Clicky

woensdag 16 juli 2025 - 22:56 uur
Home Blog Pagina 5

Jonge transportondernemer veroordeeld voor inzetten illegale chauffeurs

Foto: Adobe Stock | Thumbs

’s-HERTOGENBOSCH – De rechtbank Oost-Brabant heeft op maandag 14 juli 2025 een 22-jarige transportondernemer veroordeeld voor het in dienst nemen van vier illegale Turkse vrachtwagenchauffeurs. De mannen verbleven zonder verblijfsvergunning in Nederland en beschikten niet over de verplichte tewerkstellingsvergunningen. De verdachte moet een taakstraf van 180 uur uitvoeren en kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van zes maanden met een proeftijd van twee jaar.

De feiten vonden plaats in de periode van juni tot en met augustus 2020. De rechtbank acht bewezen dat de verdachte wist – of ernstige reden had te vermoeden – dat de vier chauffeurs geen rechtmatig verblijf in Nederland hadden. Desondanks liet hij hen rijden voor zijn transportbedrijf, betaalde hen contant uit en droeg geen loonheffingen of sociale premies af.

Combinatie van mensensmokkel en illegale arbeid

De rechtbank oordeelde dat de verdachte zich structureel schuldig heeft gemaakt aan zowel mensensmokkel uit winstbejag als het tewerkstellen van illegale vreemdelingen. De feiten zijn in zogeheten eendaadse samenloop gepleegd: de illegale tewerkstelling maakte het verblijf in Nederland mogelijk en vormde zo één ondeelbaar feitencomplex.

Volgens de rechtbank heeft de ondernemer met zijn handelen niet alleen het migratiebeleid van de overheid ondermijnd, maar ook de sociale rechtsstaat en arbeidsmarkt geschaad. De betrokken chauffeurs waren extra kwetsbaar doordat ze zonder contract werkten en geen beroep konden doen op enige vorm van bescherming of rechten.

Strafvermindering door overschrijding redelijke termijn

Hoewel de officier van justitie een taakstraf van 240 uur had geëist, heeft de rechtbank de straf met 60 uur verminderd vanwege overschrijding van de redelijke termijn. De feiten dateren van bijna vijf jaar geleden en de zaak werd pas in maart 2023 in onderzoek genomen.

Ook hield de rechtbank bij de strafmaat rekening met de jonge leeftijd van de verdachte ten tijde van de feiten. Hij had het bedrijf kort na zijn 18e overgenomen van zijn vader en broer, die eerder al voor soortgelijke feiten waren veroordeeld. Er zijn aanwijzingen dat hij onder familiedruk heeft gehandeld.

De rechtbank hoopt dat de voorwaardelijke gevangenisstraf een afschrikwekkende werking heeft en herhaling voorkomt.

Ook leden FNV Spoor wijzen cao-eindbod af

NS Gebouw
Foto: Adobe Stock | Menyhert

UTRECHT – De leden van FNV Spoor hebben met een duidelijke meerderheid het cao-eindbod van NS afgewezen. Ruim 60 procent van de leden stemde tegen en daarmee is de boodschap helder: NS moet met een beter voorstel komen, anders volgen er opnieuw stakingen.

“Onze leden hebben gesproken en ze vinden het eindbod van NS simpelweg niet goed genoeg”, zegt Henri Janssen, bestuurder FNV Spoor. “Zij willen een eerlijke loonsverhoging, automatische prijscompensatie en een betere regeling voor zwaar werk. Dat zijn heel normale wensen in deze tijd, maar de NS houdt de boot steeds maar af.”

Fatsoenlijke cao

De FNV roept NS op om alsnog werk te maken van een fatsoenlijke cao. De belangrijkste verbeterpunten voor de leden zijn: een hoger loon, betere afspraken over zwaar werk, op latere leeftijd uit de nachtdienst mogen, verhogen van toeslagen en gelijke arbeidsvoorwaarden voor gelijk werk.

