Clicky

zaterdag 5 juli 2025 - 16:15 uur
Home Blog Pagina 60

Rechter in Marengo-proces wil taken neerleggen

SCHIPHOL – Een van de rechters in het omvangrijke Marengo-proces wil zijn taken neerleggen. De oudste raadsheer, ofwel de rechterhand van de voorzitter van het gerechtshof, wil zich verschonen. Hij vindt dat hij niet langer deel kan uitmaken van de zittingscombinatie. Een verschoningskamer moet zich daar nog over buigen en zou het verzoek ook kunnen afwijzen. Naar verwachting komt er voor 1 juli een beslissing. Het is nog onduidelijk wat voor gevolgen dit heeft voor de voortgang van de strafzaak.

Diverse advocaten hadden vraagtekens gezet bij het optreden van de raadsheer, omdat hij in 2018 een bepalende strafzaak van Marengo-kroongetuige Nabil B. heeft behandeld. In die wapenzaak is B. in september 2018 door het hof in Amsterdam veroordeeld tot zeven maanden cel. De raadsheer gaf aan “geen juridische bezwaren” te zien dat hij in beide zaken zat, maar er zijn nu wel “bijzondere omstandigheden”, vertelde de voorzitter dinsdag in de beveiligde rechtbank op Schiphol. “Om voor te zijn dat iedere keer de discussie oplaait over de wapenzaak, wordt het verschoningsverzoek gedaan.”

De voorzitter gaf aan dat hij en de derde rechter ook pas sinds kort wisten dat hun collega de wapenzaak had behandeld. Het kwam bijvoorbeeld ook eerder dit jaar niet ter sprake toen de kroongetuige vier dagen in het openbaar werd verhoord en het veelvuldig over die wapenzaak ging.

Verdedigingskwestie

De volgende zitting staat nu gepland op 2 september, dan zal gesproken worden over de verdedigingskwestie rond Taghi. Hij zit momenteel zonder advocaten in de strafzaak, sinds zijn advocaat Vito Shukrula afgelopen april is gearresteerd.

Bij aanvang van het hoger beroep in Marengo vorig jaar, was er ook al gedoe over een van de rechters. Meerdere advocaten bevroegen toen de positie van de voorzitter van het hof, omdat hij eerder voorzitter was van een ander megaproces, genaamd Passage. Ook hierin speelde een kroongetuige een belangrijke rol. Advocaten vroegen zich af of “dit hof in staat is anders te denken dan in Passage”. De voorzitter benadrukte dat er geen enkele sprake was van vooringenomenheid.

De zaak Marengo, met hoofdverdachte Ridouan Taghi, gaat over zes moorden en verschillende moordpogingen. De zaak kwam aan het rollen nadat Nabil B. zich begin 2017 als kroongetuige had gemeld.

Grootschalige controleactie in Antwerpse haven: €133.000 aan boetes

Foto: Belgische Politie

ANTWERPEN – Op maandag 9 juni 2025 hebben Belgische politiediensten en inspectiediensten een grootschalige controle uitgevoerd op een vrachtwagenparking aan de Noorderlaan in de Antwerpse haven. De actie richtte zich op het naleven van sociale regelgeving in de transportsector en leverde boetes op voor in totaal 133.000 euro.

De controle vond plaats onder leiding van het Belgische Arbeidsauditoraat en werd ondersteund door onder andere de Politiezone Antwerpen, Federale Wegpolitie, Toezicht Sociale Wetten (TSW), RSZ, SIOD, de scheepvaartpolitie en de Civiele Bescherming.

Focus op eerlijke arbeidsvoorwaarden

De parkeerlocatie is een bekende rustplek voor internationale vrachtwagenchauffeurs, met name in het weekend. Van de 214 aangetroffen vrachtwagens waren er 108 bemand. Tijdens de controle werden bestuurders gecontroleerd op naleving van rij- en rusttijden, tachograafgebruik, detacheringsverplichtingen en de juiste registratie van werkgevers in hun land van vestiging.

