Clicky

vrijdag 4 juli 2025 - 22:44 uur
Home Blog Pagina 5

Eerste gezamenlijke editie van ICT&Logistiek en Logistica Next in jaarlijkse vorm in november in Jaarbeurs

Foto: Michiel Ton

UTRECHT – Van 4 tot en met 6 november 2025 vinden de vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next plaats in Koninklijke Jaarbeurs. De vakbeurzen zijn dé ontmoetingsplaats voor professionals uit de logistieke sector, met een nadruk op technologische innovatie en toekomstgerichte oplossingen.

Onder het centrale thema ‘Say yes to Future Logistics’ presenteren ruim 300 exposanten, 150 sprekers en 10 kennisinstellingen zoals TLN, evofenedex en Logistiek Digitaal, de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van onder andere digitalisering, automatisering en zero emissie. De beurzen bieden een actueel overzicht van trends en toepassingen binnen onder meer warehousemanagement, mobiele robots, AI en duurzame supply chains.

ICT&Logistiek en Logistica Next richten zich op het delen van kennis, het faciliteren van netwerken en het aanbieden van concrete oplossingen voor actuele en toekomstige logistieke uitdagingen.

Slimme supply chains in opmars: technologie versnelt logistieke transformatie
De transformatie van de logistieke sector staat centraal tijdens ICT&Logistiek en Logistica Next. Nieuwe technologieën zoals AI, robotisering en automatisering spelen daarin een sleutelrol. Zo wordt AI steeds vaker toegepast voor voorspellende analyses, dynamische routeplanning en realtime besluitvorming. Tegelijkertijd verbeteren mobiele en collaboratieve robots de flexibiliteit en efficiëntie in magazijnen en distributiecentra.

“De logistiek wordt steeds slimmer en meer zelfsturend,” zegt Corien den Ouden, beursmanager van ICT&Logistiek en Logistica Next. “Deze ontwikkelingen veranderen niet alleen processen, maar ook de samenwerking binnen de keten. Organisaties die hierin investeren, zetten belangrijke stappen richting een toekomstbestendige en wendbare supply chain.”

Innovatiedruk dwingt tot versnelling

Vanaf dit jaar vindt Logistica Next jaarlijks plaats met ICT&Logistiek. Die keuze is ingegeven door een duidelijke beweging in de markt: de behoefte aan regelmatige ontmoetingen, kennisdeling en zicht op de nieuwste innovaties groeit snel. Waar voorheen een tweejaarlijks ritme voldeed, vraagt de huidige ontwikkelsnelheid in de intralogistiek om een andere aanpak.

Corien den Ouden: “De intralogistieke sector ontwikkelt zich razendsnel door innovaties als AI, robotica en data-analyse. Wat gisteren nog vernieuwend was, is vandaag alweer ingehaald. Door technologische vooruitgang, krapte op de arbeidsmarkt en stijgende klantverwachtingen, is het moment daar om het tempo van de beurs aan te passen aan dat van de markt. De recordinteresse vanuit exposanten toont dat de sector er klaar voor is. Met een uitverkochte beursvloer als bewijs is de overstap naar een jaarlijkse frequentie een duidelijke reactie op marktvraag.”

Foto: Michiel Ton

Door de beurs jaarlijks te organiseren, biedt Logistica Next niet alleen een actueel beeld van de sector, maar stimuleert het ook vernieuwing en vooruitgang op het gebied van slimme, datagedreven en duurzamesupply chains.

Gratis registeren

De vakbeurzen ICT&Logistiek en Logistica Next zijn op 4, 5 en 6 november 2025 geopend. Bezoekers kunnen zich gratis registreren en krijgen daarmee toegang tot beide vakbeurzen.

UWV: zonder bijscholing vergroot AI de kloof op de arbeidsmarkt

DEN HAAG – Het gebruik van kunstmatige intelligentie kan de krapte op de arbeidsmarkt verminderen, maar zonder bijscholing van werkenden en werkzoekenden vergroot AI het verschil tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, meldt uitkeringsinstantie UWV na onderzoek. “Om groeiende mismatch te voorkomen moet er ingezet worden op bijscholing en op het aanleren van kritische, digitale en ethische vaardigheden”, staat in het rapport.

