Clicky

zondag 8 juni 2025 - 23:16 uur
Home Blog Pagina 14

Alle deepsea-terminals op de Maasvlakte controleren vanaf nu op de uitvoerend vervoerder

ROTTERDAM – Een automatische check aan de poort zorgt ervoor dat altijd de juiste chauffeur toegang tot de terminal krijgt. Deze zogenaamde controle op de uitvoerend vervoerder werkt nu bij alle deepsea-terminals op de Maasvlakte in Rotterdam. Mogelijke misstanden bij het afhalen van containers worden zo verder teruggedrongen.

De deepsea-terminals op de Maasvlakte hebben de controle op de uitvoerend vervoerder ieder op een eigen moment ingevoerd. Achtereenvolgens zijn de ECT Delta terminal, ECT Euromax terminal (beide onderdeel van Hutchison Ports ECT Rotterdam), Hutchison Ports Delta II, RWG en meest recent APM Terminals Maasvlakte II ingestapt. De deelnemende terminals zien de controle aan de terminalpoort als een vanzelfsprekend sluitstuk van de in Rotterdam ingevoerde Vertrouwensketen.

Sinds begin 2025 verstrekken deepsea-rederijen voor het ophalen van containers geen fraudegevoelige pincodes meer. In de Vertrouwensketen gaat het ophaalrecht veilig digitaal van schakel naar schakel. Op het moment dat een chauffeur zich meldt aan de terminalpoort vormt de controle op de uitvoerend vervoerder een laatste beveiligingsslag.

Eenvoudige werking

De controle aan de poort op de uitvoerend vervoerder gebeurt door het unieke EAN-nummer op de CargoCard van de bezoekende chauffeur te vergelijken met het EAN-nummer zoals opgegeven in de voormelding van de vervoerder via het Port Community System van Portbase. Alleen als beide nummers overeenkomen, kan de chauffeur verder. De uitgifte van EAN-nummers gebeurt door Secure Logistics.

Vertrouwensketen

Via de Vertrouwensketen zetten bedrijfsleven en overheidsinstanties zich samen in voor het digitaal weerbaarder maken van de havenlogistiek. Met elkaar vertegenwoordigen de initiatiefnemers alle schakels in de logistieke keten: van de rederij/cargadoor, verlader en expediteur tot en met de logistieke dienstverlener, vervoerder (truck, trein, binnenvaart) en terminal.

Ook Havenbedrijf Rotterdam, Gemeente Rotterdam, Nederlandse Douane, Zeehavenpolitie en enkele semipublieke organisaties steunen de Vertrouwensketen.

Vereniging woningcorporaties: draai plan huurbevriezing terug

DEN HAAG – Aedes hoopt dat het kabinet zijn verantwoordelijkheid neemt na de kritiek van de Raad van State op het wetsvoorstel over huurbevriezing. De koepel van woningcorporaties vraagt “dit ondoordachte voornemen terug te draaien”.

Volgens de Raad is het plan om de huren van corporatiewoningen twee jaar te bevriezen in strijd met het principe van gelijke behandeling. Ook zou de wet van woonminister Mona Keijzer (BBB) “op gespannen voet” staan met de grondwettelijke plicht van de overheid om voor genoeg woningen te zorgen.

“De huurbevriezingen hebben ongelofelijk grote gevolgen voor huurders en woningzoekenden. Het vergroot de woningcrisis terwijl het kabinet beweert zich daar hard voor te maken”, zegt Aedes-voorzitter Liesbeth Spies. De koepel zegt dat de huurbevriezing van tafel moet als het kabinet wil dat bestaande woningen verbeterd worden en er meer betaalbare sociale huurwoningen worden gebouwd. “Bovendien: er zijn veel betere manieren om mensen die het nodig hebben te ondersteunen. Ook dat bevestigt de Raad van State.”

‘Ondoordacht plan’

Aedes maakte al eerder duidelijk het een “ondoordacht plan” te vinden “waar een probleemanalyse ontbreekt”. De koepel heeft daarom een brief aan de Raad van State gestuurd over de gevolgen die dit wetsvoorstel heeft voor de mogelijkheden van corporaties om woningzoekenden aan een woning te helpen.

