Clicky

maandag 5 mei 2025 - 00:30 uur
Home Blog Pagina 19

Nederlandse vrachtwagen veroorzaakt herrie in Duitsland: illegale uitlaat en tachograaffraude

Foto: Duitse Politie

BAD MÜNSTEREIFEL (D) – Een Nederlandse vrachtwagen met bloemen als lading trok dinsdag ongewenste aandacht in het Duitse Bad Münstereifel, niet vanwege de geur van bloemen, maar door het oorverdovende lawaai dat het voertuig produceerde. De vrachtwagen werd door de politie staande gehouden nadat agenten het voertuig hoorden naderen met een motorgeluid dat volgens hen “eerder thuishoort in een racecircuit dan op de openbare weg.”

Bij inspectie bleek dat de vrachtwagen was uitgerust met een illegale uitlaat: een sportuitlaat met een kleppensysteem dat met een druk op de knop vanaf de bestuurdersstoel kon worden bediend. De installatie schakelde de standaard geluidsdempers uit en produceerde een geluid van meer dan 110 decibel, vergelijkbaar met het lawaai van een opstijgende straaljager op korte afstand.

15 meter roestvrijstaal onder de wagen

Onder het voertuig ontdekten de agenten een 15 meter lange roestvrijstalen uitlaat, met een indrukwekkende diameter van 12 centimeter. Hoewel de uitlaat op zin zachtst gezegd opvalt, was het geheel technisch dubieus en vooral: volledig in strijd met de wet.

Boete en technische keuring

De 34-jarige chauffeur moest ter plaatse een borgsom van meer dan 1.000 euro betalen. De boete is echter niet het enige gevolg: uit nader onderzoek blijkt dat de uitlaatconstructie ook de werking van de emissiereiniging omzeilde. Hierdoor is er mogelijk sprake van onterecht verminderde tolheffing, wat tot aanvullende sancties kan leiden voor het transportbedrijf.

Alsof dat nog niet genoeg is, vonden de Duitse autoriteiten ook verdachte sporen van mogelijke manipulatie van de tachograaf. Als dat wordt bevestigd, betreft het een ernstige overtreding binnen het beroepsgoederenvervoer, met mogelijk strafrechtelijke gevolgen.

De vrachtwagen is in beslag genomen en zal in de komende dagen aan een uitgebreide technische inspectie worden onderworpen.

Trump niet blij met Russische aanval Kyiv en spreekt Poetin aan

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump zegt “niet blij” te zijn met de dodelijke Russische luchtaanvallen op Kyiv en spreekt zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin daarop aan. “Vladimir, STOP!”, schrijft Trump op Truth Social.

“Niet nodig, en zeer slechte timing”, stelt Trump. De Amerikaanse president probeert al weken een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne en zei woensdag dat hij een deal dacht te hebben met zowel Poetin als de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. “Er sterven 5000 militairen per week. Laten we de vredesdeal afronden!”, besluit Trump zijn bericht.

Bij de grootschalige luchtaanval op Kyiv zijn volgens de Oekraïense autoriteiten zeker acht mensen gedood. Meer dan zeventig mensen raakten gewond. Ook andere steden werden afgelopen nacht getroffen. Eerder werd gesproken van negen doden.

Vrachtwagen gekanteld op A15 [+foto’s]

Foto: ASMedia

PAPENDRECHT – Donderdagmiddag 24 april rond 13.55 uur is op de A15 ter hoogte van Papendrecht een vrachtwagen door nog onbekende oorzaak gekanteld.

Of er iemand gewond is geraakt is op dit moment niet bekend. De hulpdiensten zijn ter plaatse.

Een berger zal de trekker met oplegger bergen.

