Clicky

dinsdag 5 augustus 2025 - 16:02 uur
Home Blog Pagina 3

Vrachtwagen botst op brugpijler: bijrijder overlijdt ter plaatse [+video]

Foto: Adobe Stock

PETERSBERG – Maandagochtend is op de Duitse B27 bij Petersberg-Marbach een vrachtwagen met volle snelheid tegen een brugpijler gebotst. De 44-jarige bijrijder kwam daarbij om het leven. De 46-jarige chauffeur raakte zwaargewond en is naar het ziekenhuis overgebracht.

Het ongeval gebeurde rond 09:00 uur toen de vrachtwagencombinatie onderweg was van Hünfeld richting Fulda. Door nog onbekende oorzaak raakte het voertuig van de weg, brak door de vangrail en botste bijna frontaal tegen de betonnen pijler van een brug. De cabine van de vrachtwagen werd volledig vernield en beide inzittenden raakten bekneld.

De brandweer van Petersberg-Marbach was met meerdere eenheden ter plaatse. “Door de zware vervorming van het voertuig was de redding bijzonder complex”, verklaarde de brandweer. “We hebben een kraan moeten inschakelen om de vrachtwagen los te krijgen.”

De bestuurder kon na een langdurige reddingsoperatie zwaargewond worden bevrijd. Voor de bijrijder kwam alle hulp te laat; hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

De B27 werd tussen Fulda en Rückers volledig afgesloten tot ongeveer 14:30 uur. Ook de L3429 werd tijdelijk afgesloten vanwege de inzet van een kraan. Op last van het Openbaar Ministerie in Fulda werd een verkeersdeskundige aangesteld om de toedracht van het ongeval te onderzoeken. Een team van crisisbegeleiders was eveneens aanwezig.

De materiële schade wordt geschat op circa 150.000 euro.

Vrachtwagen verliest drankkratten op Duitse A40

Foto: Brandweer Bochum

BOCHUM – Maandagmiddag rond 12:25 uur verloor een vrachtwagen een grote hoeveelheid drankkratten op de A40 richting Essen, ter hoogte van Bochum. Door het incident kwamen talloze flessen op het wegdek terecht, wat zorgde voor een flinke hoeveelheid glasscherven. Gelukkig raakte niemand gewond.

Vanwege de aanvankelijk onduidelijke meldingen over het incident, schaalde de brandweer groots op. De meldkamer alarmeerde meerdere eenheden van de brandweerpost Wattenscheid, de leidinggevende dienst en de ambulancedienst. Ter plaatse bleek al snel dat de schade meeviel en dat er geen personen of voertuigen betrokken waren geraakt bij het ongeval.

Wel moest de A40 tijdelijk volledig worden afgesloten richting Essen om de glasscherven veilig van de weg te kunnen vegen. Brandweerlieden veegden het glas aan de kant zodat de rijbaan snel weer kon worden vrijgegeven voor verkeer. De politie van de snelwegdienst heeft het incident in onderzoek genomen om de exacte oorzaak vast te stellen.

In totaal waren er 16 hulpverleners aanwezig bij de opruimwerkzaamheden.

Selman Transporten hekelt rigide cao: ‘Naleving biedt geen ruimte voor maatwerk’

BEMMEL – Transportbedrijf Selman Transporten heeft zich kritisch uitgelaten over de strikte toepassing van de cao Beroepsgoederenvervoer. Aanleiding is een langdurig onderzoek van vakbond CNV naar de cao-naleving binnen het bedrijf.

Dat onderzoek, dat ruim anderhalf jaar duurde, resulteerde in enkele nabetalingen en een boete van €2.500. Selman heeft de boete onder protest voldaan en kondigt aan de cao voortaan strikt te zullen naleven, ondanks grote bezwaren tegen de interpretatieruimte binnen de regels.

Volgens directeur Arno Driessen werd het onderzoek vanaf het begin als “zeer onprettig” ervaren. “We hadden het gevoel met 3-0 achter te staan. Het woord van de werknemer werd per definitie als waarheid aangenomen”, aldus het bedrijf in een post op LinkedIn. Tijdens het proces werd volgens Selman duidelijk dat de cao geen enkele ruimte laat voor interpretatie of maatwerk, zelfs niet als dit in het voordeel van de werknemer is.

