Clicky

donderdag 8 mei 2025 - 15:15 uur
Home Blog Pagina 2

Europese douanefraude met e-bikes, ook huiszoekingen in Nederland

LUXEMBURG – Het Europees Openbaar Ministerie is een onderzoek gestart naar vermoedelijke grootschalige douanefraude bij de import van elektrische fietsen uit China. Woensdag zijn zestien huiszoekingen gedaan in Nederland, België, Duitsland en Portugal, om bewijsmateriaal te verzamelen.

Het onderzoek, met de codenaam Pedelecs, bracht aan het licht dat een Portugees bedrijf sinds 2020 gedemonteerde e-bikes in losse onderdelen importeerde van Chinese leveranciers.

Het doel hiervan was het omzeilen van antidumpingheffingen op volledig geassembleerde e-bikes. De zendingen werden hiervoor opzettelijk onjuist aangegeven bij de douane.

De e-bikes waren volledig ontworpen in China, op verzoek van meerdere Europese verkopers, en vervolgens in onderdelen verscheept naar het Portugese bedrijf voor montage.

Na assemblage werden de elektrische fietsen verkocht aan wederverkopers in België, Duitsland en Nederland. Volgens het Europese OM is Europa 2,25 miljoen euro misgelopen door de fraude.

Sluyter Logistics en Aan de Stegge Twello vieren start nieuwbouw in Berkel en Rodenrijs

BERKEL EN RODENRIJS – Op bedrijventerrein Oudeland in Berkel en Rodenrijs hebben Aan de Stegge Twello en Sluyter Logistics op feestelijke wijze de bouw ingeluid van een nieuwe duurzame vestiging voor de logistiek dienstverlener. Onder aanwezigheid van de betrokken partijen werd middels het slaan van een eerste paal het startsein gegeven.

Tweede gezamenlijke project

De huidige locatie van Sluyter Logistics voldoet qua omvang, efficiency en duurzaamheid al enige tijd niet meer. Sluyter Logistics wenst daarom nieuwbouw te realiseren in de regio, waarmee het bedrijf zijn logistieke activiteiten in de regio Rotterdam verder uitbreidt. De samenwerking kwam tot stand tijdens de eerdere nieuwbouw in Assen. Het succes van dit project leidde ertoe dat de bouw van een tweede vestiging meteen werd vastgelegd middels een samenwerkingsovereenkomst.

Maurice Smits, commercieel projectmanager bij Aan de Stegge Twello: “Dit project vloeit voort uit de goede samenwerking tussen de partijen die al regelmatig hebben samengewerkt. We hebben de krachten en slimme ideeën gebundeld en dat heeft geresulteerd in een optimaal passend gebouw met een prachtig ontwerp.”

Het project is ontwikkeld in bouwteam samen met Brainstone (bouwmanagement), Palazzo architecten en constructeur BolwerkWeekers.

Optimaal en van hoge kwaliteit

Een hoogwaardige uitstraling en veel aandacht voor materiaalgebruik en de kantoorruimten kenmerken deze nieuwbouw. Het gebouw krijgt een omvang van ca. 16.500 m2 opgedeeld in ca. 13.515 m² warehouse/expeditie, 1.725 m² mezzanine en 1.100 m² kantoren. De nieuwbouw zorgt voor verdubbeling van de warehouse- en overslagcapaciteit van Sluyter Logistics in deze regio en is er voldoende ruimte voor verdere groei en optimalisatie van de bedrijfsprocessen. Deze nieuwe locatie dient wederom als douane-entrepot en net als alle andere Sluyter vestigingen ook als stadshub, waardoor binnenstedelijke distributie op een CO2-neutrale wijze kan verlopen.

Aan de Stegge Twello realiseert het gebouw deels verhoogd, waardoor er kortere laadkuilen benodigd zijn en er voldoende manoeuvreerruimte overblijft voor vrachtauto’s. Zo is een goede balans gevonden tussen zoveel mogelijk opslagruimte (ruim 13.500 palletplaatsen) en de vervoersbewegingen. Het gebouw krijgt twee laadkuilen met 10 en 24 docks.

