Clicky

zondag 6 juli 2025 - 00:48 uur
Home Blog Pagina 5

Remia en Nedcargo zetten elektrische vrachtwagen in voor pendelroute tussen Den Dolder en Soesterberg

SOESTERBERG/DEN DOLDER – Remia en logistiek dienstverlener Nedcargo hebben op dinsdag 1 juli een elektrische vrachtwagen in gebruik genomen voor het dagelijkse transport tussen de Remia-fabriek in Den Dolder en het distributiecentrum van Nedcargo in Soesterberg. Tegelijkertijd is op het terrein van Nedcargo een laadpaal voor elektrische vrachtwagens officieel geopend.

De ingebruikname werd bijgewoond door vertegenwoordigers van beide bedrijven en gemeentebestuurders van Soest en Zeist. Volgens beide partijen draagt de inzet van de elektrische vrachtwagen direct bij aan de vermindering van CO₂-uitstoot, fijnstof en geluidsoverlast op het traject.

Remia en Nedcargo werken al 45 jaar samen op het gebied van logistiek. De inzet van de elektrische truck markeert een nieuwe stap in deze samenwerking, die dit jaar samenvalt met het 100-jarig bestaan van Remia en het 25-jarig jubileum van Nedcargo.

Volledig elektrisch pendelvervoer in 2030

Nedcargo heeft als doel om vóór 2030 al het pendelvervoer in de Benelux te elektrificeren. Dit betreft korte, vaste routes – ook wel ‘rondjes rond de kerk’ genoemd – tussen fabrieken en distributiecentra. In totaal zijn er nu zo’n 25 van dit soort pendelroutes actief. Voor de verdere uitrol wordt een toename van het aantal elektrische voertuigen verwacht, maar volgens Nedcargo vormt de laadinfrastructuur op logistieke locaties nog een belangrijke uitdaging.

Technische specificaties

De vrachtwagen die nu wordt ingezet is een Volvo FM Electric met een bruikbare batterijcapaciteit van 380 kWh. Daarmee kan het voertuig naar verwachting zo’n 14 ritten per dag uitvoeren op het 8 kilometer lange traject tussen Den Dolder en Soesterberg, met een laadvermogen van 40 tot 45 ton. De geschatte actieradius bedraagt ongeveer 220 kilometer. De laadpaal op het terrein van Nedcargo levert groene stroom.

De komende periode wordt benut om het laadproces verder te optimaliseren, onder meer door betere planning van laadmomenten, capaciteitsbeheer en chauffeurstrainingen gericht op het vergroten van de actieradius.

Organisaties in advertentie: Kamer, stem tegen de asielwet

AMSTERDAM – Tientallen organisaties roepen de Tweede Kamer in een paginagrote advertentie in NRC op tegen de asielnoodmaatregelenwet te stemmen. Onder meer vakbond FNV, Vluchtelingenwerk Nederland, Amnesty International, de Landelijke Studentenvakbond, Dokters van de Wereld en religieuze organisaties hebben de oproep ondertekend.

De strafbaarstelling van illegaliteit, die de Kamer deze week toevoegde aan het wetsvoorstel, “criminaliseert mensen zonder papieren” en degenen die hen helpen, stellen de organisaties. Kwetsbare mensen worden zo aan hun lot overgelaten, vinden zij. De strafbaarstelling is “een aantasting van de mensenrechten” en draagt niet bij aan een oplossing voor problemen.

Ook de organisatie LGBT Asylum Support wijst erop waartoe de strafbaarstelling kan leiden. Veel queer asielzoekers hebben volgens de stichting moeite om te voldoen aan de eisen die de IND stelt aan bewijsvoering. LGBT Asylum Support helpt deze mensen om alsnog in aanmerking te komen voor een asielprocedure. “Dit belangrijke werk zou ineens illegaal worden.” De organisatie vraagt Kamerleden eveneens te stemmen tegen “deze voorgestelde inhumane en strenge asielwetgeving”.

Woensdag riep de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ook al op niet in te stemmen met de asielnoodmaatregelenwet. De Kamer stemt donderdag over de wet, evenals over een andere asielwet die een tweestatusstelsel moet regelen.

Visser Duiven kiest voor elektrisch: ‘De Renault Master E-Tech past perfect in onze duurzame koers’

DUIVEN – Visser Duiven zet grote stappen in verduurzaming. Met de aanschaf van twee Renault Master E-Tech-bestelbussen start de logistiek dienstverlener met de elektrificatie van het wagenpark. Directeur Marcel Visser legt uit waarom deze stap logisch én noodzakelijk is en hoe Harbers Trucks daarbij een belangrijke rol speelt. “De total cost of ownership (TCO) van een elektrische bus is lager dan die van een dieselbus.”