Bij 65 chauffeurs werd vastgesteld dat zij hun normale weekendrust op de parking doorbrachten, wat in strijd is met de Europese regelgeving. Werkgevers werden hiervoor beboet. Daarnaast werden drie inbreuken op rij- en rusttijden vastgesteld en drie inbreuken op het gebruik van de tachograaf, waaronder één geval van een verkeerd geïnstalleerd apparaat.

Ook trof de politie een chauffeur aan zonder geldig bestuurdersattest en een andere zonder geldige transportvergunning.

Onderzoek in binnen- en buitenland

Voor 19 voertuigen en 17 chauffeurs wordt in het vestigingsland nader onderzocht of voldaan is aan de voorwaarden rond vestiging en terugkeerverplichting. Bij acht chauffeurs wordt nagegaan of hun terugkeerreizen worden vergoed zoals vereist.

Vier chauffeurs bleken niet correct aangemeld voor detachering in België. Voor één Belgisch transportbedrijf is een loononderzoek gestart. Daarnaast zijn drie onderzoeken geopend naar mogelijke schendingen van de welzijnswetgeving, en werd één chauffeur betrapt op illegale tewerkstelling.

Boetes en juridische vervolging

In totaal zijn 66 chauffeurs ter plaatse beboet. Vier anderen betaalden een borgsom in afwachting van een verdere juridische behandeling. De opgelegde boetes liepen op tot €133.000.

Internationale aanpak van sociale dumping

De actie is onderdeel van een bredere, internationale inspanning tegen sociale dumping in de transportsector, met steun van de Europese Arbeidsautoriteit (ELA). Volgens de politie gaven meerdere chauffeurs aan dat zij onder slechte arbeidsomstandigheden werken in hun thuisland. Deze signalen worden gedeeld met de verantwoordelijke autoriteiten in de betrokken landen.

De Belgische inspectiediensten kondigden aan ook in de toekomst dit soort gecoördineerde acties voort te zetten, om eerlijke concurrentie en arbeidsomstandigheden in de Europese transportsector te bevorderen.

Israël dreigt Jemenitische Houthi’s met zee- en luchtblokkade

TEL AVIV – De Israëlische defensieminister Israel Katz heeft gewaarschuwd dat Israël de Jemenitische Houthi’s een zee- en luchtblokkade zal opleggen als zij doorgaan met aanvallen op Israël. De uitspraak volgde op een Israëlische aanval op de haven van Hodeidah in het westen van Jemen.

De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt dat marineschepen daar doelen van de Houthi’s hebben getroffen als reactie op raket- en droneaanvallen. De haven wordt volgens de IDF gebruikt om wapens te vervoeren en civiele infrastructuur te misbruiken voor terroristische activiteiten. De IDF riep eerder op tot de evacuatie van de havens van Hodeidah en twee andere havens in het door de Houthi’s gecontroleerde deel van Jemen.

De door Iran gesteunde groepering valt Israël regelmatig aan sinds de oorlog in de Gazastrook uitbrak. De Houthi’s zeggen dat te doen als steunbetuiging aan de Palestijnen. Israël heeft meerdere vergeldingsaanvallen uitgevoerd.

Haven van Göteborg zet grote stap richting walstroom voor containerschepen en RoRo-verkeer

GÖTEBORG – De haven van Göteborg heeft een belangrijke stap gezet richting verduurzaming van de scheepvaart. De haven tekende onlangs een contract voor de bouw van een nieuw transformatorstation dat de container- en autoterminals van walstroom gaat voorzien. Hiermee wordt de aanleg van walstroomaansluitingen voor zowel containerschepen als auto-/RoRo-schepen mogelijk vóór 2030.

Het transformatorstation zal zeven ligplaatsen kunnen bedienen: vijf in de containerterminal en twee in de autohaven. “Dit is een belangrijke mijlpaal die ons aanzienlijk dichter bij walstroomaansluitingen voor containerschepen en RoRo-verkeer brengt”, aldus Magnus Nordfeldt, hoofd van Business Area Cargo bij de haven van Göteborg.

