Clicky

woensdag 4 juni 2025 - 00:34 uur
Home Blog Pagina 6

Werknemers blijven vaker bij hetzelfde bedrijf, merken werkgevers

DEN HAAG – Werknemers in Nederland blijven de laatste tijd vaker bij dezelfde werkgever. Dit meldt werkgeversorganisatie AWVN, na een peiling onder ongeveer 150 grote bedrijven en organisaties.

Dat werknemers in allerlei sectoren “honkvaster” zijn geworden komt volgens een woordvoerder van AWVN door economische onzekerheid, zoals de handelsspanningen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft veroorzaakt. “Door onzekere tijden hebben werknemers minder de neiging om risico’s te nemen. Bij onzekerheid kiezen ze voor veiligheid”, legt hij uit.

Ook hebben mensen die de afgelopen jaren een nieuwe baan zochten, dit volgens hem inmiddels gedaan. Verder wijst hij op bedrijfssluitingen, vooral in de industrie.

Door deze ontwikkeling is de spanning op de arbeidsmarkt iets afgenomen, stelt AWVN. Acht op de tien werkgevers kampen nog wel met een personeelstekort. Zij zoeken vooral mbo’ers met werkervaring en mensen in de techniek, productie en ICT.

Opnieuw lichte krimp bedrijvigheid Nederlandse industrie

ZEIST – De bedrijvigheid in de Nederlandse industrie is in mei opnieuw licht gekrompen, met ook een verdere daling van het aantal nieuwe orders. Dat stelt de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (Nevi) op basis van haar maandelijkse inkoopmanagersindex. Volgens de Nevi blijven het handelsbeleid en de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump voor onzekerheid zorgen.

De graadmeter voor de industriële activiteit van de Nevi kwam voor mei uit op een stand van 49. Dat was 49,2 in april. Een niveau van meer dan 50 wijst op groei van de bedrijvigheid en een stand daaronder duidt op krimp.

Volgens de Nevi daalde het totaal aantal nieuwe ontvangen orders halverwege het tweede kwartaal opnieuw. Dat was de tiende daling in de afgelopen elf maanden. Volgens de onderzoekers waren afnemers terughoudend in het plaatsen van orders in het huidige economische klimaat.

Handelsspanningen

De Nevi zegt dat de productieomvang wel toenam, deels door nieuwe projecten en het wegwerken van achterstallige orders. Bedrijven krompen echter de werkgelegenheid verder in en verminderden ook de inkoopactiviteiten. Producenten zijn positief over de groeimogelijkheden voor het komende jaar.

Sectoreconoom Albert Jan Swart van ABN AMRO zegt in een toelichting dat de afname van het aantal nieuwe orders eigenlijk nog meevalt gezien de grote onzekerheid. Hij verwacht dat de handelsspanningen tussen de VS en Europa kunnen afnemen na de NAVO-top eind juni in Den Haag. “De Europese NAVO-lidstaten zullen naar verwachting toezeggingen doen over extra bestedingen aan defensie, geld dat mogelijk deels aan Amerikaanse wapensystemen zal worden uitgegeven. Dat zou het door president Trump gehekelde handelsoverschot van de EU met de VS kunnen verkleinen.”

In de gehele eurozone kromp de bedrijvigheid in mei licht. Volgens marktonderzoeker S&P Global noteerde de index een stand van 49,4, tegen 49 in april. De productie ging wel omhoog en er waren tekenen van stabilisatie bij de nieuwe orders te zien, aldus S&P Global.

RensenDriessen stapt in deepsea-markt met de bouw van twee LNG-tankers in China

DODRECHT – RensenDriessen Shipbuilding & Shipbrokers zet een belangrijke stap in de deepsea-markt met de bemiddeling van twee LNG-tankers van 20.000 m³. De zeegaande dual fuel-schepen voldoen volledig aan de IMO Tier III-emissienormen en worden gebouwd op een geselecteerde werf in China, met oplevering in 2027.

