Clicky

vrijdag 4 juli 2025 - 22:30 uur
Home Blog Pagina 4

Wereldprimeur: geluidscherm gemaakt van oude windturbinebladen langs A58

Foto: Rijkswaterstaat

OIRSCHOT – Langs de A58 bij verzorgingsplaats Kloosters in Oirschot is woensdag het eerste geluidscherm ter wereld onthuld dat is gemaakt van hergebruikte windturbinebladen. De proefopstelling van zestig meter lengte, ook wel de Blade Barrier genoemd, is geplaatst op de Innovatiestrook van Rijkswaterstaat en wordt tot eind 2026 getest op prestatie en toepasbaarheid.

Het innovatieve scherm bestaat uit twee volledige bladen en een gezaagd deel. De constructie is modulair en vergt relatief weinig fundering. Doordat de bladen in een talud van aarde worden gelegd, is een minimale hoogte van drie meter eenvoudig haalbaar. Tijdens de proefperiode wordt onder andere gekeken naar geluidreductie, onderhoudsbehoefte en de milieubelasting via de Milieukostenindicator (MKI).

Circulaire toepassingen voor windturbinebladen

Het project is een initiatief van de startup Blade–Made, die zich richt op het hergebruik van windturbinebladen uit ontmantelde windparken. Deze bladen zijn moeilijk te recyclen, maar kunnen volgens het bedrijf een tweede leven krijgen als secundair bouwmateriaal. Blade–Made werkt hierbij samen met diverse partners in binnen- en buitenland.

Tonny Wormer, medeoprichter van Blade–Made, benadrukt het belang van circulaire samenwerking: “De windsector moet ook verantwoordelijkheid nemen voor de verwerking van restmaterialen. Projecten zoals de Blade Barrier laten zien dat er schaalbare en nuttige toepassingen mogelijk zijn.”

Samenwerking binnen de infrastructuursector

Het project is een samenwerking tussen Blade–Made, Rijkswaterstaat, bouwer Dura Vermeer en de provincie Noord-Brabant. Dura Vermeer investeerde mee in de proef en ziet in het geluidscherm een kans om de eigen duurzaamheidsdoelen te ondersteunen. “Onze ambitie is om in 2030 volledig emissievrij te werken,” aldus directeur Jaap Hulshoff. “De Blade Barrier kan daaraan bijdragen dankzij het hergebruik van materiaal en de lichte constructie.”

Wim Fabries (Rijkswaterstaat), Tonny Wormer (Blade-Made), Jaap Hulshoff (Dura Vermeer) en Stijn Smeulders (provincie Noord-Brabant)

Ook de provincie Noord-Brabant ondersteunt het initiatief, onder meer via een subsidie voor circulaire doorbraakprojecten. Gedeputeerde Stijn Smeulders noemt het een “logische stap” binnen de ambities van de provincie om infrastructuur en duurzaamheid sterker met elkaar te verbinden.

Rijkswaterstaat benadrukt dat de Innovatiestrook op de A58 dient als proeftuin voor dit soort experimenten. Bij positieve resultaten kan de Blade Barrier mogelijk ook op andere locaties in binnen- en buitenland worden toegepast.

Beveiligingsbranche kritisch op plannen voor beveiliging Schiphol

GORINCHEM – De Nederlandse Veiligheidsbranche is kritisch op de plannen voor de beveiliging van Schiphol die de luchthaven woensdag bekend heeft gemaakt. Die kunnen mogelijk averechts uitwerken, stelt de brancheorganisatie, die vreest voor onduidelijkheid en botsende belangen.

Schiphol heeft het beveiligingswerk op de luchthaven opnieuw aanbesteed, waarbij het aantal beveiligingsbedrijven wordt teruggebracht van vijf naar drie. De drie winnende bedrijven moeten elk een gezamenlijke onderneming aangaan met het luchthavenbedrijf, waarbij Schiphol voor een kwart eigenaar wordt en het beveiligingsbedrijf voor 75 procent.

Dat is een “interessant experiment”, volgens voorzitter Ard van der Steur. “Het is te begrijpen dat Schiphol stevige afspraken wil maken met de gespecialiseerde beveiligingsbedrijven, omdat beveiliging een van hun kerntaken is. Maar het is zeer de vraag of het deelnemen in de uitvoerende bedrijven meerwaarde heeft ten opzichte van goede contractuele afspraken.”

‘Onzeker tijd’

“De meerwaarde moet zich nog bewijzen. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomsten”, vervolgt Van der Steur.

De voorzitter van de Nederlandse Veiligheidsbranche is wel blij dat het personeel dat nu op Schiphol werkt, dat blijft doen en de huidige rechten behoudt. De drie nieuwe gezamenlijke ondernemingen nemen al het personeel in dienst. Volgens CNV gaan beveiligers juist een onzekere tijd tegemoet, liet die vakbond woensdag weten, omdat veel beveiligers van werkgever gaan veranderen.

