MADRID – Het oplossen van de grote stroomstoring in Spanje kan zes tot tien uur duren, schat Red Eléctrica.
Volgens de netbeheerder is er sprake van de grootste stroomuitval in de geschiedenis van het land.
MADRID – Het oplossen van de grote stroomstoring in Spanje kan zes tot tien uur duren, schat Red Eléctrica.
Volgens de netbeheerder is er sprake van de grootste stroomuitval in de geschiedenis van het land.
SCHIPHOL – Schiphol waarschuwt reizigers voor mogelijke vertragingen op vluchten van en naar Spanje en Portugal door de grote stroomstoring daar.
“Dit kan per luchthaven verschillen. We adviseren reizigers om goed hun vluchtinformatie te checken op Schiphol.nl, in de app of bij hun luchtvaartmaatschappij”, zegt een woordvoerster van Schiphol maandagmiddag.
De precieze impact hangt af van de situatie op de luchthavens daar. “We volgen de berichtgeving over de stroomstoring in Spanje en Portugal nauwgezet. We hebben daar onder andere contact over met Eurocontrol, verantwoordelijk voor het Europese luchtruim.”
KAVELSTORF – Dankzij snel optreden van omstanders en hulpdiensten is maandagochtend het leven gered van een 69-jarige vrachtwagenchauffeur die onwel werd achter het stuur van zijn vrachtwagen. De man kreeg vermoedelijk een hartstilstand terwijl hij door een bedrijventerrein reed in Kavelstorf (Duitsland).
Het incident gebeurde rond 06.30 uur. De chauffeur, onderweg naar een lokale drankengroothandel, verloor op een rechte weg de controle over zijn 40-tonner. De vrachtwagen kwam van de rijbaan af, reed een lantaarnpaal omver en kwam pas enkele meters verder tot stilstand.
Een ooggetuige zag het voertuig slingeren en merkte dat de chauffeur roerloos achter het stuur zat. De man aarzelde geen moment, sloeg een zijruit in en haalde de bewusteloze chauffeur uit de cabine. Hij begon direct met reanimeren.
Korte tijd later namen politie, brandweer en ambulancepersoneel de reanimatie over. Door de gezamenlijke inspanningen van alle betrokkenen kon de 69-jarige chauffeur met een herstelde hartslag, geïntubeerd en beademd, naar het ziekenhuis worden gebracht voor verdere behandeling.
De vrachtwagen vervoerde op het moment van het incident een lading lege drankkratten. Door het ongeluk en de stilstaande vrachtwagen op de rijbaan waren er kortstondige wegafsluitingen. Andere weggebruikers raakten niet bij het ongeval betrokken.
De politie onderzoekt de zaak verder.
KLEVE – Tijdens een controle van het vrachtverkeer in Kleve-Kellen (Duitsland) heeft de verkeerspolitie afgelopen woensdag (23 april 2025) een vrachtwagenchauffeur betrapt die al meer dan twaalf jaar zonder geldig rijbewijs onderweg was.
De chauffeur reed in een vrachtwagen met Franse kentekenplaten, maar kon bij de controle geen rijbewijs tonen. In plaats daarvan overhandigde hij een Frans document waarin stond dat er een rijbewijs op zijn naam zou bestaan. Na controle bleek echter dat in het Franse rijbewijsregister geen geldige registratie van een rijbewijs voor de man aanwezig was.
De chauffeur liet het er niet bij zitten en nam ter plekke telefonisch contact op met de rijbewijsautoriteit in Reims (Frankrijk). Tot zijn nadeel bevestigde de instantie dat de man sinds 2013 geen geldig rijbewijs meer heeft. Slechts een aanvraag voor heruitgifte van de rijbevoegdheid stond daar geregistreerd.
Volgens de Duitse politie reed de chauffeur desondanks jarenlang ongehinderd door heel Europa in het internationale wegtransport. Tegen hem is een boeteprocedure gestart. Ook werd ter plaatse een borgsom opgelegd en is de verdere rit direct verboden.
BRUSSEL – De krijgsmachten van Nederland en Duitsland en andere Europese landen zullen de komende jaren alleen maar verder vervlochten raken, denkt de Duitse ambassadeur bij de NAVO.
