Home Blog Pagina 2

Duitse douane onderschept 1,5 miljoen illegale sigaretten tijdens lossen uit vrachtwagen

STUTTGART/KAISERSLAUTERN – De Duitse douane heeft begin deze maand een grote slag geslagen tegen de illegale handel in sigaretten. Tijdens een actie werd een partij van ongeveer 1,5 miljoen onveraccijnsde sigaretten onderschept terwijl deze werd gelost uit een vrachtwagen op een bedrijfsterrein in de Rhein-Pfalz-Kreis.

De actie maakt deel uit van een onderzoek van het Openbaar Ministerie in Kaiserslautern en het Zollfahndungsamt Stuttgart naar een criminele groepering die wordt verdacht van georganiseerde belastingfraude en grootschalige heling van accijnsgoederen.

Verdachten op heterdaad betrapt

Volgens de autoriteiten bestaat de groep uit één vrouw en vijf mannen in de leeftijd van 41 tot 56 jaar. Twee leden van de groep werden op heterdaad betrapt toen zij de lading sigaretten uit een vrachtwagen aan het lossen waren.

Nadat een speciale eenheid van de douane de twee mannen had aangehouden en de sigaretten in beslag had genomen, werden door rechercheurs van het Zollfahndungsamt Stuttgart en medewerkers van het Hauptzollamt Heilbronn diverse woningen en bedrijfspanden doorzocht.

De invallen vonden plaats in de Rhein-Pfalz-Kreis, Worms, Frankfurt en Baden-Baden.

Contant geld in beslag genomen

Tijdens de doorzoekingen namen de autoriteiten naast bewijsmateriaal ook ongeveer 250.000 euro aan contant geld in beslag.

De Duitse justitie gaat er op basis van het onderzoek van uit dat de verdachten mogelijk al eerder soortgelijke transporten hebben uitgevoerd. Daardoor zou de daadwerkelijk veroorzaakte belastingschade aanzienlijk hoger kunnen uitvallen dan de voorlopig geschatte 280.000 euro.

Onderzoek loopt nog

Het onderzoek van het Openbaar Ministerie in Kaiserslautern en het Zollfahndungsamt Stuttgart is nog in volle gang. Over verdere aanhoudingen of eventuele vervolgstappen zijn nog geen nadere details bekendgemaakt.

Beets B.V. breidt DAF-vloot uit met tien nieuwe XG-trekkers van Truckland

ZAANDAM – Beets B.V. heeft begin dit jaar tien nieuwe DAF XG-trekkers in gebruik genomen. De voertuigen zijn geleverd door Truckland Zaandam. Met de investering, inclusief onderhoudscontracten, verstevigt het familiebedrijf de jarenlange samenwerking met zowel Truckland als DAF.

Beets B.V. is gespecialiseerd in silotransport in Nederland, België en Duitsland en kiest al decennialang voor DAF-trucks.

Samenwerking gaat terug tot de jaren zeventig

De relatie tussen Beets en DAF gaat volgens mede-directeur Aldo Beets terug tot de jaren zeventig.

“De samenwerking begon al toen mijn vader nog de leiding had. Dat begon bij DAF Amsterdam, later kwam daar DAF Zaandam bij. Die vestiging is uiteindelijk overgegaan in Truckland. In al die jaren zijn we met elkaar blijven samenwerken”, aldus Beets.

Het wagenpark van de onderneming bestaat momenteel uit 22 trucks, waarvan twintig van het merk DAF. “Iedere chauffeur wil ermee rijden”, zegt Beets.

Beets DAF

Investering na intensief overleg

De aanschaf van de tien nieuwe trekkers volgde na een periode waarin een deel van de bestaande DAF-vloot te maken kreeg met extra onderhoud.

“Dat bracht aanvullende aandacht en kosten met zich mee. Samen met Truckland hebben we hiervoor echter een passende oplossing gevonden. Dankzij hun goede ondersteuning en een aantrekkelijke inruilregeling konden we de trucks onder gunstige voorwaarden vervangen”, vertelt Beets.

Volgens hem voldoen de nieuwe voertuigen volledig aan de verwachtingen.

Onderhoudscontracten bieden zekerheid

Met de nieuwe investering kiest Beets B.V. voortaan ook voor onderhoudscontracten. Truckland zal het grote onderhoud aan de trekkers verzorgen.

“Dat scheelt ons niet alleen tijd, maar geeft ook meer zekerheid over onderhoudskosten en de continuïteit van onze werkzaamheden. Zo zijn we klaar voor de toekomst met een betrouwbare vloot en een sterke servicepartner aan onze zijde”, aldus Beets.

Comfort en lagere kosten

De keuze voor de DAF XG-uitvoering werd bewust gemaakt. Volgens Beets biedt de ruime cabine meer comfort voor chauffeurs die regelmatig meerdere dagen onderweg zijn.

De trekkers beschikken onder meer over een comfortabele stoel, een magnetron en een volwaardig bed. Dankzij de grotere wielbasis is bovendien extra ruimte beschikbaar voor werkmaterieel dat nodig is bij silotransport.

Beets BV

Daarnaast speelde ook de kostenefficiëntie een belangrijke rol. De DAF XG is volgens Beets zuiniger in verbruik en pakt gunstig uit binnen de Duitse Maut en de Nederlandse vrachtwagenheffing die op 1 juli wordt ingevoerd.

Familiebedrijf kijkt vooruit

Beets B.V. wordt momenteel geleid door de derde generatie van de familie. Volgens Aldo Beets zet inmiddels ook de vierde generatie de eerste stappen binnen het bedrijf.

“Mijn zoon wordt langzaam klaargestoomd om het bedrijf later over te nemen. De band met Truckland geef ik dan graag aan hem door”, zegt Beets.

Over de toekomst van de samenwerking met Truckland is hij duidelijk: “Als familiebedrijf zijn we behoorlijk honkvast. Als het goed zit, zetten we dat graag voort. Truckland levert kwaliteit en onze chauffeurs zijn tevreden, dan ben ik dat ook.”

FNV: Schipholbeveiligers hebben te weinig tijd voor controles

SCHIPHOL – Meer dan de helft van de Schipholbeveiligers heeft te weinig tijd om veiligheidsprocedures goed uit te voeren. Dat concludeert FNV op basis van een analyse van bijna tweehonderd klachten die de vakbond ontving. FNV opende vorige maand een meldpunt voor de duizenden beveiligers op de luchthaven die zijn overgegaan naar een andere werkgever door de nieuwe aanbesteding van de beveiliging.

Volgens de bond ervaart 44 procent problemen met agressieve passagiers. “Ook melden beveiligers dat nieuwe medewerkers onvoldoende zijn opgeleid, dat er te weinig begeleiding is op de werkvloer en dat de werkdruk hoog is”, aldus FNV. De vakorganisatie noemt deze signalen “zeer zorgwekkend.”

“Luchtvaartbeveiliging draait om veiligheid. Als beveiligers aangeven dat zij onvoldoende tijd hebben om procedures zorgvuldig uit te voeren, dan mag niemand dat negeren. Veiligheid mag nooit ondergeschikt worden gemaakt aan kostenbesparing”, stelt de bond.

FNV roept Schiphol en de beveiligingsbedrijven op om de problemen rond werkdruk, roosters en veiligheid “direct aan te pakken en werknemers structureel te betrekken bij besluiten die hun werk raken.” Schiphol werkt sinds vorige maand niet meer met vijf maar met drie beveiligingsbedrijven, waarbij nieuwe bedrijven zijn opgericht waar de luchthaven ook een belang in heeft. FNV sprak vorige maand van “chaos” op de werkvloer, waarbij veel onduidelijk was voor beveiligers.

Schiphol zegt de signalen “erg serieus” te nemen. “De veiligheid van passagiers en medewerkers staat op Schiphol altijd voorop”, zegt een woordvoerder. “We hebben de FNV-rapportage in ontvangst genomen, nemen die zorgvuldig door en adresseren dit in onze gesprekken met de beveiligingsbedrijven”, vervolgt hij.

De nieuwe beveiligingsorganisatie is volgens Schiphol juist gekozen om “meer grip te hebben op de uitvoering, kwaliteit van werk, begeleiding en een stabiele uitvoering van de beveiliging.” Maar volgens FNV gaat de kwaliteit van de beveiliging op de luchthaven juist achteruit.

Minderjarige fietser overleden na aanrijding met vrachtwagen op N839 bij Haalderen

HAALDEREN – Op de N839 (Van der Mondeweg) in Haalderen heeft maandagmiddag een ernstig verkeersongeval plaatsgevonden tussen een fietser en een vrachtwagen.

Het ongeval gebeurde kort voor 15.00 uur. Meerdere hulpdiensten, waaronder ambulances, de brandweer en een traumahelikopter, werden met spoed opgeroepen om medische hulp te verlenen.

Slachtoffer in kritieke toestand naar ziekenhuis

Hulpverleners hebben het slachtoffer ter plaatse behandeld. Vervolgens is de fietser in kritieke toestand per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis waar hij later is overleden.

Het betreft volgens de politie een minderjarige fietser.

Vrachtwagenchauffeur aangehouden

De bestuurder van de vrachtwagen is door de politie aangehouden en overgebracht voor verhoor. Dat is een gebruikelijke procedure bij ernstige verkeersongevallen waarbij sprake is van zwaar letsel.

Onderzoek naar toedracht

De Forensische Opsporing Verkeer doet uitgebreid onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Om het onderzoek mogelijk te maken, is de N839 (Van der Mondeweg) voorlopig afgesloten voor het verkeer.

Weggebruikers moeten rekening houden met omleidingen en vertraging.

Oprit A50 bij Epe afgesloten nadat vrachtwagen vast komt te zitten in middenberm

EPE – De oprit naar de A50 bij Epe in de richting van Zwolle is maandagmiddag volledig afgesloten nadat een Roemeense vrachtwagenchauffeur met zijn combinatie vast kwam te zitten in de middenberm.

De chauffeur was vanuit Epe onderweg naar de oprit van de A50 richting Zwolle. Door nog onbekende oorzaak probeerde hij met de vrachtwagen te draaien via de middenberm. Door de drassige ondergrond zakte de combinatie echter vrijwel direct weg en kwam vast te zitten.

Verkeershinder

Als gevolg van het incident ondervindt het verkeer in de omgeving aanzienlijke hinder. De oprit naar de A50 richting Zwolle is volledig afgesloten voor het verkeer.

Een bergingsbedrijf is onderweg om de vrachtwagen uit de berm te trekken. Hoe lang de bergingswerkzaamheden gaan duren, is nog niet bekend.

Er zijn geen meldingen van gewonden.

HANOS wil horecagroothandel Dasselaar overnemen

APELDOORN/NIJKERK – Horecagroothandel HANOS wil branchegenoot Dasselaar overnemen. De voorgenomen overname is inmiddels gemeld bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Volgens de concentratiemelding wil Admidex B.V., de onderneming achter HANOS, de uitsluitende zeggenschap verkrijgen over Dasselaar B.V. Beide bedrijven hebben op 16 juni 2026 toestemming gevraagd aan de ACM voor de overname.

Grote speler in horecagroothandel

HANOS is een horecagroothandel die food- en aan food gerelateerde non-foodproducten levert aan horecaprofessionals. Het bedrijf beschikt over twintig vestigingen in Nederland en drie in België. Deze locaties fungeren zowel als zelfbedieningsgroothandel als distributiecentrum.

