Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 15:18 uur
Home Blog Pagina 182

Zimbabwaanse vrachtwagenchauffeurs in Europa in opstand tegen uitbuiting

Foto: Global Transporte | Facebook

Een groep Zimbabwaanse vrachtwagenchauffeurs is in verschillende Europese landen in staking gegaan vanwege slechte arbeidsomstandigheden en het niet uitbetalen van beloofde lonen. De chauffeurs, werkzaam voor Global Transporte Slovakia, een Slowaakse onderaannemer van het Duitse transportbedrijf Hegelmann Group, eisen gerechtigheid na ervaringen van intimidatie en bedreigingen.
Chauffeurs eisen loon en betere arbeidsomstandigheden

Een 39-jarige chauffeur uit Zimbabwe, kwam in augustus naar Slowakije met de hoop een beter leven op te bouwen voor zijn gezin. Hij betaalde, volgens eigen zeggen, 1200 dollar aan een bemiddelingsbureau en nog eens 250 dollar voor Slowaakse papieren.

Sinds zijn eerste rit op 5 oktober zegt hij onafgebroken gewerkt te hebben, zonder zijn vrachtwagen te kunnen verlaten voor de wettelijk verplichte rustperiodes. Zijn loon bedroeg slechts 25 tot 30 euro per dag, waarvan hij ook de tolgelden moest betalen. Terwijl hem 1500 euro per maand beloofd was.

Na maanden van slechte behandeling hadden de chauffeur en zijn collega’s er genoeg van. Zij legden in meerdere landen, waaronder Duitsland, Frankrijk en Italië, hun werk neer. De chauffeur zelf bevond zich op een parkeerplaats aan de A3 bij Würzburg en eiste betaling van achterstallig loon voordat hij verder zou rijden.

Ontvoering en intimidatie

Wat volgde leek op een misdaadfilm. Op een avond kwamen meerdere mannen in een busje naar de parkeerplaats en eisten dat de chauffeur zijn vrachtwagen zou overdragen. Toen hij weigerde, dreigden zij hem naar Tsjechië te brengen en vervolgens naar Afrika uit te zetten. De volgende ochtend probeerden dezelfde mannen zijn cabine binnen te dringen. De chauffeur wist de politie te bellen, die de mannen aanvankelijk wegstuurde, maar later keerden ze terug. Uiteindelijk werd hij onder dwang meegenomen en reden zij zijn vrachtwagen weg. Dankzij een noodoproep via een vakbondscontact kon de politie het voertuig onderscheppen. Een van de mannen werd aangeklaagd voor wederrechtelijke vrijheidsberoving, maar de anderen bleven onbestraft.

Stakingen en represailles in Frankrijk

De protesten verspreidden zich ook naar Frankrijk, waar drie andere Zimbabwaanse chauffeurs het werk neerlegden. Brighton Jonasi, een van hen, bevond zich op een rustplaats nabij Parijs, waar hij slachtoffer werd van intimidatie. Vier mannen ontvreemdden zijn tankpas en zin vrachtwagen werd onklaar gemaakt waardoor hij niet meer kon rijden en zat hij vast in de kou, zonder werkende verwarming of koelkast. “Ik heb honger, ik ben bang en ik weet niet wat er gaat gebeuren,” verklaarde hij aan de Franse krant Le Monde.

De chauffeurs, die naar Europa kwamen met de belofte van een maandsalaris van 1500 tot 2200 euro, voelen zich bedrogen. De vakbond Verdi en de stichting RTTD bevestigen dat sommigen van hen niet meer dan 30 euro per dag ontvangen. Global Transporte Slovakia ontkent de beschuldigingen en beweert de wettelijke lonen en rustperiodes te respecteren.

Scholz: EU kan reageren op heffingen Trump

BRUSSEL – De Europese Unie is economisch sterk genoeg om te reageren op mogelijke handelstarieven door de Amerikaanse president Donald Trump. Dat zei de Duitse bondskanselier Olaf Scholz op een top in Brussel. Volgens Scholz moet het doel wel zijn om samen te werken met de Verenigde Staten op het gebied van handel.