Magnus Nordfeldt

Grote CO₂-reductie mogelijk

Met OPS (Onshore Power Supply) kunnen schepen tijdens hun verblijf aan de kade gebruik maken van elektriciteit in plaats van fossiele brandstoffen. Dit verlaagt de uitstoot van CO₂, zwavel- en stikstofoxiden aanzienlijk. Alleen al bij de aansluiting van containerschepen verwacht de haven jaarlijks minstens 5.600 ton CO₂-uitstoot te besparen. Ook de werkomstandigheden in de haven en de lokale luchtkwaliteit profiteren mee.

Vanaf 2030 stelt de Europese Unie walstroom verplicht voor schepen boven de 5.000 bruto ton, en met deze investering bereidt de haven zich hier proactief op voor. Walstroom is overigens al beschikbaar bij de Ro-Ro, Ro-Pax en energieterminals in Göteborg.

Bouw start in tweede kwartaal 2025

De bouw van het transformatorstation, met een vermogen van 19 MVA, is gegund aan AF Bygg Väst, onderdeel van het Zweedse bouwconcern AF Gruppen. De opdracht heeft een waarde van 129 miljoen Zweedse kroon (circa 11,4 miljoen euro). De werkzaamheden starten in het tweede kwartaal van 2025 en de oplevering staat gepland voor maart 2027.

Het project wordt deels gefinancierd door het Europese fonds Connecting Europe Facility (CEF), dat circa 90 miljoen kroon bijdraagt. De totale investering voor het volledige walstroomproject – inclusief kabels en schakelkasten – bedraagt naar schatting 600 miljoen kroon (ongeveer 52,8 miljoen euro).

Met deze ontwikkeling versterkt Göteborg zijn positie als koploper op het gebied van duurzame maritieme infrastructuur in Europa.

Milieuorganisaties willen 10 stikstofprocedures per week starten

DEN HAAG – Mobilisation for the Environment (MOB) en Vereniging Leefmilieu zijn van plan om elke week tien nieuwe procedures rondom stikstof te starten. Die zaken draaien dan onder meer om megastallen en PAS-melders. De nieuwe procedures moeten gezien worden als een oproep aan politieke partijen om “af te rekenen met de gijzeling van Nederland door de veehouderijsector”.

Dinsdag worden tien zogeheten handhavingsverzoeken gericht tegen PAS-melders ingediend bij het provinciebestuur van Limburg. PAS-melders zijn boeren die buiten hun schuld om geen stikstofvergunning hebben en dus illegaal zijn.

Volgende week willen MOB en Vereniging Leefmilieu hetzelfde aantal handhavingsverzoeken indienen bij het provinciebestuur in Gelderland tegen PAS-melders en zo gaan ze de komende tijd dus door.

‘Radeloosheid’

De milieuorganisaties kondigden onlangs al aan nieuwe stikstofzaken te beginnen. MOB en Vereniging Leefmilieu vinden dat PAS-melders zelf moeten gaan bijdragen aan het oplossen van het stikstofprobleem. “Voor PAS-melders is een coulanceregeling bespreekbaar onder de voorwaarde dat die regeling onderdeel is van een echte oplossing van het stikstofprobleem. Zo lang die echte oplossing ontbreekt zijn de PAS-melders deel van het stikstofprobleem”, aldus MOB-voorzitter Johan Vollenbroek.

Agractie keert zich daartegen. “Verschrikkelijk dat dit over de rug van boeren gespeeld wordt, terwijl boeren die het betreft op geen enkele wijze schuld hebben aan de situatie waarin zij zitten”, zegt de boerenorganisatie. “Het zorgt voor radeloosheid en bedrijven met hun gezinnen worden letterlijk kapot gemaakt.” De organisatie noemt het daarnaast “treurig” dat drie kabinetten er niet in zijn geslaagd de PAS-melders te legaliseren.

Ook boerenbelangenorganisatie LTO is niet te spreken over de plannen van MOB en Vereniging Leefmilieu. “Hier worden boerengezinnen gereduceerd tot een lobbymiddel om beleidsdoelen te realiseren”, zegt LTO-voorzitter Ger Koopmans. “Moreel gezien vind ik dat echt onder het ijs. Dit gaat over gezinnen die al sinds 2019 in onzekerheid leven en zelf ook slachtoffer zijn van het huidige stikstofbeleid.” Hij roept MOB op om te kiezen voor een “constructieve aanpak”.