Dit project markeert een nieuw hoofdstuk voor het Nederlandse bedrijf, dat bekendstaat om zijn expertise in de binnenvaart. Met meer dan veertig jaar ervaring in ontwerp, bouw en bemiddeling van binnenvaartschepen past RensenDriessen nu zijn bewezen ‘Best of Both Worlds’-model toe op zeegaand tonnage. Dit betekent kostenefficiënte nieuwbouw in Azië gecombineerd met Nederlandse maritieme kennis, klantbegeleiding en projectmanagement.

De schepen worden 160 meter lang en 25 meter breed, met een ontworpen vaarsnelheid van 15,5 knopen. De tankers zijn uitgerust met WINGD LNG dual fuel-motoren en iCER-emissiereductietechnologie, en zijn ontworpen voor de moderne deepsea-LNG-markt, met meer brandstofflexibiliteit en een lagere milieubelasting.

De juiste werf voor elk project

RensenDriessen beschikt over ruime ervaring in het vinden van de juiste werf voor elk specifiek project. Met toegang tot meer dan 50 werven in China is het bedrijf uitstekend gepositioneerd om complexe of gespecialiseerde nieuwbouw te begeleiden. Voor LNG-tankers beschikken niet alle werven over de benodigde capaciteit voor hooggespecialiseerde tanksystemen, waardoor nauwkeurige selectie cruciaal is.

“Dit is meer dan alleen een transactie. Het is een volgende stap in onze ontwikkeling als bemiddelingspartner met een Europees hart en wereldwijde slagkracht,” zegt Wim Driessen, Managing Partner bij RensenDriessen. “We hebben een solide trackrecord in de bouw van schepen in China en weten hoe we elk project aan de juiste werf koppelen. Met onze intrede in zowel de shortsea- als deepsea-markten, creëren we nieuwe kansen voor rederijen die betaalbaarheid, kwaliteit en flexibiliteit willen combineren. ”

De schepen worden gebouwd voor een Noord-Europese reder die actief is in het transport en de distributie van LNG. Het snijden van het eerste staal voor het eerste schip staat gepland over twee weken; oplevering volgt in april 2027. Voor het tweede schip zal het eerste staal over circa vier maanden worden gesneden, met oplevering in september 2027. De tankers gaan zowel in Azië als Europa ingezet worden. Parallel hieraan heeft RensenDriessen ook een LCO₂-tanker in bestelling in China, die in Noordwest-Europa zal worden ingezet voor de afvoer van afgevangen CO₂.

RensenDriessen is sinds 1980 actief in de binnenvaart. Als werfonafhankelijke scheepsbouwers en bemiddelaars koppelt het bedrijf elk schip aan de meest geschikte werf, met waarborging van kwaliteit en levertijd. Dankzij decennialange technische kennis en persoonlijke betrokkenheid levert RensenDriessen binnenvaart- en zeeschepen die aansluiten op de exacte behoeften van rederijen in heel Europa.

Den Engelsen Bedrijfswagens breidt verder uit met overname vestiging van Pon in Duiven

Hoofdkantoor in Eindhoven

EINDHOVEN – Per 1 juni 2025 heeft Den Engelsen Bedrijfswagens de MAN-vestiging in Duiven overgenomen van Pon. Met deze stap versterkt het familiebedrijf zijn aanwezigheid in Oost-Nederland en wordt de dienstverlening in Nederland verder uitgebreid.

De vestiging in Duiven is een logische aanvulling op het bestaande netwerk en stelt Den Engelsen in staat om bestaande en nieuwe klanten in een grotere regio beter en sneller van dienst te zijn. “Onze klanten zijn vaak onderweg in een groot deel van het land. Hoe beter wij verspreid zitten, hoe beter we hen kunnen ondersteunen” aldus algemeen directeur Michel den Engelsen.

Het bestaande team in Duiven blijft volledig in dienst, zodat klanten kunnen blijven rekenen op de vertrouwde gezichten en de bekende service. Tegelijkertijd ziet Den Engelsen volop groeipotentie in de regio – en zal het team dan ook verder gaan uitbreiden.

