Clicky

dinsdag 14 mei 2024 - 10:38 uur
Home Blog

Qatar: besprekingen bestand bijna in impasse door operatie Rafah

oorlogsslachtoffer Gaza

DOHA – De gesprekken over een staakt-het-vuren in Gaza zijn volgens de premier van Qatar nagenoeg vastgelopen.

Dat komt volgens Sheikh Mohammed bin Abdulrahman Al-Thani door de omstreden Israëlische operatie in Rafah. Qatar bemiddelt tussen Hamas en Israël.

“Helaas gaan de zaken op dit moment niet de goede kant op, en de huidige stand van zaken is dat we ons bijna in een impasse bevinden”, zo zei de minister-president op een bijeenkomst van het Qatar Economic Forum.

Ondanks grote internationale druk om Rafah niet binnen te vallen, zegt Israël de operatie in de stad voort te zetten. Ook deze dinsdag meldden inwoners van verschillende wijken dat er tanks door de straten rijden.

In Rafah wonen grote aantallen vluchtelingen uit heel Gaza. Hulporganisaties hebben gezegd dat de invasie voor de stad rampzalig zou zijn.

België, Duitsland en Nederland gaan samenwerken op het gebied van waterstof

Foto: Port of Antwerp | Fred Libochant Fotografie

ROTTERDAM – The Belgian Hydrogen Council (BHC), NLHydrogen (NLH) en de Duitse Nationale Waterstofraad (Nationaler Wasserstoffrat, NWR) tekenden vanochtend, op de World Hydrogen Summit in Rotterdam, een Memorandum of Understanding (MOU), waarmee ze hun engagement voor gezamenlijke initiatieven gericht op het bevorderen van de waterstofeconomie in de Noord-West-regio van Europa bekrachtigen.

Het MOU bouwt voort op de lange geschiedenis van samenwerking en wederzijdse ondersteuning tussen België, Nederland en Duitsland. Het wil een platform creëren voor samenwerking tussen industrie, overheid, universiteiten, onderzoeksinstituten en het maatschappelijk middenveld om innovatie en duurzaamheid in de waterstofsector te bevorderen.

Tot de belangrijkste doelstellingen van het MOU behoren het vergemakkelijken van gezamenlijke publicaties, het bevorderen van de wijdverspreide toepassing van waterstoftechnologieën en het ondersteunen van de integratie van waterstof in het landschap van hernieuwbare energie, in overeenstemming met het Europees beleid zoals RED II/III (Richtlijn Hernieuwbare Energie II/III).

De drie partijen geloven dat deze samenwerking brede marktvoordelen zal opleveren door het bevorderen van gezamenlijke initiatieven op het gebied van markt- en technologieontwikkeling, evenals beleid, het regelgevend kader en communicatie met belanghebbenden.

Jacqueline Vaessen, waarnemend directeur van NLHydrogen, is enthousiast: “Nederland, België en Duitsland zijn historisch gezien de belangrijkste gebruikers van waterstof in Europa, en we staan voor vergelijkbare uitdagingen bij de productie en het gebruik van schone waterstof in verschillende sectoren. De krachten bundelen met andere verenigingen om deze uitdagingen aan te pakken komt de ontwikkeling van de waterstofmarkt in de drie landen ten goede.”

Naadloze grensoverschrijdende samenwerking tussen België, Nederland en Duitsland zal prioriteit krijgen om de impact van waterstofinitiatieven op regionale schaal te maximaliseren.

Foto: Port of Antwerp | Fred Libochant Fotografie

Tom Hautekiet, voorzitter van de Belgian Hydrogen Council verklaart: “De import van groene waterstof uit landen met voldoende wind, zon en ruimte naar de Europese industrie is een belangrijke stap om de Europese klimaatdoelstellingen te halen. België en Nederland zullen belangrijke hubs zijn om waterstof te transporteren naar de Duitse industrie. Dit strekt zich uit tot het harmoniseren van regelgeving en het implementeren van gedeelde infrastructuur voor import, afname en doorvoer. Op die manier kunnen we een robuust ecosysteem creëren en een invoerhub in Noordwest-Europa oprichten. Deze gezamenlijke inspanning zal niet alleen onze Belgische industrie ten goede komen, maar ook bijdragen tot de welvaart van de hele regio”.

