Clicky

maandag 22 september 2025 - 10:49 uur
Home Blog Pagina 48

IRU pleit voor EU-brede overgangsperiode bij invoering nieuw douanesysteem

BRUSSEL – De internationale wegvervoersorganisatie IRU roept de Europese Commissie met klem op om een EU-brede overgangsperiode van zes maanden in te stellen voor de invoering van het nieuwe douanesysteem Import Control System 2 (ICS2, release 3). Vanaf 1 september 2025 zijn wegvervoerders verplicht een Entry Summary Declaration (ENS) in te dienen via ICS2 bij het binnenbrengen van goederen in de EU.

Volgens IRU dreigen grote verstoringen aan de buitengrenzen van de Unie, omdat lidstaten in verschillende fases van implementatie verkeren. De Europese Commissie heeft landen toegestaan de invoering uit te stellen, waardoor een lappendeken van regels is ontstaan: sommige lidstaten zijn klaar, anderen hebben de toepassing vooruitgeschoven.

Dit zorgt volgens de sector voor grote onzekerheid. Vervoerders moeten nagaan via welk land goederen de EU binnenkomen. Wanneer dat via een lidstaat gebeurt die ICS2 al toepast, is een ENS in het nieuwe systeem verplicht – ook al is het bedrijf gevestigd in een land dat de invoering heeft uitgesteld.

“Vanaf maandag wordt het indienen van een ENS voor wegvervoerders een bureaucratische puzzel,” zegt Raluca Marian, EU Advocacy Director bij IRU. “Als systemen niet overal klaar zijn, is een overgangsregeling logisch. Waarom dan dit lappendeken? Als Europa met twee snelheden beweegt, stel het dan gewoon overal uit en maak het eenvoudig.”

Een ongelijk invoeringssysteem brengt volgens IRU het risico met zich mee dat vervoerders boetes krijgen of gedwongen worden hun routes aan te passen. Ook douaneautoriteiten zouden te maken kunnen krijgen met ontbrekende of onvolledige aangiften, wat kan leiden tot lange wachtrijen en ernstige verstoringen aan de buitengrenzen.

“ICS2 is essentieel, en IRU blijft de invoering ondersteunen,” aldus Marian. “Maar zonder een gezamenlijke overgangsperiode riskeren we grensopstoppingen en overbelaste douanediensten. Alleen een zes maanden durende, EU-brede overgangsperiode kan zorgen voor rechtszekerheid en een soepele overgang.”

IRU dringt er daarom bij de Commissie en de lidstaten op aan om zo snel mogelijk een gecoördineerde overgangsperiode in te voeren, ook voor gecombineerd en intermodaal vervoer waarbij wegtransport betrokken is.

Astrid Holleeder wordt ‘duider’ bij talkshow

AMSTERDAM – Astrid Holleeder is woensdag uit de anonimiteit getreden tijdens een uitzending van RTL Boulevard. Daarin werd ook bekendgemaakt dat de zus van de veroordeelde Willem Holleeder, tegen wie zij verklaringen aflegde, aan de slag gaat als ‘duider’ van onder meer rechtszaken in de talkshow RTL Tonight.

De 59-jarige Astrid heeft jarenlang in anonimiteit ondergedoken gezeten uit angst voor vergelding voor de getuigenissen tegen haar broer, die levenslang kreeg voor onder meer het opdracht geven voor vijf moorden. Maar “tien jaar in de schaduw” is genoeg, vertelde ze. “Ik kan het niet meer. Ik heb genoeg gemist, genoeg verloren. Vandaag is het tijd voor een reuzensprong.”

Daarna werd Astrid in beeld gebracht waarbij zij de woorden sprak: “Ik ben Astrid Holleeder.”

Aan de slag als advocate

Behalve als ‘duider’ pakt Astrid ook weer haar werk op in de advocatuur. Hoe dat precies vorm gaat krijgen, vertelt ze later, werd gezegd bij RTL Boulevard.

Astrid legde de verklaringen tegen haar broer af samen met haar zus Sonja. In 2016 bracht Astrid het boek Judas uit, onder meer over de relatie met haar broer.