Met de toevoeging van Duiven groeit het aantal MAN-vestigingen van Den Engelsen Bedrijfswagens naar zes. Daarmee is Den Engelsen nu de grootste MAN-dealer van Nederland. Deze uitbreiding zorgt voor een bredere dekking in de zuidelijke en oostelijke regio’s en draagt bij aan de missie om ondernemers altijd vooruit te helpen.

Den Engelsen Bedrijfswagens is een familiebedrijf en officieel dealer van de merken MAN en Volkswagen Bedrijfswagens. Sinds de oprichting in 2019 heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een toonaangevende speler in de bedrijfswagenbranche, met inmiddels zes dealervestigingen in Zuid- en Oost-Nederland en Den Engelsen Top Used in Nijmegen.

De missie van Den Engelsen is helder: ondernemers voorzien van een optimaal functionerend bedrijfswagenpark, zodat hun onderneming nooit stilstaat – en altijd vooruit kan. Het dienstenaanbod omvat onder meer verkoop, lease, onderhoud en reparatie, verhuur, occasions en praktijkgerichte rijvaardigheidstrainingen.

Onderzoek: bij steeds meer huizenbezitters zorgen over woonlasten

UTRECHT – Een groeiende groep huizenbezitters is bang voor problemen bij het betalen van hun woonlasten. Vooral het aflopen van de rentevaste periode zien ze als financieel risico, meldt NHG (Nationale Hypotheek Garantie) na onderzoek onder ongeveer 2400 woningeigenaren. Daarna verandert de rente, wat voor veel mensen een flinke stijging betekent door de opgelopen rente van de afgelopen jaren.

Bijna een kwart van de woningbezitters maakt zich zorgen over het aflopen van hun rentevaste periode. Volgens NHG hebben veel woningbezitters hun hypotheek afgesloten met een lage rente in de periode van historisch lage hypotheekrentes, ongeveer van 2015 tot 2021. Daarna steeg de rente snel.

“De zorgen over de woonlasten zijn groot. Daarbovenop is het moment waarop de rentevaste periode eindigt voor veel mensen een bron van onzekerheid. Ze weten niet precies wat ze te wachten staat, of denken er zelfs helemaal niet over na”, zegt Carla Muters, voorzitter van de raad van bestuur van NHG.

Professionele hulp

NHG, vooral bekend van zogenoemde NHG-hypotheken met een vangnet voor mensen die hun hypotheek niet meer kunnen betalen, constateert dat ruim een op de vijf huiseigenaren zorgen heeft over de financiële situatie. Bij ruim een op de drie hypotheekbezitters is het inkomen net genoeg of zelfs onvoldoende is om alle kosten en vaste lasten te betalen.

Volgens Muters zoekt een grote groep mensen met financiële problemen ook geen professionele hulp. “We zien hier een duidelijke taak voor geldverstrekkers en voor onszelf om beter te informeren over beschikbare hulp. Hoe eerder ze aan de bel trekken, hoe meer mogelijkheden er zijn om problemen op te lossen.”

Van der Lee en Jan Dohmen verder onder de naam VERVAEKE [+video]

DELFT – Ter gelegenheid van het 90-jarig bestaan in 2025 brengt de Belgische logistieke dienstverlener VERVAEKE al zijn dochterondernemingen onder één merknaam.

Daarmee verdwijnen ook de bekende namen Van der Lee en Jan Dohmen uit het straatbeeld: zij gaan respectievelijk verder als VERVAEKE NEDERLAND / VERVAEKE DEUTSCHLAND en VERVAEKE MULTIMODAL.

Van der Lee werd in januari 2017 overgenomen door Vervaeke. Jan Dohmen werd in 2019 overgenomen.

De afgelopen jaren is er achter de schermen al intensief samengewerkt tussen de verschillende onderdelen van de groep.

“We hebben teams, systemen en waarden over grenzen heen geïntegreerd. Deze stap benadrukt de eenheid die we samen hebben opgebouwd,” laat VERVAEKE weten in een verklaring.