Schiphol heeft de bedrijven I-Sec, Securitas en Trigion gekozen om nieuwe beveiligingscontracten mee te sluiten. Daarmee zet de luchthaven naar eigen zeggen een “stap richting een nieuwe aanpak in de beveiliging, waarin kwaliteit, samenwerking en medewerkers centraal staan”.

Ryanair roept op tot hervorming EU-luchtvaart na Franse stakingen

BRUSSEL – Ryanair, de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, roept de voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, op om dringend actie te ondernemen om de EU-luchtvaartdiensten te hervormen. De oproep volgt op de nieuwe stakingen van de Franse luchtverkeersleiding op donderdag en vrijdag. Door de werkonderbreking moet Ryanair 170 vluchten annuleren en worden meer dan 30.000 passagiers getroffen.

Franse luchtverkeersleiders zijn donderdag begonnen met een tweedaagse staking om betere arbeidsomstandigheden te eisen. De staking valt samen met de start van de Europese zomervakantie, een van de drukste reisperiodes van het jaar. Naast de annulering van vluchten van en naar Frankrijk, treft de staking ook alle Franse overvluchten. Dit komt volgens de Ierse budgetmaatschappij doordat Frankrijk er nog steeds niet in slaagt overvluchten te beschermen tijdens nationale stakingen van de luchtverkeersleiding.

De meeste passagiers die last hebben van de Franse staking vliegen volgens Ryanair niet eens van of naar Frankrijk, maar vliegen over het Franse luchtruim op weg naar bestemmingen als Griekenland of Spanje. “Het luchtruim van de EU kan niet herhaaldelijk worden gesloten alleen maar omdat Franse luchtverkeersleiders recreatief staken”, aldus Ryanair.

Ryanair voert al langer campagne voor een hervorming van de EU-luchtverkeersleiding. De budgetvlieger roept alle passagiers op om de webpagina ‘Luchtverkeersleiding heeft uw vlucht verpest’ te bezoeken en te eisen dat de Europese Commissie en regeringen dringend actie ondernemen om de EU-luchtverkeersleidingsdiensten te hervormen en verdere vermijdbare verstoringen deze zomer te voorkomen.

Kraanwagen in brand op A2, vertraging en afsluiting verbindingsweg A9 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Op de A2 richting Utrecht ter hoogte van knooppunt Holendrecht is donderdagochtend een kraanwagen in brand gevlogen. De brand is inmiddels geblust, meldt Rijkswaterstaat, maar weggebruikers moeten nog rekening houden met ongeveer een kwartier vertraging.

Als gevolg van het incident is ook de verbindingsweg vanaf de A9 (komende vanuit Diemen) naar de A2 richting Utrecht afgesloten bij knooppunt Holendrecht.

Verkeer dat vanuit die richting komt, wordt geadviseerd om een alternatieve route te kiezen.

Over de oorzaak van de brand is op dit moment nog niets bekend.

Foto: Rijkswaterstaat

Weginspecteurs en hulpdiensten zijn ter plaatse om de situatie verder af te handelen en het verkeer zo snel mogelijk weer op gang te brengen.

Tweedehandsautoverkoop stijgt, groei elektrische auto’s zwakt af

BUNNIK – De verkoop van tweedehands auto’s in Nederland is in de eerste helft van dit jaar met ruim 4 procent gestegen tot bijna 1,1 miljoen stuks, melden brancheorganisaties BOVAG en RDC. In juni zwakte de occasionverkoop wel af tot een groei van 2 procent.

Veruit het grootste deel van de occasionverkopen betrof benzineauto’s, met bijna 796.000 stuks. Daarna volgen hybrides (164.057), diesels (62.053), elektrische auto’s (45.726) en auto’s op lpg (10.317).

Opvallend is dat de verkoop van gebruikte elektrische auto’s in het afgelopen halfjaar een stuk minder hard groeide, namelijk met 14,1 procent. In dezelfde periode vorig jaar steeg het aantal met bijna 51 procent tot ruim 40.000 auto’s.

‘Geëxporteerde elektrische auto’s’

Opvallend is ook de sterke toename van geëxporteerde elektrische auto’s. In het eerste halfjaar van 2024 waren dat er nog 9074, tegenover 19.655 dit jaar. Dit betekent een stijging van bijna 117 procent.

“We zien dat er steeds meer gebruikte elektrische auto’s de grens over gaan. Zolang het beleid onzeker blijft, stellen veel consumenten hun aankoop uit”, meent Gerard ten Buuren van BOVAG. Veel kopers zien ook af van gebruikte elektrische auto’s vanwege onder meer zorgen over een beperkte actieradius en over de levensduur van de batterij, een duur onderdeel van de auto.

Eerder deze week werd bekend dat de verkoop van nieuwe personenauto’s in de eerste helft van dit jaar daalde met 5,5 procent tot 182.680 stuks.