Nieuwe stakingen niet uitgesloten

FNV Spoor heeft zojuist ook de NS per mail geïnformeerd over de uitslag van de stemming. Doordat de leden het cao-eindbod hebben afgewezen blijft het ultimatum dat de FNV op 30 mei heeft gesteld staan. “Als NS niet over de brug komt dan volgen er nieuwe stakingen”, waarschuwt Janssen. “Maar wij hopen dat NS haar verantwoordelijkheid naar de reizigers en eigen personeel nu wel neemt en snel met ons tot een cao-akkoord met draagvlak van de FNV-ledenkomt. De bal ligt nu wéér bij NS.”

17.500 werknemers

Bij NS werken 17.500 mensen die onder de cao vallen. De cao liep af op 28 februari 2025.

DHG verkrijgt permanente vergunning voor grootschalige opslag lithium-ion batterijen in Vlissingen

VLISSINGEN – DHG biedt een unieke kans voor bedrijven in de logistieke sector: SMARTLOG Vlissingen beschikt als een van de weinige locaties in Nederland over een permanente onherroepelijke vergunning voor de grootschalige opslag van lithium-ion batterijen.

SMARTLOG Vlissingen (80.000 m²) is hiermee volledig gecertificeerd voor deze specialistische opslag. Dit maakt de vijf distributiecentra (units van 11.000 tot 16.000 m2) uitermate geschikt voor bedrijven die actief zijn in de opslag en distributie van elektrische mobiliteitsoplossingen, consumentenelektronica of andere toepassingen met energieopslag. De oplevering van de vijf distributiecentra, waarvan er inmiddels al twee verhuurd zijn, staat gepland voor eind 2025.

Veiligheid en vergunning: maximale zekerheid voor huurders

Het Smartlog complex heeft een vergunning voor de opslag van maximaal 40.000 ton aan batterijen met een State of Charge ≤ 60%. Dit betekent dat een gebruiker verzekerd is van een locatie die voldoet aan de strengste veiligheidsnormen. DHG heeft samen met de lokale autoriteiten en de brandweer een operationeel noodplan ontwikkeld.

Flexibele opslagmogelijkheden

Het pand is ontwikkeld en vergund voor de veilige opslag van vier typen batterijen:

• MicroPower (gehoorapparaten, smartwatches)
• CompactPower (smartphones, tablets, laptops)
• MobilePower (e-scooters, elektrische fietsen)
• MaxPower (elektrische auto’s en vrachtwagens)

De layout en de buffers tussen de distributiecentra maken het mogelijk om koopmansgoederen te combineren met lichte energiedragers. Hierdoor is maximale flexibiliteit geborgd, afgestemd op uw specifieke logistieke wensen.

Strategische locatie en duurzame keuze

SMARTLOG Vlissingen is gelegen in de West-Europese haven North Sea Port. Deze trimodale locatie, met een spoorverbinding, een aansluiting op het rijkswegennet en een inland container terminal, biedt optimale verbindingen met de deepsea haven van Rotterdam en het achterland. Dankzij de samenwerking met partner Verbrugge, is het mogelijk containers rechtstreeks vanaf de terminal bij de distributiecentra te laten leveren.

De mogelijkheid om gebruik te maken van de dagelijkse inbound containertransfer alsmede het concurrerende tariefniveau van het vastgoed in combinatie met de vergunning voor de opslag van Lithium-Ion maken SMARTLOG Vlissingen de ideale locatie voor een kostenefficiënte operatie binnen dit segment.

CLdN breidt vrachtdienst naar Teesport verder uit na vertrek P&O Ferries

LUXEMBURG/TEESPORT – Naar aanleiding van het besluit van P&O Ferries om haar vrachtdienst tussen Zeebrugge en Teesport te beëindigen, heeft rederij CLdN aangekondigd haar inzet voor deze verbinding te versterken. De logistieke dienstverlener onderzoekt niet alleen uitbreiding van haar bestaande dienst tussen Zeebrugge en Teesport, maar overweegt ook de lancering van een nieuwe lijndienst tussen Rotterdam en Teesport, afhankelijk van de vraag vanuit de markt.

CLdN startte haar Zeebrugge – Teesport-dienst in 2023 en verhoogde eerder dit jaar de capaciteit. De lijn biedt een directe en betrouwbare verbinding voor vrachteenheden van en naar Noordoost-Engeland en Schotland. Dankzij een langdurige overeenkomst met PD Ports, eigenaar van Teesport, is de dienst verzekerd van continuïteit en stabiliteit.