Standaard-cao biedt geen flexibiliteit

De cao Beroepsgoederenvervoer is een zogeheten standaard-cao, wat inhoudt dat de bepalingen dwingend zijn voor alle werkgevers en werknemers in de sector. Afwijkingen, ook op basis van individuele arbeidsovereenkomsten, zijn niet toegestaan. Dit gebrek aan flexibiliteit stuit Driessen tegen de borst: “Er is te weinig ruimte om bedrijfsspecifieke afspraken te maken die in het belang zijn van zowel werknemer als werkgever. Denk aan flexibeler omgaan met werktijden.”

Volgens Driessen leidt de strikte toepassing van cao-regels tot polarisatie op de werkvloer en ondermijnt het het gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid. “Het idee dat je samen een boterham verdient, raakt hiermee uit beeld”, aldus het bedrijf.

Oproep aan TLN: versoepel en vereenvoudig

De situatie was voor Selman aanleiding om een brief te sturen aan bestuur en directie van brancheorganisatie TLN. In die brief pleit het transportbedrijf voor een “stevige vereenvoudiging” van de cao, met meer ruimte voor maatwerk. “De ene werknemer presteert nu eenmaal beter dan de andere en daar moet oog voor zijn,” stelt Driessen.

De onderneming waarschuwt dat werkgevers steeds meer vastlopen in een kluwen van Europese regelgeving en cao-bepalingen. “Dat werkt niet meer. We zullen flexibel moeten samenwerken, anders blijven er straks nog maar weinig Nederlandse transporteurs over.”

“(Hard) werken moet beloond worden,” besluit directeur Arno Driessen zijn oproep.

Nederlands vliegtuig vertrekt woensdagochtend voor droppings boven Gaza

DEN HAAG – Een Nederlands militair transportvliegtuig vertrekt woensdagochtend vanaf Eindhoven naar Jordanië om het droppen van hulpgoederen boven Gaza mogelijk te maken. Dat meldt het ministerie van Defensie via een woordvoerder.

Het toestel van het type C-130 wordt van tevoren gereed gemaakt voor de taak. De hulppakketten worden niet in Nederland ingeladen.

Het toestel inclusief Nederlandse bemanning moet vrijdag voor het eerst boven Gaza vliegen om onder andere voedsel te droppen. Nederland werkt hierin samen met meerdere landen zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje, onder leiding van Jordanië. In samenwerking met de Jordaanse inlichtingendiensten wordt het moment en de locatie van de dropping geselecteerd.

Buitenlandminister Caspar Veldkamp (NSC) maakte vrijdag bekend dat Nederland deelneemt aan de droppings.

Nachtafsluitingen A2 tussen Het Vonderen en Kerensheide van 18 augustus tot 13 september

Foto: Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat past vanaf 18 augustus de wegmarkering aan tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide. De huidige  twee rijstroken en de spitsstrook worden tijdelijk drie permanent beschikbare rijstroken per rijrichting. Om de veiligheid te waarborgen, verlagen we de maximumsnelheid tijdelijk naar 90 km/uur. Zo blijft het verkeer doorstromen en kan de aannemer veilig aan het werk. We voeren de werkzaamheden gefaseerd uit tijdens nachten tussen 18 augustus en 16 september.

Nachtafsluitingen in augustus en september

In verband met deze werkzaamheden worden verschillende af- en toeritten tijdelijk afgesloten. De afsluitingen vinden, met uitzondering van vrijdag 29 augustus, telkens plaats tussen 21.00 en 05.00 uur. De werkzaamheden dienen achter elkaar uitgevoerd te worden. Voor het aanbrengen van markering kan regen een spelbreker zijn. Daarom zijn er twee nachten gereserveerd, maar de uitvoering vindt naar verwachting in één van die nachten plaats.

De afsluitingen in de richting van Maastricht zijn:

  • Born (47) afrit en toerit
    Woensdag 20 augustus of donderdag 21 augustus.
  • Born (47) afrit ,inclusief verzorgingsplaats Het Anker
    Donderdag 21 augustus of vrijdag 22 augustus.
  • Roosteren (46) afrit en toerit
    Maandag 25 augustus of dinsdag 24 augustus.
  • Echt (45) afrit en toerit
    Woensdag 27 augustus of donderdag 28 augustus.
  • Echt (45) hoofdrijbaan dicht, het verkeer rijdt via de af- en toerit van Echt
    Vrijdag 29 augustus  00:00 uur – zaterdag 30 augustus 05:00.
  • A73 vanaf aansluiting Maasbracht (22) hoofdrijbaan dicht
    Maandag 1 september of dinsdag 2 september.