“Het is duidelijk dat we als een sterk economisch blok onze eigen toekomst vorm kunnen geven en kunnen reageren op handelsbesluiten. Maar het perspectief en doel moeten zijn dat zaken resulteren in samenwerking”, aldus Scholz.

De Franse president Emmanuel Macron zei dat Europa voor zichzelf moet opkomen als Trump heffingen oplegt en daarmee de EU aanvalt op handelsgebied. Hij zei ook dat door recente uitspraken van Trump de EU sterker en meer verenigd wordt.

EU-buitenlandchef Kaja Kallas verklaarde in Brussel dat handelsoorlogen geen winnaars kennen en dat “wij Amerika nodig hebben en Amerika ons nodig heeft”.

De Poolse premier Donald Tusk noemde handelsoorlogen “dom en onnodig” en zei dat er alles aan moet worden gedaan om die te voorkomen. Polen is momenteel voorzitter van de EU.

De Ierse premier Michael Martin gaf aan dat protectionisme alle burgers raakt, waar ze ook verblijven. Hij roept de EU en de VS op om constructief samen te werken rond handel. De Finse premier Petteri Orpo gaf aan dat Europa moet onderhandelen met Trump over handel.

De minister-president van Luxemburg Luc Frieden zei dat als de VS echt een handelsoorlog willen, ze die kunnen krijgen. Volgens hem is Europa niet zwakker dan de VS. Frieden zei wel dat het beter is om goede handelsrelaties te hebben, want handelsoorlogen zijn volgens hem slecht voor iedereen.

Bronnen: Trump en Poetin spreken mogelijk in VAE of Saudi-Arabië

MOSKOU – Saudi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten worden op dit moment overwogen als plek voor een ontmoeting tussen de Amerikaanse president Donald Trump en zijn Russische ambtgenoot Vladimir Poetin. Dat zeggen Russische bronnen tegen persbureau Reuters.

Trump zei dit weekend dat hij binnenkort met Poetin wil spreken, onder meer over de oorlog in Oekraïne. Poetin gaf eerder al aan dat hij openstaat voor een gesprek met de nieuwe Amerikaanse president.

Volgens Reuters zijn hoge Russische ambtenaren de afgelopen weken naar Saudi-Arabië en de VAE gereisd, maar zouden nog niet alle betrokken diplomaten ervan overtuigd zijn dat het een goede plek is voor een ontmoeting. Beide landen in het Midden-Oosten hebben militaire banden met de Verenigde Staten.

Nederland tegen EU-leningen voor meer defensie-uitgaven

BRUSSEL – De Luxemburgse premier Luc Frieden gaat namens Nederland op de EU-top benadrukken dat het geen nieuwe Europese leningen wil aangaan om de defensiebehoeften te financieren. Dat zei Frieden maandag bij aankomst bij de top. Frieden spreekt daar ook namens Nederland, omdat premier Dick Schoof nog steeds ziek is.

Financiering van meer EU-defensie-uitgaven is op de bijeenkomst van regeringsleiders een belangrijk en tegelijkertijd politiek gevoelig punt. EU-landen denken daar verschillend over. Luxemburg zit op de lijn van Nederland, zei de Luxemburgse premier. “Over de financiering deel ik het standpunt van premier Schoof.”

“Nederland is tegen Eurobonds”, zei Frieden. Net zoals Nederland vindt Luxemburg “en veel andere landen” dat elke lidstaat moet beginnen om 2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) aan defensie te besteden. Daarna moet worden gekeken naar particuliere investeerders om defensie-uitgaven te financieren. Vooral landen die de 2 procent nu niet halen, zijn voorstander van het aangaan van Europese leningen, oftewel Eurobonds.