Volgens het UWV helpt bijscholing voorkomen dat mensen aan de kant komen te staan, terwijl het tegelijkertijd de kansen op werk vergroot voor kwetsbare groepen. “Door de opkomst van ‘AI als assistent’ komen met name taken die routinematig van aard zijn en te maken hebben met taal, beeld of data onder druk te staan. Dat maakt beroepen waarin dit soort taken veel voorkomen kwetsbaar. We zien al dat creatieve beroepen kwetsbaar zijn voor vervanging door AI”, zegt arbeidsmarktdeskundige Frank Verduijn.

Volgens hem worden kritisch denken, digitale vaardigheden en ethisch inzicht nog belangrijker dan nu al het geval is. “Daar zijn alle experts het over eens. Het goed kunnen interpreteren en controleren van uitkomsten – factchecken – is essentieel.”

Beroepen die kwetsbaar zijn door AI komen vooral voor in de administratieve, financiële, juridische, creatieve, ICT- en consultancysector, en in de klantenservice.

Vrachtwagen met container klem onder tunnel in Rotterdam

Foto: Flashphoto

ROTTERDAM – In de nacht van woensdag op donderdag is een vrachtwagen met zeecontainer klem komen te zitten onder een van de tunnels bij de Maastunnel, in de richting van de Rochussenstraat (Noord).

Het incident leidde tot een tijdelijke afsluiting van deze rijrichting.

Twee bergingsvoertuigen kwamen ter plaatse om het voertuig los te krijgen, een operatie die enige tijd in beslag nam. Om voldoende speling te creëren werd besloten de banden van de vrachtwagen leeg te laten lopen.

Ondanks deze maatregel lukte het aanvankelijk niet om de vrachtwagen los te krijgen.

Uiteindelijk werd een tweede berger ingezet om de klus te klaren.

Na geruime tijd kon de vrachtwagen worden losgemaakt en afgevoerd. De weg is daarna weer vrijgegeven voor het verkeer.

Goederenvervoer over spoor verder gedaald

DEN HAAG – Het goederenvervoer over het spoor vanuit Nederland naar het buitenland is vorig jaar opnieuw gedaald, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De afname komt vooral doordat er minder kolen naar Duitsland worden vervoerd.

De goederenstroom over het spoor naar het buitenland daalde met 9,3 procent tot 21,7 miljoen ton. In totaal werd er vorig jaar 37,8 miljoen ton aan goederen, zoals kolen, metaalertsen en chemische producten, vervoerd over het spoor. Dat is bijna 4 procent minder dan in het voorgaande jaar. “Het vervoer over het spoor neemt af sinds het recordjaar 2022”, constateert het statistiekbureau.

De vraag naar kolen voor kolengestookte elektriciteitscentrales is lager door de concurrentie van gas en duurzame energiebronnen. Afgelopen jaar werden 4,6 miljoen ton kolen vervoerd, 2,9 miljoen ton minder dan in 2023 en 5 miljoen ton minder dan in het recordjaar 2022. Kolen zakken daardoor van plek twee naar plek drie in de lijst van belangrijkste goederen voor spoorvervoer.

Zeehavens

Bijna de helft van de goederen op het spoor wordt vervoerd in containers. Belangrijke producten die via het spoor vanuit de zeehavens worden getransporteerd, zijn onder meer auto-onderdelen, kunststofproducten, machines, ijzerwaren en kleding.

Duitsland is voor Nederland de belangrijkste vervoerspartner. Twee derde van de goederen gaat naar Duitsland en bijna 38 procent van de aanvoer naar Nederland wordt er geladen. Italië, Oostenrijk, Polen en Tsjechië volgen op ruime afstand. “In vergelijking met tien jaar geleden is het aandeel van Duitsland wel lager. Oostenrijk en Polen zijn juist belangrijker geworden als partnerland”, aldus het CBS.