Teesport, de zesde grootste haven van het Verenigd Koninkrijk, beschikt over een van de diepste kades voor algemeen gebruik en directe toegang tot de Noordzee via de rivier de Tees. Het havencomplex is uitgerust met een eigen intermodaal railterminal, met onder meer twee dagelijkse treinverbindingen naar Schotland, en biedt uitgebreide logistieke ondersteuning.

CLdN is marktleider op het gebied van RoRo-vrachtvervoer tussen het Europese vasteland en de oostkust van het VK. Via de terminal in Zeebrugge kunnen klanten hun vracht gemakkelijk doorsturen naar één van de drie Britse bestemmingen van CLdN: Purfleet (Londen), Killingholme (Humberside) en Teesport. Dit levert aanzienlijke voordelen op in de ‘last mile’-logistiek door het verminderen van wegtransport en CO₂-uitstoot.

Volgens Gary Walker, Chief Operating Officer bij CLdN, is de vloot onlangs versterkt met twee nieuwe hybride RoRo-schepen, de MV Chaumine en MV Leonine, met een capaciteit van elk 8.400 laadmeter. “Deze schepen stellen ons in staat om onbewaakte vracht over de Noordzee te vervoeren met aanzienlijk lagere CO₂-uitstoot dan onze concurrenten. Met meerdere vertrekpunten vanuit zowel Zeebrugge als Rotterdam bieden we klanten het meest complete aanbod aan vrachtdiensten naar de Britse oostkust,” aldus Walker.

Ook Frans Calje, CEO van PD Ports, ziet de uitbreiding positief tegemoet: “Teesport is een cruciale schakel voor de handelsstromen tussen Noord-Engeland, het Europese vasteland en daarbuiten. We ondersteunen CLdN graag in het versterken van deze essentiële route, die bijdraagt aan een efficiënter en robuuster netwerk.”

Vier mensen omgekomen bij vliegtuigcrash Southend Airport

ESSEX – Vier mensen zijn omgekomen door de vliegtuigcrash op London Southend Airport, berichten Britse media op basis van persbureau PA. Het kleine vliegtuig met als bestemming Lelystad stortte zondag kort na het opstijgen neer.

Het vliegtuig, eigendom van het Nederlandse bedrijf Zeusch Aviation, helde volgens ooggetuigen kort na het opstijgen naar links. Enkele seconden later stortte het neer, waarna een grote vuurbal te zien was.

Het is nog niet duidelijk of er Nederlanders aan boord van het toestel waren. De Britse politie heeft het nieuws over het dodental nog niet bevestigd. Later op maandagmiddag geven de politie en de directeur van het vliegveld een persconferentie.

Het vliegveld werd na de crash tot nader order gesloten.

Eerste DAF XD Electric voor C. van den Heuvel Transport

GORINCHEM – Vrijdag 11 juli werd bij C. van den Heuvel Transport uit Gorinchem de eerste elektrische truck afgeleverd. Deze DAF XD 270 Electric 4×2 is meteen ook een van de eerste XD Electric bakwagens die in Nederland in gebruik wordt genomen.

De keuze voor een XD Electric bakwagen als aanvulling op het wagenpark van de sinds 1929 bestaande logistiek dienstverlener is helder. Directeur Hans de Graaf: “Wij hebben duurzaamheid hoog op de prioriteitenlijst staan en daar past de transitie naar alternatieve aandrijving ook bij. Verder bestaat een deel van onze werkzaamheden uit winkeldistributie waarbij we steeds meer te maken krijgen met milieuzones. Met onze nieuwe DAF XD Electric spelen we daar mooi op in.”

Dat de nieuwe elektrische truck een DAF zou worden, was geen vraag. Het merk uit Eindhoven is al decennialang favoriet bij de vervoerder uit Gorinchem waarvan het wagenpark bestaat uit zo’n 80 eenheden. De nieuwe XD 270 FA BEV zal worden ingezet in de winkeldistributie waarbij gemiddeld zo’n 300 kilometer per dag zal worden gereden.