K. Greving Transport voegt nieuwe IVECO S-Way toe aan de vloot

HOOGEVEEN – K. Greving Transport, een bedrijf met 26 jaar ervaring, blijft groeien en innoveren. Het familiebedrijf, dat zich heeft gespecialiseerd in koeltransport, kooiaap transport en kiepertransport, heeft onlangs een gloednieuwe IVECO-trekker aan zijn vloot toegevoegd. Deze versterking markeert een nieuwe fase voor het bedrijf, dat voornamelijk regionaal opereert met een indrukwekkende vloot van 30 wagens – elk bestuurd door een vaste chauffeur.

Poul-Erik, sinds een jaar volledig eigenaar van K. Greving Transport, speelt een cruciale rol in het dagelijkse reilen en zeilen van het bedrijf. Naast zijn verantwoordelijkheden voor planning, inkoop en verkoop, zet hij zich in voor innovatie en klantgerichtheid. De nieuwe IVECO S-Way is een perfect voorbeeld van deze visie.

De nieuwe aanwinst, een internationaal uitgevoerde 4×2 trekker met een 13 liter cursor motor van 530 pk uit voorraad, biedt de chauffeur ongekende luxe en comfort. Het voertuig is uitgerust met verlichting in het IVECO logo, meegespoten grille en zonneklep met verlichting, alcoa velgen in kleur, pablo’s, breedtepaaltjes, zwaailampen, uitlaat bescherm plaat met logo, een standairco, standkachel, ingebouwde navigatie, twee bedden, een luxe bestuurdersstoel, magnetron en omvormer. Deze voorzieningen maken lange ritten aangenamer en efficiënter.

Hoewel K.Greving Transport in een ver verleden al ervaringen had met tweedehands IVECO-voertuigen, hebben diverse gesprekken met de verkoper wederom geresulteerd in de aanschaf van deze IVECO.. “Er lagen kansen om een nieuwe ervaring en het vertrouwen op te bouwen,” zegt Poul-Erik. “De uitdaging is nu om onze chauffeurs enthousiast te maken over het rijden met een IVECO. Maar dat zal met het zien van deze trekker geen probleem zijn.”

Naast comfort en prestaties biedt de nieuwe trekker praktische voordelen. Het voertuig is PTO – Power Take Off – voorbereid, waardoor een hydrauliekset eenvoudig kan worden opgebouwd en een kieper aan de wagen gekoppeld kan worden. Dit maakt de trekker multifunctioneel inzetbaar binnen het diverse aanbod van K.Greving Transport.

Het onderhoud van het voertuig wordt door Cornelis Hoogeveen en K.Greving Transport zelf uitgevoerd. Deze hands-on aanpak is een weerspiegeling van de pragmatische instelling van het transportbedrijf. “We zijn geen pioniers,” legt Poul-Erik uit. “Laat de grote spelers maar experimenteren met de toekomst. Wij kijken liever de kat uit de boom. Toch sluiten we niet uit dat we in de toekomst elektrisch gaan rijden.”

Met een jaarlijkse rijafstand van 80.000 tot 110.000 kilometer per voertuig blijft K. Greving Transport zich richten op betrouwbaarheid en innovatie. De nieuwe IVECO is een waardevolle toevoeging aan de vloot en draagt bij aan de voortdurende groei en het succes van het bedrijf.

Inflatie eurozone stijgt verder naar 2,5 procent

LUXEMBURG – De inflatie in de eurozone is in januari verder gestegen naar 2,5 procent op jaarbasis, meldt het Europese statistiekbureau Eurostat in een voorlopige schatting. In december werd het dagelijks leven in de eurozone nog 2,4 procent duurder. De inflatie in het eurogebied is nu al vier maanden op rij aan het stijgen en ligt boven de doelstelling van 2 procent van de Europese Centrale Bank (ECB).

De stijging van de kosten van het levensonderhoud in de eurozone komt vooral door hogere prijzen in de dienstensector en hogere prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak. De kerninflatie in het eurogebied, waarin de schommelende prijzen voor energie, voeding, alcohol en tabak niet worden meegenomen, bleef onveranderd op 2,7 procent.

