Clicky

zaterdag 5 juli 2025 - 07:40 uur
Home Blog Pagina 6

Schiphol sluit met drie beveiligingsbedrijven nieuwe contracten

SCHIPHOL – Schiphol wil met drie beveiligingsbedrijven nieuwe contracten sluiten voor een langdurige samenwerking. De voorlopige gunning is toegekend aan I-SEC, Securitas en Trigion. Met deze keuze zet Schiphol samen met de drie geselecteerde bedrijven een stap richting een nieuwe aanpak in de beveiliging, waarin kwaliteit, samenwerking en medewerkers centraal staan.

I-SEC, Securitas en Trigion behaalden de hoogste scores op zes belangrijke criteria, waaronder de werkomstandigheden voor beveiligers, de ervaring van passagiers en het vermogen om flexibel in te spelen op piekmomenten. Ook werd gekeken naar de samenwerking met Schiphol, eerlijke prijzen en naar het totaalbeeld van het voorstel.

“Beveiligingsmedewerkers doen cruciaal werk op Schiphol. Kwaliteit van werk is dan ook in deze aanbesteding van groot belang. Tegelijkertijd is een aanbesteding een intensieve en spannende periode voor medewerkers en bedrijven. Nieuwe contracten betekenen dat sommige medewerkers een nieuwe werkgever krijgen. Daarom zijn we blij dat vakbonden en beveiligingsbedrijven in een convenant hebben afgesproken dat het uitgangspunt is dat de medewerkers zoveel mogelijk met hun collega’s op dezelfde werkplek kunnen blijven”, Philip van Noort, Directeur Schiphol Security.

Meer grip en kwaliteit

Met deze gunning zet Schiphol een grote stap richting een nieuw beveiligingsmodel. De luchthaven wil meer grip krijgen op de uitvoering, zorgen voor een stabielere operatie én de arbeidsomstandigheden voor beveiligers structureel verbeteren. Het aantal beveiligingsbedrijven wordt teruggebracht van vijf naar drie, en de terminal wordt opgedeeld in drie overzichtelijke werkgebieden.

Gezamenlijke vennootschappen

Voor elk van de drie bedrijven wordt een aparte vennootschap opgericht, waarin Schiphol voor 25% eigenaar is en het beveiligingsbedrijf voor 75 procent. Deze vennootschappen zijn gericht op een gelijkwaardige en transparante samenwerking, continuïteit, kwaliteit en werkplezier. Beveiligers gaan in dienst bij deze nieuwe organisaties, die een stabiele basis bieden voor de uitvoering van de beveiligingstaken. De contracten hebben een looptijd van maximaal tien jaar, waarmee Schiphol inzet op een langdurige relatie met haar beveiligingspartners.

Transitiefase

Niet-geselecteerde beveiligingsbedrijven kunnen bezwaar indienen tegen de voorlopige gunning. Als er geen bezwaar wordt ingediend, wordt de keuze op 23 juli definitief en gaat de transitiefase van start. Tijdens deze periode wordt gewerkt aan een zorgvuldige voorbereiding, zodat de nieuwe beveiligingsorganisatie vanaf 2 maart 2026 volledig operationeel kan zijn.

Over de aanbesteding

De voorlopige gunning is het resultaat van een aanbesteding op Europees niveau die in november 2024 van start ging. In februari ontvingen de beveiligingsbedrijven het Programma van Eisen, waarin Schiphol duidelijk maakt welke aspecten belangrijk zijn, zoals goede arbeidsomstandigheden, passagierservaring, samenwerking, en een eerlijke prijs. Vervolgens dienden de beveiligingsbedrijven hun plannen in, die grondig werden beoordeeld door teams van experts binnen Schiphol op basis van de gestelde criteria.

Duitse politie controleert vrachtverkeer op A3: één op de drie voertuigen vertoont gebreken

Foto: Duitse Politie

OFFENBACH – Bij een grote controleactie op de Duitse snelweg A3, ter hoogte van de parkeerplaats en tankplaats Weiskirchen, heeft de politie van Zuidoost-Hessen dinsdag tientallen vrachtwagens en bestelwagens aan een uitgebreide inspectie onderworpen. De resultaten zijn zorgwekkend: ruim één op de drie gecontroleerde voertuigen vertoonde technische of administratieve gebreken.