Persoonsbeveiliging

Bij RTL Boulevard sprak misdaadverslaggever John van den Heuvel van een “zeer doordachte stap” van Astrid. “Er is goed over gesproken met politie, justitie, haar gezin, zus en ook met RTL.” Nu er persoonsbeveiliging is voor haar, is haar veiligheid aanmerkelijk verbeterd, wist Van den Heuvel.

Wel gaat Astrid volgens de misdaadverslaggever een leven tegemoet “met weinig privacy, altijd omringd door mensen”, gezien de waarborgen voor haar veiligheid. “Daar is toch voor gekozen, ook dapper.”

Astrid Holleeder treedt woensdagvond uit anonimiteit en toont identiteit bij RTL Boulevard

Foto: Adobe Stock | S_E

HILVERSUM – Na jaren ondergedoken te hebben geleefd als bedreigde getuige, maakt Astrid Holleeder (59) woensdagavond voor het eerst haar identiteit openbaar. In de uitzending van RTL Boulevard is zij herkenbaar in beeld te zien, zonder afscherming van haar gezicht. Daar legt ze in eigen woorden uit waarom ze nu deze stap zet. Dat meldt RTL Boulevard woensdagmiddag.

Astrid Holleeder speelde een sleutelrol in het strafproces tegen haar broer Willem Holleeder. Op 24 maart 2015 werd bekend dat zij, samen met zus Sonja, in het diepste geheim verklaringen tegen hem had afgelegd. Ook maakte zij heimelijk geluidsopnames van gesprekken met haar broer. Zowel de verklaringen als de opnames werden later gebruikt als bewijs in het proces.

Sinds die tijd leefden Astrid en Sonja ondergedoken. In 2016 verscheen Astrids eerste boek Judas, waarin zij haar levensverhaal en ervaringen beschreef. Daarna volgden nog drie andere boeken, waarin zij onder meer inging op haar jarenlange strijd met de overheid over beveiliging.

Door de intensieve beveiligingsmaatregelen die zij inmiddels ontvangt, kan Astrid Holleeder naar eigen zeggen weer meer zichzelf zijn. Een gesprek met minister David van Weel van Justitie en Veiligheid gaf haar bovendien “hoop op de toekomst”.

Astrid zegt na jaren van anonimiteit haar leven terug te willen: weer werken, zichzelf kunnen zijn en niet langer onder de radar leven. Haar verhaal wordt vanavond om 18.35 uur uitgezonden in RTL Boulevard op RTL 4.

Nederland geeft geen uitstel ICS2-aangiftes voor weg- en spoorvervoer, 15 andere landen wel

BRUSSEL – Hoewel de Europese Unie vanaf 1 september 2025 volledige naleving van het Import Control System 2 (ICS2) Release 3 verplicht stelt, hebben verschillende lidstaten aangekondigd dat zij de invoering tijdelijk uitstellen. Nederland behoort níet tot die landen: hier geldt de verplichting direct.

ICS2 Release 3, dat in april 2025 werd gelanceerd, breidt de verplichting tot het indienen van Entry Summary Declarations (ENS) uit naar goederen die via weg en spoor de EU binnenkomen. Met ENS-aangiftes beschikken de douaneautoriteiten vooraf over gegevens van de zending, zodat risico’s eerder kunnen worden beoordeeld en de grensbewaking wordt versterkt.

Landen met uitstel

Onder het zogenoemde derogation mechanism mogen nationale douaneautoriteiten de handhaving in hun land tijdelijk uitstellen, zodat bedrijven meer tijd krijgen om zich voor te bereiden. De volgende landen hebben bevestigd dat zij uitstel zullen verlenen, in de meeste gevallen tot eind 2025:

  • Oostenrijk
  • België
  • Kroatië
  • Finland
  • Frankrijk
  • Hongarije
  • Ierland
  • Italië
  • Letland
  • Litouwen
  • Luxemburg
  • Polen
  • Roemenië
  • Slowakije
  • Spanje

Landen zonder uitstel (waaronder Nederland)

In de volgende landen geldt de verplichting wél per 1 september 2025 en moeten ICS2 ENS-aangiftes direct worden ingediend:

  • Bulgarije
  • Cyprus
  • Tsjechië
  • Denemarken
  • Estland
  • Duitsland
  • Griekenland
  • Malta
  • Nederland
  • Portugal
  • Slovenië
  • Zweden

Reactie vanuit de sector

Volgens Bryn Heimbeck, president en medeoprichter van logistiek platform Trade Tech, is ICS2 Release 3 “een belangrijke stap in het versterken van de veiligheid in de Europese toeleveringsketen”.