De bestaande nauwe samenwerking, met zelfs al een samengesmolten legerkorps van Duitse en Nederlandse militairen, is volgens hem nodig, waardevol en onontkoombaar. Hij gelooft niet dat landen weer meer zelfstandig gaan opereren. Onder meer de PVV, de grootste regeringspartij, dringt daar juist op aan.
“De toekomst is er een van steeds intensievere defensiesamenwerking tussen Europese landen”, weet de Duitse ambassadeur Géza von Geyr zeker. “En ik ken geen beter voorbeeld dan de nooit geziene manier waarop Nederlandse en Duitse militairen zijn geïntegreerd.” De verdere vervlechting gaat de NAVO sterker maken, zei von Geyr tegen het ANP in de aanloop naar de zeventigste verjaardag van de toetreding van zijn land tot het bondgenootschap.
Duitsland moest na de Tweede Wereldoorlog opnieuw op zoek naar een plek in Europa en in de wereld, brengt de ambassadeur in herinnering. Binnen de NAVO kon Duitsland volgens hem, dankbaar voor de uiteindelijke hereniging van Oost en West, samen met zijn buren aan veiligheid bouwen. Dat de samenwerking uitmondde in bijvoorbeeld een gezamenlijke Nederlands-Duitse legereenheid was “een ontroerend moment”. Ook met Frankrijk en Polen werkt de Duitse krijgsmacht nauw samen.
Extra militairen
Duitsland zou graag zien dat Nederland ook troepen naar Litouwen blijft sturen om die NAVO-bondgenoot tegen Rusland te beschermen. En die niet langer ieder halfjaar aflost. Er gaan de komende jaren duizenden extra Duitse militairen naar het kwetsbare land aan de oostflank van de alliantie. Zij blijven daar voortaan permanent.
“Het zou de NAVO zeker geen kwaad doen” als bondgenoten het Duitse voorbeeld volgen, zegt von Geyr met een understatement. En als het de Nederlanders zijn: “des te beter”. Nederland houdt het vooralsnog bij een kleine driehonderd militairen en wil met die troepen blijven rouleren.
Duitsland viert deze dagen dat het zeventig jaar deel uitmaakt van de NAVO. Op 6 mei 1955 trad West-Duitsland toe tot de alliantie.
OIRSCHOT – Op de A58 heeft maandagmiddag een aanrijding met twee vrachtwagens plaatsgevonden.
Door het ongeval, dat net voor Oirschot heeft plaatsgevonden zorgt voor een vertraging van 45 minuten, meldt Rijkswaterstaat.
Eén rijstrook is dicht voor het bergen van beide voertuigen.
Dit kan nog wel even duren, waarschuwt Rijkswaterstaat.
DEN HAAG – Noodverordeningen tijdens de NAVO-top mogen niet worden gebruikt om bijvoorbeeld een blokkade van de A12 te voorkomen. Dat laat de burgemeester van Den Haag, Jan van Zanen, maandag weten. Hij zegt dat hij daarvoor andere middelen heeft. Zo kan een burgemeester beperkingen opleggen, maar ook opdracht geven aan de politie om een einde te maken aan een blokkade.
Een noodverordening betekent dat in principe niemand in zo’n gebied mag komen, aldus de burgemeester. “Indien de A12 onder de noodverordening zou worden geschaard, zou dit betekenen dat niemand zich op deze weg zou mogen begeven.” Dan zou de weg in feite volledig afgesloten worden, stelt Van Zanen.
Het inzetten van een noodverordening om een blokkade op de A12 te voorkomen, is volgens hem “niet wenselijk en niet mogelijk”. Van Zanen benadrukt wel dat blokkades van de A12 niet zijn toegestaan, en dat daartegen zal worden opgetreden.
Den Haag is op 24 en 25 juni de gaststad van de jaarlijkse NAVO-top. Die wordt gehouden in het World Forum. Duizenden deelnemers, onder wie 45 regeringsleiders en 90 ministers, komen naar de top. Daarom gelden er strenge veiligheidsmaatregelen in Den Haag. Zo mogen er in vier delen van de stad geen buitenstaanders komen. Dat geldt onder meer voor het World Forum zelf. Een ander afgesloten gebied is het Haagse Bos, omdat koning Willem-Alexander de hoge gasten in Huis ten Bosch ontvangt voor een diner. De Zeestraat, waar twee belangrijke hotels zijn gevestigd, is ook afgesloten. Verder mogen motorboten niet binnen 500 meter van het strand komen.