Ook Bouwend Nederland vindt dat het plan niet helpt om “het echte probleem: het woningtekort” op te lossen. “Het advies van de Raad van State over het wetsvoorstel huurbevriezing is zó vernietigend, dat ik me niet kan voorstellen dat de minister dit nog doorzet”, zegt voorzitter Arno Visser.

Onlangs kondigden Aedes en 230 corporaties al een kort geding aan vanwege de huurbevriezing. Ze willen bij de rechter afdwingen dat het kabinet de afspraken voor meer woningbouw nakomt. Dat kort geding dient woensdag.

Poolse vervoerder krijgt ook in hoger beroep een boete van € 10.375 wegens manipulatie tachograaf

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft het beroep van een Pools transportbedrijf tegen een boete van € 10.375 wegens tachograaffraude ongegrond verklaard. Volgens de rechter heeft het bedrijf in strijd gehandeld met de Arbeidstijdenwet en Europese regelgeving door een vrachtwagen te gebruiken waarin voorzieningen waren aangebracht om de tachograaf te manipuleren.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelde op 22 december 2021 tijdens een controle meerdere onregelmatigheden vast bij een voertuig van het bedrijf. Uit een boeterapport bleek dat de geregistreerde rijtijd op de tachograaf niet overeenkwam met de daadwerkelijke afstand en tijd die het voertuig had gereden. Ook werd een plotselinge snelheidsverandering van 0 naar 63 km/u binnen één seconde geregistreerd – een aanwijzing dat de tachograaf mogelijk pas tijdens het rijden is ingeschakeld.

Bij nader onderzoek in een erkende werkplaats werd vervolgens vastgesteld dat de bewegingssensor was gemanipuleerd, en dat in de vrachtwagen een USB-poort en USB-stick waren ingebouwd waarmee de tachograaf kon worden beïnvloed.

Verweer verworpen

Het transportbedrijf voerde aan dat het niet op de hoogte was van de manipulatie, en dat het voertuig sinds 2020 in eigendom is. De onderneming stelde dat mogelijk een vorige eigenaar verantwoordelijk was. De rechtbank ging hier niet in mee: als eigenaar en exploitant van het voertuig blijft het bedrijf verantwoordelijk voor de technische staat van de vrachtwagen.

Ook het ontbreken van videobeelden van het onderzoek, het feit dat de chauffeur niet was verhoord met een beëdigde tolk, en de suggestie van een mogelijke storing, boden volgens de rechtbank geen aanleiding om aan het boeterapport te twijfelen. De inspectie is uitgevoerd door een erkende tachograaftechnicus, en er waren geen gronden om dit in twijfel te trekken.

Het bedrijf kreeg voldoende gelegenheid om een contra-expertise uit te voeren, maar maakte daar geen gebruik van. Daarmee blijft de opgelegde boete in stand.

Doodverklaarde vrouw ontwaakt in doodskist in Tsjechië

PILSEN – Een 88-jarige vrouw in Tsjechië werd wakker in een doodskist, nadat zij ten onrechte was doodverklaard. De krant Pravo bericht over het opmerkelijke incident.

Volgens het bericht had een oudere man in de stad Pilsen de hulpdiensten ingeschakeld nadat hij zijn partner niet wakker kreeg. Een lijkschouwer verklaarde haar dood.

Toen de medewerkers van een uitvaartdienst het ogenschijnlijk dode lichaam in een kist legden, opende de vrouw plotseling haar ogen. De medewerkers waarschuwden de hulpdiensten, die de vrouw naar het ziekenhuis brachten. Naar verluidt maakt zij het goed.

De politie is een onderzoek gestart naar de lijkschouwer op verdenking van het niet verlenen van hulp. Het bedrijf waar de lijkschouwer voor werkt, heeft excuses aangeboden en gezegd dat er gevolgen zullen zijn.

Rijbewijs vrachtwagenchauffeur terecht ongeldig verklaard na missen rijvaardigheidsonderzoek

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft geoordeeld dat het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) het rijbewijs van een vrachtwagenchauffeur terecht ongeldig heeft verklaard, nadat hij niet kwam opdagen bij een verplicht rijvaardigheidsonderzoek.