De afsluitingen in de richting van Eindhoven, van 21.00 uur tot 05.00 uur zijn:

  • Toerit verzorgingsplaats  Bosserhof
    Sowieso 2 nachten dicht: Vrijdag 29 augustus en zaterdag 30 augustus.
  • Echt (45) afrit en toerit 
    Dinsdag 2 september of woensdag 3 september.
  • Roosteren (46) afrit en toerit
    Donderdag 4 september of vrijdag 5 september.
  • Born (47) afrit en toerit
    Dinsdag 9 september of woensdag 10 september.
  • Swentibold, verzorgingsplaats
    Sowieso 2 nachten dicht: Woensdag 10 september en donderdag 11 september of vrijdag 12 september.
  • Urmond afrit, toerit
    Vrijdag 12 september of maandag 15 september.

Extra reistijd en hinder

De aangepaste weginrichting en nachtafsluitingen kunnen leiden tot extra reistijd 5-10 minuten. De omleidingen worden ter plaatse met gele borden aangegeven. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers hun reis goed te plannen en, waar mogelijk, buiten de nachten te reizen waarin gewerkt wordt.

Weekendafsluitingen

Naast deze aangepaste wegsituatie, zijn er gedurende het project meerdere weekendafsluitingen gepland. Tijdens deze weekenden is de A2 tussen de knooppunten Het Vonderen en Kerensheide, in beide rijrichtingen, volledig afgesloten. Dit is nodig omdat deze werkzaamheden niet veilig uitgevoerd kunnen worden met passerend verkeer, zoals het verwijderen van viaducten.

De eerste weekendafsluiting staat gepland voor dit najaar (planning onder voorbehoud). Naast de meerdere weekendafsluitingen zijn ook meerdere nachtelijke of weekendafsluitingen nodig op delen van dit traject om de wegverbreding te realiseren. De exacte data van deze afsluitingen worden tijdig bekendgemaakt via onder andere de website www.a2vonderenkerensheide.nl

Felbermayr voltooit megatransport voor nieuwe Roemeense energiecentrale

WELS – Felbermayr heeft een van de grootste transportprojecten uit zijn geschiedenis succesvol afgerond. Binnen een jaar tijd leverde het Oostenrijkse logistiek- en hijsbedrijf ruim 34.000 ton aan technische componenten voor de nieuwe gas- en stoomcentrale in Mintia, Roemenië. De omvangrijke operatie omvatte circa 1.600 zendingen, waaronder drie generatoren, meerdere transformatoren en turbines. De centrale wordt de grootste in zijn soort binnen de EU.

De krachtcentrale ligt ruim 250 kilometer van de dichtstbijzijnde bevaarbare waterwegen, wat het project tot een uitzonderlijke logistieke uitdaging maakte. “Alle disciplines binnen de Felbermayr Groep kwamen aan bod: binnenvaart, havenoverslag, RoRo-capaciteiten en zwaar wegtransport”, aldus projectmanager Peter Niedermair-Auer.

Zwaartransport per schip en weg

De eerste grote componenten – waaronder twee gasturbines – werden in mei 2024 verscheept vanuit Berlijn en via binnenvaart naar Hongarije vervoerd. De turbines, bestaande uit twaalf delen per stuk, vereisten acht transporten per turbine. De zwaarste delen wogen 150 ton en waren 13,7 meter lang.

De stoomturbine volgde in april 2025 vanuit Mühlheim en werd via zeven zware wegtransporten naar Mintia gebracht. Ook hierbij ging het om onderdelen tot 150 ton zwaar, met breedtes tot 6 meter.

Generators: 380 ton per stuk

De drie grootste onderdelen – generatoren van elk circa 380 ton – arriveerden per zeeschip vanuit de Amerikaanse haven Charleston in Antwerpen. Vervolgens werden ze via binnenvaart tot Linz gebracht en verder vervoerd via de Donau en Tisza naar Hongarije. De eindfase van het transport – over een traject van 270 kilometer tot aan de centrale in Mintia – was het grootste wegtransport ooit in Hongarije. De complete transportcombinatie mat 100 meter lang, 6 meter breed en 5,4 meter hoog, met een totaalgewicht van 770 ton.