Binnen de eurozone had Kroatië met 5 procent de hoogste inflatie. België volgde met 4,4 procent. In Ierland was die met 1,5 procent het laagst. In Duitsland en Frankrijk, de twee grootste economieën van het eurogebied, kwam de inflatie uit op respectievelijk 2,8 en 1,8 procent.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) had eerder op de dag al Nederlandse inflatiecijfers gepubliceerd. De Nederlandse inflatie op basis van de Europese rekenmethode bedroeg in januari 2,9 procent. In december was dat nog 3,9 procent. De Europese rekenmethode is iets anders dan die van het CBS. Bij de binnen de EU afgesproken methode om de inflatie te meten, wordt geen rekening gehouden met de kosten voor het wonen in een eigen woning. De inflatie in Nederland ligt al geruime tijd boven het gemiddelde van de eurozone. Dat komt volgens het CBS vooral door de prijsontwikkelingen van diensten en tabaksproducten in Nederland.

Logicor levert 40.000 vierkante meter logistiek op in Lelystad

LELYSTAD – Logicor, toonaangevend eigenaar, ontwikkelaar en manager van logistiek vastgoed in Europa, maakt vandaag, maandag 3 februari 2025, de oplevering bekend van de logistieke greenfield-ontwikkeling op bedrijvenpark Flevopoort in Lelystad.

De nieuwbouw aan de Poseidonweg ligt aan de noordelijke rand van de A6, dichtbij Lelystad Airport en omvat drie moderne logistieke units met een totaal oppervlak van circa 40.000 m² inclusief kantoorruimte op een perceel van ruim 62.000 m2. De nieuwbouw is gerealiseerd door GOLDBECK Nederland B.V., en de verhuur is in handen van vastgoedadviseurs Savills en JLL.

Duurzaamheid

Het distributiecentrum is ontwikkeld volgens de hoogste duurzaamheidsnormen, met een BREEAM Very Good-certificaat en een A+++ EPC-certificaat voor energie-efficiëntie. Het complex is semi off-grid en maakt grotendeels gebruik van zonnepanelen met een energieopslagsysteem dat slim wordt beheerd door een energiemanagementsysteem. Hiermee heeft Logicor een toekomstbestendige energievoorziening zonder beperkt te worden door de netcongestie in Nederland. Lelystad is een veelbelovende logistieke hotspot vanwege de snelle verbindingen met Amsterdam, Almere en andere belangrijke logistieke hubs. Ook de OV-verbindingen zijn uitstekend, met een busstation op minder dan 1 kilometer en een treinstation op ruim 3 kilometer afstand.

Alexander van Gastel, Directeur Logicor Nederland, zegt: “De oplevering van deze ontwikkeling is weer een belangrijke mijlpaal in onze strategie om hoogwaardige, duurzame logistieke oplossingen te bieden op strategische locaties. Lelystad is een veelbelovende hotspot, en deze ontwikkeling speelt optimaal in op de groeiende vraag naar flexibele en energie-efficiënte distributieruimte en biedt ook de flexibiliteit om te fungeren als bedrijfsruimte voor groeiende bedrijven in de regio die wel willen maar niet kunnen uitbreiden op hun huidige plek.”

Specificaties en flexibiliteit

Het distributiecentrum voldoet aan de eisen van moderne logistieke gebruikers en beschikt derhalve over:
• een vrije hoogte van 12,20 meter;
• een vloerbelasting van 50 kN/m²;
• 35 laaddeuren en 3 overheaddeuren;
• een gecertificeerd ESFR sprinklersysteem;
• verhoogd elektrisch piekvermogen beschikbaar door energieopslagsysteem;
• slimme, dimbare LED-verlichting met aanwezigheidsdetectie;
• slimme gebouw klimaatregeling;
• EV laadpunten;
• luxe kantoren met verdiepingshoge ramen;
• ruime buitenruimte met groenvoorzieningen;
• ruime parkeermogelijkheden met eigen toegang voor personenauto parkeren.