De zaak begon in april 2023, toen de politie een melding maakte van een forse snelheidsovertreding. Omdat de chauffeur onvoldoende Nederlands sprak om een cursus verantwoord rijgedrag te volgen, werd hij door het CBR verplicht een rijvaardigheidsonderzoek te ondergaan. Hij verscheen echter niet op de geplande datum van 29 augustus 2023.

Volgens de chauffeur was hij verhinderd omdat het door hem gehuurde lesvoertuig technische mankementen vertoonde. Hij stelt dat hij het CBR hierover heeft geïnformeerd, maar geen reactie kreeg. De rechtbank oordeelt echter dat de chauffeur zijn afmelding niet voldoende heeft onderbouwd. Hij leverde geen bewijs van de reservering van het voertuig of van het beweerde mankement.

Het CBR mocht daarom concluderen dat de chauffeur niet volledig aan het onderzoek had meegewerkt en zijn rijbewijs ongeldig verklaren. Hoewel het CBR het besluit later uit coulance herzag en de chauffeur alsnog liet deelnemen aan een nieuw onderzoek – waarna zijn rijbewijs opnieuw geldig werd – acht de rechtbank het oorspronkelijke besluit rechtmatig.

De chauffeur vroeg ook om schadevergoeding vanwege gederfde inkomsten door het tijdelijke verlies van zijn rijbewijs, maar die eis werd afgewezen. Ook krijgt hij geen vergoeding van de proceskosten of het griffierecht.

Nieuwe toekomst voor BUFFL: overname door ondernemers uit bedrijfswagenbranche

RAVENSTEIN – BUFFL, specialist in custom truckinterieur en -exterieur, maakt vandaag bekend dat de onderneming per 1 juni 2025 is overgenomen door Fred van der Heijden en Raphael van Ballegooijen. Zij nemen het stokje over van oprichters Pim Govers en Marjolein Waals, die BUFFL in zeven jaar tijd hebben uitgebouwd tot een toonaangevend merk in de wereld van truckpersonalisatie.

“Wat Pim en Marjolein hebben opgebouwd verdient alle respect,” aldus Fred van der Heijden. “Zij hebben BUFFL niet alleen neergezet als bedrijf, maar als merk met karakter: stoer, uniek en vol vakmanschap. Met veel trots nemen wij het roer over, samen met Kevin van Venrooij, die de operatie aanstuurt.”

Met tientallen jaren ervaring in de bedrijfswagenbranche brengen Fred en Raphael hun expertise vanuit het dealerlandschap mee naar Ravenstein. “Onze visie is helder: BUFFL blijft BUFFL. We behouden het DNA van het merk, maar tillen het naar een volgend niveau – met oog voor kwaliteit, beleving én schaalbaarheid.”

BUFFL groeit door – met dezelfde stijl en missie

De werkplaats in Ravenstein blijft het kloppend hart van BUFFL. Hier werkt een gepassioneerd team van ruim 25 specialisten dagelijks aan het transformeren van trucks tot echte eyecatchers – van stoere interieurs tot complete exterieur-styling.
Marjolein Waals: “We laten BUFFL achter in vertrouwde handen. Fred en Raphael delen onze liefde voor trucks en brengen de slagkracht om BUFFL verder uit te bouwen. Dat geeft ons alle vertrouwen voor de toekomst.”

Toekomstvisie: meer zichtbaarheid, meer BUFFLs op de weg

Met de overname wil BUFFL inzetten op verdere professionalisering, uitbreiding van de merkbekendheid en een stevige positionering in binnen- en buitenland.

“De kwaliteit en betrokkenheid blijven als vanouds,” zegt Raphael van Ballegooijen. “Maar we voegen daar nieuwe energie en kennis aan toe. BUFFL verdient de aandacht van de hele markt. Ooit rijden we allemaal een BUFFL.”

Man (27) opgepakt voor stiekem filmen douchende vrouw op festival Intents

OISTERWIJK – Een 27-jarige Duitser is opgepakt omdat hij op het festival Intents in Oisterwijk (Noord-Brabant) stiekem een douchende vrouw zou hebben gefilmd.

De 28-jarige vrouw zag maandag een telefoon onder de douchedeur tevoorschijn komen en trok die uit de handen van de voor haar onbekende man, meldde de politie maandagmiddag.