Aantal aanslagen met explosieven tot nu toe hoger dan vorig jaar

DEN HAAG – In de eerste zes maanden van 2025 waren er 678 aanslagen met explosieven en pogingen daartoe, tegenover 644 in het eerste halfjaar van vorig jaar. Dat is een stijging van 5 procent, blijkt uit cijfers die het ANP heeft opgevraagd bij de politie.

Van die 678 ging 610 keer ook daadwerkelijk een explosief af. 68 keer ging het om een poging.

In totaal vonden er vorig jaar 1543 (pogingen tot) aanslagen met explosieven plaats in Nederland. De politie kan niet zeggen bij hoeveel van de incidenten in 2024 het explosief afging.

De afgelopen jaren stijgt het aantal explosies. Volgens de politie heeft meer dan de helft van deze incidenten geen directe link met criminaliteit, maar ligt de oorzaak vaak bij ruzies.

Amerikaanse toezichthouder roept op tot onderzoek naar Powell

WASHINGTON – Bill Pulte, het hoofd van de Amerikaanse Federal Housing Finance Agency (FHFA), heeft het Congres opgeroepen onderzoek te doen naar Federal Reserve-voorzitter Jerome Powell.

Pulte beweert dat Powells recente getuigenis aan de Senaat over de geplande renovaties van het hoofdkantoor van de centrale bank “misleidend” was.

“Ik vraag het Congres om onderzoek te doen naar voorzitter Jerome Powell, zijn politieke vooringenomenheid en zijn misleidende getuigenis aan de Senaat, wat voldoende reden is om hem ‘met gegronde redenen’ te ontslaan”, schreef Pulte op X. De toezichthouder op de huizenmarkt beweerde dat Powell onjuiste verklaringen had afgelegd, zonder daarvoor bewijs te leveren.

Pulte heeft al langer kritiek op Powell. Net als president Donald Trump wil Pulte dat Powell de rente verlaagt. Ze zien beiden liever dat Powell opstapt. Maar een president kan de Fed-baas niet zomaar ontslaan. Dat kan alleen als er gegronde redenen zijn, bijvoorbeeld bij wangedrag.

KLM komt met loonvoorstel en wil verder praten met vakbonden

Foto: Adobe Stock | pettys

AMSTELVEEN – KLM heeft alle vakbonden bij de luchtvaartmaatschappij een concreet loonvoorstel gedaan, in de hoop daarmee voldoende aanknopingspunten te bieden om er aan de cao-onderhandelingstafel uit te komen.

Medewerkers kunnen dit jaar een eenmalige uitkering krijgen van 1000 euro. Per 1 juli volgend jaar zou dan een structurele loonsverhoging tot 2,5 procent volgen, afhankelijk van de bedrijfswinst die over dit jaar wordt behaald.

Eerder op woensdag kondigden vakbonden FNV en CNV nog een staking aan. Op woensdag 9 juli wil grondpersoneel van KLM acht uur lang het werk neerleggen. Kort na aankondiging van de staking zei een woordvoerster van KLM dat de maatschappij naar de rechter wilde stappen om die actie te laten verbieden. Later rectificeerde KLM de eigen woorden met de boodschap eerst graag weer met de bonden in gesprek te willen, in de hoop zo een staking bij het grondpersoneel te voorkomen.

Of FNV en CNV weer willen onderhandelen, is nog de vraag. FNV-bestuurder John van Dorland zegt dat de bond eerder koopkrachtbehoud eiste. “Daar voldoet dit loonbod niet aan.” Ook had de bond andere eisen, bijvoorbeeld een permanente regeling voor mensen met zwaar werk om eerder te stoppen met werken. Op die punten verwacht Van Dorland komende dagen terugkoppeling van KLM. Pas daarna besluit FNV over het aanschuiven bij onderhandelingen.