De drie units hebben elk afzonderlijke magazijn- en kantoorruimte en een mezzanine. Twee units hebben een oppervlak van circa 13.000 m² en de derde unit omvat circa 14.000 m². De flexibele indeling maakt het complex geschikt voor uiteenlopende gebruikers in diverse sectoren.

Inspectie: steeds meer en ernstiger psychisch geweld op scholen

DEN HAAG – De vertrouwensinspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs hebben het afgelopen schooljaar 2317 dossiers behandeld. Dat zijn er 165 meer dan in het schooljaar daarvoor en 574 meer dan in 2021-2022. Ruim de helft van de dossiers ging over vormen van psychisch geweld. De inspectie ziet dat de ernst en de duur hiervan toenemen. “Soms is er zelfs gedurende vier of vijf schooljaren sprake van ernstig en langdurig pesten.”

Zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs had meer dan de helft van de dossiers over psychisch geweld betrekking op ernstig pesten. Zorgelijk, vindt de inspectie, want “de gevolgen van pesten zijn aanzienlijk voor kinderen die dit overkomt”. In beide sectoren ziet de inspectie dat de ernst van het psychisch geweld toeneemt en verschuift naar bedreiging, “al dan niet met fysiek geweld en/of een wapen”.

Wat verder opvalt is dat het aantal dossiers over seksueel misbruik en seksuele intimidatie is afgenomen, van 470 op 2152 dossiers in schooljaar 2022-2023 naar 377 op 2317 in het afgelopen schooljaar. Wel was in het geval van seksueel misbruik de beklaagde relatief vaker een “met taken belast persoon” zoals een leraar of conciërge, namelijk in 62 van de 96 dossiers. In 48 gevallen werd een redelijk vermoeden van een strafbaar feit vastgesteld en is de melder verwezen naar de zedenpolitie om een melding te maken of aangifte te doen.

Wetsvoorstel

Minister Eppo Bruins en staatssecretaris Mariëlle Paul van Onderwijs noemen de stijging van het aantal dossiers in een brief aan de Tweede Kamer “ernstig, want elk geval van onveiligheid is er één te veel”. Zij merken daarbij op dat de toename ook kan komen “doordat melders de vertrouwensinspecteurs beter weten te vinden, door de toegenomen aandacht voor sociale veiligheid of doordat er meer vertrouwen is om te melden”.

Niettemin zetten de cijfers de minister en staatssecretaris “op scherp”en voelen ze de “zware verantwoordelijkheid” om alle leerlingen en studenten een veilige leeromgeving te bieden. “Het kabinet blijft dus onverminderd en met grote inzet doorgaan om de veiligheid in het onderwijs te versterken.” Zo wordt er gewerkt aan een wetsvoorstel waarmee scholen onder andere verplicht worden om een vertrouwenspersoon te hebben.

Spaanse minister: eenheid EU tegen dreiging heffingen Trump

MADRID – De Europese Unie moet eenheid tonen tegen de dreigende importheffingen op goederen uit Europa door de Amerikaanse president Donald Trump. Dat heeft de Spaanse minister van Economische Zaken Carlos Cuerpo gezegd. Afgelopen weekend legde Trump invoerheffingen op voor producten uit Canada, Mexico en China en hij zei dat de EU snel als volgende aan de beurt zal komen.

Cuerpo zei op de Spaanse radio dat de EU niet naïef moet zijn en eigen bedrijven moet beschermen door er bijvoorbeeld voor te zorgen dat ze op gelijke voet kunnen concurreren met buitenlandse rivalen. De EU is volgens hem voorstander van een open wereldmarkt.

De president van de Franse centrale bank noemt de heffingen van Trump “zorgwekkend” en “bruut” en stelt dat die de economische onzekerheid voor Europa vergroten. Volgens François Villeroy de Galhau moet de EU kalm blijven en zijn er handelsmaatregelen beschikbaar als dat nodig is.