Het MOU beschrijft verschillende belangrijke activiteiten die in het kader van deze samenwerking moeten worden uitgevoerd, waaronder informatie-uitwisseling, gezamenlijke bijeenkomsten en workshops, samenwerking bij evenementen en gezamenlijke communicatie en promotie van de resultaten.

“Het MOU markeert een nieuwe mijlpaal in onze gezamenlijke inspanningen voor een duurzame energietoekomst. We zullen onze expertise en middelen inzetten om vooruitgang te boeken bij de invoering en integratie van waterstoftechnologieën. Dit zal nieuwe kansen creëren, de technologische vooruitgang versnellen en de weg vrijmaken voor een waterstofaangedreven Europa,” voegde Katherina Reiche, voorzitster van de Duitse Nationaler Wasserstoffrat toe.

De ondertekening van dit MOU betekent een belangrijke stap voorwaarts in de gezamenlijke inspanningen van de Belgische, Nederlandse en Duitse industrie, universiteiten, onderzoeksinstellingen en het maatschappelijk middenveld om innovatie te stimuleren en de wijdverspreide toepassing van waterstoftechnologieën in Europa te bevorderen.  Het is ook een sterk signaal aan de respectieve regeringen en het nieuwe Europees Parlement dat samenwerking tussen naburige lidstaten essentieel zal zijn om onze waterstofmarkt voor de toekomst te versterken.

Havenbedrijf Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport werken samen aan duurzamere vliegtuigbrandstof

vlnr Marielle Chartier, Business Manager Port of Rotterdam; Nico van Dooren, Director New Business Development; Wilma van Dijk, algemeen directeur Rotterdam The Hague Airport; Daan van Dijk, innovator Rotterdam The Hague Airport

ROTTERDAM – Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en het Havenbedrijf Rotterdam gaan hun samenwerking intensiveren voor het verduurzamen van de luchtvaartsector. Op de eerste dag van de World Hydrogen Summit in Ahoy Rotterdam tekenden de luchthaven en het havenbedrijf een intentieovereenkomst voor het verder ontwikkelen van toeleveringsketens voor duurzamere brandstoffen, zoals Sustainable Aviation Fuels (SAF) en waterstof als vliegtuigbrandstof. Beide havens werken aan het opzetten van nieuwe ketens voor de toevoer, productie en afname van alternatieve brandstoffen en gaan kennis delen op dit gebied.

Verduurzaming van de luchtvaart

De verduurzaming van de luchtvaart kent een drietal richtingen. Ten eerste duurzame vliegtuigbrandstoffen (SAF). Deze alternatieve brandstoffen kunnen bijgemengd worden in bestaande vliegtuigen.Ten tweede batterij-elektrisch vliegen, waarbij batterijen als energiedrager in het vliegtuig worden gebruikt. Ten derde het gebruik van groene waterstof als duurzame energiedrager. Voor RTHA zijn alle drie de richtingen relevant en toepasbaar. Zo zal er voor kortere vluchten zoals lesvluchten elektrificatie plaatsvinden en wordt er in de komende jaren versneld SAF bijgemengd boven de Europese bijmengverplichting op de luchthaven voor de commerciële luchtvaart.

Daarnaast legt de luchthaven ook de focus op het toepassen van waterstof. Deze nieuwe vorm van luchtvaart vergt naast de ontwikkeling van waterstof-aangedreven vliegtuigen ook de ontwikkeling van compleet nieuwe waterstofinfrastructuur op luchthavens en bijbehorende (toeleverings)ketens. De opgedane kennis en ervaring wordt op dit nieuwe gebied gedeeld met en tussen andere (Europese) luchthavens.

Luchthaven en haven

In de haven van Rotterdam wordt zowel duurzame kerosine op basis van biobased grondstoffen (SAF) als waterstof geproduceerd en geïmporteerd door diverse partijen. Bedrijven als Shell, Neste, Varo, UPM en BP hebben hiervoor aankondigingen gedaan en de eerste fabrieken zijn momenteel in aanbouw. Naast deze biobased SAF zal er in de toekomst ook vraag zijn naar SAF op basis van CO2, eFuels genaamd. Voor de productie van eFuels is waterstof als bron nodig.

RTHA is een relatief kleine luchthaven waar ruimte is voor innovatie op het gebied van nieuwe brandstoffen. Zo is er een kleinschalige vloeibare waterstofopslag in ontwikkeling en heeft het meerdere waterstof-gerelateerde projecten op de planning staan.