Volgens het bedrijf verandert er voor klanten niets aan de dienstverlening: “Dezelfde mensen en dezelfde expertise blijven behouden. Wat verandert is het merk – sterker en eenduidiger.”

Met deze rebranding wil VERVAEKE zich krachtiger positioneren in de Europese markt en haar multimodale dienstverlening verder uitbreiden.

De groep, gespecialiseerd in het vervoer van vloeistoffen en gevaarlijke stoffen, onderstreept dat kwaliteit, veiligheid en innovatie ook in de nieuwe structuur centraal blijven staan.

Onenigheid in kabinet over windparken op land, regels blijven uit

DEN HAAG – Kabinetsleden zijn het niet eens over regels die bepalen waar windparken op land mogen komen. Daardoor laten nieuwe normen op zich wachten. Een tijdelijke regeling voor bestaande windparken wordt verlengd tot uiterlijk eind volgend jaar, bevestigt een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat na berichtgeving door De Telegraaf.

De regels gaan onder meer over de slagschaduw, geluidhinder en lichtschittering van windturbines op land. Totdat die er zijn, mogen provincies en gemeenten zelf normen bepalen.

Het grootste twistpunt is de minimale afstand tussen een windturbine en de dichtstbijzijnde woning. Staatssecretaris Chris Jansen (Milieu, PVV) zet in op vier keer de ‘tiphoogte’, de afstand van de voet van de molen tot de tip van de wiek. Klimaatminister Sophie Hermans (VVD) ziet dat niet zitten. Volgens een van haar woordvoerders zou met die afstand geen enkele geschikte plek overblijven.

Onduidelijkheid over regels

In 2021 oordeelde de Raad van State dat gevolgen voor de omgeving niet genoeg meewegen bij de bouw van nieuwe windparken. “De regering is nu aan zet om zo’n milieubeoordeling te maken.” De windmolenbranche waarschuwt dat onduidelijkheid over de regels nieuwe investeringen afschrikt.

Volgens de woordvoerder van Hermans hoeft het vaststellen van regels voor windparken op land niet tot eind 2026 te duren. De bewindspersonen gaan eerst nog praten met provincies en gemeenten om hun wensen in kaart te brengen.

Ook over nieuwe windparken op zee bestaan zorgen. Maandag riepen 21 organisaties uit die sector minister Hermans op om een minimumprijs te garanderen voor de stroom die deze windparken opleveren. De minister overweegt die stap en komt in september met een plan voor de sector, reageert haar woordvoerder.

Werkgevers blijven kampen met personeelstekort ondanks afkoelende arbeidsmarkt

DEN HAAG – De spanning op de arbeidsmarkt is iets afgenomen, maar nog steeds ervaart 80 procent van de Nederlandse werkgevers problemen door aanhoudende arbeidsmarktkrapte. Dat blijkt uit het ledenonderzoek ‘Arbeidsmarktkrapte en behoud 2025’ van werkgeversvereniging AWVN.

Vooral vakmensen met een mbo-achtergrond in de techniek, productie en ICT blijven schaars. Werkgevers hebben met name moeite om kandidaten te vinden die beschikken over (enige) werkervaring. Hoewel de economische onzekerheid en berichten over bedrijfssluitingen, met name in de industrie, voor een voorzichtigere houding zorgen bij zowel werkgevers als werknemers, is de structurele krapte nog niet voorbij.

Personeelsverloop daalt, werkdruk stijgt

Het behoud van personeel is volgens de respondenten iets gemakkelijker geworden doordat werknemers honkvaster zijn. Wanneer medewerkers wél vertrekken, komt dat vaak door aantrekkelijkere arbeidsvoorwaarden of meer flexibiliteit bij andere werkgevers.

De keerzijde van het moeilijk vervullen van vacatures is de oplopende werkdruk: 80 procent van de werkgevers meldt een toename. Dit leidt bij 45 procent tot structureel overwerken, en bij 30 procent tot hoger ziekteverzuim. Bij 44 procent van de bedrijven komt de kwaliteit van dienstverlening of productie onder druk te staan en één op de vijf werkgevers geeft aan soms niet te kunnen leveren.