Foto: ASMedia

Onderhandelingen cao Openbaar Vervoer op scherp: laatste poging op 28 april

UTRECHT – De onderhandelingen over een nieuwe cao voor het openbaar vervoer verlopen moeizaam. Na zes rondes is er nog altijd geen akkoord bereikt. Belangrijke eisen van de vakbonden, zoals het verlagen van de werkdruk en een beter loonvoorstel, blijven vooralsnog onbeantwoord. Wel komt er op maandag 28 april een laatste poging om tot een doorbraak te komen. Werkgevers hebben dan toegezegd met een concreet voorstel te komen op het gebied van werkdrukverlaging.

De afgelopen onderhandelingsdag duurde lang en verliep stroef. Volgens vakbond FNV staan veel voorstellen die de positie van werknemers verslechteren nog steeds op tafel. Tegelijkertijd blijven echte verbeteringen uit.

Gesprekken over werkdruk leveren nog geen akkoord op

Een belangrijk thema in de onderhandelingen is het verlagen van de werkdruk. Tot nu toe verschillen werkgevers en vakbonden sterk van mening over de invulling hiervan. Zo pleiten de bonden voor minimaal 12 uur rust na iedere dienst, waar werkgevers alleen na ‘extra late diensten’ een dergelijke rusttijd willen garanderen. Ook bij het aanpakken van de zogenoemde ‘zaagtand’ (dubbele onregelmatigheid in roosters) is er verdeeldheid.

Een nieuwe optie die nu onderzocht wordt, is een rooster waarbij de starttijd van een dienst hooguit een uur eerder of later ligt dan de vorige, om extreme verspringingen tegen te gaan. Daarnaast ligt er een discussie over het beperken van de dienstlengte tot maximaal 8,5 uur. Volgens FNV is het voorstel van de werkgevers hierover te vaag.

Verslechteringen blijven zorgenkind

Naast het uitblijven van verbeteringen, zijn er nog verscheidene voorstellen in de cao-gesprekken die volgens FNV het arbeidsvoorwaardenpakket juist aantasten. Zo willen werkgevers:

  • de toegang tot regelingen voor oudere werknemers opschuiven van 50 naar 55 jaar;
  • de loondoorbetaling bij ziekte op 2 keer 90% handhaven;
  • en standaard uitbetaling van verlof invoeren via een zogenoemd persoonlijk keuzebudget.

De vakbond noemt deze voorstellen “niet bespreekbaar” tenzij daar structurele werkdrukverlichting en fatsoenlijke loonsverhogingen tegenover staan.

Pensioenpremie en overwerktoeslag: ingeleverde voorstellen

Enkele eerder besproken plannen zijn inmiddels van tafel. Zo hebben de werkgevers het voorstel om de werknemersbijdrage aan de pensioenpremie flink te verhogen (van 20% naar 33%) ingetrokken. Ook de verlaging van de overwerktoeslag van 35% naar 20% is geschrapt.

Over de Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) lijkt wel overeenstemming te zijn bereikt: als er geen nieuw akkoord komt, blijft vanaf 2026 de huidige regeling bestaan, maar dan alleen voor personeel met roostergebonden diensten. FNV noemt dit aanvaardbaar binnen het kader van zwaar werk.

Loon blijft heikel punt

Tijdens de zesde onderhandelingsronde is niet gesproken over loon. Het laatste loonbod van de werkgevers, gedaan op 24 maart, omvat:

  • 1,5% per 1 april 2025;
  • 1,25% per 1 oktober 2025;
  • en een loonruimte van 2% voor 2026.

Volgens FNV is dit voorstel volstrekt onvoldoende en dekt het niet eens het koopkrachtverlies.

“Nog één kans, daarna trekken wij onze conclusies”

FNV heeft laten weten dat het geduld opraakt. “Zes onderhandelingsrondes zonder concrete afspraken over werkdruk of een fatsoenlijk loon is genoeg geweest,” aldus de bond. Er is toegezegd dat werkgevers op maandag 28 april om 15:00 uur met een bindend voorstel komen voor maatregelen tegen de werkdruk.

