Clicky

maandag 15 september 2025 - 15:39 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSScheepvaartKabinet houdt vast aan ETS2-opt-in voor binnenvaart ondanks zorgen over concurrentie

Kabinet houdt vast aan ETS2-opt-in voor binnenvaart ondanks zorgen over concurrentie

DEN HAAG – Het kabinet blijft vasthouden aan de invoering van de ETS2-opt-in voor de binnenvaart. Dat blijkt uit antwoorden van minister Robert Tieman en staatssecretaris Thierry Aartsen (Infrastructuur en Waterstaat) op vragen van de Eerste Kamer naar aanleiding van de Transportraad van december vorig jaar.

Volgens het kabinet is de opt-in – waarbij de brandstofleveringen aan de binnenvaart onder het Europese emissiehandelssysteem ETS2 vallen – een belangrijke maatregel om de klimaatdoelen voor 2030 te halen. Samen met de implementatie van de Europese richtlijn hernieuwbare energie (RED-III) en een meerjarige subsidieregeling moet de binnenvaart in 2030 circa 0,4 megaton minder CO₂ uitstoten dan in 2023.

Risico op weglek naar buurlanden

De Eerste Kamer uitte zorgen over de concurrentiepositie van Nederlandse binnenvaartschippers en de brandstoffenhandel, omdat België en Duitsland nog geen besluit hebben genomen over een opt-in. Dat kan ertoe leiden dat schepen in die landen gaan bunkeren. Het kabinet erkent dit weglekrisico, maar benadrukt dat het effect voor schippers zelf verwaarloosbaar wordt geacht. Voor brandstofleveranciers kan het wel economische gevolgen hebben.

Tegelijkertijd wijst het kabinet erop dat een groot deel van de brandstofleveringen door RED-III al verduurzaamd moet worden, waardoor de noodzaak tot aankoop van CO₂-rechten afneemt.

Subsidie en programma-aanpak

Voor de verduurzaming van de binnenvaart is in totaal 227,6 miljoen euro beschikbaar vanuit het Klimaatfonds. Dit geld wordt ingezet voor een subsidieregeling waarmee scheepseigenaren kunnen investeren in emissieloze aandrijflijnen en andere verduurzamingsmaatregelen. Ook wordt een programma-aanpak Energietransitie Binnenvaart opgezet, bedoeld om kennis te delen, samenwerkingen te stimuleren en knelpunten weg te nemen, bijvoorbeeld rond laadinfrastructuur of het gebruik van groene waterstof.

Europese afstemming

Het kabinet probeert ondertussen buurlanden aan te sporen de binnenvaart ook onder ETS2 te brengen en wil bij een volgende herziening van ETS2 pleiten voor een verplichte opname van de sector op EU-niveau. De mogelijke grenseffecten worden volgens de brief nauwlettend in de gaten gehouden.

Transportrisisco

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×