Daarnaast bevindt de luchthaven zich dichtbij de Rotterdamse haven waar deze nieuwe brandstoffen aanwezig zullen zijn. De regio lijkt daardoor goed gepositioneerd om actief bij te dragen aan de verduurzaming van de luchtvaart en kan zo een hub gaan vormen voor verduurzaming van de luchtvaart.

Ontwikkeling van nieuwe toeleveringsketens

Verschillende elementen spelen een rol bij het bouwen van nieuwe ketens voor alternatieve brandstoffen: de infrastructuur, transportketens, standaardisering en certificering en bijbehorende (nieuwe) veiligheidseisen. Deze ontwikkeling vergt compleet nieuwe samenwerkingen en nieuwe partijen die elkaar moeten vinden om de ketens voor de levering van deze brandstoffen op te bouwen.

De samenwerking tussen Havenbedrijf Rotterdam en luchthaven Rotterdam The Hague Airport maakt het mogelijk om deze ketens op kleine schaal te bouwen, ervan te leren en daarna groter uit te rollen. Zo kan de samenwerking gaan dienen als blauwdruk voor toeleveringsketens van duurzamere brandstoffen als SAF en waterstof voor andere regio’s en grotere luchthavens, zoals bijvoorbeeld Schiphol.

Deze samenwerking brengt de partijen die benodigd zijn om deze nieuwe ketens te ontwikkelen ten behoeve van de verduurzaming van de luchtvaart dichter bij elkaar.

Havenbedrijf Rotterdam en RTHA zijn begonnen met een studie naar de volume verwachtingen richting 2050 en bijbehorende (toeleverings)ketens. Daarnaast staan op de luchthaven de eerste pilotcases al gepland als onderdeel van het DutcH₂ Aviation Hub waterstofprogramma.

Voor het valideren van deze verwachtingen en het verder uitbouwen van de ketens zijn beide partijen op zoek naar partners. Partijen die hierin een bijdrage kunnen leveren worden uitgenodigd om met RTHA en of Havenbedrijf Rotterdam contact op te nemen.

EBU blijft bij beslissing om Joost Klein te diskwalificeren

Joost Klein

MALMÖ – De European Broadcasting Union (EBU) heeft haar statement over de diskwalificatie van Joost Klein uitgebreid. De organisatie van het Eurovisie Songfestival blijft achter de beslissing staan om Klein uit de wedstrijd te halen. “Het gedrag van Joost was een duidelijke overtreding van de wedstrijdregels die zijn opgesteld om een veilige werkomgeving voor het personeel te waarborgen”, schrijft de EBU.

Daarnaast schrijft de organisatie dat de beslissing om Klein te diskwalificeren kwam na een “grondig intern onderzoek” en dat het werd gesteund door het bestuur en het vaste adviesorgaan Eurovision Song Contest Reference Group. Volgens de EBU was het niet gepast om Klein mee te laten doen in de finale “gezien de omstandigheden en het feit dat de zaak van de politie binnenkort aan de officier van justitie wordt overhandigd”.

“De versie van de gebeurtenissen zoals die in sommige publieke reacties en op social media is gepresenteerd komt niet overeen met de verklaringen van medewerkers en getuigen die met ons en met de Zweedse politie zijn gedeeld”, stelt de EBU. Verder wil de organisatie niets over de kwestie zeggen om het lopende juridische proces.

De NPO heeft mede namens de AVROTROS bezwaar gemaakt tegen de diskwalificatie van Klein. Volgens de omroep, die verantwoordelijk is voor de Nederlandse inzending voor het Eurovisie Songfestival, maakte de artiest een “dreigende beweging” naar de cameravrouw. De omroep geeft dinsdag aan op de uitkomst van het onderzoek te wachten en verder geen inhoudelijke reactie te willen geven.

CBS: Nederlander heeft meer vertrouwen in de EU dan in de Tweede Kamer

DEN HAAG – Bijna de helft van de Nederlanders van 15 jaar of ouder had in 2023 vertrouwen in de Europese Unie (EU). Dat is meer dan het vertrouwen in de Tweede Kamer (29 procent) of politici in het algemeen (24 procent). Wel is het vertrouwen in de EU de laatste twee jaar gedaald. Dat blijkt uit het onderzoek Sociale Samenhang en Welzijn dat het CBS in de periode 2012 tot en met 2023 onder bijna 92 duizend personen van 15 jaar of ouder heeft uitgevoerd.