Blijft dit uit, dan ziet de vakbond zich genoodzaakt om de onderhandelingen als mislukt te beschouwen. FNV stelt: “We willen afspraken maken, maar niet tegen elke prijs. Als we geen serieus perspectief op een goed resultaat krijgen, zullen we onze conclusies trekken.”

Koning: we moeten ons tot de tanden toe bewapenen

VREDEPEEL – Nederland moet zich “tot de tanden toe bewapenen” om veilig te blijven, vindt koning Willem-Alexander. Vrede en veiligheid zijn niet langer vanzelfsprekend, waarschuwt hij na een bezoek aan een kazerne waar Nederland onder meer Oekraïense militairen traint.

“We hebben het misschien een beetje te vanzelfsprekend gevonden dat we altijd vrijheid en vrede zouden hebben”, zei de koning op de Bestkazerne in het Limburgse Vredepeel. “Helaas bewijst Oekraïne en bewijzen andere conflicten dat dit niet meer het geval is. En dat we ons echt, om in vrede en veiligheid te blijven leven, moeten voorbereiden. Als je niet voorbereid bent, dan ben je niet goed bezig.”

Om Nederland te kunnen herbewapenen moet ook de defensie-industrie weer worden opgetuigd, constateerde Willem-Alexander na gesprekken met militairen en fabrikanten. “Die moet echt ook weer in staat zijn om te gaan produceren voor een conflict.”

Om snel meer en betere drones te maken bijvoorbeeld, die het slagveld van nu domineren. De koning, die zelf het groot militair vliegbrevet heeft, mocht zo’n onbemand vliegtuigje uitproberen. Hij waagde zich al gauw aan wat manoeuvres met de drone van Nederlandse makelij, die Oekraïne gebruikt om mijnen op te sporen. “Dat heeft u vaker gedaan”, concludeerde de instructeur.

Een drone moet zich ook makkelijk laten besturen, want vliegen is maar bijzaak, legt de koning later uit. “De operator moet daarnaast heel ingewikkeld werk kunnen doen”, zoals het in kaart brengen van een mijnenveld. Daar kan dan alle aandacht naar uitgaan.

Nederland maakt niet alleen snel meer eigen drones, maar moet ook meer doen tegen vijandelijke exemplaren, kreeg de koning te horen. Om bijvoorbeeld de NAVO-top in Den Haag te kunnen beveiligen. Militairen demonstreerden wapens waarmee ze de bediening van een drone kunnen verstoren om die uit de lucht te halen. De besturing overnemen kan ook, maar hoe dat werkt moet ook voor de koning geheim blijven. Defensie laat voor de NAVO-top eind juni veel meer jammers en andere verdedigingswapens aanrukken.

De koning bekeek verder een Patriot-luchtverdedigingssysteem, een van de drie die Nederland na schenkingen aan Oekraïne nog heeft. Oekraïners leerden de Patriot in Vredepeel bedienen om Russische luchtaanvallen af te slaan.

PepsiCo rekent op hogere kosten door importheffingen Trump

PURCHASE – Pepsi-maker PepsiCo verwacht dat de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump de kosten in de toelevering gaan opdrijven. De frisdrank- en snackproducent, die ook achter merken als 7Up en Lay’s zit, denkt ook last te blijven hebben van voorzichtige consumentenbestedingen.

“Als we vooruitkijken, verwachten we meer volatiliteit en onzekerheid, vooral met betrekking tot ontwikkelingen in de wereldhandel, waarvan we denken dat die onze kosten in de toeleveringsketen zullen verhogen”, zei topman Ramon Laguarta van het Amerikaanse concern bij de kwartaalcijfers. PepsiCo wil die hogere kosten waar mogelijk aanpakken en probeert daarbij klantrelaties “zo min mogelijk te verstoren”.

