Clicky

woensdag 21 mei 2025 - 01:34 uur
Home Blog Pagina 5

Man (18) aangehouden voor doodsbedreigingen aan Noa Lang van PSV

DORDRECHT – Een 18-jarige man uit Dordrecht is afgelopen donderdag aangehouden omdat hij al langere tijd doodsbedreigingen zou hebben geuit richting voetballer Noa Lang en zijn familie, meldt de politie maandag.

Een onderzoek naar de “ernstige bedreigingen” die sinds 2023 aan het adres van Lang werden geuit via sociale media, leidde naar de verdachte. Hij werd in zijn huis opgepakt en werd na verhoor heengezonden. Hij heeft een contactverbod gekregen en een gebiedsverbod voor plekken waar de PSV-speler vaak komt.

Als het dossier compleet is wordt het overgedragen aan het Openbaar Ministerie, meldt de politie.

Rhenus Groep opent officieel duurzaam logistiek centrum in Venlo

VENLO – De Rhenus Groep is trots om de officiële opening aan te kondigen van haar ultramoderne logistieke hub in Venlo. Hiermee onderstreept het bedrijf haar toewijding aan operationele excellentie, innovatie en duurzaamheid. Deze nieuw ontwikkelde locatie versterkt het Europese netwerk van Rhenus Road en zet een nieuwe standaard in moderne logistieke infrastructuur.

Strategisch gepositioneerd als “Gateway to Europe” verenigt het 71.980 m² grote pand essentiële logistieke functies zoals opslag, cross-docking en regionale distributie onder één dak. Het pand bestaat uit 16.000 m² magazijnruimte, een cross-dockgebied van 12.000 m², 2.600 m² aan mezzanineverdiepingen en 2.150 m² kantoorruimte, met opslagcapaciteit voor maximaal 28.000 pallets. Dankzij dit geïntegreerde ontwerp worden zendingen sneller en efficiënter verwerkt, wat leidt tot kortere doorlooptijden, verbeterde leverbetrouwbaarheid en meer flexibiliteit voor zowel internationale groupage als binnenlandse distributie.

“Vanaf het begin was onze visie helder: creëer een toekomstbestendige hub die zowel mens als milieu vooropstelt,” aldus Nick van Loon, Divisiedirecteur bij Rhenus Road. “Deze faciliteit is meer dan een gebouw. Het is een statement over hoe wij de logistieke sector de komende decennia willen vormgeven.”

Het gebouw heeft al de BREEAM-certificering “Excellent” behaald en is op weg om later dit jaar ook de WELL-certificering te verkrijgen, wat de inzet van de groep op het gebied van milieuprestaties en welzijn van medewerkers benadrukt. Energie-efficiëntie speelt een centrale rol, met slimme systemen die zonne-energie opwekken op basis van realtime energieprijzen. Daarnaast is op het terrein een van de eerste elektrische trucklaadpleinen van Nederland operationeel, met momenteel capaciteit voor zes voertuigen en plannen om dit uit te breiden naar elf.

Om optimale veiligheid en beveiliging te waarborgen, is de locatie uitgerust met een geavanceerd sprinklersysteem, zone specifieke videobewaking en een mobiele ADR-bunker. Deze voorzieningen verhogen niet alleen de veiligheidsnormen, maar dragen ook bij aan een veilige en betrouwbare toeleveringsketen voor klanten van Rhenus.

Voor het eerst werken alle medewerkers van Rhenus Road in Venlo samen onder één dak. Deze consolidatie bevordert interne samenwerking en versnelt de communicatie, wat leidt tot een nog snellere en klantgerichtere dienstverlening. Het vormt tevens een belangrijke stap richting een duurzamere en toekomstgerichte logistieke operatie.

