Clicky

zaterdag 26 juli 2025 - 06:03 uur
Home Blog Pagina 3

St vd Brink neemt DAF XF FAS sleepwagen in gebruik

ERMELO – Na jarenlang trouwe dienst heeft transportbedrijf St vd Brink afscheid genomen van de vertrouwde DAF XF 105 FAN sleepwagen. De wagen heeft jarenlang vrachtwagens geborgen, maar is inmiddels met pensioen gegaan. In het eerste halfjaar van 2025 is in samenwerking met diverse partners gewerkt aan de opbouw van een nieuwe sleepwagen: de DAF XF FAS. Inmiddels is de nieuwe sleepwagen officieel in gebruik genomen.

Keuze voor de DAF XF FAS

De selectie van het juiste chassis begon bij DAF in Eindhoven. Tijdens het aankooptraject bespraken directeur Alex van den Brink, wagenparkmanager Sander Jansen en chef werkplaats Kornelis Schrijver samen met DAF’s Fleet Sales Manager Paul Keizers de mogelijkheden. Op basis van ervaring en jarenlange samenwerking werd gekozen voor de DAF XF FAS.

De keuze viel onder meer op:

  • Het sterke chassis met een sleepas in dubbele montage
  • De krachtige 530 pk-motor met voldoende trekkracht
  • Het bekende chauffeurscomfort van de DAF XF-cabine

Opbouw door eigen technici

Na levering van het chassis in Ermelo werd in de eigen werkplaats gestart met de opbouw. Technici van St vd Brink verzorgden de verlichting, veiligheidssignalering en het spuitwerk. Daarbij werd het voertuig zodanig ingericht dat alle componenten binnen het chassis passen, inclusief de tankbandsteunen en opbergkasten. Het resultaat: maximale opbergruimte en optimaal gebruiksgemak tijdens bergingswerkzaamheden.

Zweedse kraan en maatwerk kasten

Voor de bergingskraan is gekozen voor een model van het Zweedse merk BRO Bärgningsbyggen AB. Vaste partner Van Winkoop uit Ermelo verzorgde de montage en het spuitwerk van zowel chassis als kraan. Aan beide zijden van het voertuig zijn op maat gemaakte kasten gemonteerd voor gereedschappen, bergingsmaterialen en voorzieningen zoals een watertank. De kasten zijn gestraald, gescoopeerd en afgewerkt met epoxy primer en de herkenbare rode DAF-lak. De opbouw werd afgerond met bestickering, inclusief bedrijfsnaam.

Videoserie en grote online belangstelling

Het volledige opbouwproces is vastgelegd in een 15-delige videoserie, gepubliceerd via de social media-kanalen van St vd Brink. De serie trok veel bekijks, met als hoogtepunt deel 7, dat op Facebook ruim 1,7 miljoen keer werd bekeken. De serie eindigt met een symbolisch moment: het eerste ritje met de nieuwe sleepwagen, gereden door oud-directeur Aalt van den Brink.

Waardering voor samenwerking

St vd Brink spreekt zijn dank uit aan alle betrokken partners. De totstandkoming van het voertuig is het resultaat van vakmanschap, waarbij handwerk en technisch inzicht centraal stonden. Dankzij de samenwerking met DAF en het advies van betrokken experts is het mogelijk geworden om een innovatief en toekomstbestendig voertuig toe te voegen aan de vloot. De nieuwe DAF XF FAS zal de komende jaren worden ingezet om chauffeurs snel en veilig te helpen bij pech of incidenten onderweg.

OM en verdediging in beroep in zaak vrachtwagenongeluk Nieuw-Beijerland

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie en de verdediging hebben hoger beroep aangetekend in de zaak van de Spaanse vrachtwagenchauffeur die in 2022 inreed op een barbecuefeest van de ijsclub in Nieuw-Beijerland.

Bij het incident op 27 augustus vielen zeven doden, zeven anderen raakten gewond.

De chauffeur werd twee weken geleden veroordeeld tot drie jaar en twee maanden cel en een rijverbod van vijf jaar.