De omzet van PepsiCo daalde in het eerste kwartaal met 1,8 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, tot 17,9 miljard dollar (omgerekend ongeveer 15,8 miljard euro). De nettowinst zakte tot ruim 1,8 miljard dollar, van ruim 2 miljard dollar een jaar eerder.

PepsiCo heeft daarnaast zijn winstvooruitzichten voor het hele jaar naar beneden bijgesteld. Ook dat is een teken dat de vraag naar de snacks en frisdranken van het bedrijf onzeker is onder het onvoorspelbare handelsbeleid van de Verenigde Staten en een verminderd consumentenvertrouwen. Onder PepsiCo vallen ook merken als Doritos, Lipton en Cheetos.

Strafzaak tegen verdachte in megacocaïnezaak via Rotterdamse terminal beëindigd na overlijden

ROTTERDAM – De Rechtbank Rotterdam heeft op dinsdag 22 april 2025 besloten het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk te verklaren in de vervolging van een verdachte die werd verdacht van betrokkenheid bij de voorbereiding van de invoer van meer dan 1.300 kilo cocaïne via containerterminal op de Maasvlakte. De reden: de verdachte is enkele dagen voor de uitspraak overleden.

Uit een proces-verbaal dat vlak na de zitting werd ontvangen, blijkt dat de man op 18 april 2025 is overleden. Volgens artikel 69 van het Wetboek van Strafrecht vervalt door het overlijden van een verdachte het recht op strafvervolging. De rechtbank kon daardoor niet anders dan de vervolging formeel te beëindigen.

Voorbereiding grootschalige drugsinvoer via containerterminal

De inmiddels overleden verdachte werd ervan beschuldigd tussen 1 en 15 februari 2021 samen met anderen voorbereidingen te hebben getroffen voor de invoer van 1.329,5 kilogram cocaïne. De drugs zouden zijn verstopt in een container op het ECT-terrein in Rotterdam.

Volgens het Openbaar Ministerie hield de verdachte zich onder meer bezig met:

  • het onderhouden van communicatie via SkyECC-chats over het uithalen van de drugs;
  • het volgen van containerbewegingen via het ECT-systeem;
  • het op de uitkijk staan en klaarstaan om vrachtwagens te volgen of tot stilstand te dwingen;
  • het plaatsen van een GPS-tracker op een container;
  • en het in bezit hebben van organisatie-telefoons, gereedschap, zegels, bivakmutsen en andere middelen die wijzen op een geplande uithaalactie.

De verdachte zou zich bovendien zonder toestemming hebben opgehouden op het ECT-terrein, zelfs in een container waarin vermoedelijk voorbereidingen voor de smokkel plaatsvonden.

Geen inhoudelijke uitspraak meer mogelijk

De rechtbank sprak zich op 22 april alleen nog uit over de ontvankelijkheid van het Openbaar Ministerie. Aangezien het recht op strafvervolging door het overlijden van de verdachte is vervallen, is er geen inhoudelijke beoordeling van de feiten meer mogelijk.

Woonbond wil snel duidelijkheid van minister over huurbevriezing

AMSTERDAM – De Woonbond vindt dat woonminister Mona Keijzer zo snel mogelijk meer duidelijkheid moet geven over de huurbevriezing dit en volgend jaar voor sociale huurders. Dat is een van de maatregelen in de voorjaarsnota van vorige week. De belangenvereniging voor huurders wordt naar eigen zeggen “overspoeld” door vragen van sociale huurders.

De Woonbond merkt dat sociale huurders verbaasd zijn, omdat ze al een huurverhogingsvoorstel van hun woningcorporatie hebben ontvangen en niet weten of ze daartegen bezwaar moeten maken. Huishoudens die in een sociale huurwoning van een particuliere verhuurder wonen, vragen zich volgens de vereniging af of de huurbevriezing ook voor hen gaat gelden. Directeur Zeno Winkels vindt van wel. “Anders is er sprake van rechtsongelijkheid voor sociale huurders in verschillende sectoren. De huurbevriezing is voor al deze huurders ook erg welkom. Bovendien betalen sociale huurders met een particuliere verhuurder al 80 euro per maand meer huur”, stelt hij.