De officiële opening vond plaats op 16 mei, waarbij Tobias Bartz, CEO van de Rhenus Groep, het lint doorknipte. Terugblikkend op deze mijlpaal zei Bartz: “Onze nieuwe locatie in Venlo is een mijlpaal voor Rhenus; deze ultramoderne faciliteit weerspiegelt onze visie op de toekomst van logistiek en onze toewijding om ons bedrijf toekomstbestendig te maken voor komende generaties. Investeringen zoals deze maken onze langetermijngroeistrategie mogelijk en onderstrepen onze betrokkenheid bij onze medewerkers. Ik ben trots op wat onze teams hier hebben bereikt en ervan overtuigd dat deze locatie zowel onze regionale aanwezigheid als ons wereldwijde netwerk zal versterken.”

Met deze nieuwe faciliteit zet Rhenus een nieuwe standaard in de logistieke sector, waarbij duurzaamheid, innovatie en operationele excellentie worden samengebracht in één geïntegreerde oplossing.

eActros 600 draait dag en nacht bij Wessels Logistik: elektrische vrachtwagens als duurzame werkpaarden

RHEDE – De Duitse logistiek dienstverlener Wessels Logistik zet met succes twee volledig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 trucks in voor continue inzet in tweeploegendienst. De voertuigen rijden tot wel 760 kilometer per 24 uur, waarmee ze laten zien dat elektrisch transport ook in het zware langeafstandswerk economisch haalbaar is.

Het familiebedrijf uit Rhede (Münsterland), dat dit jaar zijn 140-jarig jubileum viert, investeert volop in elektrificatie. In februari voegde het zijn eerste twee eActros 600-trekkers toe aan de vloot. Een derde voertuig – een tandemcombinatie – volgt binnenkort voor lijnvervoer namens een logistiek dienstverlener. Daarnaast staan een eActros 300 en een vierde eActros 600 gepland. De bijbehorende laadinfrastructuur met vier snellaadstations van elk 400 kW is in aanbouw, evenals een zonne-energiesysteem van 530 kWp en een batterijopslag van 1.288 kWh.

Slim geplande routes, maximale inzet

De elektrische trucks worden overdag ingezet voor onder meer bouwmaterialenvervoer (zoals deuren en kozijnen) en ’s nachts voor vaste routes binnen een stukgoednetwerk. Eén truck rijdt dagelijks 350 km en ’s nachts 220 km naar een regionaal hub in Düsseldorf. De tweede rijdt ’s nachts 560 km naar een centraal knooppunt in Homberg/Efze en overdag kortere ritten van rond de 200 km. “Dat levert ons binnen één etmaal tot 760 kilometer per truck op,” aldus directeur Andre Wessels.

Hoewel de planning complexer is, is het team overtuigd. “Onze chauffeurs zijn enthousiast over de eActros 600 en willen er eigenlijk niet meer uit,” aldus Wessels. Hij reed zelf de eerste rit: een volledig beladen retourtje Karlsruhe van circa 930 kilometer.

Batterijtechnologie en kostenbesparing

De eActros 600 beschikt over drie lithium-ijzerfosfaat batterijen van elk 207 kWh, samen goed voor 621 kWh. Deze technologie zorgt voor hogere laadcapaciteit en actieradius. Met het oog op bedrijfseconomische voordelen zijn de elektrische trucks bovendien vrijgesteld van tol in Duitsland tot eind 2025 — en volgens het Duitse regeerakkoord mogelijk ook daarna.

Delen van laadinfra met collega-vervoerders

Wessels Logistik overweegt om zijn laadstations in de toekomst beschikbaar te stellen voor andere transporteurs. Het bedrijf steunt het plan van Daimler Truck om onder het label TruckCharge een semi-open laadnetwerk voor elektrische trucks in Europa op te zetten. “We moeten als sector samenwerken in deze energietransitie. Logistieke hubs liggen vaak gunstig aan hoofdwegen en beschikken over parkeerruimte — dat biedt kansen,” aldus Wessels.

140 jaar logistiek, 100+ trucks

Wessels Logistik bestaat uit August Wessels GmbH (afval- en bulktransport) en Wessels Cargo GmbH (stukgoed, deel- en compleetladingen). Het bedrijf heeft ruim 100 eigen vrachtwagens — waarvan circa 70 van Mercedes-Benz — en biedt werk aan 185 mensen. Op het terrein van 50.000 m² bevindt zich ook een eigen werkplaats, opslag en recyclingfaciliteit.