In totaal werden 51 vrachtwagens en 59 personen gecontroleerd. De verkeerspolitie werd tijdens de controle bijgestaan door het Hessische presidium voor inzet, de douane en het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM).

Tijdens de controle werden onder andere zeven overtredingen van de ladingsbeveiliging vastgesteld, zeven overtredingen van de rij- en rusttijdenwetgeving, twee overtredingen met betrekking tot gevaarlijke stoffen en één snelheidsoverschrijding.

Opmerkelijk was de constatering bij een 40-jarige bestuurder van een transportbusje. De man bleek kleine hoeveelheden drugs bij zich te hebben en testte positief op THC. Hierop werd hij naar het politiebureau gebracht voor een bloedtest.

Pas na het betalen van een borgsom en een verplichte rustpauze mocht hij zijn reis hervatten. Tegen hem is een strafprocedure gestart wegens het rijden onder invloed van verdovende middelen.

De politie kondigt aan dat dergelijke gerichte controleacties op het vrachtverkeer ook in de toekomst regelmatig zullen plaatsvinden, met als doel de algehele verkeersveiligheid te verbeteren.

Verdachte van neersteken vijf mensen bij de Dam zwijgt over motief

AMSTERDAM – De 30-jarige Roman D., die vijf willekeurige slachtoffers zou hebben neergestoken bij de Dam in Amsterdam, heeft tot nu toe nog geen verklaring willen afleggen over zijn motief. Dat maakte de officier van justitie woensdag bekend in de rechtbank in Amsterdam, waar D. niet aanwezig was. Hij is inmiddels drie keer gehoord.

Het Openbaar Ministerie verdenkt D. van vijf pogingen tot moord of doodslag met een terroristisch oogmerk. Bij de steekpartij rond de Sint Nicolaasstraat raakten donderdagmiddag 27 maart vijf mensen gewond.

De verdachte wordt onderzocht door een psycholoog en een psychiater van het Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (NIFP). De verdachte zegt daaraan mee te werken.

Volgens de advocaat van D. had hij geen ideologisch, religieus of politiek motief. Zij noemde zijn daad “tragisch ontspoord individueel handelen van client.” Dat zou mogelijk veroorzaakt zijn door een hersenbeschadiging die hij opliep in het leger. Voor het OM liggen alle scenario’s nog open. “Variërend van een combinatie van psychosociale factoren en oorlogsinvloeden tot aan aansturing door een criminele of statelijke actor. Of een mengvorm.”

De officier sprak op de eerste openbare zitting van “een heftig incident in hartje Amsterdam.” De verdachte is afkomstig uit de regio Donetsk in Oost-Oekraïne en diende jarenlang in het Oekraïense leger, dat hem ook een onderscheiding gaf. Hij kreeg eerder dit jaar verlof voor een bezoek aan zijn moeder in Tsjechië.

Zijn reisbewegingen zijn in kaart gebracht. Hij vertrok op 4 maart vanuit het zuiden van Oekraïne en reisde via Polen naar Duitsland, waar hij op 6 maart aankwam bij een aanmeldcentrum voor asielzoekers in Berlijn. Tot 26 maart verbleef hij in een opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen. Hij reisde die dag met de trein naar Amsterdam. Zijn hele verblijf is in kaart gebracht, aan de hand van camerabeelden en telefoongegevens.

Na aankomst in het hotel aan het Damrak ging hij naar enkele winkels en het Wertheimpark en wilde hij naar een messenwinkel, die gesloten bleek. De volgende ochtend kocht hij daar alsnog twee messen voor 167 euro. De manager van de winkel belde de politie nadat hij de verdachte herkende op beelden die rondgingen van de aanhouding. Een getuige hoorde D. daarbij zeggen “‘I am sorry I am crazy'”.

De volgende zitting staat gepland op 26 augustus, dat is weer een voorbereidende zitting.

Reservewielen gestolen van nieuwe voertuigen op autotransporters op Duitse parkeerplaats

Foto: Duitse Politie

EDESHEIM – Op een parkeerplaats langs de Duitse snelweg A65 zijn in de nacht van maandag op dinsdag reservewielen gestolen van drie nieuwe voertuigen.