Veel huurders wachten volgens Winkels “met smart” op de zekerheid van betaalbare huur. De Woonbond stelt dat 1,4 miljoen Nederlandse huishoudens met een relatief laag inkomen nu bijna 40 procent van hun inkomen kwijt zijn aan wonen en dat veel gepensioneerden een steeds groter deel van hun pensioen zien opgaan aan huur.

Verder roept de Woonbond op corporaties te compenseren voor de huurbevriezing, bijvoorbeeld door de winstbelasting af te schaffen. Zo kunnen ze blijven investeren in nieuwe sociale huurwoningen. Vorige week waarschuwde Aedes, de branchevereniging van woningcorporaties, dat 170.000 sociale huurwoningen niet meer gebouwd kunnen worden door de maatregel.

Hoge Raad bevestigt veroordeling heftruckchauffeur in cocaïnesmokkelzaak via fruitoverslagbedrijf

DEN HAAG – De Hoge Raad heeft op 22 april 2025 de veroordeling bevestigd van een man die samen met anderen betrokken was bij de invoer en voorbereiding van de smokkel van 250 kilogram cocaïne, verstopt tussen dozen bananen. De drugs werden eind 2016 via een fruitoverslagbedrijf in Nederland het land binnengesmokkeld. De opgelegde gevangenisstraf werd licht verminderd vanwege overschrijding van de redelijke termijn, van 51 naar 49 maanden.

De zaak maakt deel uit van een breder onderzoek naar de georganiseerde invoer van cocaïne via de havenlogistiek, waarbij meerdere verdachten betrokken waren, waaronder medewerkers en ingehuurde krachten van het overslagbedrijf. De partij cocaïne was afkomstig uit Ecuador en werd op 31 december 2016 aangetroffen in een loods van het overslagbedrijf, verstopt in een pallet tussen dozen bananen.

Cruciale rol in voorbereiding en uitvoering

De verdachte, destijds werkzaam als heftruckchauffeur via een uitzendbureau, stelde zich volgens zijn eigen verklaring op het standpunt dat hij afstand wilde houden van het transport. De rechtbank en het gerechtshof achtten die lezing echter ongeloofwaardig. Uit opgenomen gesprekken, telefoontaps en observaties bleek dat hij actief betrokken was bij het regelen van de logistiek, het instrueren van andere betrokkenen, en het op de hoogte blijven van de voortgang van de smokkel.

Zo stelde de verdachte voor om een collega in te schakelen toen hij zelf verhinderd was, benaderde hij een andere medewerker om te helpen bij het uithalen en apart zetten van de partij cocaïne, en bleef hij meermaals informeren naar het moment van aankomst. Ook sprak hij met medeverdachten over eerdere transporten en mogelijke winsten, waarbij bedragen van €125.000 per persoon ter sprake kwamen.

Hoge Raad: sprake van nauwe en bewuste samenwerking

De Hoge Raad oordeelde dat het gerechtshof terecht heeft geconcludeerd dat sprake was van medeplegen en dus van een nauwe en bewuste samenwerking. De verdachte had volgens het hof een essentiële rol in zowel de voorbereidingsfase als bij de uiteindelijke invoer, ook al was hij op het cruciale moment zelf niet fysiek aanwezig.

Volgens vaste jurisprudentie is voor medeplegen vereist dat de bijdrage van een verdachte van voldoende gewicht is. In deze zaak bleek uit meerdere gedragingen, zoals het verstrekken van informatie, contacten met medeverdachten, en het aansturen van anderen, dat aan dit criterium werd voldaan.