Tegelijkertijd merkt hij op dat de verschillende invoeringstermijnen voor bedrijven een uitdaging kunnen vormen. “Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet en bieden klanten de juiste hulpmiddelen en kennis om compliant te blijven.”

Advies aan vervoerders

Trade Tech adviseert weg- en spoorvervoerders zich nu al voor te bereiden. Bedrijven in landen zonder uitstel – waaronder Nederland – moeten vanaf 1 september 2025 voldoen aan de regels, terwijl ondernemingen in landen met een verlenging de extra tijd kunnen benutten om hun processen af te ronden.

Wat is ICS2 Release 3?

Het Import Control System 2 (ICS2) is het Europese douanesysteem voor veiligheidsaangiften bij invoer. Bedrijven moeten voorafgaand aan aankomst van goederen in de EU een Entry Summary Declaration (ENS) indienen met details over de zending, zodat de douane risico’s kan analyseren en de grensveiligheid kan versterken.

Release 3, dat op 1 april 2025 is ingegaan, breidt deze verplichting uit naar goederen die via weg, spoor en shortsea de EU binnenkomen. Voor luchtpost, koeriers en luchtvracht golden de regels al eerder. Omdat dit veel impact heeft op vervoerders en expediteurs, verlenen sommige lidstaten tijdelijk uitstel, maar Nederland doet dat niet.

Wilders neemt opmerking verdachte moord Lisa terug: het spijt me

DEN HAAG – Geert Wilders neemt zijn opmerking in het debat over de verdachte van de moord op Lisa terug. “Dat had ik niet moeten zeggen”, zei hij, en “het spijt me”. De PVV-voorman neemt zelden tot nooit uitspraken terug.

Wilders zei woensdag dat de verdachte eerder was opgepakt voor een zedendelict en later was vrijgelaten. De politie zei dat deze uitspraak onjuist was. Daarmee geconfronteerd zei Wilders dat zijn opmerking “een vergissing” was. “Ik dacht dat ik het gelezen had, maar dat heb ik teruggelezen en het bleek niet zo te zijn.”

De Amsterdamse politie schreef woensdagmiddag op sociale media dat Wilders’ opmerking “geen recht doet aan het werk van de politie en zorgt voor onnodige onrust bij betrokkenen en nabestaanden”.

Wilders gebruikte de recente zaak om tijdens een Kamerdebat te pleiten tegen asielzoekers in aanloop naar de aanstaande verkiezingen.

Vrachtwagen te hoog voor spoorviaduct in Overveen

Foto: Michel van Bergen

OVERVEEN – Het treinverkeer tussen Haarlem en Zandvoort is woensdagmiddag tijdelijk stilgelegd vanwege een beschadigd spoorviaduct.

Een voor het spoorviaduct te hoge vrachtwagen reed rond 14:00 uur onder het spoorviaduct aan de Julianalaan. De vrachtwagen raakte door de klap zwaar beschadigd.

Het spoorviaduct moest worden nagekeken waardoor het treinverkeer stil werd gelegd.

De politie kwam ter plaatse om de gegevens van de chauffeur te noteren. De Julianalaan richting Haarlem was daardoor tijdelijk afgesloten.

 

Weglopen Omtzigt bij interview Nieman is TV Moment van het Jaar

AMSTERDAM – Het moment dat Pieter Omtzigt geëmotioneerd wegliep tijdens een uitzending van WNL op Zondag is verkozen tot het TV Moment van het Jaar. Dat maakte de jury, bestaande uit mediadeskundigen Tina Nijkamp, Richard Otto, Siebren Hazelhoff Roelfzema en Victor Vlam, woensdag bekend.

In het interview met Rick Nieman, in december vorig jaar, liep Omtzigt weg na een vraag over zijn naar verluidt emotionele gedrag tijdens de formatieonderhandelingen. De politicus kwam niet tot een antwoord en vroeg het interview, dat vooraf werd opgenomen, even te stoppen. Hij raakte zichtbaar geïrriteerd toen Nieman vroeg waarom dat nodig was. Omtzigt liep daarop weg, maar keerde even later terug en vervolgde het gesprek daarna weer.