De rechtbank oordeelde dat Juan C. S. geen vrachtwagen had mogen besturen omdat hij leed aan epilepsie. Ook nam hij zijn medicijnen niet op de juiste manier in en werden in zijn bloed sporen van cocaïne gevonden, terwijl hij was gewezen op de gevaren van de drugs in combinatie met zijn aandoening.

C. S. zelf ontkende tijdens de behandeling van de zaak met klem dat hij een aanval had gehad. “Ik ben er werkelijk van overtuigd dat het geen aanval was omdat ik mijn lichaam ken”, zei hij destijds. “Ik weet niet wat er gebeurd is, dat frustreert mij.” Zijn advocaat had om vrijspraak gevraagd.

Het OM was over het algemeen tevreden met de uitspraak, licht een woordvoerder toe. Toch tekent justitie beroep aan omdat ze het op een aantal punten niet eens is met het vonnis van de rechtbank Rotterdam.

Claassen Logistics viert 175-jarig bestaan en neemt personeel mee op weekendtrip naar Spanje

TILBURG – Dit jaar markeert een bijzondere mijlpaal voor Claassen Logistics: het bedrijf viert zijn 175-jarig bestaan. Wat in 1850 begon met een handkar en later met paard en wagen, is uitgegroeid tot een modern logistiek bedrijf met een stevige positie in de sector. Al vijf generaties lang werkt de familie Claassen aan betrouwbare dienstverlening, en inmiddels is ook de zesde generatie actief in het bedrijf.

Claassen Logistics heeft in de loop der jaren een sterke plek verworven in de logistieke sector, met innovatieve oplossingen en een klantgerichte aanpak. Het bedrijf blijft zich inzetten voor duurzame groei en het verbeteren van zijn diensten, terwijl het trouw blijft aan zijn rijke geschiedenis en tradities. In 175 jaar is er veel veranderd, maar de kern is altijd hetzelfde gebleven: doen wat je belooft en zorgen dat klanten kunnen rekenen op snelle en zorgvuldige logistiek. Claassen Logistics is uitgegroeid tot een vertrouwde naam in Tilburg, maar ook ver daarbuiten.

“175 jaar… daar ben je als familiebedrijf natuurlijk trots op,” zegt directeur Florent Claassen. “Dat bereik je niet zomaar. Het is te danken aan de inzet van al onze medewerkers en het vertrouwen van onze klanten en partners. We kijken ernaar uit om hen ook in de toekomst te blijven bedienen met de hoogste kwaliteit en service.”

Om deze bijzondere mijlpaal te vieren, nam Claassen Logistics het voltallige personeel mee op een feestelijk weekend naar Spanje, een welverdiend uitje voor iedereen die dagelijks bijdraagt aan het bedrijf.

Als oudste bedrijf van Tilburg wilde Claassen Logistics het jubileum ook samen met de stad vieren en trakteerde daarom het publiek tijdens het Festival van het Levenslied op optredens van drie artiesten, een cadeau aan de stad als blijk van waardering voor 175 jaar thuisbasis.

Daarnaast werd het jubileum gevierd met een groot feest voor klanten en relaties, waar directeur Florent Claassen werd verrast met een koninklijke onderscheiding, een eervolle erkenning voor zijn langdurige en vrijwillige inzet op het gebied van transport en maatschappelijke initiatieven.

Thailand meldt burgerdoden door strijd met Cambodja

BANGKOK – Het opgelaaide conflict met Cambodja heeft in Thailand aan zeker elf burgers en een militair het leven gekost. Dat melden de Thaise autoriteiten, die ook spreken over enkele tientallen gewonden.

Er vielen onder meer slachtoffers bij een tankstation in de grensprovincie Sisaket. Op beelden is te zien dat daar rook opstijgt uit een winkel. Er zou een raket zijn ingeslagen.

De spanning tussen de buurlanden loopt al maanden op en donderdag escaleerde de situatie. Er waren berichten over artillerie- en raketbeschietingen en luchtaanvallen.

Verenigde Naties

Beide landen houden elkaar verantwoordelijk voor het oplaaien van de strijd. Thailand noemde het buurland “oorlogszuchtig”, Cambodja sprak juist over “ongeprovoceerde militaire agressie” door de Thaise krijgsmacht.