Ook waarschuwde hij voor een mogelijke handelsoorlog. “Protectionisme kan aan het begin aardig zijn omdat het je economie beschermt. Maar ervaring leert dat iedereen uiteindelijk verliest”, aldus de Fransman.

Nederlandse vrouw omgekomen door skiongeluk in Val Thorens

VAL THORENS – Een 21-jarige Nederlandse vrouw is zondagochtend overleden na een val tijdens het skiën in het Franse  in het zuidoostelijke departement Savoie, meldt de Franse zender Ici op haar website.

De vrouw kwam even voor 11.00 uur zwaar ten val op een blauwe piste, schrijft de zender.

Na die val gleed zij door en kwam ze terecht op een nabijgelegen wedstrijdpiste. Er werd onmiddellijk alarm geslagen, schrijft Ici. Toen hulpverleners arriveerden, was de vrouw al bewusteloos. Ze werd naar een ziekenhuis in Grenoble gebracht, maar overleed daar.

Afgelopen woensdag kwamen in het departement Savoie ook al vier Noren om het leven door een lawine.

Boeren en autosector in Mexico roepen op tot dialoog met VS

MEXICO-STAD – Boeren en producenten van auto-onderdelen in Mexico hebben opgeroepen tot dialoog met de Verenigde Staten om een handelsoorlog te voorkomen. Dit gebeurde nadat de Amerikaanse president Donald Trump besloot een importheffing van 25 procent in te voeren op producten uit Mexico en Canada.

De Mexicaanse president Claudia Sheinbaum zei dat ze wacht op een reactie van Trump op een voorstel om te praten over migratie en drugshandel. Die zaken spelen volgens Trump een rol in zijn beslissing om de tarieven op te leggen. Sheinbaum kondigde aan maandag meer bekend te maken over wat haar regering gaat doen naar aanleiding van Trumps maatregel.

De agrarische sector en de auto-industrie zijn naar verwachting de sectoren die het hardst worden getroffen. Vertegenwoordigers van deze sectoren vrezen dat de tarieven Noord-Amerika’s concurrentiepositie zullen ondermijnen. Volgens de Nationale Industrie voor Auto-onderdelen (INA) in Mexico werken er in de drie landen ongeveer elf miljoen mensen in de sector. De kosten van een gemiddelde auto kunnen volgens de INA ongeveer 3000 dollar (een kleine 2930 euro) hoger worden.

Export naar VS

De Nationale Landbouwraad (CNA) zei dat de helft van alle avocado’s, tomaten, chilipepers en bessen die in de Verenigde Staten worden geconsumeerd uit Mexico komt. Het land exporteert ook rundvlees en varkensvlees naar de VS ter waarde van 1,5 miljard dollar (ruim 1,46 miljard euro). De CNA riep op tot “eenheid en dialoog”.

Zowel Canada als Mexico hebben aangekondigd als vergeldingsmaatregel ook importbelasting op Amerikaanse goederen te gaan heffen.

Quickstra viert 25 jarig jubileum met unieke gouden Moffett

CULEMBORG – In samenwerking met Hiab en MOFFETT viert Quickstra haar 25-jarig jubileum met de productie van een unieke gouden meeneemheftruck.

Deze exclusieve Moffett E4, volledig elektrisch en duurzaam, symboliseert niet alleen de mijlpaal van 25 jaar Quickstra maar ook de sterke samenwerking met haar partners.

De gouden Moffett wordt een bijzondere blikvanger op de Nederlandse wegen en zal beschikbaar worden gesteld aan klanten voor demonstraties en verhuur.

Quickstra, opgericht op 1 februari 2000, is een service-organisatie in Nederland op het gebied van Kooi-Aap. Voor koop, huur, onderhoud, reparaties en onderdelen voor alle meeneemheftrucks kunt u bij hen terecht. Quickstra is officieel erkend dealer voor de merken Kooi-Aap, Moffett, Terberg en Palfinger.

