Clicky

maandag 5 mei 2025 - 07:03 uur
Home Blog Pagina 35

Bloomberg: China wil onderhandelen als VS aan voorwaarden voldoen

BEIJING – China wil pas met de Verenigde Staten onderhandelen over hun handelsconflict als de regering van de Amerikaanse president Donald Trump voldoet aan een aantal voorwaarden. China wil meer respect krijgen en dat Amerikaanse kabinetsleden minder beledigende opmerkingen maken. Ook eist het Aziatische land een consistentere houding van de Amerikanen en de bereidheid om de zorgen van China over sancties en Taiwan aan te pakken, meldt een ingewijde tegen persbureau Bloomberg.

Verder zou Beijing volgens de bron willen dat de VS een contactpersoon aanwijzen die helpt een deal voor te bereiden die Trump en de Chinese president Xi Jinping kunnen ondertekenen.

De spanningen tussen de twee grootste economieën ter wereld zijn recent opgelopen sinds Trump importheffingen aankondigde voor een flink aantal landen. Trump verhoogde de heffingen voor de meeste Chinese goederen naar 145 procent. China reageerde daarop met heffingen van 125 procent op Amerikaanse goederen.

Chinese boeren

De ingewijde zegt niet welke opmerkingen door de Amerikanen zijn gedaan. China uitte recent kritiek op opmerkingen van vicepresident J.D. Vance, waarin hij het had over “Chinese boeren”. De woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken noemde de opmerkingen “onwetend en respectloos”.

De woordvoerder waarschuwde woensdag dat het land “niet bang” is voor een handelsoorlog met de VS. “Als de VS het probleem echt willen oplossen via dialoog en onderhandelingen, moeten ze stoppen met het uitoefenen van extreme druk, stoppen met dreigen en chanteren, en met China praten op basis van gelijkwaardigheid, respect en wederzijds voordeel.”

Hackers kapen stoplichten en bespotten Trump, Musk en Zuckerberg

SAN FRANCISCO – Hackers in de technologieregio Silicon Valley in Noord-Californië hebben de besturing van voetgangerslichten gekraakt om op ludieke wijze president Donald Trump, Elon Musk en Mark Zuckerberg te bespotten. In plaats van de gebruikelijke audio-instructies bij voetgangersoversteekplaatsen zoals ‘wachten’ of ‘lopen’, speelden luidsprekers in Palo Alto, Menlo Park en Redwood City opnames af, die op een spottende manier klonken als de president en de techmiljardairs.

Een stem die klonk als Musk bood voorbijgangers een Tesla Cybertruck aan als ze zijn vriend wilden worden. Een andere imitatie, zogenaamd van Zuckerberg, zei: “Echte mensen noemen me The Zuck.”

In een andere video die veel werd gedeeld klinkt de stem van Musk, terwijl hij over Trump praat: “Grappig eigenlijk, ik dacht altijd dat hij gewoon een domme zak was. Maar als je ‘m leert kennen is hij eigenlijk best lief, zachtaardig en liefdevol.” Een stem die op die van Trump lijkt, zei: “Liefje, kom terug naar bed.” In een ander bericht met een imitatie van Musk is te horen: “Ze zeggen dat geld geen geluk kan kopen. En ik denk dat dat waar is. God weet dat ik het geprobeerd heb.”

De filmpjes worden veel gedeeld op TikTok, Instagram en X. Het is nog niet bekend wie verantwoordelijk is voor de nepopnames, die inmiddels zijn verwijderd.

Vrachtwagen doorboort auto bij nemen bocht in Heerde

Foto: Persbureau De Breij

HEERDE – Een merkwaardig ongeluk op de Molenweg in Heerde woensdagochtend. Een vrachtwagen nam daar de bocht en doorboorde met een balk de voorruit van de personenauto. De bestuurder van de auto raakte gewond en is per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht.