Nog één aandachtspunt blijft de toegestane massa. “Met 42 ton is het lastig om het extra accugewicht bij gewichtgevoelig transport te compenseren,” aldus Wessels. Maar dat neemt niet weg dat de eActros 600 zich bij het bedrijf nu al heeft bewezen als een betrouwbare, stille en duurzame krachtpatser.

Farioli vertrekt bij Ajax na verschil van inzicht met directie

AMSTERDAM – Trainer Francesco Farioli vertrekt bij Ajax. Dat heeft de Italiaanse trainer de directie van de club uit Amsterdam een dag na het mislopen van de landstitel laten weten.

“We beleefden samen ongelooflijke en onvergetelijke momenten; een uniek, intens, emotioneel seizoen waarin we geloof, vechtlust en trots deelden en uiteindelijk ons doel bereikten en de missie volbrachten”, stelt de 36-jarige coach in een persbericht. “Het management en ik hebben dezelfde doelen voor de toekomst van Ajax, maar we hebben een verschil van inzicht over de manier waarop we willen werken en opereren om die doelen te bereiken. Gezien deze verschillen in de principes en fundamenten van dit project, voel ik diep in mijn hart dat dit het beste moment is om uit elkaar te gaan.”

“Mijn avontuur bij Ajax startte bijna een jaar geleden op sportcomplex De Toekomst, met het doel om Ajax terug te brengen naar waar de club hoort”, stelt Farioli, die nog twee jaar bij Ajax onder contract stond. “Het eindigde in de Johan Cruijff ArenA, waar Ajax Champions League-voetbal behaalde. We wilden nieuwe energie brengen naar alle Ajacieden, een positieve werksfeer delen en eenzelfde manier van denken creëren door de hele club. Samen met mijn staf hebben we deze grote uitdaging omarmd met respect, verantwoordelijkheid, passie en een vastberadenheid om te slagen. Het ontvangen van het respect en de steun van het Ajax-publiek, die we gedurende het hele seizoen voelden, betekende veel voor mij en mijn staf.”

Met Farioli vertrekken ook zijn assistent-trainers Daniele Cavalletto en Felipe Sánchez Mateos en keeperstrainer Jarkko Tuomisto.

Trump kondigt onderzoek aan naar steun beroemdheden voor Harris

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft een onderzoek aangekondigd naar de steun die zijn rivaal Kamala Harris tijdens haar campagne kreeg van beroemdheden. “Kandidaten mogen niet betalen voor steunbetuigingen, wat Kamala wel deed onder het mom van betalen voor entertainment”, schreef de president op Truth Social.

Harris gaf vorig jaar volgens Amerikaanse media gemiddeld 100 miljoen dollar per week uit aan haar campagne en mobiliseerde veel beroemdheden, tot chagrijn van Trump. Die vroeg zich onder meer af wat Bruce Springsteen betaald kreeg. “En hoe zit het met Beyoncé? En hoeveel geld ging naar Oprah en Bono?”

Het team van Harris heeft eerder ontkend dat Beyoncé 10 miljoen dollar ontving voor een verschijning op een campagnebijeenkomst.

Oprah Winfrey verdedigde een betaling van 1 miljoen dollar aan haar productiebedrijf voor het organiseren van een bijeenkomst. Oprah zei dat ze zelf geen vergoeding kreeg, maar dat andere medewerkers wel betaald moesten worden.

Port of Antwerp-Bruges lanceert Volta 1: Europa’s eerste elektrische sleepboot

ANTWERPEN – Antwerpen, 19 mei 2025 – Port of Antwerp-Bruges lanceert de Volta 1: de eerste volledig elektrische RSD sleepboot in Europa. De lancering vormt een belangrijke stap in het integrale vergroeningsprogramma van de vloot van de haven, met als einddoel een klimaatneutrale werking tegen 2050. De sleepboot werd ontwikkeld in nauwe samenwerking met Damen, en volgt op eerdere wereldprimeurs als de Hydrotug (op waterstof) en de Methatug (op methanol).