Rhenus Logistics – Home Delivery: Een nieuw hoofdstuk in het verhaal van Jos Dusseldorp Transport

LICHTENVOORDE – Rhenus Logistics kondigt aan dat de rebranding van Jos Dusseldorp Transport naar Rhenus Logistics – Home Delivery nu officieel is afgerond. Sinds 2025 opereren zij volledig onder de nieuwe naam. Deze stap markeert een nieuw hoofdstuk voor het bedrijf, dat sinds de overname door Rhenus Logistics in 2018, zijn diensten heeft uitgebreid en geprofessionaliseerd.

Opererend vanuit het pittoreske Lichtenvoorde, dicht bij de Duitse grens, bedient het bedrijf de gehele Benelux en richten ze zich op de levering van kwetsbare artikelen en zware of omvangrijke goederen binnen de productcategorie Home & Living. Denk hierbij aan witgoed, bruingoed, meubels en bijbehorende installatie. Naast het bieden van een uitstekende thuisleveringsservice, waarbij niet alleen de goederen worden afgeleverd, maar ook op verzoek worden gemonteerd en geïnstalleerd, biedt Rhenus tevens B2B-logistieke oplossingen aan in heel Europa.

“Met de voltooiing van de reorganisatie heeft ons bedrijf een nieuwe adem gevonden. Deze frisse energie is voelbaar in elke vezel van onze organisatie, waardoor we nu en in de toekomst klaar zijn om onze klanten een fantastische dienstverlening te bieden”, aldus Arjan Mooij, Algemeen Directeur.

Rhenus Logistics, een familiebedrijf met meer dan 40.000 medewerkers, heeft in 2018 Jos Dusseldorp Transport de gelegenheid geboden om hun dienstverlening te versterken en uit te breiden, terwijl zij trouw blijven aan de kernwaarden en bedrijfscultuur die hen altijd hebben gekenmerkt.

Deze overname heeft hen in staat gesteld om te profiteren van de ervaring en middelen van een groter wereldwijd netwerk, waardoor zij beter kunnen inspelen op de behoeften van hun klanten. Uiteindelijk is deze samenwerking een groot succes gebleken, en mag Jos Dusseldorp zich nu Rhenus Logistics – Home Delivery noemen.

Rhenus Logistics – Home Delivery is er trots op dat zij nu volledig operationeel zijn onder deze nieuwe vlag en kijkt ernaar uit om zowel bestaande als nieuwe klanten te verwelkomen in 2025 en verder.

Dode door verkeersongeluk in Arnhem

ARNHEM – Door een verkeersongeluk op de Westervoortsedijk in Arnhem is in de nacht van zondag op maandag rond 02.00 uur een persoon overleden, meldt de politie.

Een tweede slachtoffer is gewond naar het ziekenhuis gebracht.

Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van het ongeval was. De politie zegt daar nog onderzoek naar te doen.

Allianz: Risico’s zakendoen nemen wereldwijd af

‘S-HERTOGENBOSCH – De risico-rating van bijna vijftig landen is verbeterd in 2024. Dat is meer dan een verdubbeling van de upgrades in 2023. De risico’s van wereldwijd zakendoen nemen af. Dat blijkt uit de Country Risk Atlas die kredietverzekeraar Allianz Trade vandaag publiceert.

Allianz Trade publiceert vandaag zijn tweede Country Risk Atlas, een publicatie over het landenrisico, een expertise die de wereldleider in kredietverzekering in de loop van tientallen jaren heeft opgebouwd. De landenrisicoatlas is gebaseerd op een eigen risicobeoordelingsmodel dat elk kwartaal wordt bijgewerkt met de nieuwste economische ontwikkelingen en eigen gegevens van Allianz Trade. Het biedt uitgebreide analyses en inzichten in economische, politieke, zakelijke en duurzaamheidsfactoren die van invloed zijn op trends in het wanbetalingsrisico voor bedrijven op macro-economisch niveau.