Het ongeluk gebeurde op de Molenweg, ter hoogte van de kruising met de Europaweg. De vrachtwagen reed over de Molenweg en nam in een bocht vermoedelijk de binnenbocht, hierdoor kwam hij in botsing met een tegemoetkomende personenauto. De auto kwam deels klem te zitten onder de vrachtwagen. De voorruit van de auto werd doorboord.

De bestuurder van de auto kon via de bijrijderskant de auto verlaten en is opgevangen door ambulancepersoneel. Volgens de politie ter plaatse is de bestuurder overgebracht naar het ziekenhuis.

De weg is volledig afgesloten en de agenten doen onderzoek naar de toedracht van het verkeersongeluk.

Groot tekort aan veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs in Europa

BRUSSEL – De Europese Unie kampt met een ernstig tekort aan veilige en beveiligde parkeerplaatsen (Safe and Secure Parking Areas, SSPAs) voor beroepschauffeurs. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Europese Commissie. Momenteel ontbreekt het aan 390.000 parkeerplekken, een aantal dat naar verwachting zal oplopen tot 483.000 in 2040.

Hoewel veel parkeerterreinen in Europa inmiddels over bepaalde veiligheidsmaatregelen beschikken, voldoen ze lang niet allemaal aan de officiële EU-normen voor SSPAs. Certificering is cruciaal om te garanderen dat parkeerlocaties voldoen aan de Europese veiligheidseisen, en zo chauffeurs én hun voertuigen beter te beschermen tegen criminaliteit.

Met name landen als Duitsland, België, Frankrijk, Italië en Spanje hebben te maken met een groot tekort aan veilige parkeerplaatsen. Deze landen liggen aan belangrijke Europese transportroutes en kennen relatief veel incidenten waarbij vrachtwagens of chauffeurs doelwit zijn van diefstal of geweld.

Snelle certificering bestaande terreinen

Om het probleem aan te pakken, adviseert de Europese Commissie om bestaande parkeerplaatsen die al grotendeels voldoen aan de eisen, versneld te upgraden en te certificeren. Dit wordt gezien als de snelste en meest kosteneffectieve manier om het tekort op korte termijn aan te pakken.

Daarnaast wijst het rapport op het belang van digitale oplossingen en betere connectiviteit, zodat chauffeurs gemakkelijker toegang hebben tot informatie over beschikbare en gecertificeerde parkeerplaatsen.

Europese steun en investeringen

De Europese Commissie ondersteunt deze aanpak financieel. Inmiddels zijn via de Connecting Europe Facility al circa 65 parkeerplaatsen gebouwd of in aanbouw, aldus de Commissie.

Volgens het rapport moet er tegen 2040 een volwaardig en duurzaam netwerk van veilige parkeerfaciliteiten beschikbaar zijn voor beroepschauffeurs in heel Europa.

Commissaris voor Duurzaam Transport en Toerisme Apostolos Tzitzikostas zegt daarover: “Beroepschauffeurs vormen de ruggengraat van het Europese wegvervoer. Ze houden onze economie draaiende en zorgen dat winkels bevoorraad blijven. Zij verdienen veilige rustplaatsen. Dit onderzoek laat zien waar de knelpunten zitten — nu is het aan ons om te zorgen voor de oplossingen.”

Recordaantal meldingen gevaarlijke cosmetica en speelgoed in EU

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft in 2024 een recordaantal meldingen gekregen van onveilige consumentenproducten zoals speelgoed en cosmetica. Bij het Europese systeem waarin gevaarlijke producten worden gemeld, Safety Gate, werden 4137 meldingen gedaan. Dat is het hoogste aantal sinds de start van het systeem in 2003. In 2023 ging het om 3412 meldingen.

Cosmeticaproducten staan met 36 procent van de meldingen over gezondheidsrisico’s opnieuw bovenaan in de lijst die de Europese Commissie jaarlijks presenteert. Veel cosmeticaproducten bevatten de verboden synthetische geurstof BMHCA die schadelijk kan zijn voor de vruchtbaarheid en huidirritatie kan veroorzaken.