Mede hierdoor is gekozen voor het meest uitgebreide accupakket dat bestaat uit vijf accu’s. Deze hebben in totaal een capaciteit van 525 kWh waarmee een actieradius van 400 tot 450 km mogelijk moet zijn. Dankzij de DC snel laad mogelijkheid tot 325 kW kunnen de accupakketten in 45 minuten van 20 naar 80 procent worden opgeladen. Twee elektromotoren gekoppeld aan een drietraps automaat leveren een vermogen van 270 kW ofwel 370 pk.

Tegelijk met de aanschaf van de XD 270 Electric is er op het terrein van C. van den Heuvel een laadpaal geïnstalleerd via Paccar Power Solutions met een capaciteit van 180 kW. Daarmee kan de truck ’s nachts in drie uur weer volledig van 0 tot 100% worden opgeladen. Er is bewust gekozen om alles via DAF/Paccar te laten lopen; zo is er één aanspreekpunt voor alle vragen rondom het elektrisch rijden.

Hans de Graaf: “Het is voor ons ook uitproberen. In de praktijk moet blijken of we uitkomen met de actieradius of dat er ook onderweg nog geladen zal moeten worden. De invloed van de chauffeur is hierbij een grote factor.”

Die chauffeur is Brian van Bunnik en hij is blij met zijn nieuwe truck. “Ik heb nog nooit elektrisch gereden dus dat vind ik een leuke uitdaging. Het wordt ook wel spannend om te zien of ik er gewoon mijn werk mee kan doen. De XD zelf is al een mooie vooruitgang ten opzichte van mijn vorige vrachtwagen. Lekker ruim, goede spiegels en veel zicht rondom. Dat is fijn want ik zit veel in het centrum van een stad. Daarbij zal ook de DAF hoekzicht camera een goed hulpmiddel zijn met dat ruime beeld rondom de voorzijde. En ik heb achterop ook een camera gekregen.”

De DAF XD 270 BEV 4×2 bakwagen werd geleverd door DAF-dealer BEST Trucks uit Barendrecht in samenwerking met De Ruyter Trucks. Tot eind dit jaar kijkt DAF Trucks zelf ook nog intensief mee tijdens de operatie om zo de ervaringen uit de praktijk mee te kunnen nemen bij toekomstige ontwikkelingen.

Leden VVMC wijzen eindbod NS af, nieuwe acties niet uitgesloten

UTRECHT – De leden van de Vakbond voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) hebben het eindbod van NS voor een nieuwe cao in meerderheid afgewezen. De grootste vakbond bij het spoorbedrijf sluit nieuwe acties niet uit. VVMC wil nu eerst met NS in gesprek om tot betere afspraken te komen.

Eerder op de dag ging de achterban van CNV wel akkoord met het eindbod van NS. Wat CNV betreft zouden er daarmee geen nieuwe acties volgen. De meeste leden van VVMC kijken er anders tegenaan: 59 procent van de achterban van die bond vindt het eindbod van NS onvoldoende. De actiebereidheid onder de leden blijkt groot, laat VVMC ook weten. 89 procent van de leden heeft aangegeven bereid te zijn om actie te voeren.

Volgens VVMC-bestuurder Wim Eilert is er bij het personeel ook ergernis over de wijze waarop NS communiceert in landelijke media. “We hebben berichten van leden ontvangen dat zij op de werkvloer lastig zijn gevallen door de uitspraken van NS. Waarvan sommige leden zelfs in hun privéleven zijn lastiggevallen. Dat is onacceptabel!”

NS-medewerkers hebben sinds het klappen van het cao-overleg al vier keer het werk neergelegd. Tijdens de eerste staking begin vorige maand konden in het hele land geen NS-treinen rijden. Ook enkele dagen later moest NS de dienstregeling landelijk schrappen, door een staking in de Randstad. De overige stakingsdagen hadden regionaal impact.

Daarna volgde een verbeterd cao-bod van NS. Het bedrijf wil onder andere de lonen sterker verhogen dan eerder. Ook komt er een verbeterde regeling voor zwaar werk. Medewerkers die dertig jaar of langer zwaar werk hebben gedaan bij NS, kunnen dan drie jaar eerder stoppen met werken.