Vier Scania’s 420P Super voor Breedijk Transport

OPMEER – Breedijk Transport heeft recent vier nieuwe Scania 420P autotransporters in gebruik genomen. De voertuigen zijn in nauw overleg met de chauffeurs samengesteld. Directeur Marcel Vlaar licht toe: “Onze lading bevindt zich ook boven de cabine. Met de ruimte die overblijft, wil je het de chauffeurs zo aangenaam mogelijk maken. Scania biedt op dit niveau de meest comfortabele cabine.”

De vier nieuwe Scania P-series worden ingezet voor het transport van gebruikte personenauto’s in Nederland, België en Duitsland. Dankzij het lage dak (3260 mm) kunnen er ook boven de cabine personenwagens geplaatst worden. “Veel chauffeurs geven de voorkeur aan Scania,” zegt Vlaar. “Ze waarderen de ruime, praktische cabine met slimme opbergmogelijkheden en het rijcomfort.”

Goed uitgeruste werkplek

De nieuwe Scania trucks zijn geleverd door Scania Alkmaar en in nauw overleg met de chauffeurs samengesteld. Voorzien van onder meer standkoeling, een koelkast en het meest uitgebreide veiligheidspakket, bieden ze een goed uitgeruste werkplek.

De opbouw is van Kässbohrer en uitgerust met de meest moderne Arbo-hulpmiddelen om de fysieke belasting voor chauffeurs te verlagen. Zo beschikken ze over automatische rijplaten en verbrede hekken, die het in- en uitstappen bij het laden en lossen vergemakkelijken. “Het blijft fysiek best zwaar werk,” zegt Vlaar. “Bij elke rit is het weer puzzelen hoe de auto’s het beste geladen kunnen worden. Maar dat is ook het mooie van ons vak.”

Dijk van een wagen

Het wagenpark van Breedijk Transport is herkenbaar aan de teksten uit het repertoire van popgroep De Dijk. Elke chauffeur kiest zijn eigen quote en dat was ook deze keer het geval. Zo prijkt op een van de nieuwe P-series ‘Groots in het klein’, een knipoog naar de compacte cabine van een groot merk als Scania. Een andere chauffeur koos voor ‘Het allermooiste komt onverwacht’, passend bij de verrassing dat hij in een Scania mocht gaan rijden.

Breedijk Transport is gevestigd in Opmeer, waar ook de planning en een volledig uitgeruste werkplaats zijn gehuisvest. Daarnaast beschikt het bedrijf over een hub in Barneveld met ruimte voor ruim 700 personenwagens. Het familiebedrijf werd twintig jaar geleden opgericht door Willem Breedijk en zestien jaar geleden overgenomen door Marcel Vlaar.

Breedijk Transport beschikt over een moderne vloot van 40 voertuigen, waarvan 14 van het merk Scania. Naast autotransport verzorgt het bedrijf met een vijftal combinaties ook dedicated koeltransport, onder meer voor de kaassector.

Cao-onderhandelingen beroepsgoederenvervoer worden op 10 september hervat

UTRECHT – De cao-onderhandelingen voor het beroepsgoederenvervoer worden op 10 september 2025 voortgezet. Dat meldt vakbond FNV in een update aan haar leden. Hoewel de onderhandelingen eerder in een impasse raakten over de waarde van een vakantiedag, is besloten dat onderwerp voorlopig te parkeren om voortgang te kunnen boeken op andere dossiers.

Achter de schermen wordt volgens FNV inmiddels hard gewerkt aan thema’s als de toekomst van de RVU-regeling (Regeling Vervroegde Uittreding), de haalbaarheid van een zogenoemde 80-90-100-regeling en meer zeggenschap over arbeidstijden. De vakbond geeft aan dat op dat laatste punt al waardevolle input is ontvangen van leden, die momenteel wordt vertaald naar concrete voorstellen voor de cao-tafel.

Ploegentoeslagen onder de loep

Een actueel onderwerp binnen de voorbereidingen is de hoogte van ploegentoeslagen. Volgens FNV blijkt uit eerdere enquêtes dat veel werknemers de huidige toeslagen als te laag ervaren. In de voorstellenbrief heeft de vakbond daarom opgenomen dat de toeslagen omhoog moeten. Ter vergelijking presenteert FNV een overzicht van de huidige toeslagen en de zogeheten marktconforme percentages:

Dienst Huidige toeslag Marktconform
2 ploegen (geen nacht) 8,75% 13 – 17%
2 ploegen (met nacht) 11,25%
3 ploegen of meer 13,75% 15 – 21%
4 ploegen 24 – 32%

 

FNV roept medewerkers in de sector op om via een poll hun mening te geven over wat zij een eerlijke ploegentoeslag vinden. De uitkomsten worden gebruikt om de voorstellen tijdens de onderhandelingen kracht bij te zetten.