De vrouw uit de gemeente Westerkwartier (Groningen) gaf de telefoon daarna aan beveiligers van het populaire dancefestival, die de politie inschakelden. De man zit vast en wordt gehoord. Zijn telefoon is door de politie in beslag genomen.

Het meerdaagse Intents trekt jaarlijks tienduizenden bezoekers.

Wédéflex en E. van Wijk bundelen krachten met inzet eerste elektrische DAF

GIESSEN – Wédéflex Duurzame Daksystemen en E. van Wijk Logistics zetten een volgende stap in hun bijna 50 jaar lange samenwerking. Wédéflex is de eerste klant van E. van Wijk die een volledig elektrische DAF XD-truck in gebruik neemt voor emissievrije distributie binnen Nederland. Deze truck markeert een mijlpaal in hun gezamenlijke ambitie voor schoner, slimmer en stiller transport.

Betrouwbaarheid en milieu hand in hand

De samenwerking tussen de bedrijven rust op gezamenlijke kernwaarden: betrouwbaarheid, innovatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Beide partijen dragen die uit met hun duurzaamheidsmotto’s ‘Together We Care’ (E. van Wijk) en ‘We Care’ (Wédéflex). De ingebruikname van de elektrische truck illustreert hoe deze waarden in de praktijk worden gebracht.

Elektrisch rijden met 100% hernieuwbare energie

De DAF XD Electric is een stille, volledig emissievrije vrachtwagen met een actieradius tot 450 kilometer. De truck wordt opgeladen met zelfopgewekte zonne-energie afkomstig van het zonnestroomsysteem van 2.800 panelen op het terrein van E. Van Wijk in Giessen. De opgewekte stroom wordt opgeslagen in een geavanceerd batterijsysteem van 4,3 MWh, waardoor de energievoorziening stabiel en duurzaam is.

“Het opvallende Wédéflex-logo op de truck symboliseert hun actieve bijdrage aan duurzame logistiek,” zegt Klaas-Jan den Hertog, Manager Sales & Marketing bij E. van Wijk Logistics. “Elke kilometer die deze truck rijdt, betekent minder uitstoot én meer bewustwording.”

Zichtbare impact, direct resultaat

Met de inzet van deze elektrische truck wordt naar schatting jaarlijks zo’n 79 ton CO₂-uitstoot vermeden in vergelijking met een dieselvoertuig. Dat past naadloos bij de strategie van Wédéflex om haar logistieke processen steeds verder te verduurzamen.

“Deze stap laat zien dat duurzaam transport geen toekomstmuziek is, maar een realistische en haalbare praktijk,” aldus Coen van der Kooij, Algemeen Directeur van Wédéflex Duurzame Daksystemen. “Samen met E. van Wijk bewijzen we dat samenwerking tussen klant en logistiek dienstverlener een tastbare impact kan hebben.”

Op weg naar een duurzame logistieke toekomst

Door te kiezen voor elektrische voertuigen en slimme energieopslag dragen Wédéflex en E. van Wijk Logistics actief bij aan het realiseren van een schonere transportketen. Met deze gezamenlijke stap onderstrepen zij dat duurzaam ondernemen begint met concrete keuzes — en met samenwerking.

BBC: vermiste journalist Tice in Syrië opgepakt door regime Assad

LONDEN – De vermiste Amerikaanse journalist Austin Tice was in Syrië opgepakt door het inmiddels verdreven regime van Bashar al-Assad, meldt de BBC op basis van geheime bestanden van Syrische inlichtingendiensten. Voormalige Syrische functionarissen hebben dat bovendien bevestigd aan de Britse omroep.

Tice werkte in Syrië als freelancejournalist, maar verdween in augustus 2012, enkele dagen na zijn 31e verjaardag. De Amerikaanse overheid zei eerder al te geloven dat hij werd vastgehouden door de regering van Assad, maar het regime heeft het altijd ontkend. Nu het regime van Assad is gevallen wordt de journalist nog steeds vermist.

Volgens de BBC werd Tice in een buitenwijk van Damascus gearresteerd en vervolgens vastgehouden door een paramilitaire groepering die was gelieerd aan het regime van Assad. Hij zou daar tot zeker februari 2013 hebben vastgezeten, al wist hij tussendoor wel voor een korte periode te ontsnappen. Hij zou in die periode ook zeker twee keer zijn behandeld door een arts voor maagklachten.