In 2023 had 47 procent van de Nederlanders van 15 jaar of ouder vertrouwen in de Europese Unie (EU). Dat is minder dan twee jaar eerder toen 53 procent dat aangaf. Ondanks deze afname, is het nog steeds hoger dan in 2012. Toen had 39 procent vertrouwen in de EU.

Het vertrouwen in de politiek nam sinds 2012 (Tweede Kamer) en 2016 (politici) toe, met als hoogtepunt het begin van de covid-19 pandemie in 2020. In het eerste coronajaar had 53 procent vertrouwen in de Tweede Kamer en 40 procent in politici. Daarna zette de daling in die groter was dan die van de EU.

Vertrouwen in de EU het laagst in Oost-Groningen

Het laagste vertrouwen in de EU was er gemiddeld van 2012 tot en met 2023 onder de bevolking van Oost-Groningen (31 procent), Delfzijl en omgeving (33 procent) en Midden-Limburg (35 procent).

De regio Gooi en Vechtstreek is de enige waar een meerderheid vertrouwen heeft in de EU (51 procent).

Vertrouwen in Tweede Kamer het hoogst in de regio Gooi en Vechtstreek

Van 2012 tot en met 2023 werd gemiddeld het laagste vertrouwen in de Tweede Kamer gemeten in de regio Oost-Groningen (23 procent), Delfzijl en omgeving (25 procent), gevolgd door Zuidoost-Drenthe (29 procent) en Midden- en Zuid-Limburg (30 procent).

Met 46 procent heeft men in de regio Gooi en Vechtstreek het grootste vertrouwen in de Tweede Kamer.

Meeste vertrouwen in de rechterlijke macht

Van alle instituties was in 2023 het vertrouwen in de rechterlijke macht het grootst (78 procent). In 2012 was het vertrouwen in de rechterlijke macht nog 69 procent. Het vertrouwen in de politie en het leger was achtereenvolgens 77 procent en 67 procent. In 2012 was dat respectievelijk 68 procent en 59 procent.

Het vertrouwen in banken is vergeleken met 2012 toegenomen, terwijl dat in de grote bedrijven is gedaald. Na het vertrouwen in politici en de Tweede Kamer, is er het laagste vertrouwen in kerken.

Vertrouwen in medemens stijgt

In 2023 gaf 67 procent van de bevolking aan vertrouwen in de medemens te hebben. In 2012 had nog 58 vertrouwen in de andere mensen. Daarna is dit sociaal vertrouwen toegenomen. Vooral in 2021 groeide het sociaal vertrouwen.

Het sociaal vertrouwen is gemiddeld over 2012 tot en met 2023 het laagst in Oost-Groningen (46 procent). Ook in een aantal grensregio’s is het onderlinge vertrouwen lager dan gemiddeld, waaronder Delfzijl en omgeving (52 procent) en Zuid- en Midden-Limburg (55 procent).

Het hoogst is het sociaal vertrouwen in de regio Gooi- en Vechtstreek (70 procent). De provincie Utrecht (69 procent) en Noord-Overijssel (68 procent) complementeren de top 3 met het grootste aandeel dat vertrouwen heeft in de medemens.

Ebusco is voornemens Michiel Peters voor te dragen als Co-CEO

Michiel peters Ebusco

DEURNE – Ebusco, een pionier en koploper in de ontwikkeling van elektrische bussen, oplaadsystemen en energieopslag, kondigt vandaag aan dat haar Raad van Commissarissen voornemens is Michiel Peters voor te dragen als Co-Chief Executive Officer (Co-CEO). Michiel zal per 1 augustus in dienst treden bij Ebusco als Co-CEO met de wederzijdse intentie om deze positie in het vierde kwartaal van 2024 te formaliseren. Michiel zal het executive team voorzitten en rapporteren aan de Raad van Commissarissen.

In lijn met de eerdere aankondiging op 29 januari 2024 met betrekking tot de introductie van de Co-CEO rol, is de Raad van Commissarissen verheugd aan te kondigen dat Michiel Peters (1966) per 1 augustus 2024 zal starten als Co-CEO en voorzitter van het Executive Team van Ebusco.