De auto’s stonden op autotransporters, waarvan de chauffeurs op dat moment hun verplichte rustpauze hielden.

Volgens de politie hebben onbekenden de reservewielen vakkundig verwijderd en meegenomen. Van de daders ontbreekt tot op heden ieder spoor.

De Duitse politie roept getuigen op zich te melden.

Zweden schaft vliegtaks af om luchtvaartsector te ondersteunen

STOCKHOLM – De Zweedse regering heeft een streep gezet door een belasting op vliegen. Ze wil daarmee de verzwakte luchtvaartsector ondersteunen.

De vliegtaks werd in 2018 ingevoerd, hetzelfde jaar waarin de Zweedse activist Greta Thunberg haar eerste klimaatprotest hield.

De belasting, die omgerekend 49 euro per vlucht bedroeg, werd per 1 juli afgeschaft. In de afgelopen jaren kreeg de Zweedse luchtvaartsector het steeds zwaarder te verduren, met name op kleinere regionale luchthavens in dunbevolkte gebieden.

Hierdoor moesten luchtvaartmaatschappijen hun diensten terugschroeven en bezuinigingsmaatregelen doorvoeren.

Met de stap kiest Zweden een andere koers dan buurland Denemarken, dat juist van plan is om tegen het einde van het jaar een vliegtaks in te voeren. Ook Nederlandse reizigers betalen inmiddels flink meer voor hun vliegtickets door belastingverhogingen.

Schijnbedrijven en katvangers gebruikt voor financiële fraude

DEN HAAG – Criminelen maken op grote schaal gebruik van schijnbedrijven en katvangers om het financiële stelsel te misbruiken, concludeert de Financial Intelligence Unit (FIU) na onderzoek.

“Achter ogenschijnlijk legale bedrijfsstructuren gaan complexe witwaspraktijken, belastingfraude en zelfs financiering van terrorisme schuil.”

Banken en notarissen moeten ongebruikelijke transacties melden bij de FIU. Vorig jaar waren dit er bijna 3,5 miljoen. Dit is een sterke stijging vergeleken met het jaar ervoor, toen het aantal ongebruikelijke transacties uitkwam op ruim 2 miljoen.

Volgens de instantie worden rechtspersonen zoals bv’s systematisch misbruikt voor criminele doeleinden. “Bijvoorbeeld om te verhullen wie de werkelijke eigenaar is. Of om bepaalde grondstoffen, bijvoorbeeld voor de productie van drugs, te kunnen aankopen. Ook kwamen er netwerken van tientallen – en soms nog meer – rechtspersonen in beeld, die puur opgericht leken te zijn om het witwassen te versluieren.”

Lidl opent groot snellaadplein voor elektrische vrachtwagens in Weert

WEERT – In aanloop naar de volledig elektrische bevoorrading van alle Lidl-winkels vóór 2030, heeft Raymond Vlecken, burgemeester van Weert, vandaag het duurzame snellaadplein voor vrachtwagens geopend. Hij deed dat op het distributiecentrum van Lidl in Weert.

Burgemeester Vlecken: “Graag feliciteer ik Lidl met de uitdaging die ze jaren geleden zijn aangegaan en met wat ze hier vandaag hebben gerealiseerd. Deze ontwikkeling maakt Weert een hotspot rijker, zeker omdat duurzaamheid bij ons hoog op de agenda staat. Lidl is altijd al een vooruitstrevende organisatie geweest en dat zien we ook vandaag opnieuw bevestigd. Lidl zet zich in om goed te kunnen opereren voor hun medewerkers, dat is het kapitaal waar Lidl op drijft maar ze investeren ook volop in duurzaamheid. Wat ik in het bijzonder waardeer is dat het laadplein niet alleen voor eigen gebruik is maar ook wordt opengesteld voor derden. Op die manier pakt Lidl duurzaamheid echt gezamenlijk aan. Als gemeente kunnen we dat alleen maar toejuichen.”

Vandaag zijn alle laadpunten op het distributiecentrum in Weert in gebruik genomen. Op het distributiecentrum staan zes snellaadstations (350 kWh) van waaruit Lidl haar 78 winkels in Limburg en een deel van Noord-Brabant bevoorraadt.