Hanos
Foto: Transport Online | F. van der Wal

Dasselaar is eveneens actief als horecagroothandel en levert een breed assortiment food- en non-foodproducten aan de horecasector. Het bedrijf is voornamelijk actief in Nederland, Duitsland en Curaçao.

Focus op Oriëntaalse keuken

Naast het reguliere Nederlandse assortiment heeft Dasselaar zich gespecialiseerd in producten voor klanten met een Oriëntaalse keuken. Daarmee bedient het bedrijf een specifieke niche binnen de horecamarkt.

Transport volledig in eigen beheer

Dasselaar verzorgt de logistieke activiteiten volledig in eigen beheer. Het bedrijf maakt gebruik van een eigen wagenpark en moderne transportmiddelen, waarbij voedselveiligheid een belangrijke rol speelt.

Volgens Dasselaar biedt het eigen transportbedrijf maximale controle over kwaliteit, service en betrouwbaarheid. Door de logistiek volledig binnen de eigen organisatie te houden, kunnen processen optimaal worden afgestemd op de wensen van klanten en wordt een hoge servicegraad nagestreefd.

ACM beoordeelt overname

De overname kan pas worden afgerond nadat de ACM toestemming heeft verleend. De toezichthouder zal beoordelen of de transactie gevolgen heeft voor de concurrentieverhoudingen op de markt voor horecagroothandels.

IRU-topman blikt terug op dertig jaar wegtransport: “De sector levert nog altijd – en zal dat altijd blijven doen”

GENÈVE – Na meer dan dertig jaar in de wegtransportsector bereidt IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto zich voor op zijn vertrek. In een terugblik op drie decennia schetst hij hoe de sector ingrijpend is veranderd, maar tegelijkertijd met veel van dezelfde uitdagingen blijft worstelen.

De Pretto trad in 1995 in dienst bij de International Road Transport Union (IRU), zonder uitgebreide ervaring in het wegtransport. Eerder werkte hij onder meer als wetgevingsassistent in het Canadese parlement en bij de Internationale Kamer van Koophandel in Parijs.

“Ik begon met een naïeve kijk op de sector. Waarom zou je goederen over lange afstanden per vrachtwagen vervoeren? Zet ze op iets anders”, aldus De Pretto. Die visie veranderde echter snel toen hij de flexibiliteit en deur-tot-deurcapaciteit van wegtransport leerde kennen.

Digitalisering veranderde de sector

Een van de grootste veranderingen van de afgelopen dertig jaar is volgens De Pretto de digitalisering van de sector. Midden jaren negentig was het wegtransport nog grotendeels papiergestuurd.

“Minder dan twintig procent van de bedrijven had destijds een e-mailadres. Zelfs IRU had in 1995 nog geen e-mail”, zegt hij.

Tegenwoordig maken vervoerders gebruik van technologie voor wagenparkbeheer, voertuigtracking, monitoring van chauffeurs en optimalisering van bedrijfsprocessen. Toch verloopt de digitalisering niet overal even snel.

Volgens De Pretto komt dat onder meer doordat de sector grotendeels bestaat uit kleine en middelgrote ondernemingen. Die versnippering biedt flexibiliteit, maar maakt grootschalige veranderingen soms moeilijker.

Digitalisering verloopt trager dan verwacht

Innovaties zoals de elektronische vrachtbrief (eCMR), digitale handtekeningen en autonome voertuigen hebben zich volgens De Pretto minder snel ontwikkeld dan aanvankelijk werd verwacht.

Hoewel de technologie beschikbaar is, blijkt de adoptie in de praktijk ingewikkeld. Voor veel kleine vervoerders zijn de voordelen niet altijd direct zichtbaar, terwijl de winstmarges in de sector vaak beperkt zijn tot slechts één tot drie procent.

De Pretto noemt eCMR als voorbeeld. Hoewel elektronische handtekeningen in de luchtvaart al begin jaren negentig werden toegepast, werkt de wegtransportsector nog altijd aan de brede invoering van digitale vrachtdocumenten.

Versnipperde markt in Europa

Ook de deregulering van de markt heeft de sector veranderd. Waar in Noord-Amerika grote transportbedrijven ontstonden, bleef de Europese markt sterk versnipperd.

“In de Europese Unie is het relatief eenvoudig om als kleine vervoerder te starten, zonder de noodzakelijke bedrijfskennis of ervaring”, aldus De Pretto.

Volgens hem kan een gebrek aan ondernemersvaardigheden leiden tot onhoudbare prijsdruk, hogere risico’s en een afnemende aantrekkelijkheid van het beroep.

Chauffeurstekort en veilige parkeerplaatsen blijven uitdaging

Hoewel de sector de afgelopen dertig jaar sterk veranderde, blijven sommige uitdagingen onverminderd actueel. Zo noemt De Pretto het tekort aan chauffeurs en het gebrek aan veilige parkeerplaatsen.

Wel ziet hij dat er inmiddels meer politieke aandacht is voor deze problemen. Overheden erkennen volgens hem steeds vaker dat chauffeurs veilige rustplaatsen nodig hebben om aan sociale regelgeving te kunnen voldoen en veilig te kunnen werken.

Verhouding tussen weg en spoor verbeterd

De relatie tussen weg- en spoorvervoer is volgens De Pretto eveneens veranderd. Waar dertig jaar geleden nog vaak sprake was van een tegenstelling tussen beide modaliteiten, worden ze tegenwoordig steeds meer als aanvullend op elkaar gezien.

De uitdaging ligt volgens hem vooral in betere infrastructuur, efficiëntere overslagfaciliteiten en verdere digitalisering om intermodaal vervoer te stimuleren.

Grotere waardering voor sector

Ook het imago van de sector is verbeterd, stelt De Pretto. Vooral tijdens de coronapandemie werd duidelijk hoe essentieel wegtransport is voor de samenleving.

“Tijdens de pandemie, natuurrampen en oorlogen zorgen wij ervoor dat mensen worden geëvacueerd en essentiële goederen op hun bestemming komen. Veel vervoerders doen dat vrijwillig. Dat is het meest indrukwekkende aan deze sector”, zegt hij.

Ondanks alle veranderingen blijft de kern van de sector volgens De Pretto onveranderd.

“De sector is op veel manieren veranderd, maar zijn basisrol niet: hij levert – en zal dat altijd blijven doen.”

Orgel Joke klaar voor haar WK-avontuur

Orgel Joke is klaar om naar het WK voetbal af te reizen voor een optreden rond een wedstrijd van het Nederlands elftal. Of de reis daadwerkelijk doorgaat, hoort de 77-jarige muzikante, die eigenlijk Joke Meijer heet, naar verwachting woensdag, vertelt haar zoon Jeffrey Meijer aan het ANP.

Meijer zegt dat zijn moeder inmiddels een setlist heeft samengesteld voor het mogelijke optreden. Daarop staan onder meer Sweet Caroline, Take Me Home Country Roads, Viva Hollandia, Oranjejump en Narcotic, het nummer waarmee Orgel Joke enkele jaren geleden viral ging op sociale media.

Ook het keyboard van de Vlaardingse artiest is volgens haar zoon al opgehaald om speciaal voor de gelegenheid in feloranje kleuren te worden gewrapt.

Hoewel Meijer het optreden zelf ziet zitten, kijkt ze nog wel op tegen de reis. “Ze vindt het heel spannend, maar eerder de vlucht dan het optreden zelf”, zegt haar zoon. “KLM heeft al aangeboden haar helemaal in de watten te leggen.”

Outfitstress

Ook over haar outfit wordt al nagedacht. Als het optreden in Mexico plaatsvindt, kan de temperatuur oplopen tot ruim 40 graden. “Ze is al druk bezig met wat ze aan moet trekken”, aldus Jeffrey. “Ze zegt dat ze het liefst iets draagt dat haar armen een beetje bedekt. Ik zei: mam, het is daar 41 graden, je kunt net zo goed in je bh gaan zitten. Daar moest ze wel om lachen, maar we gaan toch een stylist om hulp vragen.”

Waar Orgel Joke uiteindelijk gaat optreden, is nog niet bekend. “Deze week wordt duidelijk of Mexico haalbaar is”, zegt haar zoon. Mocht dat niet lukken, dan wordt volgens hem gekeken naar een eventuele wedstrijd van Oranje later in het toernooi in New York.

Eerder deze maand maakte Orgel Joke bekend dat ze door de FIFA is uitgenodigd om voorafgaand aan een wedstrijd van het Nederlands elftal en in de rust op te treden. Vorige week kreeg ze na een eerdere val en een breukje in haar elleboog toestemming van haar fysiotherapeut om de reis te maken.

Agent zwaargewond bij controle van scooterrijder in Delft

DELFT – De agent die zondagmiddag aangereden werd door een scooterbestuurder tijdens een controle in Delft, is zwaargewond geraakt. Dat meldt de politie maandag. De scooterbestuurder ging er na het incident vandoor. De politie zoekt getuigen.

De agent fietste rond 16.30 uur op de kruising van de Papsouwselaan met de Troelstralaan toen hij een scooterbestuurder zag. De agent ging naast hem rijden en wilde de bestuurder staande houden.

Volgens de politie weigerde de man dit en vluchtte. “Bij deze actie sneed de verdachte de agent af, waardoor de agent van zijn fiets viel en door de scooter werd meegesleurd. De agent liep hierbij ernstig letsel op en moest naar het ziekenhuis worden vervoerd.”

De verdachte is gevlucht in de richting van het Delflandplein.

Vance: zeestraat wordt geopend en IAEA gaat weer naar Iran

BÜRGENSTOCK – De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.

Vance zei in het Zwitserse luxeoord Bürgenstock aan het Vierwoudstedenmeer dat er veel is bereikt om een succesvolle deal te bereiken. De onderhandelingen gaan door omdat er nog veel te bespreken is. Dat geldt onder meer voor de strijd in Libanon.

Volgens Vance wordt er gepraat over het instellen van “een mechanisme” voor de opening van de Straat van Hormuz en “een mechanisme voor het coördineren van de wapenstilstand in Libanon”. Vance zei in heel de regio een wapenstilstand te willen. Verder wordt er gewerkt aan “een intensivering” van de onderhandelingen die moeten leiden tot een definitieve vredesregeling.

Iran kondigde zaterdag aan de Straat van Hormuz weer te blokkeren, omdat Israël het bestand in Libanon had geschonden.

Voormalig Fed-voorzitter Alan Greenspan op 100-jarige leeftijd overleden

WASHINGTON – Voormalig voorzitter Alan Greenspan van de Amerikaanse centrale bank is maandag op 100-jarige leeftijd overleden. Hij was tussen 1987 en 2006 voorzitter van de Federal Reserve. Greenspan overleed aan de gevolgen van de ziekte van Parkinson.

Greenspan overleed in zijn huis, aldus NBC News. Hij diende als Fed-voorzitter onder vier verschillende Amerikaanse presidenten.

Greenspan werd in 1987 benoemd tot voorzitter van de Fed door toenmalig president Ronald Reagan en was destijds de opvolger van Paul Volcker bij de centralebankenkoepel in de Verenigde Staten. Greenspan werd in 2006 bij de Fed opgevolgd door Ben Bernanke.

Liefhebber jazzmuziek

De in 1926 in New York geboren Greenspan was eerder ook economisch adviseur van presidenten Richard Nixon en Gerald Ford. Na zijn tijd bij de Fed was Greenspan actief met onder meer economische speeches. Verder was hij ook groot liefhebber van jazzmuziek en speelde hij saxofoon en klarinet.