FNV heeft nog niet laten weten hoe zijn achterban aankijkt tegen het eindbod.

WFS opent gespecialiseerd e-commerce- en expediteurscentrum op luchthaven Kopenhagen

KOPENHAGEN – Vrachtafhandelaar Worldwide Flight Services (WFS), onderdeel van SATS Group, heeft een vierde loods geopend op luchthaven Kopenhagen. Met deze uitbreiding speelt WFS in op de toenemende vraag naar gespecialiseerde diensten voor e-commerce en vrachtvervoer via expediteurs in Scandinavië.

De nieuwe faciliteit voor E-Commerce & Freight Forwarder Handling (EFFH) beslaat 4.800 m² en brengt het totale vloeroppervlak van WFS op de Deense luchthaven op meer dan 21.500 m². Dit is inclusief een speciale temperatuurgecontroleerde farmaceutische loods.

Met de nieuwe loods kan WFS een breed scala aan diensten aanbieden voor expediteurs die import- en exportzendingen via Kopenhagen verwerken. Denk aan het gereedmaken van vracht voor luchtvervoer, het registreren van gewicht en afmetingen, beveiligingscontroles, consolidatie en vervoer van en naar andere afhandelingsbedrijven. Ook deconsolidatie, sortering, douanevoorbereiding en wegtransport vallen onder de dienstverlening, evenals herverpakking, labeling en maatwerk screening.

“Deze uitbreiding ondersteunt de groeiende vrachtvolumes op luchthaven Kopenhagen en de dynamische expediteurengemeenschap,” aldus Inge Briand de Crevecoeur, Managing Director Copenhagen bij WFS. “We zien dat expediteurs steeds vaker fysieke afhandeling uitbesteden aan betrouwbare partners zoals WFS.”

De e-commerceservices van WFS zorgen bovendien voor een verkorting van de doorlooptijd van internationale zendingen naar Scandinavische klanten met één dag, dankzij snelle importsortering en scanning die het douaneproces versnellen.

Volgens Marc Claesen, Senior Vice President Northern Europe & Africa bij WFS, past deze investering in de bredere strategie om het netwerk van e-commerce- en expediteursfaciliteiten in Europa uit te breiden. “In een uitdagende markt zijn snelheid en realtime-informatie cruciaal. Kopenhagen sluit aan bij onze gespecialiseerde EFFH-locaties in onder meer België, Frankrijk, Nederland, Duitsland, Spanje en Zweden. En we blijven kijken naar nieuwe groeikansen.”

Kledingmerk BALR. vraagt faillissement aan

AMSTERDAM – Kledingmerk BALR. heeft faillissement aangevraagd, heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt. Volgens een verklaring willen de aandeelhouders “hun energie en middelen nu volledig op het verder versnellen van de groei” van voetbalplatform 433 richten. Zowel BALR. als 433 is mede opgericht door oud-voetballer Demy de Zeeuw.

BALR. heeft ongeveer 45 mensen in dienst. Wat er met hun banen gaat gebeuren, kan een woordvoerder nog niet zeggen: dat is volgens hem aan de curator. Naast een webshop heeft BALR. twee fysieke winkels, in Roosendaal en in het Belgische Maasmechelen.

Topman Juul Manders van BALR. zegt dat er alles aan is gedaan om een faillissement te voorkomen. “Maar de stijgende kosten, teruglopende verkopen en de opgebouwde coronaschuld zijn ons uiteindelijk te veel geworden”, aldus Manders. “Ik ben ongelooflijk dankbaar voor onze klanten, partners en ons team voor het jarenlange vertrouwen en de mooie dingen die we samen hebben neergezet.”

Manders staat ook aan het roer bij 433, dat naar eigen zeggen maandelijks ruim 350 miljoen unieke accounts bereikt. “433 groeit niet alleen in bereik, maar ontwikkelt zich steeds meer tot een volledig ecosysteem voor voetbalfans”, legt Manders uit. “Met de steun van onze aandeelhouders kunnen we de komende jaren nog sneller innoveren en onze community verder uitbouwen. Dat maakt dit, hoe pijnlijk het ook is, de juiste keuze voor de toekomst.”