Tobias Arendsen, vestigingsmanager bij Sluyter Logistics Rotterdam: ”Het nieuwbouwproject in Assen heeft de basis gelegd voor de samenwerking tussen Aan de Stegge Twello en Sluyter Logistics Rotterdam. De realisatie van de nieuwbouw in Berkel en Rodenrijs is een tweede fase voor het bestaande bouwteam. Wij zijn zeer tevreden over de professionele aanpak en kijken uit naar de realisatie van het project.”

Aandacht voor duurzaamheid

Sluyter Logistics focust op een duurzame toekomst. Net als de nieuwbouw in Assen wordt de nieuwbouw in Berkel en Rodenrijs daarom gerealiseerd conform de BREEAM-NL Excellent eisen. Naast het elektrificeren van het Sluyter wagenpark is ook de nieuwbouw een mooie stap in de te maken energietransitie.

De oplevering van het logistieke bedrijfsgebouw van Sluyter Logistics staat gepland voor begin 2026.

Reisadviezen voor India en Pakistan aangescherpt door spanningen

DEN HAAG – De reisadviezen voor Nederlanders die naar India of Pakistan willen, zijn aangescherpt. Op de website waar de reisadviezen worden toegelicht schrijft het ministerie van Buitenlandse Zaken over de huidige spanningen in het gebied. In Pakistan was voor sommige plekken het reisadvies nog geel, nu is alles oranje of rood.

“De veiligheidssituatie is onzeker en onvoorspelbaar”, schrijft het ministerie over de situatie in beide landen. “Verdere aanvallen zijn niet uit te sluiten.”

Wie naar India gaat moet Jammu en Kasjmir in het noorden mijden, evenals het grensgebied met Pakistan. Reizigers moeten er ook rekening mee houden dat vluchten geannuleerd kunnen worden.

In Pakistan is het reisadvies voor het grensgebied ook rood gekleurd. Net als voor andere delen van het land geldt het advies er niet naartoe te gaan. Voor sommige gebieden, waaronder de hoofdstad Islamabad, geldt kleurcode oranje. Dat wil zeggen dat mensen alleen moeten gaan als het noodzakelijk is.

Maersk verlaagt verwachting voor wereldhandel door handelsoorlog

KOPENHAGEN – De grote Deense containervervoerder A.P. Møller-Maersk heeft zijn verwachting voor de wereldwijde transportmarkt in 2025 neerwaarts bijgesteld, onder druk van de oplopende handelsspanningen. Het concern wijst in een verklaring naar “toegenomen macro-economische en geopolitieke onzekerheid”.

Maersk verwacht nu dat de markt zich dit jaar in een bandbreedte van 1 procent krimp en 4 procent groei zal bewegen. In februari ging de rederij nog uit van een groei van “ongeveer” 4 procent.

“Tot nu toe is de handelsoorlog vooral een zaak tussen de Verenigde Staten en China. De rest van de wereld handelt vooralsnog gewoon door”, zei Vincent Clerc, topman van Maersk in een interview met Bloomberg. Toch hebben de extra heffingen volgens hem “al een flinke hap genomen” uit de containermarkt in april.

De handelsvolumes tussen China en de VS zijn inmiddels met “30 tot 40 procent in beide richtingen gedaald”, terwijl de spanningen oplopen.

Onderzoek: Functie heftruckchauffeur in gevaar

HENGELO – Het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs 2025, uitgevoerd door BLOM opleidingen in samenwerking met Right Marktonderzoek, geeft belangrijke inzichten over de toekomst van de sector vervoer en opslag in Nederland. De sector kampt met vergrijzing, het oprukken van automatisering en significante veiligheids- en werkklimaat kwesties die de werkgelegenheid en de werkplekomstandigheden van duizenden heftruckchauffeurs in gevaar kunnen brengen.