Daarna volgen speelgoed (15 procent), elektrische apparaten (10 procent), motorvoertuigen (9 procent) en chemische producten (6 procent).

Kralensnoer

Na melding in het systeem volgt onderzoek door markttoezichtautoriteiten. Zij besluiten vaak dat het schadelijke product uit de handel moet worden gehaald.

“Een enkele waarschuwing kan veel consumenten voor gevaar behoeden”, zei Eurocommissaris Michael McGrath (Consumentenbescherming). Tijdens een persconferentie liet hij een pop en een kralensnoer voor een speen zien die na een melding uit de handel zijn genomen. De pop bevatte gevaarlijke chemicaliën die aan het kunststof waren toegevoegd. “Die zijn zeer schadelijk voor kinderen en kunnen hun vruchtbaarheid op latere leeftijd aantasten”, zei de Eurocommissaris. Het kralensnoer kan snel breken met het gevaar dat een baby een kraal in de mond steekt en daardoor kan stikken, zei hij.

Heel veel van de gemelde producten komen uit China, zei McGrath.

Rechtbank: Scania moet schade aan deels uitgebrande vrachtwagen vergoeden ondanks vervalbeding

brand vuur

BREDA – Scania Nederland moet ruim €30.000 schadevergoeding betalen aan verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) voor een brand in een vrachtwagen die werd veroorzaakt door een ondeugdelijk ingebouwd 24 volt stopcontact. Dat heeft de rechtbank Zeeland-West-Brabant op 2 april 2025 geoordeeld.

De vrachtwagen brandde op 26 augustus 2021 deels uit. Uit technisch onderzoek bleek dat de oorzaak lag bij het door Scania ingebouwde stopcontact, dat was bedoeld voor een koffiezetapparaat. De schade bedroeg ruim €29.800, plus de onderzoekskosten van ruim €1.400. NN had deze schade namens haar verzekerde al vergoed en stelde Scania vervolgens aansprakelijk.

Scania verweert zich met beroep op vervalbeding

Scania weigerde de schade te vergoeden en beriep zich op haar algemene voorwaarden, waarin staat dat elke vordering op Scania vervalt na twee jaar. Omdat NN pas ná die periode een gerechtelijke procedure startte, zou volgens Scania de vordering vervallen zijn.

De rechter ging daar uiteindelijk niet in mee. Hoewel de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard en het vervalbeding op zichzelf geldig werd geacht, oordeelde de rechtbank dat het beroep op het beding in strijd is met de redelijkheid en billijkheid.

Aansprakelijkheid erkend, maar schade ontkend

Opmerkelijk is dat Scania tijdens de procedure erkende dat de schade inderdaad het gevolg was van een fout in haar werkzaamheden. Desondanks weigerde het bedrijf in eerste instantie tot vergoeding over te gaan, met een beroep op een ander artikel uit de voorwaarden dat later onhoudbaar bleek.

Volgens de rechtbank heeft NN zich – te goeder trouw – jarenlang ingespannen om de kwestie buiten de rechter om met Scania en haar verzekeraar Bovemij op te lossen. Het late beroep van Scania op het vervalbeding werd daardoor onaanvaardbaar geacht.

Volledige schade en kosten toegewezen

De rechtbank veroordeelde Scania tot betaling van het volledige schadebedrag van €30.608,92, plus wettelijke rente vanaf november 2021. Daarnaast moet Scania ook de proceskosten van €4.751,37 vergoeden.

Voorjaarsnota: extra geld voor onder meer koopkracht en defensie

DEN HAAG – De voorjaarsnota waarover de coalitiepartijen woensdagochtend een akkoord hebben bereikt, voorziet onder meer in verlaging van de energiebelasting, extra geld voor de kinderopvang en sociale advocatuur, maar ook voor defensie en veiligheid, en bevriezing van de sociale huren. Dat valt op te maken uit lijstjes die de partijleiders zelf via social media hebben gedeeld.