Visser Duiven slaat figuurlijk een nieuwe weg in met zijn wagenpark. Het bedrijf heeft een divers wagenpark, van bestelbussen tot LZV-combinaties, en is al langer bezig met het verduurzamen van de vloot. Zo kan Visser Duiven met zijn voertuigen op HVO100 rijden als de klant daar om vraagt: een fossielvrije, synthetische diesel gemaakt van hernieuwbare grondstoffen waarmee tot 90% CO₂-reductie mogelijk is. Nieuwe stap is de inzet van elektrische voertuigen.

“Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan bij ons hoog in het vaandel”, zegt directeur Marcel Visser. “Als bedrijf vinden we dat belangrijk en ook wetgeving dwingt ons om te verduurzamen. Inmiddels zijn de eerste zero-emissiezones in binnensteden een feit en dat worden er de komende jaren alleen maar meer.”

‘Elektrische bus heeft gunstig TCO’

Twee Renault Master E-Tech-bestelbussen zijn de eerste elektrische voertuigen in de vloot. “Daar is op dit moment een sluitende businesscase mee te maken”, vertelt Visser. “De total cost of ownership (TCO) van een elektrische bus is lager dan die van een dieselbus. Voor de aanschaf van de Renault Master E-Tech’s konden we nog gebruikmaken van SEBA-subsidie, maar ook zonder die subsidie is de TCO gunstiger. Dat komt ook omdat de kosten voor reparatie en onderhoud substantieel lager zijn dan bij een dieselbus: een elektrische bus heeft veel minder onderdelen. Ook de energiekosten zijn flink lager, zeker omdat wij op eigen terrein kunnen opladen.”

Praktische inzet in de regio

De Renault Master E-Tech-bussen worden ingezet voor regiodistributie in een straal van zo’n vijftig kilometer rond Duiven. “Dat gaat met name om pakketten en kleinere zendingen”, aldus Visser.

“De actieradius van de Renault Master E-Tech in onze uitvoering is 350 kilometer en dat is ruimschoots voldoende voor de dagelijkse routes van maximaal 280 kilometer. We laden op via een AC-laadpaal met twee aansluitpunten bij onze vestiging. De chauffeurs komen rond 17.00 uur terug en vertrekken de volgende ochtend rond 6.30 uur. Er is dus meer dan genoeg tijd om de bussen op te laden. Opladen is overigens wel een aandachtspunt als je elektrisch wilt gaan rijden: zorg ervoor dat je op tijd begint met de voorbereiding om laadfaciliteiten te krijgen want zo’n traject vergt enige tijd. Let daarnaast op je contractvermogen bij de netbeheerder, dat je daar niet overheen komt. We zijn nu bezig met het verzwaren van aansluitingen bij twee panden en de aanleg van een laadplein. Dat is noodzaak om verder te kunnen opschalen. We krijgen twee 2 MW aansluitingen. Hiermee kunnen we in de nacht als er geen netcongestie is ruim zestig trucks opladen.”

Slim en efficiënt verwarmen en laden

Bij de configuratie van de bussen kreeg Visser Duiven advies van Harbers Trucks. “We hebben onder meer gekozen voor stoel- en voorruitverwarming. Dat zijn opties waar wij in eerste instantie niet aan dachten, maar de accountmanager van Harbers legde uit dat die opties per saldo minder energie verbruiken dan als je de volledige verwarming aanzet om de bus te verwarmen of de voorruit te ontdooien. Bij elektrisch rijden zijn dat ook allemaal factoren waar je rekening mee moet houden en dan is goed advies van je dealer extra waardevol. Ook aan de laadinrichting in de bus hebben we veel aandacht besteed. We hadden eigenlijk een laadlengte van vier meter nodig voor de langere pakketten maar de beschikbare uitvoering had een vloerlengte van 3,80 meter. In overleg met Harbers Trucks hebben we een luikje naast de chauffeursstoel laten maken, zodat we toch vier meter laadlengte hebben voor de enkele lange lengtes.”