INTERCARGO: Veiligheid bulkschepen verbeterd, maar aanvallen op zee baren zorgen

Foto: INTERCARGO

LONDEN – De veiligheid binnen de internationale bulkvrachtvaart blijft toenemen, met een dalend aantal scheepsverliezen en dodelijke ongevallen. Dat meldt brancheorganisatie INTERCARGO in het vandaag gepubliceerde Bulk Carrier Casualty Report 2025. Toch luidt de organisatie ook de noodklok: in 2024 vonden drie gewelddadige aanvallen plaats op bulkschepen in de Rode Zee, waarbij vier zeevarenden om het leven kwamen.

Tussen 2015 en 2024 gingen wereldwijd 20 bulkschepen van 10.000 dwt of meer verloren, met in totaal 89 dodelijke slachtoffers. De meeste scheepsverliezen werden veroorzaakt door aan de grond lopen (45%), terwijl het liquefiëren van lading – vaak bij het vervoer van ertsen of kolen – verantwoordelijk was voor 55 doden. Ook het verschuiven van lading bleek levensgevaarlijk en leidde tot het verlies van twee schepen en 12 bemanningsleden.

Hoewel in 2024 slechts één schip operationeel verloren ging, werd het jaar overschaduwd door drie gerichte aanvallen op de Rubymar, True Confidence en Tutor. Hierbij werden drones, raketten en onbemande vaartuigen ingezet. INTERCARGO roept de internationale gemeenschap op tot snelle actie om zeevarenden in risicogebieden te beschermen en de vrije doorvaart te waarborgen.

INTERCARGO-voorzitter John Xylas benadrukt dat veiligheid niet langer alleen draait om techniek en regelgeving. “Het gaat om het beschermen van mensenlevens. Zeevarenden mogen nooit gevaar lopen omdat ze simpelweg hun werk doen.”

Het rapport onderstreept ook de positieve ontwikkelingen in de sector: betere training, verbeterde scheepsontwerpen en strengere regelgeving hebben geleid tot een gemiddelde van slechts twee verloren schepen per jaar. Toch waarschuwt INTERCARGO voor hardnekkige risico’s, zoals verkeerd gedeclareerde lading, navigatiefouten en gebrekkige incidentrapportages door vlaggenstaten. De rapportagetijd aan de IMO bedraagt gemiddeld meer dan twee jaar, wat de veiligheid niet ten goede komt.

Met ruim 12.500 bulkschepen wereldwijd in de vaart en een groeiende vraag naar droge lading, blijft INTERCARGO zich inzetten voor het streven naar nul verlies van mensenlevens en schepen. De organisatie benadrukt dat samenwerking binnen de hele maritieme sector daarbij cruciaal is.

Van der Plas voorgedragen als lijsttrekker BBB

DEN HAAG – Caroline van der Plas is door het bestuur van de BBB voorgedragen als lijsttrekker bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer in het najaar.

Op de algemene ledenvergadering van 21 juni moet de nominatie van Van der Plas worden bevestigd.

“Ik ben er trots op dat het bestuur opnieuw groot vertrouwen in mij stelt”, reageerde Van der Plas.

Ze is een van de oprichters van de BoerBurgerBeweging en zit sinds 2021 in de Tweede Kamer. De BBB maakte deel uit van het rechtse kabinet dat een week geleden viel.

Oekraïne meldt opnieuw grootschalige Russische luchtaanvallen

KYIV – Oekraïne zegt dat Rusland opnieuw een groot aantal drones en raketten op het land heeft afgestuurd. Kyiv was doelwit van een van de grootste aanvallen tot nu toe, zegt president Volodymyr Zelensky. De aanvallen “overstemmen de inspanningen van de Verenigde Staten en anderen wereldwijd om Rusland tot vrede te dwingen”, schrijft hij op X. Rusland meldt ook Oekraïense droneaanvallen.

Volgens de Oekraïense luchtmacht zette Rusland 315 drones in, waarvan er 284 werden vernietigd. Daarnaast werden zeven raketten gelanceerd, waaronder twee ballistische raketten van Noord-Koreaanse makelij, meldt de president.