Volgens de jury was het moment “niet alleen televisietechnisch indrukwekkend”, maar “het bleek later ook symbolisch voor het verval van zijn partij NSC en voor Omtzigts vertrek als politiek boegbeeld enkele maanden later”. Vlam prijst vooral de rol van Nieman hierin. “Rick Nieman toonde lef door het extreem ongemakkelijke weglopen van Omtzigt uit te zenden, wetend dat hij bakken kritiek zou krijgen. Maar hij oordeelde terecht dat het een zo eerlijk mogelijk beeld van Omtzigt schetste. Iedereen had het erover in de dagen erna.”

Een ander opvallend moment van het afgelopen tv-seizoen was onder meer André Hazes die in het SBS6-programma Hazes & Hoogkamer: tot uw dienst zijn hand in het achterste van een koe stak. Omroep MAX-baas Jan Slagter die live in Shownieuws zei dat hij niet meer met Özcan Akyol wilde samenwerken en Eva Jinek die met Emma Heesters sprak nadat ze de diagnose baarmoederhalskanker had gekregen waren eveneens opvallende momenten. Eerder wonnen onder meer de BOOS-aflevering over The Voice of Holland en Cornald Maas die felle kritiek uitte op de organisatie van het Eurovisie Songfestival na de diskwalificatie van Joost Klein.

Hof legt 17,5 jaar cel en tbs op voor moord op partner

DEN HAAG – Het gerechtshof in Den Haag heeft woensdag een 36-jarige man veroordeeld tot 17 jaar en 6 maanden gevangenisstraf en tbs met dwangverpleging voor het doden van zijn toenmalige partner. De uitspraak volgt in hoger beroep.

De man bracht op 18 januari 2022 in Rotterdam zijn partner met meerdere messteken om het leven. Zijn destijds 3-jarige dochter en 13-jarige stiefzoon waren daarbij aanwezig.

Waar zowel het Openbaar Ministerie als de verdediging uitgingen van doodslag, oordeelt het hof dat sprake is van moord. Het slachtoffer had eerder aangegeven de relatie te willen beëindigen, waarna de verdachte herhaaldelijk dreigde haar te zullen doden als zij dit daadwerkelijk deed. Volgens het hof heeft de man die dreigementen uitgevoerd en niet in een plotselinge gemoedsopwelling gehandeld.

De rechtbank kwam eerder al tot hetzelfde oordeel. Wel heeft het hof een strafvermindering van zes maanden toegepast, vanwege de overschrijding van de redelijke termijn in hoger beroep.

Het hof kwalificeert de daad als femicide: het doden van een vrouw omdat zij haar eigen weg kiest. “Vanwege jaloezie, achterdocht, agressie en een drang naar bezit en controle is het slachtoffer slachtoffer geworden. Het doden van een vrouw omdat zij haar eigen pad kiest, vormt een serieus maatschappelijk probleem dat gevoelens van onveiligheid in de samenleving versterkt,” aldus het hof.

Met de opgelegde straf en tbs wil het hof zowel vergelding bieden voor het leed dat is veroorzaakt als een duidelijk signaal afgeven dat femicide hard wordt aangepakt.

OM eist ruim zes jaar cel voor invoer 227 kilo cocaïne via cassavelading

DEN BOSCH – Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag voor de rechtbank in Den Bosch een gevangenisstraf van 6 jaar en 3 maanden geëist tegen een 57-jarige man uit Ridderkerk. De ondernemer, eigenaar van een groente- en fruitimportbedrijf, wordt verdacht van de invoer van 227 kilo cocaïne via een lading cassave.

De container met cassave kwam op 22 april 2022 vanuit Costa Rica aan in de haven van Antwerpen. Tijdens een controle op 6 mei 2022 ontdekte de Belgische douane in de dubbele bodems van kartonnen dozen in totaal 227 kilo cocaïne. De drugs werden verwijderd en de lading cassave mocht zijn weg vervolgen naar een loods in De Lier.