Creatievere oplossingen

Hoewel veel werkgevers nog altijd financiële prikkels inzetten, zoals aanbrengpremies of het inhuren van externen, is er een duidelijke verschuiving zichtbaar richting structurele oplossingen. Zo organiseert ruim de helft van de werkgevers het werk anders, vragen ze deeltijders meer uren te werken en richten ze zich vaker op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ook worden AOW- of pensioengerechtigden vaker gevraagd langer actief te blijven.

AWVN: maak werk anders én aantrekkelijker

Om de vicieuze cirkel van personeelstekort, overbelasting en uitval te doorbreken, adviseert AWVN werkgevers om kritisch te kijken naar werkprocessen, functies te ontdoen van niet-essentiële taken en technologische innovaties in te zetten. Daarnaast is het belangrijk om met medewerkers in gesprek te gaan over hun wensen en mogelijkheden om meer uren te werken.

AWVN roept de overheid op om werken lonender te maken en extra te investeren in een leven lang ontwikkelen.

🔗 Bekijk het volledige onderzoek van AWVN hier.

Huizenkopers vragen veel meer hypotheken aan vanwege lagere rente

DE MEERN – Huizenkopers hebben vorige maand veel meer hypotheken aangevraagd. In mei werden 30.525 hypotheekaanvragen gedaan voor het kopen van een woning, 27 procent meer dan een jaar eerder. Dit meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN), dat naar eigen zeggen zo goed als alle aanvragen in Nederland registreert.

Volgens de organisatie is dit het hoogste aantal ooit in de maand mei. Een jaar eerder registreerde HDN nog ruim 24.000 hypotheken voor de aankoop van een huis. Het gemiddelde hypotheekbedrag steeg met ruim 6 procent naar 376.133 euro.

HDN vermoedt dat rentewijzigingen voor de piek hebben gezorgd. Veel kopers hebben vorige maand hun aanvraag versneld ingediend om te profiteren van een lagere rente, merkt de organisatie op.

In totaal werden afgelopen maand bijna 49.000 hypotheken aangevraagd via het platform van HDN. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook aanvragen voor het verhogen van een bestaande hypotheek. Dit aantal bleef net iets onder het record uit mei 2021.

Luchtvaartsector verlaagt winstverwachting door handelsspanningen

NEW DELHI – De wereldwijde luchtvaartsector behaalt dit jaar een iets lagere winst dan eerder verwacht door handelsspanningen en een gedaald consumentenvertrouwen. Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA komt de gezamenlijke winst dit jaar uit op 36 miljard dollar. In december werd hier nog op 36,6 miljard dollar gerekend.

Door de handelsoorlog die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ontketend, zijn er zorgen over een afkoeling van de wereldeconomie. Dat raakt het consumentenvertrouwen en de vraag naar vliegreizen. IATA stelt daarom ook het verwachte aantal passagiers neerwaarts bij tot 4,99 miljard. Dat is weliswaar een stijging van 4 procent vergeleken met vorig jaar, maar minder dan de 5,22 miljard reizigers waar eerder op werd gerekend.

De voorspelde winst valt echter wel hoger uit dan vorig jaar, aldus IATA. In 2024 werd een nettowinst door de sector geboekt van 32,4 miljard dollar. Die verbetering is vooral te danken aan de dalende brandstofprijzen.

Tegenwind

IATA houdt momenteel zijn jaarvergadering in het Indiase New Delhi. Bij de organisatie zijn ongeveer 350 luchtvaartmaatschappijen aangesloten. IATA-topman Willie Walsh spreekt van tegenwind voor de industrie door de handelsspanningen. Walsh uitte ook zijn frustratie over de “onacceptabele” lange vertragingen bij leveringen van nieuwe vliegtuigen door productieachterstanden bij fabrikanten.