Transformatoren tot 313 ton

Ook drie transformatoren van elk tot 313 ton arriveerden vanuit China en werden via Constanta en Tape naar Mako gebracht. Daar werd een deel overgeladen op een zogeheten zijliggerbrug en andere delen vervoerd met een 24-assige Goldhofer die speciaal werd aangepast voor dit project.

Plaatsing op funderingen

Vijf van de zes zware componenten konden direct na aankomst op hun funderingen worden geplaatst door Felbermayrs Engineered Solutions-afdeling. Hiervoor werden onder meer een 500-tons hijsframe, een 400-tons verplaatsingssysteem en meerdere klimkrikken van 150 ton ingezet. Bijzonder was ook de tijdelijke overbrugging van een drie meter brede put op het terrein met stalen balken om een transformator op zijn plek te krijgen.

Multimodaal vakmanschap

“Zonder onze multimodale aanpak en het sterke Europese netwerk was dit project niet mogelijk geweest,” zegt Peter Stöttinger, directeur van Felbermayr Transport- und Hebetechnik. “Dit was een schoolvoorbeeld van logistieke precisie op het hoogste niveau.”

De ombouw van de voormalige kolencentrale in Mintia naar een gas- en stoomcentrale wordt in 2026 afgerond. Met een vermogen van 1.700 megawatt wordt het de grootste installatie van dit type in de Europese Unie.

Taxidienst Lyft wil volgend jaar zelfrijdende auto’s in Europa

SAN FRANCISCO – Lyft wil vanaf volgend jaar zelfrijdende auto’s introduceren in Europa, beginnend met Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarvoor gaat de Amerikaanse taxidienst een samenwerking aan met het Chinese techbedrijf Baidu. Dit hebben de twee partijen maandag bekendgemaakt.

De geplande lancering in 2026 in de twee Europese landen is nog onder voorbehoud van goedkeuring door de toezichthouders. Binnen enkele jaren moet de vloot van Baidu’s robotaxi’s in heel Europa uitgroeien tot “duizenden voertuigen”, stellen de bedrijven.

De aankondiging volgt op het nieuws dat Lyft een van de grootste taxi-apps van Europa, Freenow, overneemt. Daarmee doet het bedrijf zijn intrede in negen nieuwe landen in de regio. Het is de eerste uitbreiding buiten Noord-Amerika voor het bedrijf.

Concurrent Uber maakte in mei bekend ook plannen te hebben om zelfrijdende taxi’s aan te bieden op zijn platform in Europa.

Voormalig Kamerlid Tofik Dibi kandidaat-lijsttrekker voor BIJ1

DEN HAAG – Voormalig Kamerlid Tofik Dibi is kandidaat-lijsttrekker van BIJ1 voor de Tweede Kamerverkiezingen. Dat bevestigt Dibi op Instagram na berichtgeving van verschillende media. De leden van de politieke partij kunnen tot en met woensdag stemmen over het lijsttrekkerschap. Dibi zat van 2006 tot 2012 in de Kamer voor GroenLinks.

Hij kiest nu voor de eveneens linkse partij BIJ1, waar hij zich wil verzetten tegen “een diep verrot, gewelddadig systeem dat winst altijd boven mensenlevens stelt”. In zijn Instagram-bericht hekelt hij de opstelling van andere linkse partijen. “Hun verzet tegen fascisme is te sporadisch en te weinig.” De Nederlands-Marokkaanse politicus maakt een speerpunt van de Palestijnse zaak, de hoge huren en hij wil “geen cent naar oorlog”.

BIJ1 is momenteel niet vertegenwoordigd in de Kamer. Bij de laatste Kamerverkiezingen voerde Edson Olf de lijst aan. In 2021 lukte het Sylvana Simons wel om een zetel te bemachtigen voor de partij.

Dibi heeft één tegenkandidaat, Patricia Dinkela, meldt een BIJ1-woordvoerder. Enkele duizenden leden kunnen tot woensdagavond digitaal hun stem uitbrengen. Op een ledenvergadering wordt ook nog over de volledige lijst gestemd. Eerder was nog onzeker of BIJ1 inderdaad aan de verkiezingen zou meedoen, maar volgens de woordvoerder is dat nu definitief het geval. “We verwachten een comeback van BIJ1.”