De supermarktketen belevert al haar filialen in Nederland al fossielvrij. Dankzij een tijdige voorbereiding en intensieve samenwerking met netbeheerders, logistieke partners en collega’s kon Lidl dit snellaadplein realiseren.

Eigen laadinfrastructuur ook toegankelijk voor andere bedrijven

De eigen krachtige laadinfrastructuur zorgt ervoor dat de vrachtwagens maximaal opgeladen worden door eigen opgewekte 100% groene stroom. Deze stroom wordt deels opgewekt door de zonnepanelen die op het dak van het distributiecentrum liggen.
Op het distributiecentrum kunnen straks ook andere ondernemers, tegen voordelige tarieven en op gegarandeerde tijdslots, gaan laden want Lidl maakt het station semi publiekelijk.

Ruud Metten, Manager Logistieke Inkoop Lidl Nederland: “Lidl toont met dit snellaadplein aan dat het in kansen denkt en vanuit eigen overtuiging handelt. Daarmee bewijst het dat de transitie naar volledig elektrisch transport wél mogelijk is, en dat er tegelijkertijd oplossingen geboden kunnen worden aan omliggende bedrijven en toeleveranciers binnen de huidige netcongestie. Het sleutelwoord hierbij is ‘samen’. Alleen gezamenlijk kunnen we de transitie naar duurzaam transport maken en zorgen we dat de kosten laag blijven.”

Al meer dan 10 jaar ervaring in elektrische bevoorrading

Lidl startte al tien jaar geleden in Amsterdam met elektrische bevoorrading. Inmiddels zijn vier van de zes distributiecentra uitgerust met snellaadpleinen en worden de winkels in de directe omgeving elektrisch beleverd. De afstand tussen het distributiecentrum en de winkel bedraagt gemiddeld minder dan 50 kilometer. Juist deze relatief korte afstanden sluiten perfect aan bij Lidl’s efficiënte bedrijfsmodel.

Dankzij een actieradius van tegenwoordig meer dan 400 kilometer vormen elektrische vrachtwagens een duurzaam alternatief én een ideale oplossing voor winkelbevoorrading in emissievrije zones.

Door het gebruik van snellaadstations zijn de stilstand tijden beperkt, waardoor de trucks optimaal inzetbaar blijven.

Vleesverwerker Vion lijdt opnieuw jaarverlies

BOXTEL – Vleesverwerker Vion heeft vorig jaar opnieuw afgesloten met een verlies. Het bedrijf uit Boxtel maakte veel kosten voor een reorganisatie waarbij het zich voor een groot deel terugtrekt uit Duitsland. Daarnaast kampten de slachthuizen van Vion met hogere inkoopprijzen voor dieren, terwijl de concurrentie toenam vanuit landen waar goedkoper gewerkt kan worden.

Door lagere varkensprijzen daalde de omzet uit de voortgezette activiteiten met bijna 6 procent tot 3,1 miljard euro. Daarop leed Vion een nettoverlies van 44,5 miljoen euro, nagenoeg hetzelfde als een jaar eerder. Het totale verlies, waarbij ook het resultaat van beëindigde activiteiten zit, kwam uit op 81,3 miljoen euro. Naast de kosten voor het afstoten van Duitse slachthuizen en een reorganisatie kwam dit volgens Vion door hogere loonkosten.

Sinds 2021 lijdt Vion jaarlijks verlies. Ongeveer drie jaar geleden begon het bedrijf met een transformatieprogramma waarbij slechter presterende Duitse onderdelen moesten sluiten of werden verkocht en de aandacht vooral uitgaat naar de Benelux. Onder andere door de varkenspest heeft Vion het lastig in Duitsland.

Volgens topvrouw Tjarda Klimp zijn de resultaten dankzij de koerswijziging in de eerste helft van dit jaar verbeterd, maar precieze cijfers geeft Vion nog niet. Het bedrijf met ruim 8000 werknemers is indirect in handen van boeren en tuinders die zijn aangesloten bij landbouworganisatie ZLTO.