Volledig elektrisch, even krachtig als diesel

De Volta 1 is een Reversed Stern Drive (RSD)-sleepboot, ontworpen volgens een dubbel boegprincipe en uitgerust met een gepatenteerde Twin Fin skeg voor optimale stabiliteit en wendbaarheid. Hierdoor kan ze flexibel worden ingezet als voor- én achtersleepboot. Met haar batterijcapaciteit van 2.782 MWh, die in amper twee uur wordt opgeladen via een krachtig laadstation van 1,5 MW, is de Volta 1 volledig emissievrij en kan ze gemiddeld tot 12 uur rondvaren. Haar trekkracht van 70 ton staat garant voor dezelfde prestaties als een traditionele dieselsleepboot.

Op koers naar klimaatneutrale haven

De Volta 1 maakt deel uit van een bredere vernieuwing van de sleepvloot. Samen met vijf energiezuinige RSD-sleepboten, die vandaag ook in gebruik worden genomen, vervangt ze oudere vaartuigen. De sleepdienst, verantwoordelijk voor bijna 85% van de havengebonden CO₂-uitstoot, ondergaat zo een diepgaande vergroening. Port of Antwerp-Bruges streeft systematisch naar de integratie van de meest milieuvriendelijke technologieën, als onderdeel van haar ambitie om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

Voortrekker in energietransitie

Als vijfde grootste bunkerhaven ter wereld wil Port of Antwerp-Bruges ook uitgroeien tot een volwaardige multifuel port. Daarvoor wil ze naast bio- en conventionele brandstoffen koolstofarme alternatieven aanbieden. Het afgelopen anderhalf jaar introduceerde de haven de eerste sleepboten ter wereld op waterstof en methanol. Door deze technologieën naast elkaar in de praktijk te testen, kan Port of Antwerp-Bruges bepalen welke oplossing het best scoort op het vlak van emissies, kosten, autonomie en prestaties. Zo verankert ze haar rol als pionier in de internationale energietransitie en hoopt ze andere havens en sectoren te inspireren tot actie.

Betrouwbare partner in duurzame innovatie

De samenwerking met Damen Shipyards Group speelt een sleutelrol in deze transitie. Damen, dat in 2022 in Auckland (Nieuw-Zeeland) de eerste elektrische sleepboot ter wereld bouwde, begon in 2023 in Vietnam met de constructie van de zes RSD-sleepboten voor Port of Antwerp-Bruges. Na een reis van meer dan 10.000 kilometer kwamen de schepen in november 2024 aan in Antwerpen. Daar werden ze voorbereid voor operationele inzet, met onder andere een technische opstart, training van de bemanning en de installatie van laadinfrastructuur. De officiële lancering van de Volta 1 vormt de bekroning van dit traject.

Jacques Vandermeiren, CEO van Port of Antwerp-Bruges: “De Volta 1 is een krachtig voorbeeld van onze strategie om duurzame technologie actief te integreren in onze werking. Als wereldhaven nemen we onze verantwoordelijkheid om de maritieme sector mee te trekken in de energietransitie. De Volta 1 vormt samen met de Hydrotug, Methatug en RSD-sleepboten een tastbare stap richting een klimaatneutrale haven in 2050.”

Johan Klaps, voorzitter Raad van Bestuur van Port of Antwerp-Bruges en Antwerpse havenschepen: “Dat we deze Europese primeur kunnen realiseren in het jaar waarin we 150 jaar sleepdienst vieren, is symbolisch én historisch. Het toont hoe onze haven, stad en regio blijven investeren in duurzame innovatie. Ook in uitdagende tijden kiezen we resoluut voor de toekomst en nemen we een voortrekkersrol op.”

Vincent Maes, Sales Manager Benelux Damen: “Wij zijn verheugd en zeer vereerd dat wij de nieuwste toevoegingen aan de sleepbootvloot van Port of Antwerp-Bruges hebben mogen leveren: vijf gloednieuwe en efficiënte dieselsleepboten voorzien van nabehandelingssystemen en een innovatieve elektrische sleepboot, allemaal van het type RSD2513. Deze levering sluit naadloos aan bij ons voortdurende streven naar beter schepen en technologische vooruitgang. Wij zijn verheugd dat wij hiermee kunnen bijdragen aan het behalen van de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van de haven.”