Simons heeft in een bericht op Bluesky haar steun uitgesproken voor Dibi. “Een kundige, ervaren, moedige kandidaat voor het lijsttrekkerschap van BIJ1”, schrijft ze.

Trump vindt advertentie Sydney Sweeney ‘fantastisch’

De Amerikaanse president Donald Trump is enthousiast over berichten dat Sydney Sweeney lid zou zijn van zijn Republikeinse Partij. “Nu vind ik haar advertentie fantastisch”, zei hij tegen Amerikaanse media over de kritiek op een spijkerbroekenreclame met de actrice.

“Ik ben blij dat je het mij verteld hebt”, vervolgde Trump tegen de verslaggever die het onderwerp ter sprake bracht. “Je zou versteld staan over hoeveel mensen Republikein zijn. Als Sweeney ook een geregistreerde Republikein is, vind ik haar advertentie fantastisch.”

Sweeney verscheen vorige week in een reclame van kledingmerk American Eagle, met de slogan ‘Sydney Sweeney Has Great Jeans’. Dat viel op sociale media niet bij iedereen in de smaak. Volgens critici heeft de campagne een racistische ondertoon, omdat die “witte schoonheidsidealen” zou vieren. De commercial zou namelijk ook kunnen verwijzen naar haar “geweldige genen” (great genes).

American Eagle meldde vrijdag dat de slogan geen dubbele betekenis heeft en echt alleen over spijkerbroeken gaat. Dit weekend verschenen berichten dat Sweeney Republikeins zou zijn.

Tesla kent topman Elon Musk aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar

AUSTIN – De Amerikaanse maker van elektrische auto’s Tesla kent topman Elon Musk een aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar. Dat heeft de onderneming maandag in een document naar buiten gebracht. De nieuwe megabeloning is bedoeld om te voorkomen dat de rijkste man ter wereld bij het bedrijf vertrekt, terwijl hij bij de rechter nog strijdt voor uitbetaling van een eerder toegekende miljardenbonus.

Bij deze nieuwe stap kan Musk 96 miljoen aandelen tegen een zeer voordelige prijs kopen, waarmee hij dus veel geld verdient. Daarvoor moet hij wel nog twee jaar bij Tesla blijven. Vorig jaar verklaarde een rechtbank in Delaware Musks beloningspakket uit 2018, gewaardeerd op meer dan 50 miljard dollar, nog nietig. De rechtbank stelde dat het goedkeuringsproces bij Tesla gebrekkig was en oneerlijk tegenover aandeelhouders.

Die rechtszaak trok wereldwijd veel aandacht. Duizenden Tesla-aandeelhouders stuurden brieven naar de rechter om hun mening te geven. Musk was zelfs zo boos over de beslissing van de rechter dat hij een formele verhuizing van Tesla in gang zette van de staat Delaware naar Texas. De zakenman ging ook in beroep tegen de uitspraak. Dat loopt nog.

Musk kon afgelopen jaar minder tijd in Tesla steken door andere werkzaamheden. Hij sneed als adviseur van het Witte Huis fors in de Amerikaanse overheidsuitgaven. Ook bemoeide hij zich met de politiek in Duitsland. Dit leidde tot boycotacties van boze consumenten, die vanwege Musks nevenactiviteiten geen Tesla meer wilden kopen.

Tesla verdedigde de beloning voor Musk maandag. “Afspraak is afspraak”, staat in een brief aan de aandeelhouders over Musks recht op een beloning. Daarbij wees de onderneming erop dat er sinds 2017 geen noemenswaardige extra vergoeding meer naar de topman is gegaan. Wel benadrukt Tesla dat mocht de beloning uit 2018 door de rechter worden toegestaan, dit met de nieuwe toekenning wordt verrekend. Musk zou dus niet beide beloningen volledig kunnen ontvangen.

Overigens lijkt Musk niet van plan om weg te gaan. Hij is sinds 2008 de topman van de autofabrikant. In een interview met persbureau Bloomberg in mei zei hij dat hij van plan was om over vijf jaar nog steeds aan het roer te staan.

Musk heeft zo’n 13 procent van de aandelen in handen. Hij dankt zijn fortuin aan de forse waardestijging van zijn Tesla-belang door de jaren heen. Musk is goed voor een vermogen van 352 miljard dollar en is tevens eigenaar van socialemediaplatform X en ruimtevaartbedrijf SpaceX.