Klimaatactivisten van Extinction Rebellion hebben in de afgelopen jaren tientallen keren de A12 geblokkeerd ter hoogte van de tijdelijke Tweede Kamer en het ministerie van Economische Zaken. Dat deden ze uit protest tegen regelingen waar fossiele bedrijven van profiteren. Sommige blokkeerders lijmden zich vast aan het wegdek of ketenden zich aan elkaar vast. Agenten waren vaak uren bezig om de demonstranten weer van de weg te krijgen. De meeste betogers werden naar een andere plek in Den Haag gebracht, om daar te worden vrijgelaten, zonder dat ze werden vervolgd.
BEIJING – China zegt prima zonder Amerikaans graan te kunnen. Amerikaanse granen zoals soja en maïs “kunnen gemakkelijk worden vervangen en het aanbod op de internationale markt is ruim voldoende”, heeft Zhao Chenxin, plaatsvervangend directeur van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie in het Aziatische land, gezegd. “Zelfs zonder de aankoop van Amerikaans veevoer en oliezaden zal er weinig impact zijn op de Chinese graanvoorziening.”
Door de handelsoorlog met de Verenigde Staten en de forse importheffingen van president Donald Trump zijn Amerikaanse gewassen voor China onbetaalbaar geworden. Maar China heeft de voorbije jaren al stappen gezet om de graanimport meer te spreiden en is bijvoorbeeld meer Braziliaanse soja gaan kopen.
Sommige Chinese bedrijven die sojabonen verwerken tot bakolie en varkensvoer waren afgelopen tijd wel gedwongen activiteiten op te schorten. Dat kwam door vertragingen bij de Braziliaanse oogst en logistieke beperkingen daar.
KLUNDERT – Black Cat Project & Event Logistics BV uit Klundert heeft afgelopen woensdag twee nieuwe MAN TGX 18.480 LL 4×2 GX Low Deck trekkers in ontvangst genomen. De trucks, geleverd door MANA Bedrijfswagens Breda, vervangen de laatste Euro 5-modellen en de eerste generatie Euro 6-trekkers van het bedrijf.
Sinds 2014 verzorgt Black Cat Project & Event Logistics logistieke dienstverlening voor de entertainment- en sportwereld en voor projectlogistiek. “Omdat onze chauffeurs en technici maandenlang met showproducties door Europa en daarbuiten reizen, moesten de nieuwe voertuigen volledig zijn afgestemd op hun intensieve gebruik,” vertelt Pascal Mrowiec van MANA Bedrijfswagens.
De nieuwe trekkers zijn dan ook uitgerust met onder meer een lage koppelhoogte, hefschotel, uitgebreide opties, omvormers, druppelladers, magnetron, koffiezetapparaat, het Individual pakket en voldoen aan de Direct Vision Standard, verplicht voor transporten binnen de milieuzone van Greater London.
Voor Black Cat is het de eerste keer dat gekozen werd voor een ander merk dan DAF. “We hebben het merkbeleid losgelaten en zijn uitgegaan van een uitgebreid selectieproces,” zegt directeur Timon J. Magilse. “Chauffeurscomfort, kwaliteit, de totale operationele kosten (TCO) en vooral de aftersales-ondersteuning waren doorslaggevend. Het traject met de MAN-dealer is uitstekend verlopen.”
De nieuwe trekkers zijn na aflevering direct op tournee gegaan met een Amerikaanse artiest en zullen de komende maanden intensief in Europa worden ingezet. “We zijn benieuwd naar de prestaties en de totale kosten van deze ‘Leeuwen’,” aldus Magilse.
MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin heeft een tijdelijk staakt-het-vuren in Oekraïne aangekondigd voor feestdagen in mei. Dat bestand geldt in de periode rond 9 mei, de dag waarop Rusland jaarlijks de overwinning in de Tweede Wereldoorlog viert.
Poetin heeft het staakt-het-vuren eenzijdig uitgeroepen, net zoals hij deed tijdens het paasweekend. Toen was er niet met Oekraïne overlegd en werd het bestand veelvuldig geschonden. De regering in Kyiv heeft nog niet gereageerd op de nieuwe aankondiging.