De buurlanden zoeken allebei internationale steun. Zo wil de Cambodjaanse premier Hun Manet dat de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties met spoed bijeenkomt. Hij stelde dat de vrede en stabiliteit in de regio in gevaar komt door de “Thaise agressie”.

Diplomatieke oplossing

Het geweld leidt internationaal tot bezorgdheid. China waarschuwde burgers in Cambodja om weg te blijven uit het grensgebied. De Maleisische premier Anwar Ibrahim riep de landen op een diplomatieke oplossing te zoeken.

Ibrahim zegt boodschappen te hebben gestuurd naar beide premiers en wil ze ook persoonlijk spreken. “Vrede is de enige mogelijke uitweg.”

Blindelings

De waarnemend Thaise premier Phumtham Wechayachai zei dat pas onderhandeld kan worden als de strijd wordt gestaakt. Hij benadrukte dat er geen oorlog is verklaard en dat het conflict zich niet uitbreidt naar andere provincies.

Wechayachai verweet Cambodja zijn land blindelings met zware wapens te hebben beschoten. Dat zou de reden zijn dat burgers zijn omgekomen.

Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken laat donderdagochtend weten dat Nederlanders in de regio tot dusver geen hulpverzoeken bij het ministerie hebben gedaan.

Mitsubishi: lagere heffingen bieden verlichting, maar druk blijft

TOKIO – Mitsubishi Motors heeft aangegeven dat het verlagen van invoertarieven op auto’s, zoals afgesproken in de handelsdeal van president Donald Trump met Japan, enige verlichting biedt voor de sector. Toch wordt de druk volgens de Japanse autofabrikant niet volledig weggenomen.

“We verwachten dat de impact enigszins wordt verzacht, maar de invoertarieven die in april zijn ingegaan, beginnen onze verkoop al te beïnvloeden. Het is positief dat de tarieven lager zijn dan aanvankelijk verwacht”, zei financieel directeur Kentaro Matsuoka donderdag tijdens een toelichting op de kwartaalcijfers. Mitsubishi rapporteerde een winstval over het afgelopen kwartaal van 84 procent tot omgerekend 33 miljoen euro.

De Japanse concurrent Toyota pleitte eerder voor een verdere verlaging van de heffingen. “Toyota hoopt dat het klimaat voor de auto-industrieën van zowel Japan als de VS blijft verbeteren, door een verdere verlaging van tarieven, op basis van eerlijke en open handel.”

Plotseling invoegende auto activeert noodremsysteem vrachtwagen: twee vrachtwagenchauffeurs zwaargewond [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

HELMSTEDT – In de nacht van woensdagagavond 23 juli nheeft zich op de Duitse A2 bij de afrit Helmstedt-West een ernstig ongeval voorgedaan tussen twee vrachtwagens. Beide chauffeurs raakten daarbij zwaargewond en zijn overgebracht naar het ziekenhuis.

Het ongeval vond plaats rond 23:20 uur in de rijrichting Hannover. Volgens de politie reden een 45-jarige en een 22-jarige vrachtwagenchauffeur kort achter elkaar op de rechterrijstrook, toen een personenauto die links van hen reed plotseling voor de voorste vrachtwagen invoegde om de snelweg te verlaten. Hierdoor trad het noodremsysteem van de voorste vrachtwagen in werking, waarna de achteropkomende truck met volle kracht op zijn voorganger botste. De veroorzakende personenauto reed zonder te stoppen door en verliet de snelweg.

Door de hevige aanrijding raakten beide chauffeurs zwaargewond. Behalve de schade aan de voertuigen lekte een grote hoeveelheid diesel uit de achterste vrachtwagen, waardoor de rijbaan over een oppervlakte van ongeveer 600 vierkante meter zwaar vervuild raakte.

Foto: Duitse Politie

Bij controle van de vrachtpapieren bestond aanvankelijk het vermoeden dat een van de vrachtwagens gevaarlijke stoffen vervoerde. Omdat aan de buitenzijde van het voertuig geen oranje gevarenborden zichtbaar waren, besloot de brandweer het voertuig open te maken met een motoraangedreven doorslijper. Een team met ademhalingsbescherming controleerde vervolgens de lading. Uiteindelijk bleek dat het niet om gevaarlijke stoffen ging.