Motorrijder (64) komt om bij ongeval in Sumar

SUMAR – Bij een ernstige aanrijding tussen een auto en een motor in Sumar is maandagochtend een 64-jarige man uit Sweagerbosk om het leven gekomen. Het ongeval vond plaats rond 06.20 uur op de Van Harinxmaweg.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse, maar hulp mocht niet meer baten voor de motorrijder. Hij overleed ter plaatse aan zijn verwondingen, meldt de politie.

De politie is een onderzoek gestart naar de toedracht van het incident. De Van Harinxmaweg werd tijdelijk afgesloten voor verkeer om het onderzoek en de hulpverlening mogelijk te maken.

Challenge Group start met ombouw Boeing 777-300ERSF naar vrachtvliegtuig

VALLETTA/TEL AVIV – De Challenge Group heeft officieel het startschot gegeven voor de ombouw van haar eerste Boeing 777-300ERSF tot vrachtvliegtuig. Met dit project slaat de logistieke dienstverlener een nieuw hoofdstuk open in de strategische uitbreiding en modernisering van haar vrachtvloot. De 777-300ERSF biedt met een laadvermogen van bijna 100 ton een concurrerende oplossing voor het vervoer van grote volumes en complexe vrachtstromen.

De eerste omgebouwde 777 wordt in 2025 aan de vloot toegevoegd en wordt het eerste toestel van dit type dat in de EASA-regio wordt geregistreerd, onder een Maltese luchtvaartvergunning (AOC, registratie 9H). Hiermee onderstreept Challenge Group de groeiende positie van Malta als opkomende luchtvaarthub. De groep werkt nauw samen met de Maltese luchtvaartautoriteiten aan certificering en opleiding van piloten voor het nieuwe toesteltype.

Nieuwe markten en duurzamere oplossingen

De introductie van de 777-300ERSF moet het bestaande netwerk van Challenge Group versterken en toegang geven tot nieuwe markten. Volgens CEO Yossi Shoukroun is dit toestel bij uitstek geschikt voor klanten in de maakindustrie en andere sectoren met een hoge vrachtcapaciteitsvraag: “Na het succesvolle conversieprogramma van onze Boeing 767-300BDSF in 2024, is het tijd voor een nieuwe uitdaging. De 777-300ERSF betekent een flinke stap vooruit in capaciteit, efficiëntie én duurzaamheid.”

Het eerste toestel is inmiddels overgebracht naar de IAI-conversiefaciliteit in Tel Aviv (Israel Aerospace Industries), waar het wordt omgebouwd van passagiersvliegtuig naar vrachtvliegtuig. Challenge Group plant daarnaast de ombouw van nog eens drie toestellen, met opties voor vier extra, wat het totaal op termijn op tien 777-300ERSF’s kan brengen.

Van passagiersvliegtuig naar vrachtkracht

Met de ombouw geeft Challenge Group gebruikte passagierstoestellen een tweede leven. Dat past binnen de bredere duurzaamheidsstrategie van de organisatie. De grotere capaciteit van de 777-300ERSF stelt Challenge Group in staat om strategische handelsroutes verder te ontwikkelen en beter in te spelen op wereldwijde logistieke knooppunten.

“Challenge accepted!” besluit Shoukroun. “We zetten vol in op innovatie en schaalvergroting om maatwerklogistiek te kunnen bieden aan veeleisende sectoren over de hele wereld.”

Jongen op step zwaargewond na botsing trein in Friese Buitenpost

BUITENPOST – Een jongen die op een step reed, is maandagochtend zwaargewond geraakt toen hij botste met een trein.

Dit gebeurde rond 08.20 uur bij de Stationsstraat in het Friese Buitenpost.

De jongen uit de gemeente Achtkarspelen is naar het ziekenhuis gebracht. De politie onderzoekt wat er gebeurd is.