“Uit humanitaire overwegingen kondigt de Russische kant een wapenstilstand af tijdens de tachtigste verjaardag van de Dag van de Overwinning”, aldus het Kremlin. Oekraïne wordt opgeroepen ook een bestand af te kondigen.
De Russische president heeft al wel aangegeven dat Rusland zal reageren als Oekraïne zich niet aan het staakt-het-vuren houdt. Het bestand moet gelden van middernacht in de nacht van 7 op 8 mei tot middernacht in de nacht van 10 op 11 mei.
Het besluit van het Kremlin volgt op een oproep van de Amerikaanse president Donald Trump, die aanstuurt op vrede tussen Oekraïne en Rusland. “Vladimir, STOP! Er sneuvelen 5000 soldaten per week. Laten we dat vredesakkoord NU sluiten”, schreef hij vorige week na een aanval op Kyiv.
De regering-Trump voerde de druk ook op andere manieren op. Minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio waarschuwde zondag dat dit een kritieke week kan worden. Hij zei dat bekeken zal worden of de VS nog verder willen met het vredesproces.
HOOGEVEEN – Medewerkers van vliegtuigonderdelenmaker Fokker in Hoogeveen leggen dinsdag voor 24 uur het werk neer. Daartoe hebben de vakbonden FNV en CNV het personeel opgeroepen in navolging van een eerdere staking bij Fokker in Papendrecht.
De vakbonden zijn het niet eens met een sociaal plan voor werknemers die getroffen worden door een reorganisatie.
Volgens FNV heeft Fokker in Nederland enkele duizenden medewerkers van wie bijna duizend in Hoogeveen. Door de reorganisatie bij het bedrijf gaan volgens de vakbonden een flink aantal arbeidsplaatsen verloren. De plannen zouden in eerste instantie enkel betrekking hebben op de vestiging in Papendrecht, maar volgens FNV zijn meerdere reorganisaties niet uitgesloten.
De vakbonden eisen onder meer een goede ontslagvergoeding en voldoende budget om werknemers naar ander werk te begeleiden.
AMSTERDAM – Het Gerechtshof Amsterdam heeft op 8 april 2025 geoordeeld dat het eerst prejudiciële vragen gaat stellen aan het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJEU) in een zaak over de arbeidsvoorwaarden van Hongaarse vrachtwagenchauffeurs die werkten voor een Hongaarse zustervennootschap van een Nederlands transportbedrijf.
Centraal staat de vraag welk recht van toepassing is op de arbeidsovereenkomsten van de chauffeurs en of zij aanspraak kunnen maken op loon volgens Nederlandse normen. De chauffeurs verrichtten hun werkzaamheden voornamelijk vanuit Nederland, maar ontvingen hun salaris volgens Hongaarse arbeidsvoorwaarden.
Eerdere uitspraken in deze langdurige procedure werden door de Hoge Raad vernietigd, omdat onvoldoende was onderzocht waar de chauffeurs hun werk organiseerden en opdrachten ontvingen, zoals vereist volgens Europese regels (Rome I-Verordening).
Het Hof Amsterdam concludeert nu dat Nederland in principe als gewoonlijk werkland moet worden aangemerkt, maar heeft twijfels over hoe de aansluiting bij sociale zekerheidsstelsels moet worden meegewogen in deze beoordeling.
Daarom stelt het hof voor prejudiciële vragen te stellen aan het HvJEU over de toepassing van het criterium ‘kennelijk nauwere band’ in de context van het internationale wegvervoer. Onder meer vraagt het hof of het feit dat de chauffeurs in Hongarije belasting en sociale premies afdragen automatisch betekent dat het Hongaarse recht van toepassing is, ondanks dat zij feitelijk vanuit Nederland werkten.
Partijen mogen zich op 20 mei 2025 uitlaten over de voorgestelde vragen aan het Europese Hof. Tot die tijd houdt het hof de verdere beslissing aan.
VENLO – De A67 richting Venlo is maandagochtend rond 11.09 uur volledig afgesloten na een aanrijding tussen twee vrachtwagens. Het incident gebeurde ter hoogte van Trade Port. Een personenauto stopte om hulp te verlenen.