Michiel heeft meer dan 20 jaar ervaring als CEO en COO in het bredere industriële domein, waaronder 4 jaar als CEO van Vanderlande en 6 jaar als CEO van Moba Group. Hij begon zijn carrière bij McKinsey & Company. Michiel heeft een Master in Toegepaste Natuurkunde van de Technische Universiteit Delft en is gepromoveerd aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Frank Meurs, die deze rol sinds januari op interim-basis vervulde, zal de organisatie per 31 juli 2024 verlaten. In de komende weken zullen Frank Meurs en Michiel Peters intensief contact hebben om een uitvoerige overdracht te garanderen. De Raad van Commissarissen is Frank dankbaar voor zijn inzet tijdens deze interim-rol en de bijdrage die hij heeft geleverd aan het bedrijf.

Peter Bijvelds, Oprichter en Co-CEO van Ebusco licht toe: “Ik ben erg blij dat Michiel samen met mij Ebusco zal leiden. Michiel heeft meer dan 20 jaar ervaring in het leiden van industriële bedrijven en ik heb er alle vertrouwen in dat we met het nieuwe Executive Team in pole position zijn om de groeistrategie waar te maken.”

Derk Haank, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Ebusco, voegt hieraan toe: “Met de komst van Michiel Peters kan het bedrijf zich richten op het ombuigen van de financiële prestaties en het realiseren van het groeiplan.”

Met het oog op de voorgestelde benoeming en Michiel’s verantwoordelijkheid op het gebied van strategie en operational excellence heeft Ebusco besloten om de Capital Markets Day te verplaatsen naar eind 2024. Michiel zal deze tijd gebruiken om zich verder vertrouwd te maken met Ebusco’s activiteiten en stakeholders, zijn eigen visie op het bedrijf te ontwikkelen en zijn expertise in het leiden van industriële groeibedrijven in te zetten.

Schoonmaak op UvA-campus Roeterseiland bezig

vernielingen in UVA pand

AMSTERDAM – Op de Roeterseilandcampus op de Universiteit van Amsterdam (UvA) is de schoonmaak bezig na het onrustige einde van de demonstratie maandag. Een verslaggever ter plaatse ziet dat schoonmakers het ABC-gebouw worden binnengelaten. Andere mensen mogen het pand niet in. Op straat is al veel opgeruimd, op een verdwaald politielint na.

Alle campussen van de UvA blijven dinsdag en woensdag dicht, op uitzondering van de faculteiten geneeskunde en tandheelkunde. Het College van Bestuur (CvB) nam de beslissing, omdat het de veiligheid van de mensen op de universiteitslocaties niet kan garanderen. De afgelopen week zijn op meerdere locaties van de UvA demonstraties geweest.

Het gaat om pro-Palestijnse betogers, die willen dat de universiteit alle banden verbreekt met Israëlische instituten die deelnemen aan “genocide, apartheid en uitbuiting van het Palestijnse volk en hun land”.

Aangifte

Het CvB benadrukt dat de demonstratie van maandag bij de Roeterseilandcampus “ordelijk” is verlopen, maar dat de sfeer na afloop, rond 14.00 uur, onmiddellijk omsloeg toen in het zwart geklede en gemaskerde mensen het pand binnengingen. Die groep heeft vernielingen aangericht in het ABC-gebouw. De UvA heeft aangifte gedaan van huisvredebreuk en vernieling.

Geert ten Dam, voorzitter van het CvB, zei dinsdagochtend in het NOS Radio 1 Journaal dat de UvA niet meer in gesprek gaat met actievoerders. “Wij gaan de gesprekken wel vervolgen, maar dat doen we met onze eigen mensen en binnen onze normale, gewone overlegstructuur”, legt Ten Dam uit. “Wij gaan niet meer praten met actievoerders en wij gaan ook niet meer om tafel zitten met mensen die gezichtsbedekkende kleding dragen. Dat hebben wij vorige week alleen gedaan in een uiterste poging om te de-escaleren.”

Eerder tentenkamp

Vorige week werd een tentenkamp op Roeterseiland door de politie ontruimd. Daarop trok de groep demonstranten naar het Binnengasthuisterrein, waar ze een gebouw bezetten. Dat werd woensdag door ME ontruimd. In het gebouw op het Binnengasthuisterrein is voor ongeveer 1,5 miljoen euro aan schade aangericht, meldde de UvA vorige week.