PVV-leider Geert Wilders is met name “blij en trots” dat de geplande huurstijging van sociale huurwoningen voor dit jaar en volgend jaar is voorkomen. Door een verhoging van de huurtoeslag krijgen de armste mensen bovendien meer geld in de portemonnee.

BBB pronkt met extra geld voor boeren, ter verzachting van stikstofmaatregelen die eraan zitten te komen. Daarnaast is de partij tevreden met geld dat beschikbaar komt voor infrastructuurprojecten in de regio, met name de Nedersaksenlijn, en met het terugdraaien van de hogere accijns op alcohol en btw op zuivel.

Huurwet

VVD-leider Dilan Yesilgöz meldt dat de huurwet is afgezwakt, zodat de rem op de huurstijging in het middensegment voor minder huizen gaat gelden. Ook is zij blij met 1,1 miljard euro extra voor defensie en veiligheid. “Dit doen we zonder de rekening door te schuiven naar volgende generaties.”

Waar het geld voor al deze extra investeringen en lastenverlichtingen dan wel vandaan komt, wordt uit de geplaatste berichten nog niet duidelijk. Ingewijden zeggen dat niet getornd is aan de financiële kaders die zijn afgesproken in het coalitieakkoord.

Politieke wensen

De leiders van PVV, VVD, NSC en BBB onderhandelden urenlang over de voorjaarsnota. Er lagen veel politieke wensen op tafel, nadat het kabinet al de nodige mee- en tegenvallers op de begroting met elkaar in balans had moeten brengen.

Duitse douane legt beslag op Turkse vrachtwagen vanwege openstaande schuld van €105.000

Foto: Duitse Douane

ULM – De Duitse douane heeft maandag 15 april bij een controle op de B10 bij Dornstadt beslag gelegd op de trekker van een Turkse vrachtwagen. De aanleiding: een openstaande schuld van maar liefst 105.000 euro aan de Duitse staat.

Tijdens de controle raadpleegden douanebeambten het centrale Duitse inningsregister. Daaruit bleek dat het Turkse transportbedrijf dat eigenaar is van de vrachtwagen, nog een aanzienlijk bedrag verschuldigd is aan de Duitse overheid. Omdat douanemedewerkers in Duitsland ook optreden als federale belastingambtenaren, zijn zij bevoegd om openstaande vorderingen ter plekke te innen of goederen in beslag te nemen.

Trekker direct in beslag genomen

Omdat er ter plaatse niet betaald werd, besloten de douaniers om op de trekker direct beslag te laten leggen. Als het bedrijf niet alsnog tot betaling overgaat, zal het voertuig worden verkocht en gaat de opbrengst naar de staatskas.

Douanecontroles standaard op openstaande schulden

Volgens de douane worden bij reguliere controles op snelwegen en rijkswegen standaard gegevens vergeleken met het landelijke centrale inningssysteem. Bij openstaande schulden van buitenlandse bedrijven of personen zijn douaniers bevoegd om direct maatregelen te treffen, zoals beslaglegging.

Man die auto in brand stak op de Dam in Amsterdam overleden

AMSTERDAM – De 50-jarige man uit Noord-Holland die begin deze maand zijn auto in brand stak op de Dam in Amsterdam, is overleden. Dat bevestigt de politie na berichtgeving door Hart van Nederland. De politie gaat uit van zelfdoding.

Het onderzoek naar de zaak is gestopt, meldt een politiewoordvoerder. De familie is op de hoogte gebracht van het overlijden.

De auto brandde op donderdag 3 april recht voor het Nationaal Monument uit. De man had het voertuig zelf in brand gestoken, waarna er meerdere ontploffingen waren. Toen al zei de politie “sterke vermoedens” te hebben dat het om een poging tot zelfdoding ging. De man was een bekende van de politie. Er raakte verder niemand gewond.