De ambulance heeft de betrokkenen gecontroleerd. Niemand raakte zo ernstig gewond dat vervoer naar het ziekenhuis nodig was.
Beide vrachtwagens hebben echter wel flinke schade opgelopen. Voor de berging van één van de vrachtwagens is een speciale bergingsdienst opgeroepen.
Daarnaast zijn er vloeistoffen uit de voertuigen gelekt, waardoor extra maatregelen nodig zijn om de weg te reinigen. De afhandeling en bergingswerkzaamheden zullen nog enige tijd duren.
Door het ongeval ontstond een flinke file richting Venlo. Verkeer wordt ter plaatse omgeleid. Weggebruikers wordt geadviseerd om verkeersinformatie goed in de gaten te houden en waar mogelijk een alternatieve route te kiezen.
De politie en Rijkswaterstaat zijn bezig met onderzoek en de afhandeling van het incident.
Rijkswaterstaat verwacht de weg rond 13:45 uur weer vrij te kunnen geven.
SHANGHAI – De Chinese webwinkel Temu lijkt vrijwel alle importheffingen van Donald Trump door te berekenen aan Amerikaanse consumenten. Hierdoor verdubbelt de prijs van sommige producten ruimschoots. Een stekkerdoos van 19,49 dollar krijgt bijvoorbeeld 27,56 dollar aan tarieven opgelegd, heeft financieel persbureau Bloomberg uitgezocht.
Voorheen waren pakketten tot 800 dollar vrijgesteld van heffingen. Maar vanaf 2 mei worden ze belast met een speciaal tarief van 120 procent van de productwaarde of een minimumbedrag van 100 dollar per poststuk. Er zijn geen extra importkosten voor artikelen die al in Amerikaanse magazijnen liggen. Niet alle producten worden dus direct duurder.
Ook de Chinese fastfashionwebshop Shein heeft de Amerikaanse prijzen voor meerdere producten verhoogd, vooruitlopend op de importheffingen die gaan gelden voor kleine pakketjes. Bijvoorbeeld jurken en speelgoed zijn voor Amerikaanse consumenten bij Shein flink duurder geworden als gevolg van de handelsstrijd.
Bezorgopties
Vorige maand en deze maand profiteerden Temu en Shein nog flink van de verhoogde importheffingen. Amerikaanse consumenten hadden juist veel spullen zoals huishoudelijke apparaten en make-upkwasten ingeslagen. De maand maart was volgens Shein zelfs een van de beste van de afgelopen twaalf maanden.
De bezorgopties voor Amerikaanse consumenten nemen weer toe, werd maandag ook bekend. DHL Express zal zijn wereldwijde zendingen met een waarde van meer dan 800 dollar naar particulieren in de Verenigde Staten hervatten na een “constructieve dialoog” met de Amerikaanse autoriteiten. Het Duitse bedrijf weet de tijdelijke stopzetting, die op 21 april inging, aan nieuwe Amerikaanse douaneregels. Maar dat is nu opgelost.
DEN HAAG – Het kabinet moet zijn plannen voor de krimp van Schiphol beter onderbouwen, vindt de Raad van State. In het huidige voorstel van minister Barry Madlener (Infrastructuur) is nog niet duidelijk genoeg hoe de grondrechten van omwonenden zijn beschermd bij dit aantal vliegbewegingen.
Eerder oordeelde de rechter dat Schiphol de persoonlijke levenssfeer van omwonenden aantast door die overlast. Madlener wil het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol verlagen naar maximaal 478.000 per jaar, zodat omwonenden minder overlast hebben van de luchthaven. De minister moet nu duidelijker maken hoe het gekozen aantal vliegbewegingen dit grondrecht niet langer aantast.
De minister heeft eerdere krimpplannen al afgezwakt. Het vorige kabinet wilde het aantal bewegingen beperken tot 452.500.
De Raad van State is zowel de belangrijkste adviseur van het kabinet als de hoogste bestuursrechter. In dit geval gaat het om een advies en niet om een gerechtelijke uitspraak, benadrukt de Raad.
Het ministerie van Infrastructuur laat weten “vandaag nog aan de slag te gaan” met de opmerkingen van de Raad, zodat Schiphol de wijzigingen snel kan invoeren.