Lang wilde KLM helemaal geen loonsverhoging bieden aan het grondpersoneel, tot woede van de bonden. Vorige week verbood de rechter vervolgens een 24 uur durende staking van grondpersoneel uit veiligheidsoverwegingen. Het stond de bonden wel vrij een nieuwe actie aan te kondigen. KLM wil het cao-overleg 10 juli vervolgen. Het loonbod geldt ook voor andere KLM-medewerkers dan grondpersoneel.

Winterswijk getroffen door noodweer, meerdere bomen op N319, dak bedrijfspand ingestort [+foto’s]

Foto: Persbureau De Breij

WINTERSWIJK – Winterswijk is woensdagmiddag rond 16.30 uur getroffen door forse regen en onweersbuien. Het was er letterlijk even noodweer.

De hulpdiensten zijn momenteel druk bezig met het afhandelen van stormschade meldingen. “Er komen tientallen meldingen binnen”, aldus een woordvoerder van de brandweer.

Bij een bedrijfspand aan de Rondweg Zuid is een dak ingestort. Het is nog onduidelijk of er mensen onder het puin liggen.

Foto: Persbureau De Breij

De brandweer is met groot en veel materieel aanwezig. Ook staan er meerdere ambulances op locatie en is er een traumahelikopter opgeroepen.

Volgens de brandweer wordt er nog gezocht naar mogelijke personen. De omgeving is ruim afgezet.

Op de N319 zijn meerdere bomen omgevallen, ook op rijdende auto’s.

Foto: Persbureau De Breij

Of er gewonden zijn gevallen is nog niet bekend.

Struycken trekt transgenderwet in

DEN HAAG – Staatssecretaris Teun Struycken van Rechtsbescherming (NSC) heeft het voorstel voor een nieuwe transgenderwet ingetrokken, meldt de demissionaire bewindsman in een brief. De wet was nog niet volledig door de Tweede Kamer behandeld. Maar een meerderheid heeft al meerdere keren verzocht om de wet in te trekken, in april voor het laatst. De wet zou het mensen makkelijker hebben gemaakt om het geslacht in een geboorteakte en paspoort te wijzigen.

Bij een geslachtswijziging op de geboorteakte zou namelijk geen deskundige meer geraadpleegd hoeven te worden. Daarnaast zou door de wet de leeftijdsgrens van 16 jaar vervallen. Dat zou het mogelijk maken voor kinderen om hun gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) via een rechter te veranderen.

Het wetsvoorstel is in 2022 besproken in de Tweede Kamer, maar is na de inbreng van de partijen op pauze gezet. Normaal gesproken zou de minister daarna aan de beurt komen om vragen van Kamerleden te beantwoorden, waarna over de wet wordt gestemd. Dat is nooit gebeurd. Transgender Netwerk sprak eerder al schande van de pogingen om de wetsbehandeling halverwege op te schorten.

SGP is tegen de transgenderwet en juicht de intrekking toe. “Kwetsbare jongeren zijn juist gebaat bij zorgvuldigheid, niet bij het schrappen van de leeftijdsgrens en de deskundigenverklaring”, vindt Diederik van Dijk van de christelijk-conservatieve partij. Na de val van het kabinet is dit besluit op initiatief van de SGP van de lijst van onderwerpen gehaald die moeten wachten tot na de verkiezingen.

PVV stemt voor beide asielwetsvoorstellen, zegt Wilders

DEN HAAG – De PVV stemt donderdag in met beide wetsvoorstellen die het kabinet heeft ingediend om het asielbeleid flink strenger te maken. Dat laat partijleider Geert Wilders weten op X. Hij sprak eerder al steun uit voor de asielnoodmaatregelenwet, maar nu dus ook voor de wet die de invoering van een tweestatusstelsel regelt.

De PVV wilde vorige week tijdens de inhoudelijke behandeling van de wetsvoorstellen, nog ingediend door voormalig PVV-minister Marjolein Faber, niet zeggen of de fractie voor of tegen zou stemmen. Dat zou afhangen van welke wijzigingsvoorstellen vanuit de Tweede Kamer het zouden halen. Met een “slap aftreksel” zou de partij niet akkoord gaan.