Zijn vrouw Andrea Mitchell zegt dat Greenspan een groot mens was die de Amerikaanse economie decennia heeft bepaald onder presidenten van beide partijen, maar dat hij ook altijd eerlijk was in het erkennen van zijn fouten. De Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent biedt zijn condoleances aan de familie van Greenspan en noemt hem een “briljante geest”.

Farizon breidt Nederlands dealernetwerk uit met LEEUWEN TRUCKS & VANS

HALSTEREN/MAASDIJK – Farizon Benelux heeft LEEUWEN TRUCKS & VANS aangesteld als officiële dealer voor de regio Den Haag, Haaglanden en Westland. Vanuit de vestiging in Maasdijk zal het bedrijf verantwoordelijk zijn voor zowel de verkoop als de aftersales van het volledige Farizon-gamma.

Met de aanstelling zet Farizon Benelux een volgende stap in de verdere uitbreiding van zijn Nederlandse dealernetwerk.

Ervaren partner in bedrijfswagens

LEEUWEN TRUCKS & VANS is al ruim vijftig jaar actief in de bedrijfswagen- en transportsector. Het familiebedrijf, opgericht in 1972, heeft zich ontwikkeld tot een belangrijke speler op het gebied van verkoop, onderhoud, verhuur en mobiliteitsoplossingen voor bedrijfswagens.

Klanten kunnen voortaan in Maasdijk terecht voor advies, voertuigverkoop, onderhoud en reparaties van het volledige Farizon-aanbod. Volgens Farizon sluit de ervaring en technische expertise van LEEUWEN TRUCKS & VANS goed aan bij de ambities van het merk in Nederland.

“Met LEEUWEN TRUCKS & VANS verwelkomen we een sterke partner die perfect aansluit bij de ambities van Farizon in Nederland”, zegt Bob van der Laan, Network Development Manager bij Beherman Motors. “Hun ervaring, professionele aanpak en sterke reputatie binnen de bedrijfswagensector maken hen tot een ideale vertegenwoordiger van ons merk.”

Focus op emissievrije mobiliteit

Ook LEEUWEN TRUCKS & VANS ziet kansen in de samenwerking. Volgens algemeen directeur Pieter van Leeuwen groeit de vraag naar elektrische bedrijfswagens nog altijd.

Farizon Bedrijfswagens

“Farizon biedt een innovatief productgamma dat perfect aansluit bij de behoeften van moderne ondernemers. Wij kijken ernaar uit om onze klanten kennis te laten maken met het merk en hen te begeleiden in hun overstap naar emissievrije mobiliteit”, aldus Van Leeuwen.

Verdere groei in Nederland

Met de uitbreiding van het dealernetwerk wil Farizon ondernemers in heel Nederland toegang bieden tot elektrische bedrijfswagens en lokale ondersteuning. Volgens het merk past de samenwerking met LEEUWEN TRUCKS & VANS binnen de bredere groeistrategie om de aanwezigheid in Nederland verder te versterken.

WFS sleept vijfjarig contract met GEODIS binnen op Brussels Airport

BRUSSEL – Worldwide Flight Services (WFS), onderdeel van SATS, heeft een vijfjarig contract gekregen van logistiek dienstverlener GEODIS op Brussels Airport. Met de overeenkomst breidt WFS zijn activiteiten op het gebied van E-commerce & Freight Forwarder Handling (EFFH) verder uit.

De nieuwe overeenkomst versterkt de bestaande samenwerking tussen beide bedrijven. GEODIS maakt sinds 2021 al gebruik van de import- en exportafhandelingsdiensten van WFS op luchthaven Paris Charles de Gaulle.

Alle consolidatieactiviteiten naar WFS

In Brussel heeft GEODIS besloten alle activiteiten op het gebied van vrachtconsolidatie en deconsolidatie over te dragen aan WFS. Volgens beide bedrijven profiteren klanten hierdoor van een 24-uursoperatie en meer flexibiliteit op het gebied van kosten en personeelsinzet.

WFS biedt EFFH-diensten aan op luchthavens in onder meer Amsterdam, Brussel, Dublin, Frankfurt, Luik, Madrid en Stockholm, evenals op twaalf luchthavens in Frankrijk, waaronder Paris Charles de Gaulle.

De dienstverlening omvat onder meer het gereedmaken van vracht voor vervoer, het wegen en meten van zendingen, verpakken en herverpakken, veiligheidscontroles, consolidatie, etikettering en transport tussen expediteurs en afhandelaren. Ook deconsolidatie van importzendingen, sortering, voorbereiding voor douaneafhandeling en wegtransport maken deel uit van de dienstverlening.

Belangrijke rol voor farmalogistiek

Een belangrijke reden voor GEODIS om voor WFS in Brussel te kiezen is de GDP-gecertificeerde faciliteit voor farmaceutische zendingen. De vestiging beschikt over twee koelruimtes met in totaal 300 vierkante meter aan temperatuurgecontroleerde opslag- en afhandelingscapaciteit.

Daarmee sluit de dienstverlening van WFS goed aan bij de sterke positie die GEODIS inneemt op de Belgische markt voor farmalogistiek.

Focus op kwaliteit en realtime informatie

Volgens Philippe Torry, Managing Director België bij WFS, biedt de samenwerking nieuwe groeimogelijkheden voor beide partijen.

“Naast onze afhandelingsexpertise, moderne faciliteiten en ondersteuning voor gespecialiseerde producten, bieden wij GEODIS realtime inzicht in operationele gegevens, documentatie en prestatie-informatie. Daarmee kunnen we onze hoge serviceniveaus aantonen en verdere groei ondersteunen”, aldus Torry.

Jean-Baptiste Elslander, Deputy Managing Director van GEODIS België, spreekt van een soepele implementatie dankzij de nauwe samenwerking tussen beide teams.

“WFS biedt flexibele oplossingen en een uitstekende kwaliteit die aansluiten bij de eisen van een zeer dynamische en concurrerende markt. We kijken ernaar uit om deze samenwerking verder uit te bouwen”, aldus Elslander.

Storing Eindhoven Airport verholpen, vliegverkeer weer opgestart

EINDHOVEN – De netwerkstoring op Eindhoven Airport is verholpen. Daardoor kan het vliegverkeer weer doorgang vinden op de luchthaven. Dat meldt een woordvoerder van de luchtmacht.

Voor enkele uren konden er geen vliegtuigen opstijgen en landen. Dit leidde tot vertragingen en annuleringen bij zowel inkomende als vertrekkende vluchten. Vliegtuigen weken uit naar Rotterdam, Maastricht, Brussel en het Duitse Weeze.

Een woordvoerder van de luchtmacht liet verder weten dat de oorzaak van de storing nog onduidelijk is. Eerder werd desgevraagd wel gemeld dat “er geen aanleiding is om te denken dat de storing van buitenaf is veroorzaakt.”

Hitteprotocol Rijkswaterstaat van kracht in Brabant en Limburg

UTRECHT – Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar “een veilige locatie met voorzieningen” worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.

Het hitteprotocol is bedoeld om automobilisten met pech op warme dagen niet langer dan nodig te laten wachten op het hete asfalt.

Rond 11.30 uur was de temperatuur van het wegdek op enkele plekken in de twee provincies al opgelopen tot boven de 38 graden, blijkt uit actuele gegevens op rijkswaterstaatstrooit.nl. Bij hoge buitentemperaturen kan het meer dan 50 graden worden.

De komende dagen houdt Rijkswaterstaat de weersverwachting nauwlettend in de gaten om te zien of het hitteprotocol moet worden uitgebreid. Ook benadrukt de organisatie dat het de verantwoordelijkheid is van automobilisten om goed voorbereid op pad te gaan. “Neem extra water mee en een paraplu die je bij pech kunt gebruiken als parasol.”

LBC Tank Terminals breidt Rotterdamse terminal verder uit met Project Rainbow 5

ROTTERDAM – LBC Tank Terminals heeft de definitieve investeringsbeslissing genomen voor de uitvoering van Project Rainbow 5 Phase A op de terminal in Rotterdam. Met de uitbreiding wordt circa 41.000 kubieke meter extra opslagcapaciteit toegevoegd, waarmee de totale opslagcapaciteit van de terminal groeit naar ongeveer 295.000 kubieke meter.

Met het project wil LBC de positie van de Rotterdamse terminal als belangrijk knooppunt voor chemische producten en energietransitiestromen verder versterken.

Vervolg op succesvolle uitbreiding

De investeringsbeslissing volgt kort na de ingebruikname van Project Rainbow 3. Dit project omvatte de bouw van 36 opslagtanks en een laadstation voor spoorketelwagens.

Volgens LBC werd deze uitbreiding veilig gerealiseerd terwijl de terminal volledig operationeel bleef. Het bedrijf spreekt van een belangrijke mijlpaal die de basis legt voor verdere groei.

Veertien nieuwe opslagtanks

Project Rainbow 5 Phase A omvat de bouw van veertien nieuwe opslagtanks. Hiermee worden bestaande, verouderde installaties vervangen door nieuwe faciliteiten die zijn ontworpen om de veiligheid, efficiëntie en operationele flexibiliteit te vergroten.

Daarnaast voorziet het project in de aanleg van een tweede centraal laadstation voor vrachtwagens om de groeiende truckvolumes te kunnen verwerken. Ook worden nieuwe verbindingen gerealiseerd met de bestaande steigerinfrastructuur.

De ingebruikname van de nieuwe faciliteiten staat gepland voor eind 2028.

Duurzame ontwikkeling

Net als bij eerdere uitbreidingsfasen wordt ook bij Rainbow 5 ingezet op duurzaamheid. LBC wil onder meer gebruikmaken van hergebruik van materialen en bouwmethoden met een lagere CO₂-uitstoot om de milieubelasting te beperken.

Frank Erkelens, CEO van LBC Tank Terminals, noemt de investering een belangrijke volgende stap in de ontwikkeling van de Rotterdamse terminal.

“De goedkeuring van Rainbow 5 Phase A weerspiegelt ons vertrouwen in de langetermijnvooruitzichten voor Rotterdam en onze ambitie om te blijven investeren in infrastructuur die aansluit op de veranderende behoeften van klanten en de markt”, aldus Erkelens.

Vraag naar duurzame opslag groeit

Volgens Robert van der Hoek, commercieel manager van de terminal, onderstreept de investering het vertrouwen in de blijvende vraag naar hoogwaardige en duurzame opslagoplossingen in Rotterdam.

LBC Tank Terminals ziet de vraag naar opslag en overslag van chemische producten en producten die voortkomen uit de energietransitie toenemen. Met de uitbreiding verstevigt het bedrijf naar eigen zeggen zijn positie als toonaangevende opslaghub in de regio.

IRU pleit voor aanpassingen aan Europese Industrial Accelerator Act

BRUSSEL – De International Road Transport Union (IRU) roept op tot praktische aanpassingen van de voorgestelde Europese Industrial Accelerator Act (IAA). Volgens de internationale wegvervoerorganisatie moet de nieuwe wetgeving de industriële concurrentiekracht en verduurzaming versterken, zonder daarbij de wegtransportsector onnodig te belasten.

De Europese Commissie presenteerde de Industrial Accelerator Act eerder dit jaar met als doel de industriële basis van de Europese Unie te versterken, strategische afhankelijkheden te verminderen en investeringen in schone technologieën en productiecapaciteit te versnellen.