Een politiewoordvoerder laat weten dat het kind bij een bewaakte spoorovergang is gebotst met de trein en dat de slagbomen op dat moment omlaag waren. Hij zegt niet hoe oud de jongen is.

Trans-o-flex opent duurzaam logistiek centrum in Steinach

Foto: Kögel+Nunne

WEINHEIM – Expressdienst trans-o-flex heeft in het Beierse Steinach, direct aan de A3 tussen Regensburg en Deggendorf, een nieuw logistiek centrum in gebruik genomen. De vestiging combineert de distributienetwerken trans-o-flex Express en trans-o-flex ThermoMed voor temperatuurgevoelige goederen zoals geneesmiddelen, cosmetica en elektronica. De locatie beschikt over 29 laad- en losdocks voor vrachtwagens en 79 voor bestelwagens, en creëert circa 100 nieuwe banen in de regio.

De nieuwe locatie is ontworpen voor goederen die actief worden gekoeld of verwarmd: goederen in het expressnetwerk bij 15 tot 25 graden Celsius en koelproducten bij 2 tot 8 graden Celsius. Door beide netwerken te combineren in één vestiging, verhoogt trans-o-flex niet alleen de capaciteit, maar ook de efficiëntie en betrouwbaarheid van de distributie. CEO Martin Reder benadrukt dat hiermee belangrijke synergievoordelen worden gerealiseerd.

Geavanceerde sorteertechnologie

De zendingen worden verwerkt via een automatische sorteermachine met een capaciteit van maximaal 4.500 pakketten per uur. Elk pakket mag tot 50 kilo wegen en kan afmetingen hebben tot 1,50 meter lang, 70 centimeter breed en 80 centimeter hoog. De installatie beschikt over een gecertificeerde weegschaal en meet automatisch het gewicht en volume van elk pakket.

Wat de sorteertechniek bijzonder maakt, is de opbouw uit drie afzonderlijk werkende segmenten. Elk segment stuurt circa 30 laadstations aan. Mocht één deel uitvallen, blijven de andere twee in bedrijf. “Zo garanderen we een hoge bedrijfszekerheid,” aldus Reder.

Duurzaam gebouwd met oog voor de toekomst

Het centrum is volledig ingericht op duurzaamheid. Op het dak liggen zonnepanelen waarvan de opgewekte energie onder andere wordt gebruikt voor een warmtepomp, LED-verlichting en laadstations voor elektrische auto’s van medewerkers. Ook zijn er al voorzieningen getroffen voor toekomstige laadmogelijkheden voor elektrische vrachtwagens en bestelwagens.

Regenwater wordt gecontroleerd opgevangen en geïnfiltreerd in de bodem. De goed geïsoleerde hal wordt met minimale inzet van airconditioning gekoeld door middel van luchtcirculatie via roosters en ventilatoren. Geluidswallen rond het terrein zijn voorzien van begroeiing, waarmee ook rekening is gehouden met de omgeving.

Met de nieuwe vestiging versterkt trans-o-flex zijn positie in Zuid-Duitsland en verbetert het de dekking in de regio tussen Regensburg en Passau, evenals richting Landshut en de grensgebieden met Oostenrijk en Tsjechië.

Kabinet stopt 750 miljoen euro in fonds voor verduurzaming huizen

DEN HAAG – Het kabinet stort 750 miljoen euro extra in het fonds waaruit huishoudens geld kunnen lenen om hun woning te verduurzamen, meldt minister Mona Keijzer (Volkshuisvesting, BBB). Veel mensen sluiten deze renteloze leningen af bij het Nationaal Warmtefonds en daarom heeft de bewindsvrouw besloten het fonds eerder aan te vullen.

Woningeigenaren met een verzamelinkomen tot 60.000 euro komen in aanmerking voor een renteloze lening. Mensen met een hoger inkomen kunnen ook lenen, maar moeten wel rente betalen.

In 2024 hebben bijna 21.000 particuliere woningeigenaren een lening afgesloten bij het Nationaal Warmtefonds, ruim 10 procent meer dan een jaar eerder.