Verkehrsunfall

Vanwege de omvang van de schade en de vervuiling is de A2 richting Hannover volledig afgesloten. De schoonmaak- en herstelwerkzaamheden duren nog voort en hebben in de vroege ochtend al tot lange files geleid.

Foto: Duitse Politie

De politie heeft een onderzoek ingesteld en is op zoek naar getuigen die informatie hebben over het ongeluk en met name over de personenauto die zonder te stoppen is doorgereden.

Steyr Automotive en SuperPanther starten samenwerking voor productie elektrische vrachtwagens

STEYR – Het Oostenrijkse Steyr Automotive en het bedrijf SuperPanther hebben op 12 juni 2025 een contractonderzoeks- en productieovereenkomst ondertekend voor de industriële productie van elektrische vrachtwagens. De samenwerking betekent de officiële intrede van SuperPanther op de Europese markt.

Beide partijen bundelen hun krachten om de volgende generatie hoogpresterende elektrische trucks te produceren, geheel volgens de hoogste industriële normen. Steyr Automotive brengt zijn jarenlange ervaring in voertuigproductie en moderne productiefaciliteiten in, terwijl SuperPanther zijn geavanceerde expertise op het gebied van elektrische aandrijftechnologie levert.

Tijdens de ondertekeningsceremonie benadrukte Manfred Eibeck, vicevoorzitter van de Raad van Commissarissen van Steyr Automotive, het belang van deze samenwerking:
“Steyr Automotive hecht grote waarde aan de strategische samenwerking met SuperPanther. De combinatie van onze productiekennis met hun technologische knowhow is veelbelovend.”

Eibeck prees ook de professionele aanpak van beide partijen: “Onze gedeelde focus op snelle projectafronding en oplossingsgericht werken is en blijft doorslaggevend.”

De samenwerking met SuperPanther is volgens Steyr een van meerdere positieve ontwikkelingen binnen het bedrijf. Zo is de lakafdeling voor kunststof onderdelen momenteel bezig met het aannemen van circa 80 nieuwe medewerkers. Ook de instroom van orders voor de MUT-opbouwen – bestemd voor vuilnisophaal en straatreiniging – ontwikkelt zich gunstig.

Met deze nieuwe productieovereenkomst versterkt Steyr Automotive zijn positie in de markt voor elektrische bedrijfsvoertuigen en speelt het in op de groeiende vraag naar duurzame transportoplossingen in Europa.

Vrachtwagen rijdt verkeersportaal aan diggelen op N307

Foto: RVP Media

ZWAAG – Donderdagochtend heeft een vrachtwagenchauffeur omstreeks 11.20 uur een verkeersportaal aangereden.

De chauffeur reed over de N307 toen de betonverdeelmast omhoog kwam en hij een verkeersportaal raakte boven de weg.

Voor dat hij dit portaal raakte heeft hij al een eerder portaal aangetikt met de mast.

De N307 richting de A7 is vanwege het ongeval afgesloten voor het verkeer. Dit zal naar verwachting nog de rest van de dag duren.

Een kraanbedrijf is opgeroepen om een en ander te bergen.

Jeugdbescherming in noorden niet op orde, inspecties grijpen in

UTRECHT/GRONINGEN – Kinderen in de provincies Groningen en Drenthe krijgen niet de juiste hulp, doordat Jeugdbescherming Noord haar zaken niet op orde heeft. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en de Inspectie Justitie en Veiligheid (IJV) plaatsen de instantie daarom onder verscherpt toezicht. De jeugdbescherming krijgt zeven maanden de tijd om de problemen op te lossen.

Het bestuur van Jeugdbescherming Noord heeft onlangs maatregelen genomen om de zorg te verbeteren, maar de inspecties zeggen dat ze “verminderd vertrouwen” hebben dat dit lukt.

De inspecties hebben onderzoek gedaan en vinden dat er een risico is “voor de continuïteit, kwaliteit en veiligheid van de jeugdbescherming en -reclassering”. Jongeren en hun ouders “krijgen niet tijdig de passende bescherming, begeleiding en hulp die zij nodig hebben”.