Wilders concludeert dat de wetsvoorstellen door de Kamer “niet uitgekleed, maar zelfs aangescherpt” zijn. Zo werd een voorstel van de PVV om meteen illegaliteit strafbaar te stellen, toegevoegd aan de asielnoodmaatregelenwet. Daardoor is wel de kans groot dat dit voorstel sneuvelt in de senaat. Het CDA vindt die toevoeging te ver gaan.

De PVV beschouwt de asielwetten als “een stap in de goede richting” en stemt dus voor, zegt Wilders. Eerder liet hij het kabinet vallen omdat de overige coalitiepartijen niet direct meegingen in zijn voorstellen om het asielbeleid nog verder aan te scherpen. Die extra maatregelen worden “inzet van de verkiezingen”, kondigt hij aan.

Microsoft schrapt voor de tweede keer dit jaar duizenden banen

REDMOND – Microsoft gaat ongeveer 9000 werknemers ontslaan. Dit is de tweede grote ontslagronde dit jaar bij het Amerikaanse softwareconcern. Het bedrijf probeert zo de kosten in het gareel te houden nu het steeds meer geld uitgeeft aan kunstmatige intelligentie (AI). In mei werden 6000 arbeidsplaatsen geschrapt.

Persbureau Bloomberg meldde eerder al dat Microsoft van plan was deze maand duizenden banen te schrappen. Bronnen lieten weten dat vooral verkopers worden getroffen en ook afdelingen zoals het team achter spelcomputer Xbox.

Ook zou bij de in Stockholm gevestigde King-divisie, maker van de app Candy Crush, zo’n 10 procent van de banen verdwijnen. Dat komt neer op ongeveer tweehonderd arbeidsplaatsen. Bij andere Europese kantoren, zoals ZeniMax, zouden ook al medewerkers zijn geïnformeerd over ontslagen.

Activision Blizzard

Die King-divisie kreeg Microsoft in handen door de overname van gamesbedrijf Activision Blizzard voor 69 miljard dollar, een deal die in oktober 2023 werd afgerond. Sindsdien wordt door de directie van Microsoft druk uitgeoefend op de gamingtak om de winstmarges te verhogen.

Microsoft heeft ook een vestiging in Nederland. Of daar banen verdwijnen is niet direct duidelijk. Het bedrijf heeft gezegd dat de ontslagen gevolgen zullen hebben voor verschillende teams, regio’s en dienstjaren. Zo wil Microsoft werkprocessen stroomlijnen en de managementlagen verminderen.

Eerdere ontslagen

Volgens een woordvoerder van Microsoft wordt minder dan 4 procent van het wereldwijde personeelsbestand getroffen. Het bedrijf telde eind juni vorig jaar ongeveer 228.000 werknemers, onder wie 45.000 in verkoop en marketing. Microsoft voert vaker reorganisaties door rond het einde van zijn financiële boekjaar dat altijd loopt tot eind juni.

Yeşilgöz: tweet over Douwe Bob hielp niet om dialoog te voeren

DEN HAAG (ANP) – VVD-leider Dilan Yeşilgöz vindt dat haar tweet over Douwe Bob niet heeft geholpen om de dialoog te voeren over het recht van Joden om zichzelf te zijn. In een videoboodschap op X blijft ze achter de inhoud van haar eerdere bericht staan: “Is Douwe Bob een Jodenhater? Ik denk het niet. Is het ontkennen van het recht op een Joodse staat en het verketteren van zionisme Jodenhaat? Ja, dat is het wel.”

Yeşilgöz: “Helpt mijn tweet om dit gesprek aan te gaan en een dialoog te voeren? Nee. Dus dat had anders gemoeten. Wat ik vooral heel erg hoop, is dat Douwe Bob en zijn gezin in veiligheid en in vrijheid hier verder kunnen.” Ze hoopt ook dat het concert tijdens een Joods voetbalevenement waarbij Douwe Bob voortijdig vertrok, alsnog plaatsvindt.

Douwe Bob vond dat een eerder gemaakte afspraak met de organisatie van het voetbalevenement over het weglaten van “religieuze of politieke statements” was geschonden. Daarop besloot hij toch niet op te treden en verliet hij het terrein.