Nepagent besteelt bejaarde vrouw in Oisterwijk

Politie

OISTERWIJK – Een bejaarde bewoonster van de Burgemeester van Beckhovenstraat in Oisterwijk is woensdag aan het eind van de middag het slachtoffer geworden van een nepagent.

Door toedoen van haar zoon, kleinzoon en enkele buurtbewoners kon de verdachte snel worden overgedragen aan de politie. Hij zit vast voor verhoor, meldt de politie donderdag.

Om ongeveer half vijf in de middag werd de vrouw gebeld door iemand die zich uitgaf voor politiemedewerker. De medewerker vertelde dat het adres van de vrouw voorkwam op een lijst die was aangetroffen bij inbrekers die waren aangehouden. Er zou een collega politieagent langskomen bij het slachtoffer om de sloten van haar huis te controleren.

Om er zeker van te zijn dat een en ander vertrouwd was, gaf de ‘politiemedewerker’ een nummer door dat de vrouw moest verifiëren bij de ‘agent’ die aan de deur zou komen. Er kwam omstreeks half vijf ’s middags inderdaad iemand langs. Deze man gaf het nummer door wat de vrouw eerder aan de telefoon te horen had gekregen en het slachtoffer liet de man binnen.

In de tijd dat de man binnen in de woning was, heeft hij kans gezien om sieraden en geld te pakken te krijgen. Toen de zoon en de kleinzoon van de vrouw aan de deur kwamen raakten zij verwikkeld in een worsteling met de ‘agent’ die nu natuurlijk heel graag het huis weer uit wilde. Hij ging er hard rennend vandoor, op de voet gevolgd door zoon, kleinzoon en buurtbewoners die ook meteen in de startblokken stonden toen ze merkten wat er was voorgevallen.

Uiteindelijk werd de man gevonden op een schoolplein aan de Biezenstraat in Oisterwijk. Hij was over een puntig hek geklommen en had wat wondjes aan zijn handen opgelopen. De man, een 21-jarige Schiedammer, is overgedragen aan de politie. De echte agenten namen de verdachte mee en leverden hem af in een politiecellencomplex. Daar zit hij nog vast. De man had het geld en de sieraden nog bij zich. Die zijn in beslag genomen door de politie. De verdachte wordt donderdag verder gehoord door rechercheurs.

INTERCARGO verwelkomt ILO-erkenning van zeevarenden als essentiële werkers

John Xylas, INTERCARGO | Foto: INTERCARGO

GENÈVE – De International Association of Dry Cargo Shipowners (INTERCARGO) verwelkomt de recente beslissing van de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) om zeevarenden officieel te erkennen als key workers onder de bepalingen van het Maritiem Arbeidsverdrag (MLC). Deze erkenning markeert een belangrijke mijlpaal in de bescherming van maritieme arbeidsrechten wereldwijd.

De erkenning betekent dat zeevarenden recht hebben op betere toegang tot medische zorg, mobiliteit, juridische bescherming en eerlijke behandeling — aspecten die tijdens de coronapandemie ernstig onder druk kwamen te staan.

“Een langverwachte overwinning”

“Deze erkenning is zowel symbolisch als concreet,” stelt John Xylas, voorzitter van INTERCARGO. “Het is een directe reactie op de dringende oproepen die wij en andere maritieme organisaties deden tijdens de COVID-19-crisis. Het bevestigt de essentiële rol die zeevarenden spelen in de wereldhandel en de offers die zij dagelijks brengen.”

Tijdens de pandemie pleitte INTERCARGO herhaaldelijk bij overheden en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om zeevarenden als essentieel personeel te behandelen. Daarbij werd aangedrongen op veilige bemanningswisselingen, voorrang bij vaccinaties en internationale samenwerking. Die periode heeft de roep om structurele hervormingen in de sector alleen maar versterkt.