Verzuim onder conducteurs door ongeval komt ‘vaak voor’, ziet CBS

DEN HAAG – Het aantal conducteurs dat door een ongeval, waaronder geweld, met verzuim gaat, komt “naar verhouding vaak voor”. Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en onderzoeksinstituut TNO.

“Geweld tegen conducteurs kan zeker een oorzaak zijn, maar de groep in de enquête is te klein om te concluderen dat het ook steeds vaker voorkomt”, zegt CBS-onderzoeker Luuk Hovius.

Afgelopen maand was er veel te doen om geweld tegen conducteurs en ander ov-personeel nadat een NS-conducteur werd mishandeld in een trein tussen Delft en Den Haag. De NS legde na het incident samen met andere vervoerders het trein- en busverkeer drie minuten stil om aandacht te vragen voor agressie in het ov.

Hoewel de CBS-cijfers geen trend laten zien die wijst op een toename van het verzuim door geweldsincidenten onder conducteurs, ziet de NS wel een duidelijke stijging van het aantal incidenten. De vervoerder registreerde afgelopen jaar 1042 geweldsincidenten, 8 procent meer dan in 2022.

Hoewel 5,5 procent van de conducteurs verzuimt door een ongeval, is het niet de beroepsgroep met de meeste verzuimgevallen. Vooral politiepersoneel en brandweerlieden vielen tussen 2021 en 2023 gemiddeld vaak uit als gevolg van een ongeval op werk, volgens het CBS gaat het om 6,3 procent van de totale beroepsgroep.

Psychische belasting is met 17 procent daarbij de meest gegeven reden voor verzuim onder de ruim 65.000 werknemers die de enquête invulden. Dat is het hoogste sinds het begin van de meting van verzuimoorzaken in 2017. Daarnaast komen snijwonden (14 procent) en uitglijd-incidenten (12 procent) vaak voor. Desondanks vindt 93 procent van de werknemers dat er geen extra maatregelen nodig zijn op het gebied van veiligheid en bedrijfsongevallen.

Meisje (14) ongeluk A58 Goes overleden

GOES – Het 14-jarige meisje dat zwaargewond raakte bij een ongeval op de A58 richting Vlissingen ter hoogte van Goes, is overleden. Dat meldt de politie dinsdagochtend.

Rond 21.05 botste zondag een 39-jarige bestuurder op een auto, die vervolgens weer op de auto daarvoor botste. Alle inzittenden moesten naar het ziekenhuis.

De 39-jarige bestuurder, een man uit Goes, was aangehouden vanwege rijden onder invloed. Hij had waarschijnlijk te veel alcohol op.

Rederij DFDS investeert 1 miljard euro in elektrische schepen

KOPENHAGEN – De Deense rederij DFDS gaat 1 miljard euro investeren in zes elektrische schepen. De investering maakt deel uit van het plan om de scheepvaart in het Engelse Kanaal koolstofvrij te maken.

De nieuwe schepen worden ingezet op de routes Duinkerken-Dover en Calais-Dover om passagiers en vracht tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie te vervoeren.

De eerste twee elektrische schepen worden in 2030 in de vaart worden genomen, terwijl de rest naar verwachting voor 2035 zal volgen.

Topman Torben Carlsen van DFDS spreekt van een belangrijke stap in de richting van het koolstofvrij maken van het vervoer in het Kanaal en een groenere toekomst voor de scheepvaartsector.

Door de relatief korte afstand tussen Groot-Brittannië en Frankrijk zijn de routes volgens hem zeer geschikt voor elektrisch ferryvervoer.

Het Engelse Kanaal is een van de drukste scheepvaartroutes ter wereld. Het verbindt twee van de grootste economieën ter wereld en is verantwoordelijk voor een derde van de handel tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk.

DFDS werkt samen met de havens van Dover, Boulogne Calais en Duinkerken om het maritieme verkeer in de Straat van Dover koolstofvrij te maken. De rederij streeft ernaar zelf om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

Alle campussen UvA dinsdag en woensdag dicht na protesten

AMSTERDAM – Alle campussen van de Universiteit van Amsterdam (UvA) blijven dinsdag en woensdag dicht nadat er meerdere demonstraties zijn geweest, meldt de universiteit maandagavond. Het College van Bestuur (CvB) kan momenteel “geen verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid” van de mensen op de locaties van de universiteit. Er vindt de komende twee dagen dus geen onderwijs plaats op de UvA.