Liverpool-aanvaller Diogo Jota omgekomen bij verkeersongeval in Spanje

MADRID – Voetballer Diogo Jota van Liverpool is omgekomen bij een verkeersongeval in Spanje. Dat meldt persbureau Reuters op basis van het Spaanse persbureau EFE.

Het ongeluk gebeurde in de provincie Zamora in de regio Castilië en León in het noordwesten van Spanje. Volgens de Spaanse krant Marca zat Jota met zijn broer André in de auto die ter hoogte van Palacios de Sanabria op de A52 van de weg raakte. Volgens de brandweer van de provincie Zamora is de auto daarna in brand gevlogen en zijn beide inzittenden omgekomen.

De 28-jarige Portugees speelt sinds 2020 voor Liverpool. Met het team van coach Arne Slot werd hij afgelopen seizoen kampioen in de Premier League. Jota speelde vorige maand met Portugal de finale van de Nations League tegen Spanje, waarin de Portugezen na strafschoppen wonnen. De Liverpool-aanvaller kwam toen in de verlenging in de ploeg.

‘Onherstelbaar verlies’

Jota trouwde anderhalve week geleden met zijn verloofde Rute Cardoso.

De Portugese voetbalbond laat via X weten “totaal geschokt” te zijn door het overlijden van Diogo Jota en zijn broer André Silva donderdagochtend in Spanje. “Hij was veel meer dan de fantastische speler, met bijna vijftig interlands voor het nationale elftal. Hij was een buitengewoon persoon, gerespecteerd door al zijn teamgenoten en tegenstanders. We zijn twee kampioenen kwijtgeraakt. Het overlijden van Diogo en André Silva betekent een onherstelbaar verlies voor het Portugese voetbal en we zullen hun nalatenschap elke dag eren.”

De Portugese voetbalbond heeft de UEFA gevraagd om een minuut stilte voorafgaand aan de wedstrijd van de Portugese voetbalsters tegen Spanje op het EK in Zwitserland.

Remia en Nedcargo zetten elektrische vrachtwagen in voor pendelroute tussen Den Dolder en Soesterberg

SOESTERBERG/DEN DOLDER – Remia en logistiek dienstverlener Nedcargo hebben op dinsdag 1 juli een elektrische vrachtwagen in gebruik genomen voor het dagelijkse transport tussen de Remia-fabriek in Den Dolder en het distributiecentrum van Nedcargo in Soesterberg. Tegelijkertijd is op het terrein van Nedcargo een laadpaal voor elektrische vrachtwagens officieel geopend.

De ingebruikname werd bijgewoond door vertegenwoordigers van beide bedrijven en gemeentebestuurders van Soest en Zeist. Volgens beide partijen draagt de inzet van de elektrische vrachtwagen direct bij aan de vermindering van CO₂-uitstoot, fijnstof en geluidsoverlast op het traject.

Remia en Nedcargo werken al 45 jaar samen op het gebied van logistiek. De inzet van de elektrische truck markeert een nieuwe stap in deze samenwerking, die dit jaar samenvalt met het 100-jarig bestaan van Remia en het 25-jarig jubileum van Nedcargo.

Volledig elektrisch pendelvervoer in 2030

Nedcargo heeft als doel om vóór 2030 al het pendelvervoer in de Benelux te elektrificeren. Dit betreft korte, vaste routes – ook wel ‘rondjes rond de kerk’ genoemd – tussen fabrieken en distributiecentra. In totaal zijn er nu zo’n 25 van dit soort pendelroutes actief. Voor de verdere uitrol wordt een toename van het aantal elektrische voertuigen verwacht, maar volgens Nedcargo vormt de laadinfrastructuur op logistieke locaties nog een belangrijke uitdaging.

Technische specificaties

De vrachtwagen die nu wordt ingezet is een Volvo FM Electric met een bruikbare batterijcapaciteit van 380 kWh. Daarmee kan het voertuig naar verwachting zo’n 14 ritten per dag uitvoeren op het 8 kilometer lange traject tussen Den Dolder en Soesterberg, met een laadvermogen van 40 tot 45 ton. De geschatte actieradius bedraagt ongeveer 220 kilometer. De laadpaal op het terrein van Nedcargo levert groene stroom.

De komende periode wordt benut om het laadproces verder te optimaliseren, onder meer door betere planning van laadmomenten, capaciteitsbeheer en chauffeurstrainingen gericht op het vergroten van de actieradius.

Organisaties in advertentie: Kamer, stem tegen de asielwet

AMSTERDAM – Tientallen organisaties roepen de Tweede Kamer in een paginagrote advertentie in NRC op tegen de asielnoodmaatregelenwet te stemmen. Onder meer vakbond FNV, Vluchtelingenwerk Nederland, Amnesty International, de Landelijke Studentenvakbond, Dokters van de Wereld en religieuze organisaties hebben de oproep ondertekend.