Onlangs kreeg Vion wel een tegenvaller te verwerken bij het beëindigen van activiteiten in Duitsland. De markttoezichthouder van het land verbood de verkoop van drie slachthuizen in Zuid-Duitsland aan branchegenoot Tönnies, omdat die vleesverwerker daardoor te dominant zou worden in bepaalde regio’s.

Overijssel steekt 52,5 miljoen euro in vervanging dieseltreinen

ZWOLLE – De provincie Overijssel heeft 52,5 miljoen euro vrijgemaakt om de oude dieseltreinen op het spoor tussen Almelo en Hardenberg te kunnen vervangen door elektrische treinen. De Provinciale Staten stemden unaniem in met die investering. Het is de bedoeling dat de ombouw van het spoor tussen de stations van Almelo en Mariënberg (gemeente Hardenberg) eind 2028 is afgerond, als de nieuwe ov-concessie van vijftien jaar ingaat.

Het kost 75 miljoen euro om de regionale spoorlijn van een bovenleiding te voorzien. Het Rijk betaalt 30 procent daarvan, de rest is voor de provincie. Overijssel maakte dinsdag bekend dat Arriva deze verbinding, onderdeel van de Vechtdallijnen, ook na 2028 blijft exploiteren. Arriva verzorgt nu al het regionale treinvervoer in Overijssel en Drenthe. De provincies betalen hiervoor samen jaarlijks 12 tot 15 miljoen euro.

In Overijssel rijden nu ook nog dieseltreinen op de verbinding tussen Oldenzaal en de Gelderse stad Zutphen, en tussen Enschede en Duitsland. De provincie heeft als doel dat het ov in 2030 volledig emissievrij is en wil die lijnen dus ook elektrificeren. Voor de lijn Zutphen-Oldenzaal moet Overijssel echter ook overeenstemming bereiken met Gelderland en de verbinding Enschede-Dortmund/Münster is in Duitse handen.

Het spoor tussen Mariënberg en Almelo maakt deel uit van de toekomstige Nedersaksenlijn, een treinverbinding tussen Groningen en Enschede. Een groot deel van het tracé loopt parallel aan Kanaal Almelo-De Haandrik, waar honderden huizen schade hebben opgelopen na werkzaamheden aan het kanaal. Om nu hinder voor de omgeving te beperken, wil spoorbeheerder ProRail onder meer een alternatief type fundering voor de bovenleidingen aanleggen.

Transportbedrijf moet tonnen nabetalen aan 26 chauffeurs na jarenlange strijd over vakantieloon

’s-HERTOGENBOSCH – Het Gerechtshof ’s-Hertogenbosch heeft in een omvangrijke loonzaak geoordeeld dat een internationaal transportbedrijf ruim twintig vrachtwagenchauffeurs alsnog duizenden euro’s aan achterstallig vakantieloon moet uitbetalen. De uitspraak betreft de periode 2012 tot en met 2018 en is het eindarrest in een langlopend geschil over de juiste berekening van het vakantieloon van chauffeurs.

De zaak werd aangespannen door 26 chauffeurs die vonden dat hun vakantieloon structureel te laag was vastgesteld, omdat toeslagen en overwerk niet (volledig) waren meegenomen. Volgens het hof hadden de chauffeurs gelijk: het vakantieloon moet worden berekend op basis van het gemiddelde loon over alleen de basisuren, inclusief onregelmatigheidstoeslagen en overwerkvergoedingen. De door het transportbedrijf gehanteerde rekenmethode leidde volgens het hof tot een structureel te lage uitbetaling en is in strijd met het Europese recht.

Verlofkaarten vernietigd

Opvallend is dat het bedrijf voor de jaren 2012 tot en met 2014 geen originele verlofkaarten meer kon overleggen. Die zouden in 2017 zijn vernietigd in verband met privacywetgeving en een bedrijfsverkoop. Het hof oordeelde echter dat hiervoor geen geldige juridische grondslag was. Omdat de gegevens cruciaal zijn voor de beoordeling van het vakantieloon, weegt dit gebrek aan transparantie mee in de beslissing over de proceskosten.