Kremlin vraagt om terughoudendheid in nucleaire dreigingen

MOSKOU – Het Kremlin heeft opgeroepen om terughoudend te zijn met nucleaire dreigementen. Woordvoerder Dmitri Peskov reageert daarmee op de nucleaire onderzeeërs die de Amerikaanse president Donald Trump vrijdag richting Rusland heeft gestuurd.

Trump stuurde de onderzeeërs juist als reactie op de woorden van de Russische oud-president Dmitri Medvedev. Die zinspeelt geregeld op nucleaire escalatie en had Trump er via sociale media aan herinnerd dat Rusland ook over kernwapens beschikt.

Trump sprak van “zeer provocerende uitspraken” van Medvedev en zei dat hij de onderzeeërs dichter naar Rusland stuurde. Hij verduidelijkte niet of het ging om onderzeeërs die varen op nucleaire energie of die nucleaire wapens aan boord hebben.

“Wij denken dat iedereen heel, heel voorzichtig moet zijn in de nucleaire retoriek”, reageerde Peskov. De woordvoerder probeerde wel het belang van Trumps beslissing af te zwakken door te zeggen dat de onderzeeërs toch al gevechtsklaar waren.

Dienstregeling Eurostar verstoord door stroomstoring in Frankrijk

PARIJS – Eurostar waarschuwt maandag voor ernstige verstoringen en annuleringen op treinroutes van en naar Parijs. Een deel van het Franse spoorwegnet is namelijk gesloten als gevolg van een stroomstoring ongeveer 50 kilometer ten noorden van de Franse hoofdstad.

Het traject tussen Londen en Amsterdam, Londen en Brussel en Brussel en Amsterdam is volgens Eurostar niet getroffen door de verstoringen. “Passagiers kunnen hun tickets kosteloos omruilen of een volledige terugbetaling aanvragen”, aldus een woordvoerder van de treinreisaanbieder.

De woordvoerder geeft verder aan dat passagiers wordt aangeraden hun reis uit te stellen. Er wordt nog wel gereden van en naar Parijs, maar dat gebeurt via een omweg, niet via de hogesnelheidslijn. Daardoor ontstaan vertragingen op het traject.

De Franse spoorwegmaatschappij SNCF meldde dat de stroomstoring rond 08.30 uur begon in de buurt van Moussy. Naar verwachting wordt er tot laat in de avond gewerkt aan het oplossen van de problemen, omdat “grote reparaties” nodig zijn.

Solidarity Lanes blijven cruciale transportader voor Oekraïne: 189 miljoen ton geëxporteerd sinds start

BRUSSEL – De EU-Oekraïne Solidarity Lanes, opgezet in mei 2022 als reactie op de Russische inval, blijven van levensbelang voor de Oekraïense economie. Volgens de Europese Commissie is sinds de oprichting via deze alternatieve transportcorridors meer dan 189 miljoen ton aan goederen vanuit Oekraïne geëxporteerd. Ook voor importgoederen zijn de routes essentieel: via de Solidarity Lanes werd sinds mei 2022 zo’n 81 miljoen ton aan goederen het land binnengebracht.

De transportcorridors – bestaande uit spoor-, weg- en binnenvaartverbindingen – zijn opgezet om de blokkade van de Zwarte Zeehavens te omzeilen. Inmiddels verloopt ongeveer 80 procent van de Oekraïense import via deze routes, tegenover slechts 20 procent via de Zwarte Zee. Voor niet-agrarische exportproducten, zoals ertsen en staal, is het aandeel via de Solidarity Lanes opgelopen tot 60 procent.

Graan en oliehoudende zaden

Voor landbouwproducten blijft de Zwarte Zee wel dominant: van de ruim 201 miljoen ton geëxporteerde graan en oliehoudende zaden sinds mei 2022 verliep 60 procent via de Zwarte Zee en 40 procent via de Solidarity Lanes. In juni 2025 werd via de alternatieve Zwarte Zeecorridor – die Oekraïne op eigen initiatief lanceerde in augustus 2023 – 2,7 miljoen ton aan landbouwproducten verscheept.