De Belgische politie deelde de vondst op 12 mei 2022 met Nederland, waarna de Landelijke Recherche een onderzoek startte. De verdachte werd op 7 juni 2022 aangehouden. Hij ontkent van de aanwezigheid van de cocaïne te hebben geweten en stelt dat zijn bedrijf is misbruikt door criminelen.

Het OM ziet dat anders. Volgens de officier van justitie gebruikte de verdachte zijn importbedrijf bewust als dekmantel. Uit het uitlezen van zijn versleutelde PGP-telefoon bleek dat hij zelf op de hoogte was van de risico’s bij de containercontroles. In een bericht schreef hij: “one of the containers is selected for scan and physical inspection… we have to keep cool.”

“De verdachte was een cruciale schakel in het logistieke proces,” aldus de officier van justitie. “Hij zorgde ervoor dat de cocaïne van de verkoper in Zuid-Amerika naar Nederland kon komen en misbruikte zijn bonafide handelsbedrijf om onder de radar te blijven.”

Bij een huiszoeking trof de politie nog 31.590 euro contant aan. Hoewel het OM vermoedt dat dit crimineel geld is, werd vrijspraak voor witwassen gevraagd omdat een legale herkomst niet uit te sluiten valt.

De zaak maakt deel uit van Taskforce Fortius, een samenwerkingsverband tussen de Belgische en Nederlandse politie dat zich richt op het bestrijden van cocaïnesmokkel tussen de haven van Antwerpen en Nederland.

De rechtbank doet uitspraak op 10 september.

VVD krijgt ministeries BuZa, VWS en SZW, BBB krijgt OCW en BZK

DEN HAAG – De nieuwe ministers op de departementen van Buitenlandse Zaken, Volksgezondheid en Sociale Zaken zullen van VVD-huize zijn.

BBB zal twee nieuwe ministers leveren: die voor Onderwijs en Binnenlandse Zaken. Dat vertelde demissionair premier Dick Schoof tijdens het debat over het vertrek van NSC uit het kabinet.

Namen kan Schoof nog niet noemen, “dat vergt zorgvuldigheid in het proces en worden bekendgemaakt zodra het kan”. Dat geldt ook voor de vier vrijgekomen posten van staatssecretarissen. Of die ook allemaal worden gevuld, is nog niet bekend.

VVD en BBB waren het dinsdagavond eens over de verdeling van de ministeries. Tot de nieuwe bewindslieden zijn beëdigd, worden de taken van de opgestapte NSC’ers waargenomen door de overgebleven ministers en staatssecretarissen.

Geweld tegen treinconducteur: OM eist werkstraf en voorwaardelijke gevangenisstraf

AMSTERDAM – Het OM Noord-Holland eiste vandaag 200 uur werkstraf en twee maanden voorwaardelijke gevangenisstraf tegen een 37-jarige man uit Opmeer voor het bedreigen van een treinconducteur in Obdam op 6 december vorig jaar. “Geweld tegen medewerkers met een publieke taak is een strafverzwarende factor. De conducteur deed alleen maar zijn werk en moet erop kunnen vertrouwen dat hij dit veilig kan doen”, aldus de officier.

Bedreiging

Het slachtoffer begon zijn dienst ‘s middags als hoofdconducteur bij de NS. Kort na vertrek van de trein uit Hoorn controleerde hij de treinpassagiers. Eén van de reizigers bleek niet over een geldig vervoersbewijs te beschikken. Daarop sommeerde de conducteur dat de passagier bij de eerstvolgende halte, station Obdam, de trein moest verlaten om een kaartje te kopen. Daar was de man het niet mee eens.

Er volgde een scheldkanonnade waarbij de man een dreigende houding aannam, recht voor de conducteur ging staan en hem bij zijn keel greep. Ook riep de man dat hij de conducteur ging neersteken. De conducteur kon zich loswringen, liep weg en gaf aan de meldkamer de aanwezigheid van een agressieve reiziger door.

Aanhouding

Kort daarna komt de man naar de conducteur toe, aanvankelijk om zijn excuses te maken, maar toen de conducteur zei dat hij alsnog moest uitstappen om een kaartje te kopen, werd de man opnieuw boos en sloeg dreigende taal uit. Ook trapte hij tegen de treindeur, probeerde aan de noodrem te trekken, en sloeg met zijn vuist een glaasje in zodat hij een nooddeurbediening kon gebruiken. Hierdoor ging de deur van de trein open waarna de man uitstapte en het perron afliep. De politie heeft de man kort daarna in Obdam aan kunnen houden. Ook tijdens het vervoer naar het politiebureau bleef de man zich misdragen.