Verloop

Binnen vijf dagen na aanmelding moet de jeugdbescherming een eerste gesprek hebben met een jongere en zijn familie. Bij twee op de vijf cliënten wordt dat niet gehaald. Binnen zes weken moet er een plan van aanpak zijn, maar in 70 procent van de gevallen lukt dat niet. In dossiers staat vaak ook niet goed omschreven welke problemen jongeren hebben en wat zij nodig hebben.

De jeugdbescherming kampt met een tekort aan medewerkers en met veel verloop en verzuim. Jongeren hebben geen vaste begeleider en dat maakt het contact lastig. “Ouders willen meteen geholpen worden door jeugdzorgwerkers, maar jeugdzorgwerkers kunnen niet aan die verwachting voldoen. Dit roept emoties op bij de ouders en leidt tot klachten”, aldus het rapport.

Opgestapt

Niet alles is de schuld van Jeugdbescherming Noord, benadrukken de inspecties wel. De problemen komen deels door de manier waarop de jeugdbescherming in Nederland is geregeld. “Jeugdzorgmedewerkers zijn veelal veel tijd kwijt aan het zoeken naar passende hulp en overleg met gemeentes hierover”, aldus het inspectierapport.

Vanwege het kritische rapport is de volledige raad van toezicht van Jeugdbescherming Noord en Veilig Thuis Groningen opgestapt. De organisatie meldt in een verklaring: “Met het voltallig aftreden neemt de rvt vanuit zijn rol verantwoordelijkheid voor wat is misgegaan de afgelopen jaren. We maken de weg vrij voor de noodzakelijke verbeteringen en voor een nieuw elan in het toezicht daarop.”

Eerder eisten de inspecties betere hulp van de William Schrikker Stichting, die in het hele land jeugdbescherming biedt. Ook daar krijgen jongeren niet op tijd de goede hulp.

Mercedes-Benz Trucks introduceert nieuwe generatie Servotwin-stuurbekrachtiging

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Mercedes-Benz Trucks heeft een nieuwe generatie van zijn geavanceerde Servotwin-stuursysteem gepresenteerd. Het vernieuwde systeem, dat speciaal is ontwikkeld voor vrachtwagens met hoge voorasbelastingen, biedt tal van technische en functionele verbeteringen.

De nieuwe Servotwin blijft gebaseerd op het vertrouwde dubbel-circuit stuursysteem met afzonderlijke hydraulische en elektrische vermogensbronnen. Het systeem combineert de stuurkracht van de chauffeur met een elektronisch aangestuurde, aanvullende stuurkracht, wat resulteert in maximale precisie en een uiterst verfijnde besturing.

Belangrijkste vernieuwingen en voordelen

De stuurprecisie is verder verbeterd, vooral bij hogere snelheden. Dit zorgt voor een stabieler rijgedrag en verhoogt de veiligheid. De stuurbekrachtiging is bovendien nog preciezer te doseren, wat de controle over het voertuig in alle situaties vergemakkelijkt.

Een van de nieuwe functies is de actieve stuurwielterugkeer, waarbij het stuur automatisch terugkeert naar de middenpositie na het nemen van een bocht. Dit ontlast de chauffeur aanzienlijk, vooral in stedelijk verkeer en bij distributieritten.

Via het bestuurdersdisplay kunnen chauffeurs kiezen uit drie instelbare stuurmodi, die elk een ander niveau van stuurondersteuning en terugkeergedrag bieden bij snelheden onder de 30 km/u. Zo kunnen bestuurders de stuurkarakteristiek afstemmen op hun persoonlijke voorkeur.

Ook de rechtuitstabiliteit is verbeterd. Bij hogere snelheden blijft het voertuig beter in het spoor en is het minder gevoelig voor spoorvorming – een duidelijk voordeel bij langeafstandsvervoer.

Het manoeuvreren bij lage snelheden of stilstand is eveneens vereenvoudigd. Dankzij de combinatie van hydraulische ondersteuning en een geïntegreerde elektromotor is sturen met minimale inspanning mogelijk, zelfs bij stilstand.