De strafbaarstelling van illegaliteit, die de Kamer deze week toevoegde aan het wetsvoorstel, “criminaliseert mensen zonder papieren” en degenen die hen helpen, stellen de organisaties. Kwetsbare mensen worden zo aan hun lot overgelaten, vinden zij. De strafbaarstelling is “een aantasting van de mensenrechten” en draagt niet bij aan een oplossing voor problemen.

Ook de organisatie LGBT Asylum Support wijst erop waartoe de strafbaarstelling kan leiden. Veel queer asielzoekers hebben volgens de stichting moeite om te voldoen aan de eisen die de IND stelt aan bewijsvoering. LGBT Asylum Support helpt deze mensen om alsnog in aanmerking te komen voor een asielprocedure. “Dit belangrijke werk zou ineens illegaal worden.” De organisatie vraagt Kamerleden eveneens te stemmen tegen “deze voorgestelde inhumane en strenge asielwetgeving”.

Woensdag riep de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ook al op niet in te stemmen met de asielnoodmaatregelenwet. De Kamer stemt donderdag over de wet, evenals over een andere asielwet die een tweestatusstelsel moet regelen.

Visser Duiven kiest voor elektrisch: ‘De Renault Master E-Tech past perfect in onze duurzame koers’

DUIVEN – Visser Duiven zet grote stappen in verduurzaming. Met de aanschaf van twee Renault Master E-Tech-bestelbussen start de logistiek dienstverlener met de elektrificatie van het wagenpark. Directeur Marcel Visser legt uit waarom deze stap logisch én noodzakelijk is en hoe Harbers Trucks daarbij een belangrijke rol speelt. “De total cost of ownership (TCO) van een elektrische bus is lager dan die van een dieselbus.”

Visser Duiven slaat figuurlijk een nieuwe weg in met zijn wagenpark. Het bedrijf heeft een divers wagenpark, van bestelbussen tot LZV-combinaties, en is al langer bezig met het verduurzamen van de vloot. Zo kan Visser Duiven met zijn voertuigen op HVO100 rijden als de klant daar om vraagt: een fossielvrije, synthetische diesel gemaakt van hernieuwbare grondstoffen waarmee tot 90% CO₂-reductie mogelijk is. Nieuwe stap is de inzet van elektrische voertuigen.

“Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen staan bij ons hoog in het vaandel”, zegt directeur Marcel Visser. “Als bedrijf vinden we dat belangrijk en ook wetgeving dwingt ons om te verduurzamen. Inmiddels zijn de eerste zero-emissiezones in binnensteden een feit en dat worden er de komende jaren alleen maar meer.”

‘Elektrische bus heeft gunstig TCO’

Twee Renault Master E-Tech-bestelbussen zijn de eerste elektrische voertuigen in de vloot. “Daar is op dit moment een sluitende businesscase mee te maken”, vertelt Visser. “De total cost of ownership (TCO) van een elektrische bus is lager dan die van een dieselbus. Voor de aanschaf van de Renault Master E-Tech’s konden we nog gebruikmaken van SEBA-subsidie, maar ook zonder die subsidie is de TCO gunstiger. Dat komt ook omdat de kosten voor reparatie en onderhoud substantieel lager zijn dan bij een dieselbus: een elektrische bus heeft veel minder onderdelen. Ook de energiekosten zijn flink lager, zeker omdat wij op eigen terrein kunnen opladen.”

Praktische inzet in de regio

De Renault Master E-Tech-bussen worden ingezet voor regiodistributie in een straal van zo’n vijftig kilometer rond Duiven. “Dat gaat met name om pakketten en kleinere zendingen”, aldus Visser.

“De actieradius van de Renault Master E-Tech in onze uitvoering is 350 kilometer en dat is ruimschoots voldoende voor de dagelijkse routes van maximaal 280 kilometer. We laden op via een AC-laadpaal met twee aansluitpunten bij onze vestiging. De chauffeurs komen rond 17.00 uur terug en vertrekken de volgende ochtend rond 6.30 uur. Er is dus meer dan genoeg tijd om de bussen op te laden. Opladen is overigens wel een aandachtspunt als je elektrisch wilt gaan rijden: zorg ervoor dat je op tijd begint met de voorbereiding om laadfaciliteiten te krijgen want zo’n traject vergt enige tijd. Let daarnaast op je contractvermogen bij de netbeheerder, dat je daar niet overheen komt. We zijn nu bezig met het verzwaren van aansluitingen bij twee panden en de aanleg van een laadplein. Dat is noodzaak om verder te kunnen opschalen. We krijgen twee 2 MW aansluitingen. Hiermee kunnen we in de nacht als er geen netcongestie is ruim zestig trucks opladen.”