Volgens getuigen werd Tice gezien als ruilmateriaal om in te zetten bij diplomatieke onderhandelingen met de VS. Hij zou beter zijn behandeld dan andere gevangenen.

Na de val van Assad eind 2024 zei de toenmalige Amerikaanse president Joe Biden dat hij geloofde dat Tice nog in leven was. Ook zijn moeder, Debra Tice, zei dat een “belangrijke bron” had bevestigd dat hij nog leefde. Maar toen de gevangenissen in Syrië werden leeggehaald ontbrak elk spoor van Tice.

Tesla-verkoop in Frankrijk met 67 procent gekelderd

PARIJS – De verkoop van nieuwe Tesla’s in Frankrijk is in mei met 67 procent gedaald naar slechts 721 elektrische auto’s in vergelijking met een jaar eerder. Volgens de Franse autobrancheorganisatie Plateforme Automobile is dat het laagste niveau in bijna drie jaar.

Over de eerste vijf maanden van dit jaar kelderde de Franse verkoop van Tesla met 47 procent tot 8277 voertuigen. Frankrijk is na Duitsland de grootste markt in de Europese Unie voor elektrische voertuigen.

Ook in veel andere landen is de verkoop van Tesla scherp gedaald, waaronder in Nederland. De Nederlandse Tesla-verkoop halveerde in de eerste vijf maanden van dit jaar naar 4880 auto’s in vergelijking met een jaar eerder.

Het merk heeft onder meer te maken met felle concurrentie van goedkopere Chinese auto’s en kritiek op Tesla-topman Elon Musk over zijn werk voor de Amerikaanse president Donald Trump. Musk heeft dit werk inmiddels neergelegd om zich weer op zijn bedrijven te concentreren.

Blokker opent komende maanden minstens 37 vestigingen

Blokker
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – Blokker bereidt zich voor om de komende tijd minstens 37 nieuwe winkels te openen. De ondernemers achter de in december doorgestarte failliete winkelketen heeft vacatures voor 37 vestigingen uitgezet. De meeste daarvan komen in Zuid-Holland (negen), Noord-Brabant (zeven) en Noord-Holland (vijf).

Blokker had op het moment van het faillissement eind vorig jaar bijna vierhonderd vestigingen, die op 31 december na een uitverkoop dichtgingen. Ongeveer 45 franchisefilialen waren niet betrokken bij het faillissement en bleven open.

Blokker is volgens vakmedium RetailTrends, dat als eerste schreef over de opengestelde vacatures, van plan de winkels deze zomer te openen. Vorige maand publiceerde de keten op sociale media al een afbeelding met daarop de tekst “er bloeit wat moois”. Blokker maakt weer gebruik van een oud logo.

Roland Palmer, een neef van Jaap en Ab Blokker, is volgens mediaberichtgeving betrokken bij de doorstart. Hij houdt zich stil.

Uit water in Nunspeet gehaald zeer jong kind alsnog overleden

NUNSPEET – Het zeer jonge kind dat afgelopen vrijdag uit het water is gehaald in een plas bij recreatiepark EuroParcs Veluwemeer in Nunspeet, is overleden.

Dat bevestigt de politie naar aanleiding van berichtgeving van Omroep Gelderland. “We gaan uit van een noodlottig ongeval. De zaak wordt dan ook verder niet onderzocht”, zegt een woordvoerder.

Volgens de omroep zou het gaan om een 1-jarig kind van Syrische ouders die op bezoek waren bij Syrische asielzoekers die op het park gehuisvest zijn. De politie wil niets zeggen over de doodsoorzaak en de identiteit en achtergrond van het slachtoffer.

Pro-Europese Poolse presidentskandidaat geeft nederlaag toe

WARSCHAU – De pro-Europese Poolse presidentskandidaat Rafał Trzaskowski heeft zijn nederlaag toegegeven. De burgemeester van hoofdstad Warschau verloor de verkiezingen nipt van de conservatieve nationalist Karol Nawrocki.

Trzaskowski leek zondagavond volgens een exitpoll nog op de overwinning af te stevenen. Hij heeft zijn rivaal Nawrocki inmiddels gefeliciteerd.