Meer bescherming bij juridische kwesties

Een ander belangrijk punt is de toevoeging van een verwijzing naar richtlijnen binnen het MLC die de eerlijke behandeling van zeevarenden bij aanhouding, onderzoek of strafvervolging moeten garanderen. “Zeevarenden mogen nooit de dupe worden van trage procedures of onduidelijke regelgeving,” aldus Xylas. “Wij roepen alle ILO-lidstaten en maritieme autoriteiten op tot een effectieve en uniforme implementatie. Erkenning is niet genoeg — rechten moeten ook daadwerkelijk beschermd worden.”

Werving onder druk, waardering essentieel

De erkenning komt op een cruciaal moment. De werving en het behoud van zeevarenden, vooral in de droogbulksector — het grootste segment binnen de scheepvaart — staan onder druk. INTERCARGO benadrukt dat een internationaal kader dat zorgt voor waardigheid, veilige werkomstandigheden en loopbaanperspectief noodzakelijk is.

“Zeevarenden verdienen een eerlijke toekomst”, besluit Xylas. “Deze mensen zijn onmisbaar voor de wereldeconomie. Het minste wat wij kunnen doen, is hen behandelen met het respect dat zij verdienen.”

Medicijn tegen baarmoederkanker komt in basispakket

DEN HAAG – Een nieuw medicijn tegen baarmoederkanker wordt voortaan vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Zorgminister Fleur Agema voegt de immuuntherapie toe, na een positief advies van het Zorginstituut Nederland.

Het medicijn dostarlimab (merknaam Jemperli) vergroot in combinatie met chemotherapie de overlevingskans van vrouwen met gevorderde of terugkerende baarmoederkanker aanzienlijk. Het is een vorm van immuuntherapie, waarmee het eigen afweersysteem wordt geholpen kankercellen te vernietigen.

In een verklaring zegt Agema dat ze blij is dat de onderhandelingen met de fabrikant over de prijs zijn geslaagd. De vergoeding loopt voorlopig tot eind volgend jaar. “Daarna zal ik opnieuw om tafel moeten met de fabrikant om te kijken of we er ook voor 2027 en verder uit kunnen komen.”

59 procent

Vrouwen die met dit middel werden behandeld, overleefden de ziekte volgens een studie veel vaker dan vrouwen die alleen chemotherapie kregen. Van de onderzochte vrouwen met gevorderde of teruggekeerde baarmoederkanker die alleen chemotherapie kregen, leefde na twee jaar 59 procent nog. Van de patiënten die ook het nieuwe medicijn kregen, was 83 procent na twee jaar nog in leven.

Het Zorginstituut verwacht dat in Nederland circa 140 vrouwen per jaar in aanmerking komen voor deze behandeling. Die zou zo’n 170.000 euro per patiënt per jaar kosten. In totaal zou het dan ruim 19 miljoen euro per jaar kosten om het medicijn vanuit de basisverzekering te vergoeden.

Drie ladingen metaal verdwenen: vrachtwagenchauffeurs spoorloos na diefstal in Oostenrijk

Foto: Adobe Stock

BRIXLEGG (TIROL) – In het Oostenrijkse Brixlegg zijn drie vrachtwagenladingen met waardevolle metalen gestolen, zo meldt de politie Tirol.

De diefstal vond plaats in de periode tussen 9 en 11 april 2025 bij een in Brixlegg gevestigd bedrijf. De ladingen waren bestemd voor transport van Oostenrijk naar Spanje, maar zijn nooit op hun eindbestemming aangekomen.

De zending was georganiseerd door een Zwitsers bedrijf, dat voor het vervoer een Duits transportbedrijf inschakelde. De uitvoering van het transport werd toevertrouwd aan drie Oekraïense vrachtwagenchauffeurs, die de waardevolle metalen kwamen ophalen. Sinds het moment van vertrek zijn echter zowel de drie vrachtwagens als de ladingen spoorloos.

Volgens de politie bedraagt de schade een middelhoog zes-cijferig bedrag, wat neerkomt op enkele honderdduizenden euro’s. De Oostenrijkse recherche is momenteel bezig met een uitgebreid strafrechtelijk onderzoek naar de zaak.