Gevolgen voor wegtransport

De voorgestelde wet moet strategische industriële projecten binnen de EU stimuleren via gerichte financiële steun, speciale industriële versnellingszones en nieuwe regels die de aankoop van producten met een sterke Europese waardeketen bevorderen.

Hoewel de wet een brede industriële reikwijdte heeft, krijgt ook het commerciële wegtransport ermee te maken. Zo zouden elektrische voertuigen die worden aangeschaft met publieke steun of via openbare aanbestedingen moeten voldoen aan zogenoemde “Union origin”-criteria, oftewel een “Made in Europe”-eis.

IRU ondersteunt de ambitie om de Europese industrie te versterken en de verduurzaming te versnellen, maar waarschuwt dat de huidige voorstellen kunnen leiden tot hogere kosten, extra administratieve lasten en meer investeringsonzekerheid voor vervoerders.

Zorgen over 2035-grens

Een belangrijk punt van zorg voor IRU is de voorgestelde afkapdatum van 2035. Volgens Raluca Marian, EU-directeur van IRU, investeren vervoerders momenteel al in elektrische wagenparken op basis van de huidige marktomstandigheden.

“De voorgestelde afkapdatum van 2035 zorgt voor grote onzekerheid over de vraag of deze voertuigen in de toekomst nog in aanmerking komen voor openbare dienstverleningscontracten”, aldus Marian.

Volgens haar zou het voortijdig uitfaseren van voertuigen kunnen leiden tot zogenoemde “gestrande activa”, waarbij volledig functionerende bussen vroegtijdig buiten gebruik moeten worden gesteld. Dat zou niet alleen de kosten verhogen, maar ook haaks staan op de principes van de circulaire economie.

Hogere kosten voor kleinere vervoerders

IRU benadrukt daarnaast dat betaalbaarheid een cruciale factor blijft, vooral voor kleine en middelgrote vervoersbedrijven. Strengere eisen rond Europese herkomst van voertuigen kunnen volgens de organisatie de aanschafkosten aanzienlijk verhogen en de overstap naar emissievrije voertuigen financieel bemoeilijken.

De organisatie waarschuwt dat maatregelen die bedoeld zijn om de Europese productie te versterken, onbedoeld de concurrentie kunnen beperken en de flexibiliteit bij aanbestedingen voor vervoerders en overheden kunnen verminderen.

Verbeteringen noodzakelijk

In haar standpunt pleit IRU onder meer voor een betere integratie van transportterminals en een sterkere verbinding tussen industriële versnellingszones. Goede transportverbindingen zijn volgens de organisatie essentieel om de doelstellingen op het gebied van concurrentiekracht en verduurzaming te realiseren.

“De Industrial Accelerator Act kan zowel de industriële ambities van de EU als de verduurzaming van het transport ondersteunen, maar alleen als de wetgeving in de praktijk werkbaar is voor wegvervoerders”, aldus Marian.

IRU geeft aan in gesprek te blijven met beleidsmakers om ervoor te zorgen dat de definitieve wetgeving aansluit bij de economische realiteit van de wegtransportsector en een haalbare en betaalbare transitie mogelijk maakt.

FNV kondigt weer stakingen aan bij FrieslandCampina

MEPPEL – Medewerkers van zuivelfabrieken van FrieslandCampina leggen deze week opnieuw het werk neer. Op locaties in Leeuwarden en Meppel wordt maandag, dinsdag en woensdag gestaakt, meldt FNV. De vakbond voert sinds mei actie na vastgelopen cao-onderhandelingen met de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO).

FNV verwacht dat maandagavond ruim honderd werknemers van FrieslandCampina in Meppel het werk neerleggen. De staking begint om 22.00 uur en duurt 48 uur. Dinsdag voeren werknemers actie bij de poort van het bedrijf. Daarnaast leggen ruim tweehonderd mensen in Leeuwarden dinsdagochtend het werk voor twee dagen neer, aldus FNV.

De NZO vindt de acties “zeer teleurstellend”. Volgens de branchevereniging hebben de stakingen vooralsnog geen gevolgen voor consumenten en melkveehouders. De NZO staat nog steeds achter het bod van 3 procent loonsverhoging, laat de organisatie weten. FNV wil dat de lonen met zeker 4 procent omhooggaan.

Ook pleit de vakbond onder meer voor een vierdaagse werkweek, meer toeslag voor het werken in ploegendiensten en vaste contracten voor iedereen die structureel werk verricht. Volgens NZO is de cao zuivel al een “bovengemiddelde cao, die met het huidige eindbod verder verbetert”.

Een woordvoerder van FrieslandCampina stelt dat de acties “ongemak en kosten” met zich meebrengen. Als een fabriek stilvalt door een staking, moet de melk naar andere locaties of andere partners gebracht worden, legt hij uit. “Wij produceren zuivel en wij verwerken melk van leden. Die koeien kan je niet uitzetten.” De stakingen brengen hierdoor ook kosten met zich mee, zoals vrachtwagens die langere afstanden moeten overbruggen.

FrieslandCampina heeft voldoende voorraden en is nog in staat om afspraken met afnemers na te komen, verzekert de zegsman. Als de stakingen langer aanhouden, zou dat mogelijk een probleem kunnen worden. FrieslandCampina hoeft ook nog niet aan de leden te vragen om de melk weg te laten lopen, bijvoorbeeld naar de mestput. “We proberen dat te voorkomen.”

De afgelopen weken is bij verschillende zuivelbedrijven gestaakt en werden bij bijvoorbeeld DOC Kaas, Ausnutria en Lactalis poortacties gevoerd. “We zijn al drie weken verder sinds de eerste stakingen bij zuivelbedrijven en nog steeds willen de werkgevers niet aan onze eisen tegemoetkomen”, stelt FNV-bestuurder Edwin Martirosian. “Niemand staakt voor zijn lol, maar voor de duizenden werknemers in de zuivel is het belangrijk dat ze een fatsoenlijke loonsverhoging krijgen.”

Scheepsmakelaar schikt voor 110.000 dollar na mismatch in chartercontracten

LONDEN – Een scheepsmakelaar heeft een schikking van 110.000 dollar getroffen nadat onduidelijkheden tussen contractvoorwaarden hadden geleid tot aanzienlijke extra kosten voor een bevrachter. Dat meldt de International Transport Intermediaries Club (ITIC).

De zaak onderstreept volgens ITIC de risico’s waarmee scheepsmakelaars worden geconfronteerd wanneer contracten niet volledig op elkaar aansluiten bij het afsluiten van charterovereenkomsten.

Verschillen tussen contracten

De scheepsmakelaar had van zijn opdrachtgever de opdracht gekregen een schip te vinden onder een Contract of Affreightment (COA). Nadat een handelaar een nominatie had gedaan, vond de makelaar een geschikt schip en bracht hij de opdrachtgever in contact met de reder. Kort daarna werd een reisbevrachtingsovereenkomst gesloten.

Na het sluiten van de overeenkomst bleek echter dat de voorwaarden van de hoofd-COA en de reisbevrachting niet volledig op elkaar aansloten, zoals de bevrachter had verwacht.

Zo verplichtte de reisbevrachting de bevrachter om laad- en loshavens aan te wijzen en de vaarroute binnen vijf dagen na het laden te bevestigen. In de hoofd overeenkomst was voor de handelaar echter geen dergelijke beperking opgenomen.

Extra betaling van 200.000 dollar

Aanvankelijk voldeed de handelaar aan de termijn van vijf dagen, maar later maakte deze gebruik van het contractuele recht om de rotatie van de havens te wijzigen. Toen de aangepaste route aan de reder werd doorgegeven, weigerde deze de reis voort te zetten tenzij een extra betaling van 200.000 dollar werd gedaan.

Omdat er geen praktisch alternatief beschikbaar was, betaalde de reisbevrachter het extra bedrag, waardoor verlies op de reis werd geleden.

Vervolgens werd een claim ingediend tegen de scheepsmakelaar, omdat deze er volgens de bevrachter niet voor had gezorgd dat beide contracten volledig “back-to-back” waren opgesteld.

Schikking

ITIC ondersteunde de scheepsmakelaar in de procedure en stelde dat nooit expliciet opdracht was gegeven om de contracten volledig op elkaar af te stemmen. De opdrachtgever voerde aan dat dit vanzelfsprekend had moeten zijn, maar erkende later via de eigen juridische adviseurs dat dit standpunt juridisch ter discussie kon worden gesteld.

Uiteindelijk kwamen partijen tot een commerciële schikking van 110.000 dollar.

Volgens Mark Brattman, Claims Director bij ITIC, laat de zaak zien hoe gemakkelijk verschillen kunnen ontstaan tussen aan elkaar gerelateerde contracten, zelfs bij transacties die op het eerste gezicht eenvoudig lijken.

“Wanneer verplichtingen niet worden gespiegeld in contracten, kunnen partijen worden geconfronteerd met onverwachte aansprakelijkheden”, aldus Brattman. Hij benadrukt dat duidelijke instructies en een zorgvuldige beoordeling van contractvoorwaarden essentieel blijven om juridische geschillen en financiële risico’s te beperken.

Daimler Truck en KEYOU slaan handen ineen voor waterstofverbrandingsmotoren

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck gaat samenwerken met het Duitse technologiebedrijf KEYOU om vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren op de markt te brengen. De eerste truck, de KEYOU HICE.40, moet in 2027 beschikbaar komen.

Met de samenwerking wil Daimler Truck een aanvullende emissiearme aandrijftechnologie aanbieden naast batterij-elektrische voertuigen en brandstofceltrucks. Volgens beide bedrijven moeten waterstofverbrandingsmotoren op relatief korte termijn beschikbaar, economisch haalbaar en robuust zijn.

Mercedes-Benz Actros als basis

Voor de nieuwe waterstoftrucks wordt gebruikgemaakt van bestaande voertuig- en motorvarianten van Daimler Truck. Mercedes-Benz Actros L 1848-trekkers en in Mannheim geproduceerde 12,8-liter motoren vormen de technische basis.

Het in München gevestigde KEYOU neemt de ombouw naar waterstofaandrijving voor zijn rekening. De technische aanpassingen aan de voertuigen en de integratie van de zogenoemde KEYOU-inside-motoren worden uitgevoerd in samenwerking met gespecialiseerde externe partners.

De eerste truck die uit de samenwerking voortkomt, wordt de KEYOU HICE.40. Deze trekker is ontworpen voor een totaalgewicht van 40 ton en maakt gebruik van 350 bar gecomprimeerde waterstof. Volgens de fabrikant moet het voertuig een actieradius van maximaal 650 kilometer behalen. De aandrijflijn levert een vermogen van maximaal 350 kW.

Snellere marktintroductie

Volgens Andreas Gorbach, bestuurslid van Daimler Truck verantwoordelijk voor Truck Technology, vraagt het wegtransport om verschillende aandrijfoplossingen voor uiteenlopende toepassingen.

“Waterstof kan zowel worden gebruikt in brandstofcellen als in verbrandingsmotoren. Door samen te werken met KEYOU kunnen we waterstofverbrandingstechnologie snel en efficiënt naar de markt brengen”, aldus Gorbach.

Ook KEYOU-topman Thomas Korn ziet de samenwerking als een belangrijke stap. “Samen kunnen we de ontwikkeling en opschaling van waterstofaandrijvingen voor bedrijfsvoertuigen aanzienlijk versnellen en zo een concrete bijdrage leveren aan de verduurzaming van zwaar transport.”