Naast Kyiv werden de regio’s Dnipro en Tsjernihiv doelwit, net als de stad Odesa. Daar werd volgens Zelensky een zwangerschapskliniek getroffen. Er zijn volgens hem dertien gewonden en meerdere doden gevallen. De gouverneur sprak eerder van twee doden.

Vliegverkeer

De Russische luchtmacht meldde 102 Oekraïense drones vernietigd te hebben boven de regio’s Brjansk, Moskou en Leningrad. De Russische krijgsmacht zegt niet hoeveel drones hun doel wel hebben bereikt. Er zou geen schade veroorzaakt zijn.

Vanwege de Oekraïense droneaanval werd het vliegverkeer bij de vier grote luchthavens bij Moskou en Sint-Petersburg en negen andere luchthavens tijdelijk stilgelegd. Het vliegverkeer is vrijwel volledig hervat.

Omzetgroei zakelijke dienstverlening vlakt verder af in eerste kwartaal 2025

DEN HAAG – De omzet in de zakelijke dienstverlening is in het eerste kwartaal van 2025 met 3 procent gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Hoewel dit het zestiende kwartaal op rij is met omzetgroei, zet de afvlakkende trend sinds de tweede helft van 2022 zich voort. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In heel 2024 groeide de omzet nog met 5,6 procent, maar begin 2025 zwakt de groei dus verder af. De prijzen voor diensten lagen in vrijwel alle branches van de zakelijke dienstverlening hoger dan een jaar eerder.

Reissector en juridische dienstverlening in de lift

De grootste stijging werd genoteerd in de reisbranche (+8,8 procent), gevolgd door de rechtskundige dienstverlening (+8,5 procent). Ook ingenieursbureaus (+7,2%) en schoonmaakbedrijven (+7,2%) deden het goed.

IT-dienstverleners, goed voor een belangrijk deel van de zakelijke markt, zagen hun omzet met 5,8 procent stijgen. Dat is iets onder het groeitempo van 2024, toen de omzet met gemiddeld 6,6 procent toenam.

Uitzendbranche en reclame dalen

Tegenover de groei stonden ook krimpende sectoren. Zo daalde de omzet in de uitzendbranche met 1,5 procent – de eerste daling sinds begin 2021. Ook in de reclamebranche werd een min genoteerd: -2,6 procent.

Dienstenprijzen blijven stijgen

De prijzen binnen de zakelijke dienstverlening zijn breed gestegen. Vooral schoonmaakbedrijven (+8,0%) en rechtskundige diensten (+4,6%) noteerden stevige prijsstijgingen. Boekhoudkundige diensten zijn al 18 jaar onafgebroken in prijs gestegen; in het eerste kwartaal van 2025 was de stijging 5,4 procent.

Vertrouwen ondernemers daalt

Het ondernemersvertrouwen onder zakelijke dienstverleners verslechterde aan het begin van het tweede kwartaal van 2025. De stemmingsindicator kwam uit op -4,1, terwijl dit aan het begin van het jaar nog +3,2 was. Daarmee is het vertrouwen opnieuw negatief, na een korte opleving eind 2024.

Eurostar wil Londen per trein verbinden met Frankfurt en Genève

PARIJS – Eurostar wil twee nieuwe directe treinverbindingen lanceren, tussen Londen en Frankfurt en Londen en Genève. De treinen moeten het volgende decennium gaan rijden, is het plan. Volgens het treinbedrijf zouden deze reizen elk ongeveer vijf uur duren.

Als onderdeel van de plannen wil Eurostar ongeveer 2 miljard euro investeren in de uitbreiding van de treinvloot met zo’n 30 procent.

Eurostar is op dit moment actief in vijf landen, namelijk het Verenigd Koninkrijk, België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. De populairste route is Londen-Parijs, met vorig jaar ruim 280.000 passagiers.

De plannen komen op een moment dat andere bedrijven de concurrentiestrijd willen aangaan met Eurostar.

Onder meer Virgin Group van de Britse miljardair Richard Branson en de nationale spoorwegmaatschappij van Italië, FS Italiane Group, willen diensten aanbieden tussen Londen en Parijs.