Motorfabrikant KTM legt productie stil door gebrek aan onderdelen

MATTIGHOFEN – De noodlijdende Oostenrijkse motorfabrikant KTM moet de productie drie maanden stilleggen vanwege een tekort aan onderdelen. Dit is ontstaan door een eerdere stop van 90 dagen in de productie, die nodig was om het bedrijf te reorganiseren.

KTM kampt met een torenhoge schuld van 1,8 miljard euro, terwijl de motorverkopen teruglopen. De schuldeisers hebben inmiddels een reorganisatieplan goedgekeurd waarbij 70 procent van de schulden wordt kwijtgescholden. Daarmee is het concern voorlopig van de ondergang gered. Pierer Mobility, het moederbedrijf van KTM, zei in februari dat een grotere groep aandeelhouders extra geld zou investeren om de productie weer op gang te brengen.

KTM staat vooral bekend om zijn sportieve motoren voor offroad en motorcross, veelal in de kleur oranje. Het merk is ook bekend om zijn innovatieve technologie en sportieve successen, zoals die in de Dakar Rally.

Marinetrans wint wereldwijde logistieke opdracht voor bouw van twee FLNG-schepen

OSLO/KANSAS – Logistiek dienstverlener Marinetrans, gespecialiseerd in oplossingen voor de maritieme en offshore-industrie, is geselecteerd voor een grootschalige logistieke opdracht voor de bouw van twee Floating Liquefied Natural Gas (FLNG)-schepen. De opdracht is gegund door het Amerikaanse ingenieurs- en bouwbedrijf Black & Veatch, dat wereldwijd actief is in energie-infrastructuur. Het contract beslaat de periode 2025 tot 2027.

Onder de overeenkomst zal Marinetrans wereldwijd verantwoordelijk zijn voor de projectlogistiek, waaronder het transport van essentiële onderdelen, zwaartransportzendingen, coördinatie van de toeleveringsketen en logistieke ondersteuning op locatie. De logistieke ondersteuning is van cruciaal belang voor een soepele uitvoering van de FLNG-projecten, die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de wereldwijde LNG-infrastructuur.

Logistieke precisie en expertise

“We zijn vereerd dat we door Black & Veatch zijn geselecteerd voor deze omvangrijke projecten,” aldus Reidar Evensen, Group Director Projects & Offshore bij Marinetrans. “Onze expertise in complexe logistieke operaties en onze focus op operationele uitmuntendheid zorgen ervoor dat de bouw van deze geavanceerde FLNG-schepen tijdig en efficiënt verloopt.”

Ook Vidar Olsen, Projectmanager bij Marinetrans, benadrukt de uitdagingen en het belang van nauwkeurige afstemming: “De logistiek rondom de bouw van FLNG-schepen vereist precisie, diepgaande sectorkennis en een toegewijd team. We zijn trots dat we hieraan kunnen bijdragen met onze jarenlange ervaring in maritieme logistiek.”

Belangrijke stap in LNG-productiecapaciteit

De opdracht markeert een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van offshore energieproductie en de wereldwijde beschikbaarheid van vloeibaar aardgas (LNG). De vraag naar LNG blijft wereldwijd stijgen, en de inzet van FLNG-schepen vergroot de productiecapaciteit en maakt een flexibelere en duurzamere energievoorziening mogelijk.

Partnerschap gebaseerd op vertrouwen

Volgens Christina Chai, Supply Chain Director bij Black & Veatch, is de keuze voor Marinetrans een strategische stap: “Door samen te werken met Marinetrans verzekeren we ons van een betrouwbare en ervaren logistieke partner die de complexe toeleveringsketen van deze prestigieuze FLNG-projecten aankan. Hun kennis van projectlogistiek is essentieel voor het succes van onze operaties.”

×