‘Chauffeurs konden niet wachten om met de bussen te rijden’

Chauffeurs zijn zeer enthousiast, vertelt Visser. “Vanaf het eerste moment hebben we hen betrokken bij dit project. Ze konden letterlijk niet wachten om met de bussen te gaan rijden. Bij de aflevering stonden ze al bij de bussen voordat we aan de taart waren begonnen, zo enthousiast waren ze”, lacht Visser. “Het is ook leren en ondervinden en daarin ondersteunt Harbers ook. Zo hebben de chauffeurs een uitgebreide uitleg gehad over hoe ze moeten opladen, hoe ze zo efficiënt mogelijk rijden en hoe je optimaal energie regenereert als je het gaspedaal op het juiste moment loslaat. De bussen zijn inmiddels een paar weken onderweg en chauffeurs zijn heel blij. Een elektrische bus rijdt heel prettig en rustig.”

Opvallend ontwerp

De bussen zijn een opvallende verschijning op de weg. De kenmerkende rode lijn in de grille van de Renault Master E-Tech is uitgevoerd in het geel van de Visser-huisstijl. Ook de gele stekker trekt de aandacht. “Onze chauffeurs kregen op de eerste dag al veel positieve reacties onderweg, mensen maakten er zelfs foto’s van”, aldus Visser.

Vertrouwen in Renault en Harbers Trucks

Het zijn de eerste Renault-bussen in de vloot van Visser Duiven. “Dat we nu voor Renault en Harbers Trucks kiezen, heeft meerdere redenen”, zegt Visser. “Harbers Trucks zit bij ons in de straat en we hebben al jaren goed contact. De accountmanager is zeer enthousiast en denkt echt mee. Bovendien heeft Renault veel ervaring met elektrische voertuigen en dat geeft ons vertrouwen in het product. Dat kwam allemaal mooi samen bij deze aanschaf. Harbers Duiven gaat het onderhoud doen en we hebben er alle vertrouwen in dat dat op een adequate manier gebeurt.”

Visser Duiven is gespecialiseerd in fijnmazige distributie van pallets en pakketten binnen Nederland. Vanuit Duiven verzorgt het bedrijf onder meer palletdistributie, pakketbezorging, warehousing en fulfilment. Dagelijks zijn er, inclusief subcontractors, zestig voertuigen onderweg. Visser Duiven investeert op meerdere fronten in een duurzame toekomst. Naast de verduurzaming van het wagenpark en het gebruik van slimme planningssystemen om routes efficiënt te rijden en lege kilometers te voorkomen, hebben alle gebouwen van het bedrijf inmiddels energielabel A+++.

Eurostar en London St. Pancras Highspeed bundelen de krachten voor een grote uitbreiding om de capaciteit van het station te verdubbelen

AMSTERDAM – London St. Pancras Highspeed en Eurostar hebben vandaag een intentieverklaring ondertekend, waarmee ze hun gezamenlijke ambitie bevestigen om belangrijke stappen te zetten richting een uitbreiding van de capaciteit van St. Pancras International. Met dit project willen ze één van Europa’s drukste internationale spoorwegknooppunten klaarstomen voor de toekomst en inspelen op de groeiende vraag naar duurzaam internationaal reizen.

De aankondiging volgt op een onafhankelijk onderzoek dat eind 2024 werd besteld om te bekijken hoe het station kan evolueren om het toekomstige reizigersaantal aan te kunnen en de klantbeleving te verbeteren.

Het toonaangevende architectenbureau Hawkins\Brown werd aangesteld om een gedetailleerde ontwerp- en haalbaarheidsstudie uit te voeren. Dit zal de bedrijven toelaten om te beoordelen hoe het station heringericht kan worden om meer reizigers te ontvangen en efficiënter te werken.

De intentieverklaring tussen London St. Pancras Highspeed en Eurostar voorziet samenwerking rond de volgende drie fases:

  • Fase één: Kijken naar kortetermijnverbeteringen binnen de bestaande ruimte, waaronder het optimaliseren van de veiligheids- en grenscontroleprocessen, om zo binnen de drie à vier jaar 2.700 extra passagiers per uur te kunnen verwerken.
  • Fase twee: De internationale zone en de verbinding met de hoofdhal verbeteren, zodat de doorstroming en de beleving voor de reizigers vlotter verloopt. De afronding wordt verwacht tegen 2028.
  • Fase drie: In de jaren 2030 volgt een verdere verkenning van langetermijnmogelijkheden om groei te stimuleren en de capaciteit nog verder te verhogen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de mogelijkheid om de aankomststroom naar boven te verplaatsen.