Nikolay Pargov nieuwe CEO van Girteka Logistics

VILNIUS – Per 7 april is Nikolay Pargov benoemd tot CEO van de logistieke divisie van Girteka (momenteel opererend onder de naam Girteka Europe West UAB). Pargov zal zich blijven richten op de groei van de logistieke activiteiten van het bedrijf, met aandacht voor commerciële en operationele optimalisatie, efficiëntieverbetering en waardecreatie voor alle belanghebbenden.

“Ik ben vereerd met het vertrouwen dat in mij gesteld is,” zegt Pargov in een verklaring. “Met een sterk en toegewijd team zijn we uitstekend gepositioneerd om onze klanten betrouwbare en hoogwaardige dienstverlening te bieden. Ik kijk ernaar uit om onze missie voort te zetten: Europa’s toonaangevende aanbieder te zijn van temperatuurgecontroleerd en specialistisch transport.”

Pargov trad in september 2024 in dienst bij Girteka en heeft meer dan twintig jaar ervaring in de logistieke sector. Eerder bekleedde hij functies bij onder meer DHL, C.H. Robinson Europe en Transporeon.

Nieuwe naam per 2 mei

Om beter aan te sluiten bij de kernactiviteiten van het bedrijf, zal Girteka Europe West UAB vanaf 2 mei officieel verdergaan onder de naam Girteka Logistics UAB.

“De naam ‘Girteka Europe West’ weerspiegelt niet langer de essentie van ons bedrijf of hoe wij vandaag de dag gestructureerd zijn,” aldus Edvardas Liachovičius, CEO van de Girteka Group. “De nieuwe naam sluit beter aan bij onze kernactiviteiten en strategische koers: het leveren van operationele uitmuntendheid en het stimuleren van groei in logistiek.”

Coalitie bereikt akkoord over voorjaarsnota

DEN HAAG – De coalitie heeft een akkoord bereikt over de voorjaarsnota. PVV-leider Geert Wilders meldt dit op X, en een bron bevestigt het aan het ANP. De partijen hebben vanaf dinsdag de hele nacht door onderhandeld.

“Er is een deal”, schrijft ook BBB-leider Caroline van der Plas op X. “Na 10 dagen en de afgelopen 25 uur zijn we het eens over #voorjaarsnota.” Ze deelt een blije foto met haar secondant Henk Vermeer. “Het waren bijzonder lange onderhandelingen, maar we zijn eruit”, meldt VVD-leider Dilan Yesilgöz.

Dat het moeilijk zou worden om een compromis te vinden waar alle vier de coalitiepartijen zich in kunnen vinden, was al langer duidelijk. “Dat wordt een ingewikkelde puzzel om te leggen”, zei premier Dick Schoof in januari over de voorjaarsnota.

De financiële opgaven waren dan ook talrijk. Op Justitie klonk bijvoorbeeld een roep om honderden miljoenen euro’s voor gevangenissen, op Defensie lagen wensen voor miljardeninvesteringen en op Financiën was nog een oplossing nodig om de btw-verhoging op cultuur en sport te voorkomen.

Oman, Nederland en Duitsland slaan handen ineen voor ‘s werelds eerste vloeibare waterstofcorridor

Met de ondertekening van een Joint Development Agreement zet Port of Amsterdam in samenwerking met tien andere partijen een nieuwe stap in de ontwikkeling van ‘s werelds eerste importcorridor voor vloeibare waterstof. Deze corridor vormt een verbinding tussen de haven van Duqm in Oman, de haven van Amsterdam en logistieke knooppunten in Duitsland, waaronder de haven van Duisburg. Hiermee wordt grootschalige import van vloeibare waterstof naar Europa mogelijk gemaakt. De overeenkomst werd ondertekend tijdens het staatsbezoek van Zijne Majesteit de Sultan van Oman aan Nederland en in het bijzijn van Reinette Klever, minister van Klimaat en Groene Groei.

