Clicky

dinsdag 21 oktober 2025 - 16:45 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerTLN wijst advies VERN om noodremsystemen uit te schakelen scherp af

TLN wijst advies VERN om noodremsystemen uit te schakelen scherp af

DEN HAAG – Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert woensdag op vragen van Transport Online naar aanleiding van het advies van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) om vrachtwagenchauffeurs in bepaalde situaties de Adaptive Cruise Control (ACC) en het Advanced Emergency Braking System (AEBS) tijdelijk uit te laten schakelen. Volgens TLN zijn deze rijhulpsystemen juist essentieel voor de verkeersveiligheid en mogen ze niet bewust worden uitgeschakeld.

Aanleiding: advies VERN

De VERN bracht eerder deze week naar buiten dat ACC en AEBS in druk, onvoorspelbaar en ritsend verkeer soms onverwacht hard ingrijpen, bijvoorbeeld als een auto vlak voor de vrachtwagen invoegt. Hoewel dat technisch correct is, kan het volgens VERN gevaar opleveren voor achteropkomend verkeer en de lading.

Het advies van VERN is gebaseerd op een ‘eigen onderzoek’ naar de interactie tussen chauffeurs, rijhulpsystemen en verkeersdynamiek. Dat onderzoek is echter niet door een onafhankelijk onderzoeksbureau uitgevoerd, maar via een AI-assistent op de website BRAINE. Opvallend is dat veel beweringen van VERN in het AI-rapport juist worden tegengesproken.

De branchevereniging benadrukte dinsdag dat het om een situationeel advies ging, en dat systemen zoals AEBS wettelijk verplicht zijn en bewezen levens redden. Structureel uitschakelen is volgens VERN niet toegestaan. De organisatie wil met haar bevindingen in gesprek met het ministerie, fabrikanten en handhavers om de systemen te verfijnen en beter af te stemmen op de praktijk.

Reactie TLN: ‘Van essentieel belang’

TLN laat weten het advies om noodremsystemen bewust uit te zetten “ten zeerste af” te wijzen. “Rijhulpsystemen zijn ontwikkeld ter verbetering van de verkeersveiligheid en het comfort van chauffeurs. Ze kunnen waarschuwen of automatisch ingrijpen in noodsituaties. De nieuwste generatie noodremsystemen voldoet aan de strengste veiligheidseisen en kan een beladen vrachtauto volledig zelfstandig tot stilstand brengen. Dat is van essentieel belang voor de verkeersveiligheid”, aldus een woordvoerder.

Volgens TLN zijn deze systemen in veel landen wettelijk verplicht en kunnen ze vaak niet eenvoudig tijdens het rijden worden uitgeschakeld. Bij oudere voertuigen kan dat soms nog wel, maar dat brengt risico’s met zich mee. “Er zijn misschien situaties waarin een noodremsysteem ongewenst ingrijpt, maar het bewust uitzetten kan ernstige gevolgen hebben als de chauffeur even niet oplet.”

Samenwerking met industrie

TLN ziet meer in overleg met voertuigfabrikanten, de Europese Commissie en andere betrokken partijen om eventuele problemen in de praktijk op te lossen. “Zo kunnen we ervoor zorgen dat deze systemen nog beter en veiliger worden,” besluit de organisatie.

En wat vindt TLN van het feit dat het onderzoek gedaan is door een AI-assistent en niet door een onafhankelijke partij zoals bijvoorbeeld TNO?

“Uitspraken zoals VERN heeft gedaan moeten altijd gebaseerd zijn op gedegen onafhankelijk onderzoek. Of een AI-assistent als BRAINE daar voldoende toe in staat is lijkt onwaarschijnlijk, al is dat niet helemaal ons expertiseveld”, aldus TLN.

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

MagProtect

×