ROTTERDAM – Eind juli komt het schip Stena Foreteller, na een ingrijpende verbouwing en renovatie, terug in de vaart op de Europoort/Rotterdam – Immingham route. Met een nieuw (extra) vrachtdek en een capaciteitsverhoging van 30 procent is het schip nóg efficiënter ingericht en wordt de CO₂-uitstoot per vrachteenheid verder verlaagd.
De reconstructie van het schip is gecoördineerd door Stena RoRo, op de Chinese scheepswerf CMI Jinling in Weihai. De Stena Foreteller is nu uitgerust met een vierde voertuigdek, waardoor het aantal rijstrookmeters is vergroot van 3.000 meter naar 4.000 meter.
“De verbouwing van de Stena Foreteller is een van de vele stappen die we zetten met oog op het behalen van de duurzaamheidsdoelstelling om de CO₂-uitstoot tegen 2030 met 30 procent te verminderen. Stena Line werkt op vele fronten, waarbij de verbetering en ontwikkeling van zowel bestaande als nieuwe schepen van groot belang zijn,” zegt Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet bij Stena Line.
Daarbij is het schip uitgerust met een walstroom aansluitsysteem, waardoor de CO₂-uitstoot tijdens het verblijf in de haven zal afnemen. Door het nieuwe extra scheepsdek wordt het schip aan meer wind blootgesteld. Om deze reden zijn er extra lieren geplaatst waardoor er extra meerlijnen kunnen worden uitgegeven. Daarnaast zijn er twee grotere boegschroeven geïnstalleerd met meer vermogen.
Tijdens de verbouwing is er ook groot gepland onderhoud uitgevoerd en heeft het schip zijn 5 jaarlijkse keuring gehad ook wel Special Survey genoemd. Daarbij is het schip voorzien van een nieuwe laag verf en branding.
De Stena Forerunner, het zusterschip van Stena Foreteller, zal vanaf het einde van de zomer dezelfde verbouwing ondergaan.
“Dit is een voorbeeld van een Stena RoRo-project, waarbij we onze uitgebreide ervaring inzetten om schepen te verbouwen naar de wensen en behoeften van de klant. Het verbouwen van schepen in het buitenland kan, gezien culturele en technische verschillen, zeer uitdagend zijn. Door ervaren personeel en een goede samenwerking verloopt dit voorspoedig”, zegt Mikael Abrahamsson, Manager – Conversions & Projects bij Stena RoRo.
Op de CMI Jinling scheepswerf worden momenteel nog twee nieuwe New Max schepen voor Stena Line – Stena Futura en Stena Connecta – voltooid. Zij zullen op de Belfast – Heysham route, de Ierse Zee gaan bevaren. Ook deze hybride schepen spelen een belangrijke rol in het verminderen van de CO₂-uitstoot van Stena Line. Beiden schepen kunnen namelijk op methanol varen. Ook zijn ze uitgerust met technologie die zowel batterijaandrijving als aansluiting op walstroom ondersteunt.
Gegevens Stena Foreteller en Stena Forerunner na verbouwing:
Lengte – 195,3 meter
Diepgang – 7.2 meter
Breedte – 25,6 meter
Rijstrookmeters – 4.000