Straf

Op basis van getuigenverklaringen en camerabeelden in de trein is voor het OM vast komen te staan dat de verdachte zich schuldig heeft gemaakt aan (doods)bedreigingen van de conducteur, door het slachtoffer bij zijn keel te grijpen en te bedreigen met de woorden ‘ik steek je neer’.

Ook vindt het OM dat de verdachte zich op 22 mei van dit jaar schuldig heeft gemaakt aan een wurgpoging van zijn vriendin en verzet tegen zijn aanhouding. Het OM eiste een werkstraf van 200 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van twee maanden met een proeftijd van twee jaar.

De politierechter sprak de verdachte vrij voor de wurgpoging van zijn vriendin, maar vond het verzet tegen zijn aanhouding en de bedreiging van de conducteur wel bewezen en veroordeelde de verdachte tot 120 uur werkstraf waarvan de helft voorwaardelijk met een proeftijd van twee jaar.

Bontenbal wil dat ministers geen campagne voeren in rompkabinet

DEN HAAG – Henri Bontenbal is bereid om zich constructief op te stellen, zodat het rompkabinet ook na de breuk met NSC kan blijven functioneren.

Maar de CDA-leider vindt dat ministers en staatssecretarissen zich dan weinig moeten mengen in de campagne. Hij roept demissionair premier Dick Schoof en de overgebleven coalitiepartijen VVD en BBB op om hierop te letten.

Het lijkt Bontenbal de “minst slechte” optie dat de vrijgekomen posten van de opgestapte ministers en staatssecretarissen van NSC worden opgevuld door VVD en BBB. De overgebleven coalitie heeft lang geen meerderheid in de Kamer en heeft daarom de steun van oppositiepartijen nodig, totdat na de verkiezingen een nieuw kabinet aantreedt.

De CDA-leider vindt het dan niet gepast dat bewindslieden die positie gebruiken om zich te profileren in aanloop naar de campagne. Hij roept VVD en BBB op om aan “fair play” te doen. “Want ik geef door achter deze optie te staan ook mijn vertrouwen, zolang dat niet beschaamd wordt.”

A9 Transport verliest voorlopige voorziening: NIWO-vergunning blijft ingetrokken

LIJNDEN – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft vandaag, woensdag 27 augustus 2025, beslist dat A9 Transport & Logistics uit Lijnden haar communautaire vergunning voor beroepsgoederenvervoer niet mag behouden. Het verzoek om een voorlopige voorziening werd woensdag afgewezen.

De Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO) trok de vergunning in oktober 2024 in, omdat het transportbedrijf niet kon aantonen te voldoen aan de eis van voldoende financiële draagkracht. Het bezwaar van A9 Transport werd in mei 2025 ongegrond verklaard.

Financiële draagkracht onvoldoende

De onderneming kreeg de vergunning in 2022, maar werd vanwege een lage solvabiliteitsratio direct al aangemerkt als risicobedrijf. Dat betekent dat jaarlijks moet worden aangetoond dat er voldoende risicodragend vermogen aanwezig is. Volgens NIWO bleek uit de jaarrekening 2024 juist een negatief vermogen, waardoor intrekking noodzakelijk was.

A9 Transport betoogde dat haar financiële situatie inmiddels verbeterd is en vroeg de rechter de intrekking te schorsen om faillissement te voorkomen. Het bedrijf leverde tussentijdse cijfers en een achtergestelde lening aan, maar volgens de voorzieningenrechter was dit onvoldoende onderbouwd.

Belang NIWO zwaarder

Het CBb oordeelt dat A9 Transport sinds de afgifte van de vergunning in 2022 nooit overtuigend heeft aangetoond dat zij aan de financiële eisen voldoet. Het belang van NIWO om de vergunningseisen te handhaven weegt volgens de rechter zwaarder dan het bedrijfsbelang van A9 Transport.

De voorlopige schorsing die begin juli was opgelegd, is opgeheven. Daarmee beschikt A9 Transport definitief niet meer over een geldige communautaire vergunning. Wel kan het bedrijf opnieuw een vergunning aanvragen zodra aan de voorwaarden wordt voldaan.