KEYOU

Alternatief naast batterij-elektrisch en brandstofcel

Daimler Truck benadrukt dat de waterstofverbrandingsmotor onderdeel is van de zogenoemde duale strategie van het concern. Daarbij zet de fabrikant zowel in op batterij-elektrische voertuigen als op waterstoftechnologie.

Volgens Daimler Truck zijn batterij-elektrische trucks vooral geschikt voor voorspelbare routes, terwijl brandstofceltrucks voordelen bieden bij flexibel en zwaar langeafstandstransport. Waterstofverbrandingsmotoren onderscheiden zich volgens de fabrikant door hun robuustheid, relatief eenvoudige techniek en beperkte aanpassingen aan bestaande voertuigarchitecturen.

Daarnaast kunnen bestaande industriële productiefaciliteiten worden benut, waardoor de technologie kostenefficiënt kan worden opgeschaald.

Introductie op grotere schaal vanaf eind 2027

KEYOU zal de waterstoftrucks uiteindelijk rechtstreeks aan klanten aanbieden, mogelijk in combinatie met de ontwikkeling van waterstoftankinfrastructuur. Verschillende Duitse subsidieprogramma’s ondersteunen de uitrol van dergelijke infrastructuur.

Daimler Truck verwacht dat vanaf eind 2027 vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren op grotere schaal op de markt kunnen worden gebracht om zo een meetbare bijdrage te leveren aan de verduurzaming van het wegtransport.

Fietser overleden bij ongeval in Raalte

RAALTE – Door een ongeluk tussen een auto en een fietser op de Enkstraat in het Overijsselse Raalte maandagochtend is de fietser overleden, meldt de politie. Het gaat om een 86-jarige man uit Raalte.

Het ongeluk gebeurde rond 08.45 uur. De man is, nadat er hulp is verleend, naar het ziekenhuis gebracht en daar overleden.

De bestuurder van de auto is een 44-jarige man uit Wijhe. Hij is aangehouden voor verhoor, aldus de politie.

RTV Oost meldt dat de fietser op de auto is gebotst. De politie kan dit nog niet bevestigen en onderzoekt wat er precies gebeurd is.

Dertien mensen verdronken tijdens heet weekend in Frankrijk

PARIJS – Verspreid over heel Frankrijk zijn het afgelopen weekend minstens dertien mensen verdronken, meldt de Franse omroep BFMTV. Onder de drenkelingen zijn twee minderjarigen.

Zondagavond verdween een 17-jarige tiener tijdens het zwemmen in de rivier de Clain in de stad Poitiers. Een uur later werd hij levenloos uit het water gehaald. In Fontaine-le-Port verdronk een 13-jarig meisje toen zij aan het zwemmen was met haar gezin.

De temperaturen in Frankrijk zijn hoog opgelopen dit weekend. Weerdienst Météo France verwacht ook maandag zeer hoge temperaturen, tot 42 graden. Voor een groot deel van het land geldt code rood wegens de hitte. Honderden scholen blijven maandag dicht. Ook zijn er treinen geschrapt, omdat sommige sporen de hitte niet aankunnen.

Europese landen

Ook andere Europese landen kampen met hoge temperaturen. De Deutscher Wetterdienst waarschuwt voor extreme hitte in het zuiden van Duitsland. Ook in Spanje en Portugal wordt gewaarschuwd voor heel hoge temperaturen.

In België en het Verenigd Koninkrijk worden later deze week hele hoge temperaturen verwacht. Met een voorspelde temperatuur van 37 graden houdt de Belgische weerdienst KMI er rekening mee dat een hitterecord voor de maand juni wordt gevestigd. Het Britse Met Office heeft de hoogste waarschuwing afgegeven voor hitte in het midden en zuiden van Engeland en Wales voor komende woensdag en donderdag.

Volgens wetenschappers zijn de terugkerende hittegolven een duidelijk bewijs van klimaatverandering. De verwachting is dat hittegolven steeds vaker zullen voorkomen en langer zullen duren.

Britse premier Starmer treedt af

LONDEN – Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.

“Wat mijn partij van mij vraagt, is of ik wel de juiste persoon ben om ons door nieuwe verkiezingen te leiden. Ik heb het antwoord van mijn partij op die vraag gehoord, en accepteer dat antwoord met opgeheven hoofd”, aldus Starmer. Hij voegt eraan toe dat iedere keuze die hij in zijn rol als premier maakte, hij maakte in het landsbelang.

Starmer zal aanblijven als premier totdat een nieuwe partijleider zijn ambt overneemt. Zijn populariteit was al langer tanende, onder meer door niet nagekomen verkiezingsbeloften. Zijn positie kwam verder onder druk te staan door de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing.

Nu kondigt Starmer die leiderschapsstrijd in feite zelf aan. Onder anderen oud-minister Wes Streeting had eerder aangegeven Starmers positie te willen aanvechten. Ook de afzwaaiende burgemeester van Manchester, Andy Burnham, is van plan mee te doen aan die strijd. Burnham won onlangs de districtverkiezingen in Makerfield en behaalde daarmee de benodigde parlementaire zetel om Starmer te kunnen uitdagen.

Kandidaten voor het leiderschap van Labour kunnen zich melden tot 16 juli. Het is de bedoeling dat voordat het komende parlementaire jaar begint in september, een nieuwe premier is aangewezen.

Qatar haalt lege schepen terug voor export vloeibaar gas

DOHA – Qatar is bezig lege schepen voor het transport van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) terug naar het land te halen. Qatar was voor het begin van de oorlog in het Midden-Oosten een grote exporteur van lng, maar dat is door de sluiting van de Straat van Hormuz grotendeels stilgevallen.

Drie lng-tankers van de staatsrederij van Qatar naderen de Straat van Hormuz vanaf de oostkant en lijken onderweg naar Qatar. Uit scheepvaartgegevens blijkt dat afgelopen week minstens drie lege lng-tankers door de Straat van Hormuz zijn gevaren. Daarnaast liggen er nog eens vijf schepen klaar om via de belangrijke zeestraat de Perzische Golf in te varen.

Het terugkeren van tankers volgt op het voorlopige vredesakkoord tussen de VS en Iran en een heropening van de Straat van Hormuz. Al is veel nog onzeker over de zeestraat. Iran kondigde zaterdag opnieuw een blokkade van de zeestraat aan na Israëlische aanvallen op Libanon. Toch werden er dit weekend miljoenen vaten olie via de zeestraat vervoerd, meldde persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens.

Gasprijzen

De Europese gasprijzen waren maandagochtend licht hoger op de gasbeurs in Amsterdam. Het herstarten van de productie in een grote lng-fabriek in Qatar zou die prijzen mogelijk kunnen drukken. Ras Laffan Industrial City werd aan het begin van de oorlog aangevallen. Begin april is Qatar begonnen met werkzaamheden om de productie weer op te starten.

Recent heeft Qatar al wel weer lng door de zeestraat vervoerd. Een week geleden werd er 300.000 ton lng vervoerd, het meeste sinds begin maart. Dat is een vijfde van de hoeveelheid die voor de Iranoorlog werd verscheept. Qatar behoorde voor het begin van de Iranoorlog tot de grootste exporteurs van lng ter wereld.

Duitse politie zoekt, in zaak opzettelijke blokkade Duitse A281, een blauwe MAN TGX [+foto’s]

BREMEN – De politie in Bremen onderzoekt een incident waarbij begin dit jaar een gestolen oplegger dwars over de A281 werd geplaatst als een poging tot doodslag. In het onderzoek is een speciale recherchegroep opgericht en zijn opsporingsautoriteiten nu op zoek naar de trekker waarmee de oplegger werd vervoerd.

Het incident vond plaats in de nacht van 24 januari tussen 01.00 en 02.30 uur op de A281 in de richting van de A27, tussen de aansluitingen Strom en Seehausen.

Oplegger blokkeerde volledige snelweg

Rond 02.10 uur troffen hulpdiensten een zwarte, ongeladen oplegger aan die dwars over beide rijstroken en de vluchtstrook stond. Hierdoor was de snelweg volledig geblokkeerd.

Omdat de oplegger niet was beladen, was deze in het donker moeilijk zichtbaar voor naderend verkeer. Achter de oplegger waren al meerdere voertuigen tot stilstand gekomen. Een vrachtwagenchauffeur merkte het obstakel pas op het laatste moment op en kon alleen door direct een noodstop uit te voeren een aanrijding voorkomen.

Oplegger die weg blokkeerd
Foto: Duitse Politie

Speciale onderzoeksgroep opgericht

Vanwege de ernst van het incident heeft de politie de speciale onderzoeksgroep “EG Strom” opgericht. Rechercheurs hebben inmiddels talrijke getuigen gehoord, duizenden vrachtwagens gecontroleerd en omvangrijk videomateriaal veiliggesteld en geanalyseerd.

Uit het onderzoek is gebleken dat de betreffende oplegger kort voor het incident was gestolen uit het goederenvervoercentrum in de omgeving van de Merkurstraße in Bremen.

Politie zoekt blauwe MAN TGX

De politie heeft inmiddels de trekker kunnen identificeren waarmee de gestolen oplegger in de nacht van het incident werd vervoerd. Het gaat om een MAN TGX met drie assen, een blauwe cabine en een ongelakte grijze bumper.

Getuigen die in de nacht van vrijdag op zaterdag verdachte personen of voertuigen hebben gezien, of die informatie hebben over de gezochte trekker of mogelijke daders, worden verzocht contact op te nemen met de politie in Bremen.

Grotere kans op een baan in de bouw of in een tweedehandswinkel

AMSTERDAM – Werkzoekenden hebben een grotere kans op een baan in de bouw, als dierenartsassistent of in een tweedehandswinkel. Dat zijn volgens uitkeringsinstantie UWV dit jaar nieuwe kansrijke beroepen. Naar klantenservicemedewerkers en politieagenten is juist minder vraag.

In de bouw is doorgaans veel vraag naar werk, maar dit jaar zijn daar nieuwe kansrijke beroepen bijgekomen, zoals metselaars en voegers. “Door de aantrekkende nieuwbouw, het uitbreiden van het elektriciteitsnet en het noodzakelijke onderhoud van bruggen en wegen zijn beroepen als metselaars, wegenbouwmachinisten en hulpkrachten in de bouw kansrijk geworden”, zegt Stef Molleman, arbeidsmarktadviseur bij het UWV.

Daarnaast kiezen steeds meer mensen er sinds de coronapandemie voor om een huisdier te nemen, volgens het UWV. Hierdoor hebben dierenartsen en dierenwinkels het druk en is er behoefte aan personeel. Ook is het aantal tweedehandskledingwinkels flink toegenomen en de banenkansen daarmee ook, legt Molleman uit. Andere beroepen waar veel vraag naar personeel is, zijn facilitair manager, budgetconsulent en eventmanager.

AI

Ook nu de krapte op de arbeidsmarkt iets afneemt, zijn er nog ruim driehonderd kansrijke beroepen, stelt het UWV. “De meeste beroepen op de lijst zijn al jarenlang kansrijk. De verwachting is dat veel van deze beroepen dat ook nog blijven. Het gaat bijvoorbeeld vaak om beroepen in de bouw, transport, zorg en horeca.”