Renteloze leningen

Tweeënhalf jaar geleden is het fonds de renteloze leningen gaan aanbieden voor mensen met lage en middelhoge inkomens. Daardoor zijn lage inkomensgroepen hier veel meer gebruik van gaan maken. Vorig jaar was 58 procent van de verstrekte leningen zonder rente. “Je woning goed isoleren, dat is steeds normaler”, licht Keijzer toe.

Het extra geld voor het fonds wordt betaald door het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, uit het klimaatfonds van het ministerie van Klimaat en Groene Groei en uit het Social Climate Fund, een Europees fonds.

Wetsvoorstel voor meer zekerheid flexwerkers ingediend bij de Tweede Kamer

Foto: Martin Beekman

DEN HAAG – Wetsvoorstel voor meer zekerheid flexwerkers ingediend bij de Tweede Kamer
Werknemers met een flexibel arbeidscontract krijgen meer zekerheid over hun inkomen en hun werktijd. Zo krijgen uitzendkrachten recht op ten minste gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden als reguliere werknemers. Er komen strengere regels om draaideurconstructies met tijdelijke contracten te voorkomen. En oproepcontracten worden vervangen door contracten met een minimumaantal uren dat je standaard wordt betaald en ingeroosterd.

Dat staat in het wetsvoorstel ‘Meer zekerheid flexwerkers’ dat de regering vandaag heeft aangeboden aan de Tweede Kamer. Het is het eerste grote wetsvoorstel van het arbeidsmarktpakket dat wordt ingediend bij de Tweede Kamer.

Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Eddy van Hijum: “Als je zeker bent van je inkomen en van je werktijden geeft dat rust. Het schept ruimte om plannen te maken voor de toekomst. Om misschien een huis te kopen of een gezin te stichten. Nederland kent ontzettend veel mensen met een onzeker arbeidscontract, veel meer dan het Europees gemiddelde. Ook wordt er veel via uitzendbureaus gewerkt in Nederland. En we zien dat dit zorgt voor misstanden. Voor sommige bedrijven en sectoren is onzekere arbeid een verdienmodel geworden. Met dit wetsvoorstel vergroten we direct de bestaanszekerheid van mensen. En we maken het ook weer moeilijker om mensen uit te buiten via draaideur- of uitzendconstructies.”

Uitzendkrachten

Mensen die werken via een uitzendbureau krijgen recht op minimaal dezelfde arbeidvoorwaarden als mensen die regulier in dienst zijn. Ook worden de fases van uitzendwerk waarin je elke dag kan worden ontslagen of niet weet hoeveel uren je kan werken verkort van anderhalf jaar naar één jaar. Op die manier zorgt het wetsvoorstel voor meer zekerheid voor uitzendkrachten en minder uitbuiting via uitzendconstructies van bijvoorbeeld arbeidsmigranten.

Draaideurconstructies

Het uitgangspunt van de nieuwe wet is dat tijdelijke contracten alleen bedoeld zijn voor tijdelijk werk. Na een tijdelijk contract moeten werknemers sneller een vast dienstverband krijgen. In de huidige wet mag er na drie tijdelijke contracten zes maanden lang geen tijdelijk contract gegeven worden. Om draaideurconstructies tegen te gaan wordt deze termijn in de nieuwe wet vervangen door een termijn van 5 jaar. Ook mag er in de cao nog maar beperkt uitzonderingen op deze regel worden gemaakt.

Oproepcontracten

In plaats van de nulurencontracten komt er een bandbreedtecontract. Daarin wordt er minimum- en een maximumaantal uren afgesproken, waarbij het verschil maximaal 130% is. Dit betekent dat bij een minimum van 10 uur het maximum 13 uur is. Oproepen die boven het maximum zitten mogen door de werknemer geweigerd worden. En als er structureel meer wordt gewerkt moet er een contract worden aangeboden met een hoger aantal uren. Deze wijziging zorgt voor meer zekerheid bij de werknemer over het inkomen en de uren waarop je wordt ingeroosterd. De wet kent wel een uitzondering voor bijbanen van jongeren, scholieren en studenten, zij kunnen op een oproepcontract blijven werken.