Tienduizenden euro’s per chauffeur

In het arrest zijn per chauffeur nauwkeurige berekeningen gemaakt van de nabetalingen, variërend van enkele duizenden tot meer dan zevenduizend euro per persoon. In totaal gaat het om een bedrag dat in de tonnen loopt. Naast de achterstallige bedragen is ook een wettelijke verhoging van 20 procent toegekend, evenals rente vanaf het jaar waarin het loon verschuldigd was.

Verwijtbaar handelen werkgever

Het hof wees het verweer van de werkgever – dat er in de cao’s voldoende duidelijkheid zou zijn over de berekeningswijze – van de hand. Ook vond het hof dat de werkgever onterecht heeft geprobeerd vrije dagen als atv- of knv-dagen aan te merken om zo onder de betaling uit te komen. In lijn met uitspraken van het Europese Hof van Justitie en het Haagse hof werd geoordeeld dat het uitgangspunt “qua beloning vergelijkbaar met gewerkte dagen” moet worden toegepast.

Proceskosten voor rekening van werkgever

Het hof veroordeelde het transportbedrijf tot betaling van de volledige proceskosten: ruim 3.500 euro in eerste aanleg en meer dan 15.000 euro in hoger beroep. De buitengerechtelijke kosten werden afgewezen.

Samenwerking tussen Iran en IAEA officieel beëindigd

TEHERAN – De Iraanse president Masoud Pezeshkian heeft een einde gemaakt aan de samenwerking met het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA). Het parlement en de belangrijke Raad van Hoeders stemden daar vorige week al mee in, maar nu zijn de banden officieel verbroken.

Iran heeft al jaren een slechte relatie met het IAEA. Die VN-organisatie probeerde toezicht te houden op het Iraanse nucleaire programma en te controleren of het land geen kernwapens ontwikkelt. Maar Teheran werkte vaak niet mee en dwarsboomde pogingen om te kijken in de ondergrondse faciliteiten.

Nu is Iran boos op het IAEA omdat de atoomwaakhond te veel zou zijn meegegaan in het Israëlische verhaal dat Iran dicht bij een kernwapen zou zijn.

Het IAEA kwam in juni met een resolutie waarin stond dat Iran zich niet aan zijn verplichtingen hield. Een dag later begon Israël met luchtaanvallen op Irans atoomfaciliteiten en volgens Teheran gebruikte Israël die resolutie van het IAEA als excuus.

Belgische douane neemt ruim 420 kilo cocaïne in beslag

ANTWERPEN – De Belgische douane heeft woensdag twee partijen cocaïne in beslag genomen van in totaal 428,64 kilo. Dat deed de douane in de haven van Antwerpen.

Een partij van ruim 420 kilo cocaïne werd aangetroffen in een container met zakken cacao uit Ecuador en Colombia.

Een kleinere partij van ongeveer tien kilo cocaïne zat verstopt in een koelcompartiment van een container uit Peru.

De drugs worden vernietigd.

Boete van 50.000 euro voor op- en overslagbedrijf wegens dodelijk arbeidsongeval

Het Openbaar Ministerie (OM) legt een op- en overslagbedrijf uit Rotterdam een strafbeschikking op in de vorm van een boete van 50.000 euro. De strafbeschikking volgt op een arbeidsongeval waarbij een 47-jarige werknemer van het bedrijf is omgekomen.

Het OM vindt dat het bedrijf is tekortgeschoten in haar verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor een veilige werkomgeving voor de werknemer en heeft zich daarmee schuldig gemaakt aan het overtreden van de Arbeidsomstandighedenwet en de daarop berustende bepalingen.

Strafrechtelijk onderzoek

Op 1 november 2022 bevond de werknemer zich op het ponton van een drijvende kraan in het Calandkanaal. Met die drijvende kraan zou een lading kolen worden overgeladen van een zeeschip naar een duwbak. Het zeeschip, het ponton en de duwbak waren met elkaar verbonden met kabels. Een van de kabels is geknapt en de werknemer werd hierdoor getroffen. Hij is diezelfde dag in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen.

Onder gezag van het OM is de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de oorzaak en toedracht van dit dodelijke bedrijfsongeval. Uit dat onderzoek blijkt dat het bedrijf zich schuldig heeft gemaakt aan overtreding van de Arbeidsomstandighedenwet en de daarop berustende bepalingen.