Vergrijzing van de sector

Het is de vijfde keer dat het onderzoek is uitgevoerd. Kijken we terug naar het onderzoek van 10 jaar geleden, dan is het heel duidelijk dat de sector aan het vergrijzen is. 50 procent van de heftruckchauffeurs in Nederland is 51 jaar of ouder. Zagen we in het onderzoek van 2015 nog dat dit op 30,4 procent lag. Dit wijst op een vergrijzende beroepsgroep. Dit brengt uitdagingen met zich mee voor de sector, jonge werknemers zijn moeilijker te vinden. Belangrijke vraag: Hoe kan deze werkplek aantrekkelijker gemaakt worden voor jongere generaties? Het risico bestaat dat er een tekort aan arbeidskrachten ontstaat wanneer oudere chauffeurs met pensioen gaan.

Maarten Dullaert, manager commercie bij BLOM opleidingen: “Het is een uitdaging voor de sector om jong talent aan te trekken en vooral vast te houden. Dit kan alleen door jonge werknemers betere arbeidsvoorwaarden en carrièreperspectieven te bieden. Ook het investeren in opleidingen en technologie is hier onderdeel van.”

Automatisering, de angst voor baanverlies

Het onderzoek wijst uit dat 26 procent van de chauffeurs de opkomst van automatisering als negatief ervaart. Daarbij geeft 33 procent van de respondenten aan dat ze bezorgd zijn over het verlies van hun baan door de introductie van automatisch geleide voertuigen of AGV’s. Automatisering brengt voor bedrijven voordelen met zich mee, zoals een betere efficiëntie en lagere kosten, toch zijn er grote zorgen over het behoud van de werkgelegenheid in de sector. Veel chauffeurs voelen zich onzeker over hun toekomst in een snel veranderende digitale omgeving.

Veiligheid, er is nog altijd werk aan de winkel

Hoewel 88 procent van de chauffeurs over een heftruckcertificaat beschikt, wordt de sector geconfronteerd met aanzienlijke veiligheidsrisico’s. Ongevallen zoals botsingen, vallende pallets en schade aan voertuigen komen nog te vaak voor, ondanks de aanwezigheid van opleidingsprogramma’s. Het rapport laat zien dat 61 procent van de chauffeurs van mening is dat veiligheidsopleidingen de veiligheid in hun organisatie daadwerkelijk verbeteren. Er is echter nog steeds veel ruimte voor verbetering in de implementatie van veiligheidsmaatregelen en de frequentie van trainingen.

Maarten Dullaert zegt hierover het volgende: “We zien nog te vaak dat het mis gaat binnen intern transport, het liefste zou ik zien dat 100 procent van de chauffeurs over een waardevol certificaat beschikt. Deze sector kent een hoog risico, een ongeval heeft vaak grote consequenties. Het is daarom essentieel dat chauffeurs over een gedegen opleiding beschikken om het risico op ongevallen zoveel mogelijk te verlagen.”

De tevredenheid onder de heftruckchauffeurs is een 7,9 op een schaal van 10, redelijk positief. Toch zijn er zorgen over het werkklimaat. De meest genoemde irritaties zijn collega’s (10 procent), communicatie (7 procent) en leidinggevenden (3 procent). Dit geeft aan dat er aandacht moet zijn voor verbetering van communicatie en een focus op werkrelaties binnen de sector.

De toekomst van de sector

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat de toekomst van de heftruckchauffeur en de sector intern transport afhankelijk is van de aanpak van de uitdagingen. De vergrijzing van de beroepsgroep, de opkomst van automatisering en de zorgen over veiligheid en werkklimaat zijn dringende kwesties die onmiddellijke aandacht vereisen. De sector moet investeren in het aantrekken van jong talent, de integratie van nieuwe technologie en het verbeteren van de werkplek voor de huidige werknemers om haar toekomst veilig te stellen.