Industriële productie krimpt opnieuw: chemie zwaar getroffen, transportmiddelen ook in de min

Foto: Pixabay

DEN HAAG – De Nederlandse industrie heeft in april opnieuw een productiedaling laten zien. Volgens nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) lag de kalendergecorrigeerde industriële productie 0,5 procent lager dan in april 2024. Daarmee zet de wisselvallige ontwikkeling zich voort, na een korte opleving in maart.

Vooral de chemische industrie kreeg harde klappen: daar daalde de productie met 9,2 procent. Ook de productie van transportmiddelen – een belangrijke sector voor de logistieke keten – nam af, met 6,4 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Ruim de helft van alle industriële bedrijfsklassen produceerde minder dan in april 2024. Ondanks de algemene krimp waren er ook sectoren met groei. De voedingsmiddelenindustrie was de sterkste stijger met een plus van 7,6 procent. Ook in de reparatie en installatie van machines (+6,1%) en de rubber- en kunststofindustrie (+5,1%) nam de productie toe.

De voor seizoen- en kalendereffecten gecorrigeerde productie daalde tussen maart en april met 1,0 procent. Sinds het productieniveau medio 2022 zijn piek bereikte, is sprake van een dalende trend.

Vertrouwen producenten onder druk

Het producentenvertrouwen verslechterde in mei opnieuw. Ondernemers in de industrie zijn met name minder positief over de verwachte productie. De ontwikkelingen in Duitsland – een cruciale exportmarkt voor Nederlandse industriële producten – bieden weinig hoop op korte termijn herstel. De Duitse industriële productie daalde in april met 2,5 procent ten opzichte van een jaar eerder, en met 1,8 procent ten opzichte van maart, zo blijkt uit cijfers van Destatis.

Voor logistiek dienstverleners en transportbedrijven zijn deze ontwikkelingen van belang, omdat verminderde industriële productie direct kan leiden tot lagere transportvolumes.

Pentagon stuurt 700 mariniers naar Los Angeles

WASHINGTON – Het Amerikaanse leger stuurt tijdelijk ongeveer 700 mariniers naar Los Angeles, meldt persbureau Reuters op basis van een Amerikaanse functionaris, volgens wie de Insurrection Act voorlopig niet in werking treedt.

Het Amerikaanse leger kan geen wetshandhavingsactiviteiten uitvoeren in de Verenigde Staten zonder een beroep te doen op de Insurrection Act, die in werking treedt als sprake is van een opstand.

Zo’n 300 soldaten van de Nationale Garde, het reserveleger, werden zondag ingezet in Los Angeles om te helpen bij het in banen leiden van een derde dag van protesten tegen het immigratiebeleid van Trump. De Democratische gouverneur Gavin Newsom heeft de inzet van de Nationale Garde onwettig genoemd.

Het aantal leden van de Nationale Garde, die op bevel van president Donald Trump de lokale politie bijstaat, stijgt naar verwachting woensdag tot 2000. Tot die tijd bieden de mariniers ondersteuning, aldus de functionaris. Het is onduidelijk wat ze precies zullen doen.

Man overleden na aanhouding in Den Haag

DEN HAAG – Een 40-jarige man is maandagavond in Den Haag overleden nadat hij was aangehouden door de politie, bevestigt het Openbaar Ministerie na berichtgeving van Regio15. Hij werd volgens een woordvoerder “op enig moment onwel”. Er is nog zorg verleend, maar dat mocht niet baten.

Onduidelijk is waarom de man door de politie werd aangehouden. Over de doodsoorzaak is nog niets bekend.

De Rijksrecherche onderzoekt de zaak. “Van dat onderzoek maakt vanzelfsprekend ook deel uit of er door de man of door de politie geweld is gebruikt”, aldus de woordvoerder.

Humanitair schip met Thunberg aan boord in Israëlische haven

ASJDOD – De opvarenden van het humanitaire schip de Madleen, met aan boord de Zweedse activiste Greta Thunberg, zijn volgens Israëlische media aangekomen in de Israëlische havenstad Asjdod. In de nacht van zondag op maandag onderschepte het Israëlische leger het schip, dat op weg was naar de Gazastrook. Het werd onder begeleiding van twee marineschepen naar Israël geleid.

