KLM hebben opgeëist en de afspraken die we in het veiligheidsoverleg hebben gemaakt, zijn we ervan overtuigd dat deze staking op een veilige manier kan plaatsvinden”, vervolgt hij.

Zomervakantie

Volgens CNV kan KLM de staking voorkomen door “vage toezeggingen” om te zetten in “harde en concrete afspraken”.

Deze week begint in een deel van het land officieel de zomervakantie. Dan is het doorgaans erg druk op de luchthaven omdat veel mensen met het vliegtuig op vakantie willen.

Minimumeisen

FNV wilde afgelopen zaterdag namens het grondpersoneel niet ingaan op de uitnodiging van KLM om woensdag weer naar de cao-onderhandelingstafel te komen. FNV-bestuurder John van Dorland bleef “in de actiestand” en wilde een nieuwe staking aankondigen zodra duidelijk was hoe op verantwoorde wijze actie gevoerd mag worden.

FNV sluit meer acties na die van volgende week woensdag niet uit. “Die kondigen we uiteraard weer tijdig aan, zodat de reizigers zich er zo goed mogelijk op kunnen voorbereiden. Het is schandalig dat de directie van KLM het zover laat komen en dat de reizigers daar dan de dupe van worden”, stelt John van Dorland, bestuurder bij FNV. Volgens hem is de bond bereid om opnieuw te onderhandelen. “Maar zolang de directie niet tegemoetkomt aan onze minimumeisen, gaan de acties door.”

×