BLOM opleidingen is met 22 locaties een van de belangrijkste opleiders in Nederland op het gebied van intern transport. Jaarlijks leiden de instructeurs van BLOM opleidingen meer dan 30.000 cursisten op. BLOM opleidingen heeft als missie om het aantal dodelijke ongevallen rondom de heftruck naar nul terug te brengen. BLOM opleidingen is NEN-ISO 9001:2015 gecertificeerd, CEDEO erkend voor open inschrijvingen en maatwerk, drager NRTO-keurmerk en trotse partner van de Code Gezond en Veilig Magazijn.

Rhenus verwelkomt tweede elektrische mobiele havenkraan op Rotterdamse Maasvlakte

Foto: Martens Multimedia

ROTTERDAM – Rhenus Logistics is verheugd de aankomst van haar tweede elektrische mobiele havenkraan aan te kondigen op de Rotterdamse Maasvlakte. Dit geavanceerde Konecranes ESP.7-model, met een indrukwekkend hefvermogen van 125 ton, zal de afhandeling van containers, stukgoed en projectladingen aanzienlijk verbeteren dankzij ongeëvenaarde efficiëntie.

Na de introductie van de eerste elektrische mobiele havenkraan op deze locatie in 2020, blijft Rhenus vooroplopen op het gebied van innovatie en duurzaamheid. De ESP.7 vormt opnieuw een belangrijke mijlpaal als de eerste in zijn soort in de haven. De kraan is inmiddels geassembleerd in samenwerking met Konecranes Duitsland, wat de toewijding van Rhenus onderstreept om al haar terminalassets te elektrificeren.

Deze strategische stap sluit aan bij de decarbonisatiestrategie van de Rhenus Groep, die gericht is op het minimaliseren van uitstoot en het opbouwen van duurzame, schone toeleveringsketens. Vergelijkbare initiatieven zijn al succesvol geïmplementeerd op de Rhenus terminals in Dortmund en Duisburg, wat bijdraagt aan een groenere logistieke sector.

De geavanceerde kraan kan zowel op diesel als volledig elektrisch functioneren, wat zorgt voor optimale prestaties met een verminderde impact op het milieu. De uiteindelijke assemblage en ingebruikname zijn gepland voor maart 2025, waarmee Rhenus een stap dichterbij komt bij een volledig geëlektrificeerde en duurzame havenoperatie.
“Wij zijn vastbesloten om duurzame logistieke oplossingen te bevorderen, en de komst van onze tweede elektrische mobiele havenkraan is daar een bewijs van,” aldus Peter van der Steen, Managing Director bij Rhenus Port Logistics. “Door te blijven investeren in geavanceerde technologieën verbeteren we niet alleen onze operationele efficiëntie, maar dragen we ook significant bij aan de reductie van CO2-uitstoot in de toeleveringsketen.”

De Rhenus Groep is een van de toonaangevende logistieke specialisten met wereldwijde bedrijfsactiviteiten en een jaarlijkse omzet van EUR 8,2 miljard. 41.000 medewerkers werken op 1.330 vestigingen in meer dan 70 landen en ontwikkelen innovatieve oplossingen langs de volledige toeleveringsketen. Of het nu gaat om transport, opslag, douaneafhandeling of toegevoegde diensten, het familiebedrijf bundelt zijn activiteiten in verschillende bedrijfsunits waarbij de behoeften van klanten altijd centraal staan.

Koffie mogelijk duurder door gestegen prijzen koffiebonen

AMSTERDAM – JDE Peet’s, het bedrijf achter merken als Douwe Egberts, Pickwick en Senseo, overweegt de prijzen van zijn producten verder te verhogen. Dat komt volgens het bedrijf door de gestegen prijzen voor koffiebonen.

De fabrikant was eerder dit jaar nog met supermarktketens in gesprek over de inkoopprijzen, waaronder Jumbo, Albert Heijn en onlinesupermarkt Picnic. Daardoor waren er wekenlang minder of geen producten van JDE Peet’s verkrijgbaar bij de supers. Vervolgens gingen de prijzen flink omhoog. JDE Peet’s is een van ‘s werelds grootste koffiebedrijven. Het concern is actief in meer dan honderd landen en is het moederbedrijf van ongeveer vijftig koffie- en theemerken.