Voor de faculteiten geneeskunde en tandheelkunde geldt een uitzondering omdat zij les krijgen in ziekenhuizen en klinieken. De UvA meldt ook dat niet van docenten verwacht wordt dat ze op deze korte termijn kunnen overschakelen op online onderwijs.

Het CvB benadrukt dat de demonstratie van maandag bij de Roeterseilandcampus “ordelijk” is verlopen, maar dat de sfeer na afloop, rond 14.00 uur, onmiddellijk omsloeg toen in het zwart geklede en gemaskerde mensen het pand binnengingen. Die groep heeft volgens de universiteit “moedwillige” vernielingen aangericht. De UvA heeft hiertegen aangifte gedaan van huisvredebreuk en vernieling.

Gekaapt

Het college is “geschokt over de manier waarop een vreedzaam protest is gekaapt door gewelddadige elementen”, staat in de verklaring van de universiteit. “Het is onaanvaardbaar dat mensen die op de UvA werken of studeren belaagd en bedreigd worden en hun werk- of studieplek moeten verlaten. Niemand heeft zoveel gelijk dat dit gedrag geoorloofd is.”

Verder benadrukt het CvB geen bezettingen, blokkades, barricaderingen en overnachtingen toe te staan in en om de universiteitsgebouwen. Ook geeft het college aan in gesprek te zijn “met onze eigen mensen binnen onze bestaande overlegstructuren” over “samenwerken met externe organisaties”. De komende weken worden deze gesprekken volgens de universiteit geïntensiveerd. Volgens een woordvoerder van de universiteit gaat het in de gesprekken over de kaders van alle samenwerkingen, “en dan vooral over hoe om te gaan met landen in een oorlogssituatie”.

Een van de eisen van de pro-Palestijnse betogers die sinds vorige week meerdere keren UvA-gebouwen hebben bezet, is dat de universiteit alle banden verbreekt met Israëlische instituten die deelnemen aan “genocide, apartheid en uitbuiting van het Palestijnse volk en hun land”.

Israëlische activisten blokkeren vrachtwagens met hulpgoederen op weg naar Gaza

HEBRON – Rechtse Israëlische activisten hebben geprobeerd om vrachtwagens met hulpgoederen tegen te houden, die op weg waren naar de Gazastrook. Op beelden is te zien hoe actievoerders voedselhulp uit de trucks halen en op de grond gooien.

Ongeveer honderd mensen zouden hebben deelgenomen aan de actie. Vier personen zijn gearresteerd, onder wie een minderjarige. Ze willen niet dat hulp naar Gaza gaat zolang Hamas Israëlische gijzelaars vasthoudt.

Het ging om hulpgoederen van Jordanië die via de Westelijke Jordaanoever naar Gaza werden vervoerd. De demonstranten hielden het konvooi tegen bij een checkpoint tussen de Westelijke Jordaanoever en Israël. Vorige week werden ook al vier personen gearresteerd terwijl ze hulp probeerden tegen te houden.

Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het incident besproken met Israël, zegt woordvoerder Vedant Patel. Volgens Patel “kan en mag hulp aan Gaza niet worden verstoord”.

Meer dan duizend Hamasleden behandeld in Turkse ziekenhuizen

Erdogan

ANKARA – Meer dan duizend leden van de militante Palestijnse groepering Hamas zijn behandeld in Turkse ziekenhuizen, zei de Turkse president Erdogan maandag. Hij herhaalde ook zijn standpunt dat Hamas een “verzetsbeweging” is.

“Er zijn zoveel leden van Hamas gedood. Het hele Westen valt hen aan met allerlei soorten wapens en munitie”, aldus het Turkse staatshoofd.

Op een gezamenlijke persconferentie met de Griekse premier Kyriakos Mitsotakis zei Erdogan te betreuren dat Griekenland Hamas als een terroristische organisatie beschouwt.

Mitsotakis zei dat Griekenland en Turkije het niet over alle zaken rond de oorlog in Gaza eens kunnen zijn, maar dat beide landen wel vinden dat het geweld moet stoppen en dat een langdurig staakt-het-vuren nodig is.