Hawkins\Brown, bekend van hun werk aan Stratford International en andere grote transport- en erfgoedprojecten, werd aangesteld om een heringerichte gelijkvloerse indeling voor de internationale zone te ontwerpen en uit te werken, zodat de huidige capaciteit van het station meer dan verdubbeld kan worden. In 2024 was de operationele capaciteit 1.800 reizigers per uur; dit is ondertussen al gestegen tot 2.000 per uur, met de verwachting dat dit na fase 2 bijna 5.000 per uur zal zijn.

Dit zal gerealiseerd worden door slim te ontwerpen, waarbij de bestaande ruimte en processen heringericht en herbekeken worden, met respect voor het erfgoed van St. Pancras en zonder dat er grote structurele ingrepen nodig zijn.

De plannen komen er op een moment dat de vraag naar duurzaam reizen naar Europa blijft stijgen. Uit onderzoek dat London St. Pancras Highspeed eerder dit jaar liet uitvoeren, blijkt dat de vraag tegen 2040 zal verdrievoudigen, van 11 miljoen naar 35 miljoen reizigers per jaar. Eurostar kondigde onlangs ook aan dat het zijn bestemmingen vanuit Londen wil uitbreiden naar onder andere Genève en Frankfurt, omdat reizigers steeds verder willen reizen met de hogesnelheidstrein.

Simon Lejeune, Chief Safety and Stations Officer bij Eurostar, zei: “We zijn trots dat we samen met London St. Pancras Highspeed en Hawkins\Brown onze ruimte herdenken voor de toekomst en zo een nog betere klantbeleving kunnen bieden. Eurostar is de groene toegangspoort tot Europa en verwelkomt nu al tot 45.000 klanten per dag in St. Pancras, met een groeiende vraag. Nu we plannen om onze vloot uit te breiden vanaf het begin van de jaren 2030 en meer verbindingen aan te bieden naar Frankrijk, België, Nederland en nu ook Duitsland en Zwitserland, zal dit project een cruciale rol spelen om die groei mogelijk te maken en onze vlotte en unieke klantbeleving te blijven garanderen.”

Huis VS neemt procedurele horde en kan stemmen over uitgavenwet

WASHINGTON – Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft na grote vertraging een procedurele horde genomen en kan overgaan tot de definitieve stemming over de grote uitgavenwet van president Donald Trump. Die zal naar verwachting binnen een paar uur plaatsvinden, maar het is nog onzeker of er genoeg steun zal zijn onder Trumps partijgenoten.

Het is inmiddels diep in de nacht in Washington, maar de parlementariërs gaan nog even door, omdat er voor de stemming ook nog wordt gedebatteerd. Dat debat is begonnen.

De Republikeinen hebben een meerderheid in het Huis, maar niet alle partijgenoten van Trump zijn voor de plannen. Trump en Huis-voorzitter Mike Johnson hebben de afgelopen dagen en uren op een aantal Republikeinen ingepraat om ze te overtuigen toch voor te stemmen. Het is nog niet duidelijk of dat genoeg is.

De uitgavenwet is omstreden, omdat de staatsschuld er enorm door zou oplopen en sociale vangnetten verder zouden worden afgebroken.

Verbouwde Stena Foreteller terug in de vaart

ROTTERDAM – Eind juli komt het schip Stena Foreteller, na een ingrijpende verbouwing en renovatie, terug in de vaart op de Europoort/Rotterdam – Immingham route. Met een nieuw (extra) vrachtdek en een capaciteitsverhoging van 30 procent is het schip nóg efficiënter ingericht en wordt de CO₂-uitstoot per vrachteenheid verder verlaagd.

De reconstructie van het schip is gecoördineerd door Stena RoRo, op de Chinese scheepswerf CMI Jinling in Weihai. De Stena Foreteller is nu uitgerust met een vierde voertuigdek, waardoor het aantal rijstrookmeters is vergroot van 3.000 meter naar 4.000 meter.

“De verbouwing van de Stena Foreteller is een van de vele stappen die we zetten met oog op het behalen van de duurzaamheidsdoelstelling om de CO₂-uitstoot tegen 2030 met 30 procent te verminderen. Stena Line werkt op vele fronten, waarbij de verbetering en ontwikkeling van zowel bestaande als nieuwe schepen van groot belang zijn,” zegt Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet bij Stena Line.

Daarbij is het schip uitgerust met een walstroom aansluitsysteem, waardoor de CO₂-uitstoot tijdens het verblijf in de haven zal afnemen. Door het nieuwe extra scheepsdek wordt het schip aan meer wind blootgesteld. Om deze reden zijn er extra lieren geplaatst waardoor er extra meerlijnen kunnen worden uitgegeven. Daarnaast zijn er twee grotere boegschroeven geïnstalleerd met meer vermogen.