Slim en efficiënt verwarmen en laden

Bij de configuratie van de bussen kreeg Visser Duiven advies van Harbers Trucks. “We hebben onder meer gekozen voor stoel- en voorruitverwarming. Dat zijn opties waar wij in eerste instantie niet aan dachten, maar de accountmanager van Harbers legde uit dat die opties per saldo minder energie verbruiken dan als je de volledige verwarming aanzet om de bus te verwarmen of de voorruit te ontdooien. Bij elektrisch rijden zijn dat ook allemaal factoren waar je rekening mee moet houden en dan is goed advies van je dealer extra waardevol. Ook aan de laadinrichting in de bus hebben we veel aandacht besteed. We hadden eigenlijk een laadlengte van vier meter nodig voor de langere pakketten maar de beschikbare uitvoering had een vloerlengte van 3,80 meter. In overleg met Harbers Trucks hebben we een luikje naast de chauffeursstoel laten maken, zodat we toch vier meter laadlengte hebben voor de enkele lange lengtes.”

‘Chauffeurs konden niet wachten om met de bussen te rijden’

Chauffeurs zijn zeer enthousiast, vertelt Visser. “Vanaf het eerste moment hebben we hen betrokken bij dit project. Ze konden letterlijk niet wachten om met de bussen te gaan rijden. Bij de aflevering stonden ze al bij de bussen voordat we aan de taart waren begonnen, zo enthousiast waren ze”, lacht Visser. “Het is ook leren en ondervinden en daarin ondersteunt Harbers ook. Zo hebben de chauffeurs een uitgebreide uitleg gehad over hoe ze moeten opladen, hoe ze zo efficiënt mogelijk rijden en hoe je optimaal energie regenereert als je het gaspedaal op het juiste moment loslaat. De bussen zijn inmiddels een paar weken onderweg en chauffeurs zijn heel blij. Een elektrische bus rijdt heel prettig en rustig.”

Opvallend ontwerp

De bussen zijn een opvallende verschijning op de weg. De kenmerkende rode lijn in de grille van de Renault Master E-Tech is uitgevoerd in het geel van de Visser-huisstijl. Ook de gele stekker trekt de aandacht. “Onze chauffeurs kregen op de eerste dag al veel positieve reacties onderweg, mensen maakten er zelfs foto’s van”, aldus Visser.

Vertrouwen in Renault en Harbers Trucks

Het zijn de eerste Renault-bussen in de vloot van Visser Duiven. “Dat we nu voor Renault en Harbers Trucks kiezen, heeft meerdere redenen”, zegt Visser. “Harbers Trucks zit bij ons in de straat en we hebben al jaren goed contact. De accountmanager is zeer enthousiast en denkt echt mee. Bovendien heeft Renault veel ervaring met elektrische voertuigen en dat geeft ons vertrouwen in het product. Dat kwam allemaal mooi samen bij deze aanschaf. Harbers Duiven gaat het onderhoud doen en we hebben er alle vertrouwen in dat dat op een adequate manier gebeurt.”

Visser Duiven is gespecialiseerd in fijnmazige distributie van pallets en pakketten binnen Nederland. Vanuit Duiven verzorgt het bedrijf onder meer palletdistributie, pakketbezorging, warehousing en fulfilment. Dagelijks zijn er, inclusief subcontractors, zestig voertuigen onderweg. Visser Duiven investeert op meerdere fronten in een duurzame toekomst. Naast de verduurzaming van het wagenpark en het gebruik van slimme planningssystemen om routes efficiënt te rijden en lege kilometers te voorkomen, hebben alle gebouwen van het bedrijf inmiddels energielabel A+++.

Eurostar en London St. Pancras Highspeed bundelen de krachten voor een grote uitbreiding om de capaciteit van het station te verdubbelen

AMSTERDAM – London St. Pancras Highspeed en Eurostar hebben vandaag een intentieverklaring ondertekend, waarmee ze hun gezamenlijke ambitie bevestigen om belangrijke stappen te zetten richting een uitbreiding van de capaciteit van St. Pancras International. Met dit project willen ze één van Europa’s drukste internationale spoorwegknooppunten klaarstomen voor de toekomst en inspelen op de groeiende vraag naar duurzaam internationaal reizen.

De aankondiging volgt op een onafhankelijk onderzoek dat eind 2024 werd besteld om te bekijken hoe het station kan evolueren om het toekomstige reizigersaantal aan te kunnen en de klantbeleving te verbeteren.

Het toonaangevende architectenbureau Hawkins\Brown werd aangesteld om een gedetailleerde ontwerp- en haalbaarheidsstudie uit te voeren. Dit zal de bedrijven toelaten om te beoordelen hoe het station heringericht kan worden om meer reizigers te ontvangen en efficiënter te werken.

De intentieverklaring tussen London St. Pancras Highspeed en Eurostar voorziet samenwerking rond de volgende drie fases:

  • Fase één: Kijken naar kortetermijnverbeteringen binnen de bestaande ruimte, waaronder het optimaliseren van de veiligheids- en grenscontroleprocessen, om zo binnen de drie à vier jaar 2.700 extra passagiers per uur te kunnen verwerken.
  • Fase twee: De internationale zone en de verbinding met de hoofdhal verbeteren, zodat de doorstroming en de beleving voor de reizigers vlotter verloopt. De afronding wordt verwacht tegen 2028.
  • Fase drie: In de jaren 2030 volgt een verdere verkenning van langetermijnmogelijkheden om groei te stimuleren en de capaciteit nog verder te verhogen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de mogelijkheid om de aankomststroom naar boven te verplaatsen.