De nederlaag van de burgemeester is slecht nieuws voor premier Donald Tusk, zelf een voormalig EU-kopstuk. Hij heeft een gespannen relatie met de huidige president Andrzej Duda en hoopte op een meer regeringsgezind staatshoofd.

Ceremoniële rol

Veel Poolse kiezers gingen stemmen bij de presidentsverkiezingen. De opkomst bedroeg ruim 71 procent en dat geldt als erg hoog. Nawrocki kreeg bijna 51 procent van de stemmen, Trzaskowski meer dan 49 procent.

Polen kiest een president voor een periode van vijf jaar. Het staatshoofd heeft een grotendeels ceremoniële rol, maar kan ook besluitvorming blokkeren met zijn veto.

Maersk en Sotraser starten met inzet elektrische vrachtwagens in Chili

SANTIAGO – Logistiek dienstverlener Maersk en de Chileense transportpartner Sotraser zetten een belangrijke stap in de verduurzaming van het wegtransport in Latijns-Amerika. Beide bedrijven zijn begonnen met de inzet van elektrische vrachtwagens voor stedelijk, interstedelijk en havenvervoer in Chili.

De introductie van de e-trucks is onderdeel van Maersks wereldwijde doel om uiterlijk in 2040 netto nul uitstoot te bereiken. In Chili vormt dit initiatief een belangrijke mijlpaal voor schonere logistiek.

Twee types elektrische trucks

De vloot bestaat uit twee typen volledig elektrische trucks:

  • Volvo FH Electric en FM Electric met 540 kWh batterijen en een actieradius van circa 300 kilometer.
  • Foton EAuman 2554, voorzien van een 350 kWh batterij met een bereik van circa 220 kilometer.

De vrachtwagens kunnen tussen de 24 en 25 ton vervoeren en voldoen aan de Chileense wettelijke normen voor gewicht en asbelasting. De prestaties zijn vergelijkbaar met die van traditionele dieseltrucks.

Slimme laadinfrastructuur en 100% groene stroom

In de Chileense hoofdstad Santiago is een laadfaciliteit ingericht met 20 gelijktijdige laadstations, goed voor een totale capaciteit van 1.200 kW. De energievoorziening is volledig gecertificeerd als 100% hernieuwbaar via International Renewable Energy Certificates (I-RECs).

De elektrische trucks worden momenteel ingezet op belangrijke stedelijke en interstedelijke routes, waaronder Santiago – Viña del Mar en Santiago – San Antonio. In het noorden van het land rijden ze al op het traject Antofagasta – haven van Mejillones, met name voor het vervoer van chemicaliën voor de mijnbouwsector.

Succesvolle pilot

Tijdens de proefperiode hebben Maersk en Sotraser met succes 31 ritten uitgevoerd, goed voor meer dan 8.400 volledig elektrische kilometers. “De integratie van onze elektrische vloot in Maersks operaties is niet alleen een mijlpaal voor Sotraser, maar toont aan dat de toekomst van logistiek nú begint”, aldus Pedro Peña Staub, elektromobiliteitsmanager bij Sotraser.

Ook Maersk ziet groeipotentieel: de onderneming onderzoekt soortgelijke duurzame transportoplossingen in onder andere Brazilië, Peru, Guatemala, Panama en Uruguay.

Emirates hervat vluchten naar Damascus

DUBAI – Emirates gaat vanaf 16 juli weer van en naar de Syrische hoofdstad Damascus vliegen, meldt de luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten. De vluchten naar Damascus werden in 2012 opgeschort vanwege de burgeroorlog in het land.

De luchtvaartmaatschappij begint met drie vluchten per week tussen Dubai en Damascus en wil dit vanaf 2 augustus uitbreiden naar vier. Vanaf 26 oktober wil Emirates dagelijks vliegen op Syrië.

Emirates startte haar vluchten naar Damascus in 1988. De luchtvaartmaatschappij vervoerde voor de opschorting van de dienstregeling in 2012 meer dan 2,1 miljoen passagiers van en naar Syrië. Concurrent Qatar Airways liet in januari al weten de vluchten naar Damascus na bijna dertien jaar te hervatten.

×