Tijdens de verbouwing is er ook groot gepland onderhoud uitgevoerd en heeft het schip zijn 5 jaarlijkse keuring gehad ook wel Special Survey genoemd. Daarbij is het schip voorzien van een nieuwe laag verf en branding.

De Stena Forerunner, het zusterschip van Stena Foreteller, zal vanaf het einde van de zomer dezelfde verbouwing ondergaan.

“Dit is een voorbeeld van een Stena RoRo-project, waarbij we onze uitgebreide ervaring inzetten om schepen te verbouwen naar de wensen en behoeften van de klant. Het verbouwen van schepen in het buitenland kan, gezien culturele en technische verschillen, zeer uitdagend zijn. Door ervaren personeel en een goede samenwerking verloopt dit voorspoedig”, zegt Mikael Abrahamsson, Manager – Conversions & Projects bij Stena RoRo.

Op de CMI Jinling scheepswerf worden momenteel nog twee nieuwe New Max schepen voor Stena Line – Stena Futura en Stena Connecta – voltooid. Zij zullen op de Belfast – Heysham route, de Ierse Zee gaan bevaren. Ook deze hybride schepen spelen een belangrijke rol in het verminderen van de CO₂-uitstoot van Stena Line. Beiden schepen kunnen namelijk op methanol varen. Ook zijn ze uitgerust met technologie die zowel batterijaandrijving als aansluiting op walstroom ondersteunt.

Gegevens Stena Foreteller en Stena Forerunner na verbouwing:

Lengte – 195,3 meter
Diepgang – 7.2 meter
Breedte – 25,6 meter
Rijstrookmeters – 4.000

RIVM: PFAS bij iedereen in bloed, bijna altijd boven grenswaarde

BILTHOVEN – Iedereen in Nederland heeft verschillende soorten PFAS in het bloed, concludeert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na eigen onderzoek. Bij vrijwel alle mensen ligt de concentratie van de chemische stoffen boven de gezondheidskundige grenswaarde, die als veilige grens wordt beschouwd.

Het RIVM onderzocht 1500 bloedmonsters uit heel Nederland, die zijn afgenomen in de jaren 2016 en 2017. In vervolgonderzoek gaat het instituut ook monsters die dit jaar zijn afgenomen analyseren.

“Dat mensen meer PFAS in hun bloed hebben dan de gezondheidskundige grenswaarde, wil niet zeggen dat mensen meteen ziek worden door PFAS. Het betekent wel dat PFAS effect kan hebben in het lichaam. Het immuunsysteem kan bijvoorbeeld minder goed gaan werken”, duidt het RIVM de resultaten. “De effecten zijn afhankelijk van de hoeveelheid PFAS, de duur van de blootstelling en iemands persoonlijke gezondheidssituatie.”

Eerste landelijke onderzoek

Het is het eerste landelijke onderzoek naar de chemische stoffen in het bloed. “Met deze kennis kunnen we in de toekomst volgen of maatregelen om de blootstelling te verlagen effect hebben”, legt het RIVM uit.

PFAS (per- en polyfluoralkylstoffen) zijn chemische stoffen die slecht afbreken en zich ophopen in het milieu en in organismen. Ze zijn vrijwel overal en zitten ook in lage concentraties in voedsel en drinkwater. De stoffen zijn door de industrie onder meer verwerkt in pannen, regenjassen en blusschuim.

Enige echte oplossing

Uit eerder onderzoek is bekend dat de stoffen onder meer effect kunnen hebben op de voortplanting en de ontwikkeling van het ongeboren kind. Ook kunnen PFAS-varianten “een effect hebben op cholesterol in het bloed, effecten op de lever geven en nier- en testiskanker veroorzaken”, somt het RIVM op.

PFAS worden “heel langzaam” uit ons lichaam verwijderd, legt het RIVM uit. Daarom is een lagere blootstelling de enige echte oplossing om de waarden uiteindelijk te verlagen. “Vooral bedrijven en overheden kunnen maatregelen nemen, zodat mensen minder PFAS binnenkrijgen.” Enkele varianten zijn verboden en in EU-verband wordt gewerkt aan een mogelijk totaalverbod.