In de verklaring staat verder dat informatie over bestellingen en retouren zo snel mogelijk via e-mail of sociale media wordt bekendgemaakt.

BALR. werd in 2013 opgericht. Naast De Zeeuw was ook Manders daarbij betrokken, evenals ondernemer Ralph de Geus. Het merk presenteert zichzelf als “luxe lifestylemerk” en was geïnspireerd op de wereld van professionele voetballers. Naast kleding verkoopt het bedrijf ook schoenen, parfums, fatbikes en bedden.

‘Bolle Jos’ moet 96 miljoen euro betalen aan de Staat voor cocaïnesmokkel

Foto: Adobe Stock | VladimirS

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft maandag bepaald dat Jos L., alias ‘Bolle Jos’, ruim 96 miljoen euro moet terugbetalen aan de Staat. Het bedrag is het resultaat van een ontnemingsprocedure, waarin is vastgesteld hoeveel crimineel geld L. met zijn drugshandel heeft verdiend. Volgens de rechtbank heeft hij in totaal voor bijna 127 miljoen euro aan wederrechtelijk voordeel behaald.

L. werd in juni 2024 al veroordeeld tot 24 jaar cel voor zijn rol in grootschalige cocaïnesmokkel, een gewelddadige overval en het geven van een moordopdracht. De zaak over het wederrechtelijk verkregen voordeel werd bij verstek behandeld: L. verscheen niet op zitting en werd niet vertegenwoordigd door een advocaat. Wel is vastgesteld dat hij correct is opgeroepen.

OM schatte criminele winst hoger in

Het Openbaar Ministerie ging uit van een voordeel van ruim 220 miljoen euro, maar de rechtbank oordeelde dat het OM daarbij een te ruime wettelijke grondslag hanteerde. Door een beperktere interpretatie én een aangepaste beoordeling van bepaalde verdiensten, viel het definitieve bedrag lager uit.

Cocaïne, goud en luxe goederen

Uit het strafdossier blijkt dat Jos L. grootschalig cocaïne importeerde, vaak betaald met contant crimineel geld. Ook is vastgesteld dat hij 150 kilo goud heeft gekocht. Het OM stelde verder dat hij dure horloges, handtassen, een auto en een appartement voor familie zou hebben aangeschaft, maar daarvan is de rechtbank niet overtuigd. De waarde van deze luxe goederen is daarom niet meegenomen in de berekening.

Mislukte transporten drukken totaalbedrag

Vast is komen te staan dat diverse cocaïnetransporten van L. zijn onderschept. In totaal ging het om circa 13.000 kilo cocaïne, met een geschatte waarde van 30 miljoen euro. Dit bedrag is in mindering gebracht op het totaal berekende voordeel.

Uiteindelijk komt de rechtbank uit op een wederrechtelijk verkregen voordeel van 126,9 miljoen euro. Daarvan moet Jos L. 96,3 miljoen euro daadwerkelijk betalen.

Motorrijder overleden na ernstig ongeval met vrachtwagen op A15 bij Botlektunnel

Foto: MediaTV

SPIJKENISSE – Maandagmiddag is een motorrijder om het leven gekomen bij een ernstig ongeval op de A15 ter hoogte van de Botlektunnel richting Europoort. De motorrijder botste op een vrachtwagen en overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

De melding van het ongeval kwam rond 13:00 uur binnen. Direct werd een traumahelikopter ingezet en hulpdiensten startten een reanimatiepoging, maar die mocht niet baten. De motorrijder overleed op de plaats van het incident.

Volgens een vrachtwagenchauffeur die voor de Botlekbrug stond, werd in een appgroep al snel gemeld dat een motorrijder achterop een vrachtwagen zou zijn gereden. De politie heeft inmiddels bevestigd dat er sprake is van een aanrijding tussen een motor en een vrachtwagen.

De vrachtwagenchauffeur is door de politie aangehouden in verband met het onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.

Het incident leidt tot grote verkeershinder. De Botlekbrug werd om 13:08 uur geopend, maar bleef langdurig open waardoor de A15 richting Europoort volledig is afgesloten. Ingesloten verkeer wordt door de politie weggeleid. Rond de vrachtwagen zijn zwarte schermen geplaatst om het zicht op de plaats van het ongeval af te schermen.