Een spelingvrije middenstand van het stuur zorgt voor een directe en gecontroleerde stuurrespons. De besturingsunit past automatisch de mate van stuurondersteuning aan op basis van de rijsituatie, wat optimale prestaties oplevert bij zowel lage als hoge snelheden.

Tot slot is de eerder benodigde bufferaccu komen te vervallen. Dit bespaart niet alleen op onderhoudskosten en regelmatige vervangingen (voorheen ongeveer elke drie jaar), maar zorgt ook voor gewichtsreductie van het totale systeem.

Met deze nieuwe generatie Servotwin-stuurtechnologie zet Mercedes-Benz Trucks een volgende stap in rijcomfort, veiligheid en efficiëntie voor het zware wegvervoer.

EU-landen eens over tariefpakket op 7 augustus als deal VS mislukt

BRUSSEL – EU-lidstaten hebben de Europese Commissie goedkeuring gegeven om twee eerder geaccordeerde tariefpakketten samen te voegen en in werking te laten treden op 7 augustus als een handelsdeal met de Verenigde Staten mislukt, melden EU-bronnen. Het gaat om pakketten van 21 miljard en 72 miljard euro aan tarieven op Amerikaanse producten zoals bourbon, motorfietsen en vliegtuigonderdelen.

De Amerikaanse president Donald Trump heeft op zijn beurt gedreigd met importtarieven van 30 procent vanaf 1 augustus. De EU exporteerde in 2023 voor 503 miljard euro aan producten naar de Verenigde Staten. Een importtarief van 30 procent zou goed zijn voor zo’n 150 miljard euro.

De Commissie gelooft nog altijd dat een overeenkomst met de VS “binnen handbereik is”, liet een woordvoerder van de Commissie weten. EU-bronnen zeggen dat de Commissie nog altijd wacht op een voorstel vanuit de VS om tot een deal te komen.

Volgens de bronnen is een deal zoals de VS deze week met Japan sloten met 15 procent wederzijdse importheffingen een serieuze optie voor de EU. Voor de EU zouden daar mogelijk wel uitzonderingen komen voor producten uit de luchtvaart, landbouw en farmaceutische sector. De VS zouden echter niet willen inschikken met een verlaging van het huidige importtarief van 50 procent op staal en aluminium.

Unieke Airbus in retrostijl Transavia landt vrijdag op Schiphol

SCHIPHOL – Ter ere van het 60-jarig bestaan van Transavia dit jaar arriveert morgen, vrijdag 25 juli, rond 15:00 uur een bijzonder vliegtuig op Schiphol: een Airbus A321neo in retro-uitvoering.

Na aankomst maakt het toestel een ronde over de luchthaven en parkeert vervolgens op standplaats D2. Vanaf het Panoramaterras is dit uitstekend te zien voor iedereen die dit bijzondere moment wil meemaken.

Marcel de Nooijer, CEO Transavia: “Deze retro-Airbus laat met trots zien waar Transavia vandaan komt en waar we naartoe gaan: vooruit, met ambitie en aandacht voor verduurzaming. Al 60 jaar maken we vliegen toegankelijk voor iedereen. Jaarlijks reizen meer dan 9 miljoen passagiers met Transavia, vaak voor vakantie of om familie in het buitenland te bezoeken. En dat blijven we doen; vandaag, morgen en in de toekomst.”

Nieuwe generatie vliegtuigen

De retro-Airbus markeert niet alleen het jubileum, maar ook een volgende stap in de vlootvernieuwing. Transavia vervangt alle Boeing 737’s geleidelijk door stillere en zuinigere Airbus A320neo’s en A321neo’s. In 2031 is de volledige vloot vernieuwd. De keuze voor Airbus is bewust gemaakt vanwege de innovatieve technologie, stillere gebruik, het lagere brandstofverbruik en de verminderde CO₂-uitstoot.