Bij de helft van de volwassenen uit het onderzoek was de PFAS-hoeveelheid zeker vijf keer hoger dan de grenswaarde. Over de precieze effecten is veel onbekend. “De hoeveelheid PFAS in bloed geeft geen verklaring voor ziekte in het verleden en kan niet voorspellen of iemand ziek wordt in de toekomst”, zeggen de onderzoekers. Individueel testen lijkt daarom weinig zinvol.

Eerste gezamenlijke editie van ICT&Logistiek en Logistica Next in jaarlijkse vorm in november in Jaarbeurs

Foto: Michiel Ton

UTRECHT – Van 4 tot en met 6 november 2025 vinden de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next plaats in Koninklijke Jaarbeurs. De vakbeurzen zijn dé ontmoetingsplaats voor professionals uit de logistieke sector, met een nadruk op technologische innovatie en toekomstgerichte oplossingen.

Onder het centrale thema ‘Say yes to Future Logistics’ presenteren ruim 300 exposanten, 150 sprekers en 10 kennisinstellingen zoals TLN, evofenedex en Logistiek Digitaal, de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onder andere digitalisering, automatisering en zero emissie. De beurzen bieden een actueel overzicht van trends en toepassingen binnen onder meer warehousemanagement, mobiele robots, AI en duurzame supply chains.

ICT&Logistiek en Logistica Next richten zich op het delen van kennis, het faciliteren van netwerken en het aanbieden van concrete oplossingen voor actuele en toekomstige logistieke uitdagingen.

Slimme supply chains in opmars: technologie versnelt logistieke transformatie
De transformatie van de logistieke sector staat centraal tijdens ICT&Logistiek en Logistica Next. Nieuwe technologieën zoals AI, robotisering en automatisering spelen daarin een sleutelrol. Zo wordt AI steeds vaker toegepast voor voorspellende analyses, dynamische routeplanning en realtime besluitvorming. Tegelijkertijd verbeteren mobiele en collaboratieve robots de flexibiliteit en efficiëntie in magazijnen en distributiecentra.

“De logistiek wordt steeds slimmer en meer zelfsturend,” zegt Corien den Ouden, beursmanager van ICT&Logistiek en Logistica Next. “Deze ontwikkelingen veranderen niet alleen processen, maar ook de samenwerking binnen de keten. Organisaties die hierin investeren, zetten belangrijke stappen richting een toekomstbestendige en wendbare supply chain.”

Innovatiedruk dwingt tot versnelling

Vanaf dit jaar vindt Logistica Next jaarlijks plaats met ICT&Logistiek. Die keuze is ingegeven door een duidelijke beweging in de markt: de behoefte aan regelmatige ontmoetingen, kennisdeling en zicht op de nieuwste innovaties groeit snel. Waar voorheen een tweejaarlijks ritme voldeed, vraagt de huidige ontwikkelsnelheid in de intralogistiek om een andere aanpak.

Corien den Ouden: “De intralogistieke sector ontwikkelt zich razendsnel door innovaties als AI, robotica en data-analyse. Wat gisteren nog vernieuwend was, is vandaag alweer ingehaald. Door technologische vooruitgang, krapte op de arbeidsmarkt en stijgende klantverwachtingen, is het moment daar om het tempo van de beurs aan te passen aan dat van de markt. De recordinteresse vanuit exposanten toont dat de sector er klaar voor is. Met een uitverkochte beursvloer als bewijs is de overstap naar een jaarlijkse frequentie een duidelijke reactie op marktvraag.”

Foto: Michiel Ton

Door de beurs jaarlijks te organiseren, biedt Logistica Next niet alleen een actueel beeld van de sector, maar stimuleert het ook vernieuwing en vooruitgang op het gebied van slimme, datagedreven en duurzamesupply chains.

Gratis registeren

De vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next zijn op 4, 5 en 6 november 2025 geopend. Bezoekers kunnen zich gratis registreren en krijgen daarmee toegang tot beide vakbeurzen.

UWV: zonder bijscholing vergroot AI de kloof op de arbeidsmarkt

DEN HAAG – Het gebruik van kunstmatige intelligentie kan de krapte op de arbeidsmarkt verminderen, maar zonder bijscholing van werkenden en werkzoekenden vergroot AI het verschil tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, meldt uitkeringsinstantie UWV na onderzoek. “Om groeiende mismatch te voorkomen moet er ingezet worden op bijscholing en op het aanleren van kritische, digitale en ethische vaardigheden”, staat in het rapport.