Sommige beroepen zijn niet meer kansrijk, omdat een beroep populair is geworden onder werkzoekenden of door minder vraag naar personeel door de inzet van kunstmatige intelligentie. Vorig jaar was er daardoor minder vraag naar tekstschrijvers. “Nu zijn ook de kansen afgenomen in de klantcontact- en de reclamewereld, waar taken deels door AI overgenomen kunnen worden”, aldus Molleman.

Investeringen in Nederland daalden in april met 3,5 procent

DEN HAAG – Het volume van de investeringen in materiële vaste activa is in april 2026 met 3,5 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In maart was nog sprake van een groei van 2,0 procent.

Volgens het CBS werd in april vooral minder geïnvesteerd in gebouwen, infrastructuur en personenauto’s. Daarentegen namen de investeringen in machines, waaronder defensiematerieel, en vliegtuigen juist toe.

Minder werkdagen in april

De investeringscijfers zijn niet gecorrigeerd voor het aantal werkdagen. April 2026 telde één werkdag minder dan april 2025, wat van invloed kan zijn geweest op de uitkomsten.

Het CBS meldt daarnaast dat de publicatie van de investeringscijfers over maart vertraging opliep door een brand in een datacenter in Almere. De eerder uitgestelde cijfers zijn inmiddels alsnog beschikbaar gesteld via StatLine.

Investeringsklimaat verbetert licht

Hoewel de investeringen in april terugliepen, waren de omstandigheden voor investeringen in juni minder ongunstig dan in april. Dat blijkt uit de maandelijkse analyse van de investeringsomstandigheden door het CBS.

De verbetering is volgens het statistiekbureau onder meer te danken aan een sterkere stijging van de aandelenkoersen en de goederenexport op jaarbasis. Daarnaast nam de bezettingsgraad in de industrie toe en was het consumentenvertrouwen minder negatief.

Voorlopige cijfers

Het CBS benadrukt dat de gepubliceerde cijfers voorlopig zijn en in een later stadium nog kunnen worden bijgesteld.

Ombudsman kritisch over optreden overheid bij herstel Groningen

DEN HAAG – De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.

Het IMG handelt aardbevingsschade af en de NCG voert de versterking van gebouwen uit. In totaal gaat het om ongeveer 28.000 adressen in het gebied die worden onderzocht op schade.

De ombudsman volgt de situatie van bewoners in het aardbevingsgebied sinds 2022. Hij ziet mensen worstelen met ingewikkelde regelingen en teleurgesteld raken omdat beloftes niet worden nagekomen. Ook merken ze dat klachten, signalen, fouten of problemen die ze ervaren niet goed worden opgepakt of opgelost. Van Zutphen hekelt dat problemen nog steeds niet goed worden onderkend en aangepakt. Het zijn geen incidenten, maar het is een terugkerend patroon, stelt hij.

Onzekerheid

Sommigen moeten langere tijd in een wisselwoning wonen zonder hun eigen spullen. Ze weten niet waar ze aan toe zijn, omdat ze vaak te weinig of erg laat informatie krijgen. Ook constateren bewoners gebreken in hun versterkte of nieuw gebouwde woning. Mensen verkeren dan ook jarenlang in onzekerheid over hun woning, hun financiële situatie en hun toekomst, schrijft Van Zutphen in een brief aan de Tweede Kamer.

Hoe langer deze situatie duurt, hoe slechter de mensen eraan toe zijn. Zo werd afgelopen week nog duidelijk dat de veiligheidsbeoordelingen van zeker 8000 huizen mogelijk niet betrouwbaar zijn. Een klein deel daarvan moet opnieuw gebeuren, maar de manier waarop en of dit tot nieuwe vertraging leidt, is nog niet bekend. Eerder raakten 329 dossiers van bewoners bij het IMG tijdelijk uit beeld.

Herstel

De Kamer praat woensdag met minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) over het herstel van de schade en het menselijke leed in het noorden na de aardbevingen die volgden op tientallen jaren gaswinning. Om ook de sociale en economische ontwikkeling te stimuleren, heeft het Rijk via het programma Nij Begun miljarden euro’s uitgetrokken voor de komende jaren. In 2023 is de gaswinning uit de grote velden stopgezet.

Omdat de overheid eindverantwoordelijk is voor de versterkingsoperatie, roept Van Zutphen de Kamer op er goed op toe te zien dat de organisaties proactief en betrouwbaar handelen.

Huizenprijzen stijgen iets harder in mei dan maand eerder

DEN HAAG – De prijs van een bestaande koopwoning steeg vorige maand iets harder dan een maand eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van cijfers van het Kadaster. Een bestaande koopwoning was in mei gemiddeld 4,4 procent duurder dan in dezelfde periode een jaar eerder. In april stegen de prijzen nog met 4,3 procent in vergelijking met diezelfde maand in 2025.

Gemiddeld kostte een bestaande koopwoning vorige maand 487.383 euro. Dat is 0,6 procent hoger dan in april.

In voorgaande maanden vlakte de prijsstijging nog af. Volgens CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen is het lastig te verklaren waarom er nu een lichte toename op jaarbasis is. “We zien al langere tijd dat de huizenprijzen een stijgende lijn tonen”, stelt hij. Wel stipt hij aan dat er tekenen zijn voor verdere prijsstijgingen. “De inkomens zijn flink gestegen en mensen hebben nog altijd veel spaargeld beschikbaar, dus ook als de rente hoog is, kunnen mensen nog steeds een hypotheek betalen”, aldus Van Mulligen.

Uitponden van woningen

De afgelopen maanden zwakte de prijsstijging af door het zogeheten uitponden van woningen. Beleggers verkochten huurhuizen, mede door strengere regels op de huurmarkt. Het aanbod aan koopwoningen nam hierdoor toe. Van Mulligen denkt dat de grootste uitpondgolf voorbij is, maar dat het nog steeds gebeurt. Volgens hem is het lastig te zeggen welk effect dit op de huizenprijzen heeft.

Tot de zomer van 2022 stegen de huizenprijzen hard; daarna was er enige tijd een daling zichtbaar. Vanaf juni 2023 sloeg de trend weer om en gingen de huizenprijzen weer omhoog. In mei van dit jaar lagen de gemiddelde prijzen 16,6 procent hoger dan tijdens de piek in 2022.

Het Kadaster registreerde in mei 2,5 procent minder transacties dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal kregen vorige maand 19.120 koophuizen een nieuwe eigenaar. Wel telde het Kadaster 94.523 woningverkopen in de eerste vijf maanden van dit jaar; dat is 5 procent meer dan vorig jaar.

DAF XF Electric op maat voor HB van Komen Transport

MAASBRACHT – HB van Komen Transport uit Maasbracht heeft een unieke, volledig gepersonaliseerde DAF XF 350 FT Electric in gebruik genomen. De elektrische trekker combineert duurzame aandrijving met een hoogwaardige afwerking en is volledig afgestemd op de wensen van de transportonderneming.

De nieuwe DAF XF Electric beschikt over een batterijcapaciteit van 525 kWh en kan met maximaal 325 kW DC worden geladen. Daarmee is de truck geschikt voor dagelijkse werkzaamheden in de winkeldistributie.

Inzet voor distributie én exceptioneel transport

Naast de reguliere distributiewerkzaamheden zal de elektrische trekker incidenteel ook worden ingezet voor exceptioneel transport. Volgens de betrokken partijen speelde die veelzijdigheid een belangrijke rol bij het ontwerp en de uitvoering van het voertuig.

HB van Komen Transport

Vanaf de eerste ontwerpschets stond één doel centraal: het realiseren van een truck waarbij zowel technisch als esthetisch niets aan het toeval werd overgelaten. Het eindresultaat is een elektrische trekker waarin functionaliteit, comfort en uitstraling samenkomen.

Samenwerking tussen specialisten

Voor de realisatie van de bijzondere DAF XF Electric werkten verschillende gespecialiseerde bedrijven samen. Zo verzorgde Verspui Trucks de opbouw van de cabine en de verlichting, terwijl Sjaak Kentie Truckspecials verantwoordelijk was voor het plaatwerk van het chassis en de achterwand.

Het spuitwerk werd uitgevoerd door Dubbeldam Groep. MW Designs nam de airbrush op de schotelplaat en achterwand voor zijn rekening, terwijl Pennings Interieur zorgde voor de interieurafwerking. Het ontwerp en de styling kwamen van AW Designs en Reclame WZ leverde de 3D-letters voor de lichtbak.

Visitekaartje

Met de ingebruikname van deze op maat gebouwde DAF XF Electric beschikt HB van Komen Transport niet alleen over een emissievrije trekker voor uiteenlopende transporttaken, maar ook over een opvallend visitekaartje dat klaar is voor de toekomst van transport.

Olieprijzen dalen na vooruitgang in gesprekken tussen VS en Iran

SINGAPORE – De olieprijzen gingen maandagochtend omlaag, na tekenen van vooruitgang in de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran. De gesprekken leken eerst nog moeizaam van start te gaan, na dreigementen van de Amerikaanse president Donald Trump richting Iran.

Brentolie, de maatstaf voor olie uit het Midden-Oosten, werd bijna 2 procent goedkoper op 79,01 dollar per vat. Amerikaanse olie kostte 0,8 procent minder op 75,25 dollar per vat. Vorige week zakte olie ook al aanzienlijk in prijs, nadat een voorlopig vredesakkoord tussen de twee landen werd ondertekend.

In de nacht van zondag op maandag meldden bemiddelaars Pakistan en Qatar dat de eerste ronde gesprekken was afgerond. De partijen zijn een stappenplan overeengekomen om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal te komen.

De onderhandelingen verliepen aanvankelijk stroef, na berichten dat de Iraanse delegatie de gesprekslocatie had verlaten vanwege het dreigement van Trump dat hij het land opnieuw wilde aanvallen.

Twee gewonden nadat glasplaten omvallen tijdens lossen vrachtwagen in Basse

BASSE – Bij een ongeval tijdens het lossen van een vrachtwagen aan de Dennenweg in Basse zijn maandagochtend twee personen gewond geraakt. Zij kwamen bekneld te zitten onder een lading omgevallen glasplaten.

Het ongeval gebeurde terwijl de betrokkenen bezig waren met het lossen van de vrachtwagen. Door nog onbekende oorzaak kantelde de lading glasplaten in de laadruimte, waarna de twee personen onder de zware lading terechtkwamen en bekneld raakten.

De hulpdiensten rukten groots uit. Vier ambulances, meerdere politie-eenheden en brandweerkorpsen uit Oldemarkt en Steenwijk kwamen ter plaatse om hulp te verlenen. Ook een traumahelikopter werd opgeroepen en landde bij de incidentlocatie.

Hulpverleners waren geruime tijd bezig om de slachtoffers vanonder de omgevallen glasplaten te bevrijden. Uiteindelijk lukte het om de de slachtoffers na 45 minuten onder het glas vandaan te krijgen. Volgens een persvoorlichter raakten bij het incident twee personen gewond. Eén van hen liep dusdanig ernstig letsel op dat het slachtoffer met spoed naar het ziekenhuis is vervoerd. Het tweede slachtoffer liep lichte verwondingen op en is door de werkgever opgehaald.

Het bedrijf waarvoor de werkzaamheden werden uitgevoerd is gevestigd in Nunspeet. De exacte toedracht van het ongeval wordt onderzocht.