In de video gaat Yeşilgöz in op het begrip ‘zionisme’. Voor Douwe Bob waren een “zionistische poster en pamfletten” reden om zijn optreden af te blazen. Yeşilgöz zegt dat er allerlei stromingen van zionisme zijn, maar dat het “in de basis” neerkomt op het recht op een eigen Joodse staat.

Het zionisme wordt door anderen ook in verband gebracht met de illegale Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever.

De politiek van Yeşilgöz is “soms ongepolijst”, vindt ze zelf. “Maar het is ook echt.”

Laadpleinen voor elektrische vrachtwagens: Renewi en Batenburg versterken energie-infrastructuur

WATERINGEN – Waste-to-product bedrijf Renewi start een strategische samenwerking met het technologiebedrijf Batenburg Techniek. Samen werken zij aan een slimme, veilige en schaalbare energievoorziening, door netverzwaring en de aanleg van laadinfrastructuur op meerdere Renewi-locaties in Nederland. Deze belangrijke stappen maken de weg vrij voor de verdere elektrificatie van het wagenpark van Renewi.

CO2-uitstoot verminderen: een prioriteit voor Renewi

Elk jaar recyclet Renewi miljoenen tonnen materialen en geeft deze een nieuw leven. Tegelijkertijd zoekt het bedrijf continu naar manieren om haar eigen CO₂-voetafdruk te verkleinen. Met als doel: tegen 2030 de uitstoot met 50%, op scope 1 en 2, verminderen.

De verdere elektrificatie van het wagenpark speelt hierbij een cruciale rol. De meer dan dertig nieuwe elektrische trucks die Renewi de komende maanden toevoegt aan haar wagenpark, vragen om een adequate laadinfrastructuur.

Schaalbare energievoorziening voor duurzame mobiliteit

Renewi werkt samen met Batenburg Techniek aan de aanleg van geavanceerde laadpleinen. Het eerste laadplein in Wateringen, met 18 laadpunten, is inmiddels operationeel. Amsterdam en Amersfoort volgen op korte termijn. Bij deze elektrificatie wordt daarnaast ook sterk ingezet op veiligheid, met onder andere branddetectie en slimme aansturing. Renewi zet hiermee een nieuwe standaard voor veilig laden in de afval- en recyclingsector.

Dankzij de samenwerking met Batenburg Techniek zet Renewi belangrijke stappen in de elektrificatie van het wagenpark. Op locaties in onder andere Tilburg, Oss en Twello worden momenteel netverzwaringsprojecten uitgevoerd. Deze transitie van kleinverbruik naar middenspanning is essentieel om elektrische voertuigen efficiënt op te laden.

“Met deze samenwerking zetten we een cruciale stap richting de elektrificatie van ons wagenpark en bouwen we aan de infrastructuur die nodig is om duurzamer, veiliger en efficiënter te werken – zowel binnen de stad als daarbuiten”, zegt Erik Declercq, head of Fleet bij Renewi.

“Wij helpen klanten met de juiste energieoplossingen om verder te kunnen groeien. In samenwerking met Renewi bouwen we zo aan een emissievrije toekomst”, aldus Ralph van den Broek, CEO bij Batenburg Techniek.

38-jarige man aangehouden voor bedreigen Douwe Bob

AMSTERDAM – De politie heeft een 38-jarige man uit Amsterdam aangehouden die wordt verdacht van het bedreigen van Douwe Bob.

De zanger kreeg bedreigingen nadat hij had afgezien van een optreden op een Joods kindervoetbalevenement. De politie heeft naar aanleiding van de bedreigingen contact gehad met de artiest.

Douwe Bob besloot naar eigen zeggen om voorlopig uit Nederland te vertrekken voor zijn veiligheid. Die beslissing nam hij volgens de politie zelf en hij vertrok ook met eigen vervoer.

Het management van de zanger laat weten niet te willen reageren op het nieuws.