Hawkins\Brown, bekend van hun werk aan Stratford International en andere grote transport- en erfgoedprojecten, werd aangesteld om een heringerichte gelijkvloerse indeling voor de internationale zone te ontwerpen en uit te werken, zodat de huidige capaciteit van het station meer dan verdubbeld kan worden. In 2024 was de operationele capaciteit 1.800 reizigers per uur; dit is ondertussen al gestegen tot 2.000 per uur, met de verwachting dat dit na fase 2 bijna 5.000 per uur zal zijn.

Dit zal gerealiseerd worden door slim te ontwerpen, waarbij de bestaande ruimte en processen heringericht en herbekeken worden, met respect voor het erfgoed van St. Pancras en zonder dat er grote structurele ingrepen nodig zijn.

De plannen komen er op een moment dat de vraag naar duurzaam reizen naar Europa blijft stijgen. Uit onderzoek dat London St. Pancras Highspeed eerder dit jaar liet uitvoeren, blijkt dat de vraag tegen 2040 zal verdrievoudigen, van 11 miljoen naar 35 miljoen reizigers per jaar. Eurostar kondigde onlangs ook aan dat het zijn bestemmingen vanuit Londen wil uitbreiden naar onder andere Genève en Frankfurt, omdat reizigers steeds verder willen reizen met de hogesnelheidstrein.

Simon Lejeune, Chief Safety and Stations Officer bij Eurostar, zei: “We zijn trots dat we samen met London St. Pancras Highspeed en Hawkins\Brown onze ruimte herdenken voor de toekomst en zo een nog betere klantbeleving kunnen bieden. Eurostar is de groene toegangspoort tot Europa en verwelkomt nu al tot 45.000 klanten per dag in St. Pancras, met een groeiende vraag. Nu we plannen om onze vloot uit te breiden vanaf het begin van de jaren 2030 en meer verbindingen aan te bieden naar Frankrijk, België, Nederland en nu ook Duitsland en Zwitserland, zal dit project een cruciale rol spelen om die groei mogelijk te maken en onze vlotte en unieke klantbeleving te blijven garanderen.”

Huis VS neemt procedurele horde en kan stemmen over uitgavenwet

WASHINGTON – Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft na grote vertraging een procedurele horde genomen en kan overgaan tot de definitieve stemming over de grote uitgavenwet van president Donald Trump. Die zal naar verwachting binnen een paar uur plaatsvinden, maar het is nog onzeker of er genoeg steun zal zijn onder Trumps partijgenoten.

Het is inmiddels diep in de nacht in Washington, maar de parlementariërs gaan nog even door, omdat er voor de stemming ook nog wordt gedebatteerd. Dat debat is begonnen.

De Republikeinen hebben een meerderheid in het Huis, maar niet alle partijgenoten van Trump zijn voor de plannen. Trump en Huis-voorzitter Mike Johnson hebben de afgelopen dagen en uren op een aantal Republikeinen ingepraat om ze te overtuigen toch voor te stemmen. Het is nog niet duidelijk of dat genoeg is.

De uitgavenwet is omstreden, omdat de staatsschuld er enorm door zou oplopen en sociale vangnetten verder zouden worden afgebroken.

Verbouwde Stena Foreteller terug in de vaart

ROTTERDAM – Eind juli komt het schip Stena Foreteller, na een ingrijpende verbouwing en renovatie, terug in de vaart op de Europoort/Rotterdam – Immingham route. Met een nieuw (extra) vrachtdek en een capaciteitsverhoging van 30 procent is het schip nóg efficiënter ingericht en wordt de CO₂-uitstoot per vrachteenheid verder verlaagd.

De reconstructie van het schip is gecoördineerd door Stena RoRo, op de Chinese scheepswerf CMI Jinling in Weihai. De Stena Foreteller is nu uitgerust met een vierde voertuigdek, waardoor het aantal rijstrookmeters is vergroot van 3.000 meter naar 4.000 meter.

“De verbouwing van de Stena Foreteller is een van de vele stappen die we zetten met oog op het behalen van de duurzaamheidsdoelstelling om de CO₂-uitstoot tegen 2030 met 30 procent te verminderen. Stena Line werkt op vele fronten, waarbij de verbetering en ontwikkeling van zowel bestaande als nieuwe schepen van groot belang zijn,” zegt Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet bij Stena Line.