De totale omzet wordt voor dit jaar geraamd op het recordniveau van 979 miljard dollar. Eerder werd nog een biljoen dollar voorspeld. Daarnaast wordt voor het luchtvrachtvervoer een volume van 69 miljoen ton verwacht, een lichte toename vergeleken met vorig jaar. Dat vrachtvolume is wel lager dan de voorspelde 72,5 miljoen ton.

Lagere olieprijs leidt tot goedkoper vliegticket, zegt IATA-baas

Foto: Adobe Stock | Roverto Castillo

NEW DELHI – De luchtvaartindustrie profiteert van lagere olieprijzen die de kosten van kerosine drukken. Als gevolg daarvan hebben airlines ruimte om de prijzen van vliegtickets te verlagen, vertelde directeur Willie Walsh van de internationale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen IATA.

Kerosine is doorgaans de grootste kostenpost voor luchtvaartmaatschappijen, aldus Walsh in een interview met persbureau Bloomberg.

“Er is bijna een directe correlatie tussen de olieprijs en de prijs van vliegtickets”, zei hij verder. Lagere ticketprijzen zijn doorgaans goed voor de vraag naar vliegreizen.

De luchtvaartindustrie is de komende dagen bijeen in de Indiase hoofdstad New Delhi om de staat van de sector te bespreken. Tijdens deze IATA-top presenteert Walsh maandag de vooruitzichten voor de winstgevendheid en inkomsten van de industrie.

Samenwerking in luchtvaart om India te verbinden met VS en Europa

DELHI – De Indiase luchtvaartmaatschappij IndiGo gaat samenwerken met Delta Air Lines, Air France-KLM en Virgin Atlantic. Daarmee willen de airlines meer steden in India verbinden met bestemmingen in de Verenigde Staten, Canada en Europa. Dat hebben de luchtvaartmaatschappijen zondag aangekondigd.

IndiGo heeft naar eigen zeggen een uitgebreid binnenlands netwerk in India. Dat zal met de samenwerking worden gekoppeld aan de trans-Atlantische en Europese routes van de andere luchtvaartmaatschappijen. Klanten van IndiGo kunnen vanaf plekken in India aansluitende reizen boeken op vluchten van Delta, Air France-KLM en Virgin Atlantic.

De samenwerking is een eerste stap voor de luchtvaartmaatschappijen om nog meer met elkaar op te trekken, ook niet-commercieel. Dan gaat het bijvoorbeeld om vliegtuigonderhoud.

Eerdere samenwerkingen

IndiGo had sinds 2022 al samenwerkingsverbanden met Air France-KLM en Virgin Atlantic. Daardoor hadden klanten van die twee laatste luchtvaartmaatschappijen al toegang tot ruim dertig bestemmingen van IndiGo in India.

“Deze aankondiging versterkt niet alleen onze relatie met Air France-KLM en Virgin Atlantic, maar markeert ook het begin van een spannend nieuw hoofdstuk waarbij we Delta Airlines als gewaardeerde partner verwelkomen”, zegt topman Pieter Elbers van IndiGo in een toelichting. “Deze strategische samenwerking maakt een overtuigend gezamenlijk klantenaanbod mogelijk in de vorm van uitgebreide intercontinentale verbindingen.”

Voormalig KLM-topman Elbers

Elbers was eerder topman van KLM. Hij werkt sinds 2022 bij IndiGo, de grootste luchtvaartmaatschappij van India.

Gebouw Maersk in Rotterdam beklad en meer dan twintig ruiten ingeslagen, vier verdachten aangehouden

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – Vier mensen zijn aangehouden voor het bekladden en vernielen van het kantoor van Maersk aan de Boompjes in Rotterdam. Het gaat om twee mannen en twee vrouwen, zegt de politie na berichtgeving van Rijnmond.

Op de ruiten zit rode verf en er staat onder meer ‘genocide collaborateur’.

Volgens de politie zijn meer dan twintig ruiten ingeslagen. Agenten gingen om 03.30 uur af op een melding. Of de vier aangehouden verdachten betrokken zijn bij een actiegroep is nog onduidelijk. Het gaat om een 29-jarige vrouw uit Leiden, een 24-jarige vrouw uit Bilthoven, een 23-jarige man uit Enschede en een 40-jarige man uit Berkel en Rodenrijs.