Volgens het UWV helpt bijscholing voorkomen dat mensen aan de kant komen te staan, terwijl het tegelijkertijd de kansen op werk vergroot voor kwetsbare groepen. “Door de opkomst van ‘AI als assistent’ komen met name taken die routinematig van aard zijn en te maken hebben met taal, beeld of data onder druk te staan. Dat maakt beroepen waarin dit soort taken veel voorkomen kwetsbaar. We zien al dat creatieve beroepen kwetsbaar zijn voor vervanging door AI”, zegt arbeidsmarktdeskundige Frank Verduijn.

Volgens hem worden kritisch denken, digitale vaardigheden en ethisch inzicht nog belangrijker dan nu al het geval is. “Daar zijn alle experts het over eens. Het goed kunnen interpreteren en controleren van uitkomsten – factchecken – is essentieel.”

Beroepen die kwetsbaar zijn door AI komen vooral voor in de administratieve, financiële, juridische, creatieve, ICT- en consultancysector, en in de klantenservice.

Vrachtwagen met container klem onder tunnel in Rotterdam

Foto: Flashphoto

ROTTERDAM – In de nacht van woensdag op donderdag is een vrachtwagen met zeecontainer klem komen te zitten onder een van de tunnels bij de Maastunnel, in de richting van de Rochussenstraat (Noord).

Het incident leidde tot een tijdelijke afsluiting van deze rijrichting.

Twee bergingsvoertuigen kwamen ter plaatse om het voertuig los te krijgen, een operatie die enige tijd in beslag nam. Om voldoende speling te creëren werd besloten de banden van de vrachtwagen leeg te laten lopen.

Ondanks deze maatregel lukte het aanvankelijk niet om de vrachtwagen los te krijgen.

Uiteindelijk werd een tweede berger ingezet om de klus te klaren.

Na geruime tijd kon de vrachtwagen worden losgemaakt en afgevoerd. De weg is daarna weer vrijgegeven voor het verkeer.

Goederenvervoer over spoor verder gedaald

DEN HAAG – Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

De goederenstroom over het spoor naar het buitenland daalde met 9,3 procent tot 21,7 miljoen ton. In totaal werd er vorig jaar 37,8 miljoen ton aan goederen, zoals kolen, metaalertsen en chemische producten, vervoerd over het spoor. Dat is bijna 4 procent minder dan in het voorgaande jaar. “Het vervoer over het spoor neemt af sinds het recordjaar 2022”, constateert het statistiekbureau.

De vraag naar kolen voor kolengestookte elektriciteitscentrales is lager door de concurrentie van gas en duurzame energiebronnen. Afgelopen jaar werden 4,6 miljoen ton kolen vervoerd, 2,9 miljoen ton minder dan in 2023 en 5 miljoen ton minder dan in het recordjaar 2022. Kolen zakken daardoor van plek twee naar plek drie in de lijst van belangrijkste goederen voor spoorvervoer.

Zeehavens

Bijna de helft van de goederen op het spoor wordt vervoerd in containers. Belangrijke producten die via het spoor vanuit de zeehavens worden getransporteerd, zijn onder meer auto-onderdelen, kunststofproducten, machines, ijzerwaren en kleding.

Duitsland is voor Nederland de belangrijkste vervoerspartner. Twee derde van de goederen gaat naar Duitsland en bijna 38 procent van de aanvoer naar Nederland wordt er geladen. Italië, Oostenrijk, Polen en Tsjechië volgen op ruime afstand. “In vergelijking met tien jaar geleden is het aandeel van Duitsland wel lager. Oostenrijk en Polen zijn juist belangrijker geworden als partnerland”, aldus het CBS.

Aantal aanslagen met explosieven tot nu toe hoger dan vorig jaar

DEN HAAG – In de eerste zes maanden van 2025 waren er 678 aanslagen met explosieven en pogingen daartoe, tegenover 644 in het eerste halfjaar van vorig jaar. Dat is een stijging van 5 procent, blijkt uit cijfers die het ANP heeft opgevraagd bij de politie.

Van die 678 ging 610 keer ook daadwerkelijk een explosief af. 68 keer ging het om een poging.

In totaal vonden er vorig jaar 1543 (pogingen tot) aanslagen met explosieven plaats in Nederland. De politie kan niet zeggen bij hoeveel van de incidenten in 2024 het explosief afging.

De afgelopen jaren stijgt het aantal explosies. Volgens de politie heeft meer dan de helft van deze incidenten geen directe link met criminaliteit, maar ligt de oorzaak vaak bij ruzies.