Vrouw verdronken in Waal nadat ze kinderen uit het water haalde

OCHTEN – Een 42-jarige vrouw uit Lunteren is zondag overleden bij de Waalbandijk in de Gelderse plaats Ochten (gemeente Neder-Betuwe).

De vrouw bracht enkele kinderen bij een krib in het water van de Waal in veiligheid. Daarop verdween ze uit zicht in het water. Haar lichaam werd later aangetroffen, meldt de politie.

Bloomberg: miljoenen vaten olie door zeestraat ondanks claim Iran

TEHERAN – Dit weekend stroomden er miljoenen vaten olie door de Straat van Hormuz, meldt persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens. Dat gebeurde ook nadat Iran had geclaimd de waterweg opnieuw te hebben afgesloten.

Drie zwaarbeladen olietankers, met een gezamenlijke transportcapaciteit van 6 miljoen vaten, stuurden zaterdag signalen uit terwijl ze door de Straat van Hormuz voeren via een route langs de kust van Oman, volgens Bloomberg. Een van die schepen hervatte zondagochtend het uitzenden van automatische signalen nadat de Golf van Oman was bereikt.

De Verenigde Staten en Iran presenteren verschillende versies over de status van de belangrijke zeestraat. De Iraanse strijdkrachten hadden zaterdag aangekondigd dat de zeestraat weer dichtgaat om aanvallen op Libanon. De Amerikaanse vicepresident JD Vance zei juist dat er geen aanwijzingen zijn dat Iran de zeestraat weer afsluit.

Zeemijnen

Maritieme organisaties waarschuwden deze week voor de veiligheid van een passage door de vaarweg. Zo zijn er zorgen over de aanwezigheid van zeemijnen en drukte in de smalle zeestraat, waar voor de oorlog uitbrak zo’n 120 schepen per dag doorheen gingen. Veel rederijen wachten nog op meer details en veiligheidsgaranties voor ze weer gebruik gaan maken van de Straat van Hormuz.

Eerder deze week werd de blokkade van de Straat van Hormuz juist opgeheven, nadat de zeestraat maandenlang was geblokkeerd. De geleidelijke heropening was onderdeel van de eerder gesloten voorlopige overeenkomst tussen de VS en Iran. Hierdoor gingen de olieprijzen ook hard omlaag.

Zondag zijn gesprekken tussen Iran en de VS in Zwitserland begonnen.

Verdachte dodelijk ongeluk Biddinghuizen meldt zich bij politie

BIDDINGHUIZEN – Een 49-jarige man uit Biddinghuizen heeft zich bij de politie gemeld na een dodelijk ongeluk zaterdagavond bij die plaats. Hierbij kwam een fietser, een man van 32 jaar, om het leven.

De 49-jarige is opgepakt en zal worden verhoord. Zijn voertuig, een bestelauto, zal worden onderzocht.

De politie kreeg zaterdag rond 23.30 uur een melding dat een fietser spookrijdend en zonder licht reed op de Biddingringweg richting Biddinghuizen. Nog voordat agenten iets konden doen, kwam de melding van het ongeluk binnen.

De bestuurder van het voertuig dat de fietser had aangereden, was doorgereden “zonder zich om het slachtoffer te bekommeren”, zei de politie eerder.

Automobilist vlucht na aanrijding in Breda

BREDA – Een automobilist is er zaterdagnacht in Breda vandoor gegaan nadat hij twee personen aanreed op een scooter, meldt de politie zondag. Het incident gebeurde op de kruising van de Lunetstraat en de Tramsingel.

De automobilist reed volgens de politie vermoedelijk rond 00.30 uur over het kruispunt en kwam in botsing met een scooter waarop twee personen zaten. “Beiden kwamen ten val en raakten gewond. De automobilist reed na de aanrijding door en liet aanzienlijke schade achter. Omstanders ontfermden zich vervolgens over de slachtoffers, waarna zij per ambulance zijn overgebracht naar het ziekenhuis.”

Na het incident heeft de bestuurder zich gemeld. Het gaat om een 23-jarige man uit Breda, die vermoedelijk alcohol had gedronken. Hij is aangehouden en naar het politiebureau gebracht. Zijn rijbewijs is ingenomen en zijn auto is in beslag genomen voor onderzoek.

Jetten biedt excuses aan voor behandeling Molukse migranten

ROTTERDAM – Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.

“Voor het harteloze en eerloze ontslag als militair. Voor de gebrekkige opvang en huisvesting. Voor niet gezien en in de steek gelaten worden. Voor het onvervulde verlangen naar thuis. Voor het verdriet en de pijn in zoveel Molukse gezinnen. Daarvoor bied ik vandaag namens de Nederlandse regering excuses aan”, sprak Jetten een geëmotioneerde zaal vol mensen uit de Molukse gemeenschap toe.

De minister-president sprak de woorden uit op een historische plek: hier arriveerde in 1951 het eerste schip met Molukkers en kwam het grootste deel van de ruim 12.500 migranten uit de eilandengroep aan wal. De Molukse gezinnen van met name voormalige militairen van het koloniale leger KNIL werden opgevangen onder erbarmelijke omstandigheden en voelden zich niet gewaardeerd en erkend.

Westerbork

Zij kwamen hiernaartoe nadat Nederland de oorlog verloor en Indonesië onafhankelijk werd. De militairen hadden hun steun uitgesproken voor de Republiek der Zuid-Molukken, die was opgericht als tegenreactie op de eenheidsstaat Indonesië, en werden door Indonesië als verraders gezien. Een deel van de militairen wilde niet demobiliseren of zich aansluiten bij het Indonesische leger. Zij werden in schepen naar Nederland gebracht voor een ’tijdelijk verblijf’.

De militairen werden bij aankomst meteen ontslagen. Hun gezinnen werden gehuisvest in locaties verspreid over het land, waaronder de voormalige concentratiekampen Westerbork en Vught. Ze werden opgevangen onder zeer sobere omstandigheden, kregen weinig financiële ondersteuning en mochten aan het begin ook niet werken. Gaandeweg bleek terugkeer geen optie.

Gewelddadige acties

Een groep Molukse jongeren raakte geradicaliseerd uit opgehoopte frustraties hierover en pleegde in de jaren zeventig een reeks gewelddadige acties. Zo vielen bij treinkapingen bij de Drentse dorpen Wijster en later De Punt meerdere doden. Ook werden kinderen en hun leraren gegijzeld in een basisschool in Bovensmilde, waarbij geen slachtoffers vielen.

De excuses krijgen volgens Jetten “pas betekenis door de daden die erop volgen”. Hij wil eerst goed onderzoek laten doen voordat wordt besloten over die vervolgacties en de Molukse gemeenschap daar ook bij betrekken.

Politie zoekt doorrijder na dodelijk ongeval in Biddinghuizen

BIDDINGHUIZEN – De politie is dringend op zoek naar getuigen van een ongeval zaterdagavond op de Biddingringweg (N305) in Biddinghuizen, Flevoland. Daarbij kwam een 32-jarige fietser om het leven, meldt de politie.

Omstreeks 23.30 uur kreeg de politie een melding van een spookrijdende fietser zonder licht op de Biddingringweg (N305) in de richting van Biddinghuizen. Nog voordat agenten een onderzoek konden starten, kregen zij een bericht over een zeer ernstig verkeersongeval op de N305. Het slachtoffer bleek met zijn fiets aangereden door een onbekende automobilist. De man raakte daarbij zwaargewond en overleed, ondanks een reanimatie.

Er ontbreekt ieder spoor van de betreffende bestuurder. Die is doorgereden zonder om te kijken naar het slachtoffer. Uit het eerste onderzoek is vastgesteld dat de automobilist vermoedelijk in een bestelbusje reed. Door het ongeval is de rechterzijde van het voertuig beschadigd geraakt. De politie roept op naar het beschadigde bestelbusje uit te kijken.

Verf laat los van Reflecting Pool, Trump geeft vandalen de schuld

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft op Truth Social gezegd dat er meerdere personen zijn gearresteerd wegens vandalisme bij de Lincoln Memorial Reflecting Pool in Washington. Een van de mensen die zou zijn aangeklaagd is de 67-jarige David Carter Hearn, een drievoudig olympiër.

Hearn, die op de Olympische Spelen deelnam bij het kanoën, zei dat hij vrijdag alleen even was gestopt om een kijkje te nemen bij de vijver en met zijn hand een strook loslatende blauwe verf had aangeraakt die tussen de algen dreef.

De vijver werd onlangs gerenoveerd, een project dat meer dan 14 miljoen dollar kostte. De renovatie is onderdeel van Trumps ingrijpende plannen om de Amerikaanse hoofdstad te transformeren. De bodem van de vijver werd in een kleur geverfd die Trump “Amerikaanse vlag-blauw” noemde.

De verf begon echter snel los te laten en de vijver raakte na de snelle renovatie bedekt met wolken algen. Volgens Trump moet de vijver waarschijnlijk gedeeltelijk worden leeggepompt voor “noodzakelijke reparaties”, na wat hij omschrijft als “vandalisme” op de locatie.

Medeoprichter gamebedrijf Ubisoft overleden bij vliegtuigcrash

LA BAULE-ESCOUBLAC – Een van de oprichters van de Franse gameontwikkelaar Ubisoft is omgekomen bij een crash met een privévliegtuig in Frankrijk. Dat meldt het bedrijf. De Franse Claude Guillemot werd 69 jaar.

Het kleine vliegtuig stortte vrijdag neer op een veld in de buurt van het vliegveld bij de plaats La Baule, in het westen van Frankrijk. Het toestel was opgestegen in Rennes, waar Guillemot woonde. Hij was de eigenaar van het vliegtuig.

Bij de crash kwam ook een andere inzittende om, melden Franse media. De precieze omstandigheden en de oorzaak van het ongeval zijn nog onduidelijk.

‘Diep bedroefd’

Guillemot richtte Ubisoft in 1986 op samen met zijn vier broers. Het bedrijf is de maker van gameseries als Assassin’s Creed en Far Cry. Claudes broer Yves is de huidige topman van Ubisoft. “Ubisoft is diep bedroefd door het overlijden van Claude Guillemot”, schrijft het bedrijf in een verklaring. “Onze gedachten gaan in deze moeilijke tijd uit naar zijn familie en naasten.”

De Franse bewindspersoon Anne Le Hénanff, die over digitalisering gaat, schreef op socialemediaplatform X: “De Franse videogamewereld verliest vandaag een van zijn pioniers.” De spellen van Ubisoft hebben Frankrijk volgens haar naar “de top van de wereldwijde videogame-industrie” getild.

Australië verlengt accijnskorting op brandstof met een maand

CANBERRA – Australië gaat nog een extra maand korting geven op de belasting op benzine en diesel. Dat heeft premier Anthony Albanese zondag bekendgemaakt. Het land kampt nog steeds met hoge brandstofprijzen, die het gevolg zijn van de Iranoorlog. De steunmaatregel moet Australiërs helpen bij de stijgende kosten van levensonderhoud.

De regering zal “de accijnskorting op brandstof met nog eens een maand verlengen, waardoor benzine en diesel in juli 16 Australische dollarcent per liter goedkoper zijn dan de normale prijzen”, stelt Albanese in een verklaring. Dat scheelt Australiërs ongeveer 11 Australische dollar (zo’n 6,70 euro) per tankbeurt.

