DODRECHT – RensenDriessen Shipbuilding & Shipbrokers zet een belangrijke stap in de deepsea-markt met de bemiddeling van twee LNG-tankers van 20.000 m³. De zeegaande dual fuel-schepen voldoen volledig aan de IMO Tier III-emissienormen en worden gebouwd op een geselecteerde werf in China, met oplevering in 2027.
Dit project markeert een nieuw hoofdstuk voor het Nederlandse bedrijf, dat bekendstaat om zijn expertise in de binnenvaart. Met meer dan veertig jaar ervaring in ontwerp, bouw en bemiddeling van binnenvaartschepen past RensenDriessen nu zijn bewezen ‘Best of Both Worlds’-model toe op zeegaand tonnage. Dit betekent kostenefficiënte nieuwbouw in Azië gecombineerd met Nederlandse maritieme kennis, klantbegeleiding en projectmanagement.
De schepen worden 160 meter lang en 25 meter breed, met een ontworpen vaarsnelheid van 15,5 knopen. De tankers zijn uitgerust met WINGD LNG dual fuel-motoren en iCER-emissiereductietechnologie, en zijn ontworpen voor de moderne deepsea-LNG-markt, met meer brandstofflexibiliteit en een lagere milieubelasting.
De juiste werf voor elk project
RensenDriessen beschikt over ruime ervaring in het vinden van de juiste werf voor elk specifiek project. Met toegang tot meer dan 50 werven in China is het bedrijf uitstekend gepositioneerd om complexe of gespecialiseerde nieuwbouw te begeleiden. Voor LNG-tankers beschikken niet alle werven over de benodigde capaciteit voor hooggespecialiseerde tanksystemen, waardoor nauwkeurige selectie cruciaal is.
“Dit is meer dan alleen een transactie. Het is een volgende stap in onze ontwikkeling als bemiddelingspartner met een Europees hart en wereldwijde slagkracht,” zegt Wim Driessen, Managing Partner bij RensenDriessen. “We hebben een solide trackrecord in de bouw van schepen in China en weten hoe we elk project aan de juiste werf koppelen. Met onze intrede in zowel de shortsea- als deepsea-markten, creëren we nieuwe kansen voor rederijen die betaalbaarheid, kwaliteit en flexibiliteit willen combineren. ”
De schepen worden gebouwd voor een Noord-Europese reder die actief is in het transport en de distributie van LNG. Het snijden van het eerste staal voor het eerste schip staat gepland over twee weken; oplevering volgt in april 2027. Voor het tweede schip zal het eerste staal over circa vier maanden worden gesneden, met oplevering in september 2027. De tankers gaan zowel in Azië als Europa ingezet worden. Parallel hieraan heeft RensenDriessen ook een LCO₂-tanker in bestelling in China, die in Noordwest-Europa zal worden ingezet voor de afvoer van afgevangen CO₂.
RensenDriessen is sinds 1980 actief in de binnenvaart. Als werfonafhankelijke scheepsbouwers en bemiddelaars koppelt het bedrijf elk schip aan de meest geschikte werf, met waarborging van kwaliteit en levertijd. Dankzij decennialange technische kennis en persoonlijke betrokkenheid levert RensenDriessen binnenvaart- en zeeschepen die aansluiten op de exacte behoeften van rederijen in heel Europa.