Amerikaanse toezichthouder roept op tot onderzoek naar Powell

WASHINGTON – Bill Pulte, het hoofd van de Amerikaanse Federal Housing Finance Agency (FHFA), heeft het Congres opgeroepen onderzoek te doen naar Federal Reserve-voorzitter Jerome Powell.

Pulte beweert dat Powells recente getuigenis aan de Senaat over de geplande renovaties van het hoofdkantoor van de centrale bank “misleidend” was.

“Ik vraag het Congres om onderzoek te doen naar voorzitter Jerome Powell, zijn politieke vooringenomenheid en zijn misleidende getuigenis aan de Senaat, wat voldoende reden is om hem ‘met gegronde redenen’ te ontslaan”, schreef Pulte op X. De toezichthouder op de huizenmarkt beweerde dat Powell onjuiste verklaringen had afgelegd, zonder daarvoor bewijs te leveren.

Pulte heeft al langer kritiek op Powell. Net als president Donald Trump wil Pulte dat Powell de rente verlaagt. Ze zien beiden liever dat Powell opstapt. Maar een president kan de Fed-baas niet zomaar ontslaan. Dat kan alleen als er gegronde redenen zijn, bijvoorbeeld bij wangedrag.

KLM komt met loonvoorstel en wil verder praten met vakbonden

Foto: Adobe Stock | pettys

AMSTELVEEN – KLM heeft alle vakbonden bij de luchtvaartmaatschappij een concreet loonvoorstel gedaan, in de hoop daarmee voldoende aanknopingspunten te bieden om er aan de cao-onderhandelingstafel uit te komen.

Medewerkers kunnen dit jaar een eenmalige uitkering krijgen van 1000 euro. Per 1 juli volgend jaar zou dan een structurele loonsverhoging tot 2,5 procent volgen, afhankelijk van de bedrijfswinst die over dit jaar wordt behaald.

Eerder op woensdag kondigden vakbonden FNV en CNV nog een staking aan. Op woensdag 9 juli wil grondpersoneel van KLM acht uur lang het werk neerleggen. Kort na aankondiging van de staking zei een woordvoerster van KLM dat de maatschappij naar de rechter wilde stappen om die actie te laten verbieden. Later rectificeerde KLM de eigen woorden met de boodschap eerst graag weer met de bonden in gesprek te willen, in de hoop zo een staking bij het grondpersoneel te voorkomen.

Of FNV en CNV weer willen onderhandelen, is nog de vraag. FNV-bestuurder John van Dorland zegt dat de bond eerder koopkrachtbehoud eiste. “Daar voldoet dit loonbod niet aan.” Ook had de bond andere eisen, bijvoorbeeld een permanente regeling voor mensen met zwaar werk om eerder te stoppen met werken. Op die punten verwacht Van Dorland komende dagen terugkoppeling van KLM. Pas daarna besluit FNV over het aanschuiven bij onderhandelingen.

Lang wilde KLM helemaal geen loonsverhoging bieden aan het grondpersoneel, tot woede van de bonden. Vorige week verbood de rechter vervolgens een 24 uur durende staking van grondpersoneel uit veiligheidsoverwegingen. Het stond de bonden wel vrij een nieuwe actie aan te kondigen. KLM wil het cao-overleg 10 juli vervolgen. Het loonbod geldt ook voor andere KLM-medewerkers dan grondpersoneel.

Winterswijk getroffen door noodweer, meerdere bomen op N319, dak bedrijfspand ingestort [+foto’s]

Foto: Persbureau De Breij

WINTERSWIJK – Winterswijk is woensdagmiddag rond 16.30 uur getroffen door forse regen en onweersbuien. Het was er letterlijk even noodweer.

De hulpdiensten zijn momenteel druk bezig met het afhandelen van stormschade meldingen. “Er komen tientallen meldingen binnen”, aldus een woordvoerder van de brandweer.

Bij een bedrijfspand aan de Rondweg Zuid is een dak ingestort. Het is nog onduidelijk of er mensen onder het puin liggen.

Foto: Persbureau De Breij

De brandweer is met groot en veel materieel aanwezig. Ook staan er meerdere ambulances op locatie en is er een traumahelikopter opgeroepen.

Volgens de brandweer wordt er nog gezocht naar mogelijke personen. De omgeving is ruim afgezet.

Op de N319 zijn meerdere bomen omgevallen, ook op rijdende auto’s.

Foto: Persbureau De Breij

Of er gewonden zijn gevallen is nog niet bekend.

×