De prijzen van koffiebonen lagen in de eerste vier maanden van dit jaar gemiddeld 28 procent hoger dan in de tweede helft van 2024, meldt JDE Peet’s donderdag in een handelsupdate. Hierdoor denkt het bedrijf aan aanvullende maatregelen, waaronder prijsverhogingen.

Onderhandelingen

Tegen het einde van het eerste kwartaal had JDE Peet’s met de meeste van zijn klanten wereldwijd afspraken gemaakt. In Europa werden de volumes in januari en februari nog flink beïnvloed door de onderhandelingen, maar sinds maart is hier volgens het concern een sterke opleving van de verkopen zichtbaar.

In dezelfde update stelt het koffie- en theebedrijf ook dat de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump “op basis van de huidige informatie” geen wezenlijke invloed zullen hebben op de financiële prestaties. Het concern ligt naar eigen zeggen op schema om de eerder gestelde vooruitzichten voor dit jaar te halen.

Brouwer achter Hertog Jan, Jupiler en Leffe verkoopt minder bier

LEUVEN – AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, heeft in de eerste maanden van het jaar minder bier verkocht. Vooral in China maar ook in Noord-Amerika gingen de volumes omlaag bij het concern, dat in Nederland bekend is van onder meer Hertog Jan, Jupiler en Leffe.

De brouwer, die ook merken als Bud en Stella Artois heeft, verkocht in bijna alle delen van de wereld minder bier. In China zat vooral de zwakke economie AB InBev dwars. Daardoor zakte de bierafzet daar vorig jaar al flink. In de Verenigde Staten kampte AB InBev onder meer met ongunstig weer. In Zuid-Amerika ging het juist erg goed. In landen als Brazilië en Colombia werden de hoogste volumes ooit afgezet.

Alles bij elkaar ging de hoeveelheid verkochte dranken met 2,2 procent omlaag. De omzet daalde van 14,5 miljard dollar een jaar terug naar 13,6 miljard dollar. Dat laatste kwam echter vooral door ongunstige wisselkoersen. Daarvoor gecorrigeerd gingen de opbrengsten wel omhoog, dankzij prijsverhogingen.

AB InBev spreekt zelf liever van “premiumisering”. Het bedrijf claimt de merkwaarde van verschillende bieren zodanig te hebben verhoogd dat consumenten bereid zijn om meer te betalen. Topman Michel Doukeris wijst erop dat de winst, gecorrigeerd voor onder meer rente en belastingen, ook is gestegen. Doukeris houdt vast aan eerder gestelde verwachtingen voor 2025. Het concern denkt niet erg geraakt te worden door de handelsoorlog. Dat komt doordat meer dan 98 procent van zijn bier en andere drank lokaal wordt geproduceerd.

Zwarte rook: eerste stemronde levert nog geen nieuwe paus op

VATICAANSTAD – De eerste stemronde van het conclaaf heeft geen nieuwe paus opgeleverd.

Uit de schoorsteen op de Sixtijnse Kapel kringelde woensdagavond zwarte rook. Dat betekent normaal gesproken dat de kardinalen hun overleg voor vandaag staken en donderdagochtend weer samenkomen.

Het conclaaf begon woensdagmiddag. De 133 kiesgerechtigde kardinalen hebben in het grootste geheim schriftelijk laten weten wie zij als paus willen. Om verkozen te worden, is de steun nodig van ten minste twee derde. Dat zijn er 89.

Media: hoofd vrouw afgehakt met bijl op Universiteit van Warschau

WARSCHAU – Op de Universiteit van Warschau is een vrouw met een bijl om het leven gebracht en een man zwaar verwond. Volgens de nieuwszender Polsat News is het hoofd van een vrouw afgehakt, maar dat wordt niet door de autoriteiten bevestigd. De Poolse politie meldt dat ze een verdachte heeft aangehouden.

Volgens de politie betrad de 22-jarige Poolse man het campusterrein van de universiteit en viel hij daar rond 18.40 uur mensen met de bijl aan. Het zou volgens media gaan om een rechtenstudent.