Douwe Bob vond dat een eerder gemaakte afspraak met de organisatie van het voetbalevenement over het weglaten van “religieuze of politieke statements” was geschonden. Daarop besloot hij toch niet op te treden en verliet hij het terrein.

VVD-leider Dilan Yeşilgöz sprak op X van Jodenhaat en verwees naar de Tweede Wereldoorlog. De zanger eiste excuses. Yeşilgöz zei dinsdag dat ze die niet gaat maken.

Schiphol sluit met drie beveiligingsbedrijven nieuwe contracten

SCHIPHOL – Schiphol wil met drie beveiligingsbedrijven nieuwe contracten sluiten voor een langdurige samenwerking. De voorlopige gunning is toegekend aan I-SEC, Securitas en Trigion. Met deze keuze zet Schiphol samen met de drie geselecteerde bedrijven een stap richting een nieuwe aanpak in de beveiliging, waarin kwaliteit, samenwerking en medewerkers centraal staan.

I-SEC, Securitas en Trigion behaalden de hoogste scores op zes belangrijke criteria, waaronder de werkomstandigheden voor beveiligers, de ervaring van passagiers en het vermogen om flexibel in te spelen op piekmomenten. Ook werd gekeken naar de samenwerking met Schiphol, eerlijke prijzen en naar het totaalbeeld van het voorstel.

“Beveiligingsmedewerkers doen cruciaal werk op Schiphol. Kwaliteit van werk is dan ook in deze aanbesteding van groot belang. Tegelijkertijd is een aanbesteding een intensieve en spannende periode voor medewerkers en bedrijven. Nieuwe contracten betekenen dat sommige medewerkers een nieuwe werkgever krijgen. Daarom zijn we blij dat vakbonden en beveiligingsbedrijven in een convenant hebben afgesproken dat het uitgangspunt is dat de medewerkers zoveel mogelijk met hun collega’s op dezelfde werkplek kunnen blijven”, Philip van Noort, Directeur Schiphol Security.

Meer grip en kwaliteit

Met deze gunning zet Schiphol een grote stap richting een nieuw beveiligingsmodel. De luchthaven wil meer grip krijgen op de uitvoering, zorgen voor een stabielere operatie én de arbeidsomstandigheden voor beveiligers structureel verbeteren. Het aantal beveiligingsbedrijven wordt teruggebracht van vijf naar drie, en de terminal wordt opgedeeld in drie overzichtelijke werkgebieden.

Gezamenlijke vennootschappen

Voor elk van de drie bedrijven wordt een aparte vennootschap opgericht, waarin Schiphol voor 25% eigenaar is en het beveiligingsbedrijf voor 75 procent. Deze vennootschappen zijn gericht op een gelijkwaardige en transparante samenwerking, continuïteit, kwaliteit en werkplezier. Beveiligers gaan in dienst bij deze nieuwe organisaties, die een stabiele basis bieden voor de uitvoering van de beveiligingstaken. De contracten hebben een looptijd van maximaal tien jaar, waarmee Schiphol inzet op een langdurige relatie met haar beveiligingspartners.

Transitiefase

Niet-geselecteerde beveiligingsbedrijven kunnen bezwaar indienen tegen de voorlopige gunning. Als er geen bezwaar wordt ingediend, wordt de keuze op 23 juli definitief en gaat de transitiefase van start. Tijdens deze periode wordt gewerkt aan een zorgvuldige voorbereiding, zodat de nieuwe beveiligingsorganisatie vanaf 2 maart 2026 volledig operationeel kan zijn.

Over de aanbesteding

De voorlopige gunning is het resultaat van een aanbesteding op Europees niveau die in november 2024 van start ging. In februari ontvingen de beveiligingsbedrijven het Programma van Eisen, waarin Schiphol duidelijk maakt welke aspecten belangrijk zijn, zoals goede arbeidsomstandigheden, passagierservaring, samenwerking, en een eerlijke prijs. Vervolgens dienden de beveiligingsbedrijven hun plannen in, die grondig werden beoordeeld door teams van experts binnen Schiphol op basis van de gestelde criteria.

×