De werknemers waren onvoldoende geïnformeerd over de risico’s van het werken op het ponton van een drijvende kraan en (de wijze van) het verbinden van stalen kabels met synthetische rekkers. Dit maakt dat het bedrijf tekort is geschoten in de verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige werkomgeving en deugdelijke arbeidsmiddelen.

Doorgevoerde verbeteringen

Het bedrijf heeft volledige medewerking verleend aan het onderzoek en heeft maatregelen getroffen naar aanleiding van het ongeval. Zo werkt het bedrijf niet meer in het Calandkanaal en maakt het bedrijf geen gebruik meer van synthetische rekkers. Het bedrijf heeft hernieuwde instructies en Life Saving Rules opgesteld en het bedrijf controleert dat presentaties daarover ook daadwerkelijk worden bijgewoond en begrepen door de werknemers.

Ook is er onder andere vaker en structureler fysiek toezicht, worden er extra Safety Observation Tours ingepland en auditeren de verschillende vestigingen van het bedrijf bij elkaar op locatie. Het bedrijf heeft met de nabestaanden afspraken gemaakt over compensatie na het noodlottige ongeval.

Vanwege de houding van het bedrijf, de doorgevoerde verbeteringen op veiligheidsgebied en de constructieve houding richting de nabestaanden, vindt het OM een strafbeschikking van 50.000 euro een passende straf.

Israëlische buitenlandminister: bevrijd zo mogelijk de gijzelaars

JERUZALEM – De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Gideon Saar zegt dat het land de kans moet grijpen om de gijzelaars van Hamas te bevrijden. Het bericht op X komt enkele uren nadat de Amerikaanse president Donald Trump stelde dat Israël akkoord is met een bestand van zestig dagen, al gaat Saar daar niet expliciet op in.

“Een grote meerderheid binnen de regering en de bevolking is een voorstander van het plan om de gijzelaars te bevrijden. Als de kans zich voordoet, mag die niet gemist worden!”, aldus Saar.

Saar maakt in zijn bericht niet duidelijk op welk plan hij precies doelt. Ook licht hij de verdeeldheid die er kennelijk is binnen het kabinet niet nader toe.

Volgens Israëlische media willen de radicaal-rechtse ministers Itamar Ben-Gvir en Bezalel Smotrich zich mogelijk keren tegen een deal over een bestand en vrijlating van de gijzelaars. Oppositiepoliticus Yair Lapid schrijft op X dat hij een bestand alsnog aan een meerderheid kan helpen in het parlement.

Nu ook code oranje voor zwaar onweer

De Bilt – Het KNMI heeft voor woensdagmiddag en -avond code oranje afgegeven voor zware onweersbuien in het oosten van het land. In de provincies Noord-Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel worden de zwaarste buien verwacht, met risico op (zeer) zware windstoten tot 100 km/uur, grote hagelstenen van 2 tot 4 centimeter en hevige neerslag in korte tijd.

De onweersbuien kunnen zich snel ontwikkelen en kunnen leiden tot overlast op de weg, vooral voor vrachtverkeer, weggebruikers en buitenevenementen. Ook de watersport kan hinder ondervinden door plotselinge windstoten en bliksem. Er is bovendien kans op schade aan voertuigen, vertragingen en gevaarlijke rijomstandigheden.

Hitte en Nationaal Hitteplan

Naast het onweer geldt er ook code oranje voor extreme hitte in de provincies Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. In het binnenland stijgt de temperatuur vandaag tot 34 graden, met uitschieters naar 35 tot 37 graden in het zuidoosten.

Het Nationaal Hitteplan is actief in heel Nederland, met uitzondering van de Waddeneilanden. Het RIVM adviseert om zware lichamelijke inspanning tussen 12:00 en 18:00 uur te vermijden. Vooral ouderen, chronisch zieken en mensen die buiten werken lopen risico op oververhitting of uitdroging. Door het warme en broeierige weer in combinatie met weinig wind kunnen de omstandigheden benauwd aanvoelen.

Vooruitzicht

In de loop van de avond trekken de zwaarste buien richting Duitsland weg en koelt het vanuit het westen af. Weggebruikers worden geadviseerd om de weersituatie goed in de gaten te houden en waar mogelijk voorzorgsmaatregelen te treffen.

×