Aankomst op Schiphol

Het toestel vertrekt om 14.00 uur vanaf Hamburg Finkenwerder Airport en landt rond 15.00 uur op Schiphol. Het vluchtnummer is HV1965, een verwijzing naar het jaar waarin Transavia is opgericht. Ontwerper Thijs Postma, die inmiddels 92 jaar is, is bij de aankomst aanwezig om zijn ontwerp van toen op de techniek van nu met eigen ogen te bewonderen.

Faro eerste bestemming

De Airbus is klaar om ingezet te worden voor het hoogseizoen. Morgen om 18.20 uur vertrekt het vliegtuig als vlucht HV5357 naar de populaire bestemming Faro. Later op de avond keert het terug naar Schiphol als HV5358.

ARN voldoet aan verplichtingen recycling autowrakken, circulariteit kan beter

Foto: Pixabay | Artheos

DEN HAAG – Producentenorganisatie Auto Recycling Nederland (ARN) voldoet aan de wettelijke verplichtingen voor de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor autowrakken.

De ILT ziet wel ruimte voor ARN om meer ambitie te tonen in het recyclen van auto’s die buiten de producentenorganisatie vallen. Dit constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een rapport na onderzoek bij ARN.

De ILT houdt toezicht op organisaties die uitvoering geven aan de UPV. De inspectie wilde in het kader van toezicht meer inzicht krijgen in de totstandkoming van de recyclingcijfers die ARN elk jaar rapporteert en controleren of zij voldoet aan de wettelijke verplichtingen voor de UPV.

ARN voldoet aan verplichtingen

De ILT constateert dat de ARN voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Zo voldoet ARN aan het voorschrift om 95 procent van de vrijgekomen afvalstoffen bij autowrakken te recyclen of verbranden met energieterugwinning.

De producentenorganisatie heeft een compleet beeld van de auto’s die op de markt worden gebracht en voor welke auto’s voor demontage van de markt worden gehaald. Voor andere producentenorganisaties kost het vaak veel tijd voor de juiste registratie en de controle op de hoeveelheid afval die vrijkomt. Volgens de ILT vormt ARN hiermee een uitzondering.

ARN heeft nog niet de eigenaren en leden van de organisatie gepubliceerd. ARN heeft aangegeven dit snel op te lossen.

Ruimte voor ambitie

De ILT ziet wel ruimte voor ARN om meer ambitie te tonen in het recyclen van autowrakken, met name als het gaat om de aantallen autowrakken die momenteel niet via het ARN-systeem worden ingenomen. Van de 159.000 autowrakken uit 2023 in Nederland werden 26.000 wrakken niet via ARN gedemonteerd. Meer autowrakken verwerken via het ARN-systeem leidt tot meer zicht op de vrijkomende afvalstromen en tot een hoogwaardigere verwerking daarvan.

De recyclingresultaten zijn voor een belangrijk deel gebaseerd op shredderproeven die 10 jaar geleden voor het laatst zijn uitgevoerd. Bij shredderproeven worden autowrakken vernietigd waarna de versnipperde stukken van het wrak worden gecontroleerd om te zien of ze voldoen aan veiligheids- en kwaliteitseisen. Dit terwijl de samenstelling van auto’s de laatste 10 jaar wijzigingen hebben ondergaan.

Hoewel ARN heeft aangegeven dit jaar nieuwe shredderproeven te laten plaatsvinden, is er geen vaste periode of systematiek om te bepalen wanneer nieuwe shredderproeven te houden. Ook zou ARN de verwerkers van de afvalstromen periodiek kunnen auditen om te achterhalen of de recyclingresultaten overeenkomen met de opgaven van deze bedrijven. De producentenorganisatie kan, op basis van haar kennis, invloed en beschikbare middelen extra stappen zetten om de circulariteit van de automobielsector in Nederland een verdere stimulans te geven.

Toezicht op UPV

De UPV zorgt ervoor dat bedrijven die producten maken ook verantwoordelijk zijn voor het inzamelen en hergebruiken van het afval van die producten. De ILT houdt toezicht op de naleving van deze UPV-regels. De UPV richt zich niet alleen op het opruimen en het gebruik van het afval als grondstof.

Het gaat steeds meer over het maken van producten die langer meegaan, eenvoudiger gerepareerd kunnen worden of waarvan het afval makkelijker weer is te gebruiken als grondstof voor hetzelfde of een ander product.