VVD: ‘simultaan’ werken aan nationaal en Europees handelsembargo

DEN HAAG – Dilan Yeşilgöz wil dat het kabinet ‘simultaan’ werkt aan nationale wetgeving voor een handelsembargo met de illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Dat zegt de VVD-leider in het debat woensdag. De partij pleit er al langer voor om dit Europees te regelen.

Volgens Yeşilgöz wil de VVD “al heel lang een importverbod voor producten uit illegale nederzettingen. Dat vinden we al maanden.” Dit weekend vergaderen de Europese ministers van Buitenlandse Zaken. Daar moet Nederland wat de VVD betreft pleiten voor zo’n handelsstop. “Als je niet heel Europa meekrijgt, kun je het ook met een kopgroep doen. En laat simultaan de regering aan de slag gaan met nationale regelgeving,” vindt Yeşilgöz.

De woorden van Yeşilgöz zorgen voor onvrede en verwarring in de Kamer. NSC-fractieleider Nicolien van Vroonhoven snapt niet waarom de VVD met dit standpunt niet bereid was om een eerder voorstel voor een nationaal embargo te steunen. “We waren kennelijk, als ik de VVD nu hoor, vrij dicht bij elkaar.”

Yeşilgöz herhaalt daarop haar uitleg dat de VVD in eerste instantie pleit voor een Europees embargo en verwijst naar een VVD-voorstel uit een debat vorige week over Gaza. VVD-Kamerlid Eric van der Burg stelde toen in een motie onder meer voor “om simultaan aan nationale wetgeving als alternatief te werken voor wanneer een Europees akkoord uitblijft”. Die motie is vrijdagnacht weggestemd.

Dat nationale wetgeving voor een importverbod ook daadwerkelijk zou worden ingevoerd, staat niet in de motie. Waarnemend minister van Buitenlandse Zaken Ruben Brekelmans (VVD) zei vrijdag dat het kabinet zou “overwegen” om met een groep Europese landen maatregelen op nationaal niveau te treffen als een Europees verbod uitblijft. Zijn voorganger, de opgestapte NSC’er Caspar Veldkamp, wilde direct nationale wetgeving invoeren en intussen zoeken naar steun voor een Europees verbod.

Wat Van Vroonhoven betreft is “‘eventueel, als er geen meerderheid is’, niet voldoende. We hebben nu nationale wetgeving nodig!” Die woorden leidden weer tot frustratie bij Yeşilgöz. “Het is niet eventueel, volgend jaar, bij een volgend kabinet, het is simultaan.”

Handelsdeal VS-EU ‘onhoudbaar’ voor Europese motorfabrikanten

BRUSSEL – De handelsdeal tussen de Verenigde Staten en Europa schiet zwaar tekort in het beschermen van de belangen van Europese fabrikanten van motoren. Volgens de Europese Vereniging van Motorfabrikanten (ACEM) creëert het “onevenwichtige” akkoord een economisch onhoudbare situatie voor Europese fabrikanten.

De Amerikaanse president Donald Trump bereikte eerder deze maand een handelsakkoord met voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie. Voor de Europese motorfietsindustrie geldt hiermee een nieuwe algemene invoerheffing van 15 procent op producten die naar de Verenigde Staten worden geëxporteerd. “Bovendien zijn Europese motorfietsen, onderdelen en accessoires nu ook onderworpen aan 50 procent tarieven op hun staalinhoud”, waarschuwt de ACEM. Staal vormt de basis van een motorfiets.

“Wij kunnen geen situatie accepteren waarin Europese bedrijven blijven kampen met een groot concurrentienadeel door onvolledige onderhandelingen”, stelt de brancheorganisatie. “Met deze deal worden tientallen jaren van succesvolle trans-Atlantische zakelijke relaties ondermijnd.”

Europa beschikt over een belangrijke motorindustrie, met bekende merken als BMW, Ducati, Aprilia, MV Agusta, KTM, Derbi en GasGas. De Europese motorbranche haalt een aanzienlijk deel van haar omzet uit export naar de VS, vooral omdat het land een van de grootste markten voor motorfietsen ter wereld is.

×