De politie doet onderzoek naar de precieze oorzaak van het dodelijke ongeval.

AP keurt protocol goed om criminaliteit te weren uit havens en van luchthavens

DEN HAAG – De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een protocol goedgekeurd, met voorwaarden voor havens, luchthavens en andere gevoelige logistieke locaties om personen te kunnen weigeren die eerder op zo’n locatie betrokken waren bij (drugs)criminaliteit. Organisaties die werken volgens de voorwaarden in dit protocol, krijgen van de AP een vergunning om gegevens over die personen te delen.

Havens, luchthavens en andere belangrijke logistieke knooppunten in Nederland hebben vaak te maken met drugscriminaliteit: drugs worden verstopt in bijvoorbeeld containers. In sommige gevallen gebruiken criminele organisaties bijvoorbeeld vrachtwagenchauffeurs met toegang tot die locaties om bijvoorbeeld drugs op te halen, of om ‘uithalers’ het terrein op te brengen.

Gatekeeper

Havens hebben vaak zelf een zwarte lijst van personen die al een keer zijn betrapt. Maar het delen van gegevens van deze personen met andere havens en luchthavens kon niet zomaar. Met een vergunning op basis van dit protocol wordt dat mogelijk. Het protocol is opgesteld door Gatekeeper, een stichting waarin overheid, bedrijfsleven en de Rotterdamse haven samenwerken om criminaliteit in havens tegen te gaan.

Hoe werkt het?

De toegang tot havens en andere gevoelige locaties is nu ook al gereguleerd: alleen mensen met een toegangspas komen er binnen. Wordt iemand betrapt op ernstige misdrijven in een haven, dan geeft die haven dat door aan Gatekeeper. Deze stichting zorgt ervoor dat de toegangspas van diegene niet meer werkt bij de gevoelige havens en andere locaties die deelnemen aan het centrale register van Gatekeeper. Transportbedrijven kunnen die mensen dan dus niet meer inzetten voor ritten naar die locaties.

Wanneer komt iemand op de lijst?

Mensen komen op de zwarte lijst wanneer zij betrapt worden op meewerken aan een misdrijf, zoals drugscriminaliteit of fraude. Dat gebeurt niet pas na een veroordeling, omdat het risico dan bestaat dat diegene in de tussentijd kan doorgaan met criminele activiteiten. Havens kunnen een persoon zelf op hun eigen, lokale zwarte lijst zetten. Voor een registratie in het centrale systeem, waardoor diegene andere havens dus ook niet binnenkomt, ligt de lat hoger dan voor een lokale zwarte lijst. Stichting Gatekeeper toetst een aanmelding voor de centrale zwarte lijst. Bij vrijspraak, een uitgezeten straf of als een strafzaak niet wordt behandeld (een sepot), wordt diegene van de lijst verwijderd.

Strenge waarborgen

Het gaat hier dus om het delen van strafrechtelijke gegevens. Daarom staan er in het protocol strenge voorwaarden. Zo kunnen aangesloten bedrijven niet zelf het centrale register inzien. En kunnen personen die in het register terechtkomen bezwaar maken en in beroep gaan tegen die beslissing. Bovendien worden de gegevens na 5 jaar gewist. Stichting Gatekeeper controleert of deelnemende havens zich aan de voorwaarden houden.

Tata Steel Nederland schrapt minder banen bij reorganisatie

VELSEN-NOORD – Tata Steel Nederland gaat minder banen schrappen met de eerder aangekondigde reorganisatie. De staalproducent wil 1224 voltijdsbanen laten verdwijnen, meldt een woordvoerder. Bij de aankondiging in april waren dit er nog 1600, ongeveer een op de vijf werknemers van het hoogovencomplex bij IJmuiden. Vakbonden zijn echter kritisch, aangezien de plannen een veel grotere groep mensen in grote onzekerheid storten.

Maandag heeft Tata Steel de gedetailleerde adviesaanvraag bij de ondernemingsraad intern verspreid. Daarin zijn de plannen volgens de staalproducent verder uitgewerkt. De reorganisatieplannen zijn onderdeel van een “transformatieprogramma” dat de winstgevendheid moet herstellen en de concurrentiepositie moet verbeteren. Tata Steel wil onder meer 150 miljoen euro aan personeelskosten per jaar besparen. Het bedrijf meldde in april al vooral managementfuncties te willen schrappen.