Taakstraf pakketbezorger na dodelijk verkeersongeluk in Lisse

DEN HAAG – De rechtbank Den Haag heeft een 46-jarige pakketbezorger veroordeeld voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeluk in Lisse. Dat gebeurde op 13 oktober 2022.

De rechtbank weegt bij het bepalen van de straf mee dat op initiatief van de verdachte een mediationgesprek met de nabestaanden heeft plaatsgevonden en dat dit heeft geholpen bij de rouwverwerking. De rechtbank legt een taakstraf van 170 uur op en een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar.

Op de bewuste dag was de verdachte bij een appartementencomplex in Lisse om een pakketje af te leveren. Op deze regenachtige dag parkeerde hij zijn bestelauto met de neus richting de hoofdingang van het complex. Nadat hij zijn pakketje had afgeleverd, ging hij terug.

Hij reed met zijn bestelauto ongeveer 50 meter achteruit in de richting van een parkeerterrein. Op dat moment stak het slachtoffer van het trottoir over naar het parkeerterrein. Het slachtoffer kwam ten val en werd overreden door de bestelauto. Ze is ter plaatse aan haar hoofdletsel overleden.

De verdachte heeft op de zitting verklaard dat hij het slachtoffer niet heeft gezien, dat hij bij het achteruitrijden in beide spiegels heeft gekeken en dat hij zachtjes reed.

Na de eerste behandeling, in januari van dit jaar, hebben de nabestaanden in een brief hun reactie gegeven. Om recht te doen aan hun positie heeft de rechtbank toen geen uitspraak over de zaak gedaan, maar de zitting heropend. Op 1 mei is de zaak verder behandeld en hebben de nabestaanden het woord gevoerd.

De rechtbank oordeelt dat de verdachte tijdens het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, namelijk achteruit rijden, geen voorrang heeft verleend aan het slachtoffer dat op dat moment de weg overstak en zich achter zijn bestelauto bevond. Dit is een ernstige verkeersfout.

Vanwege de omstandigheden ter plaatse, een smalle terugrit op een parkeerplaats bij een appartementencomplex, van enkele tientallen meters, en de beregende buitenspiegels, had de verdachte voorzichtig moeten zijn. Dat was hij niet. Deze manier van rijden kostte het slachtoffer haar leven. Het rijgedrag was aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend rijgedrag. Daarom heeft de verdachte schuld aan het ongeval. Het leed dat de verdachte de nabestaanden heeft aangedaan is groot en hun verlies is ingrijpend.

Op initiatief van de verdachte heeft een mediationgesprek plaatsgevonden met de zoon en de tante van het slachtoffer. Uit de verklaring van de zoon van het slachtoffer bleek dat dit gesprek hem en zijn tante goed hebben gedaan. Het gesprek heeft bijgedragen aan hun rouwverwerking.

De nabestaanden hebben voorgesteld dat de verdachte geen straf meer hoeft te krijgen. De rechtbank oordeelt dat deze zaak vanwege de ernst van het feit en het strafdoel van vergelding niet zonder straf kan worden afgedaan, zoals de nabestaanden wel hebben geopperd. Bij de bepaling van de straf is echter nadrukkelijk rekening gehouden met de uitkomst van het mediationgesprek.

De rechtbank acht een taakstraf van 170 uur passend en geboden. Daarnaast krijgt de verdachte een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar met een proeftijd van twee jaar. Dat hij inmiddels zijn groot rijbewijs aan het halen is, is voor de rechtbank extra reden om het belang van voorzichtigheid in het verkeer te onderstrepen.

Vrachtwagen dreigt in water te vallen langs N468 [+foto]

SCHIPLUIDEN – Aan de Gaagweg, N468, in Schipluiden is maandagavond een vrachtwagen in de berm terechtgekomen. De vrachtwagen is deels weggezakt en dreigt het water in te vallen.

De vrachtwagenchauffeur wist zijn voertuig te verlaten en de hulpdiensten in te schakelen.

Het verkeer wordt momenteel om het incident heen geleid. Zodra de berging begint zal de weg worden afgesloten tussen Schipluiden en Maasland.

LAATSTE NIEUWS

Havenbedrijf Rotterdam en Rotterdam The Hague Airport werken samen aan duurzamere...

ROTTERDAM - Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en het Havenbedrijf Rotterdam gaan hun samenwerking intensiveren voor het verduurzamen van de luchtvaartsector. Op de eerste...