Totaalbeeld handel via Solidarity Lanes

  • 189 miljoen ton geëxporteerd, waarvan 93 miljoen ton landbouwproducten (waaronder 87 miljoen ton graan en oliehoudende zaden)
  • 96 miljoen ton aan industriële export, waaronder ijzererts en staal
  • 81 miljoen ton geïmporteerd, waaronder brandstoffen, voertuigen, kunstmest, en humanitaire en militaire goederen
  • Totale handelswaarde sinds mei 2022: circa 225 miljard euro, waarvan 64 miljard euro aan export en 161 miljard euro aan import

Toekomstgerichte logistieke samenwerking

De Europese Commissie benadrukt dat de Solidarity Lanes niet alleen bedoeld zijn als tijdelijke oplossing, maar ook de basis leggen voor duurzame connectiviteit tussen Oekraïne en de EU. Daarbij wordt samengewerkt met overheden, logistieke bedrijven en grensautoriteiten om knelpunten aan te pakken, grensprocedures te versnellen en te investeren in infrastructuur en logistieke capaciteit.

De Solidarity Lanes zullen volgens Brussel een sleutelrol blijven spelen in de wederopbouw van Oekraïne en de geleidelijke integratie in de interne markt van de EU.

Na aanhouding 13-jarige opnieuw explosie bij huis in Rotterdam

Politie

ROTTERDAM – In twee dagen tijd zijn er twee explosies geweest bij hetzelfde huis aan de Eckartstraat in de wijk Beverwaard in Rotterdam. De eerste was zaterdagochtend rond 04.30 uur. De politie zegt kort daarna een 13-jarige jongen uit Den Haag aangehouden te hebben. De tweede explosie was vroeg op de maandagochtend, rond 04.10 uur.

De jonge verdachte is maandagmiddag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die heeft besloten dat de jongen veertien dagen langer blijft vastzitten, zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie. Door de ICT-problemen bij het OM kan zij niet in het dossier kijken en dus niet meer informatie delen over waarvan de jongen precies wordt verdacht. De rechtbank was niet meer bereikbaar voor meer informatie.

Volgens Rijnmond zouden de bewoners de 13-jarige zelf “te pakken” hebben gekregen. Toen zou de jongen de namen hebben genoemd van mensen die “achter de aanslag zaten”, schrijft de omroep. Dat zouden kennissen van de bewoners zijn met wie ze ruzie hebben. De OM-woordvoerder bevestigt te onderzoeken of er andere betrokkenen zijn. “Dat sluiten we niet uit.”

Voor de tweede explosie is nog niemand aangehouden. De schade bij het huis is beperkt gebleven, aldus de politiewoordvoerder.

Jan Slagter gaat ‘niet publiekelijk reageren’ op uitlatingen Eus

HILVERSUM – Omroepbaas Jan Slagter heeft “kennis genomen” van de reactie van presentator Özcan Akyol over de commotie die is ontstaan over de samenwerking. Maar hij zal daar “niet publiekelijk op reageren”. Dat laat een woordvoerder van Omroep MAX maandag weten.

Slagter zegde de samenwerking met Akyol op voor de camera van Shownieuws omdat hij vond dat Akyol excuses had moeten maken voor zijn uitlatingen over Matthijs van Nieuwkerk anderhalf jaar eerder. Akyol liet maandag weten dat hij of zijn team van het programma Sterren op het Doek niet van dit besluit op de hoogte was gesteld toen Slagter dit zei. Akyol denkt met zijn advocaat “na over eventuele stappen”

Akyol zegt dat het team van zijn programma Sterren op het Doek “boos en onzeker” is door de uitspraken van Slagter en hij laat onderzoeken of er “nog sprake kan zijn van een veilige en constructieve werkomgeving”. De raad van toezicht van Omroep MAX heeft de kwestie afgelopen week besproken met Jan Slagter. De omroepbaas heeft volgens de raad van toezicht toegezegd “de zaak op te lossen”. Wel wil de raad na de vakantie in gesprek met het bestuur van MAX over de vraag of medewerkers zich wel veilig voelen.

Volgens Akyol staan er in augustus en september nog draaidagen gepland van het nieuwe seizoen van Sterren op het Doek. Ook heeft Omroep MAX volgens Akyol voor 2026 al een nieuw seizoen van het programma toegezegd. Producent Jacco Doornbos van het bedrijf MediaWater wil maandag niet meer inhoudelijk reageren en verwijst door naar Omroep MAX.

×