Inwerkingtreding

Nu het wetsvoorstel is aangeboden aan de Tweede Kamer kan de behandeling starten. Als na de Tweede Kamer ook de Eerste Kamer instemt treedt de wet per 1 januari 2027 in werking. Het onderdeel gelijke beloning voor uitzendkrachten kan al een jaar eerder in werking treden, op 1 januari 2026.

Samen met enkele andere wetsvoorstellen vormt dit voorstel een hervorming van de Nederlandse arbeidsmarkt die moet zorgen voor meer zekerheid voor werknemers en meer wendbaarheid voor ondernemers. Deze wetsvoorstellen vloeien voort uit afspraken die het kabinet in 2023 heeft gemaakt met vakbonden en werkgevers en zijn gebaseerd op het rapport van de commissie Borstlap uit 2020 en het SER-advies uit 2021.

Guinness-moeder denkt dat Amerikaanse importheffingen honderden miljoenen kosten

LONDEN – Het Britse drankenconcern Diageo, achter merken als Guinness, Johnnie Walker en Smirnoff, verwacht dat de Amerikaanse importheffingen het concern ongeveer 150 miljoen dollar (zo’n 134 miljoen euro) per jaar zullen kosten. Dit meldt Diageo bij de resultaten over het afgelopen kwartaal.

De grootste drankenonderneming ter wereld gaat ervan uit dat de heffingen ongewijzigd blijven. Zo verwacht Diageo dat de heffingen op goederen uit het Verenigd Koninkrijk en de EU op 10 procent blijven en dat sterke drank uit Mexico en Canada vrij van heffingen naar de Verenigde Staten kan.

Diageo denkt de impact van de 150 miljoen dollar te kunnen beperken dankzij kostenbesparingen. Het concern wil de komende drie jaar 500 miljoen dollar besparen, onder meer door vereenvoudigingen door te voeren.

Het concern handhaaft de verwachtingen voor zijn gehele boekjaar. In februari trok Diageo zijn groeiverwachting nog in.

Duitse politiebond: grenscontroles op lange termijn niet houdbaar

BERLIJN – De verscherpte grenscontroles en het afwijzen van asielzoekers in Duitsland kunnen niet veel langer worden gehandhaafd. Daarvoor waarschuwt de Duitse politievakbond, verwijzend naar overbelast personeel en opgeschorte trainingsprogramma’s.

Voorzitter van de politievakbond Andreas Rosskopf vertelde in een verklaring die maandag werd gepubliceerd dat de maatregelen alleen haalbaar waren omdat de dienstroosters waren aangepast en trainingen en verlof voor overwerk waren opgeschort.

“De politie kan deze intensieve controles nog maar een paar weken volhouden”, zei hij. Hij voegde eraan toe dat er al enkele dagen meer dan duizend agenten van de oproerpolitie in de grensgebieden waren ingezet.

Volgens de Duitse minister van Binnenlandse Zaken Alexander Dobrindt is het aantal afgewezen mensen met bijna de helft gestegen sinds de verscherpte controles.

Pensioenfonds ABP investeert 1 miljard in betaalbare huurwoningen

HEERLEN – Ambtenarenpensioenfonds ABP gaat samen met vermogensbeheerder CBRE Investment Management investeren in de bouw van nieuwe huurwoningen.

Met een startkapitaal van 350 miljoen euro willen de twee partijen in de komende vijf jaar 1 miljard euro investeren in meer dan 3000 betaalbare en duurzame huurwoningen in het middensegment. De eerste 121 huurwoningen worden in de nieuwe Utrechtse stadswijk Cartesius opgeleverd.

In de komende maanden wil het samenwerkingsverband investeren in ongeveer 700 nieuwe huurwoningen.

Volgens ABP-bestuursvoorzitter Harmen van Wijnen is het woningtekort in Nederland onverminderd hoog en zitten veel deelnemers van het pensioenfonds gevangen in een krappe huizenmarkt. “Door te investeren in betaalbare huurwoningen doen we waar ABP als langetermijnbelegger voor staat: samen bouwen aan een goed pensioen in een leefbare wereld.”

×