Australië importeert het grootste deel van zijn brandstof. Het land heeft te maken met lokale tekorten sinds de oorlog in het Midden-Oosten in februari uitbrak. Door het conflict was de Straat van Hormuz maandenlang geblokkeerd. De belangrijke zeestraat was voor de oorlog goed voor het transport van een vijfde van de wereldwijde olie.

Wegenbelasting opgeschort

“We weten dat gezinnen nog steeds onder druk staan en we weten ook dat de gevolgen van dit conflict aan de andere kant van de wereld nog lang doorwerken in onze economie”, stelde Albanese in een televisie-uitzending.

De regering van het land had eerder voor drie maanden, tot eind juni, de accijnzen op benzine en diesel al gehalveerd en de wegenbelasting voor zware voertuigen opgeschort. Die maatregelen kostten de regering naar verwachting bijna 2,6 miljard Australische dollar, omgerekend ruim 1,5 miljard euro.

The Observer: Britse premier Starmer treedt maandag af

LONDEN – De Britse premier Keir Starmer gaat naar verwachting maandag aftreden, meldt de Britse krant The Observer. Eerder berichtten media al dat hij dit weekend een keuze zou maken over het voortzetten van zijn premierschap. Volgens The Observer is Starmer tot de conclusie gekomen dat zijn positie onhoudbaar is.

Een regeringsbron liet na het nieuws van The Observer aan persbureau Reuters weten dat Starmer “zich volledig op zijn werk blijft concentreren”.

Starmer kwam onder meer onder vuur te liggen vanwege het aanstellen van de omstreden Peter Mandelson als ambassadeur in de Verenigde Staten. Afgelopen week boekte zijn rivaal Andy Burnham een lokale verkiezingswinst, waardoor die Starmer kan uitdagen om het premierschap over te nemen. Burnham kan volgens zijn aanhangers rekenen op de steun van 201 parlementariërs, meldt The Observer.

Starmer zou dit weekend gesprekken hebben gevoerd met belangrijke figuren binnen de Britse politiek en zijn partij Labour. Hij probeert de rust te bewaren bij zijn aftreden, zeggen anonieme bronnen binnen Labour die The Observer sprak.

Dode bij botsing tussen goederentreinen in München: wagons storten van brug [+foto’s]

MÜNCHEN – Bij een botsing tussen twee goederentreinen in de Duitse stad München is in de nacht van vrijdag op zaterdag één persoon om het leven gekomen. Door de impact van de aanrijding stortten twee goederenwagons van een brug naar beneden.

Het ongeval gebeurde rond 01.40 uur op de Schleißheimer Straße in de wijk Milbertshofen. De meldkamer van de politie kreeg een melding dat een trein was neergestort, waarna direct een grote inzet van brandweer en ambulancediensten op gang kwam.

Bij aankomst van de eerste hulpdiensten bleek dat twee goederenwagons deels op de brug van een onderdoorgang en deels op de rijbaan hingen. Vanwege het gevaar dat de wagons verder zouden afglijden, werd de omgeving onmiddellijk ruim afgezet. Brandweerlieden beveiligden de wagons om verder verschuiven te voorkomen.

Tijdens deze werkzaamheden troffen de hulpdiensten een man aan die als gevolg van het ongeval dodelijk gewond was geraakt. Volgens de brandweer bevonden zich op het moment van de botsing geen andere personen in de directe omgeving van de brug.

Aanrijding Goederentreinen München
Foto: Brandweer München

Door de impact raakten meerdere geparkeerde auto’s zwaar beschadigd. De brandweer verlichtte de ongevalslocatie en ondersteunde de politie bij het onderzoek naar de toedracht van het incident.

De inzet van de brandweer werd rond 09.00 uur beëindigd. Specialisten van DB InfraGo hebben vervolgens de bergingswerkzaamheden aan beide goederentreinen overgenomen.

Aanrijding Goederentreinen München
Foto: Brandweer München

Over de omvang van de schade is nog niets bekend. De Duitse politie heeft een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de botsing. De Schleißheimer Straße blijft ter hoogte van de ongevalslocatie voorlopig afgesloten voor verkeer.

Fietser overleden door aanrijding in Deurne

DEURNE – Door een aanrijding met een auto in Deurne is zaterdagmiddag een fietser om het leven gekomen, meldt de politie op X. Het slachtoffer is een 81-jarige man uit de Brabantse plaats.

Het ongeluk vond plaats op de Hendrik Mesdagstraat. Er is nog geprobeerd om de man te reanimeren, maar hij overleed ter plekke aan zijn verwondingen.

Hoe het ongeval kon gebeuren, is nog onduidelijk. De politie doet onderzoek. Omroep Brabant schrijft dat de man deel uitmaakte van een groep fietsers. Bij het oversteken van de weg zou hij door de auto zijn geschept.

Iran: Straat van Hormuz weer dicht om aanvallen op Libanon

TEHERAN – De Iraanse strijdkrachten hebben aangekondigd dat de Straat van Hormuz weer dichtgaat vanwege de aanvallen op Libanon. De Israëlische aanvallen op Libanon zijn volgens Teheran een ernstige schending van de overeenkomst die Iran afgelopen week met de Verenigde Staten heeft gesloten.

De sluiting van de strategische zeestraat is volgens het opperbevel van Iran een eerste stap. “De vijand heeft beloftes gebroken en de agressie gaat door”, aldus de Iraanse militaire bevelhebbers. Er komen meer stappen om de vijand te dwingen zich aan de afspraken te houden.

De Amerikaanse vicepresident JD Vance zei zaterdag in een vraaggesprek juist dat er geen aanwijzingen zijn dat Iran de zee-engte weer afsluit. Hij hoopt binnen enkele dagen naar Zwitserland te kunnen gaan om de onderhandelingen met Iran voort te zetten.

Israëlische aanvallen

Afgelopen week sloten de twee landen een voorlopige overeenkomst die moet leiden tot een definitieve vrede. Daarmee zijn de vijandelijkheden onmiddellijk gestopt en ging de Straat van Hormuz geleidelijk weer open. In de overeenkomst staat dat de vijandelijkheden ook in Libanon stoppen, maar dat is niet gebeurd. Bij Israëlische aanvallen op Libanon zijn dit weekeinde al bijna dertig doden gevallen, volgens plaatselijke media.

Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken meldt ondertussen dat er een delegatie naar Zwitserland gaat. De VS moeten Israël er volgens Teheran toe dwingen de aanvallen te stoppen. Een Pakistaanse minister is zaterdag in de Iraanse stad Mashhad aangekomen voor gesprekken met collega’s. Pakistan is de voornaamste bemiddelaar.

Westerscheldetunnel afgesloten door autobrand

TERNEUZEN – De Westerscheldetunnel is zaterdagavond in beide richtingen afgesloten, omdat in de tunnel een auto in brand was gevlogen. De bestuurder was er op tijd uit, zegt een woordvoerder van Veiligheidsregio Zeeland. De brandweer is ter plaatse om het vuur te blussen.

Volgens de organisatie die de Zeeuwse tunnel beheert, staat het voertuig in de westelijke tunnelbuis, richting Terneuzen.

Ook de andere tunnelbuis, richting Borssele, is door de brand en de hulpverlening afgesloten. Dat levert “ernstige vertraging op”, laat de tunnelbeheerder weten.

Die verwacht dat de tunnelbuis richting Zuid-Beveland rond 20.30 uur weer open kan en richting Zeeuws-Vlaanderen rond 21.00 uur. “Stel uw reis waar mogelijk uit”, is het advies.

Fietsster (21) overleden na aanrijding langs Amstel bij Amsterdam

OUDERKERK AAN DE AMSTEL – Een 21-jarige vrouw uit Amsterdam is zaterdagochtend om het leven gekomen door een aanrijding op een weg langs de rivier de Amstel ten zuiden van de hoofdstad.

Volgens de politie reed het slachtoffer op een fiets en werd ze aangereden door een landbouwvoertuig.

De bestuurder van het landbouwvoertuig, een 28-jarige man uit Waverveen, is vanwege het ongeval aangehouden.

Het ongeluk gebeurde rond 08.35 uur op de weg Rondehoep West bij Ouderkerk aan de Amstel. Hulpverleners hebben de vrouw nog gereanimeerd, maar ze stierf later alsnog.

Israël bevestigt nieuwe aanvallen in zuiden van Libanon

JERUZALEM – De Israëlische krijgsmacht bevestigt dat het doelen van Hezbollah bestookt in het zuiden van Libanon. Dat zou een reactie zijn op raketaanvallen door die pro-Iraanse groep.

“Gedurende de nacht heeft de terroristische organisatie Hezbollah meer dan vijftig projectielen afgevuurd op Israëlische troepen in het zuiden van Libanon”, zegt een militaire functionaris. “Als reactie op de aanvallen bestookt de krijgsmacht sindsdien terroristische doelen van Hezbollah in Zuid-Libanon.”

De Libanese autoriteiten melden dat alleen in Nabatieh zestien lichamen zijn geborgen na de aanvallen. Vanuit de stad steeg rook op. Ook elders in Libanon zouden mensen zijn omgekomen. Een van de doden is naar verluidt een Libanese militair.

De aanvallen volgen op berichten dat Hezbollah en Israël hadden ingestemd met een staakt-het-vuren. Een parlementariër van Hezbollah, dat ook een politieke tak heeft, zei zaterdag dat de groep eist dat Israël zich aan dat bestand houdt.

“Het verzet heeft het volste recht om deze vijand te confronteren wanneer die ons aanvalt, aangezien zij de agressor en de bezetter zijn”, zei het parlementslid, Hassan Fadlallah.

De aanhoudende strijd wordt gezien als struikelblok in het vredesproces tussen de Verenigde Staten en Iran. Iran zou vrijdag hebben afgezien van geplande gesprekken met de VS in Zwitserland uit onvrede over de situatie in Libanon.

Vrouw omgekomen in Drenthe door boom op auto tijdens noodweer

COEVORDEN – In Drenthe is een vrouw om het leven gekomen tijdens de storm die in de nacht van vrijdag op zaterdag over Nederland trok.

Een boom viel bovenop de auto waar ze in zat. Ze stierf ter plekke.

Het ongeluk gebeurde bij het dorp ’t Haantje. Dat ligt niet ver van Emmen, in de gemeente Coevorden.

Het slachtoffer is een vrouw van 25 uit het Friese Joure, meldt de politie Drenthe. Het fatale incident gebeurde iets na middernacht.

ProRail: storm zorgt voor veel problemen op het spoor

UTRECHT – De storm die in de nacht van vrijdag op zaterdag over Nederland trok, heeft verspreid over het land tot veel problemen op het spoor geleid. Dat meldt ProRail. Reizigers konden hun reis niet vervolgen doordat op verschillende trajecten bomen op het spoor lagen. Medewerkers van ProRail hebben in samenwerking met aannemers de hele nacht hard gewerkt om het spoor vrij te maken.

Hoewel de meeste problemen inmiddels verholpen zijn, wordt op sommige plekken nog gewerkt aan herstel. Vooral rondom Utrecht en Amersfoort kwamen bomen op het spoor terecht. Op de meeste plekken hebben zogenoemde incidentenbestrijders gestrande treinen verplaatst. Daarnaast moesten bomen in stukken worden gezaagd en worden weggesleept.

Treinreizigers hoefden volgens ProRail niet te worden geëvacueerd, wel hadden ze veel vertraging. Rond Utrecht en Geldermalsen konden reizigers hierdoor hun reis naar huis niet met de trein maken. Voor hen is voor alternatief vervoer gezorgd.