Volledig elektrische koeltrailers van Schmitz Cargobull voor Dasko

Dasko Koel- en Vriestransport heeft de eerste van drie volledig elektrische Schmitz Cargobull S.KOe Cool koeltrailers in gebruik genomen. Deze drieassige koel/vriestrailers zijn uitgerust met Schmitz Cargobull’s eigen elektrische koelsysteem, dat wordt aangedreven door een innovatieve energie-as onder de oplegger. Hiermee zet Dasko een belangrijke stap richting emissievrij en stil transport.

Duurzame distributie

Dasko verzorgt zowel nationale als internationale distributie van levensmiddelen, onder andere voor supermarktketens. Voor de winkeldistributie binnen Nederland zet het bedrijf nu een combinatie in van elektrische trekkers en de nieuwe, duurzame koeltrailers.

“Onze klanten vragen om duurzaam transport en tegelijkertijd dwingen de Zero Emissie zones ons tot de aanschaf van elektrische trucks”, zegt Mart Dasselaar van Dasko. “Door die te combineren met deze nieuwe opleggers zijn we volledig duurzaam én stil tijdens ons werk. Daarnaast is dit voor ons gewoon een stap in de toekomst. Als partner van grote levensmiddelenbedrijven willen wij vooroplopen in duurzaam transport.”

25 jaar samenwerking met Schmitz Cargobull

Dasko werkt al sinds de oprichting van het bedrijf, inmiddels 25 jaar geleden, met opleggers van Schmitz Cargobull. “We hebben Schmitz Cargobull leren kennen als een betrouwbare partner met uitstekende producten”, aldus Dasselaar.

Slimme technologie: energie-as en accupakket

De elektrische koelmotor wordt gevoed door een accupakket van 35 kWh, dat tussen de steunpoten van de oplegger is gemonteerd – op de plek waar normaal de dieseltank zit. De tweede as van de oplegger fungeert als energie-as en wekt stroom op tijdens het remmen.

In de distributiepraktijk is dit doorgaans voldoende om de koeling de hele dag operationeel te houden. ’s Nachts wordt het accupakket opgeladen via een standaard 380V-aansluiting.
De derde as is liftbaar, wat de draaicirkel aanzienlijk verkleint – ideaal voor stedelijke distributie.

Volledig gecertificeerd en op afstand te monitoren

De trailers zijn volledig PIEK-gecertificeerd en uitgerust met een 2,5 tons onderschuivende laadklep van D’Hollandia. Dankzij Schmitz Telematics kunnen onder andere de temperatuur en de laadstatus van het accupakket op afstand worden gemonitord. Verder zijn de trailers voorzien van een verschuifbaar, geïsoleerd tussenschot, dubbele bindrails en LED-verlichting rondom en in het interieur.

Automobilist rijdt in op agenten te paard in ’s-Hertogenbosch

DEN BOSCH – Woensdagavond 23 juli is een automobilist ingereden op twee politieagenten te paard aan de Hinthamerstraat in het centrum van ’s-Hertogenbosch. Zowel de ruiters als de paarden raakten daarbij lichtgewond. De verdachte, een 50-jarige man uit de gemeente Sint-Michielsgestel, is later op de avond aangehouden.

De twee bereden agenten, afkomstig van de Eenheid Landelijke Expertise en Operaties, waren bezig met een surveillance toen een man hen passeerde en beledigende opmerkingen maakte. Toen de agenten de man hierop aanspraken, liep hij weg en stapte in een auto. Vervolgens reed hij opzettelijk in op de agenten te paard. Een van de ruiters kwam daarbij ten val.

Na het incident sloeg de automobilist op de vlucht, maar hij kon korte tijd later door agenten van de Eenheid Oost-Brabant worden aangehouden. De man wordt verdacht van poging tot doodslag, doorrijden na een ongeval, rijden onder invloed en het beledigen van een ambtenaar in functie. Zijn voertuig is in beslag genomen en de man zit vast voor verhoor.

De getroffen agenten hebben hun dienst moeten beëindigen. De paarden zijn onderzocht door een dierenarts.

×