Het slachtoffer is volgens een woordvoerder van het Openbaar Ministerie een administratief medewerker van de universiteit. De gewonde man is een beveiliger. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. De OM-woordvoerder geeft verder aan dat de dader een leszaal was binnengedrongen.

Het bestuur van de universiteit schrijft in een verklaring dat een medewerker op brute wijze is vermoord. Voor donderdag is een dag van rouw bij de onderwijsinstelling afgekondigd.

Tijdens het incident was de Poolse minister van Justitie Adam Bodnar op de universiteit aanwezig om een lezing bij te wonen. Hij laat op X weten het voorval niet te hebben gezien en condoleert de nabestaanden van het slachtoffer.

Fed houdt rente gelijk, waarschuwt voor hogere werkloosheid

WASHINGTON – De Federal Reserve heeft het belangrijkste rentetarief in de Verenigde Staten zoals verwacht onveranderd gelaten. Beleidsmakers van de Amerikaanse koepel van centrale banken waarschuwen tegelijkertijd dat de risico’s op meer werkloosheid en hogere inflatie zijn toegenomen.

Door de rente onveranderd op een niveau tussen de 4,25 en 4,5 procent te houden, gaf de koepel van centrale banken geen gehoor aan oproepen van de Amerikaanse president Donald Trump om de leenkosten te verlagen. De Fed stelt dat de economie vooralsnog goed draait en prijzen voor consumenten “enigszins verhoogd” zijn.

De Fed zegt ook dat de economische vooruitzichten onzekerder zijn geworden. Dat heeft te maken met het handelsbeleid van Trump, die tal van landen hoge importheffingen had opgelegd en ze vervolgens voor een groot deel opschortte.

Economische krimp

De heffingen kunnen de inflatie aanjagen als bedrijven de importbelastingen doorberekenen aan de klant. Tegelijkertijd drukt de onzekerheid op het economisch vertrouwen. De Fed heeft als taak de inflatie rond de 2 procent te houden en kan de rente verhogen als de prijsstijgingen te sterk zijn. Maar de centralebankenkoepel moet ook voor zoveel mogelijk werkgelegenheid zorgen, waarbij de Fed rentes kan verlagen in economisch zwakkere tijden.

Het rentebesluit volgt op een periode van tegenstrijdige signalen over de stand van ‘s werelds grootste economie. Die kromp in de eerste drie maanden van dit jaar, maar dat kwam vooral doordat bedrijven massaal spullen importeerden voordat Trumps heffingen zouden ingaan. Consumenten en ondernemers zijn somberder. Maar aan de andere kant blijft de arbeidsmarkt verrassend goed presteren.

Ontslag Fed-voorzitter

Trump zorgde onlangs ook voor onrust op de financiële markten door te zinspelen op een ontslag van Fed-voorzitter Jerome Powell. Daarmee zou de onafhankelijkheid van de centralebankenkoepel bij het bepalen van het monetair beleid in gevaar komen, terwijl dit juist belangrijk is voor het vertrouwen in de strijd tegen te hoge inflatie. Afgelopen weekend benadrukte Trump dat hij Powell niet zal ontslaan voordat zijn termijn als voorzitter in 2026 afloopt.

Trump wil importheffingen op Chinese producten niet verlagen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump wil de importheffingen op Chinese producten niet verlagen om handelsbesprekingen met China op gang te helpen. Op de vraag van een journalist of hij hiertoe bereid was, antwoordde hij met een “nee”.

De VS hebben heffingen ingesteld op Chinese producten die zijn opgelopen tot 145 procent, hoewel voor een groep producten zoals smartphones een uitzondering geldt. China sloeg terug met hoge heffingen op Amerikaanse producten.

De opmerking van Trump komt een dag voordat zijn handelsgezant Jamieson Greer en minister van Financiën Scott Bessent in Zwitserland over handel spreken met Chinese functionarissen.