Essentiële schakels in toeleveringsketen

De overeenkomst werd ondertekend door in totaal elf partijen, waaronder organisaties als Hydrom (voorloper op het gebied van groene waterstof in Oman), OQ (energiebedrijf van Oman), Tata Steel Nederland, Hamburger Hafen und Logistik AG en Hynetwork Services (dochteronderneming van Gasunie). Met het tekenen van de overeenkomst brengen deze partijen de verschillende schakels in de toeleveringsketen bij elkaar. Deze keten maakt gebruik van bestaande technologieën voor het vloeibaar maken van de waterstof, het transport, de opslag en de distributie. Een scheepsontwerp van partner ECOLOG maakt maritiem transport van de waterstof mogelijk zonder boil-off. Dit betekent dat er geen vrachtverlies optreedt tijdens transport over zee. Met deze innovatieve technologie worden de kosten voor het vervoer van de waterstof een stuk lager.

Ontwikkeling van de corridor

De Joint Development Agreement bevat verschillende onderdelen. Eén daarvan is de ontwikkeling van een installatie voor het vloeibaar maken, de import én de export van waterstof in de haven van Duqm in Oman. Ook worden er gesprekken gevoerd over de prijs en levering van vloeibare waterstof aan afnemers in de regio Amsterdam, de rest van het land en Duitsland. Tot slot wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van infrastructuur langs de hele corridor, waaronder export- en importfaciliteiten in de havens van Duqm, Amsterdam en Duisburg, en diverse distributiemodaliteiten voor zowel gasvormige als vloeibare waterstof – denk aan pijpleidingen, spoorverbindingen en binnenvaartdistributie – via Nederland en het achterland.

Energiezekerheid

Met de ontwikkeling van deze groene waterstofcorridor dragen de partijen bij aan het verduurzamen van sectoren zoals de staalindustrie en transport, en aan het versterken van de energiezekerheid van Europa. Minister Reinette Klever: “Deze overeenkomst laat onze ambities en keuze voor schone energie zien. Door Omaanse groene waterstof te verbinden met de Europese energiebehoefte, zetten we gezamenlijk stappen richting onze klimaatdoelen en een duurzame energievoorziening.”

Voor Oman is de overeenkomst een belangrijke stap in de ambitie om wereldleider te worden in de export van groene waterstof. De Omaanse minister van Energie en Mineralen, Z.E. Eng. Salim Nasser Al Aufi: “Dit partnerschap laat Oman’s inzet zien om een leidende rol te spelen in de mondiale groene waterstofeconomie, en tegelijkertijd onze banden met Europa te versterken ter ondersteuning van de duurzame energietransitie.”

De overeenkomst bouwt voort op het bestaande partnerschap tussen Hydrom, het Omaanse ministerie van Energie en Mineralen, Port of Amsterdam, ECOLOG en EnBW voor de ontwikkeling van deze waterstofcorridor. Deze stap brengt de grootschalige levering van groene waterstof uit Oman naar Europa in 2029 een stuk dichterbij.

Voorjaarsnotaoverleg coalitie is langste onafgebroken overleg

DEN HAAG – Het overleg van de coalitiepartijen over de voorjaarsnota is nog steeds bezig. Daarmee is het volgens parlementair historicus Bert van den Braak het langste onafgebroken overleg.

De partijen, minister Eelco Heinen en staatssecretaris Tjebbe van Oostenbruggen (beiden van Financiën) zijn sinds dinsdagmiddag ongeveer 18 uur achtereen in gesprek over de voorjaarsnota. Ze begonnen dinsdagochtend, maar het overleg werd kort opgeschort voor de stemmingen in de Tweede Kamer. Premier Dick Schoof sloot in de avond aan bij het overleg.

Van den Braak schreef op X dat dit het langste onafgebroken overleg is. Hij reageerde op een vraag van verslaggever Arjan Noorlander van Nieuwsuur. “Het doet denken aan de Catshuiscrisis in 2012 en daarvoor aan nachtelijke ministerraadvergaderingen onder het kabinet-Den Uyl”, aldus Van den Braak.