De omvang van de reorganisatie is volgens Tata Steel nog niet definitief. De directie moet er nog een beslissing over nemen.

Volgens de bonden heeft de reorganisatie impact op zo’n 3250 functies en komen er ongeveer 2000 nieuwe functies bij. Daardoor verdwijnen onderaan de streep 1224 banen, waarvan ruim 420 door tijdelijke contracten niet te verlengen, te stoppen met een deel van de ingehuurde krachten en natuurlijk verloop zoals medewerkers die met pensioen gaan.

Bestuurder Hans Korver van vakbond De Unie is “onaangenaam verrast”. “Dit klinkt gunstiger dan het bericht van april dit jaar. Maar we weten nu dat 3245 medewerkers boventallig worden. En dat er nog meer mensen in onzekerheid zitten.”

CNV is “niet te spreken” over de plannen. Zo’n 4000 medewerkers hebben volgens bestuurder Marten Jukema gehoord dat ze mogelijk worden geraakt door de reorganisatie. “Deze mensen hebben geen idee waar ze aan toe zijn, ook omdat de omschrijvingen van de nieuwe vacatures nog ontbreken.”

Ook FNV is ontevreden. “Het bedrijf schaft talloze bestaande functies af en verzint er nieuwe voor terug”, zegt FNV-bestuurder Cihan Lacin. “Minstens 3500 medewerkers moeten straks solliciteren op een nieuwe baan binnen hun eigen bedrijf.”

Eerder dreigden FNV en CNV al met een staking vanwege de reorganisatie. Lacin laat weten het er niet bij te willen laten zitten. “Als het aan de directie ligt, gaan ze vanaf oktober met de uitvoering van dit nieuwe plan starten. Wij denken daar toch echt anders over en zullen dan ook op zeer korte termijn met onze leden onze vervolgstappen bespreken.”

Douane houdt twee 14-jarige uithalers aan in Rotterdamse Waalhaven

Foto: JB Media

ROTTERDAM – Afgelopen weekend heeft de douane in de Rotterdamse Waalhaven drie personen aangehouden op verdenking van het voorbereiden van een uithaalactie. Onder de verdachten bevinden zich twee minderjarigen van slechts 14 jaar oud, afkomstig uit Schiedam en Rotterdam. De derde verdachte is een 39-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats in Nederland.

Het drietal was over het hek geklommen van een zogenoemd empty depot, een terrein waar lege containers worden opgeslagen. Na enige tijd klommen ze weer terug over het hek, waarop ze direct konden worden aangehouden door het Team Bijzondere Bijstand (TBB) van de douane.

Omdat de verdachten geen drugs bij zich hadden, heeft het TBB enkele containers op het terrein onderzocht. Daarbij werd gebruikgemaakt van een “touwbrommer” om toegang te krijgen tot de bovenste koelcontainers. De inspectieluiken van deze containers worden regelmatig gebruikt om verdovende middelen te verstoppen.

Tijdens de zoekactie zijn echter geen drugs aangetroffen. De douane onderzoekt de zaak verder.

Schade bij luchthaven Almería na aardbeving

Foto: Wikimedia | Karl Döringer

ALMERÍA – Een aardbeving met een kracht van 5.4 heeft maandagochtend de Zuid-Spaanse provincie Almería getroffen. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers of gewonden gevallen. Het dak van een cafetaria bij de luchthaven van Almería stortte door de beving in, meldden Spaanse media.

Het vliegverkeer is niet verstoord. De aardbeving vond iets na 07.00 uur plaats in Cabo de Palos, op ongeveer 32 kilometer voor de kust, op een diepte van 3 kilometer.

De beving werd gevoeld in 57 gemeenten in Almería, 21 in Granada, negen in Jaén en vijf in Málaga en ook in de hoofdstad Madrid.

Tot 10.00 uur waren dertien naschokken geregistreerd in het gebied. Die waren allemaal van mindere intensiteit.

×