Bijna alle Nederlandse F-16’s overgedragen aan Oekraïne

DEN HAAG – De meeste van de 24 beloofde Nederlandse F-16’s zijn in Oekraïne. “Bijna allemaal zijn ze overgedragen”, aldus minister Ruben Brekelmans (Defensie, VVD). Aantallen wil hij niet noemen. Op “korte termijn” zullen ook de laatste vliegtuigen worden geleverd.

Brekelmans bracht woensdag een bezoek aan het Europees F-16 Trainingscentrum op de Roemeense vliegbasis Fetesti. Dat is met Nederlandse steun opgezet. Roemeense en Oekraïense vliegers trainen hier met F-16’s die door Nederland beschikbaar zijn gesteld.

Nederland gaat ook helpen bij de oprichting van een opleidingscentrum voor onderhoudspersoneel voor F-16’s. Vanaf de zomer worden in Fetesti de eerste technici getraind, zegt Brekelmans in een telefoongesprek. Honderden mensen worden hier de komende jaren opgeleid.

NAVO-normen

Met het leveren van de F-16’s ben je nog niet klaar, zegt de minister. “Om ze in de lucht te houden is een enorme logistieke operatie.” Goed getraind onderhoudspersoneel is daarbij volgens hem onmisbaar. “Ze helpen de F-16’s in de lucht te houden en zo Oekraïne te beschermen.”

Oekraïne heeft nu nog vooral oude Sovjet-vliegtuigen in zijn luchtmacht. Het land wil graag bij de NAVO en moet daarvoor een luchtmacht met westerse toestellen opzetten. Het onderhoudspersoneel vormt hierin een belangrijke schakel. Zo zet Oekraïne weer een stap richting een westerse luchtmacht, aldus Brekelmans.

Reapers

Hij ging ook langs bij luchtmachtbasis Câmpia Turzii waar twee Nederlandse onbemande vliegtuigen (MQ-9 Reapers) zijn gestationeerd om de oostflank van het NAVO-gebied in de gaten te houden. De Reapers houden ook een deel van Oekraïne en de Zwarte Zee in de gaten en helpen zo Oekraïne bij de verdediging.

Dodental in Pakistan door aanvallen India stijgt tot boven de 30

ISLAMABAD – Het dodental door de raketaanvallen van India op buurland Pakistan is opgelopen tot meer dan dertig. Het Pakistaanse leger heeft dat gemeld en gaf daarbij aan dat 57 mensen gewond zijn geraakt.

Premier Shehbaz Sharif zei op televisie dat India “de gevolgen zal moeten dragen” van zijn luchtaanvallen, die hij als “laf” omschreef. Verder prees de premier de moed van zijn land. Volgens de defensieminister zal de krijgsmacht alleen militaire doelen als vergelding aanvallen en geen burgerdoelen.

De aanvallen van India in de nacht van dinsdag op woensdag waren volgens de regering in New Delhi gericht op “terroristische infrastructuur”. Het was een reactie op een aanslag in de regio Kasjmir van twee weken geleden. Pakistan zegt dat India onder meer een dam en twee moskeeën heeft aangevallen.

14 jaar celstraf geëist tegen Poolse man voor doodslag

Het Openbaar Ministerie (OM) eist 14 jaar gevangenisstraf tegen een 29-jarige man uit Polen. Hij wordt verdacht van het doden van een 58-jarige man uit Utrecht. De man zou het slachtoffer op 23 september 2023 op een “gruwelijke manier” om het leven hebben gebracht en vluchtte vervolgens naar Frankrijk met de telefoon, sleutels, rolkoffer en pinpas van het slachtoffer.

Op 28 september 2023 trof de politie het levenloze lichaam van het slachtoffer aan in de badkamer van zijn woning, nadat er een melding was gemaakt door een bekende van de man. Het slachtoffer was vastgebonden en zijn gezicht was gezwollen en zat onder het bloed. Diezelfde dag toont forensisch onderzoek aan dat het slachtoffer enkele dagen eerder is overleden als gevolg van zeer fors geweld op het lichaam. De verdachte is op dat moment spoorloos.