De Madleen, onderdeel van de Freedom Flotilla, was op weg naar Gaza om hulpgoederen te leveren. De tocht was bedoeld als protestactie tegen de Israëlische militaire operaties en de nijpende humanitaire situatie in de kuststrook. Aan boord bevinden zich behalve Thunberg activisten uit Frankrijk, Duitsland, Brazilië, Turkije, Spanje en Nederland.

Bij aankomst in de haven worden de opvarenden overgedragen aan de politie en gevangenisautoriteiten. Volgens Israëlische media krijgen zij daarna het aanbod een video te zien over de Hamas-aanval van 7 oktober, wat de activisten mogen weigeren. Vervolgens wordt de groep naar de internationale luchthaven van Tel Aviv gebracht, vanwaar ze naar hun thuislanden terugkeren.

Adalah, een prominente Palestijns-Israëlische mensenrechten- en burgerrechtenorganisatie, vertegenwoordigt de opgepakte activisten. De organisatie noemt de Israëlische acties een “flagrante schending van het internationaal recht” – niet alleen omdat de Madleen in internationale wateren werd onderschept, maar ook omdat de activisten beschuldigd worden van illegale binnenkomst in Israël. “Deze activisten hadden niet de intentie om Israël binnen te komen”, aldus Adalah in een verklaring. “Ze wilden de kust van Gaza bereiken, dat geen deel uitmaakt van Israël. Gaza maakt deel uit van de Palestijnse gebieden.”

VVD-leider Yeşilgöz wil niet meer samen met PVV in kabinet

DEN HAAG – VVD-leider Dilan Yeşilgöz wil niet meer met de PVV in een kabinet. “We gaan niet meer met hem samenwerken”, zegt ze in een gesprek met De Telegraaf over PVV-leider Geert Wilders. Ze noemt hem een “ongelofelijk onbetrouwbare partner”.

De coalitie van PVV, VVD , NSC en BBB viel vorige week toen Wilders zijn partij terugtrok. Hij eiste meer maatregelen tegen asiel. Yeşilgöz wilde afgelopen woensdag in een debat in de Tweede Kamer over de kabinetsval nog niet zeggen of ze de PVV uitsloot in de toekomst.

“Ons land heeft volwassen leiderschap nodig in een moeilijke tijd. Meer dan ooit is er een stabiel rechts-liberaal kabinet nodig. Dat kan alleen zonder Geert Wilders. Zonder de PVV”, schrijft de VVD-leider op de website van haar partij. “De laffe route van weglopen, is nog steeds de stijl van Wilders.”

Na overleg met partijgenoten de afgelopen week is Yeşilgöz tot haar besluit gekomen. “Niemand van hen zei dat Wilders nog een kans verdiende”, citeert de krant Yeşilgöz. Ze zegt geen spijt te hebben van de samenwerking met de PVV.

Het was Yeşilgöz die twee jaar geleden na de val van het kabinet Rutte-IV de deur openzette naar een mogelijke coalitie met de PVV. Haar voorganger Mark Rutte wilde niet meer regeren met Wilders nadat die het eerste kabinet van Rutte in 2012 had laten vallen.

Binnen de VVD brak deze week ook direct weer discussie los over de samenwerking met Wilders. “Dit politieke experiment heeft officieel gefaald”, liet de jongerenpartij JOVD weten. Ook oud-leider Ed Nijpels riep opnieuw op te stoppen met de PVV, net als oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas.

Volgens Wilders kiezen de liberalen hiermee voor een coalitie met GroenLinks-PvdA na de verkiezingen. De mogelijkheden voor Wilders om na de stembusgang van 29 oktober in een regering te komen wordt door de stap van de VVD vrijwel onmogelijk. Ook onder meer GroenLinks-PvdA, SP en CDA willen niet met de PVV.

Het uitsluiten van de PVV betekent volgens de VVD-leider niet automatisch een coalitieregering met GroenLinks-PvdA. “Dat wil ik krachtig bestrijden.” Volgens haar was er in het verleden met de PvdA goed te werken, maar “de fusie met GroenLinks lijkt de PvdA uit het midden van de Nederlandse politiek te hebben gerukt”.

×