Eerder riep actiegroep Geef Tegengas op tot protest tegen Maersk. De containerrederij verscheept volgens Palestinian Youth Movement F-35-onderdelen naar Israël. Daarmee is Rotterdam een “cruciaal knooppunt geworden” voor wapenonderdelen naar Israël.

Maersk laat weten dat het kantoor maandag wel geopend is en dat de bedrijfsvoering niet is verstoord. Een woordvoerder zegt dat iedereen “het democratisch recht heeft om vreedzaam zijn mening te uiten, maar de beweringen zijn misleidend en vandalisme is uiteraard onaanvaardbaar”.

Maandagochtend om 07.00 uur is ook de ZARA beklad op de Coolsingel in Rotterdam. Op de gevel staat ‘stop the genocide’. Een woordvoerder van de politie zegt nog uit te zoeken of er een verband is tussen de twee vernielingen. Wel is een andere kleur verf gebruikt.

Wilders: uit coalitie als merendeel asielplannen wordt afgewezen

DEN HAAG – PVV-leider Geert Wilders stapt uit de coalitie als het merendeel van zijn tien voorstellen over migratie niet wordt toegevoegd aan het coalitieakkoord, schrijft hij op X. Toen de radicaal-rechtse politicus zijn plannen vorige week presenteerde, dreigde hij ook om weg te lopen, maar liet hij in het midden wanneer hij dat precies zou doen.

Volgens experts zijn de voorstellen van Wilders grotendeels onuitvoerbaar en bovendien onrechtmatig. Het aan de grens weigeren van asielzoekers kan bijvoorbeeld niet zomaar volgens asieladvocaat Michael Yap. Gezinshereniging stopzetten is volgens hem bovendien in strijd met het nationale en Europese recht.

Maandagavond gaan de coalitiepartijen in gesprek over de voorstellen van Wilders. BBB staat er positief tegenover. NSC en VVD hebben schouderophalend gereageerd en vinden dat PVV-minister Marjolein Faber zich beter kan richten op haar strenge asielwetten en andere afspraken over migratie in het coalitieakkoord.

Bonden lijken niet onder de indruk van reactie NS op ultimatums

UTRECHT – Vakbonden FNV en VVMC lijken niet onder de indruk van de reactie van NS op de door hen gestelde ultimatums. In principe heeft het spoorbedrijf nog even tijd om daarop te reageren, maar de brief van NS was “weinig hoopgevend”, aldus VVMC-voorzitter Wim Eilert.

Blijft een voor de bonden bevredigende reactie uit, dan volgt vrijdag mogelijk al de eerste staking op het spoor. De deadline voor het ultimatum van FNV staat op dinsdagmiddag 17.00 uur. VVMC wil voor maandag 16.00 uur een reactie van NS hebben ontvangen.

Eilert geeft aan dat de bonden maandagmiddag samenkomen met NS voor een veiligheidsoverleg. Daarin worden voorwaarden besproken om de staking in goede banen te leiden. FNV-bestuurder Henri Janssen meldde eerder op zondag ook al door NS te zijn uitgenodigd voor dit overleg.

“NS geeft in eigen woorden aan dat een ultimatum niet nodig is en op ieder moment bereid is het overleg voort te zetten”, meldt Janssen nu. “Onze leden geven duidelijk aan dat die kans nu gepasseerd is.” Ruim 90 procent van de leden van FNV stemde eerder voor acties bij NS.

Bij het voorbereiden van de acties trekken FNV en VVMC ook op met CNV. De eerste staking moet plaatsvinden in de regio Midden. De tweede staking zou op 10 juni zijn in de regio West, de derde op 12 juni in de regio’s Noord-West en Oost en de vierde op 16 juni in de regio’s Noord en Zuid. Mocht NS dan nog steeds niet instemmen met de eisen, dan volgt op dinsdag 17 juni waarschijnlijk een landelijke stakingsdag.

×