Daarbij is het schip uitgerust met een walstroom aansluitsysteem, waardoor de CO₂-uitstoot tijdens het verblijf in de haven zal afnemen. Door het nieuwe extra scheepsdek wordt het schip aan meer wind blootgesteld. Om deze reden zijn er extra lieren geplaatst waardoor er extra meerlijnen kunnen worden uitgegeven. Daarnaast zijn er twee grotere boegschroeven geïnstalleerd met meer vermogen.

Tijdens de verbouwing is er ook groot gepland onderhoud uitgevoerd en heeft het schip zijn 5 jaarlijkse keuring gehad ook wel Special Survey genoemd. Daarbij is het schip voorzien van een nieuwe laag verf en branding.

De Stena Forerunner, het zusterschip van Stena Foreteller, zal vanaf het einde van de zomer dezelfde verbouwing ondergaan.

“Dit is een voorbeeld van een Stena RoRo-project, waarbij we onze uitgebreide ervaring inzetten om schepen te verbouwen naar de wensen en behoeften van de klant. Het verbouwen van schepen in het buitenland kan, gezien culturele en technische verschillen, zeer uitdagend zijn. Door ervaren personeel en een goede samenwerking verloopt dit voorspoedig”, zegt Mikael Abrahamsson, Manager – Conversions & Projects bij Stena RoRo.

Op de CMI Jinling scheepswerf worden momenteel nog twee nieuwe New Max schepen voor Stena Line – Stena Futura en Stena Connecta – voltooid. Zij zullen op de Belfast – Heysham route, de Ierse Zee gaan bevaren. Ook deze hybride schepen spelen een belangrijke rol in het verminderen van de CO₂-uitstoot van Stena Line. Beiden schepen kunnen namelijk op methanol varen. Ook zijn ze uitgerust met technologie die zowel batterijaandrijving als aansluiting op walstroom ondersteunt.

Gegevens Stena Foreteller en Stena Forerunner na verbouwing:

Lengte – 195,3 meter
Diepgang – 7.2 meter
Breedte – 25,6 meter
Rijstrookmeters – 4.000

RIVM: PFAS bij iedereen in bloed, bijna altijd boven grenswaarde

BILTHOVEN – Iedereen in Nederland heeft verschillende soorten PFAS in het bloed, concludeert het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) na eigen onderzoek. Bij vrijwel alle mensen ligt de concentratie van de chemische stoffen boven de gezondheidskundige grenswaarde, die als veilige grens wordt beschouwd.

Het RIVM onderzocht 1500 bloedmonsters uit heel Nederland, die zijn afgenomen in de jaren 2016 en 2017. In vervolgonderzoek gaat het instituut ook monsters die dit jaar zijn afgenomen analyseren.

“Dat mensen meer PFAS in hun bloed hebben dan de gezondheidskundige grenswaarde, wil niet zeggen dat mensen meteen ziek worden door PFAS. Het betekent wel dat PFAS effect kan hebben in het lichaam. Het immuunsysteem kan bijvoorbeeld minder goed gaan werken”, duidt het RIVM de resultaten. “De effecten zijn afhankelijk van de hoeveelheid PFAS, de duur van de blootstelling en iemands persoonlijke gezondheidssituatie.”

Eerste landelijke onderzoek

Het is het eerste landelijke onderzoek naar de chemische stoffen in het bloed. “Met deze kennis kunnen we in de toekomst volgen of maatregelen om de blootstelling te verlagen effect hebben”, legt het RIVM uit.

PFAS (per- en polyfluoralkylstoffen) zijn chemische stoffen die slecht afbreken en zich ophopen in het milieu en in organismen. Ze zijn vrijwel overal en zitten ook in lage concentraties in voedsel en drinkwater. De stoffen zijn door de industrie onder meer verwerkt in pannen, regenjassen en blusschuim.

Enige echte oplossing

Uit eerder onderzoek is bekend dat de stoffen onder meer effect kunnen hebben op de voortplanting en de ontwikkeling van het ongeboren kind. Ook kunnen PFAS-varianten “een effect hebben op cholesterol in het bloed, effecten op de lever geven en nier- en testiskanker veroorzaken”, somt het RIVM op.

PFAS worden “heel langzaam” uit ons lichaam verwijderd, legt het RIVM uit. Daarom is een lagere blootstelling de enige echte oplossing om de waarden uiteindelijk te verlagen. “Vooral bedrijven en overheden kunnen maatregelen nemen, zodat mensen minder PFAS binnenkrijgen.” Enkele varianten zijn verboden en in EU-verband wordt gewerkt aan een mogelijk totaalverbod.

Bij de helft van de volwassenen uit het onderzoek was de PFAS-hoeveelheid zeker vijf keer hoger dan de grenswaarde. Over de precieze effecten is veel onbekend. “De hoeveelheid PFAS in bloed geeft geen verklaring voor ziekte in het verleden en kan niet voorspellen of iemand ziek wordt in de toekomst”, zeggen de onderzoekers. Individueel testen lijkt daarom weinig zinvol.

×