LEER – De Duitse transportonderneming Nanno Janssen Spedition GmbH uit Leer (Nedersaksen) heeft de eerste vijf van in totaal tien bestelde Mercedes-Benz eActros 600 trekkers in gebruik genomen. Daarmee komt het totaal aantal elektrische trucks van het bedrijf op 27. Nog dit jaar moet dat aantal oplopen tot 50 elektrische trucks, wat betekent dat meer dan de helft van het wagenpark wordt omgeschakeld van diesel naar elektrisch.
Het familiebedrijf, dat sinds 1896 actief is in de logistiek, sluit nieuwe dieseltrucks in principe uit. Alleen het vervoer van ADR-klasse 1-goederen (zoals vuurwerk) vormt nog een uitzondering, aangezien dit transport wettelijk nog niet met elektrische voertuigen is toegestaan.
Vol overtuiging naar elektrisch
“Toen ik drie jaar geleden in het bedrijf stapte, was dat het startsein om ons wagenpark kritisch onder de loep te nemen,” zegt Nanno Janssen jr., die inmiddels de vijfde generatie vertegenwoordigt binnen het bedrijf. “We hebben toen meteen 20 e-trucks aangevraagd via het Duitse KsNI-subsidieprogramma, en sindsdien is het snel gegaan.”
De chauffeurs, onder wie YouTuber Tobias Wagner, haalden de eActros-trucks persoonlijk op bij de Mercedes-Benz Trucks-fabriek in Wörth. Tijdens de rit werd de laadinfrastructuur getest, waaronder het ‘Seed & Greet’-laadplein van Fastned bij knooppunt Hilden. De trucks haalden daar probleemloos een actieradius van 1.000 km bij een gemiddeld verbruik van slechts 60 kWh per 100 kilometer – zonder oplegger.
Opleidingen, comfort en rendement
Mercedes-Benz verzorgde uitgebreide trainingen voor de chauffeurs, wat volgens e-mobiliteitsteamleider Thomas Schmitt essentieel is in deze transitiefase. “De efficiëntie, rust in de cabine, het gemak van laden en het comfort van de truck overtuigen de chauffeurs vrijwel direct,” aldus Schmitt.
Volgens de bedrijfsleiding zijn de totale exploitatiekosten van een e-truck inmiddels vergelijkbaar met die van diesel, ondanks de hogere aanschafprijs. “De lagere variabele kosten compenseren dit over de levensduur,” zegt Janssen.
Eigen laadpark van 4 megawatt
Om het elektrische wagenpark te ondersteunen, opende het bedrijf eind juni een eigen laadpark met 20 laadpunten en een netaansluiting van 4 megawatt op het terrein in Leer. Daarnaast beschikt het over een batterijopslagsysteem van 1,3 MW en een zonnestroominstallatie van 800 kWp. De laadinfrastructuur is toekomstbestendig en ontworpen om verdere groei te faciliteren.
Nanno Janssen Spedition GmbH beschikt over 75 eigen vrachtwagens en telt rond de 120 medewerkers in Leer. In Fulda werken nog eens 20 medewerkers bij dochteronderneming Sievers Logistics. Het bedrijf is gespecialiseerd in bijzondere transporten, onder meer voor de machinebouw, wind- en zonne-energie en lange ladingen. Naast transport biedt Janssen ook warehouse- en contractlogistiek aan.