30% meer faillissementen

Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade: “ Een AA-status betekent dat de omstandigheden om zaken te doen met een land, zoals Nederland, optimaal zijn. Denk aan de lokale betalingsgewoonten in Nederland, de infrastructuur, de finance-omgeving en het fiscaal beleid dat zorgt voor een ondernemingsvriendelijk klimaat. Wat ook meespeelt is de beperkte staatsschuld in relatie tot het bbp. Dit stelt de overheid in staat meer publieke investeringen te doen. Maar dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat er geen risico’s zijn. Je hebt altijd conjunctuur-effecten. Het CBS meldde onlangs dat er vorig jaar in ons land ruim 4.200 bedrijven failliet gingen. Dertig procent meer dan in 2023. Dat moet voor elke ondernemer een alarmsignaal zijn. Maar dat doet verder niks af van onze AA-status.”

Het landenrisico is aanzienlijk verbeterd, maar er liggen nog uitdagingen in het verschiet
In 2024 is het wereldwijde landenrisico aanzienlijk verbeterd, met 48 opgewaardeerde en slechts 5 afgewaardeerde economieën. De positieve trend die we in 2023 zagen, is nu nog duidelijker: de upgrades zijn meer dan verdubbeld (+27) en de downgrades zijn stabiel gebleven (+1).

“De economieën waarvan de ratings werden opgewaardeerd, vertegenwoordigen ongeveer 17% van het wereldwijde BBP. De opwaarderingen waren vooral verspreid over de opkomende markten: Latijns-Amerika kreeg de meeste (13), gevolgd door opkomend Europa (10) en Azië-Pacific (9). Ondertussen werden de meeste verlagingen gezien in het Midden-Oosten, waaronder Bahrein, Israël en Koeweit, als gevolg van aanhoudende spanningen in de toeleveringsketen en prijzen voor ruwe olie die onder het fiscale break-even liggen ,” zegt Luca Moneta, Senior Economist for Emerging Markets bij Allianz Trade.
Het landenrisico blijft echter sterk onderhevig aan de geopolitieke en financiële spanningen die de komende maanden worden verwacht. Deze zouden kunnen verergeren door de verdere materialisatie van neerwaartse risico’s.

“Hoewel de wereldwijde economische vooruitzichten zijn verbeterd, dankzij de afnemende inflatie, herstellende kredietstromen en verbeterde liquiditeitsomstandigheden, zijn de bedrijfsomstandigheden in veel lage-inkomenslanden nog steeds minder gunstig, terwijl hoge-inkomenslanden te maken hebben met aanhoudende politieke onzekerheid. Bovendien moeten we in gedachten houden dat twee derde van de landenrisico-upgrades die we vorig jaar hebben gemaakt, gebaseerd zijn op kortetermijnindicatoren, wat erop wijst dat deze verbeteringen cyclisch en mogelijk omkeerbaar zijn. Tegen deze achtergrond moeten bedrijven waakzaam zijn in hun groeistrategieën tegen de achtergrond van geopolitieke spanningen en het toenemende protectionisme. Toeleveringsketens zullen waarschijnlijk nog complexer worden, waardoor het des te belangrijker wordt om het landenrisico in de gaten te houden” , aldus Aylin Somersan Coqui, CEO van Allianz Trade.

Ana Boata, hoofd economisch onderzoek bij Allianz Trade, eindigt: “Een volledige handelsoorlog is een grote zorg: het daaruit voortvloeiende verlies aan economische activiteit en de terugkeer van inflatiedruk zou het vertrouwen van beleggers waarschijnlijk ondermijnen, waardoor ze in een langdurige ‘afwachtende’ modus blijven. Tegelijkertijd brengt de toenemende polarisatie, die in veel landen al duidelijk zichtbaar is, aanzienlijke economische kosten met zich mee, terwijl de sociale verdeeldheid toeneemt. De frequentie en ernst van burgerlijke onrust neemt ook toe, onder invloed van factoren zoals inflatie, fiscale aanpassingen en achterblijvende productiviteitsgroei. Tegen deze achtergrond moeten beleidsmakers het groeiende vertrouwensdeficit overbruggen en de polarisatierisico’s beperken.”

×