Chinese economie groeide in eerste kwartaal met 5,4 procent

BEIJING – De Chinese economie is in het eerste kwartaal met 5,4 procent gegroeid, zo bleek woensdag uit cijfers, wat de verwachtingen overtrof. Ook in het laatste kwartaal van 2024 groeide de economie met 5,4 procent.

Beijing streeft dit jaar naar een economische groei van ongeveer 5 procent. Analisten noemen die doelstelling ambitieus, gezien de aanhoudende vastgoedcrisis, de zwakke binnenlandse vraag en de ingrijpende heffingen op Chinese goederen van de Amerikaanse president Donald Trump.

De autoriteiten in China hebben herhaaldelijk gezegd dat het land voldoende beleidsruimte heeft om de groei te ondersteunen. Ze hebben beloofd de rentetarieven te verlagen en de reserveverplichting, de hoeveelheid geld die banken in reserve moeten houden, op een passend moment te verlagen.

Ton Kamp algemeen directeur Koninklijke LV Logistics Nederland

Ton Kamp zal per 1 mei 2025 officieel in dienst treden bij Koninklijke LV Logistics als algemeen directeur voor de LV-vestigingen in Nederland. Kamp heeft veel ervaring in de logistieke sector in meerdere rollen. LV Logistics is een full-service logistieke dienstverlener met vestigingen wereldwijd en het hoofdkantoor in Vlaardingen.

Tot vorig jaar was Kamp (48) algemeen directeur van Eimskip Nederland. Eerder was hij onder andere werkzaam bij Panalpina World Transport, Kuehne + Nagel en Maersk Logistics. Kamp gaat bij LV Logistics verdere invulling geven aan de ingezette transformatie van LV Nederland tot een totale logistieke dienstverlener. Geleidelijke groei met het behoud van de familiaire LV-cultuur is een andere belangrijke opdracht voor Kamp.

Mark van Herk, CEO van de Global Executive Board, is uiterst verheugd over de aanstelling van Kamp. Mark van Herk: “Ton is een ervaren professional in de internationale wereld van logistiek en transport met bewezen leiderschapskwaliteiten. LV Logistics is een snel groeiende organisatie, zowel in Nederland als wereldwijd, en dat vraagt om specifieke kwaliteiten en inzichten waar Ton in ruime mate over beschikt. We zijn ervan overtuigd dat hij de juiste persoon is om LV verder vooruit te helpen. Ik kijk uit naar een prettige, langdurige en succesvolle samenwerking.”

Ton Kamp zegt uit te kijken naar de nieuwe uitdaging die bij LV Logistics op hem wacht. Ton Kamp: “Ik ken LV Logistics als een bedrijf met een uitstekende reputatie, niet in de laatste plaats vanwege de koninklijke status sinds 2021 en de warme, familiaire cultuur. LV is in de loop der jaren uitgegroeid tot een organisatie met vestigingen wereldwijd, maar heeft altijd oog gehouden voor de persoonlijke benadering van zowel medewerkers als klanten. Die filosofie spreekt mij enorm aan. Ik heb heel veel zin om samen met al mijn nieuwe LV collega’s de schouders eronder te zetten en LV nog succesvoller te maken dan het nu al is.”

Koninklijke LV Logistics is in 1921 ontstaan als familiebedrijf in Vlaardingen onder de naam J. Lensveld & Zonen. In de loop der jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een logistieke dienstverlener met ruim 35 vestigingen wereldwijd. LV Logistics heeft wereldwijd ruim 700 medewerkers in vaste dienst en had in 2024 een jaaromzet van ruim 225 miljoen euro. Het hoofdkantoor bevindt zich nog altijd in Vlaardingen. Daarnaast heeft men in Nederland nog een vestiging op de Maasvlakte in Rotterdam.

Binnen de wereld van logistiek en transport geldt LV Logistics als een autoriteit op het gebied van projectlogistiek, onder andere in de energiesector. Sinds 2021 bezit LV Logistics het Predicaat Koninklijk.

×