Gestolen pinpas

Na het aantreffen van het overleden slachtoffer start de politie een grootschalig opsporingsonderzoek. Al snel komt de verdachte in beeld. Nadat de mobiele telefoon en pinpas van het slachtoffer niet worden teruggevonden in de woning, richt het onderzoek zich op de meerdere pinacties die vanaf 25 september in Frankrijk worden gedaan. Wanneer een getuige meldt dat de verdachte vaker bij het slachtoffer over de vloer kwam, wordt hij door de politie herkend op camerabeelden waarop hij aan het pinnen is met de pinpas van het slachtoffer.

“Niet aannemelijk”

Uit camerabeelden van nader onderzoek blijkt dat de verdachte vóór het overlijden met het slachtoffer naar een feestje is geweest. Achteraf gaan ze naar het huis van het slachtoffer. Bij zijn verhoor geeft de verdachte aan dat het slachtoffer hem in de woning probeert aan te randen. Om zichzelf te verdedigen, geeft hij het slachtoffer twee elleboogstoten. Als hij merkt dat het slachtoffer buiten bewustzijn is, probeert hij het slachtoffer te helpen door hem een aantal klappen in het gezicht te geven en hem te reanimeren. Gebaseerd op uitgebreid onderzoek vindt het OM het niet aannemelijk dat de verwondingen die bij het slachtoffer zijn geconstateerd veroorzaakt zijn doordat de verdachte ‘slechts’ enkele geweldshandelingen zou hebben gepleegd, zoals hij zelf verklaart.

Daarnaast verklaart de verdachte meerdere keren dat hij zichzelf heeft willen verdedigen. Ook deze verklaring vindt het OM niet geloofwaardig, onder andere door het verschil tussen zijn verklaring en de bevindingen uit het onderzoek. Dat de verdachte handelde uit paniek, omdat hij werd aangerand, wordt niet bevestigd door zijn verklaringen en de handelingen die hij heeft verricht. Hij belt niet 112, maakt foto’s van het slachtoffer waarop hij de mond van het slachtoffer afdekt, stuurt die naar een vriend, versleept het slachtoffer, zet hem onder de douche, bindt hem vast, barricadeert de deur en gaat slapen. Vervolgens neemt hij o.a. de pinpas en de mobiel van het slachtoffer mee, laat hij het slachtoffer dood achter, belt hij een vriendin, gaat hij met haar wandelen en vertelt hij niets over het voorval. Handelingen die volgens het OM niet passen bij paniek.

Grof geweld

Het OM stelt dat er voldoende bewijs is dat de verdachte het slachtoffer opzettelijk heeft gedood door grof geweld. Door de hoeveelheid gebruikte kracht en geweld vindt het OM dat de verdachte zich bewust is geweest van de aanwezige kans van overlijden van het slachtoffer. Waarom het verschrikkelijk is geëscaleerd in de woning van het slachtoffer zal nooit helemaal duidelijk worden.

“Hij kan het zelf niet meer vertellen, en het scenario zoals door verdachte is geschetst is niet aannemelijk”, vertelt de officier van justitie vandaag in de rechtbank. ”Het staat echter vast dat de verdachte de man op een gruwelijke manier heeft gedood, in zijn eigen woning, waar het slachtoffer zich veilig moest voelen.”

Strafeis

Bij het bepalen van de strafeis is meegenomen dat de verdachte al meerdere keren is veroordeeld voor geweldsdelicten. Met de oplegging van een gevangenisstraf van forse duur wil het OM recht doen aan de ernst van het feit en het onherstelbare leed dat aan de nabestaanden is toegebracht. Daarom heeft het OM vandaag 14 jaar gevangenisstraf geëist tegen de 29-jarige verdachte uit Polen. Daarnaast heeft het OM de oplegging van de gedragsbeïnvloedende en vrijheidsbeperkende maatregel geëist, zodat de rechtbank na afloop van de uitgezeten gevangenisstraf de nodige interventies alsnog kan opleggen.

De rechtbank doet op 3 juni uitspraak.

×